1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T / 4924 számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

az egyházak hitéleti és közcélú tevékenységének anyagi feltételeirõl

Elõadó: dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

1997. szeptember hó

1997. évi ............ törvény

az egyházak hitéleti és közcélú tevékenységének anyagi feltételeirõl

Az Országgyûlés annak érdekében, hogy kialakítsa az egyházak anyagi

függetlenségét biztosító normatív finanszírozás rendszerét, elismerve, hogy az

egyházak hitéleti munkájuk mellett végzett nevelési, oktatási, kulturális,

egészségügyi, szociális és egyéb közcélú tevékenysége növekvõ fontosságú az

ország életében és eleget téve a volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének

rendezésérõl szóló 1991. évi XXXII. törvény 23. §-ában vállalt

kötelezettségének a következõ törvényt alkotja:

1. §. E törvényt alkalmazni kell a lelkiismereti és vallásszabadságról,

valamint az egyházakról szóló 1990. évi IV. törvény szerint a bíróság által

nyilvántartásba vett egyházra, vallásfelekezetre és vallási közösségre (a

továbbiakban: egyház).

2. §. Az egyház - belsõ törvényei és szabályai szerint - egyházfenntartói

járulékot szedhet, adományokat gyûjthet; azokról az állami, önkormányzati és

közigazgatási szervek adatokat nem kérhetnek és nyilvántartást nem

vezethetnek.

3. § (1) A volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezésérõl szóló

1991. évi XXXII. törvény /Etv./ hatálya alá tartozó, az egyház által nem

természetben visszakért, számára át nem adott, vagy az Etv. 2. § (4) bekezdése

szerint nem rendezett egyházi ingatlanokra vonatkozó pénzbeli igény alapján

járadékot lehet fizetni, amely az egyház hitéleti tevékenységének

finanszírozására használható fel.

(2) A járadék mértéke az (1) bekezdés szerinti pénzbeli igény alapján számítva

az 1998-2001. évek között 4,5 %, a 2001. évtõl 5 %. A járadék összegét évente

- a forint átlagos leértékelésének a központi költségvetés éves tervezésekor

számított üteméhez megfelelõ mértékben - növelni, és a központi költségvetés

végrehajtásáról szóló törvény elfogadását követõen a tényleges leértékelés

mértékének megfelelõen korrigálni kell.

(3) A nem természetben visszaigényelt ingatlanokra vonatkozó pénzbeli igény

járadékká alakítását az egyház e törvény hatályba lépését követõ 60 napon

belül írásban kérheti, csatolva azt az érték feltüntetést is tartalmazó

ingatlanjegyzéket, amely a számítás alapját képezi. A járadék induló összege a

Kormány, illetve az érintett egyház felhatalmazott képviselõje által megkötött

megállapodásban kerül meghatározásra kölcsönösen elfogadott értékelés alapján.

4 § (1) Az egyes egyházak jogosultak - a külön törvényben meghatározottak

szerint - a rendelkezõ nyilatkozatot tevõ magánszemélyek által befizetett

személyi jövedelemadó egy százalékára, amely az egyházak belsõ szabályaiban

meghatározott módon használható fel.

(2) Amennyiben az (1) bekezdés alapján az egyházakat megilletõ összeg

együttesen nem éri el a nyilatkozattétel évének költségvetésében tervezett

személyi jövedelemadó összevont adóalapja adójának 0,5 százalékát, ennek

mértékéig az egyházaknak ténylegesen átutalandó összeget a központi

költségvetésbõl ki kell egészíteni. E kiegészítés összegébõl az egyes

egyházak olyan arányban részesülnek, amilyen arányt a magánszemélyek

rendelkezõ nyilatkozatai alapján javukra utalandó összeg az egyházakat

együttesen megilletõ, ténylegesen átutalandó összegben képviselnek.

(3) Ha az (1) és (2) bekezdések alapján valamely egyháznak juttatott támogatás

nem éri el az 1998. évi költségvetési törvény 18. számú mellékletében az

egyházi alapintézmények mûködéséhez, felújításához és beruházásaihoz nyújtott

hozzájárulás összegét, annak mértékéig az 1999. évtõl kezdõdõ négy egymást

követõ bármely évben a központi költségvetés - elsõ alkalommal 1999-ben -

kiegészíti.

5. § Az egyházi intézményfenntartók közoktatási, egészségügyi és szociális

tevékenységük után a hasonló feladatot ellátó állami és helyi önkormányzati

intézményekkel azonos normatív állami hozzájárulásban részesülnek, amelyek

jogcímeit és összegeit, illetve arányait az éves költségvetési törvény

tartalmazza.

