MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4965.. számú

törvényjavaslat

a külföldi székhelyû vállalkozások magyarországi

fióktelepeirõl és kereskedelmi képviseleteirõl

Elõadó: Dr. Vastagh Pál

igazságügy-miniszter

Budapest, 1997. október

1997. évi ...... törvény

a külföldi székhelyû vállalkozások magyarországi fióktelepeirõl

és kereskedelmi képviseleteirõl

A nemzetközi gazdasági együttmûködés fejlesztése, a tõkeáramlás segítése,

ezen belül a külföldi mûködõ tõke gazdaságunkban való tartós megjelenésének,

valamint az ezzel összefüggõ gazdasági célú letelepedési formák kibõvítése és

elismerése, a befektetések biztonságával összefüggõ garanciális szabályok

érvényesítése, továbbá a Magyar Köztársaság által nemzetközi szerzõdésekben

vállalt kötelezettségek teljesítése érdekében az Országgyûlés a következõ

törvényt alkotja:

I. fejezet

Általános rendelkezések

1. §

(1) E törvény szabályozza a külföldiek gazdasági célú magyarországi

letelepedési formái közül a külföldi székhelyû vállalkozások (a továbbiakban:

külföldi vállalkozások) magyarországi fióktelepei, továbbá közvetlen

kereskedelmi képviseletei létesítésének, mûködtetésének, megszüntetésének

általános feltételeit és szabályait.

(2) Ha nemzetközi szerzõdés e törvénytõl eltérõen rendelkezik, a nemzetközi

szerzõdés irányadó akkor is, ha ezt e törvény külön nem említi.

2. §

E törvény alkalmazásában

a) külföldi vállalkozás: a Magyar Köztársaság államterületén kívül

székhellyel rendelkezõ, fõtevékenységként vállalkozási tevékenységet folytató

jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezet.

b) fióktelep: a külföldi vállalkozás jogi személyiséggel nem rendelkezõ,

gazdálkodási önállósággal felruházott olyan szervezeti egysége, amelyet önálló

cégformaként a belföldi cégnyilvántartásban a külföldi vállalkozás

fióktelepeként bejegyeztek;

c) kereskedelmi képviselet: a külföldi vállalkozás vállalkozási

tevékenységet nem folytató, a belföldi cégnyilvántartásba önálló cégformaként

bejegyzett olyan szervezeti egysége, amely a szerzõdések közvetítésével,

elõkészítésével, az üzletfelek tájékoztatásával és a velük való

kapcsolattartással összefüggõ feladatokat lát el;

d) vállalkozási tevékenység: a jövedelem- és vagyonszerzésre irányuló,

vagy azt eredményezõ gazdasági tevékenység.

II. fejezet

Külföldi vállalkozás magyarországi fióktelepe

Általános rendelkezések

3. §

(1) Külföldi vállalkozás a Magyarországon nyilvántartásba vett fióktelepe,

illetve fióktelepei útján (a továbbiakban: fióktelep) belföldön e törvény

rendelkezései szerint vállalkozási tevékenység végzésére jogosult; ennek során

a fióktelep jár el a hatóságokkal és harmadik személyekkel szemben fennálló

jogviszonyokban, valamint a külföldi vállalkozás más fióktelepeivel fennálló

kapcsolatokban.

(2) A fióktelep több városban (községben) is rendelkezhet telephellyel.

A fióktelep létrehozatala

4. §

A fióktelep a cégnyilvántartásba való bejegyzéssel jön létre, a vállalkozási

tevékenységet a cégbejegyzést követõen kezdheti meg.

5. §

(1) A fióktelep akkor jegyezhetõ be a cégnyilvántartásba, ha

a) a külföldi vállalkozás számára a székhelye szerinti állammal, illetve

nemzetközi szervezettel kötött nemzetközi szerzõdés a fióktelep létesítését

Magyarországon lehetõvé teszi, továbbá

b) a cégbejegyzésre vonatkozó kérelem és mellékletei megfelelnek a külön

törvényben szabályozott feltételeknek.

