MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4859.. számú

törvényjavaslat

a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló

1992. évi LXXXIX. törvény módosításáról

Elõadó: Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1997. szeptember

1997. évi ...... törvény

a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló

1992. évi LXXXIX. törvény módosításáról

1. §

A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló,

többször módosított 1992. évi LXXXIX. törvény (a továbbiakban: Cct.)

1. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép, valamint a §

új (4) bekezdéssel egészül ki:

"(1) Az önkormányzatok címzett támogatást igényelhetnek - a céltámogatási

körben nem támogatható - vízgazdálkodási, egészségügyi, szociális,

közoktatási és kulturális önkormányzati térségi, vagy jogszabály által

elfogadott országos, illetve törvényben meghatározott fõvárosi, megyei

szakmai fejlesztési programba foglalt önkormányzati feladatok ellátását

szolgáló, kiemelt fontosságú, 200 millió forint feletti beruházási

összköltségû önkormányzati beruházások megvalósítására."

"(4) A helyi önkormányzat által benyújtott címzett támogatási igény

összegét a törvényjavaslatnak az Országgyûléshez történõ benyújtása elõtt

- a rendelkezésre álló elõirányzat mértékétõl függõen - a

Belügyminisztérium és a szakminisztérium kezdeményezésére az önkormányzat

módosítja. Egyebekben az igénybejelentés nem módosítható."

2. §

A Cct. a következõ új 1/A. §-sal egészül ki:

"1/A. § (1) A megyei területfejlesztési tanácsoknak a területfejlesztésrõl

és a területrendezésrõl szóló 1996. évi XXI. törvény 13. § (3) bekezdése

szerinti döntési jogosultsága kiterjed az éves költségvetési törvényben

meghatározott összegû önkormányzati céljellegû decentralizált támogatások

felhasználására.

(2) A fõvárosi és a fõvárosi kerületi önkormányzatok vonatkozásában

az (1) bekezdésben meghatározott támogatás felhasználásával kapcsolatos

döntési hatáskört a Fõvárosi Közgyûlés gyakorolja.

(3) Az (1) bekezdésben foglalt támogatás

c) a területfejlesztési tanácsok részére normatívan elosztott,

d) a költségvetési törvény szerint felhasználható vis maior

tartalék részre tagozódik.

Az a) pontban foglalt elõirányzatnak az egyes megyékre, illetve a

fõvárosra jutó összegét a következõk szerint, normatív módon kell

megállapítani és a költségvetési törvény kihirdetését követõ tizenöt napon

belül a belügyminiszter, a környezetvédelmi és területfejlesztési

miniszter és a pénzügyminiszter együttes közleményében közzé kell tenni.

Az éves elõirányzat 40 %-át a megye, illetve a fõváros elõzõ évi január 1-

jei lakosságszáma, további 40 %-át az érintett megyében, illetve a

fõvárosban a helyi önkormányzatokat a költségvetési törvény alapján a

tárgyévben a lakóhely szerint megilletõ személyi jövedelemadónak az

országos átlagtól való elmaradása, 20 %-át a helyi önkormányzatok elõzõ év

augusztus 31-ei száma arányában kell megosztani. Az elõirányzat

személyi jövedelemadóhoz kapcsolódó 40 %-os része elosztásának alapját az

egy állandó lakosra jutó személyi jövedelemadó átengedett részének

országos átlagától való önkormányzatonkénti lemaradásnak a település, a

fõvárosi kerület állandó lakosságszámával súlyozott és megyei, fõvárosi

szinten halmozott összege képezi. E számításnál a tárgyévet megelõzõ

második év január 1-jei állandó népességszámot kell figyelembe venni. Az

(1)-(2) bekezdésekben jogosult szervek a céljellegû decentralizált

támogatás tárgyévi elõirányzatának legfeljebb 40 %-áig vállalhatnak

kötelezettséget a további évekre, de a következõ évi kötelezettség-

vállalás 30 %-nál magasabb nem lehet.

(4) A megyei területfejlesztési tanácsok, továbbá a Fõvárosi Közgyûlés a

terület-, illetve városfejlesztési koncepciók figyelembevételével, saját

hatáskörben kialakított feltételrendszer szerint, pályázati rendszer

keretében döntenek az (1) bekezdésben meghatározott támogatás alábbi

célokra történõ felhasználásáról:

a) a helyi önkormányzatok feladatkörébe tartozó felhalmozási

kiadások támogatása;

b) a helyi önkormányzatok elõre nem látható természeti, vagy más

károkból adódó - vis maior - többletkiadásainak részbeni vagy teljes

támogatása.

(2) Az a) pont szerinti támogatásról az érintett szakminisztérium

véleményének figyelembevételével kell dönteni."

3. §

A Cct. 3. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép,

valamint a § új (4)-(7) bekezdéssel egészül ki:

"(1) Az elõzõ év november 14-éig benyújtott, a feltételeknek megfelelõ

igénybejelentések javasolhatók címzett támogatásra. A határidõ

elmulasztása az adott évi igény tekintetében jogvesztõ."

"(4) A Kormány javaslata külön-külön tartalmazza a támogatásra, illetve az

elutasításra javasolt igények sorszámát, az önkormányzat és az igény

megnevezését, a beruházás összköltségét, ezen belül a saját forrás,

illetve az igényelt támogatás összegét.

(5) A támogatásra javasolt igények mellett fel kell tüntetni az igényelt

támogatás ütemezését is.

(6) Az elutasított javaslatok között különbséget kell tenni aszerint, hogy

az elutasítást

a) a jogszabályi feltételek vagy

b) a költségvetési fedezet

hiánya indokolja.

(7) Törvényi változásból eredõen a támogatásban részesülõ beruházással

ellátandó feladat jelentõs változása miatt a folyamatban lévõ beruházással

kapcsolatos eredeti döntés módosításáról törvényben kell gondoskodni.

A feladatváltozást kezdeményezõ kérelmet a támogatás címzettje évente

november 14-éig nyújthatja be a Belügyminisztériumhoz.

A feladatváltozásról egyedi mérlegelés alapján dönt az Országgyûlés, a

következõ évi új címzett támogatásról szóló törvény keretében."

4. §

A Cct. 4. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"4. § (1) Céltámogatás az e törvény mellékleteiben meghatározott céloknak

és feltételeknek megfelelõ önkormányzati beruházások megvalósításához

igényelhetõ.

