MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4935.. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi

XVI. törvény módosításáról

Elõadó: Dr. Fazakas Szabolcs

ipari miniszter

Budapest, 1997. szeptember

1997. évi ..... törvény

a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi

XVI. törvény módosításáról

Az Országgyûlés a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvényt a

következõk szerint módosítja:

1.§

A gazdasági kamarákról szóló, többször módosított 1994. évi XVI. törvény (a

továbbiakban: Gktv.) 2.§-a a következõ f/ ponttal egészül ki:

(E törvény alkalmazásában)

"f) fióktelep: a gazdálkodó szervezet azon telephelye, amely más területi

gazdasági kamara illetékességi területén fekszik, mint a gazdálkodó szervezet

székhelye, és a helyi adókról szóló törvény szerint adó fizetésére

kötelezett."

2.§

A Gktv. 3.§-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A gazdasági kamarák hivatása, hogy - e törvénynek, más jogszabályoknak és

alapszabályuknak megfelelõen - önkormányzaton alapuló mûködésükkel

elõmozdítsák a gazdaság fejlõdését és szervezõdését, az üzleti forgalom

biztonságát és a piaci magatartás tisztességét, a gazdasági tevékenységet

folytatók általános, együttes érdekeinek érvényesülését, valamint ellássák a

gazdaság mûködésével összefüggõ azokat a közigazgatási feladatokat, amelyeket

törvény vagy kormányrendelet a feladatkörükbe utal."

3.§

A Gktv. 4. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A megyénként, illetve a fõvárosban alakult gazdasági kamarák

egyesülhetnek; az új kamara illetékességi területe az egyesülõ kamaráéval

megegyezik."

4.§

A Gktv. 10.§-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A területi gazdasági kamara illetékességi területén székhellyel

rendelkezõ gazdálkodó szervezet, amennyiben több gazdasági kamara tagsági

körébe tartozó tevékenységet folytat, a választása szerinti területi gazdasági

kamara tagja lehet."

5.§

A Gktv. 21.§-ának (1) bekezdése a következõ mondattal egészül ki:

"Gazdálkodó szervezet más fajta területi gazdasági kamarába öt évenként egy

alkalommal jelentkezhet át, az érintett gazdasági kamarák megállapodásukkal

ettõl eltérhetnek."

6.§

(1) A Gktv. 23.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Megszûnik a területi gazdasági kamara, ha más területi gazdasági

kamarával egyesül, vagy szétválik, illetve a tagsága más fajtájú területi

gazdasági kamarába átjelentkezett."

(2) A Gktv. 23.§-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Ha a területi gazdasági kamara azért szûnt meg, mert a tagsága más

fajtájú területi gazdasági kamarába átjelentkezett, a megszûnt területi

gazdasági kamara általános jogutódja az azonos fajtájú országos gazdasági

kamara."

7.§

(1) A Gktv. 26.§-ának (1) bekezdése a következõ c/ ponttal

egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi c-j pontok jelölése d-k pontokra változik:

(A gazdasági kamarák a gazdaság fejlesztésével összefüggésben)

"c/ közremûködnek a térségi területfejlesztési koncepciók és programok

gazdaságfejlesztési munkarészeinek kidolgozásában;"

(2) A Gktv. 26.§ (1) bekezdésének új d/ pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(A gazdasági kamarák a gazdaság fejlesztésével összefüggésben)

"d/ közremûködnek - a szakképzésrõl szóló törvény rendelkezései szerint - a

szakképzésben, illetve végzik a mesterképzést és a mestervizsgáztatást."

(3) A Gktv. 26.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A gazdasági kamarák - külön törvények rendelkezései szerint - részt

vesznek az (1) bekezdésben meghatározott feladataikkal összefüggõ célokat

szolgáló elkülönített állami pénzalapok és költségvetési elõirányzatok

felhasználására vonatkozó döntések elõkészítésében."

