A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/4890.. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

a közhasznú szervezetekrõl

Elõadó: Dr. Magyar Bálint

mûvelõdési és közoktatási miniszter

1997. szeptember

1997. évi ..... törvény

a közhasznú szervezetekrõl

Az Országgyûlés a nem kormányzati és nem haszonérdekelt öntevékeny

szervezetek hazai hagyományainak megõrzése, társadalmi összetartó erejük és

szerepük növelése, közhasznú mûködésük és gazdálkodásuk áttekinthetõbbé

tétele, a közszolgáltatások terén végzett tevékenységük elõsegítése, valamint

az államháztartással való kapcsolatuk rendezése céljából a következõ törvényt

alkotja.

I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A törvény célja

1. §

E törvény célja, hogy meghatározza a közhasznú szervezetek típusait, a

közhasznú jogállás megszerzésének és megszûnésének feltételeit, a közhasznú

szervezetek mûködésének és gazdálkodásának rendjét, továbbá a

nyilvántartásukra vonatkozó szabályokat.

A közhasznú szervezetek típusai

2. §

(1) Közhasznú szervezetté minõsíthetõ a Magyarországon nyilvántartásba

vett

a) társadalmi szervezet, kivéve a biztosító egyesületet és a politikai

pártot, valamint a munkáltatói és a munkavállalói érdekképviseleti és

érdekvédelmi szervezetet,

b) alapítvány,

c) közalapítvány,

d) közhasznú társaság,

e) köztestület, ha a létrehozásáról szóló törvény azt lehetõvé teszi.

(2) Közhasznú szervezetté minõsíthetõ az (1) bekezdés a)-e) pontjában

meghatározott szervezet abban az esetben is, ha közhasznú szervezetté

minõsítését a rá egyébként irányadó szabályok szerinti nyilvántartásba

vételével egyidejûleg kéri.

A közhasznú szervezetek felügyelete

3. §

A közhasznú szervezetek feletti adóellenõrzést a közhasznú szervezet

székhelye szerinti illetékes adóhatóság, a költségvetési támogatás

felhasználásának ellenõrzését az Állami Számvevõszék, a törvényességi

felügyeletet pedig - a közhasznú társaságok kivételével - a reá irányadó

szabályok szerint az ügyészség látja el.

II. FEJEZET

A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS MEGSZERZÉSÉNEK FELTÉTELEI,

VALAMINT A KÖZHASZNÚ SZERVEZETEKET MEGILLETÕ

KEDVEZMÉNYEK

A közhasznú jogállás megszerzésének feltételei

4. §

A közhasznú szervezetté minõsíthetõ szervezet (a továbbiakban: szervezet)

közhasznú jogállását a közhasznú vagy kiemelkedõen közhasznú szervezetként

való nyilvántartásba vétellel szerzi meg (a továbbiakban: közhasznú

nyilvántartásba vétel).

5. §

(1) A közhasznú nyilvántartásba vételhez a szervezet létesítõ okiratának

tartalmaznia kell, hogy a szervezet

a) közhasznú tevékenységet folytat és - ha tagsággal rendelkezik- nem

zárja ki, hogy tagjain kívül más is részesülhessen a közhasznú

szolgáltatásaiból;

b) vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása

érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez;

c) gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt cél szerinti

tevékenységére fordítja;

d) közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, pártoktól független és

azoktól támogatást nem kap;

(2) A közhasznú szervezet létesítõ okiratának az (1) bekezdésben

meghatározottakon túlmenõ, e törvényben elõírt további követelményeknek is meg

kell felelnie (8. §).

6. §

Kiemelkedõen közhasznú az a szervezet, amely az 5. §-ban meghatározott

feltételeknek megfelel és

a) közhasznú tevékenysége során olyan közfeladatot lát el, amelyrõl

törvény vagy törvény felhatalmazása alapján más jogszabály rendelkezése

szerint valamely állami szervnek vagy a helyi önkormányzatnak kell

gondoskodnia, ide értve az emberi és állampolgári jogok védelmét is, továbbá

b) a létesítõ okiratában foglaltak szerint tevékenységének és

gazdálkodásának legfontosabb adatait sajtó útján is nyilvánosságra hozza.

A közhasznú szervezeteket, a közhasznú szervezetek támogatóit és a

közhasznú szervezetek szolgáltatásai igénybevevõit megilletõ

kedvezmények

7. §

(1) A társasági és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény, a

személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény, az illetékekrõl szóló

1990. évi XCIII. törvény, a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény, a

vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C.

törvény, továbbá az irányadó más jogszabályok szerinti mértékben és feltételek

szerint

a) a közhasznú szervezetet

1. a létesítõ okiratában meghatározott cél szerinti tevékenysége után

társasági adómentesség;

2. vállalkozási tevékenysége után társasági adókötelezettséget érintõ

kedvezmény;

3. helyi adókötelezettséget érintõ kedvezmény;

4. illetékkedvezmény;

5. vámkedvezmény;

6. egyéb - jogszabályban meghatározott - kedvezmény,

b) a közhasznú szervezet által - cél szerinti juttatásként - nyújtott

szolgáltatás igénybevevõjét a kapott szolgáltatás után személyi jövedelemadó

mentesség,

c) a közhasznú szervezet támogatóját a közhasznú szervezet - létesítõ

okiratban rögzített céljaira - adott támogatás (a továbbiakban: adomány) után

társasági adókötelezettséget érintõ kedvezmény, illetve személyi jövedelemadó

kötelezettséget érintõ kedvezmény

illeti meg.

(2) A közhasznú szervezet a cél szerinti tevékenysége körében jogosult

polgári szolgálatot teljesítõ személy foglalkoztatására.

(3) Az a közhasznú szervezet, amelynek lejárt adó-, illeték- vagy

társadalombiztosítási járulék-, valamint elkülönített állami pénzalappal

szembeni tartozása áll fenn, ennek kiegyenlítéséig a kedvezmények

igénybevételére nem jogosult.

(4) A közhasznú jogálláshoz kapcsolódó adókötelezettséget érintõ

kedvezmények és mentességek igénybevételére - ha e törvény eltérõen nem

rendelkezik - a közhasznú szervezetként történõ nyilvántartásba vételt követõ

naptári év elsõ napjától kerülhet sor.