(2) Céltámogatás nyújtása a szakminisztériumok által kidolgozott, évenként

felülvizsgált fajlagos költségek alapján történik, kivéve a mûködõ

kórházak és szakrendelõk (beleértve az önálló fogászati rendelést is)

orvosi gép-mûszer beszerzéseit."

5. §

A Cct. 7. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A kizárólag közös beruházásként megvalósítható térségi szilárd

hulladék lerakótelep építése, valamint a 2000 fõ alatti állandó népességû

települések önkormányzatai által közös megvalósításra tervezett

szennyvíztisztító telep építése, illetve települési folyékony hulladék

(tengelyen szállított szennyvíz) tisztítótelep építése esetén is

megilleti a települési önkormányzatokat az (1) bekezdésben megfogalmazott

emelt támogatási összeg."

6. §

A Cct. 8. §-ának (3) és (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Ha az éves költségvetés nem ad fedezetet valamennyi, a feltételeknek

megfelelõen benyújtott új igényre, akkor az iskolai oktatás általános

mûveltséget megalapozó pedagógiai szakasza követelményeinek teljesítésében

közremûködõ iskolák - ezen feladat ellátására szolgáló - életveszélyessé

vált tantermeinek kiváltására benyújtott jogos igények teljes körû

kielégítését követõen fennmaradó támogatási lehetõség a következõk szerint

oszlik meg az egyes támogatási célok között: a települési szilárd hulladék

lerakótelep építésére 15 %, a mûködõ kórházak és szakrendelõk (beleértve

az önálló fogászati rendelést is) gép-mûszer beszerzéseire 15 %, a

szennyvízelvezetés és -tisztítás céljaira együttesen 70 %. A települési

szilárd hulladék lerakótelep építésére, illetve a mûködõ kórházak és

szakrendelõk (beleértve az önálló fogászati rendelést is) gép-mûszer

beszerzéseire felhasználható elõirányzat maradványa a szennyvízelvezetés

és -tisztítás céljaira használható fel. Az egyes céloknál az

igénykielégítési sorrendet e törvény mellékletei határozzák meg.

(4) Az adott év február 2-áig benyújtott, a feltételeknek megfelelõ

igénybejelentések részesíthetõk céltámogatásban. A határidõ elmulasztása

az adott évi igény tekintetében jogvesztõ. Az igénybejelentés a benyújtás

határidejét követõen nem módosítható."

7. §

A Cct. 9. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"9. § (1) Az adott évi címzett és céltámogatási elõirányzatból céltámoga-

tásban részesülõ önkormányzatok jegyzékét - a beruházás teljes idõszakára

vonatkozóan - a külön jogszabályban szereplõ beruházási adatlapon

feltüntetett éves támogatási ütemekkel a Kormány teszi közzé.

(2) Az adott év június 30-ig lemondással, visszafizetéssel és elvonással

felszabaduló címzett és céltámogatás az adott évi elõirányzatból ki nem

elégíthetõ, de a feltételeknek megfelelõ - a szennyvízelvezetés és -

tisztítás céljaira benyújtott -, az igénykielégítési sorrendben következõ

céltámogatási igények kielégítésére fordítható. Errõl a Belügyminisztérium

és a Pénzügyminisztérium kiegészítõ jegyzéket tesz közzé. A kiegészítõ

jegyzék közzétételét követõen az adott évben ki nem elégített igények

érvényüket veszítik."

8. §

A Cct. III. fejezetének címe a következõképpen változik:

"A címzett és céltámogatás általános feltételei, finanszírozása és

elszámoltatása"

9. §

A Cct. 10. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"10. § (1) Címzett és céltámogatás (a továbbiakban: központi támogatás) a

cél szerinti alapfunkció ellátását szolgáló, mûszaki-pénzügyi-gazdasági

szempontból elõkészített, önkormányzati feladat hatékony ellátásához

szükséges beruházáshoz igényelhetõ.

(2) A központi támogatás csak az alapfunkció ellátására alkalmas és

önállóan üzembe helyezhetõ beruházáshoz nyújtható.

(3) A központi támogatással megvalósuló beruházásokhoz az egyéb állami

pénzforrásból és az elkülönített állami pénzalapokból (továbbiakban: egyéb

állami támogatás) is pályázható támogatás.

(4) Az egyéb állami támogatások a központi támogatással együtt nem

haladhatják meg a beruházási összköltség 100 %-át.

(5) A központi támogatással megvalósuló beruházáshoz az egyéb állami

támogatásokból és a központi támogatásból ugyanazon jogerõs, érvényes,

hatósági (építésre jogosító) engedélyek, azokhoz tartozó tervdokumentáció

és beruházási költség alapján igényelhetõ támogatás.

(6) A központi támogatással megvalósuló beruházásokhoz - címzett

támogatási igényeknél a beruházási koncepció részeként -

megvalósíthatósági tanulmányt kell készíteni. Központi támogatás csak a

megvalósíthatósági tanulmány szakmai értékelése által megfelelõnek tartott

mûszaki megoldások egyikére adható."

10. §

A Cct. 11. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A központi támogatásban még nem részesült, folyamatban lévõ

beruházáshoz központi támogatás a még hátralévõ beruházási költséghez

igényelhetõ.

(2) A központi támogatás a jogosultság kihirdetését követõen teljesítendõ

kifizetésekhez vehetõ igénybe. Kivéve a 17.§ (4) bekezdésében meghatá-

rozott kifizetéseket.

(3) A közbeszerzési eljárás meghirdetése során az ajánlat kérõ a

közbeszerzés tárgyára vonatkozó részletes mûszaki leírásban nem térhet el

a központi támogatás alapját képezõ jogerõs, érvényes hatósági (építésre

jogosító) engedély és az ahhoz tartozó tervdokumentáció tartalmától.

(4) A kivitelezést a támogatási jogosultság kihirdetésétõl számított

tizenkét hónapon belül meg kell kezdeni. A közbeszerzési eljárás

eredményes lefolytatásáról, illetõleg a kivitelezés megkezdésérõl a

Belügyminisztériumot - a Területi Államháztartási és Közigazgatási

Információs Szolgálat, vagy a Fõvárosi Államháztartási és Közigazgatási

Információs Szolgálat (a továbbiakban együtt: TÁKISZ) útján - nyolc

munkanapon belül értesíteni kell."

11. §

A Cct. 12. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és a §

új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A jóváhagyott és az adott évben fel nem használt központi támogatást

az önkormányzat a következõ évben, illetõleg a beruházás tervezett

befejezését követõ év végéig használhatja fel.