8.§

(1) A Gktv. 27.§-ának (1) bekezdés i/ pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(A gazdasági kamarák az üzleti forgalom biztonságának és a piaci magatartás

tisztességének megteremtése, megõrzése, illetve fokozása érdekében)

" i/ határozatban figyelmeztetik a fogyasztók érdekeivel ellentétes gazdasági

tevékenységet folytató és ezzel a gazdálkodó szervezetek széles körének jó

hírnevét sértõ vagy veszélyeztetõ tagjaikat, és - az etikai szabályzatban

meghatározott esetben és módon - a figyelmeztetést nyilvánosságra hozzák,

súlyosabb vagy ismétlõdõ esetben kezdeményezhetik a tevékenység gyakorlásának

meghatározott idõre történõ felfüggesztéséhez szükséges intézkedések

meghozatalát; ha a tag gazdasági tevékenysége a fogyasztók széles körét érintõ

vagy jelentõs nagyságú hátrányt is okoz, pert indíthatnak a fogyasztók polgári

jogi igényeinek érvényesítése iránt;"

(2) A Gktv. 27. §-ának (1) bekezdése a következõ k/ és l/ pontokkal egészül

ki:

(A gazdasági kamarák az üzleti forgalom biztonságának és a piaci magatartás

tisztességének megteremtése, megõrzése, illetve fokozása érdekében)

"k/ együttmûködnek a fogyasztóvédelmi hatóságokkal és a Gazdasági

Versenyhivatallal, amelyek az általuk hozott jogerõs határozataikról a tagkör

szerint illetékes területi gazdasági kamarát értesítik;

l/ a cégnyilvántartásról, a cégnyilvánosságról és a bírósági cégeljárásról

szóló törvény alapján törvényességi felügyeleti eljárást kezdeményezhetnek."

9.§

(1) A Gktv. 29.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) a gazdasági kamarák eljárnak azokban a közigazgatási ügyekben, amelyek

intézésére, illetve amelyekben való közremûködésre törvény, vagy - az országos

gazdasági kamarák egyetértésével - kormányrendelet számukra felhatalmazást

ad."

(2) A Gktv. 29.§-a az alábbi (4)-(7) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A gazdasági kamarák külön jogszabályban meghatározott módon egyes állami

támogatások igénybevételéhez szükséges igazolásokat állítanak ki, bonyolítják

a normatív termelési agrártámogatások igénybevételét, és részt vesznek a

támogatások felhasználásának ellenõrzésében.

(5) A Magyar Agrárkamara szervezi a gazdasági kamarákról szóló törvény által

meghatározott mezõgazdasági és erdõgazdasági tevékenységgel kapcsolatos

szaktanácsadást, külön jogszabályban meghatározott módon vezeti a

szaktanácsadói névjegyzéket és ellátja az ezzel összefüggõ feladatokat.

(6) Az agrárkamarák egyes kamarai feladatok ellátása, továbbá a saját

hatáskörben végzett közigazgatási feladatok és az állami szakigazgatási

feladatokban való közremûködés céljából gazdajegyzõi hálózatot mûködtetnek.

(7) A gazdasági kamara közigazgatási eljárásáért igazgatási szolgáltatási

díjat kell fizetni."

10.§

A Gktv. 33.§-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az országos gazdasági kamara alapszabálya rendelkezhet arról, hogy a

gazdálkodó szervezetet a fióktelepe szerint illetékes területi gazdasági

kamarában megilletik a tag jogai és terhelik a tag kötelezettségei. Ebben az

esetben a gazdálkodó szervezet által fizetett tagdíjat az érintett területi

gazdasági kamarák között a helyi adókról szóló törvény iparûzési adó

megosztási szabályai szerint arányosan meg kell osztani."

11.§

A Gktv. 37.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A gazdasági kamara elnöksége az alapszabályban meghatározott számú tagból

álló testületi szerv. Az elnökségnek hivatalból tagja a gazdasági kamara

elnöke (alelnökei)."

12.§

A Gktv. 40.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"40.§ Az országos gazdasági kamarában, továbbá - ha az alapszabály így

rendelkezik - a területi gazdasági kamarában alelnökök is mûködnek. Az

alelnökök jogkörét az alapszabályban kell meghatározni."

13.§

A Gktv. 45.§ (1) bekezdése helyébe a következõ (1)-(3) bekezdések lépnek,

egyidejûleg a jelenlegi (2)-(4) bekezdések számozása (4)-(6) bekezdésre

módosul:

"(1) A titkár a gazdasági kamara ügyintézõ szervezetének vezetõje; a

kamarával munkaviszonyban áll.

(2) Az országos gazdasági kamara titkára csak az lehet, aki a köztisztviselõk

jogállásáról szóló törvény szerint fõjegyzõvé kinevezhetõ.

(3) A területi gazdasági kamara titkára csak az lehet, aki a köztisztviselõk

jogállásáról szóló törvény szerint fõjegyzõvé kinevezhetõ, vagy közigazgatási

szervnél legalább kétéves gyakorlatot szerzett, és felsõfokú szakirányú

végzettséggel rendelkezik."

