MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/4938.. számú

TÖRVÉNYJAVASLAT

az egyéni vállalkozásról szóló 1990. évi

V. törvény módosításáról

Elõadó: Dr. Fazakas Szabolcs

ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter

1997. szeptember

1997. évi ......... törvény

az egyéni vállalkozásról szóló 1990. évi

V. törvény módosításáról

1.§

Az egyéni vállalkozásról szóló - többször módosított - 1990. évi V. törvény (a

továbbiakban: Etv.) 4. §-ának (1)-(3) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezések lépnek, a § új (4)-(7) bekezdésekkel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (4)-(5) bekezdések számozása (8)-(9) bekezdésre változik:

"(1) Egyéni vállalkozás - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel -

vállalkozói igazolvány birtokában gyakorolható.

(2) Az (1) bekezdésben elõírt vállalkozói igazolvány nélkül gyakorolható a

mezõgazdasági termelõ tevékenység, és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatás.

(3) A vállalkozói igazolványt, kérelemre, az a vállalkozó székhelye és

tevékenységi köre szerint illetékes gazdasági kamara (a továbbiakban: kamara)

adja ki, amelynek az egyéni vállalkozó a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi

XVI. törvény 7-10. §-ai alapján tagjává válik.

(4) A kérelemben fel kell tüntetni az egyéni vállalkozó nevét,

székhelyét, telephelyeit, fióktelephelyeit, tevékenységi körét és

tevékenységének megnevezését.

(5) A kérelemhez mellékelni kell

a) a kérelmezõ nyilatkozatát arról, hogy vele szemben nem állnak fenn az

5. § (1) bekezdésének c-g) pontjában foglalt kizáró okok,

b) hatósági igazolást arról, hogy a kérelmezõvel szemben nem állnak fenn az

5. § (1) bekezdésének a-b) pontjában meghatározott kizáró okok,

c) a jogszabályban elõírt képesítés meglétét igazoló okiratot, amennyiben a

kérelmezõ a 9. §-ban meghatározott képesítéshez kötött tevékenységet

kíván folytatni,

d) jogszabályban elõírt más hatóság engedélyét, amennyiben a tevékenység

folytatását jogszabály hatósági engedélyhez köti,

e) a kérelmezõ nyilatkozatát az adószám, és ha adóazonosító jellel nem

rendelkezik, az annak megállapításához szükséges adatokról.

(6) A bejegyzési kérelem érkezésekor a kamara az egyéni vállalkozó nevét és

székhelyét számítógépen rögzíti. Egyidejûleg az egyéni vállalkozó az

azonosításra, illetve valamennyi más egyéni vállalkozótól való

megkülönböztetésre alkalmas kamarai nyilvántartási számot kap, amelyet ettõl

kezdõdõen az egyéni vállalkozónak az iratain fel kell tüntetnie.

(7) A (6) bekezdésben foglaltakat követõen a kamara a kérelmezõ helyett az

érintett szervezetektõl - az erre a célra létrehozott számítógépes rendszer

útján - haladéktalanul beszerzi az egyéni vállalkozó adószámát, szükség esetén

adóazonosító jelét, társadalombiztosítási folyószámlaszámát, valamint kérésre

statisztikai számjelét. A kamara az adószám, illetõleg az adóazonosítójel,

társadalombiztosítási folyószámlaszám, statisztikai számjel megállapításához

szükséges, a (4)-(5) bekezdésben meghatározott adatokat - a bejegyzési kérelem

rögzítését követõ két napon belül - számítógépes úton továbbítja az illetékes

hatóság számára."

2. §

Az Etv. 6. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

" 6.§ (1) A vállalkozói igazolványban fel kell tüntetni az egyéni vállalkozó

nevét, székhelyét, telephelyét (telephelyeit, fióktelepeit), tevékenységének

megnevezését, illetve tevékenységi körét, továbbá adószámát és kamarai

nyilvántartási számát.

(2) A vállalkozói igazolványban feltüntetett adatok megváltozását a

változástól számított 15 napon belül a kamarának be kell jelenteni. A kamara

az adatok változását az igazolványban feltünteti."