(3) A központi támogatással megkezdett, de be nem fejezett beruházás

esetén - függetlenül a központi támogatás felhasználásának mértékétõl - az

önkormányzat ugyanazon mûszaki tartalmú beruházáshoz nem nyújthat be új

központi támogatási igényt."

12. §

A Cct. 13. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"13. § A központi támogatást igénybe vevõ önkormányzatnak a címzett és

céltámogatás elõirányzatának felhasználásáról a beruházás befejezését

követõ év végéig - a finanszírozó pénzintézet és a TÁKISZ bevonásával -

el kell számolnia. Az elszámolással egyidejûleg a fel nem használt

elõirányzatról le kell mondania."

13. §

A Cct. 14. §-ának (1), (3) és (4) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép, valamint a § új (5)-(10) bekezdéssel egészül ki:

"(1) Ha az önkormányzat ugyanazon mûszaki tartalmú beruházáshoz címzett és

céltámogatásban is részesül, az egyik támogatásra való jogosultságát

elveszíti. Az önkormányzat a központi támogatásra való jogosultságot

elveszíti, ha

a) a közbeszerzési eljárás során az önkormányzat a közbeszerzés tárgyára

vonatkozó részletes mûszaki leírásban eltér a központi támogatás alapját

képezõ jogerõs, érvényes hatósági (építésre jogosító) engedély és az

ahhoz tartozó tervdokumentáció tartalmától,

b) a közbeszerzési eljárás eredményes lefolytatásáról, illetõleg a

kivitelezés kezdésérõl az értesítést nyolc munkanapon belül nem küldi

meg,

c) a támogatásra jogosultság kihirdetésétõl számított tizenkét hónapon

belül nem kezdi meg a kivitelezést,

d) a központi támogatást a beruházás tervezett befejezését követõ év

végéig nem használta fel."

"(3) Ha az önkormányzat ugyanazon (mûszaki tartalmú) beruházáshoz címzett

és céltámogatásban is részesül, választása szerint az egyik támogatásról

haladéktalanul le kell mondania.

(4) Ha az önkormányzat

a) a közbeszerzés tárgyára vonatkozó részletes mûszaki leírásban eltér

a központi támogatás alapját képezõ jogerõs, érvényes hatósági

(építésre jogosító) engedélytõl;

b) a közbeszerzési eljárás eredményes lefolytatásáról, illetõleg a

kivitelezés megkezdésérõl nem küldi meg nyolc munkanapon belül az

értesítést;

c) a támogatásra jogosultság kihirdetésétõl számított tizenkét hónapon

belül nem kezdi meg a kivitelezést;

d) a központi támogatásban részesülõ beruházás megvalósításától eláll;

e) a központi támogatást a befejezett beruházáshoz csak részben

használta fel;

f) a központi támogatást a beruházás tervezett befejezését követõ év

végéig nem használta fel,

akkor a fel nem használt elõirányzatról haladéktalanul le kell mondania.

(5) Ha az önkormányzat

a) nem az igénybejelentésben megjelölt önkormányzati feladatra

használta fel, nem a cél szerinti alapfunkcióhoz vette igénybe a

központi támogatást;

b) a törvényben rögzített arányt meghaladó támogatás igényléséhez

valótlan adatot szolgáltatott,

akkor a jogtalanul felhasznált központi támogatásról haladéktalanul le

kell mondania.

(6) A lemondásról - képviselõ-testületi határozat, közös beruházásnál

képviselõ-testületi határozatok megküldésével - a döntést követõ nyolc

munkanapon belül értesíteni kell a TÁKISZ útján a Belügyminisztériumot.

(7) Ha az önkormányzat a 13. §-ban, valamint a 14. § (3)-(4) bekezdésében

foglaltakat nem teljesíti határidõre, akkor a fel nem használt elõirányzat

elvonásra kerül.

(8) Ha az önkormányzat a 14. § (3), (5) bekezdésében foglalt esetekben a

központi támogatást jogtalanul használta fel, akkor évközben

haladéktalanul, de legkésõbb a külön jogszabályban megjelölt határidõre

köteles a jogtalanul felhasznált támogatást visszafizetni, és az éves

költségvetési törvényben meghatározott mértékû kamatot fizetni a központi

költségvetés javára.

(9) Az 1991. és 1992. évben odaítélt, de az 1993. évi L. törvény hatálya

alá nem tartozó, az 1991. évben vagy 1992. évben, illetve ezen két év

alatt befejezésre tervezett beruházásokhoz a fel nem használt és le nem

mondott központi támogatás elõirányzatának ugyanazon beruházáshoz történõ

felhasználási, illetõleg lemondási határideje 1998. április 30. Ha az

önkormányzat a fel nem használt központi támogatásról a jelzett határidõig

nem mond le, akkor a fel nem használt elõirányzat elvonásra kerül.

(10) A helyi önkormányzatok központi támogatásának adott évi

elõirányzatából, továbbá az elõzõ évek elõirányzat-maradványából az adott

év június 30-áig lemondással, illetve a (7) bekezdés szerinti elvonással,

valamint a (8) bekezdés szerinti visszafizetéssel felszabaduló elõirányzat

felhasználható a 9. § (2) bekezdés szerinti céltámogatási igények

kielégítésére. Azoknak az önkormányzatoknak, amelyek a kiegészítõ

jegyzékbe kerülhetnek, a Belügyminisztérium megkeresésére nyolc munkanapon

belül nyilatkozniuk kell a támogatási igényük fenntartásáról. A határidõ

elmulasztása jogvesztõ. A céltámogatásban részesülõ önkormányzatok

kiegészítõ jegyzékét a Belügyminisztérium és a Pénzügyminisztérium évente

augusztus 31-éig teszi közzé. A kiegészítõ jegyzékben szereplõ

beruházásoknál a tervezett befejezés egy évvel késõbbre módosul.

Egyebekben a kiegészítõ jegyzékben szereplõ beruházások esetén a

céltámogatás felhasználására vonatkozó feltételek változatlanok. Az adott

év július 1-tõl lemondással, a (7) bekezdés szerinti elvonással, valamint

a (8) bekezdés szerinti visszafizetéssel felszabaduló elõirányzat a

mûködésképtelenné vált helyi önkormányzatok kiegészítõ támogatását

növeli."

