MAGYAR KÖZTARSASAG KORMANYA

T/4815.. számú

TÖRVENYJAVASLAT

a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI.

törvény módosításáról

Elõadó: Dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1997. szeptember

1997. EVI ...... TÖRVENY

A TARSASAGI ADOROL ES AZ OSZTALEKADOROL SZOLO

1996. EVI LXXXI. TÖRVENY MODOSITASAROL

1.§ A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény

(a továbbiakban: Tv.) 1.§-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(3) Ha e törvény ugyanazon a ténybeli alapon többféle jogcímen írja elõ

költség, ráfordítás figyelembe vételét, az adózás elõtti eredmény csökkentését

(növelését), adómentesség, adókedvezmény igénybevételét, azzal egy esetben

lehet (kell) élni, kivéve, ha a törvény valamely rendelkezése kifejezetten

utal a többszöri alkalmazásra."

2.§ A Tv. 2.§ (2) bekezdésének d) és g) pontja helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

/(2) Belföldi illetõségû adózó a belföldi személyek közül/

"d) az ügyvédi iroda, a szabadalmi ügyvivõi iroda, a magánszemélyek jogi

személyiséggel rendelkezõ munkaközössége, az erdõbirtokossági társulat, a

biztosító egyesület,"

"g) az alapítvány, a közalapítvány, - a biztosító egyesület kivételével - a

társadalmi szervezet, a köztestület, az egyház (ideértve e szervezetek

alapszabályában, illetve alapító okiratában jogi személyiséggel felruházott

szervezeti egységeket is), a lakásszövetkezet és az önkéntes kölcsönös

biztosító pénztár."

3.§ (1) A Tv. 4.§-a a következõ 1/a. ponttal egészül ki:

/E törvény alkalmazásában/

"1/a. adomány: a közhasznú szervezet, a kiemelkedõen közhasznú szervezet

részére - a közhasznú szervezetekrõl szóló törvényben nevesített közhasznú

tevékenység és a kiemelkedõen közhasznú besorolást megalapozó közfeladat (a

továbbiakban: közhasznú tevékenység) - támogatására, továbbá a közérdekû

kötelezettségvállalás céljára adott pénzbeli támogatás, juttatás és térítés

nélküli eszközátadás könyv szerinti értéken, immateriális javak és tárgyi

eszközök esetén számított nyilvántartási értéken (ideértve az önkéntes

kölcsönös biztosító pénztárnak adott támogatást is), feltéve, hogy

a) a jogügylet vonatkozó dokumentumai (így különösen az alapító okirat,

tájékoztató, reklám), körülményei (szervezés, kapcsolódó feltételek) valós

tartalma alapján nem állapítható meg, hogy az nem szolgálja, vagy csak

látszólag szolgálja a közhasznú, a közérdekû célt,

b) az nem jelent az e törvényben és a személyi jövedelemadóról szóló

törvényben meghatározottakon túl vagyoni elõnyt az adományozónak, az

adományozó tagjának (részvényesének), vezetõ tisztségviselõjének, felügyelõ

bizottsága vagy igazgatósága tagjának, könyvvizsgálójának, illetve ezen

személyek, vagy a magánszemély tag (részvényes) közeli hozzátartozójának;"

(2) A Tv. 4.§-ának 3., 5., 8. pontja helyébe a következõ rendelkezések

lépnek:

/E törvény alkalmazásában/

"3. azonos munkakör: a 9006/1996. (SK 12.) KSH közleménnyel kiadott, 1997.

január 1-jén hatályos Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere szerint

azonosnak minõsülõ munkakör;"

"5. behajthatatlan követelés: az elévült követelés; a csõd-, a felszámolási

eljárásban az egyezségi megállapodásban, illetve a helyi önkormányzatok

adósságrendezési eljárásában az egyezségben rögzített elengedett követelés; a

felszámolási eljárás során a felszámoló által írásban adott nyilatkozat

alapján várhatóan meg nem térülõ követelés; a helyi önkormányzatok

adósságrendezési eljárásában az a követelés, amelyrõl a hitelezõ - a bíróság

által jóváhagyott vagyonfelosztási javaslat ismeretében - lemondott; a

felszámolási eljárás befejezésével ki nem egyenlített követelés, módosítva a

felszámolási eljárás során már elszámolt összeggel; jogszabályban

behajthatatlan követelésként elismert összeg; az a követelés, amely olyan

kötelezettel szemben áll fenn, aki nem lelhetõ fel, s ezt az adózó

dokumentumokkal hitelt érdemlõen bizonyítja; az a követelés, amely

dokumentumokkal, számítással igazoltan csak veszteséggel, aránytalan

költségráfordítással érvényesíthetõ; hitelintézetnél, befektetési

vállalkozásnál a felsorolt követelések, csökkentve a kockázati céltartalékból

vagy az általános kockázati céltartalékból a hitelezési veszteség elszámolása

miatt bevételként elszámolt összeggel;"

"8. beruházás értéke: az üzembe helyezett tárgyi eszköz számviteli törvény

szerinti beszerzési, elõállítási értéke;"

(3) A Tv. 4.§-a a következõ 10/a. ponttal egészül ki:

/E törvény alkalmazásában/

"10/a. egyezmény alkalmazásakor:

a) haszonhúzó: az a külföldi szervezet, külföldi illetõségû osztalékban

részesülõ, amely a jövedelemszerzés helye alapján belföldrõl származó

kamatot, díjat, jogdíjat vagy osztalékot az illetõsége szerinti állam

adóhatóságához benyújtott adóbevallásában az adóalap megállapításához -

ráfordításként meg nem jelenõ - bevételként elszámolja; nyilvános

kötvénykibocsátás esetén azt kell haszonhúzónak tekinteni, akinek a kifizetõ a

kamatot kifizeti, átutalja,

b) kedvezményezett: az a külföldi szervezet, külföldi illetõségû osztalékban

részesülõ, amely részére a kifizetõ a kamatot, a díjat, a jogdíjat vagy az

osztalékot kifizeti, juttatja;"

(4) A Tv. 4.§-a 23. pontjának bevezetõ rendelkezése a következõk szerint

módosul:

/E törvény alkalmazásában/

"23. kapcsolt vállalkozás: a külföldi illetõségû adózó és a belföldi

telephelye, illetve a külföldi vállalkozó fióktelepei egymás közötti

elszámolásai tekintetében, valamint az egymással szerzõdéses kapcsolatban

állóknál, ha"

(5) A Tv. 4.§-a 28. pontjának b) alpontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/E törvény alkalmazásában

28. külföldön tevékenységet végzõ: az a belföldön bejegyzett, belföldi

székhellyel rendelkezõ, megszakítás nélkül száz százalékig külföldi

tulajdonban lévõ korlátolt felelõsségû társaság, részvénytársaság, amely az

adóévben folyamatosan megfelel az a)-e) pontokban megjelölt valamennyi

feltételnek, azaz/

"b) kizárólag külföldön végez kereskedelmi tevékenységet és/vagy külföldi

személynek, külföldi magánszemélynek nyújt - a hitelintézetekrõl és a pénzügyi

vállalkozásokról szóló törvény alapján - pénzügyi szolgáltatásnak nem minõsülõ

olyan szolgáltatást, amelynek teljesítési helye az általános forgalmi adóról

szóló törvény elõírása szerint külföld,"

(6) A Tv. 4.§-ának 29. pontja a következõ e) alponttal egészül ki:

/E törvény alkalmazásában

29. osztalék:/

"e) a külföldi vállalkozó fióktelepe által az eredménykimutatásában fizetett

(jóváhagyott) osztalékként szerepeltetett összeg;"

(7) A Tv. 4.§-a következõ 31/a ponttal egészül ki:

/E törvény alkalmazásában:/

"31/a. számított nyilvántartási érték: az immateriális javak és a tárgyi

eszköz számviteli törvény elõírása alapján megállapított beszerzési értékének

az adóalapnál elszámolt értékcsökkenési leírással csökkentett összege;"

(8) A Tv. 4.§-ának 33. pontja a következõ h) alponttal egészül ki:

/E törvény alkalmazásában

33. telephely:/

"h) a külföldi személyt telephellyel rendelkezõnek kell tekinteni, ha

fióktelep útján végez vállalkozási tevékenységet;"

4.§ (1) A Tv. 7.§-a (1) bekezdésének d) és g) pontja helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

/(1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/

"d) a számviteli törvény elõírásai alapján terv szerinti és terven felüli

értékcsökkenési leírásként elszámolt, de legfeljebb az 1. számú melléklet 1-8.

és 10-11. pontjaiban meghatározott módon (mértékkel) és a 2. számú

mellékletben elõírt mértékekkel számított összeg, valamint az 1. számú

melléklet 12. pontja szerinti összeg, továbbá a kettõs könyvvitelt vezetõ

adózónál az immateriális javak, a tárgyi eszközök értékesítésekor,

apportálásakor, valamint ezen eszközök megsemmisülésekor, selejtezésekor,

hiányakor a számított nyilvántartási érték, továbbá egyszeres könyvvitelt

vezetõ adózónál az 1. számú melléklet 9. pontjában meghatározott összeg,"

"g) az ellenõrzött külföldi társaságtól kapott osztalék kivételével a

bevételként elszámolt kapott (realizált) osztalék, azzal, hogy passzív idõbeli

elhatárolás alkalmazása esetén bevételként elszámoltnak csak az adóévben el

nem határolt rész minõsül; e rendelkezést kell megfelelõen alkalmazni a

következõ adóév(ek)ben az elhatárolásból visszavezetett részre is,"

(2) A Tv. 7.§-ának (1) bekezdése a következõ u) ponttal egészül ki:

/(1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/

"u) az adóellenõrzés, önellenõrzés során megállapított, adóévi bevételként

vagy aktivált saját teljesítményként elszámolt összeg, ideértve a

visszatérített társasági adót is,"

(3) A Tv. 7.§-ának (1) bekezdése a következõ v) ponttal egészül ki:

/(1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:

"v) a legalább 50 százalékban megváltozott munkaképességû munkavállalót

foglalkoztató adózónál megváltozott munkaképességû munkavállalónként minden

megkezdett hónap után havi 3000 forint, ha az adózó a foglalkoztatás

elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény alapján a

rehabilitációs hozzájárulás fizetése alól mentesül,"

(4) A Tv. 7.§-ának (1) bekezdése a következõ z) ponttal egészül ki:

/(1) Az adózás elõtti eredményt csökkenti:/

"z) az adomány, kivéve a Mûsorszolgáltatási Alapnak közérdekû

közelezettségvállalásként adott összeget, figyelemmel az (5)-(7) bekezdésben

foglaltakra."