3.§

(1) Az Etv. 7. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A vállalkozói igazolvány kiadása, visszavonása és az ezzel kapcsolatos

igazgatási eljárás a kamara hatáskörébe tartozik. A vállalkozói igazolványban

feltüntetett tevékenység bõvítése, megváltoztatása esetén a vállalkozói

igazolvány kiadására irányadó szabályok szerint kell eljárni."

(2) Az Etv. 7. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A kamara a vállalkozói igazolvány kiadásáról, az egyéni vállalkozó

székhelyének, telephelyének, tevékenységének, illetve tevékenységi körének

megváltozásáról, valamint az egyéni vállalkozói tevékenység gyakorlására való

jog megszûnésérõl - az igazolványban foglalt adatok közlésével - értesíti a

területileg illetékes települési önkormányzat jegyzõjét, az Országos

Egészségbiztosítási Pénztár illetékes megyei (fõvárosi) pénztárát,

kirendeltségeit, az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság illetékes megyei

(fõvárosi) igazgatóságát, a Központi Statisztikai Hivatal illetékes megyei

igazgatóságát, továbbá a területileg illetékes állami és önkormányzati

adóhatóságot."

4. §

Az Etv. 8. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az egyéni vállalkozó tevékenységét az egyéni vállalkozói igazolvány

birtokában kezdheti meg és az abban meghatározott tevékenység keretei között

folytathatja."

5. §

Az Etv. 14. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Ha a telephely (fióktelephely) szerint illetékes kamara, vagy a

külön jogszabályban megjelölt hatóság észleli az (1) bekezdés b/ pontjában

feltüntetett, a vállalkozói igazolvány visszavonására okot adó körülményt,

köteles arról haladéktalanul értesíteni az egyéni vállalkozó székhelye

szerinti kamarát és a telephely szerint illetékes jegyzõt."

6. §

Az Etv. 7. §-ának (2) és (4) bekezdésében, 13. §-a (1) bekezdésének b)

pontjában, 13. §-a (2) bekezdésében, valamint a 14. § (1) bekezdésének b)

pontjában a "jegyzõ" szövegrész "kamara" szövegrészre módosul.

7. §

Az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.)

melléklete XVII. fejezetének címe a következõre változik:

"XVII. Üzlet mûködési engedélyének illetéke"

8. §

A személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási módokról és az azonosító kódok

használatáról szóló 1996. évi XX. törvény 20.§ (2) bekezdése a következõ f)

ponttal egészül ki:

/(2) Az adóazonosító jel kezelésére törvényben meghatározott feladatkörében

eljárva jogosult:/

" f) a gazdasági kamara az egyéni vállalkozásról szóló 1990. évi V. törvényben

meghatározott feladatai ellátásához."

9. §

(1) Ez a törvény 1998. július 1. napján lép hatályba, egyidejûleg az

Etv. 14.§ (2) bekezdése, az Itv. melléklete XVII. fejezetének 1. és 2. pontja,

valamint a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény 24. §-ának (2)

bekezdése hatályát veszti. A korábban kiadott vállalkozói igazolványok

továbbra is érvényesek.

(2) A vállalkozói igazolvány kiadására, visszavonására irányuló

folyamatban lévõ ügyekre a korábbi szabályokat kell alkalmazni.

(3) A községi, városi, fõvárosi kerületi jegyzõ az egyéni vállalkozók nevérõl,

székhelyérõl és tevékenységérõl az e törvény hatálybalépésének napjától

számított 30 napon belül köteles a megfelelõ állapotú adatokat és iratokat

tartalmazó nyilvántartást az illetékes gazdasági kamarának átadni.

A folyamatban lévõ ügyeket a határozat jogerõre emelkedését követõ 15 napon

belül köteles a jegyzõ a területileg illetékes kamaráknak átadni.

(4) Ha az e törvény hatálybalépését megelõzõen hatályba lépett jogszabály az

egyéni vállalkozói igazolvány kiadásával, visszavonásával, visszaadásával,

illetõleg a vállalkozó tevékenységével összefüggésben adatszolgáltatási,

tájékoztatási kötelezettség elõírásakor az önkormányzat jegyzõjét említi, ezen

a törvény hatályba lépését követõen a vállalkozó székhelye és tevékenységi

köre szerint illetékes gazdasági kamarát kell érteni.

(5) A Kormány felhatalmazást kap, hogy rendeletben szabályozza a 9.§ (3)

bekezdésében szereplõ nyilvántartás és iratátadás rendjét, a vállalkozói

igazolvány formai követelményeit.

