1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/ 4861. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

az Országos Tudományos Kutatási Alapprogramokról

Elõadó: Dr. Magyar Bálint

mûvelõdési és közoktatási miniszter

1997. szeptember

1997. évi ...............törvény

az Országos Tudományos Kutatási Alapprogramokról

A tudományos kutatások és a kutatási infrastruktúra független, széleskörû

támogatása, a fiatal kutatók támogatása, nemzetközi színvonalú tudományos

eredmények létrehozása érdekében az Országgyûlés az Országos Tudományos

Kutatási Alapprogramokról (a továbbiakban OTKA) a következõ törvényt alkotja:

Az OTKA mûködési feltételei

1.§

1) Az OTKA körébe tartozó feladatok megvalósítását a központi költségvetés

elkülönített fejezeti kezelésû elõirányzata szolgálja.

(2) Az OTKA elôirányzatából olyan tudományos kutatások, illetõleg azok

végzéséhez és az eredmények nyilvánosságra hozatalához szükséges feltételek

létrehozása támogatható nyilvános pályázati rendszerben, amelyektõl új

tudományos törvényszerûségek felismerése, ismeretek, módszerek, eljárások

kidolgozása várható. Az OTKA elôirányzata felhasználható az ilyen tudományos

eredmények létrejöttét elõsegítõ infrastruktúra-fejlesztésre is.

(3) Az OTKA elõirányzatával kapcsolatban a fejezet felügyeletét ellátó szerv

jogait a Magyar Tudományos Akadémia (a továbbiakban: az Akadémia) elnöke

gyakorolja, kivéve azokat a jogokat, amelyeket az Országgyûlés vagy a Kormány

magának tart fenn.

(4) Az OTKA bevételi forrásai:

a) a Magyar Köztársaság éves költségvetésérôl szóló törvényben évente

címzetten megállapított támogatási elõirányzat;

b) jogi és természetes személyek befizetései, valamint hozzájárulásai és

visszafizetései;

c) külföldi államok, valamint nemzetközi szervezetek, vállalkozások és

pénzügyi intézmények támogatásai.

(5) A központi költségvetési támogatás rendelkezésre bocsátását - a forrásra

vonatkozó szabályozásnak megfelelõen - finanszírozási terv rögzíti.

(6) Az OTKA javára vállalt befizetések a Ptk 593-596. §-ai alapján közérdekû

kötelezettségvállalásnak minôsülnek.

Az OTKA szervezete

2.§

(1) Az OTKA vezetõ testülete az Országos Tudományos Kutatási Alapprogramok

Bizottsága (a továbbiakban: OTKA Bizottság), amely elnökbõl, két alelnökbõl és

15 tagból áll. Az egyik alelnök személyére a Magyar Rektori Konferencia, a

Fôiskolai Fôigazgatói Konferencia, valamint a Mûvészeti Egyetemek Rektori

Széke együttesen, a másikra az Akadémiai Kutatóhelyek Tanácsa tesz javaslatot.

(2) Az elnököt és az alelnököket három éves idõtartamra - az Akadémia elnöke

és a mûvelõdési és közoktatási miniszter közös javaslatára - a miniszterelnök

bízza meg. A megbízatás egy alkalommal, újabb három éves idôtartamra

meghosszabbítható.

(3) Az OTKA Bizottság tagjai:

a) a mûvelôdési és közoktatási miniszter javaslatára - a földmûvelésügyi, az

ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi, a környezetvédelmi és

területfejlesztési, a közlekedési, hírközlési és vízügyi, továbbá a népjóléti

miniszter egyetértésével - felkért öt szakértõ;

b) az Akadémia elnöke által javasolt két szakértô;

c) a közgyûjtemények igazgatóinak küldötte;

d) a felsôoktatási konferenciák három küldötte;

e) az Országos Mûszaki Fejlesztési Bizottság ügyvezetõ elnöke által javasolt

egy szakértõ;

f) a három Szakterületi Kollégium elnöke.