III. FEJEZET

A KÖZHASZNÚ SZERVEZET MÛKÖDÉSI ÉS

GAZDÁLKODÁSI RENDJE

A közhasznú mûködéssel kapcsolatos szabályok

8. §

(1) A közhasznú szervezet létesítõ okiratának tartalmaznia kell:

a) a legfõbb szerv és - ha azzal nem azonos - az ügyintézõ és

képviseleti szerv (a továbbiakban együtt: vezetõ szerv)

1. ülésezésének gyakoriságára, amely az évi egy alkalomnál kevesebb

nem lehet,

2. ülései összehívásának rendjére és a napirend közlésének módjára,

3. üléseinek nyilvánosságára, határozatképességére és a

határozathozatal módjára,

b) a közhasznú szervezet vezetõ tisztségviselõinek

összeférhetetlenségére,

c) ha a közhasznú szervezet mûködését ellenõrzõ szerv (a továbbiakban:

felügyelõ szerv) létrehozása vagy kijelölése kötelezõ, az erre, valamint

d) a közhasznú szervezet által pályázat útján nyújtandó cél szerinti

juttatásokra

vonatkozó szabályokat.

(2) A közhasznú szervezet létesítõ okiratának vagy - ennek felhatalmazása

alapján - belsõ szabályzatának rendelkeznie kell

a) olyan nyilvántartás vezetésérõl, amelybõl a vezetõ szerv döntésének

tartalma, idõpontja és hatálya, illetve a döntést támogatók és ellenzõk

számaránya (ha lehetséges: személye) megállapítható,

b) a vezetõ szerv döntéseinek az érintettekkel való közlési, illetve

nyilvánosságra hozatali módjáról, valamint

c) a közhasznú szervezet mûködésével kapcsolatosan keletkezett iratokba

való betekintés rendjérõl.

(3) Az (1)-(2) bekezdésben foglalt rendelkezéseket - ha jogszabály

eltérõen nem rendelkezik - nem kell alkalmazni olyan közhasznú szervezet

esetében, amelynek éves bevétele az 1 millió forintot, mérlegfõösszege pedig a

10 millió forintot nem haladja meg, és vállalkozási tevékenységbõl bevétele

nincs.

9. §

(1) A vezetõ szerv határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki

vagy akinek közeli hozzátartozója (Ptk. 685. § b) pont) vagy élettársa (a

továbbiakban: hozzátartozó) a határozat alapján

a) kötelezettség vagy felelõsség alól mentesül, vagy

b) bármilyen más elõnyben részesül, illetve a megkötendõ jogügyletben

egyébként érdekelt.

(2) Nem lehet a felügyelõ szerv elnöke vagy tagja, illetve könyvvizsgálója

az a személy, aki

a) a vezetõ szerv elnöke vagy tagja,

b) a közhasznú szervezettel a megbízatásán kívüli más tevékenység

kifejtésére irányuló munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb

jogviszonyban áll, ha jogszabály másképp nem rendelkezik,

c) a közhasznú szervezet cél szerinti juttatásából részesül, illetve

d) az a)-c) pontban meghatározott személyek hozzátartozója.

10. §

(1) A közhasznú szervezet megszûntét követõ két évig nem lehet más

közhasznú szervezet vezetõ tisztségviselõje az a személy, aki olyan közhasznú

szervezetnél töltött be - annak megszûntét megelõzõ két évben legalább egy

évig - vezetõ tisztséget, amely a köztartozását nem egyenlítette ki.

(2) A vezetõ tisztségviselõ, illetve az ennek jelölt személy köteles

valamennyi érintett közhasznú szervezetet elõzetesen tájékoztatni arról, hogy

ilyen tisztséget egyidejûleg más közhasznú szervezetnél is betölt.

11. §

(1) Ha a közhasznú szervezet éves bevétele meghaladja az 5 millió

forintot, elkülönült felügyelõ szerv létrehozása akkor is kötelezõ, ha ilyen

kötelezettség más jogszabálynál fogva egyébként nem áll fenn.

(2) A felügyelõ szerv ügyrendjét maga állapítja meg.

12. §

(1) A felügyelõ szerv ellenõrzi a közhasznú szervezet mûködését és

gazdálkodását. Ennek során a vezetõ tisztségviselõktõl jelentést, a szervezet

munkavállalóitól pedig tájékoztatást vagy felvilágosítást kérhet, továbbá a

közhasznú szervezet könyveibe és irataiba betekinthet, azokat megvizsgálhatja.

(2) A felügyelõ szerv tagja a közhasznú szervezet vezetõ szervének ülésén

tanácskozási joggal részt vehet, illetve részt vesz, ha jogszabály vagy a

létesítõ okirat így rendelkezik.

(3) A felügyelõ szerv köteles az intézkedésre jogosult vezetõ szervet

tájékoztatni és annak összehívását kezdeményezni, ha arról szerez tudomást,

hogy

a) a közhasznú szervezet vagyonának olyan jelentõs csökkenése várható,

amely a szervezet cél szerinti tevékenységének további ellátását

veszélyezteti;

b) a vezetõ tisztségviselõk felelõsségét megalapozó tény merült fel;

c) a szervezet mûködése során olyan jogszabálysértés vagy a szervezet

érdekeit egyébként súlyosan sértõ esemény (mulasztás) történt, amelynek

megszüntetése vagy következményeinek elhárítása, illetve enyhítése az

intézkedésre jogosult vezetõ szerv döntését teszi szükségessé.

(4) Az intézkedésre jogosult vezetõ szervet a felügyelõ szerv indítványára

- annak megtételétõl számított harminc napon belül - össze kell hívni. E

határidõ eredménytelen eltelte esetén a vezetõ szerv összehívására a felügyelõ

szerv is jogosult.

(5) Ha az arra jogosult vezetõ szerv a törvényes mûködés helyreállítása

érdekében szükséges intézkedéseket nem teszi meg, a felügyelõ szerv

haladéktalanul értesíti a törvényességi felügyeletet ellátó szervet.

A közcélú adománygyûjtés szabályai

13. §

A közhasznú szervezet nevében vagy javára történõ adományok gyûjtése nem

járhat a lehetséges vagy tényleges adományozók, illetõleg más személy

zaklatásával, a személyhez fûzõdõ jogok és az emberi méltóság megsértésével.

14. §

Adománygyûjtés a közhasznú szervezet nevében vagy javára csak a közhasznú

szervezet írásbeli meghatalmazása alapján végezhetõ.

15. §

A közhasznú szervezet részére adott adományokat a könyv szerinti, ennek

hiányában a szokásos piaci áron kell nyilvántartásba venni.

A gazdálkodás általános szabályai

16. §

(1) A közhasznú szervezet a gazdálkodása során elért eredményét nem

oszthatja fel, azt cél szerinti tevékenységére, közhasznú céljainak

megvalósítására kell fordítania.

(2) A közhasznú szervezet az államháztartás alrendszereitõl - a normatív

támogatás kivételével - csak írásbeli szerzõdés alapján részesülhet

támogatásban. A szerzõdésben meg kell határozni a támogatással való elszámolás

feltételeit és módját.

