1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4833.. számú

törvényjavaslat

az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény,

a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény és

a gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény

módosításáról

Elõadó: Dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

1997. szeptember

1997. évi..... törvény

az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény,

a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény és

a gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény módosításáról

I. fejezet

Az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény módosítása

1. § Az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 8.

§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az öröklési illeték tárgya: az örökség - ide értve a

magánnyugdíjpénztártag egyéni számláján felhalmozott összeg kedvezményezett

(örökös) általi megszerzését és a haszonélvezeti jog megváltását is -, a

hagyomány, a meghagyás alapján történõ vagyonszerzés, a köteles rész

szerzése, valamint a halál esetére szóló ajándékozás."

2. § Az Itv. 16. §-ának (1) bekezdése a következõ c) ponttal egészül ki:

(Mentes az öröklési illeték alól:)

"c) a magánnyugdíjpénztártag egyéni számláján lévõ összegnek a

kedvezményezett, illetve az örökös általi megszerzése, ha azt a

kedvezményezett, illetve az örökös a tagsági viszony folytatása mellett a

pénztárban hagyja vagy más magánnyugdíjpénztárba viszi át;"

3. § Az Itv. 23/A §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az (1) bekezdésben meghatározott illetéket fizeti ingatlanszerzése után

az ingatlan- és gépjármû pénzügyi lízinget egyaránt folytató vállalkozó is,

feltéve, hogy nettó árbevételének legalább 75 %-a e két tevékenységbõl

származik."

4. § (1) Az Itv. 26. §-a a következõ (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) Az (1) bekezdés l) pontjában meghatározott mentesség kiterjed a

gépjármû- és ingatlan pénzügyi lízinget egyaránt folytató vállalkozóra is,

feltéve, hogy nettó árbevételének legalább 75 %-a e két tevékenységbõl

származik."

(2) Az Itv. 26. §-ának (1) bekezdése a következõ o) ponttal egészül ki:

(Mentes a visszterhes vagyonátruházási illeték alól:)

"o) az egyéni ügyvéd egyszemélyes ügyvédi irodává történõ átalakulásával

bekövetkezõ vagyonszerzés."

5. § Az Itv. 33. §-a (2) bekezdésének 5. pontja a következõ e) és f)

alpontokkal egészül ki:

(5. az anyakönyvi kivonat kiállítása az alábbi esetekben illetékmentes, ha)

"e) a szülõk házassági anyakönyvi kivonatának a gyermek születésének

anyakönyvezéséhez;

f) az elhunyt születési és házassági anyakönyvi kivonatának a haláleset

anyakönyvezéséhez"

(történik a kiállítása;)

6. § Az Itv. 45. §-ának (1) bekezdése a következõ d) ponttal egészül ki:

(A cégbejegyzésre irányuló eljárás illetéke a létesítõ határozatban, az

alapszabályban, a társasági szerzõdésben, illetve az alapító okiratban

megállapított vagyon (jegyzett tõke) értéke után:)

"d) külföldi székhelyû vállalkozás magyarországi fióktelepe esetén 200.000

forint."

7. § (1) Az Itv. 62. §-a (1) bekezdésének c) pontja a helyébe következõ

rendelkezés lép:

(A feleket jövedelmi és vagyoni viszonyaikra tekintet nélkül illeték-

feljegyzési jog illeti meg:)

"c) a bûncselekménybõl - ide nem értve a személy életében, testi épségében

vagy egészségében okozott kárt - valamint a szabálysértésbõl származó kár

megtérítése iránti igény esetén;"

8. § Az Itv. 70. §-a (3) bekezdésének a) pontja a következõ mondattal egészül

ki:

"Ha a településen összehasonlításra alkalmas ingatlan nincs, a forgalmi érték

megállapításánál a térséghez tartozó hasonló adottságú települések

ingatlanszerzési adatai is felhasználhatók;"

9. § Az Itv. Melléklete a törvény mellékletének megfelelõen módosul.

II. fejezet

A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény módosítása

10. § A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) 1.§-

ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A fõváros esetében a helyi adók bevezetését, valamint az egyes adók

bevezetésére jogosultak körét (fõvárosi közgyûlés vagy kerületi képviselõ-

testület) a fõvárosi közgyûlés rendeletében, a kerületi képviselõ-testületek

többségének, egyszerû szótöbbséggel elfogadott egyetértésével határozza meg."

11.§ A Htv. 3. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Adómentes az (1) bekezdés b)-c) pontjában felsorolt adóalanyok közül a

társadalmi szervezet, az egyház, az alapítvány, a közszolgáltató szervezet, a

köztestület, a közhasznú társaság, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár, a

magánnyugdíjpénztár és a költségvetési szerv abban az évben, amelyet megelõzõ

naptári évben folytatott vállalkozási tevékenységébõl származó jövedelme

(nyeresége) után társasági adófizetési kötelezettsége, illetve - költségvetési

szerv esetében - eredménye után a központi költségvetésbe befizetési

kötelezettsége nem keletkezett. E feltétel meglétérõl az adóalany írásban

köteles nyilatkozni az adóhatóságnak."

12. § A Htv. 31.§-ának d) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(A 30.§ (1) bekezdésének a) pontja szerinti adókötelezettség alól mentes:)

"d) aki az önkormányzat illetékességi területén lévõ üdülõ tulajdonosa vagy

bérlõje, továbbá a használati jogosultság idõtartamára a lakásszövetkezet

tulajdonában álló üdülõ használati jogával rendelkezõ lakásszövetkezeti tag,

illetõleg a tulajdonos, a bérlõ hozzátartozója, valamint a lakásszövetkezet

tulajdonában álló üdülõ használati jogával rendelkezõ lakásszövetkezeti tag

használati jogosultságának idõtartamára annak hozzátartozója [Ptk. 685.§ b)

pontja]."

13. § A Htv. 35. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"35.§ (1) Adóköteles az önkormányzat illetékességi területén állandó, vagy

ideiglenes jelleggel végzett vállalkozási tevékenység (a továbbiakban:

iparûzési tevékenység).

(2) Az adó alanya a vállalkozó."

14. § A Htv. a 36. §-a után Az adómentesség alcím helyébe a következõ alcím

lép és egyidejûleg a következõ 37. §-sal egészül ki:

" Az állandó és ideiglenes jelleggel végzett iparûzési tevékenység

37. § (1) A vállalkozó állandó jellegû iparûzési tevékenységet végez az

önkormányzat illetékességi területén, ha ott székhellyel, telephellyel

rendelkezik, függetlenül attól, hogy tevékenységét részben vagy egészben

székhelyén (telephelyén) kívül folytatja.

(2) Ideiglenes jellegû az iparûzési tevékenység, ha az önkormányzat

illetékességi területén az ott székhellyel, telephellyel nem rendelkezõ

vállalkozó

a) piaci és vásározó kiskereskedelmet folytat,

b)építõipari, valamint a nyomvonalas létesítményen végzett kivitelezési és

fenntartási munkát, továbbá ezekkel kapcsolatban szerelési, szervezési,

lebonyolító, szaktanácsadó, felügyeleti tevékenységet végez, illetõleg

természeti erõforrást tár fel vagy kutat, feltéve, hogy a folyamatosan vagy

megszakításokkal végzett tevékenység idõtartama adóéven belül legalább 1

hónap, de 3 hónapot nem halad meg. Ha a tevékenység idõtartama a 3 hónapot

meghaladja, akkor a tevékenység végzésének helye telephelynek minõsül."

15. § A Htv. 39.§-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"39.§ (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység esetén az adó alapja

az értékesített termék, illetõleg végzett szolgáltatás nettó árbevétele,

csökkentve az eladott áruk beszerzési értékével és az alvállalkozói

teljesítések értékével, valamint

a) 1998. évben az anyagköltség 33 %-ával,

b) 1999. évben az anyagköltség 66 %-ával,

c) 2000. évtõl az anyagköltséggel.

(2) Ha a vállalkozó több önkormányzat illetékességi területén végez állandó

jellegû iparûzési tevékenységet, akkor az adó alapját - a tevékenység

sajátosságaira leginkább jellemzõen - a vállalkozónak kell a mellékletben

meghatározottak szerint megosztania.

(3) Ideiglenes jelleggel végzett iparûzési tevékenység esetében az adót a

tevékenység végzésének naptári napjai alapján kell megállapítani. Minden

megkezdett nap egy napnak számít."

