MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/ 4939. számú

törvényjavaslat

a fogyasztóvédelemrõl

Elõadó: Dr. Fazakas Szabolcs

ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter

1997. szeptember

1997. évi ............. törvény

a f o g y a s z t ó v é d e l e m r õ l

Az Országgyûlés annak érdekében, hogy olyan szabályozás jöjjön létre, amely

biztosítja a fogyasztói érdekek - különösen a biztonságos áruhoz és

szolgáltatáshoz, a vagyoni érdekek védelméhez, a megfelelõ tájékoztatáshoz és

oktatáshoz, a hatékony jogorvoslathoz, továbbá a társadalmi szervezeteken

keresztül történõ fogyasztói érdekképviselethez fûzõdõ érdekek - védelmét,

valamint az érvényesítésükhöz szükséges intézményrendszer továbbfejlesztését,

a következõ törvényt alkotja:

ELSÕ RÉSZ

ÁLTALÁNOS ÉS A FOGYASZTÓI ÉRDEKVÉDELMET BIZTOSÍTÓ RENDELKEZÉSEK

I. FEJEZET

Általános rendelkezések

A törvény hatálya

1. §

E törvény hatálya - külön törvény eltérõ rendelkezése hiányában - kiterjed a

gazdálkodó szervezeteknek és a fióktelepeknek (a továbbiakban együtt:

gazdálkodó szervezet) a Magyar Köztársaság területén végzett mindazon

tevékenységére, amely a fogyasztókat érinti vagy érintheti.

Értelmezõ rendelkezések

2. §

E törvény alkalmazásában:

a) Áru: bármely birtokba vehetõ, forgalomképes dolog, ideértve a dolog módjára

hasznosítható javakat is.

b) Szolgáltatás: olyan tevékenység, amely a fogyasztóval kialakított

közvetlen kapcsolat keretében elégíti ki a fogyasztói szükségleteket úgy,

hogy a szolgáltatás nyújtása és igénybevétele (fogyasztása) idõben részben

vagy teljesen egybeesik.

c) Fogyasztási kölcsön: a hitelintézetekrõl és pénzügyi vállalkozásokról szóló

1996. évi CXII. törvény hatálya alá nem tartozó minden olyan kölcsön,

részletfizetés vagy halasztott fizetés, amelyet gazdálkodó szervezet

fogyasztó részére nyújt az általa forgalmazott áru megvásárlásához, illetve

az általa nyújtott szolgáltatás igénybevételéhez.

e) Fogyasztó: az a személy, aki - gazdasági vagy szakmai tevékenység körén

kívül - árut vesz, rendel, kap, használ, illetve akinek a részére a

szolgáltatást végzik, továbbá, aki az áruval vagy szolgáltatással

kapcsolatos tájékoztatás vagy ajánlat címzettje.

d) Fogyasztási kölcsönszerzõdés: a fogyasztási kölcsön igénybevételére

irányuló szerzõdés.

f) Fogyasztói forgalom: az árunak vagy a szolgáltatásnak közvetlenül a

fogyasztó mint végsõ felhasználó részére történõ forgalmazása vagy

nyújtása, továbbá ingyenes minta, áru átadása.

g) Forgalmazó: az árut vagy a szolgáltatást fogyasztói forgalomba hozó

gazdálkodó szervezet.

h) Gyártó: az árut üzletszerûen elõállító vagy termelõ, illetve az, aki az

árun elhelyezett nevével, védjegyével vagy egyéb megkülönböztetõ jelzés

alkalmazásával önmagát az áru gyártójaként tünteti fel, továbbá, akinek a

tevékenysége az áru forgalomba hozatala során az áru biztonságosságát

befolyásolhatja. Ha a gyártó székhelye nem a Magyar Köztársaság területén

van, az áru importálója minõsül gyártónak.

i) Közüzemi szolgáltatás: villamosenergia-, gáz-, hõ-, víz-, szennyvíz- és

hulladékkezelési, köztisztasági és távközlési szolgáltatás.

II. FEJEZET

A fogyasztók életének, egészségének és biztonságának védelme

3.§

(1) Forgalomba csak biztonságos áru hozható.

(2) A gyártó köteles gondoskodni az áru biztonságosságáról.

(3) A forgalmazó nem hozhat forgalomba olyan árut, amelyrõl tudja vagy a

rendelkezésére álló adatok, illetve tájékoztatás alapján tudnia kellene,

hogy az áru nem biztonságos. A forgalmazó köteles megtenni az áru

biztonságosságának megõrzéséhez szükséges intézkedéseket, így köteles

különösen a gyártóval együttmûködni az áru használatával együttjáró

kockázati tényezõkre vonatkozó tájékoztatásnak a fogyasztó részére történõ

átadásában, valamint a veszély elhárítását, illetve megelõzését szolgáló

intézkedések végrehajtásában.

4.§

(1) Ha az áru biztonságosságát jogszabály vagy nemzeti szabvány nem határozza

meg, az áru akkor minõsül biztonságosnak, ha a fogyasztó életét,

egészségét, testi épségét a rendeltetésszerû vagy az ésszerûen várható

használat idõtartama alatt nem, vagy csak a rendeltetésszerû vagy

ésszerûen várható használatával járó legkisebb mértékben veszélyezteti.

(2) Az áru biztonságosságát elsõsorban a következõk alapján kell megítélni:

a) az áru (összetétele, csomagolása, összeszerelésére és karbantartására

vonatkozó elõírások) alapvetõ ismérvei,

b) az árunak más árura gyakorolt - az együttes használat során ésszerûen

várható - hatásai,

c) az áru külsõ megjelenítése, címkézése, használati vagy más

tájékoztatója,

d) az áru használatának hatása a fokozott veszélynek kitett - különösen a

kiskorú - fogyasztókra.

(3) A gyártó köteles a fogyasztót írásban figyelmeztetni úgy, hogy a fogyasztó

felmérhesse az áru rendeltetésszerû vagy ésszerûen várható használatával

járó kockázatot, feltéve, hogy a kockázat figyelmeztetés nélkül azonnal nem

észlelhetõ. A figyelmeztetés nem mentesíti a gyártót és a forgalmazót az áru

biztonságosságával kapcsolatos kötelezettségei alól.

(4) A gyártó köteles a forgalomba hozott áruval kapcsolatos kockázati

tényezõket felmérni és megtenni a megelõzésükhöz, illetve az elhárításukhoz

szükséges intézkedéseket, így különösen:

a) az árut azonosításra alkalmas jelöléssel ellátni,

b) a forgalomba hozott áru biztonságosságát mintavétel útján rendszeresen

ellenõrizni,

c) az áru biztonságosságával kapcsolatos kifogásokat kivizsgálni,

d) a forgalmazót az ellenõrzések megállapításairól tájékoztatni.

e) az árut a forgalomból kivonni.

(5) Az áru biztonságosságának megítélését nem befolyásolja önmagában az a

tény, hogy késõbb nagyobb biztonságot nyújtó áru kerül forgalomba.

5.§

A 3.- 4.§-ban foglaltakat nem kell alkalmazni, ha a forgalmazó az

értékesítéskor a fogyasztóval egyértelmûen közli, hogy

a) az áru régiség,

b) az árut használat elõtt helyre kell állítani.

III. FEJEZET

A fogyasztók vagyoni érdekeinek védelme

A fogyasztók vagyoni érdekeinek védelmét biztosító általános rendelkezések

6.§

(1) Az e törvényben meghatározott jogkövetkezményeket alkalmazni kell, ha a

gazdálkodó szervezet

a) az áru elõállítására, átvételére, mérlegelésére, csomagolására,

címkézésére, árának feltüntetésére, tárolására, szállítására és forgalomba

hozatalára, illetve a szolgáltatás nyújtására vonatkozó jogszabályi

elõírásokat megsérti,

b) a fogyasztókat - hamis méréssel, számolással, az áru minõségének

megrontásával - megkárosítja,

c) a nyitvatartásra vonatkozó szabályokat megszegi,

d) üzletkörébe nem tartozó árut árusít vagy szolgáltatást nyújt,

e) a fogyasztók minõségi kifogásait a jogszabályok megsértésével intézi,

f) a forgalomból az árut jogosulatlanul visszatartja, illetve a szolgáltatás

nyújtását jogosulatlanul megtagadja,

g) a vásárlók könyvét szabálytalanul kezeli,

h) nem megfelelõ minõségû árut hoz forgalomba vagy ilyen szolgáltatást

nyújt,

i) a hatósági árnál vagy az árura vagy szolgáltatásra egyébként kötelezõen

megállapított árnál magasabb árat kér,

j) a megfelelõség-tanúsítási vagy az elõzetes minõségvizsgálati

kötelezettséget megszegi.

Fogyasztási kölcsön

7.§

(1) A fogyasztási kölcsönszerzõdés érvényességéhez a szerzõdés írásba

foglalása és egy példányának a fogyasztó részére történõ átadása szükséges.

(2) Semmis az a fogyasztási kölcsönszerzõdés, amelyik nem tartalmazza:

a) a szerzõdés tárgyát képezõ áru vagy szolgáltatás meghatározását,

b) a szerzõdés alapján fizetendõ ellenszolgáltatás meghatározását,

c) a tulajdonjog átszállásának idõpontját és feltételeit,

d) a szerzõdéssel kapcsolatos összes költséget, ideértve a kamatokat,

járulékokat, valamint ezek éves, százalékban kifejezett értékét,

e) az éves, százalékban kifejezett teljes hiteldíjat,

f) az éves, százalékban kifejezett hiteldíj módosításának feltételeit vagy,

ha ez nem lehetséges, az errõl szóló tájékoztatást,

g) a részletek számát, összegét, a törlesztési idõpontokat,

h) ha az áru ára vagy a szolgáltatás díja a szerzõdés idõtartama alatt

változhat, a változás feltételeit, illetve azt az összeget, melynek

elérése esetén a fogyasztó hátrányos következmények nélkül a

szerzõdéstõl elállhat.

(3) A (2) bekezdés e) pontja szerinti éves, százalékban kifejezett teljes

hiteldíj összegét a hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló

1996. évi CXII. törvény, valamint a teljes hiteldíj mutató számítására és

közzétételére vonatkozó rendelkezések alapján kell kiszámítani.

(4) A fogyasztási kölcsönszerzõdésre vonatkozó szabályoktól a fogyasztó

hátrányára eltérõ szerzõdési kikötés semmis.

(5) A szerzõdés semmisségére csak a fogyasztó érdekében lehet hivatkozni.

(6) A hitelezõ köteles a fogyasztót a fogyasztási kölcsönszerzõdés

megkötésekor minden olyan szerzõdési feltételrõl tájékoztatni, amely

jogszabály alapján válik a szerzõdés részévé.

(7) Fogyasztási kölcsönszerzõdés esetében a fogyasztó - a szerzõdés

megszüntetése érdekében - minden esetben élhet a lejárat elõtti teljesítés

jogával. Ebben az esetben a hitelezõ köteles a hiteldíjat arányosan

csökkenteni.

IV. FEJEZET

A fogyasztók tájékoztatása

A tájékoztatás célja

8.§

A tájékoztatásnak alkalmasnak kell lennie arra, hogy a fogyasztó rendelkezzen

a) az áru- és szolgáltatás-választás megkönnyítéséhez, továbbá az áru és a

szolgáltatás használatához, az áru fenntartásához szükséges megfelelõ

ismeretekkel az áru és a szolgáltatás alapvetõ tulajdonságairól,

jellegzetességeirõl, az áru és a szolgáltatás minõségérõl, áráról,

díjáról, valamint az áru használatára vonatkozó utasításokról és

használatával járó veszélyekrõl,

b) a jogai érvényesítéséhez szükséges alapvetõ ismeretekkel.