(4) Az OTKA Bizottság tagjait - a Szakterületi Kollégium elnökeinek

kivételével - a miniszterelnök bízza meg három éves idõtartamra. A megbízatás

egy alkalommal, újabb három éves idôtartamra meghosszabbítható. Az OTKA

Bizottság nem köztisztviselôi jogviszonyban álló tagjai nem lehetnek

egyidejûleg más, központi költségvetésbôl finanszírozott tudománytámogató

program vezetô testületének tagjai. Az OTKA Bizottság 2.§ (3) bekezdés a)

pontja szerint felkért köztisztviselô tagjai tisztsége köztisztviselôi

jogviszonyuk megszûnése esetén megszûnik.

(5) Az OTKA Bizottság keretében tudományterületenként Szakterületi Kollégiumok

mûködnek. A Szakterületi Kollégiumok elnökeit és tagjait az OTKA Bizottság

javaslata alapján a Bizottság elnöke, a Szakterületi Kollégiumok keretében

mûködô zsûrik elnökeit és tagjait pedig a Kollégiumok elnökei kérik fel három

évre. A Kollégiumok elnökeinek és tagjainak megbízatása egy alkalommal, újabb

három éves idôtartamra meghosszabbítható, a zsûrielnökök megbízatása nem

hosszabbítható meg.

(6) Az OTKA Bizottság elnökének feladatai:

a) javaslatot tesz az OTKA Bizottság számára a pénzügyi források fô jogcímek

szerinti felosztására;

b) évente beszámol az OTKA mûködésérõl a Kormánynak;

c) képviseli az OTKA-t, e jogkörét - esetenként vagy az ügyek meghatározott

csoportjára nézve - az alelnökökre, illetve a Bizottság egyes tagjaira

ruházhatja át;

d) gondoskodik az OTKA Szervezeti és Mûködési Szabályzatának

elkészíttetésérôl, amelyet egyetértés céljából megküld a Kormány részére;

e) az OTKA Bizottság javaslata alapján felkéri és megbízza a Szakterületi

Kollégiumok elnökeit és tagjait;

f) irányítja az OTKA Iroda mûködését, az Iroda vezetõje és alkalmazottai

tekintetében gyakorolja a munkáltatói jogokat.

(7) Az OTKA Bizottság feladatai:

a) az elnök javaslata alapján dönt a pénzügyi források fõ jogcímek szerinti

felosztásáról;

b) meghatározza a kiemelt kutatási területeket és felhasználási célokat,

valamint javaslatot tesz a Kormánynak az OTKA költségvetési támogatási

összegére;

c) a Szakterületi Kollégiumok javaslata alapján dönt a benyújtott pályázatok

támogatásáról és azok elôirányzati bontásáról;

d) elfogadja az éves költségvetési beszámolót;

e) a tudományos kutatással foglalkozó közösségek tudományos fokozattal

rendelkezõ tagjainak ajánlásai alapján javaslatot tesz az elnöknek a

Szakterületi Kollégiumok tagjaira;

f) jóváhagyja az OTKA Szervezeti és Mûködési Szabályzatát;

g) összefoglalót készít az Akadémia elnökének országgyûlési beszámolójához az

OTKA támogatásával elért kiemelkedõ tudományos eredményekrõl és tudományos

infrastruktúra fejlesztésekrõl.

3.§

(1) Az OTKA mûködésével kapcsolatos technikai, pénzügyi, szervezési és

adminisztratív feladatokat az OTKA Iroda (a továbbiakban: Iroda) látja el.

(2) Az Iroda központi költségvetési szerv, felügyeletét az Akadémia fõtitkára

látja el.

(3) Az Iroda mûködési kiadásai - ideértve a pályázatokat véleményezõ szakértõk

tiszteletdíját is - az OTKA elôirányzatát terhelik.