16. § A Htv. 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"40.§ (1) Állandó jelleggel végzett iparûzési tevékenység esetén az adó évi

mértékének felsõ határa

a) 1998. évben az adóalap 1,5 %-a,

b) 1999. évben az adóalap 1,7 %-a,

c) 2000. évtõl az adóalap 2 %-a.

(2) Ideiglenes jelleggel végzett iparûzési tevékenység esetén az adóátalány

naptári naponként legfeljebb 5000 forint.

(3) A székhely, illetõleg a telephely szerinti önkormányzathoz fizetendõ

adóból, legfeljebb azonban annak 90 %-áig terjedõen - a (4) bekezdésben

meghatározott módon - levonható az ideiglenes jellegû tevékenység után

megfizetett adó.

(4) Az ideiglenes tevékenység után megfizetett adó a székhely, illetve

telephely(ek) szerinti önkormányzatokhoz fizetendõ adóból a vállalkozás

szintjén képzõdõ teljes törvényi adóalap és az egyes (székhely, illetve

telephely(ek) szerinti) önkormányzatokhoz kimutatott törvényi adóalapok

arányában vonható le."

17. § (1) A Htv. 42. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Az önkormányzati adóhatóság - az (5)-(7) bekezdésben foglalt kivételtõl

eltekintve - készpénzfizetést nem fogadhat el."

(2) A Htv. 42. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) Postahivatallal nem rendelkezõ községekben, továbbá tanyaközpontokban,

külterületeken - elõzetes kihirdetés mellett - befizetési napokat lehet

tartani, amikor az adózók készpénzben fizethetnek. Az illetékhivatal erre

kijelölt pénztára ugyancsak elfogadhat készpénz-befizetést. Így történhet a

fizetés ingóvégrehajtás során is, ha azt az adózó önként felajánlja, illetõleg

ha az elõtalált készpénzt az adóhatóság lefoglalja. Készpénz átvételére vagy

lefoglalására kizárólag az jogosult, akit erre az adóhatóság vezetõje írásban

felhatalmazott és az e célra rendszeresített hivatalos nyugtatömbbel ellátott.

Az átvett vagy lefoglalt készpénzrõl azonnal nyugtát kell adni, s a

pénzösszeget az átvétel napján, de legkésõbb a következõ munkanapon az

adóbeszedési számlára be kell fizetni."

(3) A Htv. 42. §-a a következõ (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) Az önkormányzat rendeletében feljogosíthatja az adóhatóságot arra, hogy

az (5) bekezdésben meghatározott pénzkezelési szabályok betartásával 5.000

forintot meg nem haladó összegû helyi adóra (adótartozásra) készpénz-

befizetést elfogadjon."

18. § A Htv. 45. §-a a következõ mondattal egészül ki:

"Az érdekeltségi célú juttatásból az adó- és az illetékhatáskör címzettjei,

továbbá a polgármesteri (fõpolgármesteri), valamint a megyei önkormányzati

hivatal adó- vagy illetékügyi feladatokat ellátó köztisztviselõi

részesülhetnek."

19. § (1) A Htv. 52.§-ának 7. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(E törvény alkalmazásában:)

"7. tulajdonos: az ingatlan tulajdonosa az a személy vagy szervezet,

aki/amely az ingatlan-nyilvántartásban tulajdonosként szerepel. Amennyiben az

ingatlan tulajdonjogának átruházására irányuló, ingatlan-nyilvántartási

bejegyzésre alkalmas szerzõdést a földhivatalhoz benyújtották, a szerzõ felet

kell tulajdonosnak tekinteni."

(2) A Htv. 52. §-a 22. pontjának a), c), e), g) és h) alpontjai helyébe a

következõ rendelkezések lépnek:

(nettó árbevétel:)

"a) a számviteli törvényben meghatározott értékesítés nettó árbevétele,

továbbá a kapott kamatok és kamatjellegû bevételek együttes összege csökkentve

a kamatozó értékpapírok eladási árában érvényesített kamat bevételként

elszámolt összegével, a b)-i) pontokban foglalt eltérésekkel,"

"c) biztosítóknál: a biztosítási bevételek csökkentve a viszontbiztosítónak

átadott díjjal, a károk és szolgáltatások ráfordításaival, növelve a nem

biztosítási tevékenység bevételeivel, a befektetések nettó bevételével,

csökkentve a saját tulajdonú saját használatú ingatlanok

bevételkorrekciójával, a kapott osztalékokkal és részesedésekkel, valamint a

kamatozó értékpapírok vételárában érvényesített kamat bevételként elszámolt

összegével. A biztosítók éves beszámoló készítési kötelezettségének

sajátosságairól szóló 182/1991. (XII.30.) Korm. rendelet hatályban maradásáig

a biztosítási bevételek alatt az e kormányrendelet szerinti

biztosítástechnikai bevételt, a károk és szolgáltatások ráfordításai alatt

pedig e kormányrendelet szerinti károk és szolgáltatások költségeinek,

valamint a biztosítástechnikai tartalékok növekedésének együttes összegét kell

érteni,"

"e) befektetési vállalkozásoknál: a befektetési szolgáltatási tevékenység

bevételei növelve a nem befektetési szolgáltatási tevékenység bevételeivel,

valamint a kapott kamatok és kamatjellegû bevételekkel, csökkentve a kamatozó

értékpapírok vételárában érvényesített kamat bevételként elszámolt

összegével,"

"g) külföldi székhelyû vállalkozás magyarországi fióktelepénél: a fióktelep

számviteli beszámolója alapján kimutatott az a) pont szerinti - illetve, ha a

külföldi székhelyû vállalkozás a b), c) és e) alpontok valamelyikében említett

szervezet, akkor az ott meghatározottak szerinti - nettó árbevétel,

h) a b)-g) pontban nem említett szervezetnél (lakásszövetkezet, társasház,

alapítvány, társadalmi szervezet, ügyvédi iroda, intézmény stb.) -

könyvvezetési kötelezettségtõl függõen - a vállalkozási tevékenységbõl

származó, az a) pont szerinti nettó árbevétel vagy pénzforgalmi bevétel. Nem

minõsül vállalkozási tevékenységbõl származó árbevételnek a társasház és a

lakásszövetkezet belsõ szolgáltatásból származó árbevétele,"

(3) A Htv. 52.§-a 26. pontjának d)-f) alpontjai helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

(vállalkozó: a gazdasági tevékenységet saját nevében és kockázatára

haszonszerzés céljából, üzletszerûen végzõ)

"d) az egyes tevékenységek gyakorlásáról szóló jogszabályok alapján

meghatározott feltételek szerint végezhetõ, de vállalkozói igazolványhoz nem

kötött (pl. egyéni ügyvédi, közjegyzõi, önálló bírósági végrehajtói,

magánorvosi, szakértõi, tervezõi) tevékenységet folytató magánszemély,

e) jogi személy, ideértve a felszámolás vagy végelszámolás alatt levõ jogi

személyt is,

f) egyéb szervezet, ideértve a felszámolás vagy végelszámolás alatt levõ

szervezetet is."

(4) A Htv. 52.§-ának 31. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép.

(E törvény alkalmazásában:)

"31. telephely: a) az adóalany olyan állandó üzleti létesítménye - függetlenül

a használat jogcímétõl -, ahol részben vagy egészben iparûzési tevékenységet

folytat, azzal, hogy a telephely kifejezés magában foglalja különösen a

gyárat, az üzemet, a mûhelyt, a raktárt, a bányát, a kõolaj- vagy

földgázkutat, az irodát, a fiókot, a képviseletet, a termõföldet, a

hasznosított (bérbe vagy lízingbe adott) ingatlant,

b) hang, kép, adat vagy egyéb információ (ideértve a rádió- és televízió

programokat is) vezetéken, kábelen, rádión, optikai úton vagy elektromágneses

rendszer útján történõ továbbítását szolgáló berendezés, amennyiben annak

üzemeltetése rendszeres személyes jelenlétet kíván,"

(5) A Htv. 52.§-ának 35. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(E törvény alkalmazásában:)

"35. közszolgáltató szervezet: a Magyar Posta Részvénytársaság, a Magyar Rádió

Részvénytársaság, a Magyar Televízió Részvénytársaság, a Duna Televízió

Részvénytársaság, a Magyar Távirati Iroda Részvénytársaság, továbbá a helyi és

helyközi menetrend szerinti tömegközlekedést lebonyolító szervezetek, a

közüzemi ellátást alapellátásként végzõ szervezetek közül a villamos- és

gázenergia-, távfûtés-, melegvíz-, ivóvíz-, csatornaszolgáltatást (a

továbbiakban: szolgáltatás) nyújtók, ideértve a víziközmû-társulatot is.