A címkézés

9.§

Az áru - külön jogszabályban meghatározott áruk kivételével - akkor hozható

forgalomba, ha a csomagolásán vagy másutt, de az árutól elválaszthatatlanul

elhelyezett címkén jól olvashatóan, magyar nyelven, közérthetõen és

egyértelmûen tartalmazza a fogyasztók tájékoztatásához és a hatósági

ellenõrzéshez szükséges, a 10. §-ban meghatározott adatokat.

10.§

(1) Az áru címkéjének tartalmaznia kell az áru

a) pontos megnevezését, amelyet védjegy vagy fantázianév nem

helyettesíthet;

b) gyártójának vagy forgalmazójának nevét és címét azonosításra alkalmas

módon;

c) származási helyének megjelölését.

(2) Az áru jellegétõl és rendeltetésétõl függõen a címkének az (1)

bekezdésben meghatározottakon túl tartalmaznia kell az áru:

a) méreteit, nettó mennyiségét az árura jellemzõ mértékegységben vagy

darabszámban,

b) elõállításához felhasznált összetevõket (minõségi, mennyiségi

összetételét),

c) rendeltetésszerû használhatóságának vagy minõségmegõrzésének várható

idõtartamát,

d) alapvetõ mûszaki jellemzõit,

e) minõségi osztályba sorolását,

f) energia-felhasználásának ismérveit,

g) környezet-, illetve természetkímélõ jellegét (a felhasznált anyagok,

az elõállítás módja és a használat tekintetében), illetve azoknak az

áruknak vagy szolgáltatásoknak az esetében, amelyek után - a környezet

védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény és

külön jogszabályok alapján - környezetterhelési díj, továbbá termékdíj

fizetési kötelezettség áll fenn, a környezetterhelés jellegét;

h) megfelelõségi jelölését vagy engedélyköteles árunál az engedélyszámot.

(3) Ha az áru jellege indokolja, a címkének megfelelõ tájékoztatást kell

tartalmaznia az áru rendeltetésszerû használatával együttjáró, az áru

elõrelátható használati ideje alatt fennálló veszélyességi tényezõrõl úgy,

hogy a fogyasztó a veszélyt képes legyen felmérni és megtenni az

elhárításához szükséges intézkedéseket.

(4) A címke tartalma megjeleníthetõ szöveggel, számmal, képpel, ábrával,

jellel és jelöléssel, úgy, hogy az megfeleljen az (1)-(3) bekezdésekben

foglaltaknak.

11.§

Az egyes árufajták címkéjének tartalmára és megjelenítési formájára jogszabály

további részletes elõírásokat is meghatározhat.

A használati és kezelési útmutató

12.§

(1) Külön jogszabályban meghatározott áru csak használati és kezelési

útmutatóval hozható forgalomba.

(2) A használati és kezelési útmutatóban a fogyasztókat magyar nyelven,

közérthetõen és egyértelmûen tájékoztatni kell az áru rendeltetésszerû

használatának, felhasználásának, eltarthatóságának és kezelésének (a

továbbiakban együtt: rendeltetésszerû használat) módjáról, így különösen az

áru

a) rendeltetésszerû használatára vonatkozó utasításokról, feltételekrõl és

ismeretekrõl,

b) minõségének megtartásához szükséges különleges tárolási, kezelési

feltételekrõl, amennyiben azok az áru minõségmegõrzési idõtartamát,

illetve felhasználhatóságát nagymértékben befolyásolják.

A megfelelõség tanúsítása

13.§

Azok az áruk, amelyekre vonatkozóan jogszabály megfelelõség-tanúsítási

kötelezettséget ír elõ, csak az elõírt mód szerinti megfelelõségi

tanúsítvánnyal együtt hozhatók forgalomba.

Az ár feltüntetése

14.§

(1) Az áru fogyasztói forgalombahozatalakor a forgalmazó köteles - külön

jogszabályban meghatározottak szerint - a fogyasztót írásban tájékoztatni

az eladási árról és az egységárról, illetve a szolgáltatás díjáról.

(2) Az eladási árat, az egységárat és a szolgáltatás díját a Magyar

Köztársaság területén érvényes fizetõeszköz szerint meghatározva,

egyértelmûen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell

feltüntetni.

(3) Több eladási ár vagy szolgáltatási díj egyidejû feltüntetése esetén az

áru eladási árán vagy a szolgáltatás díján a feltüntetett legalacsonyabb

eladási árat vagy szolgáltatási díjat kell érteni.

(4) Az árcímke nem takarhatja el az egyedi csomagoláson jogszabály kötelezõ

elõírása szerint elhelyezett fogyasztói tájékoztatót.

A csomagolás

15.§

(1) Az árut úgy kell csomagolni, hogy a csomagolás óvja meg az áru minôségét,

könnyítse meg szállítását, ne befolyásolja hátrányosan az áru minõségét

vagy mennyiségét, segítse elõ a korszerû kiszolgálást, feleljen meg a

biztonságos munkavégzés és az egészségvédelem követelményeinek.

(2) Az áru csomagolására jogszabály további elõírásokat határozhat meg.

Felelõsség a tájékoztatási és csomagolási szabályok megsértéséért

16.§

(1) A fogyasztók tájékoztatására, valamint a csomagolásra vonatkozó szabályok

megtartására

a) a címkézés, a használati és kezelési útmutató, a megfelelõség-

tanúsítás, valamint a csomagolás tekintetében a gyártó,

b) az ár feltüntetése tekintetében a forgalmazó

köteles.

(2) Ha a gyártó az árut nem látja el a törvény 9-15. §-aiban, illetve külön

jogszabályban meghatározott tájékoztatással és csomagolással, a forgalmazó

köteles azt pótolni.

(3) A forgalmazónak kell bizonyítania, hogy a tájékoztatást a fogyasztónak

megadta.

(4) A fogyasztó - választása szerint - a gyártóval, illetve az árut

forgalomba hozó bármelyik gazdálkodó szervezettel szemben érvényesítheti

jogait, függetlenül attól, hogy a gyártót megnevezték-e.

(5) A (2)-(4) bekezdésekben foglalt rendelkezések nem érintik a forgalmazónak

a gyártóval szemben érvényesíthetõ igényeit.

V. FEJEZET

A fogyasztók oktatása

17.§

(1) A fogyasztóval iskolai és iskolán kívüli oktatás keretében meg kell

ismertetni az igényei érvényesítéséhez szükséges jogszabályokat.

(2) A fogyasztóvédelmi oktatás elsõsorban állami feladat.

(3) Az iskolai fogyasztóvédelmi oktatás a Nemzeti Alaptanterv részét képezi.

A Nemzeti Alaptanterv fogyasztóvédelemmel kapcsolatos követelményeinek a

Kormány részére történõ benyújtása elõtt be kell szerezni a fogyasztói

érdekek országos képviseletét ellátó társadalmi szervezetek véleményét is.

(4) A Nemzeti Alaptanterv elvei és követelményei szerint az ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter (a továbbiakban: miniszter)

közremûködik a közoktatás intézményei számára készülõ fogyasztóvédelmi

tantervi követelmények meghatározásában.

(5) Az állam az iskolai fogyasztóvédelmi oktatással kapcsolatos feladatait az

oktatási intézményeken keresztül, a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõséggel és a

fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetekkel

együttmûködve látja el.

VI. FEJEZET

A fogyasztói jogok érvényesítése

Békéltetõ testület

18.§

(1) A békéltetõ testület eljárásának célja a fogyasztó és a gazdálkodó

szervezet közötti vitás ügy (fogyasztói jogvita) egyezségen alapuló

rendezésének megkísérlése, ennek eredménytelensége esetén pedig az ügy

eldöntése a fogyasztói jogok gyors, hatékony és egyszerû érvényesítésének

biztosítása érdekében.

(2) A békéltetõ testület a területi gazdasági kamarák (a továbbiakban: kamara)

mellett mûködõ független testület.

(3) A békéltetõ testületet az azonos területen mûködõ kereskedelmi és

iparkamara, kézmûves kamara és agrárkamara közösen mûködteti.

(4) A különbözõ területen mûködõ területi gazdasági kamarák a békéltetõ

testületet közösen is mûködtethetik.

(5) A helyi önkormányzatok - önkéntesen és a kamarával történõ megállapodás

alapján - részt vállalhatnak a békéltetõ testület mûködtetésének

feladataiból.

19.§

(1) A békéltetõ testület hatáskörébe az áruk és szolgáltatások minõségével,

biztonságosságával és a termékfelelõsségi szabályok alkalmazásával,

valamint a szerzõdések megkötésével és teljesítésével kapcsolatos

fogyasztói jogviták bírósági eljáráson kívüli rendezése tartozik.

(2) A békéltetõ testület hatásköre nem terjed ki azokra a fogyasztói

jogvitákra, amelyekre jogszabály valamely hatóság hatáskörét állapítja

meg.

20.§

(1) Az eljárásra az a békéltetõ testület illetékes, amelynek területén a

fogyasztó állandó vagy ideiglenes lakóhelye, illetõleg az eljárást

kezdeményezõ szervezet székhelye található.

(2) Belföldi lakóhely hiányában az illetékesség a fogyasztó tartózkodási

helyéhez igazodik. Ha ez külföldön van, az illetékességet a panasszal

érintett gazdálkodó szervezet vagy az annak képviseletére hivatott szerv

székhelye alapítja meg.

(3) A fogyasztó a kérelmet a szerzõdés teljesítésének helye szerint illetékes

békéltetõ testületnél is benyújthatja.

(4) A békéltetõ testület illetékességi területe a testületet mûködtetõ

területi gazdasági kamarák illetékességi területéhez igazodik.

21.§

(1) A békéltetõ testület elnökbõl, elnökhelyettesbõl és tagokból (a

továbbiakban együtt: békéltetõ testületi tagok) áll.

(2) A testületi tagokat - testületenként legalább 10, legfeljebb 30 fõt -

egyrészrõl a kamara, másrészrõl a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó

társadalmi szervezetek egyenlõ arányban jelölik ki. A tagokról a békéltetõ

testület mûködési feltételeit biztosító kamara listát vezet. A kamara a

testületi tagok listáját megküldi a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõségnek,

továbbá kérésre a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi

szervezeteknek, valamint az illetékességi területén mûködõ helyi

önkormányzatoknak.

(3) Az elnököt - a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség fõigazgatójának

javaslatára - a miniszter bízza meg a testületi tagok közül.

(4) Az elnökhelyettest az elnök jelöli ki a testületi tagok közül. Az

elnökhelyettes teljes jogkörrel helyettesíti az elnököt annak

akadályoztatása esetén.

(5) A békéltetõ testületi tagok megbízatása három évre szól.

(6) A békéltetõ testület tagjai tevékenységüket külön jogszabályban

meghatározott díjazás ellenében végzik.

22.§

(1) Békéltetõ testületi tag az lehet, aki felsõfokú iskolai végzettséggel és

annak megfelelõ, legalább két éves szakmai gyakorlattal rendelkezik.

(2) Nem lehet békéltetõ testületi tag

a) aki a polgári jog szabályai szerint cselekvõképtelen vagy korlátozottan

cselekvõképes,

b) aki a büntetett elõélethez fûzõdõ hátrányok alól nem mentesült.

23.§

A békéltetõ testület tagjainak függetlennek és pártatlannak kell lenniük, nem

lehetnek képviselõi a feleknek, eljárásuk során utasítást nem fogadhatnak el.

Teljes titoktartásra kötelezettek a békéltetõ testület mûködése során

tudomásukra jutott tények és adatok tekintetében, az eljárás megszûnése után

is. Minderrõl kijelölésük elfogadásakor írásbeli nyilatkozatot kötelesek

tenni.