(3) A (2) bekezdésben foglaltak szerint igénybe vehetõ támogatási

lehetõségeket, azok mértékét és feltételeit a sajtó útján nyilvánosságra kell

hozni. A közhasznú szervezet által nyújtott cél szerinti juttatások bárki

által megismerhetõk.

(4) A közhasznú szervezet a felelõs személyt, a támogatót, valamint e

személyek hozzátartozóját cél szerinti juttatásban nem részesítheti.

17. §

(1) A közhasznú szervezet bármely cél szerinti juttatását - a létesítõ

okiratban meghatározott szabályok szerint - pályázathoz kötheti. Ebben az

esetben a pályázat nem tartalmazhat olyan feltételeket, amelyekbõl - az eset

összes körülményeinek mérlegelésével - megállapítható, hogy a pályázatnak

elõre meghatározott nyertese van (színlelt pályázat).

(2) Színlelt pályázat a cél szerinti juttatás alapjául nem szolgálhat.

18. §

(1) A közhasznú szervezet váltót, illetve más hitelviszonyt megtestesítõ

értékpapírt nem bocsáthat ki.

(2) A közhasznú szervezet a közhasznú társaság kivételével

a) vállalkozásának fejlesztéséhez hitelt nem vehet fel;

b) az államháztartás alrendszereitõl kapott támogatást hitel fedezetéül,

illetve hitel törlesztésére nem használhatja fel.

19. §

A befektetési tevékenységet folytató közhasznú szervezetnek befektetési

szabályzatot kell készítenie.

A nyilvántartási szabályok

20. §

(1) A közhasznú szervezetnek a közhasznú tevékenységébõl, illetve

vállalkozási tevékenységébõl származó bevételeit és ráfordításait

elkülönítetten kell nyilvántartani.

(2) A közhasznú szervezet bevételei:

a) az alapítótól, az államháztartás alrendszereitõl vagy más

adományozótól közhasznú céljára vagy mûködési költségei fedezésére kapott

támogatás, illetve adomány;

b) a közhasznú tevékenység folytatásából származó, ahhoz közvetlenül

kapcsolódó bevétel;

c) a szervezet eszközeinek befektetésébõl származó bevétel;

d) a tagdíj;

e) egyéb, más jogszabályokban meghatározott bevétel;

f) a vállalkozási tevékenységbõl származó bevétel.

(3) A közhasznú szervezet költségei:

a) a közhasznú tevékenység érdekében felmerült közvetlen költségek

(ráfordítások, kiadások);

b) a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült közvetlen költségek

(ráfordítások, kiadások);

c) a közhasznú és egyéb vállalkozási tevékenység érdekében felmerült

közvetett költségek (ráfordítások, kiadások), amelyeket bevételarányosan kell

megosztani.

(4) A közhasznú szervezet nyilvántartásaira egyebekben a rá egyébként

irányadó könyvvezetési szabályokat kell alkalmazni.

A beszámolási szabályok

21. §

(1) A közhasznú szervezet köteles az éves beszámoló jóváhagyásával

egyidejûleg közhasznúsági jelentést készíteni.

(2) A közhasznúsági jelentés elfogadása a legfõbb szerv kizárólagos

hatáskörébe tartozik.

(3) A közhasznúsági jelentés tartalmazza:

a) a számviteli beszámolót;

b) a költségvetési támogatás felhasználását;

c) a vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatást;

d) a szervezet által igénybe vett kedvezményekre vonatkozó kimutatást;

e) a közhasznú szervezet vezetõ tisztségviselõinek nyújtott juttatások

értékét, illetve összegét;

f) a cél szerinti tevékenységrõl szóló rövid tartalmi beszámolót.

(4) A közhasznú szervezet éves közhasznúsági jelentésébe bárki

betekinthet, illetõleg abból saját költségére másolatot készíthet.

(5) A (3) bekezdés a) pontjában foglalt rendelkezés az éves beszámoló

készítésének kötelezettségére, letétbe helyezésére és közzétételére vonatkozó

számviteli szabályok alkalmazását nem érinti.

IV. FEJEZET

A KÖZHASZNÚ SZERVEZETEKRE VONATKOZÓ

BÍRÓSÁGI ELJÁRÁS

A közhasznú nyilvántartásba vételre, az átsorolásra,

és a közhasznú nyilvántartásból való törlésre

vonatkozó eljárás szabályai

22. §

(1) A közhasznú nyilvántartásba vétel, a közhasznúsági fokozatok közötti

átsorolás, valamint a közhasznú jogállás törlése iránti kérelmet a szervezet

nyilvántartásba vételére illetékes bíróságnál kell benyújtani.

(2) A közhasznú nyilvántartásba vétel iránti kérelemben meg kell jelölni,

hogy a kérelmezõ melyik közhasznúsági fokozatban történõ nyilvántartását kéri.

A kérelemben csak egy közhasznúsági fokozat jelölhetõ meg.

(3) A közhasznú nyilvántartásba vételrõl, az átsorolásról és a törlésrõl a

bíróság nemperes eljárásban, soron kívül határoz. A bíróság a határozatát az

ügyészségnek is megküldi.

23. §

Az ügyészség a közhasznú nyilvántartásba vételre illetékes bíróságtól

keresettel kérheti a közhasznú jogállás törlését, illetve az alacsonyabb

közhasznúsági fokozatba történõ átsorolást, ha a közhasznú szervezet mûködése

az e törvényben, a létesítõ okiratában vagy az annak alapján készített belsõ

szabályzatában foglalt rendelkezéseknek nem felel meg.

A közhasznú szervezetek bírósági nyilvántartása

24. §

(1) A közhasznú nyilvántartásba vétellel a szervezet nyilvántartási adatai

kiegészülnek a közhasznúsági fokozatra, a közhasznú jogállás megszerzésének,

módosításának és törlésének idõpontjára vonatkozó adatokkal.

(2) A közhasznú szervezetekre vonatkozó bírósági nyilvántartás (1)

bekezdésben említett adatai nyilvánosak.

25. §

Az e törvény alapján kezelt adatok statisztikai célra felhasználhatók és

azokból személyazonosításra alkalmatlan módon, statisztikai adatok

szolgáltathatók.

V. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

Értelmezõ rendelkezések

26. §

E törvény alkalmazásában:

a) cél szerinti juttatás: a közhasznú szervezet által cél szerinti

tevékenysége keretében nyújtott pénzbeni, vagy nem pénzbeni szolgáltatás;

b) cél szerinti tevékenység: minden olyan tevékenység, amely a létesítõ

okiratban megjelölt célkitûzés elérését közvetlenül szolgálja;

c) közhasznú tevékenység: a társadalom és az egyén közös érdekeinek

kielégítésére irányuló következõ tevékenységek:

1. egészségmegõrzés, gyógyító, rehabilitációs tevékenység;

2. szociális tevékenység;

3. tudományos tevékenység, kutatás;

4. nevelés és oktatás, képességfejlesztés;

5. kulturális tevékenység;

6. kulturális örökség megóvása;

7. mûemlékvédelem;

8. természetvédelem;

9. környezetvédelem;

10. gyermek- és ifjúságvédelem, gyermek- és ifjúsági érdekképviselet;

11. hátrányos szociális helyzetû csoportok üdültetése;

12. emberi jogok védelme;

13. a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint a

határon túli magyarsággal kapcsolatos tevékenység;

14. sport;

15. közrend- és közlekedésbiztonság védelme;

16. fogyasztóvédelem;

17. a közforgalom számára megnyitott út, híd, alagút fejlesztéséhez,

fenntartásához és üzemeltetéséhez kapcsolódó tevékenység

18. ár- és belvízvédelem ellátásához kapcsolódó tevékenység.

d) közvetlen politikai tevékenység: a pártpolitikai tevékenység, továbbá

országgyûlési képviselõi választáson jelölt állítása;

e) felelõs személy: a szervezet létesítõ okiratában és belsõ

szabályzataiban vezetõ tisztségviselõként megjelölt vagy egyébként érdemi

döntési jogkörrel rendelkezõ személy, valamint az a személy, aki a létesítõ

okirat felhatalmazása, a szervezet legfõbb testületének határozata vagy

szerzõdés alapján a szervezet képviseletére vagy bankszámlája feletti

rendelkezésre jogosult;

f) legfõbb szerv: az alapítvány és a közalapítvány kezelõ szerve

(szervezete); a társadalmi szervezet alapszabály szerinti legfõbb szerve,

valamint a közhasznú társaság taggyûlése;

g) létesítõ okirat: a társadalmi szervezet alapszabálya, az alapítvány

és a közalapítvány alapító okirata, a közhasznú társaság társasági szerzõdése,

illetõleg alapító okirata;

h) nem pénzbeni támogatás: vagyoni értékkel rendelkezõ forgalomképes

dolog, szellemi alkotás, illetõleg vagyoni értékû jog részben vagy egészében,

véglegesen vagy ideiglenesen történõ teljesen vagy részben ingyenes átruházása

vagy átengedése, illetve szolgáltatás biztosítása;

i) pályázat: az a nyilvános vagy elõre meghatározott körben közzétett

felhívás, amely a pályázók összevetésére alkalmas feltételeket és a

pályázattal elnyerhetõ cél szerinti juttatást, a pályázat értékelésének

lényeges feltételeit (beleértve a benyújtási és értékelési határidõket,

valamint a pályázat elbírálására hivatottak körét) megjelöli;

j) támogatás: pénzbeli és nem pénzbeli támogatás;

k) befektetési tevékenység: a közhasznú szervezet saját eszközeibõl

történõ értékpapír, társasági tagsági jogviszonyból eredõ vagyonértékû jog,

ingatlan és más egyéb hosszú távú befektetést szolgáló vagyontárgy szerzésére

irányuló tevékenység;

l) vállalkozási tevékenység: a tevékenységek egységes ágazati

osztályozási rendjérõl (TEÁOR) szóló KSH közlemény szerint meghatározott olyan

tevékenység, amely közvetlenül árbevétel, nyereség vagy üzleti haszon

elérésére irányul, vagy azt eredményezi, ide nem értve a bevétellel járó cél

szerinti tevékenységet, valamint a közhasznú tevékenységhez nyújtott

támogatást;

m) vezetõ tisztségviselõ: az alapítvány és a közalapítvány kezelõje,

illetõleg kezelõ szervének (szervezetének) és felügyelõ szervének elnöke és

tagja, továbbá - ha az alapítvány kezelõ szerve (szervezete) elkülönült jogi

személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezet vagy állami szerv - a

kezelõ szerv (szervezet) egyszemélyi felelõs vezetõje vagy ilyen jogkörben

eljáró testületének tagja; a társadalmi szervezet ügyintézõ és képviseleti

vagy felügyelõ szervének elnöke és tagja; a közhasznú társaság ügyvezetõje,

valamint a felügyelõ bizottság elnöke és tagja, továbbá a közhasznú

szervezetként nyilvántartásba vett szervezettel munkaviszonyban, vagy

munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló egyszemélyi felelõs vezetõ.

27. §

(1) Ez a törvény 1998. január 1-jén lép hatályba; a törvény

hatálybalépésekor már nyilvántartásba vett az a szervezet, amely a 26. §-ban

meghatározottak szerinti közhasznú tevékenység folytatására jött létre, 1999.

december 31. napjáig abban az esetben is közhasznú szervezetnek minõsül, ha

közhasznú nyilvántartásba vételére ezen idõpontig nem került sor.

(2) Az a szervezet (2. § (1) bek.), amelynek közhasznú nyilvántartásba

vételére az 1998. május 31-ig benyújtott kérelme alapján került sor, 1998.

január 1-tõl jogosult a közhasznú jogálláshoz kapcsolódó adókötelezettséget

érintõ kedvezmények és mentességek igénybevételére.

(3) Az a szervezet, amelyet az államháztartás alrendszereibõl származó

vagyon felhasználásával alapítottak vagy a létesítõ okirata szerint rendszeres

költségvetési támogatásban részesül, a (2) bekezdésben megjelölt idõpontig

köteles a közhasznú nyilvántartásba vételét kérni. Ennek elmulasztása esetén a

támogatásának folyósítását fel kell függeszteni és a szervezet - rá irányadó

szabályok szerinti - megszüntetése is kérhetõ.

(4) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy

a) a 8. § (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelõ közhasznú szervezetek

nyilvántartási és adminisztrációs terheit csökkentõ szabályokat,

b) a közhasznú szervezetekkel a közbeszerzésekrõl szóló törvény hatálya

alá tartozó szolgáltatások végzésére irányuló szerzõdések létrehozására

vonatkozó sajátos szabályait

megállapítsa.

Indokolás

a közhasznú szervezetekrõl szóló törvényjavaslathoz

Általános indokolás

Magyarországon az elmúlt évtizedben örvendetesen megnõtt a civil szervezetek

száma és szerepe.

50000 körül van a nyilvántartott társadalmi szervezetek, alapítványok,

közalapítványok és közhasznú társaságok száma.

Ezen szervezetek jogi szabályozása különbözõ jogszabályokban történt.

Hosszú ideje megfogalmazódott az igény mind a civil szférában, mind a

kormányzatban az iránt, hogy külön törvény szabályozza a közhasznú

szervezeteket.

