1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4870..

Képviselõi önálló indítvány

1997. évi .... sz. törvény

az egyházak mûködésének anyagi feltételeirõl

Az Országgyûlés

- elismerve a magyarországi egyházaknak a nemzet életében és érdekében

kifejtett évezredes munkálkodását;

- tudatában a vallásos meggyõzõdés jelentõségének a magyar társadalomban;

- folytatva a vallásszabadságot szolgáló 1848. évi XX., az 1895. évi XLIII. és

az 1947. évi XXXIII. törvénycikkben, valamint az 1990. évi IV. törvényben

testet öltõ évszázados hagyományt;

- figyelembe véve, hogy a magyarországi egyházakat a kommunista rendszerben

jogfosztó intézkedések sújtották;

- az Alkotmány 60. §-ával összhangban szem elõtt tartva állam és egyház

elválasztásának folyamatát;

- eleget téve a volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezésérõl

szóló 1991. évi XXXII. törvény 23. §-ában foglalt kötelezettségének

a következõ törvényt alkotja:

A törvény hatálya

1. § E törvényt alkalmazni kell a lelkiismereti és vallásszabadságról valamint

az egyházakról szóló 1990. évi törvény szerint a bíróság által nyilvántartásba

vett egyházra, vallásfelekezetre és vallási közösségre (a továbbiakban:

egyház).

Az egyház saját bevételei

2. § (1) Az egyház híveitõl - belsõ törvényei és szabályai szerint -

rendszeres egyházfenntartói járulékot szedhet, belföldön és külföldön

adományokat gyûjthet. Az egyházfenntartói járulékról és adományokról állami

szervek adatokat nem gyûjthetnek, nyilvántartást nem vezethetnek.

(2) A magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvény hatálya alá tartozó

személy a befizetett egyházfenntartói járulék és az egyháznak nyújtott adomány

összegével az összevont személyi jövedelemadó alapjának adóját - a személyi

jövedelemadóról szóló törvényben foglalt korlátok között - csökkentheti. Ehhez

az egyház az adózó számára igazolást állít ki.

3. § Az egyház a tulajdonában levõ ingatlanokkal szabadon rendelkezik, azokat

bérbe adhatja vagy értékesítheti, s az ebbõl származó bevétellel szabadon

gazdálkodhat.

Részesedés a befizetett személyi jövedelemadóból

4. § Az egyház illetve az önálló jogi személyiséggel rendelkezõ egyházközség,

helyi gyülekezet mint lehetséges kedvezményezett a magánszemélyek rendelkezõ

nyilatkozatai alapján jogosult az összevont adóalap kedvezményekkel

csökkentett, befizetett személyi jövedelemadó egy százalékára a külön

törvényben elõírt eljárás szerint.

Általános költségvetési támogatás

5. § (1) Az 1997. évi állami költségvetésben az egyházak alaptevékenységének

támogatása cím alatt támogatott egyházat az 1997. évi költségvetésben számára

az "Egyházi alapintézmények mûködtetése, felújítása, beruházás, fejlesztés",

"Egyházi személyek járulékfizetése", "Egyházi nyugdíjalapok támogatása",

"Hitoktatók díjazása" címek alatt jóváhagyott összeg mint általános

költségvetési támogatás a további években is megilleti.

(2) Az 1997. évi állami költségvetésbõl támogatott valamennyi egyház állami

költségvetésbõl történõ együttes támogatását 1997-et követõen évrõl-évre az

elõzõ évre vonatkozó, a Központi Statisztikai Hivatal által a tárgyév március

31-ig legkésõbb közzétett fogyasztói árindex 50 százalékának megfelelõ

mértékben emelni kell.

(3) A (2) bekezdésben elõírt emelés összegét a tárgyévben nyilvántartásban

szereplõ egyes egyházak között a 4. §-ban említett, a személyi jövedelemadó

egy százalékára vonatkozó, külön törvényben meghatározott rendelkezési

lehetõség alapján az egyes egyházak javára történt átutalások száma arányában

kell elosztani.

Normatív támogatás az egyház közcélú tevékenységéhez

6. § Ha az egyház oktatási, kulturális, szociális, egészségügyi, sport

illetõleg gyermek- és ifjúságvédelmi intézményt mûködtet, a lelkiismereti és

vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló 1990. évi IV. törvénnyel

összhangban megilleti az ilyen intézmény fenntartójának járó, az állami

költségvetésrõl szóló törvényben meghatározott mértékû normatív támogatás.