24.§

(1) A békéltetõ testületi tag megbízatása megszûnik

a) a megbízatás idõtartamának lejártával,

b) a 22. § (2) bekezdésében foglalt kizáró okok bekövetkezése esetén,

c) lemondással,

d) alkalmatlanná válása esetén,

e) halálával.

(2) Az (1) bekezdés d) pontja szerinti esetben a megbízatás megszûnését a

békéltetõ testület elnöke - az érintett testületi tag meghallgatása után és

a tagot jelölõ szervezet véleményének figyelembevételével - állapítja meg.

(3) Ha a békéltetõ testületi tag megbízatása a törvényben szabályozott

bármely okból megszûnik, helyette a testületi tag jelölésére vonatkozó

rendelkezések megfelelõ alkalmazásával új testületi tagot kell kijelölni.

25.§

(1) A békéltetõ testület három tagú tanácsban jár el. Az eljáró tanács egyik

tagját az eljárást megindító fogyasztó, illetve a fogyasztói érdekek

képviseletét ellátó társadalmi szervezet, egy másik tagját pedig az

eljárással érintett gazdálkodó szervezet jelöli ki a testületi tagok 21. §

(2) bekezdésében meghatározott listájáról, és az így kijelölt két tag

jelöli ki az eljáró tanács elnökét.

(2) Ha a felek bármelyike a megadott határidõn belül nem él a jelölés

lehetõségével, vagy a két kijelölt testületi tag a kijelölésüktõl számított

három napon belül nem egyezik meg a harmadik tag személyében, az eljáró

tanács hiányzó tagját a testület elnöke jelöli ki, figyelemmel arra, hogy

legalább egy tag a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi

szervezetek által jelölt, egy másik tag pedig a kamara által jelölt

testületi tagok közül kerüljön ki, valamint minden olyan szempontra, amely

nagy valószínûséggel biztosítja független és pártatlan testületi tag

kijelölését.

(3) Ha a felek az ügy eldöntését egyszerûnek tartják és egy testületi tag

személyében megállapodnak, ez a testületi tag egyedül jogosult az eljárás

lefolytatására.

(4) Ahol a törvény a továbbiakban eljáró tanácsot említ, azon az egyedül

eljáró testületi tagot is érteni kell.

26.§

(1) A békéltetõ testületi tag az eljárásból ki van zárva, ha neki vagy

hozzátartozójának (Ptk. 685. § b) pont) a vitás ügyhöz személyi vagy

vagyoni érdekeltsége fûzõdik, illetve egyéb ok miatt elfogult, kivéve, ha a

feleket errõl tájékoztatta, és ennek ismeretében személye ellen egyik fél

sem emelt kifogást.

(2) A felek, illetve az elnök által az eljáró tanácsba kijelölt testületi tag

köteles a testület elnökének haladéktalanul bejelenteni és a felek elõtt

feltárni minden olyan körülményt, amely jogos kétségeket ébreszthet

függetlensége vagy pártatlansága tekintetében.

(3) Az eljáró tanácsba kijelölt testületi tag ellen a fél kizárási kérelmet

terjeszthet elõ, amennyiben olyan körülmények állnak fenn, amelyek jogos

kétségeket ébresztenek függetlensége vagy pártatlansága tekintetében.

(4) A fél az általa kijelölt testületi tag ellen csak olyan okból élhet

kizárási kérelemmel, amely a kijelölést követõen vált elõtte ismertté.

(5) Az indokolással ellátott írásbeli kizárási kérelem attól a naptól

számított három napon belül terjeszthetõ elõ, amikor a fél az eljáró tanács

összetételérõl tudomást szerzett, vagy amikor a (3) bekezdésben említett

körülmények elõtte ismertté váltak.

(6) A kizárási kérelemrõl a békéltetõ testület elnöke dönt, az érintett

testületi tag meghallgatása után. E döntés meghozataláig az eljáró tanács -

a kizárással érintett testületi tagot is beleértve - folytathatja az

eljárást, de érdemi határozatot nem hozhat.

27.§

(1) A békéltetõ testület eljárása megindításának feltétele, hogy a fogyasztó

az érintett gazdálkodó szervezettel közvetlenül megkísérelje a panaszügy

rendezését.

(2) E körben a gazdálkodó szervezet fokozott együttmûködésre köteles. Ha a

fogyasztó panaszával nem ért egyet, köteles a fogyasztónak errõl

haladéktalanul rövid indokolással ellátott írásbeli nyilatkozatot adni.

28.§

(1) A békéltetõ testület eljárása a 27. §-ban szabályozott egyeztetést

követõen kérelemre indul.

(2) A kérelmet a fogyasztó vagy - a több fogyasztót érintõ vitás ügyben - a

fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezet terjesztheti

elõ, ezer forint eljárási díj befizetésével.

(3) A kérelmet a békéltetõ testület elnökéhez írásban kell benyújtani. A

kérelemnek tartalmaznia kell

a) a fogyasztó nevét, lakóhelyét,

b) a panasszal érintett gazdálkodó szervezet nevét, székhelyét,

c) a panasz rövid leírását, az azt alátámasztó tényeket és azok

bizonyítékait,

d) a fogyasztó nyilatkozatát a 27. § (1) bekezdésében elõírt feltétel

teljesítésérõl,

e) a tanács döntésére irányuló indítványt.

(4) A kérelemhez csatolni kell azt az okiratot, illetve annak másolatát

(kivonatát), amelynek tartalmára a fogyasztó bizonyítékként hivatkozik, így

különösen a gazdálkodó szervezet írásbeli nyilatkozatát a panasz

elutasításáról, illetõleg - közüzemi, valamint pénzügyi szolgáltatási

tevékenységet folytató gazdálkodó szervezet esetében - az ügyfélszolgálati

iroda elutasító nyilatkozatát.

(5) Ha a kérelem nem felel meg a (3)-(4) bekezdésekben foglaltaknak, vagy a

kérelmezõ az eljárási díjat nem vagy hiányosan fizette be, a békéltetõ

testület elnöke a kérelmet a hiányok megjelölése mellett pótlás végett a

kérelmezõnek visszaküldi.

29.§

(1) Az eljárás megindulásától kezdõdõ határidõk számításakor az eljárás

megindulásának az minõsül, amikor a hiánytalan kérelem a békéltetõ testület

elnökéhez beérkezik.

(2) A békéltetõ testület elnöke az eljárás megindulásától számított három

napon belül megvizsgálja, hogy az ügy a testület hatáskörébe és

illetékessége alá tartozik-e. A testület hatáskörének vagy illetékességének

hiánya esetén az ügyet - a kérelmezõ egyidejû értesítésével - a

hatáskörrel, illetve illetékességgel rendelkezõ szervezetnek haladéktalanul

megküldi.

(3) A testület hatáskörének és illetékességének megállapítása esetén az elnök

az eljárás megindulásától számított tizenöt napon belüli meghallgatási

idõpontot tûz ki a felek számára.

(4) Az elnök a meghallgatás kitûzött idõpontjáról a feleket a kérelem

másolatának egyidejû kézbesítése mellett kellõ idõben elõzetesen értesíti,

egyben felhívja a feleket, hogy az eljáró tanács általuk jelölhetõ tagjára

vonatkozó javaslatukat legkésõbb az értesítés kézhezvételétõl számított

három napon belül tegyék meg, illetve - egyszerûen eldönthetõ ügy esetén -

az egyedül eljáró testületi tag személyében e határidõ alatt állapodjanak

meg, ellenkezõ esetben a kijelölésrõl a békéltetõ testület elnöke

hivatalból gondoskodik.

(5) Az értesítésben a panasszal érintett gazdálkodó szervezetet fel kell

szólítani, hogy öt napon belül írásban nyilatkozzék a panasz jogosságát és

az ügy körülményeit, valamint a tanács döntésének kötelezésként történõ

elfogadását (alávetés) illetõen, nyilatkozatában jelölje meg az állításait

alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait, illetve csatolja azokat az

okiratokat (ezek másolatát), amelyek tartalmára bizonyítékként hivatkozik.

Figyelmeztetni kell a gazdálkodó szervezetet, hogy az ügy érdemére

vonatkozó nyilatkozattételének elmaradása esetén a tanács a rendelkezésére

álló adatok alapján határoz.

(6) A gazdálkodó szervezet válasziratának másolatát az elnök a kérelmezõnek

haladéktalanul megküldi, ha pedig erre már nincs elegendõ idõ, azt a

meghallgatáson adja át.

30.§

(1) A meghallgatáson a tanács elnöke egyezséget kísérel meg létrehozni a

felek között. Ha az egyezség megfelel a jogszabályoknak, a tanács azt

határozattal jóváhagyja, ellenkezõ esetben, illetve egyezség hiányában az

eljárást folytatja.

(2) Az eljárás során a tanács köteles a feleket egyenlõ elbánásban

részesíteni. Köteles lehetõséget adni a felek számára álláspontjuk

elõadására, illetve beadványaik elõterjesztésére.

(3) Az eljárás nyilvános, bármelyik fél azonban kérheti a nyilvánosság

kizárását.

31.§

(1) A kérelem, illetve a válaszirat az eljárás során szabadon módosítható

vagy kiegészíthetõ, kivéve, ha az eljáró tanács ennek lehetõségét az ezzel

okozott késedelemre tekintettel kizárja, vagy a gazdálkodó szervezet az

alávetésre hivatkozva a kérelem módosítása, illetõleg kiegészítése ellen

tiltakozik.

(2) Ha a gazdálkodó szervezet válasziratát nem terjeszti elõ, a tanács

köteles az eljárást folytatni, anélkül, hogy a mulasztást a kérelmezõ

állításai elismerésének tekintené.

(3) Ha a meghallgatáson bármelyik fél nem jelenik meg, vagy nem terjeszti elõ

bizonyítékait, a tanács lefolytatja az eljárást, és a rendelkezésre álló

adatok alapján hozhat határozatot.

(4) Ha az eljárásban jelentõs tény vagy egyéb körülmény megállapításához vagy

megítéléséhez olyan különleges szakértelem szükséges, amellyel az eljáró

tanács nem rendelkezik, a tanács szakértõt rendelhet ki.

(5) A tanács az eljárást megszünteti, ha

a) a fogyasztó a kérelmét visszavonja,

b) a felek az eljárás megszüntetésében megállapodnak,

c) az eljárás folytatása lehetetlen,

d) az eljárás folytatására - a tanács megítélése szerint - bármely okból

nincs szükség.

(6) A tanács az ügy érdemében szótöbbséggel határozatot hoz. Többségi

álláspont hiányában a tanács elnöke dönt.

(7) A tanács az eljárást az eljárás megindulását követõ harminc napon belül

befejezi, indokolt esetben ez a határidõ legfeljebb harminc nappal

meghosszabbítható.

32.§

A tanács határozata

a) ajánlás, ha a panasszal érintett gazdálkodó szervezet az eljárás kezdetekor

úgy nyilatkozott, hogy a tanács döntését kötelezésként nem fogadja el, vagy

b) kötelezést tartalmazó határozat, ha a panasszal érintett gazdálkodó

szervezet az eljárás kezdetekor (alávetés) vagy a határozat kihirdetésekor

nyilatkozatában a békéltetõ testület döntését magára nézve kötelezõként

elismerte.

33.§

(1) A határozatnak ki kell

terjednie a kérelemben elõterjesztett valamennyi indítványra, és a döntés

alapjául szolgáló indokokra. Rendelkezni kell az eljárás költségének

összegérõl és annak viselésérõl.

(2) Az eljárás költségét az a fél viseli, akinek terhére a tanács az ügyet

eldöntötte.

(3) A határozatban megállapított

kötelezettség teljesítésére rendszerint - a határozat kihirdetését követõ

naptól számított - tizenöt napos határidõt kell szabni.