(6) Felhatalmazást kap az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter,

hogy a vállalkozói igazolvány kiadása iránti eljárás díját, valamint a díj

beszedésére, kezelésére, nyilvántartásba vételére, visszatérítésére vonatkozó

részletes szabályokat - az érdekelt miniszterekkel és a pénzügyminiszterrel

egyetértésben - rendeletben állapítsa meg.

I N D O K O L Á S

az egyéni vállalkozásról szóló 1990. évi V. törvény

módosításáról rendelkezõ törvényjavaslathoz

Á L T A L Á N O S I N D O K O L Á S

Az egyéni vállalkozásról szóló 1990. évi V. törvény módosításáról rendelkezõ

törvényjavaslat elkészítése során a következõ elvek kerültek figyelembe

vételre:

- a vállalkozás változatlanul állampolgári jog maradjon azzal a

feltétellel, hogy a vállalkozónak a személyi és tárgyi feltételeket elõzetesen

kell igazolnia. A törvény a vállalkozás személyi és tárgyi feltételeit

normatív módon rendezi;

- az egyéni vállalkozásról szóló törvény deklarálja, hogy a vállalkozói

igazolvány kiadása csak akkor tagadható meg, ha a kérelem teljesítése

jogszabályba ütközik;

- a gazdasági kamarák szélesebb jogkört kapnak a vállalkozói igazolványok

kiadásában, esetleg az önkormányzati jegyzõk vállalkozói igazolvánnyal

kapcsolatos egyes hatásköreinek a gazdasági kamarákhoz való telepítésével;

- a feladatátadás a feladatellátás folyamatossága mellett nem járhat a

vállalkozók többlet adminisztrációjával és nem jelenthet többletterhet

(többlet- költséget).

A gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény értelmében a gazdasági

kamarák részt vesznek a gazdasági tevékenységgel összefüggõ közigazgatásban.

Ennek keretében eljárnak azokban a közigazgatási ügyekben, melyek intézésére

felhatalmazást kaptak, közremûködnek továbbá a gazdasággal összefüggõ

államigazgatási ügyek ellátásában is. A jogszabály felhatalmazása alapján a

gazdasági kamarák hatáskörébe utalt közigazgatási ügyekben az államigazgatási

eljárás általános szabályait kell alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy a

gazdasági kamara közigazgatási ügyben hozott határozata ellen fellebbezésnek

nincs helye, azt felügyeleti jogkörben megsemmisíteni, vagy megváltoztatni nem

lehet. A határozat felülvizsgálatát bíróságtól lehet kérni.

A törvényjavaslat fõbb jellemzõi a következõk:

a) Az 1990-ben megalkotott törvény - a gazdasági társaságokról szóló 1988.

évi VI. törvény megalkotását követõen - a magántulajdon garanciái, a

vállalkozói szabadság és az azonos versenyfeltételek biztosítását helyezte az

egyéni vállalkozások szabályozásának középpontjába. Ebbõl következõen az új

szabályozás a tradicionális kisipari és kiskereskedelmi szabályozás helyébe

lépett, megszüntetve ezzel nemcsak a múlt századig visszanyúló, egyes céhes

jellegû vonásokat, hanem fölszámolta azokat a vállalkozásokat akadályozó

kötöttségeket is, amelyek lényegében 1990-ig a kisipar és kiskereskedelem

gyakorlására vonatkozó szabályozást jellemezték.

Az egyéni vállalkozás szabályozási elvei korszerûek, az Alkotmánnyal

összhangban a társasági jogalkotás alapelveivel azonos módon, teljeskörûen

biztosítják az egyéni vállalkozás szabadságát.

Az elmúlt években ugyanakkor szembetûnõvé vált, hogy a szabályozásnak vannak

olyan elemei is, melyek arra utaltak, hogy a vállalkozások alapítását

jelentõsen megkönnyítõ szabályozás teret enged a nem kívánatos jelenségeknek,

az egyes tevékenységek folytatásának hatósági és más feltételei megfelelõ

módon nem érvényesülnek, nem hatékony az utólagos ellenõrzés, így az egyes

esetekben nem megfelelõ minõségû a munkavégzés. A törvény ugyan elõírja, hogy

az egyéni vállalkozást csak vállalkozói igazolvány birtokában lehet

gyakorolni, a jegyzõ azonban csak akkor tagadhatja meg a vállalkozói

igazolvány kiadását, ha a kérelem teljesítése jogszabályba ütközik és

elõzetesen nem vizsgálja, hogy a tevékenység folytatására elõírt

feltételelek, hatósági engedélyek, képesítési követelmények rendelkezésre

állnak-e.

