1

elôterjesztés/nemhelyi

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/4927.. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról

Elõadó: Dr. Magyar Bálint

mûvelõdési és közoktatási miniszter

1997. szeptember

1997. évi .... törvény

a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX törvény módosításáról

1. §

A közoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXIX. törvény (a

továbbiakban: Kt.) 80. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A jegyzõ, fõjegyzõ intézkedik a normatív költségvetési hozzájárulás

folyósításának felfüggesztésére, ha a fenntartó a (3)-(4) bekezdésben

szabályozott felhívása ellenére a törvénysértést, a kifogásolt tevékenységet

nem szüntette meg, és ezért kezdeményezte a bíróságnál a törvénysértés

megállapítását, illetve, ha a nevelési-oktatási intézmény mûködését

felfüggesztette. A normatív költségvetési hozzájárulás folyósítója - a jegyzõ,

fõjegyzõ megkeresésére - a folyósítást köteles felfüggeszteni."

2. §

A Kt. 81. §-a a következõ (11)-(12) bekezdéssel egészül ki:

"(11) A volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezésérõl

szóló 1991. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: volt egyházi ingatlanok

tulajdoni helyzetének rendezésérõl szóló törvény) rendelkezései alapján az

egyházi jogi személy fenntartásába került nevelési-oktatási intézmény

fenntartója, a nevelési-oktatási intézmény székhelye szerint illetékes

községi, városi, megyei jogú városi, fôvárosi, kerületi önkormányzat részére

megküldött nyilatkozatában vállalhatja az önkormányzati feladatellátásban való

közremûködést. A nyilatkozatnak a (3) bekezdés a)-d) pontjában foglaltakat

kell tartalmaznia, elkészítésénél az (5) bekezdésben, teljesítésénél a (6)

bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni. A települési önkormányzat a

nyilatkozatot három munkanapon belül megküldi a fôvárosi, megyei önkormányzat

részére. Az egyházak hitéleti és közcélú tevékenységének anyagi feltételeirôl

szóló 1997. évi .... törvény (a továbbiakban: egyházi közcélú tevékenység

anyagi feltételeirôl szóló törvény) 6. §-ának (1)-(2) bekezdésében

meghatározott kiegészítô támogatásról a központi költségvetés terhére kell

gondoskodni, a nyilatkozat megküldését követôen induló tanítási évtôl

kezdôdôen.

(12) Ha a (8)-(9) bekezdésben foglaltak alapján a mûvelõdési és

közoktatási miniszter köt közoktatási megállapodást, annak egy példányát

megküldi a nevelési-oktatási intézmény székhelye szerint illetékes fõvárosi,

megyei önkormányzat részére.

3. §

A Kt. 88. §-ának (2) bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"A nem helyi önkormányzat, nem állami szerv által fenntartott közoktatási

intézményt a fejlesztési terv elkészítésénél figyelembe kell venni, ha

közoktatási megállapodás keretében közremûködik a helyi önkormányzati kötelezõ

feladat ellátásában, illetve a 81. § (11) bekezdésében meghatározott esetben

a fenntartó nyilatkozatát a települési önkormányzathoz eljuttatta, vagy a

mûvelôdési és közoktatási miniszterrel közoktatási megállapodást kötött."

4. §

A Kt. 88. §-a a következô új (8) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (8)-(9) bekezdés számozása (9)-(10) bekezdésre módosul, valamint a

jelenlegi (9) bekezdésben a (8) bekezdésre való utalás (9) bekezdésre való

utalásra változik:

"(8) Ha a helyi önkormányzat a fôvárosi, megyei önkormányzat fejlesztési

tervre épített szakvéleményében foglaltakkal ellentétesen közoktatási

intézményét meg kívánja szüntetni, illetve a nevelési-oktatási intézmény

tulajdoni vagy fenntartói jogát nem állami szerv vagy nem helyi önkormányzati

fenntartó részére részben vagy egészben át kívánja engedni, a döntéshez a

helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 15. §-ának (2)

bekezdésében szabályozott minôsített többségre van szükség. Az ily módon

hozott döntésnél is figyelembe kell venni a (6)-(7) bekezdésben foglaltakat."

5. §

A Kt. 88. §-a a következô új (11) bekezdéssel egészül ki, és egyidejûleg

a jelenlegi (10)-(11) bekezdésének számozása (12)-(13) bekezdésre változik,

továbbá a jelenlegi (10) bekezdésben a (6)-(8) bekezdésre való utalás helyébe

a (6)-(7) és (9) bekezdésre való utalás lép:

"(11) A fôvárosi, megyei fenntartású közoktatási intézmény

megszüntetéséhez, tulajdoni vagy fenntartói jogának nem állami, nem helyi

önkormányzati fenntartónak részben vagy egészben történõ átengedéséhez a

közgyûlés (8) bekezdésében meghatározottak szerint hozott döntésére van

szükség abban az esetben, ha a döntés nincs összhangban a fejlesztési tervben

foglaltakkal. Ebben a kérdésben - megyei fenntartású közoktatási intézmény

esetén - az egyeztetõ bizottság véleményét kell beszerezni."