(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti nemzetközi szerzõdés fennállásáról a

külügyminiszter, az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter, az

igazságügy-miniszter és a pénzügyminiszter tájékoztatót tesz közzé.

6. §

(1) A fióktelep cégbejegyzésére, cégnyilvántartására - ide értve a cégbíróság

törvényességi felügyeleti jogkörét is - valamint a cégnyilvánosságra vonatkozó

követelményekre a cégnyilvántartásról, a cégnyilvánosságról és a bírósági

cégeljárásról szóló törvényben (a továbbiakban: cégnyilvántartási törvény)

foglaltakat kell alkalmazni azzal, hogy a fióktelep létesítésének, a

cégjegyzékbe bejegyzett jogoknak, tényeknek és adatoknak és ezek változásának,

valamint törvényben elõírt adatoknak a cégbírósági bejelentése a fióktelep

cégjegyzésére jogosult személy, illetve személyek kötelezettsége.

(2) A fióktelep cégnevét kizárólag a fióktelepnél foglalkoztatott személyek

jegyezhetik.

7. §

Ha jogszabály

a) valamely tevékenység végzésével összefüggésben vállalkozás alapítását

engedélyhez köti, vagy

b) meghatározott tevékenység folytatásához külön engedély meglétét írja

elõ, valamint, ha

c) meghatározott tevékenység folytatásához - az ügyfelek, a fogyasztók,

illetve az üzletfelek érdekeinek védelmében - külön pénzügyi biztosítékot (így

különösen pénzbeli letétet, bankgaranciát, kezesi biztosítási szerzõdést,

felelõsségbiztosítást) is megkövetel,

ezeket a követelményeket a fióktelepnek is teljesítenie kell.

8. §

Ha nemzetközi szerzõdés ettõl eltérõen nem rendelkezik, törvény vagy törvény

felhatalmazása alapján kormányrendelet elõírhatja, hogy valamely tevékenység

folytatására kizárólag belföldi székhellyel rendelkezõ gazdálkodó szervezet,

illetve többségi vagy kizárólagos devizabelföldi tulajdonban levõ szervezet a

jogosult.

A fióktelep mûködése

9. §

(1) Ha e törvény másképp nem rendelkezik, a külföldi vállalkozás a

fióktelepének létesítése és mûködtetése során a belföldi székhelyû gazdálkodó

szervezetekkel azonos elbánásban részesül.

(2) Törvény, illetve annak felhatalmazása alapján kormányrendelet a

fióktelepre

a) a közrend, a közbiztonság, a közegészségügy, a pénzügyi rendszer

stabilitása, a monetáris politika, valamint a hitelezõk, betétesek, befektetõk

és biztosítottak másképpen nem érvényesíthetõ, jogos érdekei védelmében,

valamint

b) a külföldi vállalkozás fióktelepe és a belföldi székhelyû gazdálkodó

szervezet fióktelepe közötti jogi és technikai különbségek által indokolt

körben és mértékben

eltérõ szabályozást állapíthat meg.

10. §

(1) A fióktelep nem folytathat a külföldi vállalkozás, illetve más

devizakülföldi nevében képviseleti és ügynöki tevékenységet.

(2) A külföldi vállalkozás a fióktelep cégneve alatt szerzett vagyonról,

jogokról, illetve vállalt kötelezettségekrõl saját cégneve alatt csak a

fióktelep megszûnésekor, illetve az e törvényben meghatározott

fizetésképtelenségi eljárások során, valamint a fióktelep cégneve alatt

szerzett vagyonnal, jogokkal, kötelezettségekkel összefüggésben külföldön

indított eljárások során rendelkezhet.