Alapellátásként az a szervezet végez közüzemi ellátást, amelynek nettó

árbevétele legalább 75 %-ban közvetlenül a fogyasztók számára történõ

szolgáltatás nyújtásából származik,"

(6) A Htv. 52.§-a a következõ 36-41. és pontokkal egészül ki:

(E törvény alkalmazásában:)

36. eladott áruk beszerzési értéke: a kettõs könyvvitelt vezetõ vállalkozások

esetében a számvitelrõl szóló törvény szerinti eladott áruk beszerzési értéke.

Az egyszeres könyvvitelt, valamint - személyi jövedelemadóról szóló törvény

hatálya alá tartozó - pénzforgalmi nyilvántartást vezetõ vállalkozók esetében

a tárgyévi árukészlet-beszerzésre fordított kiadás, csökkentve a leltár

szerinti záró árukészlet értékével, növelve a leltár szerinti nyitó árukészlet

értékével,

37. anyagköltség: a kettõs könyvvitelt vezetõ vállalkozások esetében a

számvitelrõl szóló törvény szerinti anyagköltség. Az egyszeres könyvvitelt,

valamint - a személyi jövedelemadóról szóló törvény hatály alá tartozó -

pénzforgalmi nyilvántartást vezetõ vállalkozók esetében a tárgyévi

anyagkészlet-beszerzésre fordított kiadás, csökkentve a leltár szerinti záró

anyagkészlet értékével, növelve a leltár szerinti nyitó anyagkészlet

értékével,

38. anyagkészlet, árukészlet: a számvitelrõl szóló törvény szerint

anyagkészletnek, kereskedelmi árukészletnek minõsülõ, vásárolt készlet,

39. alvállalkozói teljesítések értéke: az adóalany által továbbszámlázott,

olyan alvállalkozói teljesítés értéke, amelynek végzése során az adóalany mind

megrendelõjével, mind alvállalkozójával a Polgári Törvénykönyv szerinti

vállalkozási szerzõdéses kapcsolatban áll, valamint a továbbszámlázott

közvetített szolgáltatások értéke,

40. közvetített szolgáltatások: az adóalany által igénybevett szolgáltatás

harmadik személynek részben vagy egészben - változatlan formában - történõ

átadása,

41. székhely: belföldi szervezet esetében az alapszabályában (alapító

okiratában), a cégbejegyzésben (bírósági nyilvántartásban), az egyéni

vállalkozó esetében a vállalkozói igazolványban ekként feltüntetett hely,

ilyen hely hiányában vagy ha több ilyen hely van akkor a központi ügyvezetés

helye, a magánszemélyek esetében az állandó lakóhely. A külföldi székhelyû

vállalkozás magyarországi fióktelepe vonatkozásában a székhely alatt a

cégbejegyzésben a fióktelep helyeként megjelölt helyet kell érteni."

III. fejezet

A gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény

módosítása

20. § A gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Gjt.)

1/A. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Ha a képviselõ-testület, illetve a fõvárosi közgyûlés rendeletének

kihirdetése az (1) bekezdésben meghatározott idõpontig nem történik meg, akkor

az önkormányzat illetékességi területén az elõzõ adóévben hatályos

adótételeket kell alkalmazni."

21. § A Gjt. 5.§-ának f) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(Mentes az adó alól:)

"f) bejelentésre a súlyos mozgáskorlátozott személy szállítására szolgáló,

adóévenként egy személyszállító gépjármû,"

22. § A Gjt. 8.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép,

egyidejûleg a § új (2) bekezdéssel egészül ki és a jelenlegi (2)-(4)

bekezdések számozása (3)-(5) bekezdésre változik:

"(1) A kizárólag elektromos meghajtású, a tiszta gázüzemû (kizárólag

autógázzal üzemeltethetõ) személyszállító gépjármû után az egyébként járó adó

50%-át kell megfizetni. A mûbizonylat szerint környezetszennyezést csökkentõ,

szabályozott katalizátorral ellátott személyszállító gépjármû után az

egyébként járó adó 50 %-át, míg a nem szabályozott katalizátorral mûködõ

személyszállító gépjármû után az egyébként járó adó 75 %-át kell megfizetni.

(2) Az olyan tehergépjármû, nyergesvontató után, amelynek a légszennyezése az

ENSZ-EGB 49.02/A. elõírásnak megfelel, az egyébként járó adó 75%-át -

nyergesvontató esetében 20 %-át -, míg az olyan tehergépjármû, nyergesvontató

után, amelynek a légszennyezése az ENSZ-EGB 49.02/B. elõírásnak,

zajkibocsátása pedig az ENSZ-EGB 51.02 elõírásnak megfelel, az egyébként járó

adó 50%-át - nyergesvontató esetében 10 %-át - kell megfizetni. Az

adókedvezmény igénybevételének feltétele, hogy a gépjármû minõsítését a megyei

(fõvárosi) közlekedési felügyelet által kiadott mûbizonylat igazolja."

23. § A Gjt. 17.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az adót, a Vám- és Pénzügyõrség Országos Parancsnoksága (a továbbiakban:

VPOP) jóváhagyó határozata alapján, a belföldön bejegyzett szállítmányozási

vállalkozó, vámügynökség átvállalhatja. Engedély az említettek közül annak

adható, amely a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló

1995. évi C. törvény 1.§-ának 23. pontja szerint vámszempontból megbízható és

a tevékenység biztosítékaként 10 millió forint összegû bankgaranciával

rendelkezik. Az engedély megadásához nem szükséges a gépjármû

üzembentartójának kezességvállalása."

24. § A Gjt. 18. §-a 12., 13. és 19. pontjainak helyébe a következõ

rendelkezések lépnek, egyidejûleg a § a következõ 24., 25., 26. és 27.

ponttal egészül ki:

"12. súlyos mozgáskorlátozott az a személy, aki a súlyos mozgáskorlátozottak

közlekedési kedvezményeinek rendszerérõl szóló jogszabályban meghatározott

állapota miatt súlyos mozgáskorlátozottnak minõsül és ezt a tényt az ott

meghatározott orvosi szakvélemény igazolja,

13. súlyos mozgáskorlátozott személy szállítására elsõsorban az a

személyszállító gépjármû - ide nem értve az autóbuszt - szolgál, amely a

súlyos mozgáskorlátozott adóalany tulajdonában van. Ha a súlyos

mozgáskorlátozott tulajdonában nincs gépjármû, akkor a súlyos

mozgáskorlátozott személyt - írásbeli nyilatkozata alapján - rendszeresen

szállító, vele legalább egy éve közös háztartásban élõ, a Ptk. 685. §-ának b)

pontja szerinti közeli hozzátartozójának, élettársának vagy szerzõdés alapján

tartásra kötelezett személynek mint adóalanynak a tulajdonában álló

gépjármûvet lehet ilyennek tekinteni,"

"19. mûbizonylat a gyári mûszaki leírás, a vámhivatal, illetõleg a

közlekedésfelügyelet olyan okmánya, ennek hiányában az adóalany által bemutatott

szakértõi vélemény, amelybõl kitûnik a katalizátor beépítésének ténye. A 8.§ (2)

bekezdésében említett mûbizonylat alatt a környezetvédelmi felülvizsgálatról

szóló jogszabály alapján kiállított - a vonatkozó ENSZ EGB elõírásoknak való

megfelelõsségre utaló bejegyzést tartalmazó - igazolólapot kell érteni,"

"24. az ENSZ-EGB elõírásokat, illetve a hozzájuk tartozó határértékadatokat a

közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter rendelete tartalmazza,

25. szabályozott katalizátor: három légszennyezõ komponensre ható, katalitikus

utókezelõ berendezés (katalizátor), szabályozott keverékképzéssel,

26. nem szabályozott katalizátor: olyan katalitikus utókezelõ berendezés (egyéb

utánégetõ), amely nem felel meg a szabályozott katalizátorra meghatározott

követelményeknek,

27. nyergesvontató: olyan vontató, amely a rajta levõ nyeregszerkezet útján a

vontatott félpótkocsi tömegének jelentõs részét átveszi."

