1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4834.. sz.

törvényjavaslat

az Egészségbiztosítási Alap 1997. évi

pótköltségvetésérõl

Elõadó:

Dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1997. szeptember

1997. évi ... törvény

az Egészségbiztosítási Alap 1997. évi pótköltségvetésérõl

Az Országgyûlés az államháztartásról szóló, többször módosított 1992. évi

XXXVIII. törvény 86. §-a alapján - a társadalombiztosítás pénzügyi alapjairól

és azok 1993. évi költségvetésérõl szóló, többször módosított 1992. évi

LXXXIV. törvény (a továbbiakban: AT.) rendelkezéseire figyelemmel - a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1997. évi költségvetésérõl szóló

1996. évi CXXV. törvény ( a továbbiakban: KT.), valamint a végrehajtásához

kapcsolódóan egyes törvények módosításáról a következõ törvényt alkotja.

1. §

A KT. 5. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"5. § Az Országgyûlés az E. Alap

a) bevételi fõösszegét 513 944 millió forintban,

b) kiadási fõösszegét 544 095 millió forintban,

c) hiányát 30 151 millió forintban

állapítja meg."

2. §

A KT 6.; 7.; 8.; 9. számú mellékleteinek a helyébe az e törvény 1.; 2.; 3.; 4.

számú mellékletei lépnek.

3. §

A KT. 10. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és

egyúttal (3) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A 6. sz. melléklet bevételi oldal 8. cím elõirányzata a 7. sz. melléklet

Célelõirányzat 1. Kórházátalakítás végkielégítése kiadási elõirányzatnak a

fedezetét is biztosítja.

(3) A 6. számú melléklet kiadási oldal 1. cím, 1. alcím, 1. elõirányzat

csoportszám elõirányzata, annak 6. kiemelt elõirányzata, a 7. sz. melléklet

célelõirányzat 1. Kórházátalakítás végkielégítése kiadási elõirányzata, a 7.

sz. melléklet célelõirányzatok összes sorának, valamint a Mindösszesen sorának

elõirányzata a tényleges kiadások arányában túlléphetõ.

4. §

A KT. 11. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A 6. sz. melléklet 1. cím, 1. alcím, 4. elõirányzat-csoport tartalmazza

azon gyógyszerek támogatásának elõirányzatát, melyek - a felhasználásnak a

szakmailag kiemelten indokolt területekre történõ korlátozása érdekében - csak

a gyógyszeres kezelést végzõ egészségügyi intézmény és az Országos

Egészségbiztosítási Pénztár (a továbbiakban: OEP) által megkötött külön

szerzõdés szerint támogathatók.

(2) A külön szerzõdés szerint támogatható gyógyszereket és a támogatás

feltételeit külön jogszabály állapítja meg. Csak külön szerzõdés szerint

támogathatók a vérzékenység és a sclerosis multiplex kezelésére szolgáló

gyógyszerek.

(3) A 6. számú melléklet 1. cím, 1. alcím, 4. elõirányzat-csoport tartalmazza

a sclerosis multiplexben szenvedõ betegek gyógyszerellátásának 500 millió

forintos és a meghatározott biztosítotti csoport térítésmentes influenza

elleni védõoltásának 300 millió forintos, valamint a vérzékenység kezelésének

1300 millió forintos elõirányzatát".

5. §

A KT. 14. §-ának a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/14. § A 6. számú melléklet 1. cím, 2. alcím, 4. elõirányzat-csoportszám

alatti betegséggel kapcsolatos segélyek elõirányzatából/

"a) 480 millió forint a javasolt külföldi gyógykezelés kiadásaira,"

/fordítható összeg./

6. §

A KT. 15. §-a a következõ (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A 6. számú melléklet 2. cím egyéb kiadások, 2. alcím mûködésre fordított

kiadások, 7. elõirányzat-csoportszám, Az Adó és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal

(a továbbiakban APEH) -OEP együttmûködéssel történõ behajtás ösztönzése,

valamint a 2. cím, 6. alcím APEH-OEP együttmûködéssel összefüggésben átadott

összeg elõirányzata a tényleges bevételek arányában túlléphetõ."