6. §

A Kt. 118. §-a a következô (8)-(9) bekezdéssel egészül ki:

"(8) E törvény 114-116. §-ában foglaltakat alkalmazni kell a volt egyházi

ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezésérõl szóló törvény rendelkezései

alapján az egyházi jogi személy részére átadott közoktatási intézmény

tekintetében, ha a fenntartó a 81. § (11) bekezdése alapján nyilatkozatát

megküldte a települési önkormányzat részére.

(9) Ha a helyi önkormányzat a fenntartásában lévô nevelési-oktatási

intézményt egyházi jogi személy fenntartásába adja, és az átadás nem a volt

egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezésérõl szóló törvény

rendelkezései alapján történik, a helyi önkormányzat - az egyházi jogi személy

megkeresésére - köteles közoktatási megállapodást kötni e törvény 81. §-a (3)-

(5) bekezdésében meghatározottak szerint. Az egyházi közcélú tevékenység

anyagi feltételeirôl szóló törvény 6. §-ának (1)-(2) bekezdésében

meghatározott kiegészítô támogatás összegét az átadó helyi önkormányzat az

átengedett és saját bevételeibôl köteles átutalni a hozzájárulást folyósító

szerv részére, illetve az átengedett bevételeit mindaddig, ameddig a

közoktatási megállapodás érvényes, a kiegészítô támogatás összegével

csökkenteni kell. E rendelkezéseket kell alkalmazni abban az esetben is, ha

az egyházi jogi személy által létesített nevelési-oktatási intézmény által

ellátott feladatokra köt közoktatási megállapodást - közös megegyezéssel - a

helyi önkormányzat és az egyházi jogi személy. A kiegészítô hozzájárulás

összegét be lehet számítani a közoktatási megállapodásban az e törvény 81. §-a

(4) bekezdése alapján kikötött támogatás összegébe."

7. §

(1) Ez a törvény 1998. január 1-jén lép hatályba.

(2) E törvény hatálybalépésének

a) napján egyházi jogi személy fenntartásában lévõ nevelési-oktatási

intézmények esetén nem kell vizsgálni, hogy a fenntartói jog átadására a volt

egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezésérõl szóló törvény

rendelkezései alapján került-e sor,

b) napján az egyházi jogi személyek és a mûvelõdési és közoktatási

miniszter által kötött közoktatási megállapodások megszünnek,

c) napjától számított kilencvenedik napon az egyházi jogi személyek és a

helyi önkormányzatok között megkötött közoktatási megállapodások megszünnek,

kivéve, ha a felek a közoktatási megállapodást közös nyilatkozattal továbbra

is fenntartják,

d) napjától számított hatvan napon belül küldhetik meg az egyházi jogi

személyek az önkormányzati feladatellátásban való közremûködés vállalására

vonatkozó - 81. § (11) bekezdés szerinti - nyilatkozatukat a települési

önkormányzat részére.

(3) A (2) bekezdés d) pontjában meghatározottak szerint megküldött

nyilatkozat alapján a külön törvény szerinti kiegészítõ hozzájárulást 1998.

január 1. napjától kell megállapítani.

(4) E törvény hatálybalépésének napján

a) a Kt. 101. §-a (6) bekezdésének utolsó mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"Szakképzés tekintetében az Országos szakértõi névjegyzéket a munkaügyi

miniszter, illetve a szakképesítésért felelõs miniszter készíti el és adja

ki."

b) A Kt. 127. §-a (1) bekezdésének a) pontja a következôkkel egészül ki:

"- egyetemi végzettségnek és szakképzettségnek kell elfogadni a Magyar

Testnevelési Fôiskola által az 1975. évi 16. törvényerejû rendelet

hatálybalépése elôtt kiadott testnevelôtanári szakképzettséget."

INDOKOLÁS

(Az 1. §-hoz)

A törvény hatályos rendelkezései alapján a jegyzõ, fõjegyzõ jogosult

törvényességi ellenõrzés keretében vizsgálni a nem helyi önkormányzati

fenntartású intézmények törvényes mûködését. Nem tartalmaz azonban

rendelkezést arra nézve, hogy amennyiben megállapítja a törvénysértõ mûködést,

milyen intézkedést kell tenni annak érdekében, hogy az alanyi jogon járó

költségvetési hozzájárulást ne folyósítsák tovább.

(A 2. §-hoz)

A Magyar Állam és a Szentszék közötti megállapodáshoz csatolt kiegészítõ

jegyzõkönyvben a III. fejezethez fûzött kiegészítés (2) bekezdése alapján a

megyei fejlesztési tervben szereplõ iskolába járó tanulók után kell számítani

a kiegészítõ hozzájárulást. A fejlesztési tervbe a javaslat szerint akkor kell

felvenni a nem önkormányzati fenntartású iskolát, ha a fenntartóval

közoktatási megállapodást kötnek. A Magyar Állam és a Szentszék között

létrejött megállapodás alapján a javaslatban meghatározottak szerint nincsen

szükség közoktatási megállapodásra. Elégséges a fenntartó nyilatkozata az

önkormányzati feladatadellátásba történõ bekapcsolódáshoz és a fejlesztési

tervbe történõ bekerüléshez.