14.§

A Gktv. 46.§-a (1) bekezdés a/ pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(1) A gazdasági kamara tisztségviselõi:)

"a/ az elnök és - ha az alapszabály ilyen tisztséget rendszeresít - az

alelnökök."

15.§

A Gktv. 53. §-a a következõ b/ ponttal egészül ki, ezzel egyidejûleg a

jelenlegi b/-c/ pontok jelölése c/-d/ pontokra változik:

(A gazdasági kamara a mûködésével járó költségeket a következõ bevételekbõl

fedezi:)

"b/ az igazgatási szolgáltatási díjakból;"

16.§

(1) A Gktv. 54.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A tagdíjat az országos gazdasági kamara alapszabálya állapítja meg. A

tagdíj mértéke nem haladhatja meg a helyi iparûzési adónak a helyi adókról

szóló törvényben meghatározott mértékének 25%-át, azzal, hogy az egy

gazdálkodó szervezet által fizetendõ tagdíj legmagasabb mértéke legfeljebb 10

millió forint lehet."

(2) A Gktv. 54.§-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) A meg nem fizetett tagdíj köztartozás. A tagdíjat - meg nem fizetése

esetén - a területi gazdasági kamara adók módjára hajtja be, az adózás

rendjérõl szóló törvény rendelkezéseinek megfelelõ alkalmazásával, a területi

gazdasági kamara által a tagdíj megállapítása tárgyában hozott, a végrehajtás

alapját képezõ, fizetési kötelezettséget megállapító jogerõs határozat

alapján."

17.§

A Gktv. a 81. § után a következõ 81/A. §-sal egészül ki:

"81/A. § A községi, városi, fõvárosi kerületi jegyzõ az egyéni vállalkozók

nevérõl, székhelyérõl és tevékenységérõl az 1998. január 1-i állapotnak

megfelelõ adatokat tartalmazó nyilvántartást átadja az illetékes területi

gazdasági kamaráknak."

18.§

(1) A földadóról szóló - többször módosított - 1991. évi LXXIX. törvény (a

továbbiakban: Fatv.) 7.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) Elemi csapás esetét a földhasználó kérelmére a területi agrárkamara

igazolja."

(2) A Fatv. 7.§-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(6) Ha a károsodott növénybõl az elõzõ három év egyikében sem volt a

gazdálkodónál termelés, a hozamérték kiesését a területi agrárkamara, a megyei

Földmûvelésügyi Hivatal és az APEH megyei igazgatósága által kijelölt egy-egy

tagból álló kárbecslõ bizottság állapítja meg."

(3) A Fatv. 7.§-a (7) bekezdésének c/ pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/A hozamértéket összehasonlító áron kell számítani, amely/

"c/ ezek hiányában az összehasonlító ár, amelyet a gazdálkodó a területi

agrárkamarától kérhet meg."

19.§

A gázszolgáltatásról szóló 1994. évi XLI. törvény 18. §-ának (3) bekezdése

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A csatlakozó vezeték és fogyasztói berendezés létesítésére, biztonsági

elõírást érintõ leszerelésére vagy gázfogyasztó készülékek le- és

felszerelésére a gazdasági kamara által elfogadott és az általa nyilvántartott

gázszerelõ jogosult. A jogosultságot a gázszolgáltatónál a létesítés elõtt

igazolni kell."

20.§

A Gktv. 83. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Felhatalmazást kap az illetékes miniszter, hogy a gazdasági kamara

közigazgatási eljárása során felmerülõ díjat, valamint a díj beszedésére,

kezelésére, nyilvántartásba vételére, visszatérítésére vonatkozó részletes

szabályokat - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - rendeletben állapítsa

meg."

21.§

A Gktv. 8.§-ának (2) bekezdése, 9.§-ának (2) bekezdése, 10.§-ának (4)-(6)

bekezdései és a 21.§-ának (3)-(4) bekezdései hatályukat vesztik.

22.§

Ez a törvény a kihirdetését követõ 180. napon lép hatályba.

I N D O K O L Á S

a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény módosításáról

rendelkezõ törvényjavaslathoz

Á L T A L Á N O S I N D O K O L Á S

A gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény módosításáról rendelkezõ

törvényjavaslat elkészítése során a következõ elvek kerültek

figyelembevételre:

A javaslat a közigazgatási feladatok a kamarák részére való átadásának

elõsegítése érdekében úgy rendelkezik, hogy közigazgatási feladatok ellátására

a kamarákat kormányrendelettel is fel lehet hatalmazni. A javaslat a

közigazgatási feladatok ellátásának pénzügyi feltételeit is biztosítja

azáltal, hogy lehetõvé teszi a kamarák részére közigazgatási szolgáltatási díj

szedését.

