1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4868..

Képviselõi önálló indítvány

1997. évi .... törvény

a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezezése

szerinti közcélú felhasználásáról szóló

1996. évi CXXVI. törvény módosításáról

1. §

A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti

közcélú felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény címe a következõképpen

módosul:

"1996. évi CXXVI. törvény a személyi jövedelemadó meghatározott részének az

adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról."

2. §

A Tv. preambuluma helyébe a következõ preambulum lép:

"A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban:

Szja tv.) jogot ad a magánszemélynek arra, hogy befizetett adója meghatározott

részének felhasználásáról az adóévet követõ évben (a rendelkezõ nyilatkozat

évében) külön törvényben rögzített mértékben, megjelölt kedvezményezett(ek)

javára és eljárás szerint nyilatkozatban rendelkezzék. A magánszemély e

jogának megvalósulását szolgáló eljárás szabályairól, a rendelkezés tárgyát

képezõ adórész mértékérõl és a kedvezményezettek körérõl az Országgyûlés a

következõ törvényt alkotja."

3. §

A Tv. 1. §-ában foglalt rendelkezés (1) bekezdéssé válik, és az 1. § kiegészül

a következõ (2) bekezdéssel:

"(2) A magánszemély külön-külön nyilatkozatban rendelkezhet a befizetett

adójának

a) egy százalékáról a 4. §-ban és/vagy

b) egy százalékáról a 4/A §-ban

megjelöltek közül kiválasztott egy-egy kedvezményezett javára."

4. §

A Tv. 4. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) E törvény alkalmazásában kedvezményezett

b) azon - az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény szerinti -

társadalmi szervezet (kivéve a pártot, munkaadói és munkavállalói

érdekképviseleti szervezetet), azon alapítvány, amelyet a bíróság a

magánszemély rendelkezõ nyilatkozata évének elsõ napja elõtt legalább három

évvel nyilvántartásba vett, és alapszabálya, illetõleg alapító okirata szerint

az említett rendelkezõ nyilatkozat évének elsõ napja elõtt legalább egy évvel

betegségmegelõzõ, és gyógyító, szociális, kulturális, oktatási, tudományos,

kutatási tevékenységgel, a gyermekek, a fiatalok, az idõs korúak, a

fogyatékosok, a hátrányos helyzetûek segítésével, a magyarországi nemzeti és

etnikai kisebbségek, illetve a határon túli magyarság támogatásával,

környezetvédelemmel, mûemlékvédelemmel, természetvédelemmel, gyermek- és

ifjúságvédelemmel, közlekedésbiztonsággal, az állampolgári jogok, a közrend, a

közbiztonság védelmével, kizárólag gyermek, ifjúsági és szabadidõsport,

valamint a fogyatékosok sporttevékenységével ténylegesen foglalkozik,

figyelemmel a (2) bekezdésben foglaltakra is;

c) települési önkormányzat által alapított közalapítvány, feltéve, hogy az

alapító okirata szerint a) pontban felsorolt tevékenységekkel foglalkozik;

k) azok a színházak, közgyûjtemények, közmûvelõdési intézmények, amelyek a

rendelkezõ nyilatkozat évének elsõ napja elõtti három év valamelyikében a

helyi önkormányzattól éves támogatásban részesültek.

(2) Az (1) bekezdés b) és c) pontjában megjelöltek közül kizárólag az a

szervezet lehet kedvezményezett, amely

a) belföldi székhelyû, és

b) a hazai lakosság, illetõleg a határon túli magyarság érdekében mûködik, és

c) nyilatkozik arról, hogy pártoktól független, azoktól támogatást nem kap,

országgyûlési képviselõjelöltet a rendelkezõ nyilatkozat(ok) évét megelõzõ

utolsó választáson nem állított és nem támogatott, továbbá ezt

alapszabályában, alapító okiratában a továbbiakra is kizárta, és

D) az APEH-nál nyilvántartott, esedékes köztartozása nincs, az önkormányzati

adóhatóság és a vámhatóság által 30 napnál nem régebben kiállított igazolással

rendelkezik, mely szerint a kiállító szervezetnél nyilvántartott, esedékes

köztartozása nincs, valamint nyilatkozatot arról, hogy

1. a társadalombiztosítással kapcsolatos minden befizetési kötelezettségének

eleget tett,

2. az alapszabálya, alapító okirata szerinti - a 4. § (1) bekezdése a)

pontjában meghatározott - tevékenységét a rendelkezõ nyilatkozat(ok) évét

megelõzõ egy év óta megszakítás nélkül folytatja, eleget téve minden rá

vonatkozó jogszabályi rendelkezésnek."