(4) A tanács határozatát a

határozathozatal napján, annak írásba foglalását követõen kihirdeti. A

kihirdetés legfeljebb három napra elhalasztható, ha az ügy bonyolultsága

miatt ez feltétlenül szükséges. Az írásba foglalt határozat egy- egy

példányát a tanács kézbesíti a feleknek és egyidejûleg megküldi a

területileg illetékes fogyasztóvédelmi felügyelõségnek.

34.§

(1) A tanács határozata nem érinti a fogyasztónak azt a jogát, hogy igényét

bírósági eljárás keretében érvényesítse.

(2) A tanács határozata ellen fellebbezésnek nincs helye, a határozat

érvénytelenítése azonban kérhetõ a bíróságtól, a (3) bekezdésben

meghatározottak szerint.

(3) A fél a határozatnak a részére történt kézbesítésétõl számított tizenöt

napon belül keresettel a határozat érvénytelenítését kérheti a bíróságtól,

ha a tanács összetétele vagy eljárása nem felelt meg e törvény

rendelkezéseinek.

(4) A bíróság a tanács kötelezõ határozatának végrehajtását a fél kérelmére

felfüggesztheti.

(5) A bíróság ítélete kizárólag a határozat érvénytelenítésére vonatkozhat.

(6) A bírósági eljárására egyébként a Polgári perrendtartásról szóló 1952. évi

III. törvény rendelkezései irányadók azzal, hogy az ítélet ellen

felülvizsgálatnak nincs helye.

35. §

(1) A határozat kézhezvételétõl számított tizenöt napon belül a fél kérheti a

tanácstól, hogy a határozatában elõforduló bármely névcserét, névelírást,

szám- vagy számítási hibát vagy más hasonló elírást javítson ki, illetve a

határozat meghatározott része tekintetében adjon értelmezést.

(2) Ha a tanács a kérelmet indokoltnak tartja, annak beérkezésétõl számított

három napon belül a kijavítást elvégzi, illetve az értelmezést megadja. Az

értelmezés a határozat részévé válik.

(3) A tanács az (1) bekezdésben meghatározott hibát a határozat kihirdetésétõl

számított harminc napon belül kérelem hiányában is kijavíthatja.

36. §

(1) A békéltetõ testületet

mûködtetõ kamara és a fogyasztóvédelmi felügyelõség ellenõrzi a tanács

kötelezõ határozatának végrehajtását, illetve azt, hogy mennyiben járnak el

a felek az ajánlásban foglaltaknak megfelelõen.

(2) Ha a gazdálkodó szervezet a

tanács ajánlásának nem tesz eleget, a békéltetõ testületet mûködtetõ

kamara, illetve a területileg illetékes fogyasztóvédelmi felügyelõség - a

fogyasztó nevének megjelölése nélkül - jogosult a vizsgált panaszt és az

eljárás eredményét nyilvánosságra hozni.

(3) Ha a gazdálkodó szervezet a tanács kötelezõ határozatát a teljesítési

határidõn belül nem hajtja végre, a fogyasztó, illetve az eljárást

kezdeményezõ szervezet kérheti a bíróságtól a tanács határozatának

végrehajtási záradékkal történõ ellátását.

37.§

A békéltetõ testület az eljárására vonatkozó részletes szabályokat a törvény

keretei között szabadon állapíthatja meg. Az országos gazdasági kamarák az

egységes gyakorlat kialakítása érdekében eljárási szabályzatot készíthetnek,

melyet a kamarák törvényességi felügyeletét ellátó miniszterek az igazságügy-

miniszterrel egyetértésben hagynak jóvá.

Ügyfélszolgálat

38.§

(1) A közüzemi, valamint a pénzügyi

szolgáltatási tevékenységet folytató gazdálkodó szervezetek a fogyasztói

bejelentések intézésére, panaszok kivizsgálására és orvoslására, a

fogyasztók széles körû tájékoztatására az ügyfelek részére nyitva álló

helyiségben ügyfélszolgálatot kötelesek mûködtetni.

(2) Az ügyfélszolgálat mûködési

rendjét, félfogadási idejét a gazdálkodó szervezet úgy köteles

megállapítani, illetve mûködésének feltételeirõl oly módon köteles

gondoskodni, hogy a fogyasztói érdekek ne sérüljenek.

(3) Az ügyfélszolgálat a panasz

elutasítását köteles indokolással ellátva írásba foglalni és annak egy

példányát a fogyasztónak átadni.

(4) Az ügyfélszolgálat a fogyasztói bejelentések intézése és a fogyasztók

tájékoztatása során köteles együttmûködni a fogyasztói érdekek képviseletét

ellátó társadalmi szervezetekkel.

Keresetindítás

39.§

(1) Az ellen, aki jogszabályba ütközõ magatartásával a fogyasztók széles

körét érintõ vagy jelentõs nagyságú hátrányt okoz, a Fogyasztóvédelmi

Fõfelügyelõség, a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi

szervezet vagy az ügyész pert indíthat a fogyasztók igényeinek

érvényesítése iránt, akkor is, ha a sérelmet szenvedett fogyasztók személye

nem állapítható meg.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kereset a jogsértés bekövetkezését

követõ egy éven belül nyújtható be.

(3) Az (1) bekezdés alapján indított per nem érinti a fogyasztónak azt a

jogát, hogy a jogsértõvel szemben a polgári jog szabályai szerint

érvényesítse igényeit.

MÁSODIK RÉSZ

A FOGYASZTÓVÉDELEM ÁLLAMI, ÖNKORMÁNYZATI

ÉS ÉRDEKKÉPVISELETI INTÉZMÉNYRENDSZERE

VII. FEJEZET

A fogyasztóvédelem állami intézményrendszere

40. §

(1) A miniszter

a) kidolgozza és jóváhagyásra a Kormány elé terjeszti a fogyasztóvédelmi

politika koncepcióját, javaslatot tesz a megvalósítás szervezeti és

intézményi feltételeire,

b) intézkedéseket tesz, illetve kezdeményez a fogyasztói jogok védelme és

érvényesítése érdekében.

(2) A koncepciónak tartalmaznia kell:

a) az elérni kívánt fogyasztóvédelmi célokat,

b) a célok érdekében végrehajtandó feladatokat, azok megvalósításának

sorrendjét és határidejét,

c) a kitûzött célok megvalósításának eszközeit, ideértve a pénzügyi igények

megjelölését is.

(3) A koncepcióban foglaltakat a gazdaságpolitikai döntések kialakítása,

továbbá a nemzetgazdaság bármely ágában megvalósuló végrehajtási tevékenység

során érvényre kell juttatni.

41. §

(1) A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség országos hatáskörû államigazgatási

szerv, amely önálló költségvetési szervként mûködik.

(2) A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség a miniszter irányítása és felügyelete

alatt áll.

(3) A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség és a területi felügyelõségek hatásköre

nem érinthet jogszabályban más szervek hatáskörébe utalt fogyasztóvédelmi

feladat- és hatásköröket.

42. §

A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség és a területi felügyelõségek:

a) közremûködnek a fogyasztóvédelmi politika kidolgozásában,

b) figyelemmel kísérik és elemzik a fogyasztóvédelmi politika érvényesülését,

c) véleményezik a fogyasztókat érintõ jogszabálytervezeteket,

d) együttmûködnek a fogyasztóvédelmi tevékenységet ellátó más állami

szervekkel,

e) piacfelügyeleti tevékenységük keretében ellenõrzik az áruk forgalmazására

és a szolgáltatások nyújtására vonatkozó jogszabályok és hatósági elõírások

megtartását; vizsgálatot folytathatnak a fogyasztókat érintõ

ügyekben - így a pénzügyi szolgáltatások, a kölcsönszerzõdések, a

biztosítási szerzõdések tekintetében -, fogyasztóvédelmi bírságot

szabhatnak ki, kivéve, ha más hatóság azonos tényállás mellett már szabott

ki bírságot;

f) irányítják a termékbiztonság ellenõrzésével összefüggõ piacfelügyeleti

feladatokat és mûködtetik a Központi Piacfelügyeleti Információs Rendszert,

g) figyelemmel kísérik a fogyasztókat érintõ általános szerzõdési

feltételeket,

h) intézik a fogyasztók minõségi kifogásaival és panaszaival kapcsolatos

ügyeket,

i) szakmai segítséget nyújtanak a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó

társadalmi szervezetek tevékenységéhez és a fogyasztók oktatásához,

k) a fogyasztói jogokat ismertetõ kiadványokat jelentetnek meg,

l) termék-összehasonlító vizsgálatokat végeztetnek és közzéteszik azok

eredményét,

m) módszertani segédanyagokat készítenek a helyi önkormányzatok

fogyasztóvédelmi tevékenységének elõsegítése és egységessége érdekében,

n) támogatják az önkormányzati tanácsadó irodák mûködését,

o) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket jogszabály feladat- és

hatáskörükbe utal.

43.§

A fogyasztóvédelemmel kapcsolatos hatósági feladatokat külön jogszabályban

foglaltaknak megfelelõen - a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség szakmai

irányításával - a területi felügyelõségek látják el.

VIII. FEJEZET

A helyi önkormányzatok szerepe

44.§

(1) A helyi önkormányzatok képviselõtestületei:

a) segíthetik a fogyasztók önszervezõdéseit, támogathatják a

fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek helyi érdekérvényesítõ

tevékenységét,

b) önkéntesen, a kamarával történõ megállapodás alapján részt vállalhatnak

a békéltetõ testület mûködtetésének feladataiból,

c) a lakosság igényeitõl függõen fogyasztóvédelmi tanácsadó irodát

mûködtethetnek.

(2) Az önkormányzat képviselõtestületének, valamint jegyzõjének fogyasztó-

védelmi feladat- és hatáskörét külön jogszabályok határozzák meg.

IX. FEJEZET

Érdekképviseleti szervezetek

45.§

(1) Az állam és a helyi önkormányzatok elõmozdítják és támogatják a

fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek arra irányuló

tevékenységét, hogy

a) érdekfeltáró munkájukkal segítsék a fogyasztók gazdasági érdekeinek és

fogyasztói jogainak érvényesítését, ennek keretében feltárják a

fogyasztói problémákat, értékeljék a fogyasztói jogok érvényesülését,

b) figyelemmel kísérjék a fogyasztókkal szemben alkalmazott általános

szerzõdési feltételeket,

c) képviseljék a fogyasztókat az érdekegyeztetõ fórumokon és testületekben,

d) eljárást, vizsgálatot, intézkedést, jogszabály-módosítást kezdeményezze-

nek a fogyasztói jogok vagy fogyasztói érdekek védelme érdekében,

e) véleményezzék a fogyasztókat érintõ jogszabály-tervezeteket,

jogszabálymódosítást kezdeményezzenek a fogyasztói jogok vagy fogyasztói

érdekek érvényesítése vagy védelme érdekében,

f) közremûködjenek a fogyasztóvédelmi politika kidolgozásában és

figyelemmel kísérjék annak érvényesülését,

g) a fogyasztók tájékoztatását szolgáló és jogérvényesítésüket elõsegítõ

tanácsadó irodákat és a fogyasztók tájékoztatását szolgáló információs

rendszert mûködtessenek,

h) fogyasztóvédelmi oktatást szervezzenek,

i) a tevékenységük során tapasztaltak nyilvánosságra hozatalával

tájékoztassák a közvéleményt,

j) a fogyasztói érdekek védelme céljából részt vegyenek a nemzetközi

szervezetek tevékenységében,

k) közremûködjenek a nemzeti szabványosításban a Magyar Szabványügyi

Testület szervein keresztül.

(2) Az árhatóság köteles a hatósági ár megállapítását, a hatósági ár

mértékének kialakítását megelõzõen a társadalmi szervezetek véleményét

kikérni.