14. §

A Cct. 16. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép,

valamint a § új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(2) Közösen elkezdett beruházásból való kiválás esetén céltámogatásnál -

ha a beruházást egy települési önkormányzat folytatja és fejezi be - a

képviselõ- testületi döntést követõ nyolc munkanapon belül a többlet

céltámogatásról le kell mondani és ezzel egyidejûleg a már felhasznált

többlettámogatást vissza kell fizetni. A jelzett határidõ elmulasztása

esetén a vissza nem fizetett összeg után az éves költségvetési törvényben

a felhasználási kötöttséggel járó állami támogatásokra vonatkozó kamatot

kell fizetni a központi költségvetés javára.

(3) Az önkormányzat jogosult a beruházását terhelõ, elõzetesen

felszámított, de le nem vonható ÁFÁ-hoz az arányos központi támogatásra.

Amennyiben a beruházás folyamán vagy annak befejezését követõen

- bármilyen okból - az elõzetesen felszámított ÁFA levonhatóvá válik, az

ÁFA levonására való jogosultság napjától számított nyolc munkanapon belül

az önkormányzatnak intézkednie kell az ÁFÁ-hoz tartozó arányos központi

támogatásról történõ lemondásról és felhasználás esetén ezzel egyidejûleg

a visszafizetésrõl. A jelzett határidõ elmulasztása esetén a vissza nem

fizetett összeg után az éves költségvetési törvényben a felhasználási

kötöttséggel járó állami támogatásokra vonatkozó kamatot kell fizetni a

központi költségvetés javára."

15. §

A Cct. 17. §-ának (1) - (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A központi költségvetésbõl az önkormányzatot megilletõ központi

támogatást a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) folyósítja a

Belügyminisztérium utalványozása alapján, az önkormányzat számlavezetõ

bankján keresztül.

(2) A beruházó önkormányzatnak finanszírozási szerzõdést kell kötnie

címzett támogatás esetén a Kincstárral, céltámogatás esetén az

önkormányzat számlavezetõ bankjával.

(3) A számlavezetõ bank a céltámogatást a Kincstártól hívja le.

(4) A Kincstár vagy a számlavezetõ bank (a továbbiakban együtt:

pénzintézet) a központi támogatást a támogatási cél teljesítését igazoló,

ki nem egyenlített számla alapján hívja le a támogatási arányok

betartásával. A finanszírozási szerzõdésnek felhatalmazást kell

tartalmaznia az önkormányzat részérõl arra, hogy a pénzintézet az arányos

központi támogatáson felüli összeget minden számla kiegyenlítésekor

leemeli a központi támogatás címzettjének megnevezett önkormányzat

számlájáról. A megvalósíthatósági tanulmány, a közbeszerzés tárgyára

vonatkozó és a központi támogatás alapját képezõ jogerõs, érvényes

hatósági (építésre jogosító) engedélyhez tartozó tervdokumentáció egyszeri

költségét igazoló, kifizetett számla alapján a pénzintézet a központi

támogatás kihirdetése után megkötött finanszírozási szerzõdés alapján

átutalja a központi támogatást a támogatási arányok betartásával az

önkormányzat számlájára."

16. §

A Cct. 19. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"19. § (1) A központi támogatást az önkormányzatnak vissza kell fizetnie

az állami költségvetésbe, ha a támogatás igénybevételével keletkezett

vagyont - kivéve a víziközmû-beruházások üzemeltetõi vagyonrészét - a

beruházás idõtartama alatt, vagy az azt követõ tíz éven belül nem helyi

önkormányzat részére elidegeníti - ide nem értve a (2) bekezdésben

foglaltakat -, illetve az igénybejelentésben megjelölt beruházási céltól

eltérõen hasznosítja, kivéve, ha az igénybejelentésben megjelölt

beruházási cél eredeti funkciója az önkormányzati feladatellátás

ésszerûsítése miatt megszûnik vagy megszûnt, de a létesítmény más, a

támogatás címzettje számára elõírt kötelezõ feladat ellátását szolgálja.

(2) A központi támogatással megvalósult létesítmény - amelyet az

önkormányzat tárgyi eszközként aktivált - csak olyan gazdasági társaság

vagy közhasznú társaság tulajdonába kerülhet, amelyet kizárólag az

érintett önkormányzat, illetõleg önkormányzatok, vagy kizárólag

önkormányzatok és az állam alapítottak, és a beruházás befejezésének évét

követõ tíz évig a gazdasági vagy közhasznú társaságnak többségi

tulajdonosa(i) az alapító(k).

(3) Az igénybejelentésben megjelölt beruházási cél eredeti funkciójának

megszûnése esetén a létesítmény más, kötelezõ feladatra irányuló

hasznosítása érdekében a támogatás címzettje november 14-éig nyújthat be

kérelmet a Belügyminisztériumhoz. A kérelmekrõl egyedi mérlegelés alapján

dönt az Országgyûlés, a következõ évi új címzett támogatásokról szóló

törvényben."

17. §

A Cct. 20. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A központi támogatással megvalósított létesítmények és fejlesztések

mûködtetésérõl az önkormányzat - egészségügyi beruházás esetén az

Egészségbiztosítási Alap kezelõje - gondoskodik.

(2) Egészségügyi beruházás esetén a Népjóléti Minisztérium megállapodik az

Egészségbiztosítási Alap kezelõjével a mûködtetés finanszírozásának

vállalásáról."

18. §

A Cct. 22. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"22. § A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy:

a) a címzett és céltámogatás, valamint a céljellegû decentralizált

támogatás igénybejelentésének, döntéselõkészítésének és elszámolásának

rendjét, a Kincstár finanszírozási, elszámolási és ellenõrzési

feladatait, továbbá a TÁKISZ feladatait;

b) az országos fejlesztési programokat;

c) a megvalósíthatósági tanulmány tartalmát és értékelésének rendjét

rendeletben szabályozza."

19. §

A Cct. 23. §-ának a), g) és h) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép,

valamint a § új n) - p) pontokkal egészül ki:

"a) Kivitelezés kezdése: az építési napló megnyitásának idõpontja;

egészségügyi gép-mûszer beszerzésénél a szerzõdéskötés idõpontja."

"g) Beruházási költség: a számvitelrõl szóló - többször módosított -

1991. évi XVIII. törvény szerint a beruházás fogalmához kötõdõ, a

központi támogatás szempontjából elismerhetõ ráfordítás.

h) Beruházási összköltség: a beruházási költség elõzetesen

felszámított, le nem vonható ÁFÁ-val növelt összege."