5. §

A Tv. a 4. § után a következõ 4/A §-sal egészül ki:

"4/A §

(1) E törvény alkalmazásában kedvezményezett:

a) a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló 1990.

évi IV. törvény szerinti egyház, vallásfelekezet, vallási közösség (a

továbbiakban: egyház), ha az egyházat a bíróság a rendelkezõ nyilatkozat

évének elsõ napja elõtt legalább három évvel nyilvántartásba vette, illetve az

egyház önálló jogi személyiséggel rendelkezõ egyházközsége, helyi gyülekezete;

b) az Országgyûlés és a kormány által alapított közalapítvány;

c) a Magyar Tudományos Akadémia;

d) a következõkben felsorolt országos közgyûjtemény és egyéb kulturális

intézmény:

1. Hadtörténeti Múzeum,

2. Iparmûvészeti Múzeum,

3. Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum,

4. Kortárs Mûvészeti Múzeum,

5. Közlekedési Múzeum,

6. Magyar Állami Operaház,

7. Magyar Nemzeti Múzeum,

8. Magyar Nemzeti Galéria,

9. Magyar Természettudományi Múzeum,

10. Mezõgazdasági Múzeum,

11. Nemzeti Színház,

12. Néprajzi Múzeum,

13. Országos Mûszaki Múzeum,

14. Országos Széchenyi Könyvtár,

15. Országos Levéltár,

16. Országos Mûszaki Információs Központ és Könyvtár,

17. Petõfi Sándor Irodalmi Múzeum,

18. Semmelweiss Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Levéltár,

19. Szabadtéri Néprajzi Múzeum,

20. Szépmûvészeti Múzeum,

21. Testnevelési és Sportmúzeum;

e) a Központi Mûszaki Fejlesztési Alapprogram;

f) az Országos Tudományos Kutatási Alapprogram;

g) a Gyermek és Ifjúsági Alapprogram.

(2) A magánszemély rendelkezõ nyilatkozatára igényt tartó egyház,

egyházközség, gyülekezet és Pénzügyi Ellenõrzési Hivataltól (APEH) technikai

adószámot kér. Az (1) bekezdés b)-g) pontjában felsorolt kedvezményezetteket

adószám hiányában az APEH elnöke technikai adószámmal látja el. E törvény

alkalmazásában a technikai adószám is adószámnak minõsül.

(3) A magánszemély rendelkezõ nyilatkozatára igényt tartó egyház,

egyházközség, gyülekezet a rendelkezõ nyilatkozat éve április harmincadik

napjáig jelenti be bankszámla számát, illetõleg annak változását az APEH

elnökének."

6. §

(1) A Tv. 6. § (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az APEH a 3. §-ban említett összeget a 4. § szerinti kedvezményezett

részére az ott elõírt nyilatkozatok, igazolások benyújtásától számított 30

napon belül, legkésõbb az adott év október 31-ig utalja át.

(2) Az APEH a 3. §-ban említett összeget a 4/A § szerinti kedvezményezett

részére legkésõbb a rendelkezõ nyilatkozat évének június harmincadik napjáig

utalja át."

(2) A Tv. 6. § (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A 4. § szerinti kedvezményezettnek az e törvény alapján átutalt összeg

cél szerinti felhasználását tartalmazó adatait az átutalást követõ naptári év

október 31-éig sajtóközleményben nyilvánosságra kell hoznia. A közzététel

igazolása céljából a sajtóközlemény egy eredeti példányára az adózási

bizonylatmegõrzési szabályokat kell alkalmazni.

(4) A Pénzügyminiszter a 4/A § szerinti egyes kedvezményezettek javára történt

átutalások számát és az együttesen átutalt összeg nagyságát az átutalás évének

július 31. napjáig közzéteszi."

7. §

A Tv. 7. § (2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A 4. § szerinti kezdeményezettnek átutalt összeg olyan költségvetési

támogatásnak minõsül, amelynek az e törvény szerinti közcélú tevékenységeknek

megfelelõ felhasználását az APEH az adózás rendjérõl szóló törvény (a

továbbiakban: Art.) megfelelõ szabályai alkalmazásával jogosult ellenõrizni. A

közcélú tevékenységnek nem megfelelõ felhasználás megállapítása esetén az

adóhatóság errõl határozatot hoz, és ennek alapján ezt az összeget - az Art.

95. §-a szerinti elévülési idõn belül - visszafizetteti."

8. §

(1) Ez a törvény a kihirdetése napját követõ 5. napon lép hatályba,

rendelkezéseit az 1998. évben tett rendelkezõ nyilatkozatokra kell alkalmazni,

azzal, hogy a Tv. 4/A § (1) bekezdés a) pontja szerinti kedvezményezett javára

rendelkezõ nyilatkozatot elsõ alkalommal az 1997. évi jövedelem adójának az 1.