A törvény megalkotásával eleget kívánunk tenni annak a jogos igénynek, hogy a

civil szervezetek közhasznú tevékenységüket világos, rendezett viszonyok

között végezhessék. A piacgazdaságra történõ áttérés, valamint az állami

szerepvállalás szükségszerû csökkenésének idõszakában különösen fontos, hogy

létrejöjjön és mûködjön az állami és a piaci szektor között az úgynevezett

non-profit szektor.

A non-profit szektor szabályozása Európa országaiban eltérõen alakult, nincs

egységes szabályozási modell. Eltérõ az is, hogy egy vagy több jogszabály

vonatkozik a szektorra, illetve keretjellegû vagy részletes szabályokat

tartalmaznak a törvények.

Arra vonatkozóan, hogy mely szervezetek minõsülnek közhasznúnak három

szabályozási modell alakult ki.

Az elsõ modell esetében nincs megkötve, hogy milyen típusú szervezetek

minõsíthetõek közhasznúvá, azaz bármely jogi formájú szervezetre vonatkozhat a

közhasznúság szabályozása, ha a szervezet célja közhasznúnak minõsíthetõ és a

szervezet vállalja a közhasznúsággal járó kötelezettségeket. (Nagy-Britannia,

Németország)

A másik megoldás esetében csak meghatározott jogi formájú szervezetek

minõsülnek közhasznúnak, de ezek mindegyikére vonatkoznak a szabályok, a

kedvezmények.

A harmadik modell a meghatározott jogi formájú szervezetek közül csak a

közhasznúság megadott kritériumaival rendelkezõ szervezetekre terjesztik ki a

szabályozást.

Az állami- és a magánszféra határán mûködõ szervezetek esetében mindenütt

fontos kritérium a profitfelosztás tilalma, valamint a politikai

szerepvállalás korlátozása. Eltérõek a megoldások a vállalkozási tevékenység

végzését, illetve a politikainak minõsülõ tevékenység meghatározását tekintve.

A legtöbb országban a non-profit szervezetek végezhetnek piaci tevékenységet,

ám ez közhasznúság esetén szigorú beszámolási kötelezettséggel jár együtt.

A direkt politikai szerepvállalás tilalma általában a politikai pártok és a

választási kampányt folytató szervezetek támogatását zárja ki.

A non-profit szektor felügyeletét többnyire a bíróságok, az ügyészségek és az

adóhatóságok látják el. Vannak olyan országok is, ahol valamely közigazgatási

szervezet vagy a kifejezetten erre a célra létrehozott hatóság látja el a

közhasznú szervezetek felügyeletét.

A kedvezmények jellege és mértéke is eltérõ. A közhasznú szervezetek

alaptevékenysége és vállalkozási tevékenysége többnyire adómentességet vagy

legalábbis adókedvezményeket élvez. Általánosan elfogadott gyakorlat a

közhasznú szervezetek alaptevékenységéhez tartozó, bevétel ellenében végzett

szolgáltatások adómentessége. A vállalkozási tevékenység kedvezményeinek

feltétele gyakran az, hogy a bevételek meghatározott százalékát egy adott

idõszakon belül a közhasznú célok megvalósítására kell fordítani. A nemzetközi

gyakorlatban a helyi adók, az illetékek vonatkozásában is kedvezményeket

élveznek a non-profit szervezetek.

A Javaslat az európai országok joggyakorlatára figyelemmel határozza meg a

közhasznú minõsítés alapfeltételeként a közvetlen politikai tevékenység

folytatásának tilalmát, valamint a gazdálkodás eredményének közhasznú célra

történõ felhasználásának kötelezettségét.

A törvényességi felügyelet az ügyészség feladata, a pénzügyi felügyelet az

adóhatóság, a költségvetési támogatások vonatkozásában az ellenõrzést az

Állami Számvevõszék, illetve szerzõdés alapján a támogatást nyújtó fél

gyakorolja.

A Javaslat felsorolja, hogy mely szervezeti típusok minõsíthetõk közhasznúnak

és meghatározza a közhasznúság kritériumait.

Magyarországon politikai párt, biztosító egyesület, továbbá munkáltatói és

munkavállalói érdekképviseleti és érdekvédelmi szervezet nem minõsíthetõ

közhasznú szervezetté. A társadalmi szervezet, alapítvány, közalapítvány,

közhasznú társaság és az arra feljogosított köztestület közhasznú szervezetté

minõsíthetõ.

A Javaslat a közhasznúságnak két fokozatát különbözteti meg. A kiemelkedõen

közhasznúvá minõsítés feltételei szorosan összefüggnek azzal a törekvéssel,

hogy minimalizálódjon az eddig Magyarországon túlsúlyos állami szerepvállalás

és növekedjen a polgárok és civil szervezõdéseik szerepe a közfeladatok, a

közhasznú tevékenység ellátásában. További törekvés az emberi jogok védelmével

foglalkozó szervezetek kiemelkedõ közhasznúságának elismerése. Mind az állami

szervek és települési önkormányzatok jogszabályban meghatározott feladatait

végzõ szervezetek, mind az emberi jogokat védõ szervezetek akkor kerülhetnek a

magasabb közhasznúsági kategóriába, ha vállalják, hogy a szervezet

tevékenységének legfontosabb adatait évente nyilvánosságra hozzák a sajtón

keresztül.

A non-profit szervezetek számára biztosított kedvezmények szabályozása során

fontos alapelvnek tekintjük, hogy a szervezetek megtartsák mindazokat a

kedvezményeket, melyekre jogosultak voltak e törvény hatályba lépése elõtt.

A közhasznúság elnyerése olyan többlet kritériumokat feltételez, melyek

indokolják a többlet kedvezmények garantálását.

A kedvezmények a nemzetközi gyakorlathoz igazodóan adó-, illeték- és

vámkedvezmények, melyeknek konkrét jogi szabályozása a vonatkozó pénzügyi

jogszabályokban történik.

Nem kíván a Javaslat a non-profit szervezetek belsõ mûködésébe beavatkozni,

csak azokat a feltételeket kívánja meghatározni, melyek a törvényes mûködést

garantálják.

A közhasznú szervezetek szabályos mûködésének ellenõrizhetõségét teremti meg a

nyilvánosság kritériuma, amely nem sérti a szféra érdekeit sem. Itt nem csak a

kiemelkedõ közhasznúsági kategóriához tartozó nyilvánossági kritériumról van

szó, hanem arról is, hogy a közhasznú szervezet közhasznúsági jelentése

nyilvános, bárki megtekintheti. Ezzel biztosított az adományozók számára is,

hogy megismerjék a támogatandó szervezet mûködését. Úgy véljük, hogy ez tovább

növeli a bizalmat a civil szervezetek iránt.