(5) A Tv. 7.§-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az adózó bármely adóévben élhet az (1) bekezdés f) pontjában

biztosított választási lehetõséggel. Ha azonban valamely eszközcsoportra az

adózó egyedi nyilvántartás alapján számolt el értékvesztést, döntését nem

változtathatja meg. Az eszközcsoportonkénti elszámolásról az egyedi

elszámolásra való áttéréskor az eszközcsoportra az áttérés évének elsõ napján

nyilvántartott értékvesztést három adóév alatt egyenlõ részletekben lehet

levonni az adózás elõtti eredménybõl."

(6) A Tv. 7.§-a a következõ (5)-(7) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Az adózás elõtti eredmény csökkentéseként az adomány

a) teljes összege, de legfeljebb az adózás elõtti eredmény 20 százaléka

érvényesíthetõ közhasznú szervezet támogatása és közérdekû

kötelezettségvállalás esetén,

b) másfélszerese, de legfeljebb az adózás elõtti eredmény 20 százaléka

érvényesíthetõ kiemelkedõen közhasznú szervezet támogatása esetén.

(6) Az (5) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott mérték együttesen nem

haladhatja meg az adózás elõtti eredmény 25 százalékát.

(7) Az (1) bekezdés z) pontja alapján az adózó akkor csökkentheti az adózás

elõtti eredményt, ha rendelkezik a közhasznú szervezet, a kiemelkedõen

közhasznú szervezet, a közérdekû kötelezettségvállalás szervezõje által az

adóalap megállapítása céljából kiállított igazolással, amely tartalmazza a

kiállító és az adózó megnevezését, székhelyét, adószámát, az adomány összegét

és a támogatott célt, továbbá - közhasznú szervezet, kiemelkedõen közhasznú

szervezet esetében - a közhasznúsági kategóriát és a besorolásról rendelkezõ

bírósági határozat számát."

5.§ (1) A Tv. 8.§-a (1) bekezdésének h) pontja, valamint n) pontjának

bevezetõ rendelkezése a következõk szerint módosul, egyidejûleg az n) pont a

következõ nd) alponttal egészül ki:

/(1) Az adózás elõtti eredményt növeli:/

"h) az elengedett követeléssel csökkentett hitelezési veszteség

ráfordításként elszámolt összege, hitelintézetnél, befektetési vállalkozásnál

ennek a kockázati céltartalékból, az általános kockázati céltartalékból

bevételként elszámolt összeggel csökkentett része,"

"n) a visszafizetési kötelezettség nélkül adott támogatás, juttatás, az

elengedett követelés, az utólag adott, nem számlázott engedmény - ide nem

értve az adásvételi szerzõdésen alapuló, az abban elõre rögzített

feltételekkel adott engedményt - és az átvállalt tartozás ráfordításként

elszámolt összege - az utóbbi esetben azzal, hogy ráfordításkénti

elszámolásnak az átvállalt kötelezettség szerzõdés (megállapodás) szerinti

pénzügyi rendezése (teljesítése) minõsül -, kivéve, ha a támogatás, juttatás

nd) átadására jogszabály elõírása alapján került sor;"

(2) A Tv. 8.§-ának (1) bekezdése a következõ p) ponttal egészül ki:

/(1) Az adózás elõtti eredményt növeli:/

"p) az adóellenõrzés, önellenõrzés során megállapított, adóévi költségként,

ráfordításként elszámolt összeg, ideértve a társasági adóhiány összegét is."

6.§ (1) A Tv. 9.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az alapítvány, a közalapítvány, a társadalmi szervezet - kivéve a

biztosító egyesületet -, a köztestület, az egyház, a lakásszövetkezet és az

önkéntes kölcsönös biztosító pénztár adóalapja kettõs könyvvitelt vezetõ

esetében a vállalkozási tevékenység adózás elõtti eredménye - egyszeres

könyvvitelt vezetõ esetében a vállalkozási tevékenység eredménye -, módosítva

a (2)-(6) bekezdésben foglaltakkal."

(2) A Tv. 9.§-a (2) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/(2) Csökkenteni kell az adózás elõtti eredményt/

"c) a 7.§ (1) bekezdésének a), b), d), e), f), g), i), j), n), o), r), t),

u) és z) pontja, továbbá a 7.§ (2)-(7) bekezdése alapján megállapított

értékbõl a vállalkozási tevékenységhez közvetlenül hozzárendelhetõ összeggel,

illetõleg közvetett kapcsolat esetén a vállalkozási tevékenység bevételével

arányos összeggel."

(3) A Tv. 9.§-a (3) bekezdésének b) pontja a következõk szerint módosul:

/(3) Növelni kell az adózás elõtti eredményt/

"b) a 8.§ (1) bekezdés a), b), c), d), e), h), j), k), m), n) és p) pontja,

továbbá a 8.§ (2)-(4) bekezdése alapján megállapított értékbõl a vállalkozási

tevékenységhez közvetlenül hozzárendelhetõ összeggel, illetõleg közvetett

kapcsolat esetén a vállalkozási tevékenység bevételével arányos összeggel."

(4) A Tv. 9.§-ának (3) bekezdése a következõ c) ponttal egészül ki:

/(3) Növelni kell az adózás elõtti eredményt/

"c) az alapítványnak, a közalapítványnak, a társadalmi szervezetnek - a

biztosító egyesület kivételével - és a köztestületnek az adózó részére az

adózás elõtti eredmény csökkentésére, a magánszemély részére adókedvezményre

jogosító igazolásban feltüntetett kapott adomány

ca) teljes összegével, ha az adóév utolsó napján az adózás rendjérõl szóló

törvény szerinti köztartozása van,

cb) (6) bekezdésben meghatározott képlet alapján számított összegével, de

legfeljebb az igazolásban feltüntetett adománnyal, ha nincs az adóév utolsó

napján az adózás rendjérõl szóló törvény szerinti köztartozása, de a

vállalkozási tevékenységbõl származó bevétele meghaladja közhasznú szervezet

esetében a 20 millió forintot, vagy összes bevételének 10 százalékát,

kiemelkedõen közhasznú szervezet esetében összes bevételének 15 százalékát."

(5) A Tv. 9.§-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A vállalkozási tevékenység adózás elõtti eredményét növelõ adomány

meghatározása:

«INVALID_FIELD: Object»

ahol:

K = az adózás elõtti eredményt növelõ adomány összege,

A = az igazolásban feltüntetett kapott adomány összege,

T = a vállalkozási tevékenységbõl származó bevételnek az összes bevételhez

viszonyított százalékos aránya (két tizedesjegy pontossággal) vagy összege,

M = a (3) bekezdés cb) alpontjában meghatározott százalék vagy összeg;

a képlet szerinti számítást a közhasznú szervezetnek a százalékos aránnyal

és az összeggel egyaránt el kell végeznie, és a nagyobb értékkel kell az

adózás elõtti eredményt növelni."

(6) A Tv. 9.§-a a következõ (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) A közhasznú szervezetként, a kiemelkedõen közhasznú szervezetként

besorolt alapítvány, közalapítvány, társadalmi szervezet és köztestület

adóalapja az (1)-(4) és a (6) bekezdés alapján meghatározott összegnek a

következõ képlettel számított része:

«INVALID_FIELD: Object»

ahol:

D = az adóalap (amely nem lehet negatív),

J = az (1)-(4) és a (6) bekezdés alapján meghatározott összeg,

T = a vállalkozási tevékenységbõl származó bevételnek az összes bevételhez

viszonyított százalékos aránya (két tizedesjegy pontossággal) vagy összege,

M = a (3) bekezdés cb) pontjában meghatározott százalék vagy összeg;

a képlet szerinti számítást a közhasznú szervezetnek a százalékos aránnyal

és az összeggel egyaránt el kell végeznie, és a nagyobb értéket kell

adóalapnak tekinteni."

7.§ A Tv. 10.§-ának (2) és (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések

lépnek:

"(2) Csökkenteni kell a megállapított osztalékot a 7.§ (1) bekezdésének r),

t) és u) pontjában meghatározott összeggel.

(3) Növelni kell a megállapított osztalékot a 8.§ (1) bekezdésének d), e),

j), k), m) és p) pontjában meghatározott tételekkel."

8.§ (1) A Tv. 13.§-a (1) bekezdésének bevezetõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(1) A közhasznú társaság és a vízitársulat adóalapja a 6.§ elõírásai

alapján megállapított adózás elõtti eredmény, módosítva a 7.§ (1) bekezdésének

a)-g), i), j), l), n)-r), t) és u) pontjaiban és (2)-(4) bekezdésében, a 8.§

(1) bekezdésének a)-e), h)-k), m), o) és p) pontjaiban és (2) bekezdésében,

továbbá a 16.§, a 18.§, a 28.§ és a 29.§-ban foglaltakkal, továbbá növelve"

(2) A Tv. 13.§-ának (1) bekezdése a következõ c) ponttal egészül ki:

"c) a közhasznú társaságnál az adózó részére adózás elõtti eredmény

csökkentésére, a magánszemély részére adókedvezményre jogosító igazolásban

feltüntetett kapott adomány összegével, ha az adóév utolsó napján az adózás

rendjérõl szóló törvény szerinti köztartozása van."

9.§ A Tv. 14.§-a (1) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A külföldi vállalkozó - kivéve, ha adókötelezettsége fióktelep útján

végzett tevékenység miatt áll fenn - a belföldi telephelynek betudható

árbevétele, bevétele és az ezekhez kapcsolódó felmerült költsége, ráfordítása

különbözeteként - a 17.§ szerint elhatárolt veszteséget is figyelembe véve -

határozza meg az adó alapját, de ha ez kisebb mint az elszámolt költség 12

százaléka, ez utóbbit kell az adó alapjának tekintenie."

10.§ A Tv. a következõ címmel és 14/A.§-sal egészül ki:

"A külföldi vállalkozó fióktelepének adóalapja

14/A.§

A külföldi vállalkozó a fióktelepének adóalapját a 6.§ (1)-(2) bekezdésében

foglaltak szerint, fióktelepenként állapítja meg."

11.§ A Tv. 15.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az adóalap meghatározásánál bevételként nem kell figyelembe venni a

Magyar Köztársaság és a Magyar Nemzeti Bank által kibocsátott kötvény, az

általuk igénybe vett kölcsön alapján fizetett kamatot."