6. § (1) Az egyházak további támogatása (továbbiakban: kiegészítõ támogatás)

jogosultak, amelynek alapja az állampolgárok azon döntése, ahogyan az adott

egyház által fenntartott intézmények közszolgáltatásait igénybe veszik.

(2) Az (1) bekezdés szerinti kiegészítõ támogatás meghatározása minden évben a

költségvetési tervezéskor ismert adatok alapján történik, az éves

költségvetésrõl szóló törvényben, a közoktatási, illetve a szociális

szolgáltatások igénybe vételének figyelembe vételével.

(3) A kiegészítõ támogatás összegének számításához az önkormányzatok adott

ágazati mûködési kiadásainak és felújítási költségeinek összegét csökkenteni

kell az intézményi saját bevételekkel, továbbá a közoktatásra központosított

elõirányzatból adott olyan külön támogatással, amelyhez pályázat útján az

önkormányzati és egyházi fenntartó, illetve intézményei egyaránt

hozzájuthatnak. Az így megállapított összegbõl határozandó meg a normatív

támogatás aránya és a kiegészítõ támogatás számított összege.

(4) Az (1) bekezdés szerinti támogatás a közoktatási ágazatban a megyei,

fõvárosi Közoktatási Fejlesztési Tervekben szereplõ egyházi nevelési és

oktatási intézmények gyermekei és tanulói után számítandó.

(5) Az egyházi intézményfenntartókat megilletõ - a közcélú tevékenységekhez

kapcsolódó - normatív állami hozzájárulás és kiegészítõ támogatás

rendelkezésre bocsátásának és elszámolásának módját az éves költségvetési

törvény határozza meg. A kiegészítõ támogatásra vonatkozó önkormányzati

tervezett és tényleges adatok ismeretében az eltérés az éves költségvetés

végrehajtásáról szóló törvényben elõírtak szerint kerül rendezésre.

7. §. Az egyház fenntartásában mûködõ egyetemek és fõiskolák normatív és egyéb

támogatásban részesülnek a felsõoktatásról szóló, 1993. évi LXXX. törvényben

meghatározottak szerint.

8. § (1) Az egyház a tulajdonában lévõ vallási, kulturális örökség értékeinek,

a mûemlékeknek és a mûvészi alkotásoknak a megõrzéséhez, felújításához,

gyarapításához, továbbá levéltára, könyvtára, múzeuma mûködéséhez az éves

költségvetési törvényben meghatározott összegû támogatásban részesül.

(2) Az (1) bekezdés szerint elõirányzott összegek egyházak és célok közötti

felosztását az éves költségvetési törvény szabályozza.

9. §. (1) Az egyházakat megilletõ normatív állami hozzájárulást és a hozzá

kapcsolódó kiegészítõ támogatást, a felsõoktatási intézmények és a

közgyûjtemények támogatását az ágazat szerint illetékes minisztérium

költségvetésében kell megtervezni és az éves költségvetési törvény elõírásai

szerint folyósítani. Az egyéb támogatásokat a Miniszterelnökség fejezet

költségvetésében kell megtervezni.

(2) A 3. § (1) bekezdése szerinti járadékot negyedévenként, az adott negyedév

elsõ hónapjának 10. napjáig kell rendelkezésre bocsátani, a szükséges

korrekciót pedig egy összegben kell rendezni a költségvetés végrehajtásáról

szóló törvény elfogadását követõ hónap utolsó napjáig.

(3) A 4. § szerinti személyi jövedelemadó részesedést és annak kiegészítését a

Miniszterelnökség fejezetben kell megtervezni és a felajánlást követõ év

január 10-ig az egyháznak átutalni.

10. § A 3. § (3) bekezdése szerinti írásos nyilatkozatot - az elõírt jogvesztõ

határidõn belül - a Miniszterelnöki Hivatal egyházi kapcsolatokért felelõs

államtitkárának kell megküldeni.

11.§ A Kormány jogosult a korábban jelentõs ingatlanvagyonnal nem rendelkezõ

egyházat közcélú tevékenysége folytatásához szükséges ingatlan megszerzéséhez

segíteni.

12. § A költségvetési támogatási összegek felhasználásának ellenõrzése az

államháztartásról szóló, többször módosított 1992. évi XXXVIII. törvény 121. §

(1) bekezdése alapján történik.