Ezért a javaslat szerint a vállalkozói igazolványt az eljáró hatóság kérelem

alapján adja ki. E kérelemhez mellékelni kell mindazokat az okmányokat,

szakhatósági igazolásokat, engedélyeket, képesítési feltételek meglétét

igazoló okiratokat, amelyek alapján a kérelem elbírálható .

Az egyéni vállalkozások fontos szerepet töltenek be a lakosság helyi, fõként

szolgáltatási, kereskedelmi igényeinek kielégítésében, és ma már nem

elhanyagolható más termelési, szolgáltatási tevékenységük sem. A

fogyasztóvédelmi szempontok érvényesítésének biztosítására a korábbinál

nagyobb szerepet kell kapjon a vállalkozók felkészültségével szembeni elvárás

és annak maradéktalan érvényesítése.

b) A törvényjavaslat szerint a vállalkozói engedély kiadását a gazdasági

kamarák végeznék, és ezzel fontos közigazgatási feladatokat kapnának. A

gazdasági kamarákról szóló törvény alapján erre az alkotmányjogi lehetõség

biztosított. A javaslat következtében a jövõben a községi, városi, fõvárosi

kerületi jegyzõ hatáskörét a székhely, illetve telephelyi tagság szerint

illetékes gazdasági kamarák vennék át.

A vállalkozói igazolványt az eljáró kamara kérelem alapján adja ki. E

kérelemhez mellékelni kell mindazokat az okmányokat, szakhatósági

igazolásokat, engedélyeket, képesítési feltételek meglétét igazoló

okiratokat, amelyek alapján a kérelem elbírálható.

A hatáskör átadása a többes vállalkozói igazolvány kiadásának - ma is

jogszabályellenes - gyakorlatát kizárja, ugyanakkor a megkívánt feltételek

folyamatos ellenõrzését és a szakmai kontroll követelményeinek

érvényesítését is lehetõvé teszi.

A gazdasági kamarák nem változatlan tartalommal veszik át az eddig jegyzõk

által elvégzett vállalkozói igazolvánnyal kapcsolatos feladatokat. A

vállalkozókat a kamarák széles körû szolgáltatási, tanácsadási

tevékenységgel segítik a feladatellátás során.

A nemzetközi összehasonlító elemzéseink is azt mutatják, hogy különösen a

német és osztrák köztestületi kamarák az általános érdekképviselet mellett

fontos közigazgatási feledatokat is ellátnak, így a törvényjavaslatban

foglalt feladat kamarai ellátása a nemzetközi gyakorlatban is elfogadott.

Ez a feladatátadás logikus következménye a gazdasági kamarai rendszer

kiépülésének és a gazdasági kamarák számára törvényileg meghatározott

feladatoknak.

Az új rendszer ugyanakkor számos elõnnyel jár mind a vállalkozók, mind a

nemzetgazdaság egésze számára. A gazdasági kamarák képesek lesznek ennek

nyomán fellépni a tisztességes vállalkozók hírnevét rontó kontárokkal

szemben, s eredményesen segíthetik a feketegazdaság elleni küzdelmet is.

Hasonlóképpen a feketegazdaság elleni küzdelmet, a fogyasztói érdekvédelmet

és a tisztességes vállalkozók hírnevének védelmét szolgálja a gazdasági

kamaráknak adandó azon jogosítvány is, amely felhatalmazza a gazdasági

kamarákat a vállalkozások gyakorlásához szükséges, jogszabályban elõírt

feltételek ellenõrzésére, s e feltételek hiánya esetén a vállalkozói

igazolvány kiadásának megtagadására, illetve a korábban kiadott igazolvány

visszavonására.

c) A javaslat szerint az egyéni vállalkozói igazolványokkal kapcsolatos

eljárás gyorsítása érdekében a kamarák a kérelmezõ helyett az adóhatóságtól

beszerzik az egyéni vállalkozói adószámát, szükség esetén adóazonosító

jelét, az egészségbiztosítási pénztártól beszerzik a társadalombiztosítási

folyószámla- számot és amennyiben a vállalkozás tevékenysége azt indokolja,

kérésre a statisztikai számjelét. A gazdasági kamaráknál egy olyan

rendszer jön létre, amely jelentõsen megkönnyíti az egyéni vállalkozás

megkezdését.