(3) A fióktelepnél foglalkoztatott személyek ezen jogviszonyuk fennállása

alatt

a) a külföldi vállalkozás,

b) a külföldi vállalkozás részvételével akár belföldön, akár külföldön

mûködõ gazdálkodó szervezet vagy más szervezet,

c) a külföldi vállalkozás belföldön vagy külföldön létesített más

kereskedelmi képviselete, illetve külföldön létesített más fióktelepe

cégnevét nem jegyezhetik, illetve az a)-c) pontokban említett szervezetek,

illetve szervezeti egységek cégneve alatt adott meghatalmazás alapján nem

járhatnak el.

11. §

(1) A külföldi vállalkozás folyamatosan köteles biztosítani a fióktelep

mûködéséhez, a tartozások kiegyenlítéséhez szükséges vagyont.

(2) A vagyontárgyak külföldrõl történõ behozatalára a vámjogi, a vámeljárási,

az áruk országhatáron át történõ szállításával kapcsolatos rendelkezéseket,

továbbá - a külkereskedelmi engedélyezés alá esõ termékek esetén - a

külkereskedelmi áruforgalomra vonatkozó szabályokat is alkalmazni kell.

(3) A fióktelep útján folytatott tevékenységgel összefüggésben keletkezett

tartozások végrehajtása során a külföldi vállalkozás valamennyi belföldön

található vagyonára végrehajtás vezethetõ.

12. §

(1) A fióktelep könyvvezetésére, beszámolókészítésére, a beszámoló

nyilvánosságra hozatalára és közzétételére vonatkozó elõírásokat a számviteli

törvény, illetve az annak felhatalmazása alapján kiadott kormányrendelet

tartalmazza.

(2) A külföldi vállalkozás éves beszámolójának egy hiteles másolati példányát

a fióktelepnek a cégbíróságnál a tárgyévet követõ év szeptember 30-ig letétbe

kell helyeznie, s ezzel egyidejûleg közzé kell tennie. Közzétételi

kötelezettség alatt az Igazságügyi Minisztérium Cégnyilvántartási és

Céginformációs Szolgálata részére történõ megküldést kell érteni.

13. §

A fióktelep - ha a devizatörvény, illetve az annak felhatalmazása alapján

kiadott kormányrendelet másképp nem rendelkezik - devizabelföldinek minõsül. A

belföldiekre irányadó szabályok szerint kell a külkereskedelmi szerzõdéseket

is megkötnie, illetve - az engedélyköteles ügyletek esetén - az engedélyeket

beszereznie.

14. §

(1) Az államháztartás alrendszerei számára kötelezõen teljesítendõ

befizetésekrõl és az azzal kapcsolatos kötelezettségekrõl külön jogszabályok

és nemzetközi szerzõdések rendelkeznek. Törvény elõírhatja, hogy a fióktelep

és a külföldi vállalkozás, illetve a fióktelep és a külföldi vállalkozás más

fióktelepe közötti gazdasági kapcsolatban a külföldi vállalkozást és a másik

fióktelepet úgy kell tekinteni, mintha a kapcsolat a külföldi vállalkozáson

kívüli vállalkozással jött volna létre.

(2) Az államháztartás társadalombiztosítási alrendszerét megilletõ fizetési

kötelezettséget (járulék, hozzájárulás) a foglalkoztatottak közül csak azok

után kell teljesíteni, akikre a társadalombiztosítási jogszabályok szerint a

biztosítás kiterjed.

15. §

A fióktelep vállalkozási tevékenységére, belföldi piaci magatartására a

belföldi székhelyû vállalkozásokra vonatkozó szabályok irányadók. Az

államháztartás alrendszereibõl nyújtandó támogatások igénybevételérõl

rendelkezõ jogszabályok hatálya akkor terjed ki a fióktelepre, ha nemzetközi

szerzõdésben vállalt kötelezettségeink teljesítésére tekintettel jogszabály

errõl kifejezetten rendelkezik.