A törvénymódosítás e mellett néhány mûködési probléma megoldására is tartalmaz

javaslatot. A kamarai tagdíjrendszer felülvizsgálata alapján mérsékelni kell a

kamarai tagok terheit és a jelenleginél arányosabb teherviselést biztosító

tagdíjrendszer kialakítása indokolt.

A gazdasági kamarák közötti elhatárolódást segíti elõ az a rendelkezés, amely

szerint a vállalkozások maguk dönthetik el, melyik gazdasági kamarához

kívánnak tartozni. A fogyasztók érdekeinek hatékonyabb védelme érdekében a

tervezet több jogot biztosít a kamarák részére, így a kamarák is

kezdeményezhetik tisztességtelen tevékenységet folytató szervezetek

tevékenységének felfüggesztését.

A törvényjavaslat néhány szervezeti módosítást is tartalmaz.

2

R É S Z L E T E S I N D O K O L Á S

az 1. és 10. §-okhoz

A székhely szerinti tagság alapján a több fiókteleppel rendelkezõ jelentõsebb

gazdasági szervezetek csak a székhely szerint fizetik a tagdíjat. Ennek

következtében a tagdíjbevételek aránytalanul oszlanak meg és a tényleges

kamarai szolgáltatást végzõ területi kamaráknál nem jelentkezik a

tevékenységükkel arányos tagdíjbevétel.

A Gktv. 2.§-ának kiegészítése meghatározza a fióktelep fogalmát.

A Gktv. 33.§-ának (3) bekezdése úgy módosul, hogy az Országos Gazdasági Kamara

Alapszabálya rendelkezhet arról, hogy a gazdálkodó szervezetet a fióktelepek

szerint illetékes területi gazdasági kamarában megilletik a tag jogai és

terhelik a kötelezettségei is. Ebben az esetben az érintett területi gazdasági

kamarák között a helyi adókról szóló törvény megosztási szabályai szerint kell

a szervezet által fizetett tagdíjat megosztani.

a 2. és 9. §-okhoz

A módosítás lehetõvé teszi, hogy ne csak törvény adhasson feladatkört a

gazdasági kamarák részére, hanem kormányrendelet is. Amennyiben ilyen

alacsonyabb szintû jogszabályban történik meg a feladatátadás, ehhez mindenkor

a gazdasági kamara egyetértése szükséges. A Gktv. 29. §-a kiegészül azokkal a

közigazgatási feladatokkal, amelyek elsõsorban mezõgazdasági tevékenységhez

kötõdnek és indokolt a törvényi szintû szabályozásuk. A közigazgatási

eljárásért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, amely megegyezik az

államigazgatási eljárási díj mértékével és általános forgalmi adót nem

tartalmaz.

a 3.§-hoz

A hatályos Gktv. csak az azonos fajtájú területi gazdasági kamarák egyesülését

teszi lehetõvé. A kamarai feladatok hatékonyabb ellátása érdekében felmerült

az az igény, hogy a jövõben különbözõ fajtájú területi kamarák is

egyesülhessenek. A 4.§ (2) bekezdésének módosítása biztosítja ezt a

lehetõséget. Az egyesülés során létrejövõ gazdasági kamara fajtáját az

egyesülésrõl döntõ küldöttgyûlés határozza meg.

a 4., 5., és 21. §-okhoz

Azon gazdálkodó szervezetek számára, amelyek többfajta gazdasági kamara

tagsági körébe tartozó tevékenységet folytatnak, a Gktv. módosítás szabadabb

választási lehetõséget biztosít. A tag bármelyik gazdasági kamarát

választhatja, amelyik tagsági körébe tartozó tevékenységet ténylegesen

folytatja. A tagsági kör stabilitásának megõrzése érdekében indokolt, hogy a

tag a kamaraválasztás jogával öt évente egy alkalommal élhessen.