12.§ A Tv. 20.§-a (1) bekezdésének a) és b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(1) Nem kell az adót megfizetnie/

"a) a közhasznú szervezetnek, kiemelkedõen közhasznú szervezetnek nem

minõsülõ alapítványnak, közalapítványnak, társadalmi szervezetnek - kivéve a

biztosító egyesületet -, köztestületnek, továbbá az egyháznak, a

lakásszövetkezetnek, ha - a gazdálkodására vonatkozó külön jogszabályok

elõírása szerint és a 6. számú mellékletben foglaltakat figyelembe véve

nyilvántartott - vállalkozási tevékenységébõl elért bevétele legfeljebb 10

millió forint, de nem haladja meg az adóévben elért összes bevételének 10

százalékát,

b) a közhasznú társaságnak és a vízitársulatnak a támogatásként,

juttatásként véglegesen átadott pénzeszköz összegével, a térítés nélkül

átadott eszköz könyv szerinti értékével - immateriális javak és tárgyi

eszközök esetében számított nyilvántartási értékével -, valamint az adóalapnál

számításba vett kapott adománnyal csökkentett adóalap olyan része után,

amelyet a közhasznú társaságnál a 6. számú melléklet C fejezete alapján

megállapított kedvezményezett tevékenységbõl elért bevétel, vízitársulatnál a

közfeladatként végzett tevékenységbõl elért bevétel képvisel az összes

bevételen belül,"

13.§ A Tv. 21.§-a a következõ (7)-(12) bekezdésekkel egészül ki:

"(7) A területfejlesztés kedvezményezett területeinek jegyzékérõl szóló

kormányrendeletben meghatározott, társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott

térségben székhellyel, vagy cégbíróságon, helyi önkormányzatnál bejelentett

telephellyel rendelkezõ adózó az adónak a (10) bekezdés szerint megállapított

teljes összegét beruházási adókedvezményként veheti igénybe az 1996. december

31-ét követõen a térségben megkezdett és az üzembe helyezést követõen ott

üzemeltetett, legalább 3 milliárd forint értékû, termékelõállítást szolgáló

beruházás üzembe helyezését követõ 10 adóév közül azokban az adóévekben,

a) amelyekben árbevételét a megelõzõ adóévhez viszonyítva legalább a

beruházás értéke 5 százalékával megegyezõ összeggel növeli, vagy

b) amely évekre számítva olyan értékû árbevételt ér el, amelyet az a)

pontban elõírt feltételek évenkénti folyamatos teljesítésével legalább el

kellett volna érnie.

(8) A (7) bekezdés szerinti adókedvezmény - az ott meghatározott feltételek

teljesítése esetén is - a beruházás üzembe helyezését követõ második adóévben

és azt követõen csak abban az adóévben vehetõ igénybe, amelyben az adózó által

foglalkoztatottak éves átlagos állományi létszáma legalább 200 fõvel

meghaladja a beruházás üzembe helyezését megelõzõ adóévben foglalkoztatottak

átlagos állományi létszámát.

(9) A (7) bekezdés szerinti adókedvezmény utoljára a 2008. évi adóalap utáni

adóból vehetõ igénybe.

(10) A (7) bekezdésben meghatározott adókedvezmény az adónak a beruházás

üzemeltetési helye szerinti - a beruházás megkezdésekor társadalmi-gazdasági

szempontból elmaradott - térségben folytatott termékelõállító tevékenységbõl

származó árbevételnek az összes árbevételhez viszonyított arányával számított

összege.

(11) Az adózó a (7)-(10) bekezdésben foglalt rendelkezések megfelelõ

alkalmazásával vehet igénybe adókedvezményt, ha olyan megyében rendelkezik

székhellyel, vagy cégbíróságon, helyi önkormányzatnál bejelentett telephellyel

- és ott kezd el és helyez üzembe beruházást -, amely megyében a beruházás

megkezdését megelõzõ két év valamelyikében az Országos Munkaügyi Módszertani

Központ által az év decemberében mért munkanélküliségi mutató a mérés napján

meghaladta a 15 százalékot.

(12) Az átalakulással érintett adózó az (1)-(3), (7) és (11) bekezdés

szerinti adókedvezménnyel utoljára az átalakulás évét megelõzõ adóévben

élhet."

14.§ (1) A Tv. 23.§-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

"(1) A társasági adó mértékéig veheti igénybe az adókedvezményt a 21.§ (3),

(7) és (11) bekezdése, a 22.§ (6)-(7) bekezdése és a 29.§ (5) bekezdés a), d)

pontja alapján az adóévben 100 százalékos adókedvezményre jogosult adózó,

valamint az az adózó, amely a 29.§ (5) bekezdés b) pontja alapján jogosult

adókedvezményre.

(2) A 21.§ (3), (7) és (11) bekezdése alapján igénybe vett adókedvezménnyel

csökkentett adóból - legfeljebb annak 70 százalékáig - érvényesíthet

adókedvezményt az adózó a 21.§ (1)-(2) bekezdésében, a 22.§-ban és a 29.§ (5)

bekezdés c) pontjában foglaltak szerint, valamint az az adózó, amely a 29.§

(5) bekezdés a) és d) pontja alapján az adóévben 100 százaléknál kisebb

mértékû adókedvezményre jogosult."

(2) A Tv. 23.§-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A külföldi vállalkozó a 21. és 22.§-ban meghatározott

adókedvezményekkel a fióktelep cégneve alatt megvalósított beruházás, elért

árbevétel, foglalkoztatottak éves átlagos állományi létszáma alapján élhet."

15.§ A Tv. 25.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A külföldi szervezetet visszatérítési jog illeti meg az adózás

rendjérõl szóló törvényben meghatározott feltételek szerint, ha az egyezmény

alapján õt a törvényben meghatározottnál kisebb mértékû adó terheli."

16.§ (1) A Tv. 26.§-a (7) bekezdésének a) és b) pontja helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

/(7) Az adóelõleg a (8)-(9) bekezdésében foglalt eltéréssel/

"a) havonta, egyenlõ részletekben esedékes, ha az elõzõ adóévi fizetendõ adó

meghaladja a 3 millió forintot;

b) negyedévente, egyenlõ részletekben esedékes, ha az elõzõ adóévi fizetendõ

adó legfeljebb 3 millió forint."

(2) A Tv. 26.§-a (8) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(8) A mezõgazdasági és erdõgazdálkodási ágazatba, a halászati ágba sorolt

adózónál

a) az adóév elsõ negyedévében az éves adóelõleg 10 százaléka, a második

negyedévében 20 százaléka, a harmadik negyedévében 30 százaléka, a negyedik

negyedévében 40 százaléka esedékes, ha az elõzõ adóévi fizetendõ adó

legfeljebb 3 millió forint,

b) az adóév elsõ negyedévében az éves adóelõleg 3,3 százaléka, a második

negyedévében 6,6 százaléka, a harmadik negyedévében 10 százaléka, a negyedik

negyedévében 13,4 százaléka esedékes havonta, ha az elõzõ adóévi fizetendõ adó

meghaladja a 3 millió forintot."

(3) A Tv. 26.§ (9) és (10) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések

lépnek:

"(9) A külföldi vállalkozónál - kivéve, ha adókötelezettsége fióktelep útján

végzett tevékenység miatt áll fenn - az adóelõleg negyedévente egyenlõ

részletekben esedékes.

(10) Az adóelõleget az adóévi várható fizetendõ adó összegére ki kell

egészítenie, a kettõs könyvvitelt vezetõ belföldi illetõségû adózónak, továbbá

a külföldi vállalkozónak, ha adókötelezettsége fióktelep útján végzett

tevékenység miatt áll fenn."

17.§ A Tv. 27.§-a (3), (5), (6) és (8) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

"(3) Az osztalékból a kifizetõ a kifizetés napján állapítja meg, vonja le az

osztalékadót, és az adó levonásáról az osztalékban részesülõnek igazolást

ad."

"(5) Nem kell az osztalékadót a kifizetõnek megállapítania, megfizetnie,

levonnia az osztalék azon része után, amelyet a külföldi illetõségû

osztalékban részesülõ belföldön, már mûködõ gazdasági társaság, szövetkezet -

ideértve az osztalékot fizetõ gazdasági társaságot, szövetkezetet is -

jegyzett tõkéjének az emelésére fordít, vagy amellyel belföldön újonnan

alakuló gazdasági társaság, szövetkezet alapításában vesz részt, feltéve, hogy

a külföldi illetõségû osztalékban részesülõ rendelkezése alapján a kifizetõ

azt közvetlenül erre a célra utalja át. Egyidejûleg a kifizetõ tájékoztatja a

gazdasági társaságot, szövetkezetet arról, hogy az átutalt összeg a külföldi

illetõségû osztalékban részesülõ e törvény szerinti osztaléknak minõsülõ

jövedelme. Az átutalt összeget - amíg az ellenkezõjét az osztalékban részesülõ

vagy a kifizetõ nem igazolja - úgy kell tekinteni, mint amely után az

osztalékadót nem fizették meg.

(6) Az (5) bekezdésben meghatározott osztalék után az osztalékadó fizetési

kötelezettség

a) a cégbejegyzés iránti kérelem elutasítása, illetve a cégbejegyzési

eljárás megszüntetése idõpontjában,

b) a gazdasági társaság, a szövetkezet vagy jogutódjuk jegyzett tõkéjének

csökkentésérõl, a jegyzett tõke emelésének elmaradásáról hozott taggyûlési,

közgyûlési, illetve alapítói határozat végrehajtásakor,

c) a külföldi osztalékban részesülõt a tagsági (részvényesi) viszonya

megszûnése - így különösen a gazdasági társaság, a szövetkezet végelszámolása,

felszámolása, valamint a saját üzletrész, részvény megszerzése - alapján a

gazdasági társasággal, a szövetkezettel vagy jogutódjukkal szemben megilletõ

visszatérítési (megtérítési) igény kielégítésekor,

d) egyébként a tagsági (részvényesi) viszony megszûnésekor

válik esedékessé, azzal, hogy a jogutódlás melletti megszûnés csak akkor

keletkeztet osztalékadó fizetési kötelezettséget, ha nem jár a tagsági

(részvényesi) jogok utódlásával. A b)-c) pontokban meghatározott esetekben

kifizetõnek azt a gazdasági társaságot, szövetkezetet (jogutódjukat) kell

tekinteni, amelybõl az (5) bekezdés szerinti osztalékot kivonják."

"(8) A külföldi illetõségû osztalékban részesülõt - a (4) bekezdésben

meghatározott esetben a kifizetõt - visszatérítési jog illeti meg az adózás

rendjérõl szóló törvényben meghatározott feltételek szerint, ha az egyezmény

alapján õt a törvényben meghatározottnál kisebb mértékû adó terheli."

18. § A Tv. 28.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A belföldi illetõségû adózónak és - amennyiben adókötelezettsége

fióktelep útján végzett tevékenység miatt áll fenn - a külföldi vállalkozónak,

a külföldön ténylegesen megfizetett (levont) és a számviteli elõírások szerint

ráfordításként elszámolt társasági adóval (annak megfelelõ jövedelemadóval)

növelnie kell a társasági adó alapját."

19.§ (1) A Tv. 29.§-ának (8) bekezdése a következõ d) ponttal egészül ki:

/(8) Nem kell a 27.§ alapján osztalékadót megállapítani/

"d) az 1996. évi beszámolóban alapítókkal szembeni kötelezettségként

nyilvántartott, legkésõbb az 1996. évi adózott eredmény elszámolásakor

megállapított osztalékra."