§-ban meghatározott részérõl lehet tenni.

(2) A Tv. 4. §-ának a) pontja alapján e törvény hatályba lépéséig kiadott

technikai adószám a Tv. 4/A § (2) bekezdése szerinti technikai adószámnak

minõsül.

Indoklás

Általános indoklás

Az Országgyûlés 1996-ban fogadta el a személyi jövedelemadó meghatározott

részének az adózó rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról szóló

törvényt, amelynek kedvezményezettjei között szerepeltek ugyan az egyházak, de

fõszabályként mint meghatározott közcélú tevékenységek megvalósítói. A

törvényjavaslat az egyházakat mind hitéleti tevékenységük (alaptevékenységük)

hordozóját és mint közcélú tevékenységek megvalósítóit egységes intézményként

szerepelteti a személyi jövedelemadó meghatározott részére vonatkozó

állampolgári rendelkezés kedvezményezettjei között, s a személyi jövedelemadó

állampolgári rendelkezéssel átirányított részét jelentõs szerephez juttatja az

egyházak finanszírozásában.

Figyelembe véve, hogy a személyi jövedelemadó meghatározott részérõl történõ

állampolgári rendelkezés lehetséeges kedvezményezettjei közé az 1996. évi

CXXVI. törvény alapján társadalmi szervezetek és alapítványok széles köre

került, a törvényjavaslat az 1997. január 1-tõl bevezetett egy százalékos

rendelkezési lehetõség mellett bevezeti a személyi jövedelemadó további egy

százalékára vonatkozó állampolgári rendelkezési lehetõséget, s az egyházakat e

további egy százalék lehetséges kedvezményezettjei kézé sorolja. Annak

érdekében, hogy az állampolgárok elõtt valódi választási lehetõség nyíljon az

egyházak és azokhoz hasonló jellegû világi célok támogatása között, a

törvényjavaslat a hatályos törvényben a kedvezményezettek között név szerint

felsorolt országos jelentõségû kulturális intézményeket, alapprogramokat és az

Országgyûlés illetve a Kormány által alapított közalapítványokat is ebbe a

második egy százalékba sorolja át.

Részletes indoklás

Az 1. §-hoz

A javaslat módosítja a törvény címét, kivéve abból a közcélú szót. Minthogy a

kedvezményezettek között az egyházak tevékenységének egésze szerepel, s az

egyházak hitéleti tevékenysége nem közcél, erre a pontosításra szükség van.

A 2. §-hoz

A javaslat átfogalmazza a törvény preambulumát annak figyelembe vételével,

hogy a törvény nemcsak a kedvezményezettek körérõl és az eljárás módjáról, de

az állampolgári rendelkezés által érintett adórészek számáról és mértékérõl is

rendelkezik.

A 3. §-hoz

A javaslat rögzíti, hogy az adófizetõk két, egyenként egy százaléknyi

adórészrõl rendelkezhetnek.

A 4. §-hoz

A javaslat a hatályos törvényhez képest szûkebben határozza meg az elsõ

egyszázalékos adórész lehetséges kedvezményezettjeinek körét.

Az 5. §-hoz

A javaslat az általános indoklásban ismertetett szempontok szerint

meghatározzza a második egyszázalékos adórész lehetséges kedvezményezettjeinek

körét, és kimondja, hogy a rendelkezés lebonyolításához a kedvezményezetteket

szükség esetén technikai adószámmal kell ellátni. A javaslat szerint a

magánszemély nemcsak az egyház egésze, de a jogi személyiséggel rendelkezõ

egyházközség, helyi gyülekezet javára is rendelkezhet adójának egy

százalékáról.

A 6. §-hoz

A javaslat a kedvezményezettek körének módosításához igazítja a rendelkezés

által érintett összegek APEH általi átutalásának határidõit és rendelkezik a

nyilvánosságra hozatal szabályairól.

A 7. §-hoz

A javaslat a kedvezményezettek körének módosításához igazítja az eredeti

törvény 7. §-ában foglalt szabályozást.

A 8. §-hoz

A javaslat a hatálybaléptetéssel kapcsolatos rendelkezéseket tartalmaz.

Budapest, 1997. szeptember 16.

Bauer Tamás

SZDSZ

Csikai Zsolt

SZDSZ

Fodor Gábor

SZDSZ

Gulyás József

SZDSZ

Halda Aliz

SZDSZ

Horn Gábor

SZDSZ

Iványi Tamás

SZDSZ

Mészáros István László

SZDSZ

Eleje Honlap