"n) Térségi szilárd hulladék lerakótelep: olyan - meghatározott

mûszaki követelményeket kielégítõ - mûtárgyak, valamint a hozzá

tartozó kiszolgáló létesítmények összessége, amely több település

szilárd hulladékának ártalmatlanítását szolgálja. A beruházást

legalább két települési önkormányzatnak közösen kell megvalósítania.

o) Csatornahálózat: közcsatorna-hálózat (szennyvíz törzshálózat és

szennyvíz bekötõvezeték együttesen).

p) Önkormányzati térségi feladat ellátására szolgáló beruházás:

szolgáltatásai a megye, vagy körzeti jelleggel több település lakói

által vehetõk igénybe."

20. §

A Cct. az e törvény mellékletét képezõ új 4. számú melléklettel egészül

ki.

21. §

(1) E törvény a kihirdetését követõ 15. napon lép hatályba; ezzel

egyidejûleg hatályát veszti a Cct. 3. §-ának (2) bekezdése, 6. §-a, 8. §-

ának (2) és (5) bekezdése, 8/A. §-a, 14. §-ának (2) bekezdése és 21. §-

ának (2) bekezdése. A Cct. megszûnõ 6. § (2) bekezdése alapján

meghatározott pályázati döntések szerint a Céltámogatási Kiegészítõ

Keretbõl támogatásra jogosult beruházások befejezéséhez szükséges

támogatások fedezetét a költségvetési törvényben a Környezetvédelmi és

Területfejlesztési Minisztérium fejezetében tervezett önálló elõirányzat

biztosítja.

(2) E törvény 1. §-ának a Cct. 1. §-ának új (4) bekezdését megállapító, 3.

§-ának a Cct. 3. § (1) bekezdését módosító, 6. §-ának a Cct. 8. § (4)

bekezdését módosító, 7. §-ának a Cct. 9. § (1) bekezdését módosító és új

(2) bekezdését megállapító, 9. §-ának a Cct. 10. §-ának új (1) - (5)

bekezdését megállapító, 10. §-ának a Cct. 11. § új (3) bekezdését és (4)

bekezdésének második mondatát megállapító, 13. §-ának a Cct. 14. § (1),

(3) és (4) bekezdését módosító és új (5) - (8) bekezdését megállapító, 17.

§-ának a Cct. 20. § (1) és (2) bekezdését módosító, 19. §-ának a Cct. 23.

§ a) pontját módosító rendelkezéseit elsõ ízben az 1998. évi

igénybejelentéseknél kell alkalmazni.

(3) E törvény 1. §-ának a Cct. 1. § (1) bekezdését módosító, 6. §-ának a

Cct. 8. § (3) bekezdését módosító, 9. §-ának a Cct. 10. §-ának (6)

bekezdését megállapító, 15. §-ának a Cct. 17. § (4) bekezdésének utolsó

mondatát megállapító, 19. §-ának a Cct. 23. § p) pontját megállapító,

valamint a Cct. új 4. számú mellékletének rendelkezéseit elsõ ízben az

1999. évi igénybejelentéseknél kell alkalmazni.

Melléklet az 1997. évi ............törvényhez

4. számú melléklet az 1992. évi LXXXIX. törvényhez

Támogatható célok

1999-2001. évekre

Sor-szám Támogatható cél Igénybevétel feltételei

I. Vízgazdálkodás 1. A szennyvízelvezetéssel és tisztítással

kapcsolatos támogatás az állandó népes-

ség ellátására igényelhetõ.

2. Nem igényelhetõ támogatás a meglévõ

létesítmény rendeltetésének

megváltoztatásával, átalakításával,

élettartamának növelésével összefüggõ,

valamint az üzemeltetést szolgáló

javítási, karbantartási munkákhoz.

Szennyvízelvezetés és tisztítás

Az igénykielégítés sorrendje:

Amennyiben az éves költségvetés nem ad

fedezetet valamennyi jogos, a I.1.,

I.2. és I.3. célokra benyújtott igény

kielégítésére, akkor a következõ

prioritási csoportok növekvõ sorszáma,

valamint a prioritási csoportokon belül

az állandó népesség - a beruházás

megvalósítására társult önkormány-

zatoknál az összes állandó népesség -

csökkenõ mértéke szerint történik az

igények sorrendjének megállapítása.

1. Az ivóvízbázisvédelmi cél-programba

bevont üzemelõ és távlati karszt, talaj

és parti szûrésû vízbázisok, valamint

az ivóvíztározók védõterületén lévõ

önkormányzatok, függetlenül az állandó

népesség számától.

2. Az ivóvízbázisvédelmi célprogramba

bevont üzemelõ és távlati rétegvíz-

bázisok, valamint a fokozottan érzékeny

felszín alatti vízminõség-védelmi

területekhez tartozó, 2000 fõnél

nagyobb állandó népességû önkormány-

zatok.

3. Egyéb 10000 fõnél nagyobb állandó

népességû önkormányzatok.

4. Minden 2000-10000 fõ állandó

népességû önkormányzat, amely tartósan

magas talajvízállású területen, a

Balaton vízgyûjtõ területén, valamint a

Velencei-tó, Fertõ-tó, Tisza-tó,

Ráckevei-Soroksári Duna parti sávjában

helyezkedik el.

5. Egyéb 2000-10000 fõ állandó

népességû önkormányzatok.

6. Az ivóvízbázisvédelmi célprogramba

bevont üzemelõ és távlati

rétegvízbázisok, valamint a fokozottan

érzékeny felszín alatti vízminõség-

védelmi területekhez tartozó 2000 fõ

állandó népességnél kisebb önkor-

mányzatok.

7. Minden olyan 2000 fõ állandó

népességnél kisebb önkormányzat, amely

tartósan magas vízállású területen, a

Balaton vízgyûjtõ területén, valamint a

Velencei-tó, Fertõ-tó, Tisza-tó,

Ráckevei-Soroksári Duna parti sávjában

helyezkedik el.

8. Egyéb 2000 fõ állandó népességnél

kisebb önkormányzatok.

Az 1-8. pontban az önkormányzat

besorolása a támogatás elsõ évét

megelõzõ évben a KÖNYV által

hivatalosan közölt népességszám alapján

történik.

Az igények rangsorolásánál az adott

évre célonként külön benyújtott

támogatási igényû, de üzembe-

helyezhetõség szempontjából mûszakilag

összetartozó beruházásokat együttesen

kell figyelembe venni.

Közös beruházásnál az igények

sorrendjének megállapítása a legked-

vezõbb prioritási csoportba tartozó

társult önkormányzat figye-

lembevételével történik.