A kamarák helyi irodahálózata a legtöbb megyében már létrejött, a

szolgáltatói irodahálózat alkalmas az ügyfelek részére nyújtott

szolgáltatások bõvítésére, a vállalkozásokkal kapcsolatos tanácsadói

tevékenység ellátására, a vállalkozások alapításával, megkezdésével

kapcsolatos ügyintézés egyszerûsítésére, az ügyintézési idõ lerövidítésére.

A szolgáltatói irodák a vállalkozói nyilvántartás megvalósításával a

fokozatosan bõvülõ kamarai hatáskörök révén a közigazgatás

egyszerûsítésének hatékony elemévé válhatnak.

A szabályozás az állampolgárok számára is elõnyös, mert az áttekinthetõ,

egyszerû közigazgatási eljárás, amely a gazdasági kamarai szolgáltatásokkal

összekapcsolódik, megkönnyíti a vállalkozások alapítását.

d) Az illetékekrõl szóló 1990. évi XCIII. törvény 67. § (2) bekezdése

alapján az érdekelt miniszter a pénzügyminiszterrel egyetértésben,

rendeletben szabályozza az egyes intézmények igazgatási jellegû

szolgáltatásának igénybevételéért fizetendõ díj mértékét.

Ha a szolgáltatási díj mértéke megegyezik az illetékekrõl szóló 1990. évi

XCIII. törvény mellékletének jelenleg hatályos VII. fejezetében

meghatározott összegû eljárási illetékkel, akkor az elõre láthatólag fedezi

a feladat ellátásával kapcsolatban felmerülõ költségeket.

Tekintettel arra, hogy a jövõben a vállalkozói igazolvánnyal kapcsolatos

ügyintézés a gazdasági kamarákhoz kerül - amelyek az eljárásokért

közigazgatási díjat szednek - az 1990. évi XCIII. tv. egyéni vállalkozói

igazolványra vonatkozó rendelkezését indokolt hatályon kívül helyezni.

A vállalkozói igazolványokkal kapcsolatos államigazgatási feladatok

kamarákhoz telepítése lehetõvé teszi, hogy a feladatokat a mainál nagyobb

hatékonysággal és olcsóbban lássák el. A három gazdasági kamara a költségek

csökkentése és az egységes információs rendszer kiépítése érdekében közös

területi irodákban tervezi a vállalkozói igazolványokkal kapcsolatos

feladatokat ellátni.

e) A személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási módokról és az azonosító

kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvényt az új kamarai feladatkörnek

megfelelõen módosítani kell. Ezzel válnak a kamarák jogosulttá a vállalkozói

igazolványban szereplõ adóazonosító jel kezelésére.

f) Az önkormányzati jegyzõk vállalkozási igazolvánnyal kapcsolatos feladata

megszûnik, ezért indokolt a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. tv.

24.§- ának (2) bekezdését hatályon kívül helyezni.

Az 1990. évi V. törvény 14.§ (2) bekezdése pedig azért kerül hatályon kívül

helyezésre, mert így biztosítható a megmaradó -üzletek mûködtetéséhez

kapcsolódó- jegyzõi hatáskörök elkülönítése a kamarai feladatköröktõl.

g) Felhatalmazást kap a Kormány a részletszabályok (igazolványok formája,

kiállítási rendje) meghatározására.

R É S Z L E T E S I N D O K O L Á S

az 1. §-hoz

A vállalkozói igazolványt a gazdasági kamarákról szóló törvény szerinti tagság

alapján illetékes gazdasági kamara adja ki. Az eljárás kérelemmel indul,

amelyhez mellékelni kell az elõírt feltételek meglétét igazoló okiratokat.

Az okiratok és nyilatkozatok alapján a gazdasági kamara számítógépes rendszer

útján beszerzi a kérelmezõ helyett annak adószámát, szükség esetén

adóazonosító jelét, társadalombiztosítási folyószámlaszámát, kérésre

statisztikai számjelét.