(2) A Tv. 29.§-a a következõ (14)-(15) bekezdésekkel egészül ki:

"(14) A külföldi szervezet társasági adó alapjának meghatározásánál

bevételként nem kell figyelembe venni a belföldön bejegyzett hitelintézet

által fizetett kamatot - ide nem értve, ha a hitelintézet megbízás alapján

lebonyolító tevékenységet folytat -, amennyiben azt 1997. december 31. napjáig

megkötött szerzõdés vagy - a kibocsátás helye szerint illetékes hatóság által

- jóváhagyott kötvénykibocsátás alapján fizetik.

(15) A 21.§ (12) bekezdésében foglalt rendelkezést nem kell alkalmazni, ha

az átalakulásra vonatkozó döntést, megállapodást 1997. december 31-ig

közokiratba foglalták, vagy az azt tartalmazó okiratot (így különösen a

társasági szerzõdést, az alapszabályt, az egyesülési vagy szétválási

szerzõdést) ezen idõpontig ügyvéd (jogtanácsos) ellenjegyezte."

20.§ A Tv. VII. fejezete a következõ 29/A.§-sal egészül ki:

"29/A.§

(1) E törvény alkalmazásában 1998. évben az az alapítvány, közalapítvány,

társadalmi szervezet, köztestület és közhasznú társaság, amely 1998. december

31. napjáig közhasznú szervezetként, kiemelkedõen közhasznú szervezetként

besorolást nyert 1998. január 1-jétõl közhasznú szervezetnek, kiemelkedõen

közhasznú szervezetnek tekintendõ.

(2) Az adózó az adózás elõtti eredményét 1998. évben csökkentheti a belföldi

székhelyû alapítványnak visszafizetési kötelezettség nélkül adott,

ráfordításként elszámolt támogatással, juttatással, térítés nélkül átadott

eszköz nyilvántartási értékével, immateriális javak, tárgyi eszközök számított

nyilvántartási értékével, de legfeljebb az adózás elõtti eredmény 20

százalékával, feltéve, hogy

a) az alapítvány, a közalapítvány betegségmegelõzõ és gyógyító, szociális,

egészségügyi, tudományos, kutatási, környezetvédelmi, mûemlékvédelmi,

természetvédelmi, kulturális, oktatási, sport, vallási és hitéleti célt,

gyermek és ifjúsági célt, az állampolgári jogok, a közrend, közbiztonság

védelmét, az öregekkel és a hátrányos helyzetûekkel, illetõleg a magyarországi

nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint a határon túli magyarsággal

kapcsolatos elõbbi célok megvalósítását, a menekültek megsegítését, a

törvényhozói munka elõsegítését szolgálja, és errõl, valamint a támogatás,

juttatás összegérõl az alapítvány, közalapítvány igazolást ad, amely

tartalmazza a kiállító és az adózó megnevezését, székhelyét, adószámát, az

adomány összegét és a támogatott célt, továbbá

b) a jogügylet vonatkozó dokumentumai (így különösen az alapító okirat,

tájékoztató, reklám) és körülményei (szervezés, kapcsolódó feltételek) valós

tartalma alapján nem állapítható meg, hogy az nem szolgálja, vagy csak

látszólag szolgálja az a) pontban felsorolt célokat,

c) az nem jelent az e törvényben és a személyi jövedelemadóról szóló

törvényben meghatározottakon túl vagyoni elõnyt az adományozónak, az

adományozó tagjának (részvényesének), vezetõ tisztségviselõjének, felügyelõ

bizottsága vagy igazgatósága tagjának, könyvvizsgálójának, illetve ezen

személyek vagy a magánszemély tag (részvényes) közeli hozzátartozójának.

(3) Az alapítvány, a közalapítvány a (2) bekezdés a) pontja szerinti

igazolást a közhasznú szervezetkénti, kiemelkedõen közhasznú szervezetkénti

besorolása napjáig - de legfeljebb 1998. december 31-éig - kapott támogatás,

juttatás, térítés nélküli eszközátadás alapján 1999. január 31-ig adhatja ki.

(4) Az adózó adózás elõtti eredményét a (2) bekezdésben, valamint a 7.§ (5)

bekezdésében meghatározott összeggel együttesen is legfeljebb az adózás elõtti

eredmény 25 százalékával csökkentheti.

(5) Az olyan alapítványnak, közalapítványnak, amely a (2) bekezdés a) pontja

szerinti igazolás kiadására jogosult, a társadalmi szervezetnek - kivéve a

biztosító egyesületet - és a köztestületnek (feltéve valamennyi esetben, hogy

nem minõsül közhasznú szervezetnek, kiemelkedõen közhasznú szervezetnek), az

1998. évi adóalap és adókötelezettség megállapításakor

a) a 9.§ (3) bekezdésének c) pontja, valamint (6) és (7) bekezdésének

rendelkezéseit nem kell alkalmaznia,

b) a 20. § (1) bekezdés a) pontjának alkalmazásakor a 6. számú melléklet

helyett a 4. számú mellékletben foglaltakat kell figyelembe vennie.

(6) Az (1) bekezdés alapján közhasznú szervezetnek, kiemelkedõen közhasznú

szervezetnek minõsülõ alapítvány, közalapítvány, társadalmi szervezet,

köztestület az 1998. évi adóalapot és adókötelezettséget választása szerint

a) a 9.§ elõírása szerint állapítja meg, és ebben az esetben a 9.§ (3)

bekezdésének c) pontja alkalmazásakor az e § (2) bekezdés a) pontja szerinti

igazolásban feltüntetett összeget adományként veszi figyelembe, vagy

b) az e § (5) bekezdésében foglaltak alkalmazásával állapítja meg.

(7) A 20.§ (1) bekezdés b) pontjának 1998. évi alkalmazásakor a közhasznú

szervezetnek, kiemelkedõen közhasznú szervezetnek nem minõsülõ közhasznú

társaság esetében kedvezményezett tevékenység bevételének a 4. számú melléklet

C fejezetében meghatározott tevékenységbõl származó bevételnek az a része

minõsül, amely a közhasznú társaságnak a társadalmi közös szükséglet

kielégítéséért felelõs szervvel - helyi önkormányzattal, társadalombiztosítási

önkormányzattal vagy a költségvetési törvényben meghatározott fejezettel,

illetve a fejezeten belül önálló költségvetéssel rendelkezõ intézménnyel -

folyamatos szolgáltatás teljesítésére megkötött, a szolgáltatásért

felszámítható díj mértékét és a díj változtatásának feltételeit is tartalmazó

szerzõdés alapján folytatott tevékenységébõl származik.

(8) Az (1) bekezdés alapján közhasznú szervezetnek, kiemelkedõen közhasznú

szervezetnek minõsülõ közhasznú társaság az 1998. évi adókötelezettségét -

választása szerint - az e § (7) bekezdése szerint is megállapíthatja.

(9) Az 1999. évtõl a közhasznú szervezet, kiemelkedõen közhasznú szervezet a

vonatkozó rendelkezéseket - ideértve az adományokról szóló igazolás kiadását

is - elõször abban az adóévben alkalmazhatja, amelyet megelõzõen ilyen

szervezetként besorolást nyert. Nem alkalmazhatja a vonatkozó rendelkezéseket

- kivéve a törlés napjáig az igazolás kiadását - a közhasznú szervezet, a

kiemelkedõen közhasznú szervezet abban az adóévben, amelyben a közhasznúsági

nyilvántartásból törölték. A kiemelkedõen közhasznú szervezet a közhasznú

szervezetté történõ - adóéven belüli - átsorolása esetén - kivéve az átsorolás

napjáig az igazolás kiadását - a közhasznú szervezetre vonatkozó

rendelkezéseket érvényesítheti az adóév egészére."

21.§ (1) A Tv. 1-3. számú mellékletei és 5. számú melléklete e törvény 1-4.

számú mellékletei szerint módosulnak, és a Tv. - e törvény 5. számú

mellékletével megállapított - új 6. számú melléklettel egészül ki.

Záró rendelkezések

22.§ (1) Ez a törvény 1998. január 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit -

figyelemmel a (4) és (5) bekezdésben foglaltakra - elsõ ízben az 1998. évi

adóalap megállapítására és az 1998. évi társasági adó és osztalékadó

kötelezettségre kell alkalmazni.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg

a) a Tv. 4.§ 25. pontja, a Tv. 4.§-a 33. pontjának a) alpontjában az "a

fiókot," szövegrész, a Tv. 5.§-ának (5) bekezdése, a Tv. 8.§-a (1) bekezdése

n) pontjának na) alpontja, a Tv. 8.§-ának (3) bekezdése, a Tv. 9.§-a (2)

bekezdésének b) pontja és (3) bekezdésének a) pontja, a Tv. 16.§-ának (8)

bekezdésében a ", valamint ha a 2.§ (2) bekezdés g) pontjában meghatározott

belföldi személy azért nem minõsül adózónak, mert nem ér el a vállalkozási

tevékenységbõl bevételt, vagy nem számol el ehhez kapcsolódóan költséget,

ráfordítást" szövegrész, a Tv. 25.§-ának (1) bekezdésében az ", illetve a

külföldi vállalkozó belföldi telephelye" szövegrész, valamint a Tv. 1. számú

melléklete 9. pontjának cb) alpontja és a Tv. 3. számú melléklete 5. pontjának

b) alpontja, továbbá

b) a Tv. 10.§-a (6) bekezdésének harmadik mondatában a "nem" szövegrész, a

Tv. 16.§-a (4) bekezdésének a) pontja, és

c) az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI.

törvény 73.§-ának (2) bekezdése, valamint az azt megállapító a Tv. 30.§-a (5)

bekezdésének c) pontja

hatályát veszti.

(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Tv. 4.§-a 4. pontjának b)

alpontjában a "pénzintézetnél" szövegrész "hitelintézetnél"-re, a Tv. 4.§-a 4.

pontjának d) alpontjában az "értékpapír-forgalmazónál" szövegrész "befektetési

vállalkozásnál"-ra, a Tv. 8.§-a (1) bekezdésének j) pontjában a

"pénzintézetet" szövegrész "hitelintézetet"-re, a Tv. 17.§-a (5) bekezdésében

a "pénzintézet" szövegrész "hitelintézet"-re, a Tv. 27.§-a (7) bekezdésében a

"pénzintézetnél" szövegrész "hitelintézetnél"-re, a Tv. 4. számú melléklete A

fejezetének 1. pontjában és B fejezetének 1. pontjában a "pénzintézettõl"

szövegrész "hitelintézettõl"- re módosul.