Részletes indokolás

az 1.§-hoz

A szakasz számba veszi a közhasznú szervezetekkel kapcsolatos

szabályozási tárgyakat: a közhasznú szervezetek típusainak meghatározását, a

közhasznú jogállás megszerzésének és megszûnésének feltételeit, a közhasznú

mûködés és gazdálkodás rendjét, továbbá a közhasznú szervezetek

nyilvántartásba vételének eljárási szabályait.

a 2.§-hoz

A Javaslat meghatározza a közhasznú szervezetek típusait, a törvény

hatálya alá tartozó szervezetek körét. Ezek a társadalmi szervezet, az

alapítvány, a közalapítvány, a közhasznú társaság és - ha a létrehozásáról

szóló törvény így rendelkezik - a köztestület.

A szakasz lényeges eljárási szabályt tartalmaz: a közhasznú

nyilvántartásba vétel történhet a szervezet nyilvántartásba vételét követõen,

továbbá a szervezet nyilvántartásba vételével egy idõben. A szervezet

nyilvántartásba vételét követõ közhasznú nyilvántartásba vétel esete magába

foglalja a törvény hatályba lépésekor már nyilvántartásba vett, továbbá a

törvény hatályba lépését követõen nyilvántartásba vett szervezet közhasznú

nyilvántartásba vételi eljárását.

a 3.§-hoz

A szakasz rögzíti, hogy a közhasznú szervezetek feletti felügyelet

ellátására nem jön létre elkülönült felügyeleti szerv; a közhasznú szervezet

felügyeletét a szervezet felügyeletet végzõ szerv látja el.

a 4.§-hoz

A Javaslat a közhasznú jogállás két fokozatát határozza meg: a

szervezetek közhasznúak, vagy kiemelkedõen közhasznúak lehetnek. A közhasznú

szervezetté minõsíthetõ szervezet a közhasznú nyilvántartásba vétel során

nyeri el közhasznú jogállását.

az 5.§-hoz

A közhasznú nyilvántartásba vételhez a szervezet létesítõ okiratának

rendelkezést kell tartalmaznia

- a közhasznú szolgáltatások nyitott elérhetõségérõl,

- a vállalkozási tevékenység közhasznú jellegérõl,

- a gazdálkodás eredményének felosztási tilalmáról, illetve

- a politikai tevékenységtõl való függetlenségrõl.

a 6.§-hoz

A kiemelkedõen közhasznú szervezet e feltételeken túl olyan közfeladatot

lát el, amelyrõl törvény, vagy törvény felhatalmazása alapján más jogszabály

rendelkezése szerint állami szervnek, vagy helyi önkormányzatnak kell

gondoskodnia, továbbá tevékenységének és gazdálkodásának legfontosabb adatait

a sajtó útján is nyilvánosságra kell hoznia.

a 7.§-hoz

A közhasznú szervezeteket, a közhasznú szervezetek támogatóit és a

közhasznú szervezetek szolgáltatásai igénybevevõit megilletõ kedvezmények

konkrét mértékét és feltételeit az irányadó jogszabályok (így elsõsorban a

társasági és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény, a személyi

jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény, az illetékekrõl szóló 1990.

évi XCIII. törvény, a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény, a vámjogról, a

vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény)

határozzák meg. E szakasz csupán a kedvezmények rendszerét mutatja be.

A köztartozások a közhasznú jogállást nem érintik, de amíg a közhasznú

szervezet nem rendezi lejárt adó-, illeték-, társadalombiztosítási járulék,

továbbá elkülönített állami pénzalappal szembeni tartozását, a kedvezmények

igénybevételére nem jogosult. A közhasznú szervezet az adókötelezettséget

érintõ kedvezmények és mentességek igénybevételére - fõ szabályként - a

közhasznú szervezetként történõ nyilvántartásba vételt követõ naptári év elsõ

napjától válik jogosulttá. Az adókötelezettséget érintõ kedvezmények és

mentességek igénybevételére vonatkozó átmeneti szabályokat a záró

rendelkezések tartalmazzák.

a 8.§-hoz

A Javaslat - a közhasznú szervezet mûködési rendje tárgykörében - e

helyen szabályozza a létesítõ okirat (és ennek felhatalmazása alapján) a belsõ

szabályzat - 5.§-on túlmutató - kötelezõ tartalmát.

A létesítõ okiratnak rendelkezést kell tartalmaznia a vezetõ szerv

mûködésére, a vezetõ tisztségviselõk összeférhetetlenségére, az ellenõrzõ

szerv létrehozására (ha létrehozása jogszabály alapján kötelezõ), és a

szervezet pályázat útján nyújtandó cél szerinti juttatásaira vonatkozóan. A

szabályozás célja, hogy a közhasznú szervezet mûködését átláthatóbbá tegye, a

mûködést a szervezetre vonatkozó státusz szabályokhoz képest pontosabban

meghatározott eljárási és szervezeti rendbe terelje, elõsegítse a

döntéshozatal nyomon követhetõségét, biztosítsa a nyilvánosság közhasznú

szervezet által vállalt és a törvény által elõírt szintjét.

A szabályozás jellemzõje, hogy a Javaslat nem tartalmaz a mûködésre

vonatkozó tartalmi szabályokat, hanem a közhasznú szervezet feladatául szabja

a döntéshozatal feltételrendszerének meghatározását.

a 9.§-hoz

A vezetõ szerv határozathozatalára, továbbá a felügyelõ szerv

összetételére és a könyvvizsgáló személyére szigorú összeférhetetlenségi

szabályok vonatkoznak.

A vezetõ szerv határozathozatalában nem vehet részt az a személy, annak

közeli hozzátartozója, vagy élettársa, aki a határozat alapján közvetlenül

válik kötelezetté, vagy jogosulttá (kötelezettség vagy felelõsség alól

mentesül, vagy bármilyen más elõnyben részesül), avagy közvetetten lesz

haszonélvezõje a döntésnek ( a megkötendõ jogügyletben egyébként érdekelt).

A felügyelõ szerv tagjaira és a könyvvizsgáló személyére vonatkozó

összeférhetetlenség esetében az összeférhetetlenség alanyi hatálya szintén

kiterjed a közeli hozzátartozóra és élettársra.