Az egyházi jogi személy nyilatkozatán múlik, hogy részt kíván-e venni az

önkormányzati feladatellátásban. Ez a nyilatkozat a Polgári Törvénykönyv 199.

§-ában szabályzott egyoldalú jogügyletre épül. A Polgári Törvénykönyv szerint

egyoldalú nyilatkozatból jogszabályban megállapított esetben jogosultság

keletkezik a szolgáltatás követelésére. Az egyoldalú nyilatkozatra a

szerzõdésre vonatozó szabályokat kell megfelelõen alkalmazni. Jelen esetben a

nyilatkozat tartalmának meg kell egyezni a közoktatási megállapodás tartalmára

meghatározott követelményekkel. Ennek teljesítését vállalja az egyházi jogi

személy.

(A 3. §-hoz)

A közoktatásról szóló törvény 88. §-ának (2) bekezdése alapján a

fõvárosi, megyei önkormányzatok intézmény mûködtetési és fejlesztési tervet

készítenek abból a célból, hogy a megyére, fõvárosra nézve meghatározzák,

melyik település, milyen módon látja el a közoktatási törvényben meghatározott

feladatokat. A hatályos törvényi rendelkezés nem ad egyértelmûen választ arra

a kérdésre, hogy milyen esetben szükséges figyelembe venni a nem állami, nem

helyi önkormányzati intézményeket a fejlesztési terv elkészítése során.

Indokolt, hogy minden olyan nem önkormányzati, nem állami szerv által

fenntartott közoktatási intézmény bekerüljön a fejlesztési tervbe, amelyik

közoktatási megállapodás alapján közremûködik a helyi önkormányzati feladatok

ellátásában. A közoktatási megállapodás alapján ezek az intézmények bekerülnek

a fejlesztési tervbe, ily módon a helyi önkormányzatok számíthatnak arra, hogy

közremûködnek a kötelezõ közoktatási feladatok ellátásában. Az egyházi jogi

személy egyoldalú nyilatkozatával bekerül a fejlesztési tervbe.

A mûvelõdési és közoktatási miniszter is köthet közoktatási megállapodást

a pénzügyminiszter egyetértésével. Az ily módon kötött közoktatási

megállapodás alapján azonban a fõvárosi megyei fejlesztési tervbe nem veszik

fel a szerzõdést kötõ felet. Ezért van szükség arra, hogy a miniszter a

szerzõdés egy példányát megküldje a székhely szerint illetékes fõvárosi,

megyei önkormányzat részére, amelyik a 88. § (2) bekezdése alapján a nem

állami, nem helyi önkormányzati intézményfenntartót a fejlesztési terv

elkészítésénél figyelembe veszi.

(A 4-5. §-hoz)

A javaslat a közoktatási intézmények megszüntetését és átadását minden

olyan esetben, amikor átadására nem a volt egyházi ingatlanok tulajdoni

helyzetének rendezésérõl szóló törvény alapján kerül sor, ahhoz a feltételhez

köti, hogy az átadás, átszervezés, megszüntetés ne okozzon ellátási gondokat,

ne hozza aránytalanul nehéz helyzetbe a lakosságot. E kérdésrõl a fejlesztési

terv alapján a fõvárosi, megyei önkormányzat nyilatkozik. Minden olyan

esetben, amikor a képviselôtestület, közgyûlés a fejlesztési tervre épülõ

szakvélemény ellenében kívánja a döntését meghozni, a javaslat a döntést

minôsített döntéshozatalhoz köti. A minõsített többséggel hozott döntés

azonban nem mentesíti a döntéshozót attól, hogy megvizsgálja, fennállnak-e az

intézmény megszüntetésével, átadásával kapcsolatosan elõírt követelmények,

amelyeket a 88. § (6) és (7) bekezdése fogalmaz meg.

(A 6. §-hoz)

Ha a helyi önkormányzat az ingatlanát nem az egyházi ingatlanok tulajdoni

helyzetének rendezésérõl szóló törvény rendelkezései alapján adja át, köteles

biztosítani közoktatási megállapodás megkötésével az óvoda, iskola, kollégium

mûködéséhez szükséges feltételeket, amennyiben az egyházi jogi személy azt

kéri.

(A 7. §-hoz)

A hatályba léptetõ rendelkezések alapján az egyházi jogi személyek

fenntartásában lévõ nevelési-oktatási intézmények esetén vélelmezni kell, hogy

a volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezésérõl szóló törvény

rendelkezései alapján kerültek egyházi fenntartásba. A rendelkezésbõl az

következik, hogy minden olyan óvoda, iskola és kollégium 1998. január 1-jén

egyházi fenntartásban mûködik, amelyik jogosulttá válhat a fenntartói

nyilatkozat alapján a kiegészítõ hozzájárulásra.

Eleje Honlap