Az OTKA által nyújtható támogatások

4.§

(1) Az OTKA által nyújtott támogatások odaítélése nyilvános pályázati

rendszerben történik.

(2) A pályázatokat - az OTKA Bizottság javaslata alapján - a Bizottság elnöke

hirdeti meg.

(3) Az OTKA elôirányzatából

a) tudományos kutatási témákkal kapcsolatos folyó ráfordítások fedezetére,

b) nemzetközi tudományos kutatásban való részvételre,

c) ösztöndíjra (különös tekintettel a fiatal, PhD fokozattal rendelkezô

tehetséges kutatók tudományos kutatási lehetõségeinek növelésére),

d) publikálási támogatásra, valamint

e) a tudományos kutatáshoz (témapályázat, infrastrukturális fejlesztés

keretében) szükséges mûszerek, berendezések és más eszközök beszerzésére

teljesíthetõk személyi kiadások és járulékaik, valamint dologi és felhalmozási

kiadások.

(4) Az OTKA elõirányzata nem fordítható építési beruházásra, felújításra,

ingatlan vásárlására.

(5) A pályázati támogatás nyereségre fedezetet nem tartalmazhat.

(6) Az OTKA Bizottság tagjai nem vehetnek részt olyan OTKA-támogatást igénylõ

pályázatokban, amelyet tisztségviselésük idôszaka alatt nyújtanak be. A

Szakterületi Kollégiumok tagjainak pályázatait az OTKA Bizottság, a zsûrik

elnökeinek és tagjainak pályázatait az illetékes Szakterületi Kollégium

bírálja el. A bírálati folyamatban nem vehet részt és nem szavazhat az, aki az

adott pályázatban érdekelt, vagy egyéb okból elfogult.

(7) Egy témapályázatra az OTKA-támogatás általában 3 évre, különleges esetben

legfeljebb 5 évre vehetõ igénybe.

(8) Az OTKA Bizottság a tárgyévben rendelkezésre álló költségvetési

elõirányzat 85 %-áig vállalhat elôre kötelezettséget - az elôzô években

vállaltak beszámításával - a következõ két évre.

A támogatások odaítélése és rendelkezésre bocsátása

5.§

(1) A beérkezõ pályázatokat az OTKA Szakterületi Kollégiumain belül mûködô

zsûrik által felkért magyar és/vagy külföldi szakértõk véleményezik szakmai és

költségtervezési szempontból. A vélemények alapján a zsûrik rangsorolják a

pályázatokat, és javaslatot tesznek a támogatásukra. A rangsorok nyilvánosak.

A szakmai zsûrik észrevételei alapján, az OTKA Bizottság által meghatározott

kiemelkedõ tudományos kutatási irányok figyelembevételével a Szakterületi

Kollégiumok javaslatot tesznek az OTKA Bizottságnak a pályázatok támogatására

a költségterv fõ tételei szerinti elôirányzati bontásban.

(2) A benyújtott pályázatok elbírálása céljából az (1) bekezdésben

meghatározott testületek évente legalább két alkalommal üléseznek. A döntésnél

figyelembe veszik a pályázó korábbi pályázatai alapján elért tudományos

eredményeit.

(3) A pályázókat az Iroda az OTKA Bizottság döntésérôl annak meghozatalát

követõ 30 napon belül értesíti. Az OTKA Bizottság a döntést nyilvánosságra

hozza az OTKA hivatalos kiadványában.

6.§

(1) Az OTKA Bizottság elnöke a pályázat nyertesével és a kutatás feltételeit

biztosító kutatóhellyel szerzõdést köt.

(2) Ha a kutatás feltételeit valamely szervezet biztosítja, az OTKA-ból

nyújtott támogatás összegét - kivéve a rezsitérítést és a kezelési költséget -

a pályázó rendelkezési jogának biztosításával kell kezelni, kincstári körbe

tartozó kutatóhelynél annak elõirányzatai között, egyéb kutatóhelynél annak

bankszámláján.