Záró és átmeneti rendelkezések

25. § (1) E törvény 1998. január 1. napján lép hatályba.

(2) E törvény 1-9.§-aiban foglalt rendelkezéseket a hatálybalépését követõen

illetékkiszabásra bejelentett vagy más módon az illetékhivatal tudomására

jutott vagyonszerzési ügyekben, valamint az ezt követõen kezdeményezett elsõ

fokú, illetve jogorvoslati eljárásokban kell alkalmazni.

(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti a Htv. 52.§-ának

23., 24. és 25. pontja, valamint mellékletének f) pontja.

(4) Az e törvény hatálybalépése elõtt mozgáskorlátozottságukra tekintettel

gépjármûadómentességben részesített adóalanyokat - ha a korábbi orvosi

igazolás szerint mozgáskorlátozott állapotuk végleges - újabb orvosi igazolás

beszerzése nélkül is megilleti a mentesség.

(5) E törvény hatálybalépését követõen is 50%-os gépjármûadó-kedvezmény illeti

meg azt a személyszállító gépjármûvet, amelyet 1997. december 31-ig bármelyik

típusú katalizátorral láttak el.

Melléklet

az 1997. évi .....................törvényhez

1.

Az Itv. Mellékletének II. címe a következõk szerint módosul.

"1. A magyar állampolgársági bizonyítvány kiállítására irányuló eljárás

illetéke

1000 forint.

2. Magyar állampolgár vagy Magyarországon lakó hontalan külföldön történõ

házasságkötéséhez annak tanúsításáért, hogy a házasságkötésnek a magyar jog

szerint nincs akadálya, 2000 forint illetéket kell fizetni.

3. Nem magyar állampolgár Magyarországon történõ házasságkötéséhez szükséges

olyan igazolás alóli felmentés, amely tanúsítja, hogy a házasságkötésnek a

személyes joga szerint nincs akadálya, 2000 forint illeték alá esik.

4. Illetékmentes a honosítás, visszahonosítás, a magyar állampolgárság

nyilatkozattal történõ visszaszerzésére, valamint a magyar

állampolgárságról történõ lemondásra irányuló eljárás."

2.

Az Itv. Mellékletének X. címe a következõk szerint módosul:

"A névváltoztatás iránti eljárás illetéke 5000 forint. Az egy családhoz

tartozó nagykorúak közös kérelme esetében az illetéket minden nagykorúnak

külön-külön kell megfizetni."

3.

Az Itv. Melléklete a következõ XIX. címmel és rendelkezéssel egészül ki:

"XIX. A külön jogszabályban meghatározott eljárásokhoz szükséges adó- és

értékbizonyítvány kiállítása iránti eljárás illetéke.

Az adó- és értékbizonyítvány kiállítása iránti eljárás 3.000 forint illeték

alá esik.

Ha egy beadványban több ingatlanra vonatkozó adó- és értékbizonyítványt

kérnek, az illetéket ezek számától függõen, külön-külön kell megfizetni."

4.

Az Itv. Melléklete a következõ XX. címmel és rendelkezéssel egészül ki:

"XX. Külföldiek ingatlanszerzéséhez szükséges engedély illetéke

Ingatlan tulajdonjogának a külön jogszabály szerinti külföldi jogi vagy

természetes személy általi megszerzéséhez szükséges engedély iránt

kezdeményezett eljárásért 10.000 forint illetéket kell fizetni."

I N D O K O L Á S

az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény,

a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény és

a gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény

módosításáról szóló törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az illetékekbõl, a helyi adókból és a gépjármûadóból származó bevételek

részben vagy egészben az államháztartás önkormányzati alrendszerét illetik

meg. Az adóztatással összefüggõ hatósági feladatot a települési önkormányzatok

jegyzõi (fõjegyzõ) látják el. Az illetékhatáskör címzettje pedig a megyei

(fõvárosi) fõjegyzõ. Ezekre az összefüggésekre tekintettel egy Törvényjavaslat

(a továbbiakban: Javaslat) tartalmazza az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII.

törvény, a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény és a gépjármûadóról szóló

1991. évi LXXXII. törvény módosítását.

I. fejezet

Az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény módosítása

A Javaslatnak az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban:

Itv.) módosítására vonatkozó fejezete egyes államigazgatási eljárások

speciális illetékének felülvizsgálatára, valamint a mögöttes jogintézmények

változását követõ, illetve néhány jogvitás kérdés megoldását célzó, kisebb

terjedelmû módosítására szorítkozik. Ennek megfelelõen a vagyonszerzési

illetékeket érintõen a Javaslat tartalmazza a magán-nyugdíjpénztár tagjának

halála miatt a tag követelésének átszállásával bekövetkezõ vagyonszerzés

illetékjogi megítélését, továbbá néhány jogalkalmazást könnyítõ

változtatásokat. Az államigazgatási eljárási illetékek területén a Javaslat

csak néhány sajátos eljárástípus illetékkötelezettségét szabályozza újra. A

bírósági eljárási illetékek körében pedig szabályozza a külföldi székhelyû

vállalkozás magyarországi fióktelepe cégbírósági bejegyzésének illetékét,

valamint a jogérvényesítést könnyítõ korrekciókat irányoz elõ.

Az intézkedések az illetékbevételek alakulására - minthogy a módosítást nem a

költségvetési bevételek gyarapítása motiválta - nincsenek lényeges

befolyással. Jelen esetben az eljárási illetékek változásával 1998-ban mintegy

400 millió forint bevételi többlet érhetõ el.

II. fejezet

A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény módosítása

A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) módosítását

az iparûzési adó alapját ért folyamatos kritikák indokolják. Az iparûzési adó

alapját eredetileg képezõ nettó árbevételt 1993-tól felváltotta az eladott

áruk beszerzési értékével és az alvállalkozói teljesítések értékével

csökkentett nettó árbevétel. Az 1995. évi módosítás pedig a banki és

biztosítási szférában megteremtette az adóalapot képezõ nettó árbevétel

fizetett kamatokkal és a kárkifizetések összegével való csökkentését.

A módosítások az iparûzési adó eredeti, több fázisú bruttó forgalmi adó

jellegét egyes nemzetgazdasági ágazatokban torzították és lényegében

hozzáadott érték típusúvá alakították.

A termelõ tevékenységet folytató vállalkozásoknál az adó alapja - az eladott

áruk és az alvállalkozói közremûködés hiányában - a teljes nettó árbevétel,

míg a kereskedelem lényegében a hozzáadott érték után adózik. Az adó alapjának

hatályos meghatározása tehát azt eredményezi, hogy az adónem ágazatonként

eltérõ jelleggel és hatással funkcionál. A termelõi szférához tartozó

vállalkozások jelentõs része kiterjedt beszállítói körrel áll kapcsolatban,

amelyek olyan értékes, magas készültségi fokú "anyagokat" szállítanak a

vállalkozás részére, amelyet az esetek többségében lényegében csak végtermékké

kell szerelni. Mivel a végtermék értékesítésekor a termelõ árbevételében - és

így iparûzési adóalapjában - e magas készültségi fokú részegységek értéke is

megjelenik, a fizetendõ adó aránytalanul magas a termelõ által hozzáadott

értékhez képest. Ennek az ellentmondásnak a feloldására a Javaslat - három

lépcsõben - az adó alapjának az anyagköltséggel történõ szûkítését irányozza

elõ. A Javaslat 1998. évre csak az anyagköltség 33 %-ával, 1999. évben 66 %-

ával szûkíti az adó alapját, a teljes anyagköltség levonására pedig 2000.

évtõl ad lehetõséget.

Az iparûzési adó bevételi jelentõsége miatt nem elhanyagolható a rendelkezések

módosításának bevételi kihatása. Az adónem fontosságát mutatja, hogy az

önkormányzati szféra költségvetésén belül az iparûzési adó súlya, mintegy 7%-

ra tehetõ. A Htv. iparûzési adóra vonatkozó szabályai stabil, jól tervezhetõ

és egyre növekvõ összegû adóbevételt biztosítanak az önkormányzatok számára.

Ennélfogva a törvény korrekciójánál lényeges szempont, hogy nemzetgazdasági

szinten az önkormányzatok által potenciálisan elérhetõ adóbevétel ne

változzon, mivel az adóalap-szûkítésbõl eredõ önkormányzati adóbevétel kiesést

a központi költségvetés fedezet hiányában nem tudja pótolni. Ezért az adó

alapjának anyagköltséggel való szûkítésével egyidejûleg elengedhetetlen a

törvényi felsõ adómérték felülvizsgálata.