16. §

A gazdasági kamarákról szóló törvény rendelkezik a fióktelep gazdasági kamarai

tagságának keletkezésérõl és megszûnésérõl.

17. §

(1) A külföldi vállalkozás a magyarországi fióktelepe által folytatott

vállalkozási tevékenységhez szükséges ingatlanra vonatkozóan akkor szerezhet

tulajdont, ha az nem termõföld, illetve védett természeti terület. A

tulajdonszerzéshez nem szükséges engedély

a) nemzetközi szerzõdésben meghatározott esetekben vagy,

b) ha a külföldi vállalkozás székhelye szerinti állam és a Magyar

Köztársaság között erre vonatkozóan viszonosság áll fenn.

(2) Az (1) bekezdés szerinti nemzetközi szerzõdés, illetve a viszonosság

fennállásáról a külügyminiszter és az igazságügy-miniszter tájékoztatót tesz

közzé.

(3) Az (1) bekezdés szerinti nemzetközi szerzõdés, illetve viszonosság

hiányában a külföldi vállalkozás a magyarországi fióktelepe által folytatott

vállalkozási tevékenységhez szükséges ingatlan tulajdonjogát a külföldiek

magyarországi ingatlanszerzésére vonatkozó szabályok szerint szerezheti meg.

(4) Az (1) és (3) bekezdés alkalmazásában nem minõsül vállalkozási

tevékenységhez szükséges ingatlannak az ingatlanforgalmazás céljából

megszerezni kívánt ingatlan.

(5) A fióktelep megszüntetése esetén az ingatlant a külföldi vállalkozásnak

egy éven belül el kell idegenítenie, kivéve, ha az elidegenítési kötelezettség

alól a megyei (fõvárosi) közigazgatási hivatal vezetõje (a továbbiakban: a

hivatal vezetõje) felmentést adott. A hivatal vezetõje a felmentést a

külföldiek ingatlanszerzésérõl szóló jogszabály szerinti feltételekkel, és az

abban foglalt eljárási szabályok szerint adja meg azzal, hogy a felmentés nem

tagadható meg akkor sem, ha az ingatlan a külföldi vállalkozás által vagy

részesedésével alapított belföldi székhelyû gazdálkodó szervezet, illetve

másik fióktelep, továbbá kereskedelmi képviselet tevékenységéhez szükséges.

Munkavállalás a fióktelepnél

18. §

(1) A külföldi állampolgár fióktelepnél való munkavállalásának

engedélyezésére, az engedélyezés alóli mentességekre és kedvezményekre a külön

jogszabályokban foglaltak irányadók.

(2) A fióktelepnél foglalkoztatottak a külföldi vállalkozással állnak

jogviszonyban, a munkáltatói jogokat a külföldi vállalkozás a fióktelepén

keresztül gyakorolja. Mind a magyar, mind a külföldi állampolgárral

létesített munkaviszonyra a Munka Törvénykönyvében (Mt.) foglaltakat kell

alkalmazni, ha az Mt., illetve a nemzetközi magánjogról szóló 1979. évi 13.

törvényerejû rendelet másképp nem rendelkezik.

(3) A fióktelep cégjegyzékbõl való törlésekor az Mt.-nek a munkáltató jogutód

nélküli megszûnésére irányadó szabályait kell alkalmazni, kivéve, ha a

munkavállalót a külföldi vállalkozás a magyarországi munkavégzésre kirendelte.

Fizetésképtelenség esetén követendõ eljárás

19. §

(1) A külföldi vállalkozás ellen külföldön kezdeményezett fizetésképtelenségi

eljárás (csõd-, felszámolási, illetve azokkal egy tekintet alá esõ eljárás)

megindítását a fióktelepnek a cégbíróságnál a külföldi eljárás megindításától

számított tíz napon belül be kell jelentenie, s egyidejûleg a Cégközlönynél

közlemény megjelentetését kell kezdeményeznie. Ebben tájékoztatást kell adnia

arról, hogy a hitelezõk külföldön - az ott megindult eljárásban - milyen módon

érvényesíthetik követeléseiket.