I.1. Szennyvíztisztító telep építése Támogatást igényelhet minden helyi önkor-

mányzat, kivéve a 2000 fõ alatti állandó

népességû települési önkormányzatok, a

megyei jogú városok önkormányzatai és

Budapest Fõváros Önkormányzata. A 2000 fõ

alatti állandó népességû települések önkor-

mányzatai csak társulással igényelhetnek

támogatást, ha a társult önkormányzatok

összes állandó népessége 2000 fõ feletti. A

2000 fõ alatti állandó népességû település

önkormányzata akkor igényelhet egyedi, vagy

közös beruházáshoz támogatást, ha a beruhá-

zás indokoltságát ivóvízbázisvédelem vagy

tartósan magas talajvízállás szempontjából

a megvalósíthatósági tanulmány igazolja.

Azoknak a helyi önkormányzatoknak - amelyek

területén olyan természetes, illetve jogi

személyek vannak, akik ipari tevékenységük

folytán csatornabírságolás hatálya alá esõ

szennyvizet bocsátanak ki a közcsatorna-

hálózatba - igazolniuk kell, hogy megtették

azokat a hatósági intézkedéseket, amelyek

biztosítják, hogy a szennyvíztisztító telep

üzembe helyezését követõen az ipari

elõtisztító által kibocsátott szennyvíz

minõsége nem haladja meg a csatorna-

bírságról szóló jogszabályban szereplõ, a

közcsatornát károsító anyagokra elõírt

határértékeket.

A támogatási arány: 50 %

I.2. Települési folyékony hulladék /ten- Támogatást igényelhet minden helyi önkor-

gelyen szállított szennyvíz/ tisztító- mányzat, kivéve a 2000 fõ alatti állandó

telep építése népességû települési önkormányzatok, a

megyei jogú városok önkormányzatai és

Budapest Fõváros Önkormányzata. A 2000 fõ

alatti állandó népességû települések

önkormányzatai csak társulással igényel-

hetnek támogatást, ha a társult

önkormányzatok összes állandó népessége

2000 fõ feletti. A 2000 fõ alatti állandó

népességû település önkormányzata akkor

igényelhet egyedi, vagy közös beruházáshoz

támogatást, ha a beruházás indokoltságát

ivóvízbázisvédelem vagy tartósan magas

talajvízállás szempontjából a megvalósít-

hatósági tanulmány igazolja.

További feltételek:

a/ az önkormányzat központi belterületére

kiterjedõ közmûves ivóvízellátás

biztosított;

b/ a létesítendõ tisztítótelep a késõbbiek

során kiépítendõ közcsatorna-hálózathoz

csatlakoztatható és a szennyvíz tisztí-

tására alkalmassá tehetõ.

A felsorolt feltételek együttes fennállása

esetén a támogatási arány: 50 %.

I.3. Szennyvízcsatorna-hálózat építése Támogatást igényelhet minden települési

önkormányzat a szennyvízközcsatorna-

hálózattal még nem rendelkezõ területek

ellátásához.

Egy önkormányzat e célra annyi igényt

nyújthat be, ahány közbeszerzési eljárást

kíván lefolytatni.

Az igényhez csatolni kell az önkormányzat

nyilatkozatát arról, hogy az érintett

területre vonatkozóan az ingat-

lantulajdonosok legalább 60 %-a vállalta a

bekötést.

A támogatási arány 5000 fõ feletti

állandó népességû település esetében:

40 %

A támogatási arány 5000 fõ alatti állandó

népességû település esetében: 50 %

Más önkormányzat, vagy állam tulaj-donában

lévõ - érvényes üzemeltetési vízjogi

engedéllyel rendelkezõ - szenny-víztisztító

mûre való csatlakozás esetén a támogatási

arány 10 %-ponttal növekszik.

II. Oktatás

Az iskolai oktatás általános mû- Támogatást igényelhet minden helyi

veltséget megalapozó pedagógiai önkormányzat - építésügyi szakértõi

szakasza követelményeinek telje- jogosultsággal rendelkezõ, illetõleg igaz-

sítésében közremûködõ iskolák - ságügyi mûszaki szakértõ véleménye alapján

ezen feladat ellátására szolgáló - - az I. fokú építési hatóság által élet-

életveszélyessé vált tantermeinek veszélyessé nyilvánított tantermek kivál-

kiváltása. tásához.

A támogatási arány: 50 %

III. Egészségügy

Mûködõ kórházak és szakrendelõk Támogatást igényelhetnek a helyi önkor-

(beleértve az önálló fogászati mányzatok 1 millió Ft egyedi értéken felüli

rendelést is) gép-mûszer beszerzései és egy éven túl elhasználódó egészségügyi

Az igénykielégítés sorrendje: gép-mûszer beszerzéséhez a következõ

Amennyiben az éves költségvetés nem ad szakterületek számára:

fedezetet valamennyi jogos, benyújtott - fogászat,

önkormányzati igény kielégítésére, - hagyományos röntgen-diagnosztika,

akkor az igények kielégítése elsõként a - kórházi központi klinikai laboratóriumok,

települési önkormányzatok állandó - anaesthesiológiai és intenzív therápia,

népességszám szerinti csökkenõ sorrend- - sterilizálás és fertõtlenítés.

jében történik. Ha települési és megyei A támogatási arány: 40 %

önkormányzat közös beruházást valósít

meg, akkor a települési önkormányzat

népességét kell figyelembe venni. Ezt

követõen a megyei önkormányzatok

igényeinek kielégítése a megye egy

lakosára számított GDP összegének

növekvõ sorrendjében történik.

IV. Hulladékgazdálkodás

Települési szilárd hulladék lerakó- Támogatást igényelhetnek térségi szilárd

telep építése hulladék lerakó létesítéséhez az erre a

Az igénykielégítés sorrendje: célra társult települési önkormányzatok,

Amennyiben az éves költségvetés nem ad ahol húsz kilométeres körzetben nincs a

fedezetet valamennyi jogos, benyújtott mûszaki követelményeknek megfelelõ

önkormányzati igény kielégítésére, fogadóképes lerakó, vagy a településeken az

akkor a beruházás megvalósítására állandó népesség együttesen meghaladja a

társult önkormányzatok összes állandó 20000 fõt, továbbá:

népességének csökkenõ mértéke szerint

történik az igények sorrendjének a/ olyan hulladék lerakóval rendelkeznek,

megállapítása. amely/ek/ legalább egyike sérülékeny vízbá-

zist veszélyeztet /vagyis a I. Víz-

gazdálkodás pontban az 1. prioritási cso-

portban felsorolt települések közé tar-

tozik/, vagy

b/ ahol a meglévõ lerakó az emberi

egészségre ártalmas és felszámolását

hatósági felszólítás írja elõ.