A szabad kamaraválasztás biztosítása miatt a módosítás hatályon kívül helyezi

a Gktv. 8. §-ának (2) bekezdését, 9. §-ának (2) bekezdését, 10. §-ának (4)-

(5)-(6) bekezdéseit és a 21. §-ának (3)-(4) bekezdéseit.

a 6. §-hoz

A szabad kamaraválasztás felveti annak a lehetõségét, hogy néhány területi

gazdasági kamara tagság nélkül marad. A Gktv. 23.§-ának (1), illetve (5)

bekezdése alapján a területi gazdasági kamara akkor is megszûnik, ha a

tagsága más fajtájú területi gazdasági kamarába átjelentkezik. Ebben az

esetben a területi gazdasági kamara általános jogutódja az azonos fajtájú

gazdasági kamara.

a 7. §-hoz

A Gktv. 26. §-ának (1) bekezdése foglalkozik a gazdasági kamarák gazdaság

fejlesztésével összefüggõ feladataival. A Gktv. módosítás a kamarák részére

már nem csak közremûködést biztosít a mesterképzésben és a

mestervizsgáztatásban, hanem ezek végzésére a gazdasági kamarákat hatalmazza

fel.

A 26.§ (2) bekezdésének módosítása lehetõséget ad arra, hogy a gazdasági

kamarák a feladataikkal összefüggõ célokat szolgáló elkülönített állami

pénzalapok és költségvetési elõirányzatok felhasználására vonatkozó döntések

elõkészítésében résztvegyenek.

a 8. §-hoz

A 27. § (1) bekezdése i./ pontjának módosítása a kamaráknak jogot ad arra,

hogy a fogyasztók érdekeivel ellentétes gazdasági tevékenységet folytató és

ezzel a gazdálkodó szervezetek széles körének jó hírnevét sértõ, vagy

veszélyeztetõ tagjaikkal kapcsolatosan súlyosabb vagy ismétlõdõ esetben

kezdeményezzék a tevékenység gyakorlásának meghatározott idõre történõ

felfüggesztését.

A Gktv. 27. § (1) bekezdése kiegészül olyan rendelkezésekkel, amelyek alapján

a gazdasági kamarák az üzleti forgalom biztonságának és a piaci magatartás

tisztességének megteremtése, megõrzése, illetve fokozása érdekében

együttmûködnek a fogyasztóvédelmi hatóságokkal és a Gazdasági

Versenyhivatallal, és a cégeljárás szabályai szerint törvényességi felügyeleti

eljárást kezdeményezhetnek.

a 11., 12. és 14. §-okhoz

A gazdasági kamarák megnövekedett feladatai indokolják, hogy az alapszabály

több alelnök mûködését biztosítsa. A Gktv. 37.§-a (1) bekezdésének és 40.§-

ának módosítása lehetõséget ad több alelnöki tisztség, és alelnöki jogkör

meghatározására.

a 13. §-hoz

A Gktv. módosítás a területi gazdasági kamarák vonatkozásában lehetõvé teszi,

hogy titkárrá lehessen kinevezni, aki fõjegyzõvé kinevezhetõ, vagy

közigazgatási szervnél legalább kétéves gyakorlatot szerzett és felsõfokú

szakirányú végzettséggel rendelkezik.

a 15. §-hoz

A gazdasági kamarák az általuk végzett közigazgatási feladatok ellátásáért

igazgatási szolgáltatási díjat szednek. A Gktv. 53. §-a egy új b./ ponttal

egészül ki, amely az igazgatási szolgáltatási díjat a pénzügyi források között

felsorolja.

a 16. §-hoz

A fióktelepi tagdíjat az országos gazdasági kamara alapszabálya állapítja meg.

Annak érdekében, hogy a fióktelepi tagdíjfizetés a gazdálkodó szervezetekre

nézve többletterhet ne jelentsen, a módosítás 10 millió forintban határozza

meg a gazdálkodó szervezet által fizetendõ tagdíj legnagyobb mértékét.

A meg nem fizetett tagdíj köztartozás, a kamara az adózás rendjérõl szóló

törvény rendelkezéseinek megfelelõ alkalmazásával jogerõs határozat alapján

adók módjára hajtja be.

a 17. §-hoz

A közigazgatási feladatok ellátása érdekében a községi, városi, fõvárosi

kerületi jegyzõ az egyéni vállalkozók nevével, székhelyével és tevékenységével

kapcsolatos 1998. január 1-i állapotnak megfelelõ adatokat tartalmazó

nyilvántartást átadja az illetékes területi gazdasági kamaráknak.

a 18., 19. §-okhoz

Törvényben meghatározott közfeladatokat csak törvénymódosítással lehet a

gazdasági kamarák részére átadni. Ennek megfelelõen módosítani kell a

földadóról, gázszolgáltatásról és a közoktatásról szóló törvényt.

a 20.§-hoz

A javaslat felhatalmazást ad a közigazgatási feladat átadásában illetékes

miniszternek, hogy a feladatellátáshoz kapcsolódó igazgatási szolgáltatási

díjat rendeletben állapítsa meg.

Eleje Honlap