A felügyelõ szervi tagság és a könyvvizsgálói megbízatás összeférhetetlen

az adott közhasznú szervezet vezetõ szervének elnöki megbízatásával, vagy a

vezetõ szervi tagsággal. A cél szerinti juttatásban részesülés szintén

összeférhetetlenségre okot adó tény. A közhasznú szervezettel (megbízatásán

kívüli más tevékenység kifejtésére irányuló) munkaviszonyban, vagy

munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személy nem lehet a felügyelõ

szerv tagja, vagy a könyvvizsgáló. A törvényalkotó célja e szabállyal az volt,

hogy ne tölthessen be ellenõrzõ vagy könyvvizsgálói funkciót az a személy,

akitõl - a szervezettel fennálló jogviszonya folytán - nem várható el az

elfogulatlan és a befolyástól mentes mûködés. Természetesen ez az

összeférhetetlenség nem vonatkozik arra az esetre, amikor jogszabály alapján a

munkavállalót a közhasznú szervezet felügyelõ bizottsági tagságára éppen

munkaviszonya minõsíti.

a 10.§-hoz

A Javaslat a tisztségviselõket illetõen nem csupán a közhasznú

szervezeteken belüli, hanem a szervezetek közötti összeférhetetlenségi

szabályokat is megállapítja.

A közhasznú szervezetek közötti összeférhetetlenségi szabályok kettõs

természetûek; az (1) bekezdés tiltást állapít meg az olyan vezetõ

tisztségviselõ további (más közhasznú szervezetnél történõ) mûködésére, aki

köztartozása kiegyenlítése nélkül megszûnõ szervezetnél töltött be hasonló

tisztséget. A (2) bekezdés a közhasznú szervezetek (összeférhetetlenséget

megállapító szerveinek) értékelésére bízza az összeférhetetlenség kimondását

abban az esetben, ha valaki több közhasznú szervezetnél tölt be vezetõ

tisztséget, a vezetõ tisztségviselõ kötelezettsége a tájékoztatási

kötelezettségre korlátozódik.

a 11.§-hoz

A Javaslat a belsõ ellenõrzés mûködési gyakorlat garanciális hatását

kívánja elõmozdítani a felügyelõ szerv kötelezõ létrehozásának - eddigi

szabályoknál szigorúbb - rendelkezéseivel.

a 12.§-hoz

A szakasz a felügyelõ szerv - ellenõrzési funkciójának gyakorlásához

szükséges - jogosítványait rögzíti. A törvény megállapítja a jogszabályoktól,

a létesítõ okirattól és belsõ szabályzatoktól eltérõ mûködés olyan általános

eseteit, amikor a felügyelõ szervnek kötelessége a vezetõ szerv tájékoztatása

és ülése összehívásának kezdeményezése.

A Javaslat célja az, hogy amennyiben - akár a vagyon jelentõs

csökkenésével, akár a szervezet érdekeit (ideértve a szervezet cél szerinti

juttatásait igénybevevõk széles körének érdekeit is) sértõ esemény

felmerültével, akár a vezetõ tisztségviselõk felelõsségét megalapozó ténnyel -

meghiúsul, vagy veszélybe kerül az e törvény által elõírt és a létesítõ

okiratban deklarált közhasznú mûködés célrendszere, az maga után vonja a

felügyelõ szerv, a vezetõ szerv, végsõ soron a törvényességi felügyeletet

ellátó szerv intézkedését.

A szervezet cél szerinti tevékenysége további ellátásának veszélybe

kerülését nem csupán a létesítõ okiratban megjelölt célkitûzések teljes

ellehetetlenülése jelenti, hanem magába foglalja bármilyen részcélkitûzéssel

kapcsolatos cél szerinti juttatás megszûnését, vagy bármilyen - a célkitûzések

elérését közvetlenül szolgáló - tevékenység felszámolását is. A szervezet

érdekeit súlyosan veszélyeztetõ eseménynek (mulasztásnak) kell tekinteni

minden - az e Javaslat meghatározta - közhasznú mûködés garanciális elveit

sértõ, vagy a közhasznú jogállás kritériumainak ellentmondó döntést, annak

elmaradását. A szervezet érdekeit súlyosan sértõ eseménynek kell tekinteni az

olyan vállalkozási, befektetési, hitelezési döntést is, amelyek megtérülési

esélye meghaladja a gazdálkodási tevékenység szokásos kockázatának mértékét.

a 13-15.§-hoz

Az adománygyûjtésbõl származó bevételek a közhasznú szervezetek

bevételeinek jelentõs részét teszik ki. Az adománygyûjtés szabályai

megállapításának célja, hogy tisztázottá tegye az adománygyûjtõ személy

viszonyát mind az adományozókhoz, mind a közhasznú szervezetekhez.

a 16.§-hoz

A Javaslat a közhasznú szervezetek vállalkozási tevékenységét nem

korlátozza, a vállalkozási tevékenység korlátozottsága nem képezi részét a

közhasznú jogállás kritériumrendszerének. A közhasznú szervezet gazdálkodása

során elért eredményét azonban nem oszthatja fel, köteles azt cél szerinti

tevékenységének, közhasznú céljai megvalósításának finanszírozására

fordítania. A Javaslat a gazdálkodás eredménye felhasználhatóságának pontos

meghatározását adja, tehát az eredmény nem fordítható olyan tevékenység

finanszírozására sem, amely a létesítõ okiratban megjelölt célkitûzés elérését

csak közvetetten szolgálja; így sem a vállalkozási tevékenység bõvítésére, sem

a cél szerinti tevékenységek keretén kívül esõ pénzbeli vagy nem pénzbeli

szolgáltatások teljesítésére.

A közhasznú szervezet az államháztartás alrendszereitõl támogatásban csak

írásbeli szerzõdés alapján részesülhet. A támogatásról szóló szerzõdésnek -

hasonlóan a kiemelkedõen közhasznú szervezetek és az állami, vagy helyi

önkormányzati szervek között a közfeladat ellátására irányuló szerzõdésekhez -

tartalmaznia kell a feladat ellátásának feltételeit és módját.

Lényeges nyilvánossági garanciát tartalmaz a szakasz, amelynek mind az

államháztartás alrendszereibe tartozó szervezeteknek, mind maguknak a

közhasznú szervezeteknek meg kell felelniük.

A cél szerinti juttatás a közhasznú szervezet cél szerinti

tevékenységének közvetlen kifejezõdése, ezért a törvény annak nyilvánosságán

túl a cél szerinti juttatás és a közhasznú szervezet felelõs személye,

támogatója közötti összeférhetetlenségi szabályt is felállít.

a 17.§-hoz

A cél szerinti juttatás nem feltétlenül pályázat útján jut el a

kedvezményezetthez. Amennyiben azonban a létesítõ okirat akár a cél szerinti

juttatással megvalósított cél szerinti tevékenységek szerint, akár más

szempontok alapján meghatározza a pályázati úton történõ juttatást, akkor a

közhasznú szervezet köteles ennek megfelelõen eljárni.

a 18.§-hoz

A közhasznú szervezet gazdálkodását a szokásos gazdálkodási kockázatnál

alacsonyabb mértékû kockázatvállalásnak kell jellemeznie.