X. FEJEZET

A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség és a területi felügyelõségek eljárása

46.§

A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség és a területi felügyelõségek (a

továbbiakban: eljáró hatóság) eljárására az államigazgatási eljárás általános

szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit az e fejezetben

foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

47. §

(1) Ha az eljáró hatóság eljárása során megállapította az e törvényben és más

jogszabályokban foglalt fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértését,

jogszabály eltérõ rendelkezése hiányában

a) elrendelheti a jogsértõ állapot megszüntetését,

b) megtilthatja a jogsértõ magatartás további folytatását,

c) elrendelheti a fogyasztó életére, egészségére, testi épségére veszélyes

áru forgalomból való kivonását,

d) elrendelheti a fogyasztó életére, egészségére, testi épségére veszélyes

áru megsemmisítését a környezetvédelmi szempontok figyelembe-vételével,

e) elrendelheti a fogyasztók életét, egészségét veszélyeztetõ értékesítési

körülmények, illetve a fogyasztók széles körét érintõ vagy jelentõs

nagyságú hátrányt okozó és a tisztességtelen piaci magatartás tilalmába

ütközõ gazdasági tevékenység esetén - a szabálytalanság megszüntetéséig

- az üzlet bezárását.

(2) Az eljáró hatóság jogosult jegyzõkönyv ellenében minta és ellenminta

vételére, ha az áru minõsége, összetétele csak vegyi vagy mûszaki

vizsgálattal állapítható meg, továbbá próbavásárlást végezhet.

(3) Az eljáró hatóság az ellenõrzések során együttmûködik az önkormányzati

szervekkel, az ellenõrzések tapasztalatairól tájékoztatja az érdekelt

önkormányzatokat és felkérésükre vizsgálatot folytat.

(4) Az eljáró hatóság a határozat meghozatala elõtt köteles a szakhatóság

elõzetes hozzájárulását beszerezni.

48. §

(1) Az eljáró hatóság a fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértése esetén

határozatával fogyasztóvédelmi bírságot szabhat ki. A bírság többszörös

jogsértés esetén halmozottan is kiszabható.

(2) A bírság összegét az eset összes körülményeire - így különösen a

fogyasztók érdekei sérelmének körére, súlyára, a jogsértõ állapot

idõtartamára és a jogsértõ magatartás ismételt tanúsítására, valamint a

jogsértéssel elért elõnyre - tekintettel kell meghatározni.

(3) A bírságot a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség számlájára kell befizetni. A

bírság felhasználásról külön jogszabály rendelkezik.

(4) A jogerõsen kiszabott és be nem fizetett bírságot adók módjára és azokkal

egy sorban kell behajtani.

49. §

(1) Az eljáró hatóság határozatában ideiglenes intézkedéssel elrendelheti a

47. § (1) bekezdés a)-c) és e) pontjaiban foglaltakat, ha erre

halaszthatatlanul szükség van.

(2) Az eljáró hatóság vezetõje elrendelheti az élet, egészség, testi épség és

környezet védelme, vagy a fogyasztók széles körét érintõ, különösen nagy

kárral fenyegetõ veszély elhárítása érdekében hozott határozat azonnali

végrehajtását.

50. §

(1) A területi felügyelõség elsõ fokú határozata ellen benyújtott fellebbezést

a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség vezetõje bírálja el.

(2) A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség vezetõje határozatának felülvizsgálata

keresettel kérhetõ a bíróságtól. A bíróság a Fogyasztóvédelmi

Fõfelügyelõség vezetõjének határozatát megváltoztathatja.

51.§

(1) Az eljáró hatóság köteles határozatát nyilvánosságra hozni, ha a határozat

azonnali végrehajtását a 49.§ (2) bekezdése alapján rendelte el.

(2) Az eljáró hatóság a súlyos fogyasztói érdeksérelem megelõzése, illetve

csökkentése érdekében határozatát nyilvánosságra hozhatja. A nyilvánosságra

hozatalnak nem akadálya, ha a határozat bírósági felülvizsgálatát kérték.

HARMADIK RÉSZ

Záró rendelkezések

Hatálybalépés

52. §

(1) Ez a törvény 1998. január 1-jén lép hatályba.

(2) E törvény 18-37.§-ában foglalt rendelkezéseket 1999. január 1-jétõl kell

alkalmazni.

53.§

Az egészségügyi szolgáltatásokról és a gyógyszertárakból kizárólag orvosi

vényre kiadható vagy kizárólag gyógyintézeti felhasználására engedélyezett,

valamint kizárólag orvosi rendelõk, gondozóintézetek által beszerezhetõ

gyógyszerek és a külön jogszabályban meghatározott tilalmazott készítmények,

továbbá a gyógyászati segédeszközök, orvostechnikai termékek forgalmazásáról

külön jogszabály rendelkezik.

Módosuló és hatályukat vesztõ jogszabályok

54.§

(1) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg

a) a közoktatásról szóló, többször módosított 1993. évi LXXIX. törvény

8.§-ának (10) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(10) A Nemzeti Alaptantervet a Kormány adja ki. A Nemzeti Alaptanterv

Kormány részére történô benyújtása elôtt be kell szerezni az Országos

Köznevelési Tanács, a nemzeti, etnikai kisebbségi iskolai nevelést és

oktatást érintô kérdésekben az Országos Kisebbségi Bizottság

egyetértését, továbbá a Közoktatáspolitikai Tanács, valamint a

fogyasztóvédelmet érintõ kérdésekben a fogyasztói érdekek védelmét

ellátó társadalmi szervezetek országos képviseletének véleményét."

b) a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény a következõ

23/A. §-sal egészül ki:

"23/A. § Az ügyben eljárt békéltetõ testület székhelye szerint illetékes

helyi bíróság a tanács kötelezõ határozatát - a feltételek megléte

esetén - végrehajtási záradékkal látja el."

c) A gazdasági reklámtevékenységrõl szóló 1997. évi LVIII. törvény 6. §-a

a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Tilos közzétenni olyan reklámot, amely nem tartalmazza a fogyasztási

kölcsön folyósításával kapcsolatban felmerülõ valamennyi költséget."

(2) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti

a) a belkereskedelemrõl szóló 1978. évi I. törvény 1.§-ának második

mondata, 21.-23.§-ai, 25.§ (3) bekezdése, 29.-32.§-ai,

b) a belkereskedelemrõl szóló 1978. évi I. törvény módosításáról szóló

1986. évi 18. tvr. 15.-17.§-ai, 21.§ (1) bekezdésének második

mondatrésze és (2) bekezdésének középsõ mondatrésze,

c) az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 20. §-a,

d) a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint

egyes centrális alárendeltségû szervek feladat- és hatáskörérõl szóló

1991. évi XX. törvény 71.-72. §-a.

Felhatalmazás

55.§

Felhatalmazást kap a Kormány, hogy

a) az általános termékbiztonságra, valamint a megjelenésükben másnak látszó és

ezáltal a fogyasztó egészségét vagy biztonságát veszélyeztetõ áruk

forgalombahozatalára és ellenõrzésére,

b) az egységes megfelelõségi jelölés használatára,

c) az ingatlanok idõben megosztott bérleti jogának megszerzésére irányuló

szerzõdésekre,

d) a házaló kereskedésre,

e) a távollevõk között létrejött szerzõdésekre,

f) a fogyasztóvédelmi bírság felhasználására,

g) a békéltetõ testületi tagok díjazására,

h) a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség feladat- és hatáskörére,

i) a fogyasztói csoportok (vásárlói klub) szervezésére és mûködésére

vonatkozó részletes szabályokat rendelettel meghatározza.

56.§

Felhatalmazást kapnak az ágazati irányításért felelõs miniszterek, hogy

a) a feladat- és hatáskörükbe tartozó árukra vonatkozóan a kötelezõ minõségi

elõírásokat és azok tanúsításának módját, valamint a tanúsítványokat kiadó

szervezetek körét,

b) az e törvény 47. § (4) bekezdése alapján az eljárásban szakhatóságként

közremûködõ szervezetek körét

rendelettel meghatározzák.

57. §

Ez a törvény a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai

között társulás létesítésérõl szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt

Európai Megállapodás tárgykörében, a Megállapodást kihirdetõ 1994. évi I.

törvény 3. §-ával összhangban az Európai Közösségek következõ jogszabályaival

összeegyeztethetõ szabályozást tartalmaz:

a) a Tanács 92/59/EGK irányelve az általános termékbiztonságról,

b) a Tanács 90/88/EGK irányelvével módosított 87/102/EGK irányelve a

fogyasztói hitelrõl.

INDOKOLÁS

A FOGYASZTOVEDELEMRIL SZOLO

TÖRVENYJAVASLATHOZ

Általános indokolás

1. Jogharmonizációs kötelezettség

A Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között

társulás létesítésérõl szóló, 1991. december 16-án Brüsszelben aláírt és

az 1994. évi I. törvénnyel kihirdetett Európai Megállapodás 68. cikke

meghatározza a jogszabályok közelítésének kiemelt területeit, amelyek

között szerepel a fogyasztói érdekvédelemmel kapcsolatos szabályozás. Az

Európai Megállapodás alapján a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos magyar

jogszabályoknak a közösségi normákhoz való közelítésére, illetve a

közösségi színvonalú fogyasztóvédelem elérésére Magyarországnak 10 év áll

rendelkezésére. A Megállapodás e területen hazánk számára egyéb

kötelezettséget nem ír elõ.

A fogyasztóvédelmi jogharmonizáció - a szoros összefüggésre tekintettel -

az áruk és a szolgáltatások szabad forgalma megteremtésével összhangban

került megtervezésre, az elõrehaladt gazdasági jogalkotással párhuzamosan

célszerûnek látszott a fogyasztók minél magasabb szintû védelmét

megvalósítani. Ezért az Európai Megállapodásban meghatározott elsõ ötéves

szakaszra vonatkozó, átfogó jogharmonizációs programról szóló 2174/1995.

(VI. 15.) Korm. határozat az ötéves periódus elsõ felére ütemezte a

fogyasztóvédelmi tárgyú közösségi jogszabályokkal összhangban álló magyar

szabályozás kialakítását.

Az ötéves átfogó jogharmonizációs program alapján kiadott, a részletes

jogharmonizációs programról szóló 2343/1995. (XI.16.) Korm. határozat a még

nem teljesült jogharmonizációs feladatokat is felmérve, több mint 35

közösségi jogszabály átvételét irányozta elõ.

Az Európai Bizottság az EU-tagállamok állam-, illetve kormányfõibõl álló

Európa Tanács 1995. júniusi Cannes-i ülésére elkészítette a közép- és

kelet-európai társult országok számára az egységes belsõ piaci közösségi

jogszabályok átvételéhez iránymutatást adó ún. Fehér Könyvet. A Fehér Könyv

mellékletének 23. fejezete határozza meg a fogyasztóvédelmi szabályozás

területén szükséges jogközelítési feladatokat.

Az Európai Unió fogyasztóvédelmi joganyagát az jellemzi, hogy közösségi

szinten nem jelenik meg egységes fogyasztóvédelmi jogszabály, hanem a

fogyasztóvédelmi elõírásokat elsõsorban áru- és szolgáltatásspecifikus

irányelvek és ajánlások tartalmazzák.

Ebbõl következõen a tagállamok saját nemzeti jogalkotásukon keresztül

eltérõ jogforrási szinten vezetik be a közösségi elõírásokat. Ennek

megfelelõen nem minden EU tagállamban fogadtak el fogyasztóvédelmi

törvényt, az EU azon tagállamai, amelyek önálló fogyasztóvédelmi törvényt

alkottak, a törvények szabályozási tárgyát és körét illetõen eltérõ

megoldásokat alkalmaznak.