13. §. Ez a törvény 1998. január 1-jén lép hatályba azzal, hogy a 4. § (1)

bekezdését elõször az 1997. évi adóbevallások során kell alkalmazni.

14. § (1) 1998. évben az egyes egyházakat megilletõ személyi jövedelemadó

részesedését az 1998. évi költségvetési törvényben a X. Miniszterelnökség

fejezet 9. cím, 3. alcím 1. Hozzájárulás az egyházi alapintézmények

mûködéséhez, felújításához és beruházásaihoz elõirányzat csoport helyettesíti.

(2) Az (1) bekezdés szerinti 1998. évi költségvetési hozzájárulást az 50

millió forint alatti részesedésû egyházak egy összegben 1998. január 10-én

kapják meg, míg az e fölötti éves támogatással rendelkezõk negyedéves

ütemezésben jutnak hozzá.

(3) Az 1998. évi költségvetés 18. számú mellékletében az egyházi mûemlékek

rekonstrukciójának támogatására elõirányzott összeghez az érintett egyházak a

Miniszterelnöki Hivatallal egyeztetett, elõre jelzett ütemezésben juthatnak

hozzá.

INDOKOLÁS

az egyházak hitéleti és közcélú tevékenységének anyagi feltételeirõl

szóló törvényjavaslathoz

Általános indokolás

A törvényjavaslat szerint az új finanszírozási konstrukció fõ elemei -

alapvetõen az egyházak által ellátott közszolgálati és hitéleti funkciókhoz

kapcsolódva - a következõk:

Az állam és az egyház szétválasztásának, valamint az állampolgári szabadság

és önrendelkezés alkotmányos elvébõl kiindulva a Magyarországon mûködõ

egyházak a híveik közül az adófizetõ állampolgárok értékválasztása és

akaratnyilvánítása révén önálló jövedelemre jogosultak. Ennek közvetlen

módja, hogy 1998-tól az állampolgárok progresszív személyi jövedelemadójuk

egy százalékát - az eddig is biztosított lehetõségen túl - a Magyarországon

törvényesen bejegyzett egyházak részére felajánlhatják. Azon állampolgárok,

akik nem kívánnak egyházakat támogatni, egy elkülönített állami célt

jelölhetnek meg kedvezményezettként.

Figyelembe véve, hogy az állampolgári jogkövetõ magatartás kialakulásához és

az egyházak új finanszírozási rendre történõ felkészüléséhez megfelelõ idõre

van szükség, átmeneti szabályokat és garanciákat kell alkalmazni. Ennek

megfelelõen a következõ négy évre a rendelkezõ nyilatkozat éve szerinti

költségvetési törvényben meghatározott progresszív személyi jövedelemadó egy

százalékának összességében az 50 %-ig az állam garanciát vállal, s vállalja

azt is, hogy az egyes egyházak Szja részesedése egyes egyházanként

meghatározott összegnél alacsonyabb nem lehet.

Az egyházi közszolgálati tevékenységet ellátó intézmények az 1990. évi IV.

törvény elõírásainak megfelelõen normatív módon meghatározott, a hasonló

állami intézményekkel azonos mértékû költségvetési támogatásra jogosultak.

Az állam feladatellátási kötelezettsége, hogy a vallásilag elkötelezett

intézményeket olyan arányban támogassa, amilyen mértékben ezek az

intézmények állami (önkormányzati) feladatokat vállalnak át. Ezt az arányt

más megközelítésben az fejezi ki, hogy az állampolgárok milyen mértékben

veszik igénybe ezen intézmények szolgáltatásait, vagyis milyen arányban

tehermentesítik a hasonló funkciójú állami (önkormányzati) intézményeket.

A közszolgálati tevékenységet (közoktatás, egészségügyi, szociális ellátás)

végzõ egyházi intézmények megkapják ugyanazt a normatív támogatást, ezen

felül pedig azt a kiegészítõ támogatást, amelyet az önkormányzati

intézmények ezen tevékenységük után - közvetlenül, illetve az önkormányzati

összforrásokból a kialakuló szint alapján - átlagosan kapnak.

E támogatási rendszer megvalósulása esetén okafogyottá válnak és megszûnnek

az állammal, vagy az önkormányzatokkal kötött közoktatási megállapodások,

illetve a más hasonló tartalmú szerzõdések pénzügyi kötelezettségvállalásai.