(4) Az adózó az 1997. évi adóalap megállapítására és az 1997. évi

adókötelezettségre is alkalmazhatja a Tv. 7.§-a (1) bekezdésének u) pontját

beiktató 4.§ (2) bekezdését, a Tv. 8.§-a (1) bekezdésének p) pontját beiktató

5.§ (2) bekezdését, a Tv. 10.§-ának (6) bekezdését módosító és a Tv. 16.§-a

(4) bekezdésének a) pontját hatályon kívül helyezõ e § (2) bekezdésének b)

pontját, a Tv. 29.§-a (8) bekezdésének d) pontját beiktató 19.§ (1)

bekezdését, valamint a Tv. 1. számú mellékletének 12. pontját megállapító 1.

számú melléklet 3. pontját.

(5) E törvénynek a Tv. 26.§-ának (8) bekezdését megállapító 16.§ (2)

bekezdését a halászati ágba sorolt adózó elsõ ízben az e törvény hatályba

lépését követõ adóelõleg-bevallás alapján alkalmazhatja.

(6) A Tv. 4. számú melléklete 1999. január 1-jén hatályát veszti.

1. számú melléklet

az 1997. évi ...... törvényhez

1. A Tv. 1. számú mellékletének 1. pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"1. Ha a mellékletek ugyanazon eszközre több szabályt, leírási kulcsot is

tartalmaznak, akkor az adózót választási lehetõség illeti meg."

2. A Tv. 1. számú melléklet 9. pontjának cd) alpontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

T/9.. Az egyszeres könyvvitelt vezetõ adózó a számított nyilvántartási értéket

értékcsökkenési leírásként számolja el az immateriális javak, az üzembe

helyezett tárgyi eszközök

c) térítés nélküli átadása esetén, ha/

"cd) az átadott eszköz az általános forgalmi adóról szóló törvény elõírása

szerint kis értékû ajándéknak minõsül;"

3. A Tv. 1. számú melléklete a következõ 12. ponttal egészül ki:

"12. Abban az adóévben, amelynek elsõ napján az eszköz a számviteli

nyilvántartásban nulla értékkel szerepel, az adózó - ha az adózás elõtti

eredmény csökkentéseként még nem számolta el az eszköz 3. pont szerinti

értékét - az e melléklet szerinti módon (mértékkel) és a 2. számú melléklet

szerinti kulcsok alapján érvényesíthet értékcsökkenési leírást az adóalapnál."

2. számú melléklet

az 1997. évi ...... törvényhez

A Tv. 2. számú mellékletének III. fejezetében a 2. ültetvénycsoportot

meghatározó rendelkezés helyébe a következõ rendelkezés lép, egyidejûleg a

fejezet 5. ültetvénycsoporttal egészül ki:

/Ültetvény csoportok leírási kulcsok %/

"2. csoport: õszibarack, kajszi, köszméte, ribiszke, komló,

gyümölcsanyatelep, fûztelep 10,0"

"5. csoport: egyéb ültetvény 5,0"

3. számú melléklet

az 1997. évi ...... törvényhez

1. A Tv. 3. számú mellékletének fõcíme a következõképpen módosul, és

egyidejûleg kiegészül a fõcím alatti A) fejezetmegjelöléssel és

fejezetcímmel:

"A költségek és ráfordítások elszámolhatóságának egyes szabályai

A

Nem a vállalkozás érdekében felmerülõ egyes költségek, ráfordítások"

2. A Tv. 3. számú melléklete - új megjelölés szerinti - A fejezetének cím

alatti bevezetõ rendelkezése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A 8. § (1) bekezdésének d) pontja alkalmazásában - kivéve, ha az a személyi

jövedelemadóról szóló törvény szerint természetbeni juttatásnak minõsül - nem

számít a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségnek,

ráfordításnak különösen:"

3. A Tv. 3. számú melléklete - új megjelölés szerinti - A fejezetének 2. és

5. pontja helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"2. a számla/számlák (egyszerûsített számla/számlák, számlát helyettesítõ

okmány/okmányok) általános forgalmi adó nélküli értékének a 20 százaléka, ha a

külön jogszabályban meghatározott módon számított értéket meghaladó kiadást

igazoló számla/számlák szerint az ellenérték kifizetése készpénzben történt;

nem kell ezt a rendelkezést alkalmazni akkor, ha a számla/számlák kibocsátója

- az egyéni vállalkozót kivéve - magánszemély;"

"5. a térítés nélkül átadott eszköz (immateriális javak, tárgyi eszközök,

részesedések, értékpapírok és készletek) könyv szerinti értéke, immateriális

javak és tárgyi eszközök esetében számított nyilvántartási értéke, a nyújtott

szolgáltatás általános forgalmi adó alapot képezõ összege, továbbá a térítés

nélküli átadás, szolgáltatásnyújtás miatt felmerült, ráfordításként elszámolt

általános forgalmi adó azzal, hogy ezekkel az értékekkel nem kell az adózás

elõtti eredményt növelni, ha"

4. A Tv. 3. számú melléklete - új megjelölés szerinti - A fejezete a

következõ új 10. ponttal egészül ki:

"10. a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról,

valamint e szolgáltatások fedezetérõl szóló törvény rendelkezései szerinti

megállapodás alapján fizetett egészségbiztosítási járulék."

5. A Tv. 3. számú melléklete a következõ B fejezettel, a fejezet címével és

a cím alatti rendelkezésekkel egészül ki:

"B

A vállalkozás érdekében felmerülõ egyes költségek, ráfordítások

A vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségnek, ráfordításnak

minõsül különösen:

1. az adózó által magánszemélynek juttatott segély;

2. a kifizetõt terhelõ személyi jövedelemadó befizetett összege;

3. az elõzetesen felszámított, de az általános forgalmi adóról szóló törvény

szerint le nem vonható általános forgalmi adó;

4. a köztestület számára tagdíj (hegyközségi járulék) címen fizetett összeg,

továbbá az alapszabálya szerint az adózó vállalkozási tevékenységével

kapcsolatos érdekképviseleti feladatot is ellátó társadalmi szervezet számára

tagdíj címen fizetett összeg;

5. a bölcsõde, az óvoda, továbbá az adózó által fenntartott oktatási

intézmény, az általa üzemeltetett - munkahelyi étkezést biztosító -

létesítmény, a sport, a kultúra, az üdülés célját szolgáló létesítmény, a

foglalkozás-egészségügyi szolgálat ellátásához biztosított létesítmény

fenntartásának és üzemeltetésének közvetlen költsége, illetve ebbõl az adózót

arányosan terhelõ összeg;

6. az illetményföld pénzben történõ megváltása;

7. a külön törvényben foglalt feltételekkel az önkéntes kölcsönös biztosító

pénztárba befizetett munkáltatói tagdíj-hozzájárulás;

8. a magánszemély javára kötött biztosítás díja;

9. a szakszervezeti tisztségviselõ számára biztosított munkaidõ-kedvezményre

a Munka Törvénykönyvében elõírt rendelkezések alapján fizetett távolléti díj,

pótszabadságra fizetett kereset és az igénybe nem vett munkaidõ-kedvezmény

címen a szakszervezetnek átutalt összeg;

10. a privatizációs lízingszerzõdés alapján a lízingbe vett társaságnál

szervezési-vezetési szolgáltatás címen rendkívüli ráfordításként elszámolt

összeg;

11. a tulajdonostárs által a társasházi közös tulajdonnal kapcsolatos

karbantartási és egyéb közös kiadásra (üzemeltetésre) elszámolt, tulajdoni

hányaddal arányos költség;

12. a szerencsejáték szervezésérõl szóló törvényben meghatározott sorsolásos

játék, ajándéksorsolás keretében átadott, nyújtott nyeremény ráfordításként

elszámolt értéke;

13. a magánszemély javára megállapodás alapján nyugellátásra jogosító

szolgálati idõ és nyugdíjalapot képezõ jövedelem szerzése céljából fizetett

összeg, magánnyugdíj-pénztári tagdíj, az alkalmazott magánnyugdíj-pénztári

tagdíjának egyoldalú kötelezettségvállalás alapján történõ kiegészítése,

valamint a magánnyugdíj-pénztár alapítási költsége."

4. számú melléklet

az 1997. évi ...... törvényhez

A Tv. 5. számú melléklete a következõ 9. ponttal egészül ki:

/A társasági adóalanynak nem minõsülõ szervezetek/

"9. a pártok."

5. számú melléklet

az 1997. évi ...... törvényhez

A Tv. a következõ 6. számú melléklettel egészül ki:

"6. számú melléklet

az 1996. évi LXXXI. törvényhez

Alapítvány, közalapítvány, társadalmi szervezet, köztestület,

lakásszövetkezet és közhasznú társaság által végzett kedvezményezett

tevékenységek

A

Alapítvány, közalapítvány, társadalmi szervezet és köztestület által végzett

kedvezményezett tevékenységek

Az alapítvány, a közalapítvány, a társadalmi szervezet - a biztosító

egyesület kivételével - és a köztestület 1.§ (1) bekezdése szerinti jövedelem-

és vagyonszerzésre irányuló vagy ezt eredményezõ gazdasági tevékenységébõl e

törvény alkalmazásában nem minõsül vállalkozási tevékenységnek:

1. a közhasznú tevékenység, vagy - ha nem minõsül közhasznú szervezetnek,

kiemelkedõen közhasznú szervezetnek - az alapító okiratában, alapszabályában

nevesített cél szerinti tevékenység, ideértve mindkét esetben az e

tevékenységhez kapott támogatást, juttatást és a tagdíjat is;

2. a kizárólag a közhasznú tevékenységet, vagy - ha nem minõsül közhasznú

szervezetnek, kiemelkedõen közhasznú szervezetnek - a cél szerinti

tevékenységet szolgáló immateriális javak, tárgyi eszközök, készletek

értékesítésének ellenértéke, bevétele;

3. a szabad pénzeszközök betétbe, értékpapírba való elhelyezése után a

hitelintézettõl, az értékpapír kibocsátójától kapott kamatnak, illetve az

állam által kibocsátott értékpapír hozamának olyan része, amelyet a közhasznú

tevékenység, vagy - ha nem minõsül közhasznú szervezetnek, kiemelkedõen

közhasznú szervezetnek - a cél szerinti tevékenység bevétele az összes

bevételben képvisel, azzal, hogy a bevételt mindkét esetben e kamat és hozam

nélkül kell számításba venni.

B

Lakásszövetkezet által végzett kedvezményezett tevékenységek

A lakásszövetkezet 1. § (1) bekezdése szerinti jövedelem- és vagyonszerzésre

irányuló, vagy ezt eredményezõ gazdasági tevékenységébõl e törvény

alkalmazásában nem minõsül vállalkozási tevékenységnek:

1. a belsõ szolgáltatás;

2. a szabad pénzeszközök betétbe, értékpapírba való elhelyezése után a

hitelintézettõl, az értékpapír kibocsátójától kapott kamatnak, illetve az

állam által kibocsátott értékpapír hozamának olyan része, amelyet a cél

szerinti bevétel az összes bevételben képvisel azzal, hogy a bevételt mindkét

esetben e kamat és hozam nélkül kell számításba venni.

