ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Képviselõi önálló indítvány
1997. évi .... törvény
a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezezése
szerinti közcélú felhasználásáról szóló
1996. évi CXXVI. törvény módosításáról
1. §
A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti
közcélú felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény címe a következõképpen
módosul:
"1996. évi CXXVI. törvény a személyi jövedelemadó meghatározott részének az
adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról."
2. §
A Tv. preambuluma helyébe a következõ preambulum lép:
"A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban:
Szja tv.) jogot ad a magánszemélynek arra, hogy befizetett adója meghatározott
részének felhasználásáról az adóévet követõ évben (a rendelkezõ nyilatkozat
évében) külön törvényben rögzített mértékben, megjelölt kedvezményezett(ek)
javára és eljárás szerint nyilatkozatban rendelkezzék. A magánszemély e
jogának megvalósulását szolgáló eljárás szabályairól, a rendelkezés tárgyát
képezõ adórész mértékérõl és a kedvezményezettek körérõl az Országgyûlés a
következõ törvényt alkotja."
3. §
A Tv. 1. §-ában foglalt rendelkezés (1) bekezdéssé válik, és az 1. § kiegészül
a következõ (2) bekezdéssel:
"(2) A magánszemély külön-külön nyilatkozatban rendelkezhet a befizetett
adójának
a) egy százalékáról a 4. §-ban és/vagy
b) egy százalékáról a 4/A §-ban
megjelöltek közül kiválasztott egy-egy kedvezményezett javára."
4. §
A Tv. 4. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) E törvény alkalmazásában kedvezményezett
b) azon - az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény szerinti -
társadalmi szervezet (kivéve a pártot, munkaadói és munkavállalói
érdekképviseleti szervezetet), azon alapítvány, amelyet a bíróság a
magánszemély rendelkezõ nyilatkozata évének elsõ napja elõtt legalább három
évvel nyilvántartásba vett, és alapszabálya, illetõleg alapító okirata szerint
az említett rendelkezõ nyilatkozat évének elsõ napja elõtt legalább egy évvel
betegségmegelõzõ, és gyógyító, szociális, kulturális, oktatási, tudományos,
kutatási tevékenységgel, a gyermekek, a fiatalok, az idõs korúak, a
fogyatékosok, a hátrányos helyzetûek segítésével, a magyarországi nemzeti és
etnikai kisebbségek, illetve a határon túli magyarság támogatásával,
környezetvédelemmel, mûemlékvédelemmel, természetvédelemmel, gyermek- és
ifjúságvédelemmel, közlekedésbiztonsággal, az állampolgári jogok, a közrend, a
közbiztonság védelmével, kizárólag gyermek, ifjúsági és szabadidõsport,
valamint a fogyatékosok sporttevékenységével ténylegesen foglalkozik,
figyelemmel a (2) bekezdésben foglaltakra is;
c) települési önkormányzat által alapított közalapítvány, feltéve, hogy az
alapító okirata szerint a) pontban felsorolt tevékenységekkel foglalkozik;
k) azok a színházak, közgyûjtemények, közmûvelõdési intézmények, amelyek a
rendelkezõ nyilatkozat évének elsõ napja elõtti három év valamelyikében a
helyi önkormányzattól éves támogatásban részesültek.
(2) Az (1) bekezdés b) és c) pontjában megjelöltek közül kizárólag az a
szervezet lehet kedvezményezett, amely
a) belföldi székhelyû, és
b) a hazai lakosság, illetõleg a határon túli magyarság érdekében mûködik, és
c) nyilatkozik arról, hogy pártoktól független, azoktól támogatást nem kap,
országgyûlési képviselõjelöltet a rendelkezõ nyilatkozat(ok) évét megelõzõ
utolsó választáson nem állított és nem támogatott, továbbá ezt
alapszabályában, alapító okiratában a továbbiakra is kizárta, és
D) az APEH-nál nyilvántartott, esedékes köztartozása nincs, az önkormányzati
adóhatóság és a vámhatóság által 30 napnál nem régebben kiállított igazolással
rendelkezik, mely szerint a kiállító szervezetnél nyilvántartott, esedékes
köztartozása nincs, valamint nyilatkozatot arról, hogy
1. a társadalombiztosítással kapcsolatos minden befizetési kötelezettségének
eleget tett,
2. az alapszabálya, alapító okirata szerinti - a 4. § (1) bekezdése a)
pontjában meghatározott - tevékenységét a rendelkezõ nyilatkozat(ok) évét
megelõzõ egy év óta megszakítás nélkül folytatja, eleget téve minden rá
vonatkozó jogszabályi rendelkezésnek."