A támogatási arány: 40 %.

I n d o k o l á s

a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló

1992. évi LXXXIX. törvény módosításáról készült

törvényjavaslathoz

A címzett és céltámogatási rendszer az önkormányzatok pénzügyi

szabályozásának része, melynek bevezetésére 1991-ben került sor. Feladata

az, hogy az Országgyûlés által meghatározott, társadalmilag kiemelt

fejlesztési célok megvalósítását részben vagy egészben központi forrásból

elõsegítse. A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatással megvalósuló

beruházásainak körét, a támogatás mértékét, az igénybevétel feltételeit,

az igénybejelentés, a döntéselõkészítés, a döntés, a finanszírozás, az

elszámolás és az ellenõrzés rendjét az 1992. évi LXXXIX. törvény

szabályozza.

A rendszer mûködésének eddigi tapasztalatai, az államháztartási reform és

annak részeként a Magyar Államkincstár létrejötte, a Belügyminisztérium

elõirányzat kezelõi feladatai, a megyei területfejlesztési tanácsok

megalakulása szükségessé tette a címzett és céltámogatási rendszer

felülvizsgálatát és korszerûsítését.

A korszerûsítés célja, hogy a támogatás eljárási rendje alkalmazkodjon a

megváltozott körülményekhez, egyszerûsödjön és ellenõrizhetõbbé váljon.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

Annak érdekében, hogy csak a kiemelt fontosságú beruházásokhoz lehessen

címzett támogatást igényelni, célszerû a beruházási összköltség alsó

határának törvényi szintû meghatározásán túl az önkormányzati térségi

feladatra, illetve a jogszabály által elfogadott országos, vagy törvényben

meghatározott fõvárosi és megyei szakmai fejlesztési programba tartozó

feladatok ellátását szolgáló beruházásokra szûkíteni az igénylés

lehetõségét.

A címzett támogatásnál a beruházás indításának évében rendelkezésre álló

elõirányzat mértékétõl függõen elõfordul, hogy szükségessé válik az

önkormányzat támogatási igényének átütemezése. Ekkor természetesen az

infláció hatásának kiküszöbölésére a beruházás összköltsége is módosul,

amennyiben az szakmailag indokolt. Az igénybejelentés módosítására csak az

önkormányzat jogosult.

A 2. §-hoz

A megyei területfejlesztési tanácsok - döntési jogosultságuk

kiterjesztésével - támogatást nyújthatnak már 1998-ban a helyi

önkormányzatok feladatkörébe tartozó felhalmozási kiadásokhoz, valamint az

elõre nem látható természeti, vagy más károkból származó, vis maior esetek

többletkiadásainak részbeni vagy teljes finanszírozásához. A

területfejlesztési tanácsoknak e támogatási célokra az éves költségvetési

törvény meghatározott összegû önkormányzati céljellegû decentralizált

támogatási elõirányzatot biztosít.

A fõvárosban nem mûködik területfejlesztési tanács, ezért a fõvárosi és

kerületi önkormányzatok beruházásainak tekintetében döntési jogosultsággal

a Fõvárosi Közgyûlést kell felruházni. Szükséges szabályozni a

költségvetési törvényben meghatározott céljellegû decentralizált támogatás

megyék és fõváros közti megosztásának rendjét, az éves

kötelezettségvállalás mértékét.

A helyi önkormányzatok feladatkörébe tartozó felhalmozási kiadások

támogatásáról a döntést az érintett szakminisztérium véleményének

figyelembevételével kell meghozni.

A 3. §-hoz

A címzett támogatási igények benyújtási határidejének módosításával

elérhetõ, hogy hosszabb idõ áll rendelkezésre a beruházás elõkészítésére,

illetve lehetõvé teszi, hogy az önkormányzatok az adott évi költségvetési

koncepciójuk készítésekor döntsenek a beruházás megvalósításáról.

Szigorítást jelent, hogy a benyújtási határidõ elmulasztása az adott évi

igény tekintetében jogvesztõ. Ezen új szabály nélkül az új címzett

támogatásokról szóló törvény elõkészítése, megalkotása elhúzódna.

Az Országgyûlés érdemi döntését segíti elõ, hogy mind a támogatásra, mind

az elutasításra javasolt igények egyforma tartalommal jelennek meg a

törvényjavaslatban.

A címzett támogatással folyamatban lévõ, több éven át tartó beruházás

során elõfordulhat, hogy a feladatellátást szabályozó törvény az elõírt

feladat tekintetében jelentõsen módosul. Tekintettel arra, hogy a címzett

támogatás csak a törvényben jóváhagyott célra használható fel, a feladat

módosulásáról szintén az Országgyûlésnek kell döntenie, egyedi mérlegelés

alapján.

A 4-5. §-hoz

A törvényjavaslat pontosításokat tartalmaz, kiegészül azzal, hogy a

céltámogatás "önkormányzati" beruházáshoz igényelhetõ, illetve mûködõ

"egészségügyi intézmények" megjelölés helyett az új melléklet szerinti

támogatható cél megnevezése kerül feltüntetésre. Továbbá a csak közös

beruházással megvalósítható célok esetén is egyértelmûvé teszi az

önkormányzatok emelt támogatásra való jogosultságát.

Az 6. §-hoz

Az önkormányzatok céltámogatásban részesülésének valószínûségét

- valamennyi támogatott célnál - kiszámíthatóbbá teszi a felhasználható

éves elõirányzatból a támogatható célokhoz meghatározott arány.

Az életveszélyes tanterem kiváltására vonatkozó feltételeknek megfelelõ

igények teljes körûen kielégítésre kerülnek. Az egyes céloknál keletkezõ

elõirányzat maradvány a vízbázisvédelmi és környezetvédelmi szempontból

kiemelten kezelendõ, valamint az adott évi lehetõségeket többszörösen

meghaladó támogatási igényû szennyvízelvezetés és tisztítás céljaira

fordítható. A határidõ közel egy évvel történõ eltolódása az inflációs

hatást csökkenti.

A 7. §-hoz

Az adott évben céltámogatásban részesülõ, szennyvízelvezetést és

tisztítást megvalósító önkormányzati beruházások számát növeli, hogy a

június 30-ig lemondással, visszafizetéssel, elvonással felszabaduló

elõirányzat ismételten kiosztható az adott évi elõirányzat szûkössége

miatt már nem támogatható, de a feltételeknek megfelelõ céltámogatási

igényekhez.