(3) Az infrastruktúra fejlesztésre benyújtott pályázatok útján elnyert

támogatások felhasználásának feltételeit az OTKA Bizottság elnöke és a

pályázat nyertese között létrejött szerzôdés tartalmazza.

(4) A pályázat nyertese által az OTKA támogatásból beszerzett tárgyi

eszközöket, készleteket a szerzõdés érvényességenek idõtartamára a kutatás

feltételeit biztosító kutatóhely eszköznyilvántartásába kell venni.

(5) A szerzõdés idõtartamán belül az eredetileg jóváhagyott támogatás

maradványa a következõ évre átvihetõ.

(6) A szerzõdésben foglalt feltételek megváltozása esetén, valamint a

szerzõdés lejártakor, illetve a támogatott kutatások meghiúsulása miatt a fel

nem használt elõirányzatokról, a beszerzett tárgyi eszközökkel és készletekkel

való további rendelkezési jogról a kutatási eredmények értékelésével

összefüggésben az OTKA Bizottság elnöke dönt. A támogatási szerzõdés

megszegése esetén a támogatás összegének visszafizetése tárgyában az OTKA

Bizottság elnöke dönt.

A kutatási eredmények értékelése

7.§

(1) A pályázat útján elnyert támogatás felhasználásáról, és a kutatómunka

elõrehaladásáról (ide nem értve a 6.§ (3) bekezdésében foglalt infrastruktúra

fejlesztésekre elnyert támogatásokat) a pályázónak évente be kell számolnia az

OTKA Bizottságnak, amely - szakértõi vélemény alapján - dönt a beszámoló

elfogadásáról és ennek megfelelõen a támogatás további folyósításáról, szükség

esetén módosításáról vagy megszüntetésérõl. Az értékelés az elsô teljes

kutatási év munkájának minôsítésével kezdôdik.

(2) A kutatás (szerzõdés szerinti) befejezésekor - a pályázó által készített

beszámoló alapján - a tevékenység eredményességét és az elõirányzatok

felhasználását az OTKA Bizottságnak az 5.§ (1) bekezdésében meghatározott

testületei szakértôk bevonásával értékelik.

(3) Az OTKA Bizottság - a pályázati beszámolók rendszeres értékelése során

kiemelt szempontként - az Országos Mûszaki Fejlesztési Bizottsággal közösen

értékeli az innovációra alkalmas pályázati eredményeket.

(4) Az infrastruktúra fejlesztésére benyújtott pályázatokra odaítélt

elõirányzatok felhasználását az OTKA Bizottság - a szerzôdésben rögzített

idõszakonként - értékeli.

8.§

(1) E törvény a kihirdetését követõ 15. napon lép hatályba és egyidejûleg az

Országos Tudományos Kutatási Alapról szóló 1993. évi XXII. törvény és az annak

módosításáról szóló 1995. évi CXXI. törvény 93-98.§-a hatályát veszti.

(2) Az Országos Tudományos Kutatási Alapprogramok az Országos Tudományos

Kutatási Alap jogutódja.

(3) Az Országos Tudományos Kutatási Alap terhére vállalt kötelezettségeket az

Országos Tudományos Kutatási Alapprogramok elõirányzatából kell teljesíteni.

(4) Az OTKA Szervezeti és Mûködési szabályzatát e törvény hatálybalépését

követô hat hónapon belül kell elkészíteni és egyetértés céljából benyújtani a

Kormánynak.