5. §
A Tv. a 4. § után a következõ 4/A §-sal egészül ki:
"4/A §
(1) E törvény alkalmazásában kedvezményezett:
a) a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló 1990.
évi IV. törvény szerinti egyház, vallásfelekezet, vallási közösség (a
továbbiakban: egyház), ha az egyházat a bíróság a rendelkezõ nyilatkozat
évének elsõ napja elõtt legalább három évvel nyilvántartásba vette, illetve az
egyház önálló jogi személyiséggel rendelkezõ egyházközsége, helyi gyülekezete;
b) az Országgyûlés és a kormány által alapított közalapítvány;
c) a Magyar Tudományos Akadémia;
d) a következõkben felsorolt országos közgyûjtemény és egyéb kulturális
intézmény:
1. Hadtörténeti Múzeum,
2. Iparmûvészeti Múzeum,
3. Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum,
4. Kortárs Mûvészeti Múzeum,
5. Közlekedési Múzeum,
6. Magyar Állami Operaház,
7. Magyar Nemzeti Múzeum,
8. Magyar Nemzeti Galéria,
9. Magyar Természettudományi Múzeum,
10. Mezõgazdasági Múzeum,
11. Nemzeti Színház,
12. Néprajzi Múzeum,
13. Országos Mûszaki Múzeum,
14. Országos Széchenyi Könyvtár,
15. Országos Levéltár,
16. Országos Mûszaki Információs Központ és Könyvtár,
17. Petõfi Sándor Irodalmi Múzeum,
18. Semmelweiss Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Levéltár,
19. Szabadtéri Néprajzi Múzeum,
20. Szépmûvészeti Múzeum,
21. Testnevelési és Sportmúzeum;
e) a Központi Mûszaki Fejlesztési Alapprogram;
f) az Országos Tudományos Kutatási Alapprogram;
g) a Gyermek és Ifjúsági Alapprogram.
(2) A magánszemély rendelkezõ nyilatkozatára igényt tartó egyház,
egyházközség, gyülekezet és Pénzügyi Ellenõrzési Hivataltól (APEH) technikai
adószámot kér. Az (1) bekezdés b)-g) pontjában felsorolt kedvezményezetteket
adószám hiányában az APEH elnöke technikai adószámmal látja el. E törvény
alkalmazásában a technikai adószám is adószámnak minõsül.
(3) A magánszemély rendelkezõ nyilatkozatára igényt tartó egyház,
egyházközség, gyülekezet a rendelkezõ nyilatkozat éve április harmincadik
napjáig jelenti be bankszámla számát, illetõleg annak változását az APEH
elnökének."
6. §
(1) A Tv. 6. § (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) Az APEH a 3. §-ban említett összeget a 4. § szerinti kedvezményezett
részére az ott elõírt nyilatkozatok, igazolások benyújtásától számított 30
napon belül, legkésõbb az adott év október 31-ig utalja át.
(2) Az APEH a 3. §-ban említett összeget a 4/A § szerinti kedvezményezett
részére legkésõbb a rendelkezõ nyilatkozat évének június harmincadik napjáig
utalja át."
(2) A Tv. 6. § (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) A 4. § szerinti kedvezményezettnek az e törvény alapján átutalt összeg
cél szerinti felhasználását tartalmazó adatait az átutalást követõ naptári év
október 31-éig sajtóközleményben nyilvánosságra kell hoznia. A közzététel
igazolása céljából a sajtóközlemény egy eredeti példányára az adózási
bizonylatmegõrzési szabályokat kell alkalmazni.
(4) A Pénzügyminiszter a 4/A § szerinti egyes kedvezményezettek javára történt
átutalások számát és az együttesen átutalt összeg nagyságát az átutalás évének
július 31. napjáig közzéteszi."
7. §
A Tv. 7. § (2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) A 4. § szerinti kezdeményezettnek átutalt összeg olyan költségvetési
támogatásnak minõsül, amelynek az e törvény szerinti közcélú tevékenységeknek
megfelelõ felhasználását az APEH az adózás rendjérõl szóló törvény (a
továbbiakban: Art.) megfelelõ szabályai alkalmazásával jogosult ellenõrizni. A
közcélú tevékenységnek nem megfelelõ felhasználás megállapítása esetén az
adóhatóság errõl határozatot hoz, és ennek alapján ezt az összeget - az Art.
95. §-a szerinti elévülési idõn belül - visszafizetteti."
8. §
(1) Ez a törvény a kihirdetése napját követõ 5. napon lép hatályba,
rendelkezéseit az 1998. évben tett rendelkezõ nyilatkozatokra kell alkalmazni,
azzal, hogy a Tv. 4/A § (1) bekezdés a) pontja szerinti kedvezményezett javára
rendelkezõ nyilatkozatot elsõ alkalommal az 1997. évi jövedelem adójának az 1.