A 8-9. §-hoz

Pontosítást és már eddig is hatályban lévõ szabályoknak az átrendezését

tartalmazza. A 8. § (6) bekezdése szerint a központi támogatással

megvalósuló beruházásokhoz megvalósíthatósági tanulmányt kell készíteni,

melynek részletes szabályait kormányrendelet határozza meg.

A több változatban kidolgozott megoldást tartalmazó, a mûködés feltételeit

is elemzõ és az építési engedélyezés elõtt elkészítendõ megvalósíthatósági

tanulmány célja a beruházások elõkészítésének megalapozottabbá tétele

mûszaki, pénzügyi, gazdaságossági és célszerûségi szempontból.

A 10. §-hoz

A megvalósíthatósági tanulmány és az építési engedélyezési

tervdokumentáció készítése közel egy évvel is megelõzi a céltámogatás

kihirdetésének idõpontját (melyet követõen a teljesítést igazoló,

kifizetetlen számlák alapján hívható le a támogatás), ezért szükséges

rendelkezni arról, hogy az ezen kötelezettség teljesítése esetén a

kifizetett számlához is lehessen igényelni az arányos központi támogatást.

A közbeszerzési eljárás során az önkormányzatnak a központi támogatási

igényhez csatolt mûszaki tartalmat kell meghirdetnie. A közbeszerzési

eljárás idõigényességéhez igazodik az a szabály, hogy a kivitelezést a

támogatási jogosultság kihirdetését követõ egy éven belül kell megkezdeni.

A közbeszerzési eljárás eredményes lefolytatásáról és a kivitelezés

megkezdésérõl a Belügyminisztériumot értesíteni kell.

A 11-12. §-hoz

A szabályozás szövege pontosítást és már hatályban lévõ szabályok logikai

sorrendbe helyezését tartalmazza.

A 13. §-hoz

A törvényjavaslat az eddiginél pontosabban, rendszerezettebben határozza

meg a támogatásra jogosultság elvesztését, a lemondási kötelezettséget.

Ezen elõírások be nem tartása a központilag megállapítható esetekben a fel

nem használt elõirányzat elvonását vonja maga után. A jogtalanul

felhasznált elõirányzatot vissza kell fizetni, melynek elmulasztása

kamatfizetési kötelezettséggel jár. A javasolt szankciók érvényesítése

következtében felszabaduló elõirányzat további céltámogatási igényekhez,

illetve a mûködésképtelenné vált helyi önkormányzatok kiegészítõ

támogatásához használható fel.

Külön kell rendelkezni a csak 1991. és 1992. évi céltámogatásban részesült

beruházásokhoz tartozó, ez ideig fel nem használt és le sem mondott

elõirányzatokról, mivel ezen beruházásokra a Cct. nem vonatkozik. A fel

nem használt céltámogatás a támogatott beruházáshoz 1998. április 30-áig

még felhasználható, illetve a jelzett határidõig az önkormányzatnak le

kell mondania. A határidõt követõen az elõirányzat a törvény erejénél

fogva elvonásra kerül.

A 14. §-hoz

A törvényjavaslat a jelenleg is hatályos jogszabályok figyelembevételével

(Ötv., éves költségvetési törvények) pontosítja, kiegészíti a jogtalanul

igénybe vett támogatás visszafizetésének, a még fel nem használt

elõirányzatról történõ lemondásnak a szabályozását.

A 15. §-hoz

A Magyar Államkincstár létrejöttével - mely átvette az Állami Fejlesztési

Intézet e törvény szerinti feladatait -, valamint a Belügyminisztérium

megváltozott utalványozási feladataival kapcsolatos pontosító

rendelkezéseket tartalmazza a szabályozás.

A 16. §-hoz

A hatályos jogszabály a központi támogatással megvalósult beruházás tíz

éven belül más célra történõ hasznosítását a központi támogatás

visszafizetési kötelezettségével szankcionálta. A javaslat az Országgyûlés

egyedi mérlegelés alapján történõ döntési hatáskörébe helyezi azt az

esetet, ha a beruházási cél eredeti funkciója a feladatellátás

ésszerûsítése miatt megszûnik, de a létesítmény más kötelezõ feladat

ellátására hasznosítható, alkalmassá tehetõ.

A központi támogatással megvalósult létesítmény gazdasági társaság vagy

közhasznú társaság tulajdonába kerülhet a törvényi feltételek szerint.

A jelenleg hatályos szabályozás azonban a feltételt csak az alapítás

tekintetében rögzítette, ezért szükségessé vált a tíz évig tartó

mûködtetés feltételeinek meghatározása. Az önkormányzati és /vagy állami

alapítóknak - a beruházás befejezését követõ tíz évig - a gazdasági

társaság vagy közhasznú társaság többségi tulajdonosainak kell lenniük.

A 17. §-hoz

Az egészségügyi beruházásoknál a jogszabályok változása tette szükségessé

az Egészségbiztosítási Alap kezelõjének nevesítését.

A 18. §-hoz

A törvény módosítása következtében szükséges a 46/1993. (III. 17.) Korm.

rendeletet a törvénnyel összhangba hozni, figyelembe véve a Kincstár

feladatait is. Az országos fejlesztési szakmai programokba tartozó

beruházások címzett támogatási igényléséhez szükséges, hogy a programok

kormányrendelettel kerüljenek elfogadásra. Az Országgyûlés felhatalmazza a

Kormányt, hogy a megvalósíthatósági tanulmány tartalmát és értékelési

rendjét kormányrendeletben szabályozza.

A 19. §-hoz

A hivatkozott jogszabályok hatályon kívül helyezése, a közbeszerzési

törvényben foglaltak figyelembevétele, a számviteli törvény módosítása és

a szakmai tapasztalatok indokolják az egyes értelmezõ rendelkezések

pontosítását és újabbak meghatározását.

A 20. §-hoz

Az új 4. számú melléklet a három évre érvényes támogatási célokat és az

igénybevétel, valamint a benyújtott feltételeknek megfelelõ igények és a

rendelkezésre álló költségvetési elõirányzat összehangolását szolgáló

célonkénti rangsort határozza meg.

A 21. §-hoz

A hatályba léptetõ rendelkezések szerint a törvénymódosítás részben a

törvény kihirdetését követõen hatályossá válik, egyes módosításokat az

1998. évi, másokat az 1999. évi igénybejelentésektõl lehet elsõ ízben

figyelembe venni.

Eleje Honlap