C

Közhasznú társaság által végzett kedvezményezett tevékenységek

A közhasznú társaság 1.§ (1) bekezdése szerinti jövedelem- és

vagyonszerzésre irányuló, vagy ezt eredményezõ gazdasági tevékenységébõl e

törvény alkalmazásában nem minõsül vállalkozási tevékenységnek:

1. a közhasznú tevékenységbõl, vagy - ha nem minõsül közhasznú szervezetnek,

kiemelkedõen közhasznú szervezetnek - a társasági szerzõdésében,

alapszabályában nevesített közcélú tevékenységbõl származó bevételnek az a

része, amely a közhasznú társaságnak a társadalmi közös szükséglet

kielégítéséért felelõs szervvel - helyi önkormányzattal, társadalombiztosítási

önkormányzattal vagy a költségvetési törvényben meghatározott fejezettel,

illetve a fejezeten belül önálló költségvetéssel rendelkezõ intézménnyel -

folyamatos szolgáltatás teljesítésére megkötött, a szolgáltatásért

felszámítható díj mértékét és a díj változtatásának feltételeit is tartalmazó

szerzõdés alapján folytatott tevékenységbõl származik;

2. a közhasznú tevékenységhez, vagy - ha nem minõsül közhasznú szervezetnek,

kiemelkedõen közhasznú szervezetnek - a közcélú tevékenységhez, valamint az e

tevékenységgel kapcsolatos költségek, ráfordítások fedezetére kapott

támogatás, juttatás;

3. a szabad pénzeszközök betétbe, értékpapírba való elhelyezése után a

hitelintézettõl, az értékpapír kibocsátójától kapott kamatnak, illetve az

állam által kibocsátott értékpapír hozamának olyan része, amelyet a közhasznú

tevékenység, ha nem minõsül közhasznú szervezetnek, kiemelkedõen közhasznú

szervezetnek, a közcélú tevékenység bevétele az összes bevételben képvisel,

azzal, hogy a bevételt mindkét esetben e kamat és hozam nélkül kell számításba

venni."

INDOKOLÁS

a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény

módosításáról szóló T/4815.. számú törvényjavaslathoz

Általános indokolás

A társasági adózás szabályait 1997. évtõl új törvény fogalmazza meg, amely

általánosan ösztönöz a jövedelmek vállalkozási szférában tartására az

átlagosan igen alacsony adókulccsal (12 százalék körüli) és az osztalékadó

alóli mentesítéssel. Az adópolitika a maga eszközeivel is a vállalkozások

hosszú távú gondolkodását szándékozik erõsíteni, ezért a szabályozás

folytonosságára és stabilitására helyezi a hangsúlyt. Erre tekintettel

lényegesebb módosításokra csak új törvények alkotása miatt (a külföldi

székhelyû vállalkozók fióktelepének alapításáról szóló törvény, a közhasznú

szervezetekrõl szóló törvény) került sor.

Részletes indokolás

1. §-hoz

Az alapelvek között a törvény megfogalmazta, hogy az adót csökkentõ

kedvezményekkel - ugyanazon tételt érintõen - egy esetben lehet élni, kivétel,

ha a törvény konkrét elõírása lehetõvé teszi a halmozott igénybevételt. Ezt a

szabályt a Javaslat részben pontosítja, részben kiterjeszti az adóalap-növelõ

tételekre is.

2. §-hoz

A biztosító egyesület egyesületi formában tevékenykedik (társadalmi

szervezet), az egyesülési jogról szóló törvény szerint alapítható, ugyanakkor

a mûködésére és a számviteli elszámolásra vonatkozó szabályok a

részvénytársasági, vagy szövetkezeti formában mûködõ biztosítóra alkalmazandó

elõírásokkal azonosak.

A Javaslat ehhez kapcsolódóan rendezi a biztosító egyesület adóalanyiságát. A

biztosítók - beleértve a biztosító egyesületet is - adókötelezettsége

egységes, és ezzel függ össze az a rendelkezés, hogy a társadalmi szervezetek

közül kiemelésre került.

3. §-hoz

A Javaslat a törvény késõbbi rendelkezéseiben használt fogalmakra ad

meghatározást, illetve módosítja, pontosítja a hatályos fogalmakat.

4. §-hoz

A Javaslat az adóalap-csökkentõ tételeknél a következõ módosításokat

tartalmazza:

a) A Javaslat lehetõséget biztosít az adótörvény szerinti amortizáció

adóalapból való levonására akkor is, ha a számviteli elszámolás alapján a

könyvekben az eszköz az adóév elején nulla értékkel szerepel, de az adózó az

adóalapnál még nem érvényesítette a teljes beszerzési értéket. Az

egyszerûbb, közérthetõbb fogalmazást segíti a számított nyilvántartási érték

fogalmára adott meghatározás.

b) A Javaslat egyértelmûvé teszi, hogy mit kell bevételként elszámolt kapott

osztaléknak tekinteni. A számviteli törvény a visszafizetési kötelezettség

nélkül kapott - az adótörvény szerint osztaléknak minõsülõ - támogatás,

juttatás összegébõl azt a részt, amelyet az adózó az adóévben nem használt

fel, idõbeliileg elhatároltatja. Ugyanez vonatkozik az elengedett

kötelezettségre is. Ilyenkor nem a kapott támogatás, juttatás összege, hanem

a kapott támogatás, juttatás idõbeli elhatárolással csökkentett összege, a

következõ adóévekben pedig az idõbeli elhatárolásból visszavezetett,

bevételként elszámolt összeg az, amely az adózás elõtti eredmény része, és

ezzel az összeggel korrigálandó az adóalap.

c) Az adóellenõrzési, önellenõrzési megállapítások számviteli elszámolása

változott 1997. január 1-jével. A jelentõs hibának minõsülõ tételek az

adóévi elszámoláson kívül esnek, a kisebb hibák - a korábbi évek

gyakorlatának megfelelõen - az adóévi adóalap részeként számolandók el. A

kétszeres adózás elkerülése érdekében a Javaslat az utóbbi elszámoláshoz ír

elõ adóalap-csökkentõ tételt abban az esetben, ha az adózó az adóévben

rendkívüli bevételként számolt el revízióval összefüggõ tételt. A

rendelkezést - összhangban a számviteli törvény tervezett pontosító

módosításával - 1997. évre is lehet alkalmazni a Javaslat szerint.

d) A Javaslat 3.000 forint adóalap-kedvezményt fogalmaz meg azon adózók

számára, amelyek megváltozott munkaképességû személy foglalkoztatása esetén

azért nem részesülhetnek a Munkaerõpiaci Alaptól támogatásban, mert

rehabilitációs hozzájárulás fizetési kötelezettségük alól -

foglalkoztatottjaiknak átlagos éves állományi statisztikai létszáma alapján

- mentesülnek.

e) A Javaslat a közhasznú szervezetekrõl szóló új törvényjavaslattal

kapcsolatosan fogalmaz meg több rendelkezést. A közhasznú szervezetekrõl

szóló törvény-tervezete szerint az alapítvány, a közalapítvány, a közhasznú

társaság és a társadalmi szervezet - a biztosító egyesület, a politikai

párt, a munkáltatói és a munkavállalói érdekképviseleti és érdekvédelmi

szervezet kivételével - meghatározott feltételek teljesülésével közhasznú,

illetve kiemelkedõen közhasznú besorolást nyerhet el. A köztestület akkor

lehet közhasznú szervezet, ha a létesítésérõl szóló törvény lehetõvé teszi.

A Javaslat a támogatást nyújtó társasági adóalany számára lehetõvé teszi,

hogy a közhasznú szervezetnek, a kiemelkedõen közhasznú szervezetnek

nyújtott adomány meghatározott részével csökkentse az adózás elõtti

eredményét (az adomány meghatározását a Javaslat beépíti a fogalmak közé). A

társasági adóalany a közhasznú szervezetnek valamint a közérdekû

kötelezettség vállalás céljára nyújtott adomány teljes összegét, de

legfeljebb az adózás elõtti eredmény 20 százalékát, a kiemelkedõen közhasznú

szervezet részére adott adomány 150 százalékát, de legfeljebb az adózás

elõtti eredmény 20 százalékát érvényesítheti adóalap-kedvezményként.

Közhasznú szervezet és kiemelkedõen közhasznú szervezet támogatása és

közérdekû célú adományozás esetén az adóalap-kedvezmény együttesen

legfeljebb az adózás elõtti eredmény 25 százaléka lehet. Mindhárom esetben

az adózás elõtti eredmény csökkentésének további feltétele, hogy a

támogatást nyújtó adózó rendelkezzen a közhasznú szervezet, a kiemelkedõen

közhasznú szervezet a közérdekû kötelezettség vállalás szervezõje által -

az adóalap megállapítása céljából - kiállított igazolással.

f) Az értékvesztést az 1997. évi hatályos törvény eszközcsoportonként, vagy

eszközönkét engedi meg elszámolni. Az adózó választhat a kétféle elszámolási

mód közül, s 1997-ben lehetõség volt arra, hogy az adózó az

eszközcsoportonkénti elszámolásról áttérjen az eszközönkénti elszámolásra. A

Javaslat a következõ évekre is biztosítja a választási lehetõséget. Fontos

kitétel viszont az, ha az adózó egyedi nyilvántartás alapján számolt el

értékvesztést, ezt követõen nem térhet át az eszközcsoportonkénti

elszámolásra.

5. §-hoz

A Javaslat az adóalap-növelõ tételeknél a következõ módosításokat tartalmazza:

a) A Javaslat a kétszeres adózás elkerülése érdekében azt az esetet rendezi,

amikor az adózó elengedett követelés miatt számolt el hitelezési

veszteséget. A törvény az elengedett követelést - amely a számviteli törvény

szerint hitelezési veszteség - visszafizetési kötelezettség nélküli

támogatásnak, a kedvezményezettnél kapott osztaléknak tekinti. A Javaslat

rendelkezése azt fogalmazza meg, hogy az adózás szempontjából az elengedett

követelés miatt elszámolt ráfordítás nem hitelezési veszteség. A

hitelintézetnél és a befektetési vállalkozásnál az adóalap-növelés a

követelésnek a korábban képzett kockázati céltartalékkal csökkentett

összege. E témával függ össze a Javaslatban a behajthatatlan követelés

fogalmi meghatározásának pontosítása. Ennek keretében a Javaslat nevesíti az

önkormányzatok adósságrendezési eljárása során elengedett követelések

kezelését is.

b) A Javaslat alapján az adózónak akkor sem kell növelnie az adózás elõtti

eredményét a visszafizetési kötelezettség nélkül adott, ráfordításként

elszámolt támogatással, juttatással, ha az átadásra jogszabály elõírása

alapján került sor. Ezen kívül a Javaslatot egyértelmûsíti, hogy

tartozásátvállalás esetén az adóalapot akkor kell növelni, amikor az

átvállaló a tartozás kiegyenlítése miatt számol el ráfordítást.

c) Az adóellenõrzés, önellenõrzés során megállapított hiba adóévi rendkívüli

ráfordításként történõ elszámolását korrigáltatja vissza a Javaslat, 1997.