Az adóztatás gyakorlatában - az adóalap kérdésénél lényegesen kisebb súlyú -

problémaként jelentkezik a tevékenységét több önkormányzat illetékességi

területén végzõ vállalkozó adóalap-megosztási kötelezettségére vonatkozó

szabályok értelmezése, végrehajtása. Az adóalap-megosztás során gondot jelent,

hogy a vállalkozót mely önkormányzatok viszonylatában terheli megosztási

kötelezettség, illetõleg, az adott önkormányzat illetékességi területén

folytatott iparûzési tevékenység jellegének (állandó vagy ideiglenes)

megítélése. Az ideiglenes jellegû iparûzési tevékenységgel összefüggõ

adókötelezettség teljesítése az adóalany számára jelentõs adminisztrációs

terhet jelent, ugyanakkor az ebbõl származó önkormányzati adóbevétel

elenyészõ. Ezt az anomáliát a Javaslat az állandó és az ideiglenes jellegû

iparûzési tevékenység egzakt elhatárolásával, valamint az ideiglenes jellegû

iparûzési tevékenység pontos meghatározásával szünteti meg.

Egyidejûleg a Javaslat - a végrehajtás által felvetett problémák megoldására,

illetve más jogszabályokkal a koherencia megteremtése céljából - néhány kisebb

korrekciót is tartalmaz.

Az adó alapjának korrekciója és az azzal egyidejû törvényi felsõ adómérték

módosítása összességében - a három év viszonylatában - nem eredményezi az

önkormányzatok által elérhetõ potenciális adóbevételek, illetve a gazdaság

által viselt potenciális adóterhek változását. 1998. évben a potenciális

adóterhek - és ezzel összefüggésben a potenciális önkormányzati adóbevételek -

kb. 7 %-os emelkedése, 1999. évben az elõzõ évhez viszonyítva 2 %-os, majd

2000. évben pedig 1999. évhez képest további 5 %-os csökkenése várható.

Ugyanakkor eltérõen érinti mind az egyes vállalkozásokat, mind pedig az egyes

önkormányzatokat.

a) A vállalkozásokra gyakorolt hatás

A Javaslat a nemzetgazdasági átlaghoz képest magasabb anyagköltséggel dolgozó

vállalkozásokat (ipari, mezõgazdasági cégek) potenciálisan kedvezõen, az annál

alacsonyabb anyagköltségû vállalkozásokat (a szolgáltató szféra) pedig

potenciálisan hátrányosan érinti.

A tényleges adóteher-változás - figyelemmel a Htv. kerettörvény jellegére -

természetesen a helyi önkormányzatok jelenlegi és a jövõben folytatott

adópolitikájától függ.

b) Az önkormányzatokra gyakorolt hatás

A Javaslat a potenciális önkormányzati adóbevételt is - a nemzetgazdasági ágak

területi elhelyezkedésétõl függõen - "átstrukturálja". Azokon a településeken,

ahol a kereskedelem és a szolgáltatás fejlett (pl. a fõváros és a városok

többsége esetén), a potenciális adóbevétel - a mérték emelése folytán -

növekedése várható, míg az elsõdlegesen iparral, különösen feldolgozó iparral

rendelkezõ településeken az adóalap szûkülése következtében csökken a

potenciális bevétel. Ez azokon a településeken, melyek jelenleg a törvényi

felsõ adómértékkel vagy azt megközelítõ mértékkel adóztatnak, tényleges

adóbevétel kiesést is jelenthet.

A szükségszerû - az ágazatok közötti potenciális adóteher, illetve az

önkormányzatok közötti potenciális adóbevétel - átrendezõdés hatásainak

enyhítése végett irányozza elõ a Javaslat az adó alapjának három lépcsõben

történõ módosítását.

Az adóalap-megosztási szabályok változásai - mivel azok lényegében csak a

hatályos rendelkezések pontosítását jelentik - nem gyakorolnak érdemi hatást,

sem az adóalanyokra, sem az önkormányzatokra. Az ideiglenes jelleggel végzett

iparûzési tevékenység után megfizetett adóátalánynak a székhely, illetve a

telephely szerinti önkormányzatokhoz fizetendõ adóba történõ beszámításával a

Javaslat viszont kizárja a kétszeres adóztatás lehetõségét. Ez az egyes

érintett adóalanyok számára jelentõs kedvezmény, összességében azonban

bevételi kihatása nem számottevõ. Ugyancsak nem jelent lényeges adóbevétel-

kiesést az ideiglenes iparûzési tevékenység leszûkítése a piaci és vásározó

kiskereskedelmi, illetve az építõipari tevékenységre, tekintettel arra, hogy

jelenleg is fõként ezen tevékenységek adóztatásából származik az ideiglenes

tevékenységbõl eredõ adóbevétel zöme.

III. fejezet

A gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény módosítása

A gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Gjt.)

módosításának célja, hogy a tehergépjármûpark megújítását, az Európai Unió

környezetvédelmi normáinak is megfelelõ tehergépjármûvek (vontatók) aránya

növelését a gépjármûadóban nyújtott kedvezménnyel is elõsegítse. Ennek

megfelelõen a Javaslat megteremti az olyan tehergépjármûvek kedvezményes

adóztatásának feltételeit, amelyek eleget tesznek a legszigorúbb - ún. "EURO-

1"-es és "EURO-2"-es - környzetvédelmi normáknak. A Javaslat emellett - a

jogalkalmazás során felmerült problémák rendezése céljából - néhány kisebb

korrekciót is tartalmaz.

A tehergépjármûpark összetételére és a korszerû gépjármûvek beszerzési

tendenciáira figyelemmel a Javaslat 1998. évben kb. 100 millió forint

adóbevételkiesést okoz. A késõbbiekben, a tehergépjármûpark megújításával

párhuzamosan, a bevételkiesés növekedése várható.

A Gjt. további rendelkezéseinek módosítása bevételi kihatással gyakorlatilag

nem jár. A katalizátoros személyszállító gépjármûvekre elõirányzott -

differenciált -kedvezményrendszer azonban ösztönöz a legkorszerûbb, a

környezetet kevésbé károsító jármûvek beszerzésére, üzemeltetésére.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1-2. §-okhoz

Az Országgyûlés a közelmúltban fogadta el a magánnyugdíjról és a magán-

nyugdíjpénztárakról szóló törvényt. E törvény szerint a pénztártag - halála

esetére - kedvezményezettet jelölhet, ennek hiányában pedig törvényes örököse

örökli a pénztártag követelését. Mivel a kedvezményezett is a haláleset

folytán jut vagyoni elõnyhöz, indokolt, hogy a követelés örökös általi

megszerzéshez hasonlóan a kedvezményezett vagyonszerzése is az öröklési

illeték tárgykörébe tartozzék. Ennek megfelelõen a Javaslat az öröklési

illeték tárgykörét bõvíti a magán-nyugdíjpénztártag egyéni számláján

felhalmozott összeg kedvezményezett, illetve ennek hiányában a törvényes

örökös általi megszerzésével. Az összeg átszállásához illetékfizetési

kötelezettséget azonban csak akkor fûz, ha azt a kedvezményezett (örökös)

felveszi. Minden más esetben - ha a kedvezményezett (örökös) az összeget a

tagsági viszony folytatása mellett a pénztárban hagyja, vagy más magán-

nyugdíjpénztárba viszi át - mentesíti a jogutódot a fizetési kötelezettség

alól. E megoldással a Javaslat a nyugdíj célú megtakarításokat kívánja

ösztönözni.

A 3-4. §-okhoz

Az illetéktörvény az ingatlanok pénzügyi lízingjét fõtevékenységként végzõ

vállalkozók ingatlanforgalmazási célú vagyonszerzéseit 2 %-os illetékkel

preferálja. A kedvezményre a kizárólag pénzügyi lízing tevékenységet folytató

vállalkozók közül - egyéb kikötések fennállása esetén - is csak azok

jogosultak, amelyeknél a Magyar Lízingszövetség igazolja, hogy az éves nettó

árbevételük 50 %-a ingatlanlízingbõl származik. Azonos feltételekkel

mentesülhetnek a visszterhes vagyonátruházási illeték alól a gépjármûlízinget

fõtevékenységként folytató vállalkozók is. A gyakorlati tapasztalatok azt

mutatják, hogy a ma hatályos konstrukció hátrányosan érinti azokat a

vállalkozókat, amelyek ingatlanok és gépjármûvek pénzügyi lízingjével is

foglalkoznak, s ennélfogva csak egy jogcímen tarthatnak igényt a kedvezményre.