(5) A 8. számú melléklet 9. cím központosított elõirányzatok kiadása, 2. alcím

egészségbiztosítási célfeladatok, 4. elõirányzat-csoportszám családi pótlék

ellenõrzése elõirányzat magában foglalja az APEH által végzett ellenõrzés 15

millió forint összegû ellenértékét is."

7. §

Az AT. 5/A. § az alábbiak szerint módosul:

"5/A. § (1) A Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap

kintlévõségeinek csökkentésére irányuló intézkedések eredményeképpen

a) a kintlévõségek behajtásából eredõ - az erre a célra szolgáló pénzforgalmi

bevételi számlára - járulékbevételnek, továbbá egészségügyi hozzájárulásból

és munkáltatói táppénz-hozzájárulásból származó bevételnek 2%-a az

Egészségbiztosítási Önkormányzat behajtási,

b) a járulékellenõrzés során feltárt járuléknak, egészségügyi

hozzájárulásnak, munkáltatói táppénz-hozzájárulásnak (elfedett járulék,

egészségügyi hozzájárulás, kirovás, munkáltatói táppénz-hozzájárulás) 4%-a -

legfeljebb azonban az alapok éves költségvetésében meghatározott összeg - a

Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat, az Egészségbiztosítási Önkormányzat,

valamint az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH)

behajtási, illetve járulékellenõrzési

tevékenységet végzõ igazgatási szervei hatékonyabb mûködéséhez szükséges

feltételek megteremtésére, illetve anyagi ösztönzésére fordítható.

(2) A bevételbõl

a) a járulékellenõrzés során a tárgyévben ténylegesen feltárt járulék és

egészségügyi hozzájárulás, valamint munkáltatói táppénz-hozzájárulás fizetési

kötelezettség 4%-a - legfeljebb azonban az (1) bekezdés szerinti

összeghatárig - a Nyugdíjbiztosítási Alap,

b) a kintlévõség behajtásából eredõ, a tárgyévben ténylegesen befolyt

járulékbevétel és egészségügyi hozzájárulás, valamint munkáltatói táppénz-

hozzájárulás bevétel 2%-a - legfeljebb azonban az (1) bekezdés szerinti

összeghatárig - az Egészségbiztosítási Alap bevételét képezi.

c) az APEH és OEP ellenõrei az (1) bekezdés b) pont szerinti tevékenységük

során feltárt és kiróható járuléknak, egészségügyi hozzájárulásnak,

munkáltatói táppénz-hozzájárulásnak az arányában részesülnek a

Nyugdíjbiztosítási Alap (2) bekezdés a) pontjában meghatározott bevételébõl."

(3) A bevételeknek a Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap

közötti megosztására vonatkozóan - a 4-5. §-okban meghatározott

rendelkezéseket a bevételeknek a felsorolt összegekkel csökkentett részére

kell alkalmazni.

8. §

Az AT. a következõ 5/B. §-al egészül ki:

"5/B. § (1) Az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény 32. §-ának (3)-

(4) bekezdéseiben foglalt rendelkezések végrehajtása során a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjaival szemben fennálló tartozásokat

kiegyenlítõ - az erre a célra szolgáló pénzforgalmi bevételi számlára befolyó

- bevételek 2%-a az APEH-nak és az OEP-nek a rendelkezések végrehajtásában

résztvevõ szervei hatékonyabb mûködéséhez szükséges feltételek megteremtésére,

illetve anyagi ösztönzésére fordítható.

(2) A bevételeknek a Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap

közötti megosztására vonatkozóan a 4.-5. §-okban meghatározott rendelkezéseket

a bevételeknek az (1) bekezdés szerinti pénzforgalmi elszámolási számlára

befolyó bevétel 2%-ával csökkentett részére kell alkalmazni.

(3) A pénzforgalmi elszámolási számlára befolyó bevétel 2%-a az

Egészségbiztosítási Alap bevételét képezi. Ezen összeg fele az APEH-et illeti

meg."

9.§

A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény 105/C. §-a (3)

bekezdésének rendelkezését 1997-re vonatkozóan azzal az eltéréssel kell

végrehajtani, hogy a járulékfizetésre kötelezettet folyószámlájának 1997.

november 30-ai egyenlegérõl 1998. január 31-ig kell értesíteni.

10. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 8. napon lép hatályba.