Az osztrák fogyasztóvédelmi törvény például elsõsorban sajátos polgári jogi

szabályokat tartalmaz, a belga fogyasztóvédelmi törvény viszont átfogó. E

törvények tárgykörei kiterjednek a sajátos polgári jogi rendelkezések, a

termékfelelõsség szabályozásán kívül a fogyasztók megtévesztésére,

beleértve a megtévesztõ reklámot, valamint a tisztességtelen kereskedelmi

magatartás tilalmát is.

Az egyik legátfogóbb törvény a görög, amely rendezi a tisztességtelen

szerzõdési feltételekre, a házaló kereskedésre, a csomagküldõ

tevékenységre, a javító-karbantartó szolgáltatásokra, a termékfelelõsségre,

az általános termékbiztonságra, a reklámra, a bíróságon kívüli

egyeztetésre, a fogyasztói érdekképviseletre vonatkozó szabályozási

területeket is.

Az Európai Bizottság országvéleményének elkészülte után a jogharmonizáció

valódi távlatait a csatlakozási tárgyalások jelölik ki, így a közösségi

joghoz való igazodás immár nem csupán a társadalmi viszonyból adódó

kötelezettség teljesítése, hanem a csatlakozásra való felkészülés része.

Az Európai Megállapodás szerint fennálló jogharmonizációs követelményeknek

hatékonyan tudunk megfelelni egy átfogó, az EU-ban elismert fogyasztói

jogokat egységesen szabályozó fogyasztóvédelmi törvény megalkotásával.

2. A fogyasztóvédelmi szabályozás jelenlegi helyzete

A törvénytervezet nem a kezdetét jelenti a fogyasztóvédelmi jogalkotásnak,

hiszen annak elõzményeiként kell megemlíteni a termékfelelõsségrõl szóló

1993. évi X. törvény, a házaló kereskedésrõl szóló 17/1994. (VI. 30.) IKM

rendelet, a nemzeti szabványosításról szóló 1995. évi XXVIII. törvény,

valamint a laboratóriumok, a tanúsító és az ellenõrzõ szervezetek

akkreditálásáról szóló 1995. évi XXIX. törvény, továbbá a fogyasztóvédelem

hatékonyságának javításáról szóló 2192/1995. (VII. 6.) Korm. határozat és a

fogyasztóvédelmi szabályozás korszerûsítésének koncepciójáról szóló

2145/1996. (VI. 13.) Korm. határozat elfogadását is.

A fentieken túlmenõen a fogyasztóvédelem alapvetõ intézményei (szavatosság,

jótállás, általános szerzõdési feltételek, megtévesztõ szerzõdési

klauzulák, közüzemi szerzõdés) a Polgári Törvénykönyvben nyernek

szabályozást. A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás

tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény a gazdasági verseny körében

önálló fejezetet szentel a fogyasztók védelmét szolgáló rendelkezések

rögzítésére. A fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértésével összefüggõ

szankciókat pedig jelenleg a szabálysértési törvény rendezi, illetve egyes

tényállások a Büntetõ Törvénykönyvben jelennek meg.

Az intézményi hátteret áttekintve megállapítható, hogy a Fogyasztóvédelmi

Fõfelügyelõség mellett számos más hatóság rendelkezik a fogyasztóvédelmet

érintõ hatáskörrel (Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet, Magyar Energia

Hivatal, Biztosításfelügyelet, ÁNTSZ, Közlekedésfelügyelet, Hírközlési

Felügyelet, önkormányzati jegyzõ).

Meg kell említeni azt is, hogy a Fehér Könyvben meghatározott irányelvek és

az OECD fogyasztóvédelmi jellegû ajánlásainak jogközelítése már

megkezdõdött, néhány irányelv már a belsõ jog részét képezi. A törvény

javaslat ágazatspecifikus irányelvek honosítását nem tûzi ki célul, viszont

megteremti az ezek honosításához szükséges törvényi alapot.

A törvényjavaslatban foglalt szabályok közvetlenül összeegyeztethetõek a

Tanács 92/59/EGK irányelvével az általános termékbiztonságról és a Tanács

90/88/EGK irányelvével módosított 87/102/EGK irányelvével a fogyasztási

kölcsönrõl, a Tanács 87/357/EGK irányelvével a megjelenésükben másnak

látszó és ezáltal a fogyasztó egészségét vagy biztonságát veszélyeztetõ

árukról, valamint a Bizottság 88/41/EWG ajánlásával a fogyasztóknak a

szabványosításba való bevonásáról és fokozottabb közremûködésük

ösztönzésérõl, a Tanács 1986. június 9-i határozatával az általános és a

középiskolákban való fogyasztóvédelmi oktatásról, valamint a Tanács 1987.

június 25-i határozatával a fogyasztói jogorvoslatról.

A törvényjavaslat szabályai figyelemmel vannak az OECD Tanácsának

ajánlására a fogyasztási hitelrõl [C(77)39] számú, a Tanács ajánlására a

fogyasztási cikkek biztonságáról [C(81)7] számú, valamint a Tanács

ajánlására a gyermekek érdekében hozott biztonsági intézkedésekrõl.

A törvényjavaslat felhatalmazó rendelkezései alapján honosításra kerül a

Tanács 94/47/EGK irányelve az ingatlanok idõben megosztott bérleti jogának

védelmérõl, a Tanács 85/577/EGK irányelve az üzlethelyiségen kívül

megkötött szerzõdésekrõl, a Tanács 97/7/EK irányelve a távollévõk között

létrejött szerzõdésekrõl.

3. A fogyasztóvédelmi szabályozás és intézményrendszer továbbfejlesztése

A fogyasztóvédelmi szabályozás és a fogyasztóvédelmi intézményrendszer

fejlesztése és megújítása - a jogharmonizációs kötelezettségeken túlmenõen

is - idõszerûvé vált.

Ennek egyik oka, hogy az intézményrendszer elavult, amelyet mutat az, hogy

a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség hatásköre az Országos Kereskedelmi és

Piaci Fõfelügyelõség jogutódjaként még ma is csak a kereskedelmi

tevékenységek és egyes szolgáltatások ellenõrzésére korlátozódik, és ezért

nem felel meg a korszerû fogyasztóvédelmi feladatok ellátásával kapcsolatos

követelményeknek. Ezt felismerve a Kormány a 2145/1996. (VI. 13.) Korm.

határozata 1.1. cb) pontjában úgy döntött, hogy a Fogyasztóvédelmi

Fõfelügyelõség feladat- és hatáskörét bõvíteni szükséges, valamint, hogy a

Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõséget fel kell jogosítani arra, hogy közérdekû

keresetet nyújthasson be a fogyasztók érdekeinek védelmében.

A hatósági eszközök továbbfejlesztését indokolja az, hogy a

fogyasztóvédelmi hatóságok jelenleg csak igen csekély szankciórendszerrel

rendelkeznek, ezért a hatékonyabb fogyasztóvédelem érvényesítése érdekében

szükséges szigorúbb jogkövetkezmények alkalmazását lehetõvé tenni a

fogyasztóvédelmi hatóságok részére.

Jelenleg nem megoldott a fogyasztói igények peren kívüli gyors, olcsó és

hatékony érvényesítése. Ezért a kormányhatározat rendelkezett a békéltetõ

testületek létrehozásának szükségességérõl.

Szintén megoldásra vár a fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek

helyzetének jogi és pénzügyi megerõsítése, hogy a fogyasztói érdekvédelmet

magasabb szinten legyenek képesek ellátni.

Ugyancsak fontos a fogyasztók oktatásának korszerû szabályozása, amely

jelenleg nem megoldott. Ennek az elvárásnak felel meg az az új törvényi

szabályozás, amely szerint az iskolai fogyasztóvédelmi oktatás a jövõben a

Nemzeti Alaptanterv részét képezi.

4. A fogyasztóvédelemrõl szóló törvény javaslat alapvetõ szabályozási elemei

A Kormány 2145/1996. (VI. 13.) Korm. határozatának és a jogharmonizációs

kötelezettségünknek megfelelõen a törvény javaslat különösen az alábbiakat

szabályozza:

- a preambulum deklarálja a fogyasztók alapvetõ érdekeit és azok

biztosítását,

- a fogyasztó, az áru, a szolgáltatás és a fogyasztói forgalom fogalmát,

- a fogyasztók életének, egészségének és biztonságának védelmét (általános

termékbiztonság),

- a fogyasztók vagyoni érdekeinek védelmét (fogyasztási kölcsön),

- a fogyasztók tájékoztatását, (címkézés, használati-kezelési útmutató,

megfelelõség-tanúsítás, árfeltüntetés és csomagolás szabályai),

- a fogyasztók iskolarendszerû és iskolán kívüli oktatását,

- a fogyasztói igények bírósági eljáráson kívüli érvényesítésének

rendszerét, (békéltetõ testület),

- a fogyasztóvédelem állami, önkormányzati és érdekképviseleti intézmény-

rendszerét,

- a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség és a területi fogyasztóvédelmi

felügyelõségek eljárását.

4.1. A fogyasztóvédelmi szabályozás alapvetõ céljai

A javaslat kidolgozása során az elõterjesztõk - a hivatkozott Korm.

határozatban foglaltakkal összhangban - abból indultak ki, hogy a

szabályozásnak és az intézményrendszernek biztosítania kell a

fogyasztók egészségének és biztonságának, vagyoni érdekeinek

védelmét, a hatékony és gyors jogorvoslat, a megfelelõ tájékoztatás

és információhoz jutás lehetõségét és a fogyasztói oktatást, valamint

a fogyasztói érdekek képviseletét.

4.2. A fogyasztó fogalma

A fogyasztó fogalmát a törvény javaslat a 2145/1996. (VI. 13.)

Korm.határozat 1.1. a) pontjával és az Európai Bizottság

fogyasztóvédelmi jellegû jogszabályaival összhangban határozza meg.

Ennek megfelelõen a törvény javaslat alkalmazása során fogyasztó az a

személy, aki - gazdasági vagy szakmai tevékenység körén kívül - árut

vesz, rendel, kap, használ, illetve, akinek a részére a szolgáltatást

végzik, továbbá, aki az áruval vagy a szolgáltatással kapcsolatos

tájékoztatás vagy ajánlat címzettje.

4.3. Általános termékbiztonság

A javaslat tartalmazza az általános termékbiztonságról szóló 92/59.

EGK irányelv harmonizációját biztosító alaprendelkezéseket. A

javaslat elõírja, hogy csak biztonságos termék vagy szolgáltatás

kerülhet fogyasztói forgalomba. Meghatározza az áru és a szolgáltatás

biztonságának elemeit és felhatalmazást ad a Kormány részére, hogy a

részletes szabályokat rendeletben állapítsa meg.

4.4. A címkézéssel, a csomagolással és az ár feltüntetésével

kapcsolatos általános szabályok

A javaslat tartalmazza a fogyasztók megfelelõ tájékoztatásával

kapcsolatban a címkézésre, a csomagolásra és az ár feltüntetésére

vonatkozó azon általános szabályokat, amelyek biztosítják azt, hogy a

fogyasztó megfelelõ információk birtokában vásárolhasson árut vagy

vehessen igénybe szolgáltatást.

4.5. A fogyasztóvédelmi intézményrendszer továbbfejlesztése

a) Békéltetõ testület létrehozása

Az Európai Unióhoz tartozó országokban jól megfigyelhetõ az a

tendencia, hogy a bírósági rendszer mellett alternatív vitarendezõ

fórumok jöjjenek létre még ott is, ahol a bírósági rendszer

hatékonyan mûködik. A Fehér Könyv mellékletének 23. fejezetében

elõírt hatékony igényérvényesítési eljárások kidolgozása is

szükségessé teszi olyan fórum létrehozását, amely a nemzetközi

tendenciáknak megfelelõen (olcsón, gyorsan, paritásos alapon)

elõsegíti a fogyasztói jogérvényesítést, elõtérbe helyezve a

békéltetést, de bizonyos esetekben döntési hatáskörrel is

rendelkezve.