(2) A külföldi vállalkozás ellen külföldön kezdeményezett fizetésképtelenségi

eljárás a magyarországi fióktelepre csak nemzetközi szerzõdés vagy viszonosság

esetében terjed ki.

(3) Ha a külföldi vállalkozás ellen külföldön, személyes joga alapján indított

fizetésképtelenségi eljárás a (2) bekezdésben említett nemzetközi szerzõdés,

illetve viszonosság hiányában a fióktelepre nem terjed ki, a fióktelep

bejegyzésének helye szerinti megyei bíróság - a cégbíróság értesítése alapján

- hivatalból rendeli el a fióktelep felszámolását.

(4) A fióktelep felszámolására irányuló eljárásra a csõdeljárásról, a

felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló 1991. évi IL. törvény (a

továbbiakban: Cstv.) I., III. és V. fejezetében foglaltakat kell alkalmazni a

22. § szerinti eltérésekkel. Az eljárás befejezõdése után fennmaradó vagyonnal

a külföldi vállalkozás, illetve a külföldi fizetésképtelenségi eljárásban

eljáró - a vállalkozás vagyonával kapcsolatosan jognyilatkozatok tételére

jogosult - felszámoló rendelkezik.

20. §

(1) Ha a külföldi vállalkozás a magyarországi fióktelep útján folytatott

vállalkozási tevékenységével összefüggésben fizetésképtelenné válik, és a

fizetésképtelenségi eljárásokra nézve a külföldi vállalkozás államával nincs

nemzetközi szerzõdés vagy viszonossági gyakorlat, a hitelezõk a fióktelep

felszámolását kérhetik a fióktelep bejegyzése szerinti megyei bíróságtól. Az

eljárásra a Cstv. I., III. és V. fejezetében foglaltakat kell alkalmazni a 22.

§ szerinti eltérésekkel. A felszámolási eljárást a bíróság megszünteti, ha a

külföldi vállalkozás vagy a fióktelep az eljárásban bejelentett hitelezõi

igények kielégítésére biztosítékot nyújt.

(2) Az eljárás befejezõdése után fennmaradó vagyonnal a külföldi vállalkozás

az általános szabályok szerint rendelkezik.

21. §

(1) A 19. § (4) bekezdése és a 20. § szerinti eljárás akkor is

kezdeményezhetõ, illetve abban hitelezõként igény akkor is elõterjeszthetõ, ha

a hitelezõ a követelését érvényesíti a külföldi vállalkozás ellen külföldön

indult fizetésképtelenségi eljárásban.

(2) A 19. § (2) bekezdésében és a 20. §-ban említett nemzetközi

szerzõdésekrõl, illetve a viszonosság fennállásáról az igazságügy-miniszter és

a külügyminiszter tájékoztatót tesz közzé.

22. §

(1) A 19. § (4) bekezdése és a 20. § szerinti eljárásban

a) adósnak a külföldi vállalkozást kell tekinteni a fióktelep útján

keletkezett tartozásai vonatkozásában,

b) a fióktelep vagyona alatt a külföldi vállalkozás mindazon vagyonát

(befektetett eszköz, illetve forgóeszköz) érteni kell, amelyet a fióktelep a

számviteli nyilvántartása szerint használ (kezel),

c) ahol a Cstv. a gazdálkodó szervezet vezetõjét említi, ott a fióktelep

vezetõjét kell érteni,

d) ahol a Cstv. - a felszámolási eljárásban - a 8. §-ának (1) bekezdése

szerinti szervekre, illetve testületekre utal, azon a külföldi vállalkozás

esetében a létesítõ okirata szerinti ügyvezetést ellátó személyt vagy

testületet, illetve - a külföldön megindított fizetésképtelenségi eljárás

esetében - a külföldi vállalkozás vagyonával kapcsolatban rendelkezésre

jogosult felszámolót kell érteni.