(2) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg a KT. 17. §-ában a "3. alcím és 4.

alcím" szövegrész helyébe a "3. alcím, 4. alcím, 5. alcím, 6. alcím"

szövegrész lép.

INDOKOLÁS

az Egészségbiztosítási Alap 1997. évi pótköltségvetésérõl szóló

törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKLÁS

A társadalombiztosítási alapok költségvetési helyzetét meghatározó egyes

tényezõk a tervezettõl eltérõen alakulnak. Emiatt az Egészségbiztosítási Alap

várható hiánya meghaladja a pótköltségvetés benyújtására meghatározott

mértéket.

Az Egészségbiztosítási Alap várható bevételei a tervezettõl elmaradnak,

kiadásai az elõirányzatnál nagyobbak lesznek.

A Nyugdíjbiztosítási Alapnál a tervezett hiány helyett kismértékû bevételi

többlettel lehet számolni, így pótköltségvetésre nincs szükség.

Annak érdekében, hogy a megváltozott feltételek között a finanszírozás

folyamatossága fennmaradjon, és a hiány létrejöttében szerepet játszó

beszedési elmaradások mielõbbi felszámolása megkezdõdhessen, az

Egészségbiztosítási Alapra kiterjedõen pótköltségvetési törvényjavaslat

benyújtása szükséges.

A törvényjavaslat a módosított elõirányzatok mellett javaslatot tartalmaz a

társadalombiztosítás járulék-ellenõrzési érdekeltségi rendszerének valamennyi,

a helyszíni ellenõrzésben közremûködõ szervezetre történõ kiterjesztésére.

Az Egészségbiztosítási Önkormányzat Közgyûlése által - 1997. augusztus

27-én - elfogadott pótköltségvetés sem a kiadások, sem a bevételek

tekintetében nem számolt a Kormány által szükségesnek tartott

követelményekkel, intézkedésekkel.

Nagymértékû az eltérés bevételi oldalon az egészségügyi hozzájárulás és az

egyéni járulék-elõirányzatok tekintetében, kiadási oldalon pedig elsõsorban a

gyógyszertámogatásnál. Az Önkormányzat által elfogadott pótköltségvetés

szerinti hiány - 47 790 millió forint - meghaladja az államháztartási szinten

kezelhetõ nagyságot. (1. Függelék)

RÉSZLETES INDOKLÁS

1. és 2. §-hoz

Az Egészségbiztosítási Alap bevételei közül a munkáltatói járulékbevételek a

versenyszférában jelentkezõ nagyobb keresetkiáramlással összefüggésben a

tervezettnél nagyobbak. Ez a többletbevétel és az Egészségbiztosítási

Önkormányzat számára az 1996 évi pótköltségvetésben elõírt vagyonértékesítési

kötelezettségnek idei - az 1997-re eredetileg elõírt 6,3 milliárd forinton

felüli - teljesítése együttesen sem tudja pótolni az egészségügyi hozzájárulás

területén az alkotmánybírósági döntések miatt szûkülõ befizetõi körrel, és a

vártnál nagyobb bevallási, befizetési elmaradással összefüggõ bevételkiesést.

Emiatt szükséges a bevételi elõirányzatok módosítása.

A bevételi elmaradás mellett kiadási többletek is jelentkeznek.

A gyógyító-megelõzõ ellátásban a vártnál kisebb létszámfogyás miatt a

közalkalmazotti béremelés megvalósításhoz és egyes területeken a

mûködõképesség megõrzéséhez az elõirányzat emelésére, és a januárban az

egészségügyben dolgozó közalkalmazottaknak kifizetett egyszeri jövedelem-

kiegészítés fedezetének biztosítására van szükség. A végkielégítések

elõirányzata tartalmazza a felmentési idõre járó átlagkeresetek kifizetésének

a fedezetét is. Ezzel együtt is - az eddigi tapasztalatok szerint - éves

szinten várhatóan elegendõ lesz a 2000 millió forintos eredeti elõirányzat 50

százaléka. A törvényjavaslat ugyanakkor megengedi ezen elõirányzat, valamint a

gyógyító-megelõzõ ellátások globális kiadási elõirányzatának túllépését, ha

ezt a tényleges végkielégítési kiadások összege szükségessé teszi.