Kiemelt egyházi intézmények támogatása

7. § Az e törvény Mellékletében felsorolt, országos jelentõségû egyházi

közgyûjtemények költségvetési támogatásáról az Országgyûlés az állami

költségvetésben gondoskodik.

8. § Az egyházak tulajdonában levõ mûemlékek szükséges rekonstrukciójához az

állam az éves költségvetési törvényben egyedileg jóváhagyott összegekkel járul

hozzá.

Adatvédelem

9. § Az adóalapból történõ, a 2. § (2) bekezdése szerinti levonásokat,

igazolásokat, illetve adófizetõknek a 4. § szerinti rendelkezéseit az APEH-nak

oly módon kell az adózás rendjével összhangban tárolnia illetve

nyilvántartania, hogy az egyes egyházak javára rendelkezõk személyazonossága

más személy, intézmény vagy állami szerv számára ne válhasson ismertté. Az

APEH a birtokában levõ adatokat csak adóellenõrzési és adónyilvántartási

célra, valamint anonimitásuk biztosítása mellett statisztikai

adatszolgáltatásra használhatja fel.

Átmeneti és zárórendelkezések

10. § Ez a törvény 1998. január 1-én lép hatályba.

11. § Amennyiben a személyi jövedelemadót fizetõ magánszemélyeknek az 1996.

évi CXXVI. törvényben lehetõvé tett rendelkezése alapján az APEH által az

egyház számára átutalt összeg 1998-ban, 1999-ben és 2000-ben nem érné el azt

az összeget, amely a törvény 4/A §-a szerinti kedvezményezettek javára

átutalható teljes összeg 1998-ban 30, 1999-ben 25, 2000-ben 20 százalékának az

adott egyház számára a rendelkezések alapján ténylegesen átutalt összeg és a

valamennyi egyház számára ténylegesen átutalt összeg hányadosával történõ

szorzataként adódik, akkor az átutalt összeget erre az összegre az állam

kiegészíti.

Melléklet

Az 7. §-ban hivatkozott országos jelentõségû egyházi közgyûjtemények közé az

alábbiak tartoznak:

Esztergom: Keresztény Múzeum, Levéltár, Könyvtár

Kalocsa: Érseki Múzeum, Levéltár, Könyvtár

Eger: Érseki Múzeum, Levéltár, Könyvtár

Veszprém: Érseki Múzeum, Levéltár, Könyvtár

Pannonhalma: Apátsági Kincstár, Könyvtár, Múzeum

Budavári Mátyás Templom - Múzeum

Budapesti Szent István Bazilika és Kincstár

Tihany: Bencés Apátsági Múzeum

Budapesti Ráday Gyûjtemény és Levéltár

Sárospataki Református Kollégium Gyûjteménye és Levéltára

Debrecen: Tiszántúli Egyházkerület Gyûjteménye és Levéltára

Evangélikus Országos Levéltár, Könyvtár, Múzeum

Zsidó Könyvtár és Történeti Gyûjtemények

Zsidó Múzeum

Indoklás

Általános indoklás

A Magyar Köztársaság jogalkotása az 1989. október 23-án kihirdetett,

módosított Alkotmány óta igyekszik megteremteni az egyházak szabad, az

államtól elválasztott mûködésének jogi és gyakorlati feltételeit. Ennek

érdekében alkották meg a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az

egyházakról szóló 1990. évi IV. törvényt, amely elismerte, hogy "a

magyarországi egyházak, felekezetek, vallási közösségek a társadalom

kiemelkedõ fontosságú, értékhordozó és közösségteremtõ tényezõi. A hitélet

körébe tartozó munkálkodásuk mellett kulturális, nevelési-oktatási, szociális-

egészségügyi tevékenységükkel és a nemzeti tudat ápolásával is jelentõs

szerepet töltenek be az ország életében."

Az Országgyûlés részben a kommunista uralom idején hozott jogfosztó

intézkedések során, kártalanítás nélkül elvett egyházi ingatlanok tulajdoni

helyzetének rendezésére, részben az 1990. évi IV. törvényben említett,

kiemelkedõen jelentõs társadalmi feladatok ellátása céljából alkotta meg az

1991. évi XXXII. törvényt. E törvény utolsó, 23. §-a rendelkezik arról, hogy

"az egyházak mûködéséhez szükséges, e törvényben nem szabályozott anyagi

feltételekrõl az Országgyûlés külön törvényt alkot."

A volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezésérõl szóló törvényt

1991. július 22-én hirdették ki. Az eltelt több mint hat esztendõben az

Országgyûlés számos törvényben érintette az egyházak tevékenységét (a

büntetés-végrehajtási intézményrõl szóló törvény, médiatörvény stb.), több

kormány- és miniszteri rendelet szabályozza a megújult és megnövekedett

egyházi feladatok ellátását. Különösen mértékadónak kell tekinteni az

Alkotmánybíróság 4/1993. (II. 12.) számú határozatát az egyházak mûködésének

anyagi, pénzügyi feltételeit biztosító szabályozás terén.

Mindezek tudatában elodázhatatlan kötelessége az Országgyûlésnek, hogy

törvényben rendelkezzék az egyházak mind teljesebb gazdasági autonómiájának

megvalósításáról. Mivel a vallásszabadság garantálásától elválaszthatatlan az

egyházak mûködõképessége, a Javaslat arra törekszik, hogy e képességet több

forrásból biztosítsa, világosan meghatározva, hogy melyek azok a területek,

ahol az állami költségvetési szerep nélkülözhetetlen. Ugyanakkor a támogatást

költségvetési automatizmussá teszi, ezzel kizárva az évenkénti alkudozásnak

mind az egyházakra, mind az Országgyûlésre megszégyenítõ processzusát.

Másrészt a Javaslat kimondja, s lehetõvé teszi az állampolgári

akaratnyilvánítást az ember e legszemélyesebb életszférájában. Valamely

vallási közösséghez tartozás természetes megnyilvánulása annak anyagi

támogatása. A Javaslat az állampolgárok mindenfajta egyházi közösséget vagy

jogi személyt segítõ anyagi megnyilvánulását elõ kívánja mozdítani. Ennek

érdekében - túl a már meghozott törvények biztosította lehetõségeken -

intézkedik arról, hogy az egyházak a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi

CXVII. törvény 45. §-ában megteremtett és az 1996. évi CXXVI. törvényben

szabályozott rendelkezési lehetõség kedvezményezettjei köré kerüljenek. Az ily

módon egyházaknak juttatott anyagi támogatás nélkülözhetetlen az állampolgári

öntudat, személyes felelõsségvállalás és közösségteremtés kialakításához. Amit

a kommunista uralom évtizedei alatt az állam és szervezetei módszeresen

tönkretettek, annak újbóli létrejöttét, az emberi és állampolgári jogok

feltétlen érvényesítését legsajátabb normájának valló, mostani demokratikus

államnak kell elõsegítenie.

Tekintettel arra, hogy az állampolgári akaratnyilvánítás a legszemélyesebb

emberi meggyõzõdésbõl következik, a Javaslat a legszigorúbban és az európai

adatvédelmi törvényekkel harmóniában oldja meg az adakozók, adományozók és az

adózók személyes adatainak védelmét.

A Javaslat a magyar társadalom aktuális teherbíró képességét és az egyházak

megbízható és folyamatos mûködését tekintette feltétlenül figyelembe veendõnek

annak érdekében, hogy minden magyar állampolgár személyesen és közössége által

szabadon élhessen az Alkotmányban, valamint az 1990. évi IV. törvényben

biztosított jogaival.

Végül: a Javaslat szándéka és a törvényi környezet adta lehetõségek szerint

konstituálja azt a hosszú idõszakon át tartó folyamatot, amelynek végén az

egyházak gazdaságilag megerõsödve képesek lesznek önfenntartóvá válni. S ez az

állapot az, amely az alkotmányos elválasztás után pénzügyi vonatkozásban is

szem elõtt tartja állam és egyház különállását.

Részletes indoklás

Az 1. §-hoz:

Összhangban az egyházakról szóló törvénnyel, a jelen törvényjavaslat hatálya

is egységesen, valamennyi egyházra azonos módon terjed ki.

A 2. § -hoz:

A javaslat legfontosabb célja megalapozni az egyházak gazdasági

önállósulásának folyamatát. Ebben a folyamatban rövid és hosszú távon egyaránt

nélkülözhetetlen a hívek közremûködése, hiszen az az egyházak szuverenitásának

lényeges eleme. A törvényhely garanciát nyújt arra nézve, hogy az adományozók

személyes adatai a más törvényekben meghatározott fokozott védelmet élvezik.