A sok bírálatot ért szabályt a Javaslat korrigálja. Az említett körbe tartozó

vállalkozók részére azzal a feltétellel biztosítja az ingatlan-, illetve

gépjármûforgalmazással járó elõnyöket, ha nettó árbevételük legalább 75 %-a e

két tevékenységbõl származik.

A 5. §-hoz

A Javaslat bõvíti az illetékmentesen kiállítható anyakönyvi kivonatok körét a

szülõk házassági anyakönyvi kivonatával, ha az a gyermek születésének

anyakönyvezéséhez, továbbá az elhunyt születési és házassági anyakönyvi

kivonatának kiállításával, ha az a haláleset anyakönyvezéséhez szükséges. A

módosítást azért szükséges, mert a személyi igazolvány anyakönyvi részt nem

tartalmaz, ugyanakkor az anyakönyvrõl szóló jogszabály kötelezõen írja elõ az

okirati bizonyítást. Ezek beszerzésének anyagi terheit enyhíti a Javaslat.

A 6. §-hoz

1998. január 1-jei hatálybaléptetéssel elõkészítés alatt áll a külföldi

székhelyû vállalkozók magyarországi fióktelepeirõl szóló törvény, amely a

fióktelep létrehozását cégjegyzéshez köti. Az említett eljárás illetékfizetési

kötelezettsége a hatályos rendelkezésekbõl nem vezethetõ le. Ezt a hiányt

pótolja a Javaslat úgy, hogy a külföldi vállalkozások fióktelepei esetén a

bejegyzéséért fizetendõ illeték mértékét 200.000 forintban határozza meg.

A 7. §-hoz

Az illetéktörvény a jogérvényesítés megkönnyítésének szándékával meghatározott

eljárásokra tárgyi illeték-feljegyzési jogot biztosít. Ilyenkor a felek az

eljárás megindításakor külön kérelem nélkül, jövedelmi és vagyoni

viszonyaiktól függetlenül mentesülnek az illeték elõzetes megfizetése alól. Az

illetéket végül is az viseli, akit erre a bíróság kötelez. A kedvezményezett

eljárási körbe tartozik a bûncselekménybõl, szabálysértésbõl származó kár

megtérítése iránti igény is. A módosítás alatt álló, a költségmentesség

alkalmazásáról szóló 6/1986. (VI.26.) IM rendelet a feleknek vagyoni

viszonyaikra tekintet nélkül költségmentességet engedélyez a bûncselekménnyel

a személy életében, testi épségében vagy egészségében okozott kár

megtérítésére irányuló perekben. A költségmentesség alapján a fél az eljárási

illeték megfizetése alól is mentesül. E körülményekre tekintettel a Javaslat a

szóban forgó eljárást kiemeli a tárgyi illeték-feljegyzési joggal

kedvezményezett eljárások körébõl.

A 8. §-hoz

Az illetéktörvény szerint az illeték alapjául szolgáló forgalmi értéket

helyszíni szemle, összehasonlító értékadatok alapján, valamint az

illetékfizetésre kötelezett nyilatkozata ismeretében az illetékhivatal

állapítja meg.

Az utóbbi idõben az ingatlanforgalomba olyan vagyontárgyak is bekerültek (pl.

malom, szálloda stb.), amelyekre vonatkozóan - rendeltetésük sajátossága miatt

- a fekvés szerinti településen összehasonlító értékadatok nem állnak

rendelkezésre. Ilyenkor az illetékhivatal törvényességi okból arra kényszerül,

hogy a vételárat fogadja el akkor is az illeték alapjaként, ha a forgalmi

értéktõl való eltérés nyilvánvaló. Az ebbõl adódó anomáliák megszüntetése

érdekében a Javaslat a forgalmi érték megállapításánál mérlegelési céllal

felhasználható adatok körét kiterjeszti a térséghez tartozó hasonló adottságú

településeken fekvõ, azonos rendeltetésû ingatlanok adataira. Ezek

figyelembevételére azonban kizárólag akkor van mód, ha a megszerzett ingatlan

fekvése szerinti településen összehasonlításra alkalmas ingatlan nincs.

A 9. §-hoz

A Javaslat a névváltoztatási eljárás illetékét 5000 forintban állapítja meg.

Az eljárás több szerv (anyakönyvvezetõ, Belügyminisztérium, népesség-

nyilvántartás, stb.) hatáskörébe tartozik. Az eljáró szerveknél felmerülõ és

az államot terhelõ kiadások többszörösét teszik ki, az ügyfél által jelenleg

fizetett 1000 forint összegû illetéknek. Indokolt tehát, hogy az eljárás

kezdeményezõi a felmerült költségekbõl nagyobb részt vállaljanak. Hasonló

megfontolásból kezdeményezi a Javaslat egyes állampolgársági eljárások

illetékének korrekcióját is.

Az adó- és értékbizonyítvány kiállítása iránti eljárás illetékét a Javaslat

szintén az eljárás tényleges költségeihez igazítja, annak mértékét a jelenlegi

1000 forint helyett 3000 forintban állapítja meg. A változtatás alapvetõ

indoka, hogy az ingatlan forgalmi értékét meghatározó hatósági bizonyítvány

kiállítása komoly szakmai felkészültséget igénylõ, bonyolult és az

általánosnál jóval költségesebb eljárás.

Speciális illetékfizetési kötelezettséget fogalmaz meg a Javaslatnak az a

rendelkezése is, amely a külföldiek ingatlanszerzéséhez szükséges engedély

iránti eljárás illetékét 10.000 forintban állapítja meg. Az ilyen eljárás elsõ

fokon a fõvárosi, megyei közigazgatási hivatal hatáskörébe tartozik, ahol

magasabban kvalifikált tisztviselõk intézik az ügyeket, ebbõl adódóan az

eljárás költségvonzata is lényegesen eltér az általánostól.

A 10. §-hoz

A Htv.-nek a módosítással érintett rendelkezése az egyes adók bevezetésére

jogosultak köre helyett az egyes adók kivetésére jogosultak körének fogalmát

használja. A Htv. 1. §-ának (1) bekezdése és az 5-6. §-ai helyesen azonban az

adó bevezetésérõl szólnak. Az adókivetés ugyanis nem önkormányzati, hanem

adóhatósági feladat. A Htv.-nek ugyanarra a fogalomra vonatkozó szóhasználatát

összhangba kell hozni egymással. A módosítást indokolja, hogy önkormányzatnak

hatáskört törvény állapíthat meg, a Htv. érintett rendelkezésébõl pedig olyan

értelmezés is levonható, mintha a fõváros közgyûlése rendelettel

megváltoztathatná a törvényben szabályozott adóhatósági hatáskört.

A 11. §-hoz

A Htv. az elsõdlegesen nem vállalkozási tevékenységet végzõ szervezeteket

feltételes adómentességgel preferálja. A magánnyugdíjról és a magánnyugdíj-

pénztárakról szóló törvényben szereplõ magánnyugdíj-pénztár feltételes helyi

adómentességét - az eddig is feltételes adómentességet élvezõ önkéntes

kölcsönös biztosító pénztárhoz hasonlóan - szintén indokolt a Htv-ben

deklarálni. A magánnyugdíj-pénztár vállalkozási tevékenységet ugyanis a

rávonatkozó szabályok alapján nem végezhet.

A 12. §-hoz

A Htv. hatályos rendelkezései szerint a lakásszövetkezet tulajdonában álló

üdülõ használati jogával rendelkezõ lakásszövetkezeti tag és annak

hozzátartozója nem élvez adómentességet a tartózkodás utáni idegenforgalmi adó

alól. A Javaslat szerint a tulajdonoshoz és a bérlõhöz hasonlóan a használati

joggal rendelkezõt is törvényi mentesség illeti meg. A mentességet azonban

csak olyan idõtartamra biztosítja, amilyenre az üdülõrész használata adott

évben a tagot megilleti.