A felsõoktatásban a világi és a hitéleti képzés támogatását illetõen

ugyanazok a formák és normatívák érvényesülnek, mint a megfelelõ állami

intézményekben azzal, hogy szabályozásra kerül az államilag finanszírozott

hallgatók létszáma.

Az egyházak kulturális öröksége - ezen belül az egyházi levéltárakban,

könyvtárakban, múzeumokban és más gyûjteményekben õrzött értékek és

dokumentumok - a magyar kulturális örökség egészének fontos részét képezik.

Szükséges, hogy az egyházak és az állam együttmûködjenek az értékek

megõrzésében, gyarapításában és közhasználatának biztosításában. Ezért az

állam részt vállal a vallási kulturális örökség, az egyházi mûemlékek

megõrzésében, rekonstrukciójában, s az egyházi közgyûjtemények mûködésének

támogatásában.

Az 1991. évi XXXII. törvény elõírásai alapján folytatódik a volt egyházi

ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezése. Fontos társadalmi érdek a

törvény kettõs céljának érvényesülése: egyrészt az egyházakat ért súlyos

jogsértések részbeni orvoslása; másrészt az egyházak törvények által

megszabott tevékenységéhez szükséges tárgyi feltételek biztosítása.

Az egyházak által természetben visszaigényelt ingatlanok átadására legkésõbb

2011-ig évenkénti egyenletes értékarányos ütemezésben kerül sor. A törvény

lehetõséget ad arra, hogy az egyház által igényelt ingatlan helyett - a vele

történt megállapodás alapján - pénzbeli kártalanítás is adható. A pénzbeli

kártalanítás a törvényjavaslat szerint járadék forrásává alakítható át.

Ennek a járadéknak a mértéke a hosszútávú devizabefektetések várható hozama

lenne azzal, hogy a mértéket évente a forint devizakosárban mért átlagos

leértékelésének ütemével valorizálni kell. Ha az adott egyház a pénzbeli

kártalanítást járadékká kívánja átalakítani, arról külön konkrét

megállapodást kell kötnie az arra felhatalmazott állami szervvel.

Az új finanszírozási rendtõl eltérõ eddigi költségvetési támogatási jogcímek

értelemszerûen megszûnnek. Ennek megfelelõen 1998. évtõl megszûnik a

rekonstrukciókra, a hitoktatók díjazására, valamint a nyugdíjakra és

járulékfizetésre eddig nyújtott külön költségvetési támogatás. Ezekre a

jövõben az új finanszírozási források nyújtanak fedezetet.

Részletes indokolás

1. §-hoz:

Pontosan meghatározásra kerül, hogy a törvény hatálya mely egyházakra terjed

ki.

2. §-hoz:

Utal arra, hogy az egyház egyéb, nem állami forrásokkal is rendelkezhet.

3. §-hoz:

Az egyház pénzbeli kártalanítási igényének járadékká alakítási lehetõségérõl,

annak mértékérõl, a valorizálási kötelezettségrõl rendelkezik.

4. §-hoz:

A személyi jövedelemadóból a magánszemélyek által felajánlott újabb 1 %-nak az

egyházakra jutó részérõl, illetve az egyházak számára garantált mértékrõl, az

ahhoz szükséges költségvetési kiegészítésrõl történik intézkedés.

5-6. §-hoz:

Az egyház közszolgálati tevékenységének (közoktatás, egészségügyi, szociális

ellátás) normatív és azt kiegészítõ támogatásáról rendelkezik ez a

törvényhely. Ezzel az állam az egyházi közszolgálati tevékenységet a helyi

önkormányzatok hasonló tevékenységével azonos támogatásban részesíti.

7. §-hoz:

Utalás történik arra, hogy az egyházi felsõoktatás támogatásáról külön törvény

rendelkezik.

8. §-hoz:

Azt tartalmazza, hogy az egyházi mûemlékek rekonstrukciójához, valamint az

egyházi közgyûjtemények mûködéséhez nyújtott költségvetési támogatásról az

éves költségvetési törvény rendelkezik.

9-10. §-hoz:

Az egyházakat megilletõ egyes állami támogatási formák tervezésének és

rendelkezésre bocsátásának módjáról történik intézkedés.

11. §-hoz:

Az egyes egyházak esetében a közcélú tevékenységükhöz szükséges ingatlan

megszerzésének kormányzati segítségérõl történik intézkedés.

12-14. §-hoz:

Hatályba léptetésrõl, az 1998. évre vonatkozó rendelkezésrõl és a

költségvetési támogatás felhasználásának ellenõrzésérõl szól a jogszabályhely.

Eleje Honlap