A kamara az egyéni vállalkozó nevét és székhelyét számítógépen rögzíti és az

egyéni vállalkozó részére jegyzékszámot ad. A vállalkozói igazolvány

kiadásának egyszerûsítése érdekében a kamara a kérelmezõ helyett megszerzi

társadalombiztosítási folyószámlaszámát, adóazonosító jelét, adószámát és

statisztikai számjelét.

a 2. §-hoz

A vállalkozói igazolvány tartalma kiegészül a kamarai nyilvántartási számmal.

Az adatokban bekövetkezett változásokhoz kapcsolódó feladatok pedig a

kamarához kerülnek, így a bejelentési kötelezettséget is e szerv felé kell

teljesíteni.

a 3. §-hoz

A vállalkozói igazolvány kiadása, visszavonása a székhely, illetve telephely

szerinti területi kamara hatáskörébe tartozik.

A tevékenységi kör bõvítése, megváltoztatása esetén az igazolvány kiadására

vonatkozó szabályok szerint kell eljárni, vagyis elõzetesen igazolni kell a

feltételek meglétét.

A gazdasági kamara köteles értesíteni a területileg illetékes jegyzõt az

egyéni vállalkozásokkal kapcsolatos lényeges változásokról. Ez biztosítja azt,

hogy az önkormányzatok - a lakosság érdekében is - megfelelõ információkkal

rendelkezzenek a területükön mûködõ egyéni vállalkozásokról.

A Központi Statisztikai Hivatal tájékoztatása a meghatározott tevékenységi

körök gyakorlásának egységes nyilvántartását szolgálja.

Az adóhatóságnak a vállalkozási tevékenység gyakorlására való jog

megszûnésérõl való értesítése pedig azt a célt szolgálja, hogy a hatóság

értesülhessen arról, ha a magánszemély egyéni vállalkozói adóbevallást nem

nyújthat be.

a 4. §-hoz

Az egyéni vállalkozó csak vállalkozói igazolvány birtokában és az irányadó

jogszabályok elõírásai szerint mûködhet, és csak olyan tevékenységet

folytathat, amelyet a vállalkozói igazolványa tartalmaz.

az 5. §-hoz

Az értesítési kötelezettség egyik biztosítéka annak, hogy az egyéni

vállalkozók a vonatkozó jogszabályokat betartsák.

a 6. §-hoz

Az egyéni vállalkozói igazolványokkal kapcsolatos jegyzõi jogkört a jövõben a

gazdasági kamarák látják el, ezért a törvény szövegébe jegyzõ helyett kamara

szövegrész kerül.

a 7. §-hoz

Az illetékekrõl szóló törvény melléklete XVII. fejezetének módosításával

lehetõség nyílik arra, hogy a gazdasági kamarák az egyéni vállalkozói

igazolvány kiadásával kapcsolatos eljárásokért szolgáltatási díjat szedjenek.

a 8. §-hoz

A személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási módokról és az azonosító kódok

használatáról szóló 1996. évi XX. törvényt az új kamarai feladatkörnek

megfelelõen módosítani kell. Ezzel válnak a kamarák jogosulttá a vállalkozói

igazolványban szereplõ adóazonosító jel kezelésére.

a 9. §-hoz

A vállalkozói igazolvány kiadásával kapcsolatos jegyzõi hatáskör átadásával

összefüggõ feladatok szükségessé teszik, hogy a módosítás 1998. július 1-én

lépjen hatályba, indokolt ezért az átmeneti szabályokról is rendelkezni.

Az Etv. 14.§ (2) bekezdésének hatályon kívül helyezését a megmaradó jegyzõi és

a létesülõ kamarai hatáskörök pontos szétválasztása indokolja.

Az önkormányzati jegyzõk vállalkozási igazolvánnyal kapcsolatos feladata

megszûnik, ezért a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. tv. 24.§-ának

(2) bekezdése hatályon kívül helyezésre kerül.

A folyamatosság biztosítása érdekében a már kiadott igazolványok továbbra is

érvényben maradnak, és a megkezdett ügyekben a korábbi szabályok szerint kell

eljárni.

A Kormány a törvénymódosításhoz kapcsolódó részletszabályok meghatározására

kap felhatalmazást.

Eleje Honlap