A 13-14. §-okhoz

A helyi iparûzési adóalap megosztási szabályainak pontosítása, valamint az

adminisztrációs terhek csökkentése érdekében a Javaslat az adóalany adóalap-

megosztási kötelezettségét csak a székhely és a telephely(ek) szerinti

önkormányzatok viszonylatában írja elõ, vagyis ezeknek az önkormányzatoknak a

területén végez a vállalkozó ún. állandó jellegû iparûzési tevékenységet.

Ennek megvalósításához a Javaslat - az adóalany székhelyének értelmezése

mellett - a telephely-fogalmat olyan értelemben pontosítja, mely szerint csak

az olyan állandó üzleti létesítmény (pl. iroda, fiók, üzemcsarnok, gyártelep

stb.) minõsül telephelynek, ahol tényleges gazdasági tevékenység zajlik.

Emellett tételesen felsorolja azokat a tevékenységeket (pl. az építõipari

tevékenység, ha annak idõtartama 1 hónapnál hosszabb, de 3 hónapnál rövidebb,

a piaci és vásározó kereskedelem), amelyek ideiglenes jelleggel végzett

iparûzési tevékenység utáni adóval terhelhetõk.

A módosítás következtében élesen elválik egymástól az állandó és az

ideiglenes iparûzési tevékenység utáni adókötelezettség. Az olyan

tevékenységek után, amelyek nem terhelhetõk ideiglenes iparûzési adóval, az

adóalany kizárólag a székhely és a telephely szerinti önkormányzatok számára

fizeti az iparûzési adót.

A 15-16. §-okhoz

A Javaslat az iparûzési adó alapját az anyagköltséggel szûkíti, egyben az adó

törvényi felsõ mértékét emeli. A Javaslat - a különbözõ nemzetgazdasági

ágazatokba tartozó vállalkozások, valamint az önkormányzatok közötti radikális

adóteher-, illetõleg adóbevétel átrendezõdés elkerülése céljából - az adó

alapjának módosítását három lépésben hajtja végre: 1998-ban az

anyagköltségnek csak 33 %-ával, 1999-ben már 66 %-ával csökkenti az adó

alapját, a teljes anyagköltség levonására pedig csak a 2000. adóévtõl ad

lehetõséget. A potenciális - nemzetgazdasági szintû - adóbevétel-csökkenés

elhárítása érdekében az adó törvényi felsõ mértékét 1998. évre 1,5 %-ban,

1999. évre 1,7 %-ban, 2000-tõl pedig 2 %-ban állapítja meg.

Az ideiglenes jelleggel végzett iparûzési tevékenység után fizetendõ

átalányadót a Javaslat a tevékenység idõtartama alapján továbbra is napi 5000

forintban maximálja, azonban megszünteti az ideiglenes iparûzési tevékenység

utáni adó alapjának nettó árbevételben történõ - jelenleg alternatív jelleggel

mûködõ - meghatározási lehetõségét. Az ideiglenes jellegû iparûzési

tevékenység adójának a korrigált nettó árbevétel alapján történõ meghatározása

ugyanis ellene hat annak az egyszerûsítési törekvésnek, amely a törvény

módosításának egyik célja is egyben. A rendelkezés fenntartása lényegében a

megosztási kötelezettség e körbeni változatlan továbbélését jelentené.

Ugyanakkor az anyagi igazságosság biztosítása érdekében - bizonyos korlátok

között - megvalósítja a megfizetett átalányadónak a székhely és a

telephely(ek) szerinti önkormányzatokhoz fizetett adóból történõ levonásának

lehetõségét. Mivel az átalányadó összege meghaladhatja a székhely és a

telephely(ek) számára fizetendõ adót, a korlátlan levonási jog biztosítása ez

utóbbi önkormányzatokra súlyosan méltánytalan lehet, ezért a Javaslat az

egyébként fizetendõ adó 90 %-áig engedi meg az ideiglenes tevékenység után

fizetett adó beszámítását.

A 17. §-hoz

A Htv. igen szûk körben engedélyezi az önkormányzati adóhatóságoknak a

készpénzfizetés elfogadását (pl. postahivatallal nem rendelkezõ kistelepülésen

befizetési napok tartása, illetve az ideiglenes tevékenység után fizetendõ

iparûzési adó). A postaköltségek emelkedése fõleg azokon a településeken okoz

jelentõs többletköltséget, ahol a sokszor igen alacsony (néhány ezer Ft)

összegû adó befizetésére az önkormányzat több havi részletfizetési kedvezményt

ad. Az adóztatás költségeinek csökkentése érdekében indokolt, hogy a

készpénzfizetési lehetõségek bõvüljenek. Ennek megfelelõen a Javaslat szerint

az önkormányzat szûk körben, meghatározott törvényi korlátok között jogot kap,

hogy rendeletében további készpénzfizetési lehetõséget biztosítson. Az

adóbevételekhez fûzõdõ társadalmi érdekekre és a készpénzforgalom

visszaszorítására tett intézkedésekre tekintettel azonban csak az évi 5.000

forintot meg nem haladó helyi adóra, illetve az ilyen összegû adótartozásra

biztosítja a Javaslat a készpénzfizetés lehetõségének önkormányzati

rendeletben történõ elõírását.

A 18. §-hoz

A hatályos Htv. az önkormányzatra bízza az anyagi érdekeltség feltételeinek

szabályozását. Az önkormányzatok egy része az adóztatásban (illetékezésben)

közremûködõk mellett a választott tisztségviselõknek (politikusoknak) is

juttatást állapított meg. Az ilyen intézkedések a közvéleményben megütközést

keltenek. Az önkormányzatot illetõ adó- és illetékbevétel hatékony beszedése

az adóhatóság dolgozói munkájának függvénye. Az érdekeltségi rendszer céljával

ellentétes, ha olyan személyek is részesülhetnek juttatásban, akik az

adóztatásban nem mûködnek közre. A Javaslat ezért taxatíve, pozitív módon

meghatározza azt az érdekeltségi kört, amely az önkormányzat anyagi

feltételeinek megteremtésében - a bevételek beszedésében - kiemelkedõ szerepet

játszik.

A 19. §-hoz

A külföldi székhelyû vállalkozás magyarországi fióktelep-nyitási lehetõségének

megteremtésével szükséges a fióktelepre vonatkozó nettó árbevétel

meghatározása a Htv-ben. A Javaslat a versenyegyenlõség megteremtése érdekében

- az e szervezetekre vonatkozó számviteli elõírásokkal összhangban - határozza

meg a külföldi székhelyû vállalkozás magyarországi fióktelepére vonatkozó

nettó árbevétel fogalmat.

A számvitelrõl szóló törvény módosítása következtében 1997-tõl a kapott

kamatok között kell feltüntetni a kamatozó értékpapírok értékesítése során az

eladási árban realizált kamatjövedelmet, míg az ezen értékpapírok vételárában

- az adóalany által történõ beszerzés idõpontjáig - felhalmozott kamatot

fizetett kamatként kell elszámolni. 1997. elõtt az ilyen értékpapírok vételára

és eladási ára közötti különbséget - beleértve az elõzõek szerinti

kamatkülönbözetet is - árfolyamnyereségként a pénzügyi mûveletek egyéb

bevételei között kellett elszámolni. A számviteli törvény hivatkozott

módosítása, a hatálya alá tartozó adóalanyi körben így az elõzõ évinél

magasabb iparûzési adófizetési kötelezettséget eredményezett. A nem pénzügyi

szektorba tartozó társaságok esetében indokolatlan, hogy az ilyen kamatbevétel

az iparûzési adó alapjába tartozzék, mivel az a számviteli törvény módosítása

elõtt sem képezte az adó alapját. Ennek érdekében a Javaslat az eladási árban

szereplõ kamatbevétellel csökkenti az adó alapját. Mivel - 1997. január 1-je

elõtt - a biztosítók, befektetési vállalkozások esetében a kamatozó

értékpapírok eladása során keletkezõ árfolyamkülönbözet után is keletkezett

iparûzési adókötelezettség, így ebben az adóalanyi körben csak a kamatozó

értékpapírok vételárában felhalmozott kamattal szükséges az adó alapját

csökkenteni annak érdekében, hogy a számviteli törvény jelzett módosítása

miatt adótehernövekedés ne következzék be.

A lakásszövetkezet belsõ szolgáltatásból származó árbevételét a Javaslat

kiveszi az iparûzési adó alapjából. A belsõ szolgáltatás ugyanis nem minõsül

vállalkozói tevékenységnek, így indokolatlan, hogy az iparûzési adó alapjának

az e tevékenységbõl származó árbevétel is része legyen.