Az állam méltányolja az állampolgári hozzájárulást az egyházak fenntartásához

azzal, hogy az adakozó, adományozó a törvényben meghatározott mértékig

csökkentheti személyi jövedelemadó alap adóját.

A 3. §-hoz:

A javaslat egyértelmûvé teszi, hogy - megfelelõen a más jogszabályokban

meghatározott elveknek - az egyházak a tulajdonukban lévõ, illetõleg az idõk

során tulajdonukba kerülõ ingatlanvagyonukkal szabadon rendelkeznek.

A 4. §-hoz:

A javaslat a személyi jövedelemadó meghatározott részének közcélú

felhasználásáról szóló törvénnyel együtt lehetõséget ad arra, hogy

állampolgári akaratnyilvánítással bõvüljenek az egyházak pénzügyi forrásai.

Egyszersmind elõsegíti annak a törekvésnek az érvényesülését, hogy az egyházak

függetlensége az államtól a finanszírozás tekintetében is kifejezõdjék.

Az 5. §-hoz:

A kommunista diktatúra által elkövetett törvénysértõ kisajátítások a

magyarországi egyházakat gazdasági értelemben is lehetetlenné tette.

Szabadságuk visszanyerése után szûkösek saját forrásaik, a normatív

támogatások a feladatok elvégzésének költségeit teljes egészében nem fedezik;

ezért az állami támogatás a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is szükséges.

És szükséges lesz mindaddig, amíg az egyházak saját gazdálkodásukból származó

bevételei, illetõleg a hívek adakozása révén önellátóvá nem válnak.

Az egyházak pénzügyi függetlensége érdekében a támogatásra vonatkozó - a

költségvetési törvényben megjelenõ évenkénti döntést meg kell szüntetni. Ez

alól csak az 7. és 8. §-ban megjelölt támogatások tekintendõk kivételnek. A

javaslat azt garantálja, hogy az egyházak a továbbiakban is az 1997. évi

összeget alapul véve - évrõl-évre emelkedõ mértékben - jutnak támogatáshoz

alaptevékenységük ellátása érdekében.

Az egyházak alaptevékenységére a költségvetési törvényben meghatározott összeg

az eddigiekben az egyházak egymás között kötött - és az állam által

elfogadott - megállapodás szerint osztódott fel. A javaslat megõrzi ezt a

hagyományt, ugyanakkor tiszteletben kívánja tartani az állampolgároknak a

személyi jövedelemadó meghatározott részének átirányítása révén kifejezõdõ

akaratát.

A 6. §-hoz

A javaslat e szakasza az egyházak által mûködtetett intézmények finanszírozása

szempontjából foglalja össze a más jogszabályokban is rögzített, a normatív

támogatásra általában vonatkozó, ú.n. "szektorsemleges" állami

kötelezettségeket.

A 7. és 8. §-hoz:

A magyar egyházak meghatározó szerepet töltöttek be a magyar mûvelõdés és a

magyar szellemiség történetében. Közgyûjteményeik a nemzeti kincs fontos

intézményei, tehát az állam kötelezettségei az országos jelentõségû, s

egyszersmind nyilvános egyházi közgyûjtemények fenntartásában értelemszerûek,

miként az is, hogy a közgyûjtemények fenntartására juttatott költségvetési

támogatás csak a jelzett célokra fordítható.

A 9. §-hoz:

A javaslat érvényre juttatja azt az alkotmányos alapelvet, hogy a polgárok

hitvallása, világnézeti elkötelezettsége személyes ügy, amelyhez az államnak,

más természetes vagy jogi személynek nincs köze. Az arra vonatkozó adatokat a

törvények fokozott védelemben részesítik.

A 10. §-hoz

A javaslat átmeneti garanciát nyújt a személyi jövedelemadó állampolgárok

rendelkezéese alapján az egyházakhoz átirányított részének minimális

összegére, hogy a bevezetést követõ években biztosított legyen az egyházak

által ellátott feladatok finanszírozása.

Budapest, 1997. szeptember 16.

Bauer Tamás

SZDSZ

Csikai Zsolt

SZDSZ

Fodor Gábor

SZDSZ

Gulyás József

SZDSZ

Halda Aliz

SZDSZ

Horn Gábor

SZDSZ

Iványi Tamás

SZDSZ

Mészáros István László

SZDSZ

Eleje Honlap