évre is alkalmazhatóan.

6. §-hoz

A Javaslatnak ezen szakasza az adóellenõrzés, önellenõrzés megállapítása

miatti adóalap módosítás figyelembevételét írja elõ az alapítványnál, a

közalapítványnál, a társadalmi szervezetnél és a köztestületnél.

A Javaslatnak megfelelõen meg kell növelnie továbbá az adózás elõtti

eredményét annak az alapítványnak, közalapítványnak, társadalmi szervezetnek

és köztestületnek - ha az adóév végén köztartozása van - azoknak az

adományoknak az összegével, amelyek után a társasági adóalany támogató

adóalap-kedvezménnyel, a magánszemély pedig adókedvezménnyel élhetett az

adózás elõtti eredmény csökkentésére jogosító igazolás alapján. A

köztartozásra az adózás rendjérõl szóló törvény ad meghatározást annak

tekintve az államháztartás valamely rendszerével szembeni kötelezettséget, ha

az esedékességkor nem teljesítik. E szervezeteknek akkor is meg kell

növelniük az adózás elõtti eredményüket - a kiadott igazolás alapján - az

adományok arányos részével, ha nincs köztartozásuk, de a vállalkozási

tevékenységükbõl származó bevételük meghaladja az összes bevételük 10

százalékát, de legfeljebb 20 millió forintot (közhasznú szervezet esetében),

illetve a 15 százalékot (kiemelten közhasznú szervezetnél).

A közhasznú szervezetként vagy kiemelkedõen közhasznú szervezetként besorolt

alapítvány, közalapítvány, társadalmi szervezet és köztestület nem fizet

társasági adót, ha vállalkozási tevékenységbõl származó bevétele nem haladja

meg a Javaslatban meghatározott mértéket. A Javaslatban elõírt mértékeket

meghaladó vállalkozási tevékenységi bevétel esetén csak a túllépéssel arányos

jövedelem után keletkezik adókötelezettség.

7. §-hoz

A Javaslatnak ezen szakasza az adóellenõrzés, önellenõrzés megállapítása

miatti adóalap-módosítás figyelembevételét írja elõ a célszervezetnél.

8. §-hoz

A Javaslatnak ezen szakasza az adóellenõrzés, önellenõrzés megállapítása

miatti adóalap módosítás figyelembevételét írja elõ a közhasznú társaságnál és

a vízitársulatnál.

A Javaslatnak megfelelõen a közhasznú társaságnak - ha az adóév végén

köztartozása van -, meg kell növelnie az adózás elõtti eredményét azoknak az

adományoknak az összegével, amelyek után a társasági adóalany támogató

adóalap-kedvezménnyel, a magánszemély pedig adókedvezménnyel élhetett az

adózás elõtti eredmény csökkentésére jogosító igazolás alapján.

9. §-hoz

A külföldi vállalkozók adóalap-megállapítási szabályai nem változtak, az

egyetlen módosítást a külföldi székhelyû vállalkozások magyarországi

fióktelepeirõl szóló törvényjavaslat elõírásai tették szükségessé. A Javaslat

- a nemzetközi egyezményekkel összhangban - a telephely egy típusaként kezeli

a fióktelepet, azzal a - többi telephelytõl - eltérõ kitétellel, hogy a

fióktelepek adózási elõírásait, a belföldi adózókra vonatkozó szabályokkal

egyezõen állapítja meg.

Ezzel a rendelkezéssel összhangban a Javaslat egyrészt kiemeli a telephely

általános fogalmából a fiókot és külön pontban nevesíti a fióktelepet, azaz

azt a külföldi személyt, amely fióktelepe útján végez vállalkozási

tevékenységet, másrészt külön adóalap-megállapítási szabályt fogalmaz meg a

fióktelepre, eltérõen a külföldi vállalkozókra vonatkozó elõírásoktól.

10. §-hoz

Összhangban a külföldi székhelyû vállalkozások magyarországi fióktelepeirõl

szóló törvényjavaslattal - amely úgy rendelkezik, hogy a fióktelepek

létesítése adózási szempontból nem lehet sem kedvezõbb, sem hátrányosabb, mint

egy önálló gazdasági társaság alapítása -, a Javaslat szerint a fióktelep nem

a külföldi vállalkozókra, hanem a belföldi illetõségû adózókra vonatkozó

elõírások szerint állapítja meg az adó alapját.

Ezt az elõírást az teszi lehetõvé, hogy (szemben a többi telephellyel) a

fióktelepre 1998-tól - a számviteli törvény módosításáról szóló

törvényjavaslat szerint - kiterjed a számviteli törvény hatálya, amely önálló

számviteli egységként fogja kezelni a fióktelepet, elõírva rájuk a kettõs

könyvvitel vezetésére, éves beszámoló készítésére, könyvvizsgálati

kötelezettségre vonatkozó szabályokat, valamint a fióktelep és az anyavállalat

közötti gazdasági események részletes elszámolásának módját is.

A számviteli törvény és a külföldi székhelyû vállalkozások magyarországi

fióktelepeirõl szóló törvényjavaslat elõírásaira alapozva, a Javaslat a

belföldi illetõségû adózókkal azonos adóalap megállapítási szabályokat ír elõ

a fióktelep adóalapjára vonatkozóan.

A Javaslat kiterjeszti a kapcsolt vállalkozás fogalmát a telephely és az

anyavállalat közötti, valamint ugyanazon külföldi vállalkozó több fióktelepe

egymás közötti kapcsolatára is.

11. §-hoz

A Javaslat alapján a külföldi szervezetek (Magyarországon székhellyel és

telephellyel nem rendelkezõ, Magyarországról jövedelmet szerzõ külföldi

illetõségû személyek) a belföldi hitelintézeteknek nyújtott kölcsön, illetve a

belföldi hitelintézet által kibocsátott kötvény utáni kamat esetén is

kötelesek társasági adót fizetni, eltérõen az eddigi elõírásoktól, amelyek - a

Magyar Köztársaság és a Magyar Nemzeti Bank által fizetett kamat mellett - a

belföldi pénzintézetek által fizetett kamatot is mentesítették az adó alól. A

módosítás célja a versenysemlegesség biztosítása, a vállalkozói szférán belüli

kötvénykibocsátások és kölcsönfelvételek azonos adózási feltételeinek

megteremtésével.

Ezt a rendelkezést - a törvény átmeneti szabályai szerint - az 1997. december

31-ét követõen megkötött szerzõdések alapján nyújtott hitelek, illetve ezen

idõpontot követõen jóváhagyott kötvénykibocsátások alapján fizetett kamatokra

kell alkalmazni.

A külföldi szervezet adóalap-megállapítási szabályaihoz kapcsolódva a törvény

értelmezõ rendelkezései kiegészülnek a kettõs adóztatás elkerülésérõl szóló

egyezményekben alkalmazandó haszonhúzó és kedvezményezett fogalmakkal.

A törvény külföldi szervezetekre vonatkozó elõírásai nem tesznek különbséget

haszonhúzó és kedvezményezett között. Az adókötelezettség mindig azt a

külföldi céget terheli, amely a jövedelmet kapja, függetlenül attól, hogy a

cég a jövedelem tényleges haszonhúzója, vagy csak kedvezményezett. A

különbségtétel csak az egyezmények alkalmazásakor merülhet fel.

Az egyezmények elõírásai szerint a kamat, jogdíj és osztalék esetén az

adóztatás lehetõsége és az adó mértéke általában attól függ, hogy haszonhúzó

vagy kedvezményezett kapja-e a jövedelmet. A kiegészítést az tette

szükségessé, hogy az egyezmények nem értelmezik e két fogalmat.

A Javaslat - kizárólag az egyezmények alkalmazásához - a haszonhúzót olyan

külföldi cégként definiálja, amely a Magyarországról szerzett adóköteles

jövedelmet, az illetõsége szerinti államban benyújtandó adóbevallásában

szerepeltetni fogja, kedvezményezettnek pedig azt a külföldi céget tekinti,

amely részére a jövedelem kifizetésre, átutalásra kerül.

Kivételt képez a nyilvános kötvénykibocsátás esete, ahol a Javaslat azt a

külföldi céget tekinti a kamat haszonhúzójának, amelynek a kifizetõ a kamatot

kifizeti, átutalja. Ez utóbbi rendelkezés célja, hogy megkönnyítse a külföldi

kötvénykibocsátások technikai lebonyolítását, lehetõvé téve, hogy a

kötvénykibocsátásban közremûködõ szervezet, bank illetõsége döntse el, hogy

melyik egyezményt kell alkalmazni, és ne kelljen az esetlegesen több ezer

kisbefektetõtõl egyenként bekérni az illetõségükrõl szóló igazolást.

12. §-hoz

A Javaslat alapján az alapítványnak, a közalapítványnak, a köztestületnek és a

társadalmi szervezetnek - ha nem minõsül közhasznú szervezetnek - nem kell

megfizetnie a társasági adót, feltéve, hogy a vállalkozási tevékenységébõl

származó bevétele az összes bevétele 10 százalékát, de legfeljebb 10 millió

forintot nem haladja meg.

13. - 14. §-hoz

A társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott térségek erõteljes fejlesztése

érdekében a Javaslat 1998-tól 10 évre - a társasági adó teljes összegéig

igénybe vehetõ - új adókedvezményt tartalmaz. Az adókedvezményre azok a

beruházók szerezhetnek jogot, amelyek társadalmi-gazdasági szempontból

elmaradottnak minõsített térségben helyeznek üzembe legalább 3 milliárd forint

értékû, termelési célú beruházást. Az adókedvezmény igénybevételének

feltétele, hogy az adózó az üzembe helyezés évét követõ adóévekben árbevételét

legalább a beruházás értékének 5 százalékával folyamatosan növelje, vagy -

akár egyszeri - nagyobb árbevétel-növeléssel e feltételt "elõzetesen"

teljesítse. A foglalkoztatási gondok enyhítése érdekében az adókedvezmény az

üzembe helyezést követõ második adóévtõl csak akkor érvényesíthetõ, ha a

beruházó által foglalkoztatottak éves átlagos állományi létszáma legalább 200

fõvel növekszik a beruházás megkezdését megelõzõ adóévhez viszonyítva. A

Javaslat szerint az adókedvezményre már az 1997-ben megkezdett beruházással is

jogot lehet szerezni, de utoljára a 2008. évi adóalap utáni társasági adóból

vehetõ igénybe. A társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott térségek

jegyzékét a területfejlesztés kedvezményezett területeinek jegyzékérõl szóló

106/1997. (VI. 18.) Korm. rendelet tartalmazza. Ilyen térségnek azok a

statisztikai vonzáskörzetek minõsülnek, amelyeknél a 30/1997. (IV. 18.) OGY

határozatban meghatározott mutatórendszer szerint kialakított komplex mutató

nem éri el az országos átlagot. Ilyennek minõsül továbbá azon megyék

valamennyi települése, amely megyékben a beruházás megkezdését megelõzõ 2 év

valamelyikében a decemberi munkanélküliségi mutató a megye egészére 15

százalék feletti.