(2) A fizetésképtelenség megállapításának akkor van helye, ha

a) a külföldi vállalkozás, illetve a fióktelep a nem vitatott vagy

elismert - (1) bekezdés szerinti - tartozást az esedékességet követõ hatvan

napon belül nem egyenlítette ki, vagy

b) a vele szemben Magyarországon lefolytatott végrehajtás eredménytelen

volt.

(3) A 20. § szerinti eljárás a hitelezõ kérelmére, illetve a cégbíróság

értesítése (cégnyilvántartási törvény 55. §) alapján indul.

A fióktelep megszüntetése

23. §

(1) A fióktelep a cégnyilvántartásból való törléssel szûnik meg.

(2) Kérelemre a cégbíróság az alábbi körülmények együttes fennállása esetén

törölheti a fióktelepet a cégnyilvántartásból:

a) a külföldi vállalkozásnak a fióktelep mûködésével összefüggésben nincs

Magyarországon köztartozása,

b) a fióktelep a Cégközlönyben a megszüntetésrõl felhívást tett közzé

azzal, hogy a hitelezõk követeléseiket harminc napon belül nála jelentsék be,

de ilyen tartalmú bejelentés nem érkezett, vagy a hitelezõ követelése

kielégítésre került, illetve arra biztosítékot nyújtottak,

c) nincs a fióktelepein keresztül folytatott tevékenységével

összefüggésben a külföldi vállalkozás ellen Magyarországon hatósági vagy

bírósági eljárás (ideértve a választottbírósági eljárást is) folyamatban, vagy

a folyamatban levõ eljárásokban a vagyoni igények kielégítésére a fióktelep

vagy a külföldi vállalkozás biztosítékot nyújtott,

d) nincs fizetésképtelenségi eljárás folyamatban a külföldi vállalkozás,

illetve a fióktelep ellen.

(3) A fióktelep kérelemre történõ törlésének nem feltétele a (2) bekezdés a)

és c) pontjában meghatározott feltételek fennállása, ha a külföldi vállalkozás

államának a Magyar Köztársasággal nemzetközi szerzõdése van a polgári és

kereskedelmi ügyekre nézve a bírósági joghatóságról és a bírósági határozatok

végrehajtásáról, valamint a köztartozások behajtásáról.

(4) A külföldi vállalkozás jogutód nélküli megszûnésére tekintettel a

fióktelep törlését is kérelmezni kell a cégbíróságtól. A (2) bekezdés a)-c)

pontjában, valamint a (3) bekezdésben foglaltakat ebben az esetben is

alkalmazni kell.

(5) A cégbíróság hivatalból intézkedik a fióktelep cégnyilvántartásból való

törlése iránt a cégnyilvántartási törvényben meghatározott esetekben. Ha a

cégbíróság a fióktelepet törvényességi felügyeleti eljárás keretében tiltja el

a további mûködéstõl, a Cégközlönyben felhívást tesz közzé azzal, hogy a

hitelezõk a követeléseiket harminc napon belül a fióktelepnél jelentsék be. A

cégbíróság azt követõen nyilvánítja megszûntnek és törli a fióktelepet a

cégjegyzékbõl, ha ilyen tartalmú bejelentés nem érkezett vagy a bejelentés

alapján a hitelezõ követelése kielégítésre került.

(6) A fióktelep megszûnése esetén a fióktelep cégneve alatt megszerzett olyan

hitelviszonyt megtestesítõ értékpapírt, pénzpiaci eszközt, átruházható eszközt

és kollektív befektetési értékpapírt, amelyet devizakülföldi nem szerezhet

meg, el kell idegeníteni, a külföldi vállalkozás az elidegenítés utáni

ellenértékre tarthat igényt.