A javaslat szerint a területi gazdasági kamarák feladata olyan

békéltetõ, egyezséget létrehozó fórum mûködtetése, melybe a

gazdasági kamarák és a fogyasztók érdekképviseletét ellátó

szervezetek azonos számú képviselõt delegálnak, és a képviselõk

megállapodás alapján egy harmadik, független személyt vonnak be a

testületbe.

A békéltetõ testület feladata, hogy a fogyasztó és az eladó,

illetve a szolgáltató közötti vitás ügyben egyezséget kíséreljen

meg létrehozni. Ennek hiányában dönt az ügyben. A békéltetõ

testülethez az a fogyasztó fordulhat, aki panaszával

eredménytelenül fordult az eladó, illetve a szolgáltató

panaszirodájához. A békéltetõ testülethez a fogyasztók

érdekképviseleti szervezetei is fordulhatnak a több fogyasztót

érintõ vitás ügyekben. A békéltetõ testület döntése a felekre nem

kötelezõ, az csak ajánlás jellegû. A békéltetõ testület döntése

csak abban az esetben lehet kötelezõ a gazdasági tevékenységet

végzõre, ha az a döntés kötelezõ jellegét magára nézve elõzetesen

elfogadta. A békéltetõ testület eljárása, illetve döntése nem

zárja ki azt, hogy a fogyasztó bírósághoz forduljon igényei

érvényesítésével. A békéltetõ testület feladatköre nem érintheti

más szervek hatáskörét. Ez az eljárás nem alkalmazható azokban a

vitás ügyekben, melyek rendezését külön jogszabály valamely

hatóság feladatkörévé teszi.

A tervezett szabályozás szerint a békéltetõ testület eljárásáért

eljárási díjat kell fizetni, ez várhatóan azonban a mûködtetés

költségeit teljes körûen nem fedezi. Tekintettel arra, hogy a

fogyasztóvédelem alapvetõen állami feladat, ezért az intézményi

háttér mûködtetéséhez, az intézményrendszer fejlesztéséhez

szükséges pénzeszközöket túlnyomó részt állami forrásból kell

megvalósítani.

b) Az intézményrendszer másik, alapvetõ fontosságú kérdése a

Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség feladat- és hatáskörének bõvítése.

A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség, mint országos hatáskörû szerv,

a fogyasztók védelme érdekében fontos szerepet tölt be, különösen

azáltal, hogy elõsegíti a fogyasztók jogainak érvényesítését, a

fogyasztók tájékoztatását, oktatását.

A hatásköre azonban jelenleg korlátozott. Az Országos Kereskedelmi

és Piaci Fõfelügyelõség jogutódjaként csak a kereskedelmi

tevékenységek és egyes szolgáltatások ellenõrzésére jogosult. A

fogyasztók kiterjedt védelme érdekében indokolt a Fõfelügyelõség

feladat- és hatáskörének bõvítése.

A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség feladatkörét a

kormányhatározatnak megfelelõen - az egységes Állami Pénz- és

Tõkepiaci Felügyeletrõl szóló jogszabállyal összhangban - a

pénzügyi szolgáltatások, illetve a kölcsönszerzõdések, a

biztosítási szerzõdések, valamint a közüzemi szerzõdések

tekintetében felmerülõ bejelentések megvizsgálására is ki kell

terjeszteni. A javaslat a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõséget

feljogosítja arra, hogy bármely a fogyasztókat érintõ ügyben

vizsgálatot folytasson és a fogyasztóvédelmi rendelkezések

megsértése esetén fogyasztóvédelmi bírságot szabjon ki. Ugyanakkor

hatásköre nem érintheti jogszabály alapján más szerv hatáskörébe

utalt fogyasztóvédelmi feladat- és hatásköröket, ezt a törvény

javaslatban meghatározott hatáskör elvonás általános tilalma

egyértelmûen rögzíti. Ez utóbbi ügyekben is jogosult azonban

vizsgálat lefolytatására, de a panaszok megvizsgálását követõen -

a fogyasztóvédelmi bírság kiszabása kivételével - a hatáskörrel

rendelkezõ szervhez köteles fordulni a javasolt intézkedés

megtétele érdekében.

c) A helyi önkormányzatok feladata a fogyasztóvédelem terén

A helyi önkormányzatok - összhangban az 1027/1996. (IV.3.) Korm.

határozattal

- segítik a fogyasztók önszervezõdéseit, támogathatják a társadalmi

szervezetek helyi érdekérvényesítõ tevékenységét;

- önkéntesen, a kamarával történõ egyeztetés alapján részt

vállalhatnak a békéltetõ testület mûködtetésének feladataiból;

- a lakosság igényeitõl függõen fogyasztóvédelmi tanácsadó irodát

mûködtethetnek.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

ELSÕ RÉSZ

ÁLTALÁNOS ÉS A FOGYASZTÓI ÉRDEKVÉDELMET BIZTOSÍTÓ RENDELKEZÉSEK

I. FEJEZET

Általános rendelkezések

A törvény hatálya

az 1. §-hoz

A törvényjavaslat hatálya a gazdálkodó szervezeteknek és a fióktelepeknek a

Magyar Köztársaság területén végzett mindazon tevékenységére kiterjed, amelyek

a fogyasztókat érintik vagy érinthetik. A hatály ezen funkcionális módon való

megfogalmazása a törvény alkalmazási körét a fogyasztók érdekeinek minél

szélesebb körû védelme érdekében a fogyasztói kapcsolatok egészére

kiterjeszti.

Értelmezõ rendelkezések

a 2. §-hoz

A törvényjavaslat a teljesség igényével felsorolja és értelmezi a

törvényjavaslat szempontjából kiemelkedõ jelentõségû fogalmakat. Fontosságára

tekintettel megfogalmazást nyer a fogyasztó fogalma is. Így fogyasztónak

minõsül az a személy, aki gazdasági vagy szakmai tevékenység körén kívül árut

vesz, rendel, kap, használ, továbbá aki az áruval vagy szolgáltatással

kapcsolatos tájékoztatás vagy ajánlat címzettje, valamint akinek a részére a

szolgáltatást végzik. Ez a definíció összhangban van az Európai Unió közösségi

szintû joggyakorlatával.

II. FEJEZET

A fogyasztók életének, egészségének és biztonságának védelme

a 3-5. §-hoz

Az Európai Bizottság Fehér Könyvének fogyasztóvédelmi jellegû ajánlásai között

szerepel az általános termékbiztonságáról szóló 92/59. EGK irányelv is. A

termékbiztonság területe a közösségi szabályozás hatálya alá tartozik a

mûszaki elõírásokat rögzítõ irányelvekkel összhangban. Ahol ezek nem

érvényesek, ott és tagállamok szabályainak és termékbiztonsági szabványainak

ekvivalenciája is kölcsönös elismerése érvényesül. Az Európai Unióban a 92/59.

EGK irányelv az összes olyan fogyasztási cikk átfogó, általános szabályozását

valósítja meg, amelyek biztonsági aspektusait nem, vagy nem egészen fedték le

a specifikus irányelvek. Az irányelv bevezetése elõtt csak Svédország,

Finnország és Franciaország fogadott el a termékbiztonságra vonatkozó

általános szabályozást. Más országokban (pl. Portugáliában, Spanyolországban)

átfogó fogyasztóvédelmi törvényeket hoztak, amelyek a termékbiztonságra

vonatkozó általános rendelkezéseket foglaltak magukban. Az irányelv hatálya

olyan árukra korlátozódott, amelyeket a fogyasztók részére forgalmaznak, a

hatály kérdése azonban nem tisztázott az Európai Bizottságban. Az irányelvet

átvett tagállamok egy része (Belgium, Franciaország, Dánia, Finnország,

Svédország) a szabályozás hatályát mind az árukra, mind pedig a

szolgáltatásokra kiterjesztette.

A törvényjavaslat e rendelkezései az irányelvvel teljes összhangban a

fogyasztók életének, egészségének és biztonságának védelmét szolgálják. A

rendelkezések alapvetõ célja, hogy forgalomba csak biztonságos áru kerüljön. A

forgalmazó nem hozhat forgalomba olyan árut, amelyrõl tudja, vagy a

rendelkezésre álló adatok, illetve tájékoztatás alapján tudnia kell vagy

tudnia kellene, hogy az áru nem biztonságos. Ezen túlmenõen a forgalmazó

köteles megtenni az áru biztonságosságának megõrzéséhez szükséges

intézkedéseket.

III. FEJEZET

A fogyasztók vagyoni érdekeinek védelme

A fogyasztók vagyoni érdekeinek védelmét biztosító általános rendelkezések

a 6. §-hoz

A fogyasztók vagyoni érdekeinek védelme céljából - a tisztességtelen piaci

magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény

rendelkezéseivel is összhangban - a törvénytervezet szankcionálni rendeli az

olyan gazdasági tevékenységek folytatását, amelyek a jogszabályi elõírások

megsértésével a fogyasztókat megkárosíthatják vagy vagyoni érdekeiket egyéb

módon sérthetik.

Fogyasztási kölcsön

a 7. §-hoz

A Tanács a fogyasztói hitelre vonatkozó, a 90/88/EGK irányelvével módosított

87/102/EGK irányelve alapján a törvényjavaslat meghatározza a fogyasztási

kölcsönszerzõdés kötelezõ tartalmi elemeit, valamint az ezektõl és a

fogyasztási kölcsönszerzõdésre vonatkozó más szabályoktól a fogyasztó

hátrányára való eltérés jogkövetkezményeit. Ezek a rendelkezések összhangban

vannak az OECD Tanácsának C[77]39 számú Ajánlásával is.

IV. FEJEZET

A fogyasztók tájékoztatása

A tájékoztatás célja

a 8-16. §-hoz

A törvényjavaslat tartalmazza a fogyasztók tájékoztatására, a címkézésre, a

megfelelõség-tanúsításra, az árfeltüntetésre, illetve a csomagolásra vonatkozó

alapvetõ szabályokat. A rendelkezések célja, hogy a címkézés, csomagolás,

árfeltüntetés ne vezessen a fogyasztó megtévesztésére, nevezetesen az áru vagy

szolgáltatás természetére, mennyiségére, minõségére, összetételére,

eltarthatóságára, származására, gyártására vonatkozó adatok és információk

megfelelõ módon és helyen feltüntetésre kerüljenek, az áru ne sugalljon olyan

hatást vagy sajátosságot, amellyel az egyébként nem rendelkezik, továbbá ne

keltsen olyan látszatot, hogy az árunak olyan különleges tulajdonságai vannak,

amelyekkel minden hasonló termék nem rendelkezik.

A fogyasztók tájékoztatására vonatkozó szabályok megtartásáért a címkézés, a

használati és kezelési útmutató, a megfelelõség-tanúsítás, valamint a

csomagolás tekintetében a gyártó köteles, a fogyasztói ár feltüntetése a

forgalmazó kötelezettsége. A törvényjavaslat azt is rögzíti, hogy amennyiben a

gyártó a törvényben meghatározott tájékoztatással az árut nem látja el, a

forgalmazó köteles azt pótolni. Annak bizonyítása, hogy a forgalmazó a

tájékoztatást a fogyasztónak megadta, a forgalmazó terhére esik.