§-ban meghatározott részérõl lehet tenni.
(2) A Tv. 4. §-ának a) pontja alapján e törvény hatályba lépéséig kiadott
technikai adószám a Tv. 4/A § (2) bekezdése szerinti technikai adószámnak
minõsül.
Indoklás
Általános indoklás
Az Országgyûlés 1996-ban fogadta el a személyi jövedelemadó meghatározott
részének az adózó rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról szóló
törvényt, amelynek kedvezményezettjei között szerepeltek ugyan az egyházak, de
fõszabályként mint meghatározott közcélú tevékenységek megvalósítói. A
törvényjavaslat az egyházakat mind hitéleti tevékenységük (alaptevékenységük)
hordozóját és mint közcélú tevékenységek megvalósítóit egységes intézményként
szerepelteti a személyi jövedelemadó meghatározott részére vonatkozó
állampolgári rendelkezés kedvezményezettjei között, s a személyi jövedelemadó
állampolgári rendelkezéssel átirányított részét jelentõs szerephez juttatja az
egyházak finanszírozásában.
Figyelembe véve, hogy a személyi jövedelemadó meghatározott részérõl történõ
állampolgári rendelkezés lehetséeges kedvezményezettjei közé az 1996. évi
CXXVI. törvény alapján társadalmi szervezetek és alapítványok széles köre
került, a törvényjavaslat az 1997. január 1-tõl bevezetett egy százalékos
rendelkezési lehetõség mellett bevezeti a személyi jövedelemadó további egy
százalékára vonatkozó állampolgári rendelkezési lehetõséget, s az egyházakat e
további egy százalék lehetséges kedvezményezettjei kézé sorolja. Annak
érdekében, hogy az állampolgárok elõtt valódi választási lehetõség nyíljon az
egyházak és azokhoz hasonló jellegû világi célok támogatása között, a
törvényjavaslat a hatályos törvényben a kedvezményezettek között név szerint
felsorolt országos jelentõségû kulturális intézményeket, alapprogramokat és az
Országgyûlés illetve a Kormány által alapított közalapítványokat is ebbe a
második egy százalékba sorolja át.
Részletes indoklás
Az 1. §-hoz
A javaslat módosítja a törvény címét, kivéve abból a közcélú szót. Minthogy a
kedvezményezettek között az egyházak tevékenységének egésze szerepel, s az
egyházak hitéleti tevékenysége nem közcél, erre a pontosításra szükség van.
A 2. §-hoz
A javaslat átfogalmazza a törvény preambulumát annak figyelembe vételével,
hogy a törvény nemcsak a kedvezményezettek körérõl és az eljárás módjáról, de
az állampolgári rendelkezés által érintett adórészek számáról és mértékérõl is
rendelkezik.
A 3. §-hoz
A javaslat rögzíti, hogy az adófizetõk két, egyenként egy százaléknyi
adórészrõl rendelkezhetnek.
A 4. §-hoz
A javaslat a hatályos törvényhez képest szûkebben határozza meg az elsõ
egyszázalékos adórész lehetséges kedvezményezettjeinek körét.
Az 5. §-hoz
A javaslat az általános indoklásban ismertetett szempontok szerint
meghatározzza a második egyszázalékos adórész lehetséges kedvezményezettjeinek
körét, és kimondja, hogy a rendelkezés lebonyolításához a kedvezményezetteket
szükség esetén technikai adószámmal kell ellátni. A javaslat szerint a
magánszemély nemcsak az egyház egésze, de a jogi személyiséggel rendelkezõ
egyházközség, helyi gyülekezet javára is rendelkezhet adójának egy
százalékáról.
A 6. §-hoz
A javaslat a kedvezményezettek körének módosításához igazítja a rendelkezés
által érintett összegek APEH általi átutalásának határidõit és rendelkezik a
nyilvánosságra hozatal szabályairól.
A 7. §-hoz
A javaslat a kedvezményezettek körének módosításához igazítja az eredeti
törvény 7. §-ában foglalt szabályozást.
A 8. §-hoz
A javaslat a hatálybaléptetéssel kapcsolatos rendelkezéseket tartalmaz.
Budapest, 1997. szeptember 16.
Bauer Tamás
SZDSZ
Csikai Zsolt
SZDSZ
Fodor Gábor
SZDSZ
Gulyás József
SZDSZ
Halda Aliz
SZDSZ
Horn Gábor
SZDSZ
Iványi Tamás
SZDSZ
Mészáros István László
SZDSZ