Á L T A L Á N O S I N D O K O L Á S

az Országos Tudományos Kutatási Alapprogramokról szóló

törvényjavaslathoz

Általános indokolás

Az Országos Tudományos Alapprogramokról (a továbbiakban: OTKA-ról) szóló

törvény újraalkotását az alábbi legfontosabb körülmények indokolják:

a) a tudomány autonómiájának erõsítését elõíró 113/1996. (XII. 20.) OGY

határozatban foglalt feladatok megvalósítása érdekében szükséges - az

alapkutatásokat intézményi és tematikai szempontból is a legszélesebb körben,

a felsõoktatási és az akadémiai, valamint a tárcaszintû irányítás alatt álló

kutatóhelyek összhangjának szándékával támogató - OTKA helyzetének újbóli

meghatározása a tudománypolitikai intézményrendszerben;

b) az OTKA döntési szervezetének áttekinthetõségét, a döntések és a kutatási

eredmények növekvõ nyilvánosságát törvényi súllyal célszerû megerõsíteni,

amely példát mutat mind az állami forrásokat használó tudománytámogató

testületek elvei és gyakorlata számára, mind az egész hazai tudományos

közösség számára.

R É SZ L E T E S I N D O K O L Á S

Az OTKA mûködési feltételei

az 1. §-hoz

Az OTKA a központi költségvetés olyan elkülönített fejezeti kezelésû

elõirányzata, amely a kiemelkedõ, elsõsorban új tudományos törvényszerûségek

felismeréséhez és az ennek során kidolgozásra kerülõ eljárásokhoz, valamint a

kutatás hátterét biztosító eszközbázis megvalósításához kutatócsoportok és

egyének számára - nyilvános pályázati rendszerben benyújtott tudományos

projektterveik szakmai elbírálása alapján - nyújt támogatást.

Az OTKA önállóságát hangsúlyozza az a körülmény, hogy a magyar tudományos

autonómia meghatározó köztestületének, a Magyar Tudományos Akadémiának (a

továbbiakban: Akadémia) fejezeti kezelésében jelenik meg az erre a célra

rendelkezésre bocsátott költségvetési támogatás. Az ennek megfelelõ fejezeti

felügyeletet is az Akadémia gyakorolja. Ez a kutatói közösség elvárásainak

megfelelõ megoldás.

Kiemelkedõ gyakorlati fontosságú, hogy a források felhasználását a kutatások

idõbeli ütemezésének megfelelõen költségvetési évek között átvihetõen

határozza meg a törvényjavaslat.

Az OTKA korábbi gyakorlatában sikeres világbanki programot hajtott végre az

országos mûszerközpontok fejlesztésére és a fiatal kutatók önálló tudományos

projektjeinek támogatására. A gazdasági élet fellendülésével várható, hogy a

vállalkozói szféra csúcstechnológiát alkalmazó rétege érdekeltté válhat egy-

egy szûkebb területen alapkutatások támogatására. Ezért a törvénynek fent kell

tartania az OTKA programjai többcsatornás finanszírozásának lehetõségét.

Az OTKA szervezete

a 2-3. §-hoz

Az OTKA tudományos döntéshozó szervezetét az OTKA Bizottság, az ún.

Szakterületi Kollégiumok és a keretükben mûködõ tudományági zsûrik alkotják.

Az adminisztratív feladatokat az OTKA Iroda látja el.

Az OTKA Bizottság tagjait - az OTKA önálló tudománypolitikai szerepének

megfelelõen - a miniszterelnök bízza meg. Mûködésérõl az OTKA a Kormánynak

évente számol be, továbbá feladata az Akadémia kétévenkénti országgyûlési

beszámolójához tevékenységét összefoglaló jelentés készítése. Ennek révén mód

van az OTKA tevékenysége és a tudománypolitika más területei közötti

összehangolás megvalósítására.

Az OTKA Bizottságot az elnök és a két alelnök mellett a tudományos kutató-

fejlesztõ tevékenység ágazati feladatait irányító szaktárcák, az Akadémia,

valamint a kutatói közösségek képviseletében a felsõoktatás, a közgyûjtemények

és a tudományos kutatóintézetek szakértõ képviselõi alkotják.