V. FEJEZET

Fogyasztók oktatása

a 17. §-hoz

Új elemként a törvényjavaslat szabályai közé beépítésre került, hogy a

fogyasztóval iskolai és iskolán kívüli oktatás keretében meg kell ismertetni

az igényei érvényesítéséhez szükséges jogszabályokat. Ennek megvalósítása

elsõsorban állami feladat. Az állam az iskolai fogyasztóvédelmi oktatással

kapcsolatos feladatait az oktatási intézményeken keresztül, a Fogyasztóvédelmi

Fõfelügyelõséggel és a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi

szervezetekkel együttmûködve látja el. Az iskolai fogyasztóvédelmi oktatás a

törvényjavaslat szerint a Nemzeti Alaptantervbe is beépítésre kerül.

VI. FEJEZET

A fogyasztói jogok érvényesítése

Békéltetõ testület

a 18-37. §-hoz

A törvényjavaslat a fogyasztóvédelmi intézményrendszer továbbfejlesztése és a

fogyasztói jogok hatékonyabb érvényesítése céljából a területi gazdasági

kamarák mellett békéltetõ testület felállítását írja elõ. A békéltetõ

testületet az azonos területen mûködõ kereskedelmi és iparkamara, kézmûves

kamara és agrárkamara közösen mûködteti. A békéltetõ testület eljárásának

célja a fogyasztó és a gazdálkodó szervezet közötti vitás ügy egyezségen

alapuló rendezésének megkísérlése, ennek eredménytelensége esetén pedig az ügy

eldöntése a fogyasztói jogok gyors, hatékony és egyszerû érvényesítésének

biztosítása érdekében.

A békéltetõ testület hatásköre az áruk és szolgáltatások minõségével,

biztonságosságával, a termékfelelõsséggel, valamint a szerzõdések megkötésével

és teljesítésével kapcsolatos fogyasztói jogviták bírósági eljáráson kívüli

rendezésére terjed ki. A békéltetõ testület nem járhat el olyan ügyekben,

amelyekre jogszabály valamely hatóság hatáskörét állapítja meg.

A testületi tagokat a területi gazdasági kamarák, másrészt a fogyasztói

érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek jelölik egy listára, így

biztosítandó az eljáró tanácsokban az arányos képviseletet. Az eljáró tanács

szükség esetén a feleket meghallgatja, a felmerülõ bizonyítási eljárást

lefolytatja, esetlegesen szakértõt vesz igénybe, majd a rendelkezésre álló

adatok és információk alapján a vitázó felek között egyezség létrehozását

kísérli meg.

Az eljáró tanács határozata ajánlás, ha a panasszal érintett gazdálkodó

szervezet az eljárás kezdetekor úgy nyilatkozott, hogy a tanács döntését

kötelezésként nem fogadja el vagy kötelezést tartalmazó határozat, ha a

panasszal érintett gazdálkodó szervezet az eljárás kezdetekor vagy a határozat

kihirdetésekor nyilatkozatában a békéltetõ testület döntését magára nézve

kötelezõként elismerte.

A tanács határozata nem zárja ki a fogyasztónak a bírósági eljárás

kezdeményezésére való jogát, azonban a tanács határozata ellen fellebbezésnek

nincs helye, csak a határozat érvénytelenítése kérhetõ a bíróságtól a

törvényjavaslatban meghatározott okok alapján.

Ügyfélszolgálat

a 38. §-hoz

A fogyasztói bejelentések intézésére és a fogyasztók tájékoztatására, a

panaszok kivizsgálására és orvoslására a közüzemi, valamint a pénzügyi

szolgáltatási tevékenységet folytató gazdálkodó szervezetek ügyfélszolgálatot

kötelesek mûködtetni. Az ügyfélszolgálat úgy is megszervezhetõ, hogy -

különösen kis létszámú szervezeti egységek esetén - osztott munkakörben, egy

dolgozó munkaköri kötelezettségévé teszik az ügyfélszolgálati feladatok

ellátását. A fogyasztók védelme érdekében az ügyfélszolgálat a panasz

esetleges elutasítását köteles indokolással ellátva írásba foglalni és annak

egy példányát a fogyasztónak átadni.

Keresetindítás

a 39. §-hoz

A törvényjavaslat lehetõvé teszi, hogy az ellen, aki jogszabályba ütközõ

magatartásával a fogyasztók széles körét érintõ vagy jelentõs nagyságú

hátrányt okoz, akkor is, ha a sérelmet szenvedett fogyasztók személye nem

állapítható meg, a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség, a fogyasztói érdekek

képviseletét ellátó társadalmi szervezet vagy az ügyész pert indíthat a

fogyasztói igények érvényesítése iránt. Ettõl függetlenül e per nem érinti a

fogyasztónak azt a jogát, hogy a jogsértõvel szemben igényeit a polgári jog

szabályai szerint érvényesítse.

MÁSODIK RÉSZ

A FOGYASZTÓVÉDELEM ÁLLAMI, ÖNKORMÁNYZATI ÉS ÉRDEKKÉPVISELETI

INTÉZMÉNYRENDSZERE

VII. FEJEZET

A fogyasztóvédelem állami intézményrendszere

a 40-43. §-hoz

A fogyasztóvédelmi intézményrendszer továbbfejlesztése céljából a

törvényjavaslat a fogyasztóvédelem állami tevékenysége keretében feladatként

határozza meg az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter részére, hogy

kidolgozza és jóváhagyásra a Kormány elé terjessze a fogyasztóvédelmi politika

koncepcióját és javaslatot tegyen a megvalósítás szervezeti és intézményei

feltételeire.

A törvényjavaslat meghatározza, hogy a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség

országos hatáskörû, önálló költségvetésû államigazgatási szervként mûködik, a

miniszter irányítása és felügyelete alatt áll. A Fogyasztóvédelmi

Fõfelügyelõség és a területi felügyelõségek feladata többek között a

fogyasztókat érintõ jogszabályok elõkészítésében, végrehajtásában,

érvényesítésében, továbbá ellenõrzésében való közremûködés, a piacfelügyeleti

feladatok ellátása, a fogyasztók minõségi kifogásaival és panaszaival

kapcsolatos ügyek intézése, a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó

társadalmi szervezetek tevékenységéhez és a fogyasztók oktatásához szakmai

segítség nyújtása.

A törvényjavaslat kimondja a hatáskörelvonás általános tilalmát, amely

szerint a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség és a területi felügyelõségek

hatásköre nem érintheti a jogszabályban más szervek hatáskörébe utalt

fogyasztóvédelmi feladat- és hatásköröket.

A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség és a területi felügyelõségek piacfelügyeleti

hatóságként eljárva bármely, a fogyasztókat érintõ ügyben vizsgálatot

folytathatnak, fogyasztóvédelmi bírságot szabhatnak ki, kivéve ha más hatóság

az ellenõrzése során ugyanazon tényállás mellett már szabott ki bírságot.

VIII. FEJEZET

A helyi önkormányzatok szerepe

a 44. §-hoz

A törvényjavaslat - nem teljes körûen - felsorolja azokat a feladatokat,

amelyekkel a helyi önkormányzatok képviselõ testületei célszerûen részt

vehetnek a fogyasztóvédelmi feladatok hatékonyabb ellátásában. Így a

fogyasztók érdekeinek minél hatékonyabb elõmozdítása érdekében segíthetik a

fogyasztók önszervezõdéseit, támogathatják a fogyasztóvédelmi társadalmi

szervezetek helyi érdekérvényesítõ tevékenységét, részt vállalhatnak a

békéltetõ testület feladataiból, fogyasztóvédelmi tanácsadó irodát

mûködtethetnek.

IX. FEJEZET

Érdekképviseleti szervezetek

a 45. §-hoz

A törvényjavaslat hangsúlyozza a társadalmi szervezetek fontosságát a

fogyasztói érdekek érvényesítése terén. Ennek megfelelõen a törvényjavaslat

meghatározza azokat a legfontosabb tevékenységeket, amelyek a társadalmi

szervezetek fogyasztóvédelmi feladatainak részét képezik úgy, hogy

érdekfeltáró, képviseleti munkájukkal segítsék elõ a fogyasztók gazdasági

érdekeinek és fogyasztói jogainak érvényesítését, továbbá kezdeményezéseikkel

támogassák a fogyasztókat érintõ jogszabályi rendelkezések érvényesülését. A

törvény kötelezettségként írja elõ az állami és helyi önkormányzatok számára,

hogy lehetõségeikhez képest mozdítsák elõ és támogassák a fogyasztói érdekek

képviseletét ellátó társadalmi szervezetek tevékenységét.

X. FEJEZET

A Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség és a területi felügyelõségek eljárása

a 46-51. §-hoz

A törvényjavaslat meghatározza azokat az eljárási szabályokat, amelyeket a

Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség és a területi felügyelõségek alkalmaznak a

törvényjavaslat szerinti eljárás során.

A 47. § a fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértése esetére alkalmazható

jogkövetkezményeket tartalmazza. Ennek keretében az eljáró hatóság jogosult -

többek között - a jogsértõ állapot megszüntetését elrendelni, a jogsértõ

magatartás további folytatását megtiltani, árut a fogyasztói forgalomból

kivonni, illetve megsemmisíteni, szükség esetén a szabálytalanságok

megszüntetéséig az üzlet bezárását elrendelni.

Az eljáró hatóság a fogyasztóvédelmi rendelkezések megsértése esetén a

fentieken túlmenõen határozatával fogyasztóvédelmi bírságot szabhat ki. A

bírság összegét az eset összes körülményeire, - így különösen a fogyasztók

érdekei sérelmének körére, súlyára, a jogsértõ állapot idõtartamára, a

jogsértõ magatartás ismételt tanúsítására, valamint a jogsértéssel nyert

elõnyre - tekintettel kell meghatározni.

A területi felügyelõség határozata ellen a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõségnél,

a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség határozata ellen a bíróságnál lehet

jogorvoslattal élni.

HARMADIK RÉSZ

Záró rendelkezések

Hatálybalépés

az 52-53. §-hoz

A törvényjavaslat a törvény hatálybalépését 1998. január 1-jével állapítja

meg. A békéltetõ testületekre vonatkozó rendelkezéseket azonban csak 1999.

január 1-jétõl kell alkalmazni, azért, hogy a békéltetõ testületek

létrehozására és mûködésük beindítására megfelelõ idõ álljon rendelkezésre.

Az egészségügyi szolgáltatásokról, és a gyógyszergyártásból kizárólag orvosi

vényre kiadható vagy kizárólag gyógyintézeti felhasználásra engedélyezett

vagy kizárólag orvosi rendelõk, gondozóintézetek által beszerezhetõ

gyógyszerek és a külön jogszabályban meghatározott tilalmazott készítmények,

továbbá a gyógyászati segédeszközök, orvostechnikai termékek forgalmazására a

törvényjavaslat külön jogszabály alkalmazását írja elõ.

Módosuló és hatályukat vesztõ jogszabályok

az 54. §-hoz

A törvényjavaslat a törvény végrehajtása érdekében módosít, illetve

okafogyottságuk miatt hatályon kívül helyez egyes jogszabályokat és

jogszabályi rendelkezéseket.

Felhatalmazás

az 55-57. §-hoz

A törvényjavaslat felhatalmazza a Kormányt és az ágazati irányításért felelõs

minisztereket, hogy a törvénybõl fakadó és ahhoz kapcsolódó további feladatok

érdekében a szükséges részletes szabályokat rendelettel meghatározzák.

A Magyar Köztársaság és az Európai Közösség és azok tagállamai közötti

társulás létesítésérõl szóló Európai Megállapodást kihirdetõ 1994. évi I.

törvény 3. §-val összhangban a törvényjavaslat felsorolja mindazokat az

európai közösségi jogforrásokat, amelyekkel e jogszabály összeegyeztethetõ

szabályozást tartalmaz.

Eleje Honlap