Pénzügyi szektor szolgáltatásaira létesített fióktelep

24. §

Pénzügyi, kiegészítõ pénzügyi, befektetési, kiegészítõ befektetési,

befektetési alapkezelõi szolgáltatásokat, biztosítási, biztosításközvetítõi,

biztosítási szaktanácsadói, továbbá a közraktározási tevékenységet végzõ

fióktelep létesítésére, mûködésére, állami felügyeletére, ellenõrzésére,

továbbá megszüntetésére az e törvényben foglaltakat akkor kell alkalmazni, ha

a külön törvény másképp nem rendelkezik.

III. fejezet

Külföldi vállalkozás képviselete

Kereskedelmi képviselet

25. §

Külföldi vállalkozás állandó jellegû, közvetlen kereskedelmi képviseletet

alapíthat Magyarországon.

26. §

(1) A kereskedelmi képviselet a külföldi vállalkozás jogi személyiséggel nem

rendelkezõ szervezeti egysége, amely a cégnyilvántartásba való bejegyzéssel

jön létre, mûködését a cégbejegyzést követõen kezdheti meg.

(2) A kereskedelmi képviselettel kapcsolatos cégbejegyzésre és

cégnyilvántartásra - ide értve a cégbíróság törvényességi felügyeleti jogkörét

is - valamint a cégnyilvánosságra vonatkozó követelményekre a

cégnyilvántartási törvényben foglaltakat kell alkalmazni azzal, hogy a

kereskedelmi képviselet létesítésének, a cégjegyzékbe bejegyzett jogoknak,

tényeknek és adatoknak, és ezek változásának, valamint törvényben elõírt

adatoknak a cégbírósági bejelentése a kereskedelmi képviselet cégjegyzésére

jogosult személy, illetve személyek kötelezettsége.

(3) A kereskedelmi képviselet cégnevét kizárólag a kereskedelmi képviseletnél

foglalkoztatott személyek jegyezhetik.

(4) A kereskedelmi képviselet akkor jegyezhetõ be a cégnyilvántartásba, ha a

cégbejegyzésre vonatkozó kérelem és mellékletei megfelelnek a külön törvényben

szabályozott feltételeknek, valamint a külföldi vállalkozás számára a

székhelye szerinti állam és a Magyar Köztársaság közötti két- vagy többoldalú

nemzetközi szerzõdés, illetve viszonossági gyakorlat a kereskedelmi képviselet

magyarországi létesítését lehetõvé teszi.

(5) A (4) bekezdés szerinti nemzetközi szerzõdés, illetve a viszonosság

fennállásáról a külügyminiszter, az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi

miniszter, az igazságügy-miniszter és a pénzügyminiszter tájékoztatót tesz

közzé.

27. §

(1) A kereskedelmi képviselet a külföldi vállalkozás számára

a) külkereskedelmi szerzõdéseket közvetít,

b) részt vesz a szerzõdéskötések elõkészítésében,

c) tájékoztatási, reklám- és propaganda tevékenységet végez.

(2) Ha jogszabály valamilyen termék vagy szolgáltatás tekintetében az (1)

bekezdés szerinti tevékenységhez külön engedély meglétét követeli meg, a

kereskedelmi képviselet a tevékenységet csak az engedély birtokában

folytathatja.

(3) A kereskedelmi képviselet vállalkozási tevékenységet nem folytathat.

(4) Az államháztartás alrendszerei számára kötelezõen teljesítendõ

befizetésekrõl és az azzal kapcsolatos kötelezettségekrõl külön jogszabályok

és nemzetközi szerzõdések rendelkeznek. Az államháztartás

társadalombiztosítási alrendszerét megilletõ fizetési kötelezettséget

(járulék, hozzájárulás) a foglalkoztatottak közül csak azok után kell

teljesíteni, akikre a társadalombiztosítási jogszabályok szerint a biztosítás

kiterjed.