A javaslat a Bizottság és a Szakterületi Kollégiumok tagjaira, valamint a

tudományági zsürik elnökeire vonatkozóan a tudományos világban elvárt

összeférhetetlenségi, és a döntési monopóliumok kialakulását megakadályozó

elveket valósít meg. A Szakterületi Kollégiumok tagjaira a tudományos

fokozattal rendelkezõ kutatók közösségeinek - legelsõsorban az Akadémiának -

ajánlása alapján tesz javaslatot az OTKA Bizottság.

Az OTKA Bizottság alapvetõ feladata a kiemelt kutatási területek és

felhasználási célok meghatározása, az ezek támogatására szánt fõösszegek

megállapítása, valamint a végsõ döntés a benyújtott pályázatok támogatásáról.

Az OTKA által nyújtható támogatások odaítélése és rendelkezésre bocsátása

a 4.-6. §-okhoz

Az OTKA eddigi gyakorlatát kodifikálva tematikus pályamûvek megvalósítására,

fiatal, tehetséges kutatók ösztöndíjára, tudományos publikációk költségeire és

a tudományos infrastruktúra fejlesztésére nyújt támogatást, amelybõl személyi,

dologi, valamint felhalmozási kiadások fedezhetõk.

A témapályázat megítélése elsõsorban tudományos értéke és a pályázó korábbi

tudományos tevékenységének színvonala alapján történik.

A törvényjavaslat szerint a bírálat elfogulatlanságának biztosítására az OTKA

Bizottság tagjai tisztségviselési idõszakuk alatt az OTKA-hoz pályázatot nem

nyújthatnak be, a szakkollégiumok és a zsûrik tagjainak pályázatait tõlük

független eljárással bíráltatják el. A zsûrik tagjait és a szakértõket az

aktív hazai kutatók minél szélesebb rétegébõl célszerû jelölni.

A Szakterületi Kollégiumok az egyedi (hazai és/vagy külföldi) szakértõk, a

zsûrik által kialakított rangsorok, valamint az országos tudománypolitikai

prioritások figyelembevételével rangsorolják a pályázatokat, és a pénzügyi

támogatási lehetõségek figyelembevételével tesznek javaslatot a támogatás

mértékére.

Az OTKA Bizottság - a tudományterületi arányok és tudománypolitikai elvek

összefüggéseinek figyelembevételével - a Szakterületi Kollégiumok javaslatai

alapján dönt a támogatások odaítélésérõl.

A pályázat nyerteseivel az OTKA Iroda a kutatás célkitûzéseit, az arra

fordítandó források felhasználását és a várható eredményeket rögzítõ

szerzõdést köt. A beszerzett eszközök a kutató intézményének nyilvántartásába

kerülnek és végsõ sorsukról a kutatási program lezárásakor születik döntés.

A pályázat célkitûzéseinek meghiúsulása esetén annak okait vizsgálni kell. Az

OTKA Bizottság elnöke dönt az esetleges visszafizetési kötelességrõl.

A kutatási eredmények értékelése

a 7.-8. §-okhoz

A kutatási munkaterv tartalmazza az elérni kivánt célokat, a várható

eredményeket és a teljesítés ütemezését. Az elõrehaladásról a témavezetõ éves

tudományos és pénzügyi jelentésében számol be, amelynek elfogadása a következõ

évi támogatás folyósításának feltétele.

Kiemelt fontosságú az innovációra alkalmas kutatási eredményeknek az OMFB-vel

közös értékelése. Az infrastruktúra fejlesztésére elnyert támogatások

sokirányú, az alapkutatásokon túlmutató alkalmazott hasznosíthatósága e

pályázatok sikerességének fontos mutatója.

A kutatás befejezésekor az eredményeket az odaítéléstõl független szakértõk

bevonásával értékelik, és gondoskodnak a kiemelkedõ jelentõségû eredmények

széleskörû hazai és nemzetközi megismertetésérõl.

Eleje Honlap