A rokkant nyugdíj ellátás területén tervezett szigorító intézkedések a

nyugdíjreform bevezetésével összefüggõ érdekegyeztetési megállapodások

keretében nem 1997-ben, hanem csak késõbb kerülnek bevezetésre. Emiatt 1997-

ben az elõirányzat megállapításakor számításba vett megtakarítások nem

jelentkeznek.

A gyógyszertámogatás elõirányzottnál nagyobb növekedése az 1996 évi térítési

díjemelés vártnál kisebb mértékére a támogatott gyógyszer választék széleskörû

bõvülésére és a drágább felhasználása felé történõ eltolódásra vezethetõ

vissza. Ugyanilyen tényezõk játszanak szerepet a gyógyászati segédeszköz-

ellátás és a gyógyfürdõellátás területén is. 1997-ben tehát a szándékoltnál

kisebb a lakosság és a munkáltatók hozzájárulása az egészségbiztosítási

kiadásokhoz.

Az államháztartás egészében véve kedvezõ helyzetére tekintettel az emiatt

keletkezõ terheket a Kormány nem kívánja a térítési díjak jelentõs emelésével

a lakosságra hárítani, és nem tartja szükségesnek a járulékok emelését sem.

Indokolt azonban a jelentõs mértékû bevallási, beszedési-befizetési elmaradás

felszámolása az egészségügyi hozzájárulás területén. Az elõirányzatok ezen

intézkedések hatásának figyelembevételével kerültek kialakításra.

3. §-hoz

A kórházi végkielégítés kiadási elõirányzatának a ténylegesen felmerülõ

kiadások mértékéig történõ felhasználása indokolt a kórházi

ágyszámcsökkentések miatt.

4. §-hoz

A törvénytervezet rendezni kívánja a szakzsargonban különkeretes

gyógyszertámogatásnak nevezett speciális támogatási rendszer törvényi

alapjait. A vérzékenység kezelésére szolgáló - ugyancsak a különkeretes

gyógyszer-támogatási körbe tartozó - gyógyszerek eddigi külön költségvetési

soron megjelent támogatási elõirányzata is beépül a közös törvényi

elõirányzatba. Indokolt, hogy az azonos szabályozású gyógyszerkör teljes

egészében szerepeljen a költségvetési törvényben a gyógyszer-támogatási

elõirányzat részeként.

5. §-hoz

Az év eddig eltelt idõszakában megnõtt egyes súlyos betegségek gyakorisága,

mely esetekben a külföldön elvégezhetõ mûtét életmentõ.

A megemelkedett külföldi gyógykezelések árai is növelik a költségeket. Ezekre

tekintettel indokolt az elõirányzat megemelése.

6. és 8. §-hoz

Az APEH és az OEP között megállapodás jött létre az adózás rendjérõl szóló

törvény azon rendelkezésének a társadalombiztosítás területén történõ

érvényesítésére, mely szerint az adózó által visszaigényelt összegekbõl a

köztartozások visszatartandók és a jogosult intézmény részére átutalandók. A

minél nagyobb bevétel realizálása, az eredményes együttmûködés érdekében

indokolt az ösztönzési konstrukció bevezetése.

7. §-hoz

Az ellenõrzés hatékonyságának fokozása érdekében hozott döntések eredményeként

a nyugdíjbiztosítási igazgatóságok ellenõrei mellett az egészségbiztosítási

szervezet ellenõrei és az adóellenõrök is részt vesznek a

társadalombiztosítási bevételek ellenõrzésében. A közremûködéssel összhangban

szükség van az ellenõrzéssel kapcsolatos érdekeltségi rendszer valamennyi

közremûködõre történõ kiterjesztésére.

9. §-hoz

A társadalombiztosítási jogszabályok ez évi változásai és a járulék-bevallásra

és -befizetésre adott törvényi haladékok indokolják az 1975. évi II. törvény

105/C. § (3) bekezdésében meghatározott rendelkezés 1997-re vonatkozó

módosítását, a folyószámla egyenlegrõl kiküldendõ értesítések vonatkozási

idõpontjának és megküldési határidejének három hónappal késõbbre történõ

ütemezését.

10. §-hoz

A törvény hatálybalépésével egyidejûleg rendelkezni kellett az

Egészségbiztosítási Alap túlléphetõ kiadási elõirányzatainak módosításáról.

Eleje Honlap