A közhasznú szervezet vállalkozási tevékenysége nem korlátozott, de - a

közhasznú társaság kivételével - hitelekbõl vállalkozási tevékenységét nem

fejlesztheti.

Az államháztartás alrendszereitõl kapott támogatásokkal végzett

feladatellátás biztosítása érdekében a kapott támogatás nem szolgálhat hitel

fedezetéül. Ez nem zárja ki az államháztartás alrendszereinek a közhasznú

szervezetek hiteleiért való kezességvállalását, vagy a közhasznú

szervezeteknek - a közhasznú tevékenység ellátásának veszélyeztetése nélküli -

hitelfelvételét.

a 19.§-hoz

A Javaslat nem állapít meg kógens szabályokat a közhasznú szervezetek

befektetési viszonyaira. Nem írja elõ, hogy a közhasznú szervezetek miben

tartsák szabad pénzeszközeiket, nem állítja fel a befektetési kockázatok

taxatív rendszerét. A Javaslat csupán az e szabályozási tárgyakra irányuló

belsõ szabályokat (befektetési szabályzat) megalkotását írja elõ.

A gazdálkodás eredményének felhasználhatóságára vonatkozó korlátozások

értelemszerûen irányadóak a befektetési eredményre is, tehát a közhasznú

szervezet a befektetésbõl származó eredményt nem oszthatja fel, köteles azt

cél szerinti tevékenységére, közhasznú céljainak megvalósítására fordítani.

a 20. §-hoz

A közhasznú szervezet vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak

megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve végezhet. A gazdálkodás

során elért eredményét nem oszthatja fel, azt cél szerinti tevékenységére,

közhasznú céljainak megvalósítására kell fordítania. A vállalkozási

tevékenység, valamint a közhasznú tevékenység egyenlege és elkülönült

bemutatása a közhasznú mûködés elsõdleges bizonyítéka. Tekintettel az adózási

szabályok sajátosságaira, indokolt a közhasznú szervezet bevételeinek és

költségeinek a javaslat szerinti struktúrában történõ bemutatása. A közhasznú

szervezet nyilvántartásai adattartalmának alkalmasnak kell lennie arra, hogy

az adóhatósági ellenõrizhetõségen túl lehetõvé tegye a közhasznú mûködés

elveinek számonkérhetõségét a törvényességi felügyeletet ellátó szerv részérõl

is.

a 21.§-hoz

A közhasznúsági jelentés a közhasznú szervezetek speciális éves

beszámolója. A közhasznúsági jelentést nem kell semmilyen ellenõrzést vagy

felügyeletet gyakorló szervnek megküldeni, vagy ott letétbe helyezni,

ugyanakkor biztosítani kell annak bárki általi hozzáférhetõségét. A

közhasznúsági jelentés e módon nem sérti a közhasznú szervezetek autonómiáját.

a 22.§-hoz

A Javaslat nem hoz létre a közhasznú nyilvántartásba vételre, az

átsorolásra és a közhasznú nyilvántartásából való törlésre külön szervet, a

fentiekre irányuló kérelmet a közhasznúvá minõsíthetõ szervezet

nyilvántartásba vételére illetékes bírósághoz kell benyújtani. Az eljárás

kérelemre indul, a javaslat szerint nem lehet közhasznú szervezeteket

hivatalból közhasznúvá minõsíteni. A Javaslat értelmében nincsenek a törvény

erejénél fogva közhasznúnak minõsülõ szervezetek sem.

A közhasznú nyilvántartást végzõ bíróság kötve van a közhasznúvá

minõsíthetõ szervezet kérelméhez, csak a kérelemben megjelölt közhasznúsági

fokozatnak megfelelõ feltételek vizsgálhatóak, ugyanakkor a kérelemben csak

egyetlen közhasznúsági fokozat jelölhetõ meg.

a 23.§-hoz

A közhasznú szervezet közhasznú nyilvántartásból való törlésére irányuló

kérelmet a közhasznú szervezet, a törlésre irányuló keresetet az Ügyészség

nyújthat be.

a 24.§-hoz

A Javaslat a közhasznú szervezetek nyilvántartásának (vezetésére)

kezelésére nem hoz létre elkülönült szervet, a szervezet (alap) nyilvántartási

adatai egészülhetnek ki a közhasznúsági adatokkal. A közhasznú szervezetek

bírósági nyilvántartásának az e Javaslatban meghatározott teljes adattartalma

nyilvános.

a 25.§-hoz

A Javaslat az adatvédelmi elõírásoknak megfelelõen felhatalmazást ad a

közhasznú szervezetek e Javaslat alapján kezelt adatainak statisztikai célú

felhasználására.

a 26. §-hoz

Az értelmezõ rendelkezések a Javaslat használta fogalmak meghatározását

tartalmazzák.

A közhasznú tevékenységek kimerítõ felsorolása rögzíti, hogy a

felsorolt tevékenységek akkor minõsülnek közhasznúnak, ha a társadalom és az

egyén közös érdekét egyszerre szolgálják. Nem tekinthetõ közhasznúnak az a

tevékenység, amely kizárólag az egyén, vagy az egyének szûkebb köre érdekeinek

kielégítésére szolgál, hiába felel meg egyébként a felsorolás valamely

tételének. A törvényalkotó célja a tevékenységi absztrakciók kiterjesztõ

értelmezése, az egyes kategóriák tartalmává teszi a köztudat szerint általában

oda sorolt fogalmakat.

A törvényalkotó a közvetlen pártpolitikai tevékenységnek tekinti

bármilyen párt, vagy annak országgyûlési vagy helyi önkormányzati képviselõ

jelöltje érdekében folytatott akár választási vagy egyéb kampányt, pártok

választási, vagy egyéb pénzbeli és nem pénzbeli támogatását, bármilyen - akár

a közhasznú szervezet közhasznú tevékenységi körébe tartozó ügyben párttal

való közös közéleti fellépést.

a 27. §-hoz

A Javaslat hatályba lépésének fõ szabálya 1998. január 1. a közhasznú

nyilvántartásba vételi eljárás adminisztrációs terveinek csökkentése érdekében

minden olyan szervezet, amelyet a közhasznú tevékenységek felsorolásának

megfelelõ tevékenységet folytató szervezetként 1997. december 31-ig

nyilvántartásba vettek, 1999. december 31-ig akkor közhasznúnak fog minõsülni,

ha a közhasznú nyilvántartásba vételére ezen idõpontig nem került sor. Ha a

szervezet közhasznú szervezetként való nyilvántartásba vételét 1999. december

31-ig nem kérelmezte, akkor 2000. január 1-jétõl közhasznú jogállása

megszûnik.

Eleje Honlap