A beruházási és térségi adókedvezményekkel a külföldi vállalkozó is élhet a

fióktelep útján végzett vállalkozási tevékenysége alapján fizetett társasági

adóból. A kedvezményt a fióktelep cégneve alatt üzembehelyezett beruházás

alapján a fióktelep cégneve alatt elért árbevétel és foglalkoztatott létszám

alapján érvényesítheti.

15. §-hoz

A külföldi szervezetet- egyezmények alapján - megilletõ visszatérítési jogról

1998-tól az adózás rendjérõl szóló törvény rendelkezik, ezért a Javaslat már

nem fogalmazza meg az ezzel kapcsolatos eljárási szabályokat.

16. §-hoz

Pontosítást tartalmaz a Javaslat az adóelõleg-fizetés gyakoriságának

megállapítására. Havonta fizetendõ az elõleg ha az elõzõ adóévi fizetendõ adó

meghaladja a 3 millió forintot, ellenkezõ esetben negyedévente esedékes az

elõleg összege.

A Javaslat szerint 1998. évtõl (elõször az 1998. évben bevallott adóelõleg

alapján) a halászati ágba sorolt adózó a mezõgazdasági és erdõgazdálkodási

ágazatba sorolt adózókra vonatkozó különös szabályok szerint fizet

adóelõleget.

A Javaslat szerint a külföldi vállalkozónak, ha fióktelep útján végez

vállalkozási tevékenységet a belföldi illetõségi adózókkal azonosan kell

adóelõleget fizetnie, és év végén a feltöltési kötelezettségnek is eleget kell

tennie.

17. §-hoz

A Javaslat elõírja, hogy amennyiben az osztalékadó megfizetésére az

osztalékban részesülõ haladékot kap (ennek az lehet az alapja, hogy

osztalékjövedelmét közvetlenül belföldi gazdasági társaságba, szövetkezetbe

fekteti be), a kifizetõ köteles tájékoztatást adni a gazdasági társaságnak,

szövetkezetnek arról, hogy az általa közvetlenül e célból átutalt összeg az

osztalékban részesülõ jövedelemének minõsül. A jelenlegi elõírásoknál

részletesebb szabályokat tartalmaz a Javaslat arra vonatkozóan is, hogy az

adófizetési haladék milyen esetekben és mikor jár le. Az új szabály szerint

ezekben az esetekben a halasztott osztalékadóval kapcsolatos

adókötelezettségek azt a gazdasági társaságot, szövetkezetet terhelik majd,

amelybe az osztalékjövedelmet befektették, amennyiben a befektetés kivonása

alapján ténylegesen is kifizeti, átutalja ezt a jövedelmet.

A Javaslat az osztalék fogalmának meghatározásánál a külföldi székhelyû

vállalkozások magyarországi fióktelepeirõl szóló törvényjavaslattal

összhangban osztalékként kezeli a fióktelepek adózott nyereségének külföldre

történõ átutalását. Az elõírás összhangban van azzal, hogy a külföldi

székhelyû vállalkozások magyarországi fióktelepeirõl szóló törvényjavaslat

szerint a fióktelepekre a belföldi adózókéval megegyezõ adózási elõírások

vonatkoznak.

18. §-hoz

A Javaslat lehetõvé teszi, hogy a fióktelep - megegyezõen a belföldi

illetõségû adózókkal - egyezmény hiányában, vagy ha az egyezmény így

rendelkezik, beszámíthassa a külföldön igazoltan megfizetett adót a magyar

adókötelezettségébe, illetve az egyezmény ilyen irányú elõírása esetén a

külföldrõl származó jövedelemmel csökkenthesse a magyar adó alapját.

19. §-hoz

A Javaslat a külföldi szervezet adókötelezettségével, az adókedvezmény

igénybevételével kapcsolatos átmeneti különös rendelkezéseket tartalmazza.

20. §-hoz

A Javaslat az alapítvány, a közalapítvány, a társadalmi szervezet - a

biztosító egyesületet kivéve - , a köztestület és a közhasznú társaság

társasági adókötelezettségére, továbbá e szervezeteket támogató társasági

adóalanyok számára 1998. évre kivételes -csak 1998. évben alkalmazható -

elõírásokat fogalmaz meg. Ezek a következõk:

Az alapítványnak, közalapítványnak, társadalmi szervezetnek, köztestületnek és

közhasznú társaságnak

a) ha nem nyer (nem kéri, vagy nem kapja meg) 1998. december 31-éig a

közhasznú, a kiemelkedõen közhasznú besorolást, a vállalkozási tevékenységét a

társasági adóról és osztalékadóról szóló törvénynek az 1998. évre átmenetileg

még hatályban tartott, részletes tevékenységi listát tartalmazó 4. számú

melléklete elõírása alapján kell meghatározni és ennek alapján lehet élni az

adómentességgel,

b) ha 1998. december 31-éig közhasznú, kiemelkedõen közhasznú szervezetként

besorolást nyer, választási lehetõséget ad a Javaslat, hogy az

adókötelezettségét a be nem sorolt szervezetekre elõírt átmeneti szabályok

szerint, vagy az új rendelkezések szerint állapítsa meg.

Csak 1998. évben alkalmazható szabály az is, hogy a közhasznú, kiemelkedõen

közhasznú szervezeti besorolást 1998. évben el nem nyerõ alapítvány,

közalapítvány, illetve a besorolt szervezetek a besorolás napjáig kapott

támogatásokról -ha azt az 1997. évi feltételek mellett nyújtották - igazolást

adhatnak ki.

A társasági adóalany támogatók ezen igazolás alapján is élhetnek adóalap

kedvezménnyel legfeljebb az adózás elõtti eredményük 20 százalékának megfelelõ

összegben és egyéb - az 1998. évtõl javasolt elõírások szerint adománynak

minõsülõ - támogatással együtt legfeljebb az adózás elõtti eredményük 25

százalékáig.

Az 1999. évtõl az alapítvány , a közalapítvány, a társadalmi szervezet, a

köztestület és a közhasznú társaság adókötelezettsége különbözik attól

függõen, hogy közhasznú szervezetnek, kiemelkedõen közhasznú szervezetnek

minõsül, vagy nem. A közhasznúsághoz kötött rendelkezéseket akkor kell és

lehet alkalmazni, ha a szervezet besorolása a megelõzõ évben megtörtént , és

a besorolás az adóév egészében fennáll. A közhasznú szervezetek körébõl való

évközbeni kikerülés, vagy alacsonyabb közhasznúsági típusba történõ átsorolás

esetén az adóév egészére a be nem sorolt, illetve az alacsonyabb közhasznúsági

típusra elõírt szabályok szerint lehet eljárni.

A támogatásokról olyan igazolást, amely a támogatót adóalap-kedvezményre,

magánszemélyt adókedvezményre jogosítja, csak közhasznú, kiemelkedõen

közhasznú szervezet (de az oda sorolt társadalmi szervezet és közhasznú

társaság is ) adhat ki 1999. évtõl, a támogatás nyújtásának idõpontjában

érvényes besorolásának megfelelõen.

Záró rendelkezések

A záró szabályok a Javaslat rendelkezéseinek hatályba léptetésérõl, egyes

elõírások hatályon kívül helyezésérõl rendelkeznek. A módosítások jellemzõen

1998. január 1-jével lépnek hatályba, de néhány rendelkezés (pl. az

amortizáció elszámolásával kapcsolatos elõírás) már az 1997. évi

adókötelezettség megállapításánál is alkalmazható.

1. számú melléklethez

A Javaslat szerint az adózónak lehetõsége van a norma szerinti, vagy speciális

szabály érvényesítése mellett adóalap-csökkentõ tételként amortizációt

elszámolni akkor is, ha a számviteli elszámolásaiban a tárgyi eszköz

bekerülési értékét a költségei között már elszámolta, de az adóalapnál a

bekerülési érték leírására még nem került sor. E rendelkezés 1998. január 1-

jén lépnek hatályba, elõször az 1997. évi társasági adóalapra és az 1997. évi

társasági adókötelezettségre alkalmazandó.

2. számú melléklethez

Az ültetvények leírási normája kiegészült a fûzteleppel és az egyéb

ültetvénnyel. A fûztelep leírási kulcsa 10 százalék, az egyéb ültetvényé 5

százalék.

3. számú melléklethez

A Javaslat a mellékleten belül A) fejezetben tárgyalja a nem a vállalkozás

érdekében felmerülõ költségeket, ráfordításokat és egy új B) fejezetben

részletezi a vállalkozás érdekében felmerülõ egyes költségeket,

ráfordításokat.

A törvényben felsorolt nem a vállalkozás érdekében felmerülõ költségek,

ráfordítások felsorolása kiegészült a megállapodás alapján fizetett

egészségbiztosítási járulékkal.

Az adózók részérõl igényként merült fel a vállalkozás érdekében jellemzõen

felmerülõ költségek, ráfordítások részletezésének igénye. A melléklet B)

fejezete ilyen költségeket határoz meg példálózó jelleggel.

4. számú melléklethez

A pártok mûködésérõl és gazdálkodásáról szóló 1989. évi XXXIII. törvény

rendelkezése szerint a pártoknak a törvényben meghatározott gazdálkodó

tevékenységük után társasági adót nem kell fizetniük. A Javaslat ezzel

összefüggésen szerepelteti a pártokat a társasági adóalanynak nem minõsülõ

szervezetek között.

5. számú melléklethez

A közhasznú tevékenységek felsorolását a közhasznú szervezetekrõl szóló

törvényjavaslat tartalmazza. A Javaslat szerint nem minõsül vállalkozási

tevékenységnek a közhasznú tevékenység és az ahhoz kapott támogatás és tagdíj

sem. Ezzel összefüggésben a Javaslatból kikerültek a kedvezményezett

tevékenységek felsorolását tartalmazó részek. A Javaslat szerint az

alapítvány, a közalapítvány, a társadalmi szervezet, a köztestület, a

lakásszövetkezet és a közhasznú társaság kamatbevételének az a része nem

minõsül vállalkozási tevékenységnek, amilyen arányt a közhasznú tevékenység

bevétele az összes bevételében képvisel.

Eleje Honlap