A rádiózásról és a televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény a Magyar Rádió

Részvénytársaságon, a Magyar Televízió Részvénytársaságon túl a Duna Televízió

Részvénytársaságot is közszolgálati szervezetnek minõsíti. A Htv. ugyanakkor a

felsoroltak közül a Duna Televízió Részvénytársaságot nem tekinti

közszolgáltató szervezetnek. A jogszabályok közötti összhang és az azonos

adójogi megítélés céljából a Javaslat e hiányt pótolja.

Az egységes jogértelmezés elõsegítése érdekében az értelmezõ rendelkezések

pontosításával (pl. vállalkozó), illetve a Htv. által eddig is alkalmazott

fogalmak pl. tulajdonos, eladott áruk beszerzési értéke, az alvállalkozói

teljesítések értéke, valamint az anyagköltség törvényi meghatározásával

(értelmezésével) a Javaslat megszünteti a jogértelmezési problémákat.

A 20. §-hoz

A Gjt. hatályos rendelkezése értelmében az önkormányzatnak minden évben

rendeletet kell hoznia, ha a következõ adóévben a törvényi minimum adótételnél

magasabb adómértéket kíván illetékességi területén alkalmazni. Ennek

elmaradása esetén csak a törvényi alsó mértékkel adóztathat az önkormányzat.

Célszerû azonban, hogy az önkormányzat törvényi minimumtételt meghaladó

adómértékre vonatkozó rendelete - változatlan adómértékkel - mindaddig

hatályban maradjon, amíg azt a képviselõ-testület (közgyûlés) nem módosítja,

illetve nem helyezi hatályon kívül. Az új mértéket megállapító rendelet

kihirdetésének továbbra is az adóévet megelõzõ év december hó 15. napjáig kell

megtörténnie. Ha ez idõpontig az új rendelet nem kerül kihirdetésre, akkor nem

a törvényi minimum, hanem a korábbi adóévben alkalmazott adómérték (ez

értelemszerûen megegyezhet a törvényi alsó mértékkel is) érvényes a következõ

adóévre is.

A 21. §-hoz

A súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeirõl szóló

164/1995. (XII. 27.) Korm. rendelet csak a súlyos mozgáskorlátozott

személyeket részesíti közlekedési kedvezményben. A jogszabályok közötti

összhang megteremtése érdekében a Javaslat az adómentességet is a súlyos

mozgáskorlátozottsághoz köti.

Másrészt az adómentességet a személyszállító gépjármûvekre korlátozza a

Javaslat, mivel a súlyos mozgáskorlátozott személy utazási, szállítási

szükségletét e gépjármû fajta - nem pedig a tehergépjármû - biztosítja. A

gépjármûadóztatás céljával és a kedvezmény indokával - az olyan személyek

helyváltoztatásának megkönnyítése, akik a tömegközlekedést egyáltalán nem,

vagy csak nagy nehézség árán tudják igénybe venni - is ellentétes, ha

vállalkozási célt szolgáló gépjármûvekre is kiterjed e mentesség.

A 22. §-hoz

A Javaslat a tehergépjármûpark korszerû, környezetbarát jármûvekkel való

megújítása érdekében az ilyen gépjármûvekre adókedvezményt biztosít. A

Javaslat szerint az olyan tehergépjármû után, amelynek a légszennyezése az

Egyesült Nemzetek Szervezete-Európai Gazdasági Bizottsága 49.02/A.

elõírásainak ("EURO-1"-es) megfelel, az egyébként járó adó 75%-át,

nyergesvontató esetében 20 %-át, míg az olyan tehergépjármû után, amelynek a

légszennyezése az ENSZ-EGB 49.02/B. elõírásnak, zajkibocsátása pedig az ENSZ-

EGB 51.02 elõírásnak ("EURO-2"-es) megfelel, az egyébként járó adó 50%-át,

nyergesvontató esetében 10 %-át kell megfizetni. A környezetbarát

nyergesvontatókra a Javaslat azért biztosít magasabb mértékû adókedvezményt,

mert a nyergesvontatók és a más tehergépjármûvek adóalapjának meghatározása

eltérõ. A nyergesvontató esetében az adó alapja a saját tömeg, más

tehergépjármûvek esetén pedig - ideértve a nyergesvontatóhoz kapcsolható

félpótkocsit is - a terhelhetõség 50 %-ával növelt saját tömeg. Az adó

alapjának ilyen meghatározása biztosítja, hogy a nyergesvontatóból és

félpótkocsiból - tehát két adótárgyból - álló, de a közlekedési forgalomban

egységként résztvevõ jármûszerelvény adóterhelése azonos legyen az ugyanolyan

tömegû és terhelhetõségû, rakfelülettel rendelkezõ tehergépjármûjével. A

nyergesvontatóra biztosított magasabb mértékû adókedvezménnyel valósítható

meg, hogy a nyergesvontatóból és félpótkocsiból álló jármûszerelvény hasonló

összegû adóelõnyt élvezzen, mint az azonos tömegû, rakfelülettel rendelkezõ

tehergépjármû. Az európai normáknak megfelelõ tehergépjármû utáni kedvezményt

az adóalany a közlekedési hatóság által kiállított igazolás alapján veheti

igénybe.

Az adóhatóságok munkájának és az adóalanyok jogkövetõ magatartásának

elõsegítése, megkönnyítése érdekében a közlekedési, hírközlési és vízügyi

miniszter által kiadandó rendelet fogja szabályozni a gépjármû minõsítésének

rendjét. A minõsítés speciális szakismeretet, adminisztrációt igényel, ezért

ezt kizárólag a megyei (fõvárosi) közlekedési felügyeletek végezhetik, amit

egyébként az Útalap és az önkormányzati bevételek garanciális követelményei is

megkövetelnek.

A környezetbarát tehergépjármûvek preferálása mellett a Javaslat revideálja a

katalizátoros gépjármûvek számára biztosított adókedvezményt is. A hatályos

rendelkezések alapján járó egységes - a fizetendõ adó 50 %-ára terjedõ -

kedvezményt a katalizátor jellege és a környezetre gyakorolt hatása szerint

differenciált kedvezmény váltja fel. A nem szabályozott katalizátorral

felszerelt autó a katalizátor nélküli autó szennyezõanyag kibocsátási

értékeihez képest kb. 30 %-kal kevesebb szennyezõanyagot juttat a levegõbe,

míg a szabályozott katalizátorral mûködõ gépjármû szennyezõanyag kibocsátása

kb. 70 %-kal kedvezõbb. Erre tekintettel az elõbbieket 25 %-os, az utóbbiakat

pedig változatlanul 50 %-os kedvezménnyel preferálja a Javaslat.

A 23. §-hoz

A külföldi tehergépjármûvek után járó gépjármûadó beszedése a kiléptetõ

vámhivatalok feladata. Az eljárás egyszerûsítése és meggyorsítása érdekében a

Gjt. hatályos rendelkezése alapján egyes szállítmányozók a Vám- és

Pénzügyõrség Országos Parancsnokságától engedélyt kaphatnak arra, hogy a

megállapított adót a külföldi üzemben tartó helyett és nevében megfizessék. A

Gjt. azonban nem határozza meg, hogy az engedélyhez milyen feltételekkel kell

rendelkeznie a szállítmányozónak. Indokolt a hiány pótlása és a rendelkezésnek

- a szállítmányozók mellett - a vámügynökségekre való kiterjesztése. A

Javaslat szerint engedély csak annak adható, amely vámszempontból megbízható

és megfelelõ banki garanciával rendelkezik.

A 24. §-hoz

A Javaslat 21-22. §-aiban elõirányzottak szükségessé teszik egyes értelmezõ

rendelkezések módosítását.

A 25. §-hoz

A Javaslat a jogbiztonság követelményére tekintettel, illetve az adóhatóságok

adminisztrációs terheinek csökkentése érdekében átmeneti rendelkezésekkel

biztosítja, hogy azokra a gépjármûvekre, amelyekbe 1998. január 1. elõtt

szereltek nem szabályozott katalizátort, továbbra is az eredeti 50%-os

adókedvezmény vonatkozzék.

Hasonlóképpen a változtatások ellenére nem éri hátrány azokat az adóalanyokat,

akik - a korábbi orvosi igazolás alapján véglegesnek tekinthetõ -

mozgáskorlátozottságukra tekintettel már jelenleg is adómentességet élveznek.

Eleje Honlap