28. §

A külföldi vállalkozásnak a Magyarországon létesített kereskedelmi képviselete

tevékenységéhez szükséges - termõföldnek, illetve védett természeti területnek

nem minõsülõ - ingatlan megszerzésére, valamint a kereskedelmi képviselet

megszüntetése esetén az ingatlantulajdonnal kapcsolatos eljárásra a 17. §-ban

foglaltakat kell alkalmazni.

Munkavállalás a kereskedelmi képviseletnél

29. §

(1) Külföldi állampolgár kereskedelmi képviseletnél való munkavállalásának

engedélyezésére, az engedélyezés alóli mentességekre és kedvezményekre a külön

jogszabályokban foglaltakat kell alkalmazni.

(2) A kereskedelmi képviseletnél foglalkoztatottak a külföldi vállalkozással

állnak jogviszonyban, a munkáltatói jogokat a külföldi vállalkozás a

kereskedelmi képviseletén keresztül gyakorolja.

(3) A kereskedelmi képviselet cégjegyzékbõl való törlésekor az Mt.-nek a

munkáltató jogutód nélküli megszûnésére irányadó szabályait kell alkalmazni,

kivéve, ha a munkavállalót a külföldi vállalkozás a magyarországi

munkavégzésre kirendelte.

Kereskedelmi képviselet megszüntetése

30. §

(1) A kereskedelmi képviselet a cégbírósági nyilvántartásból való törléssel

szûnik meg. Kérelemre a cégbíróság akkor törölheti a kereskedelmi képviseletet

a cégjegyzékbõl, ha

a) a külföldi vállalkozásnak a kereskedelmi képviselet mûködésével

összefüggésben nincs Magyarországon köztartozása, továbbá

b) a kereskedelmi képviselet a Cégközlönyben a megszüntetésrõl felhívást

tett közzé azzal, hogy a hitelezõk követeléseiket harminc napon belül nála

jelentsék be, de ilyen tartalmú bejelentés nem érkezett, vagy a hitelezõ

követelése kielégítésre került, illetve arra biztosítékot nyújtottak, és

c) nincs a kereskedelmi képviseletei tevékenységével összefüggésben a

külföldi vállalkozás ellen Magyarországon bírósági vagy hatósági eljárás

folyamatban.

(2) A kereskedelmi képviselet kérelemre történõ törlésének nem feltétele az

(1) bekezdés a) és c) pontjában meghatározott feltételek fennállása, ha a

külföldi vállalkozás államának a Magyar Köztársasággal nemzetközi szerzõdése

van a polgári és kereskedelmi ügyekre nézve a bírósági joghatóságról és a

bírósági határozatok végrehajtásáról, valamint a köztartozások behajtásáról.

(3) A külföldi vállalkozás jogutód nélküli megszûnésére tekintettel a

kereskedelmi képviselet törlését is kérelmezni kell a cégbíróságtól. Az (1)-

(2) bekezdésben foglaltakat ebben az esetben is alkalmazni kell.

(4) A cégbíróság hivatalból intézkedik a kereskedelmi képviselet cégjegyzékbõl

való törlése iránt a cégnyilvántartási törvényben meghatározott esetekben. Ha

a cégbíróság a kereskedelmi képviseletet törvényességi felügyeleti eljárás

keretében tiltja el a további mûködéstõl, a Cégközlönyben felhívást tesz közzé

azzal, hogy a hitelezõk a követeléseiket harminc napon belül a kereskedelmi

képviseletnél jelentsék be. A cégbíróság azt követõen nyilvánítja megszûntnek

s törli a kereskedelmi képviseletet a cégjegyzékbõl, ha ilyen tartalmú

bejelentés nem érkezett vagy a bejelentés alapján a hitelezõ követelése

kielégítésre került.

Bankképviselet, biztosító intézet képviselete

31. §

A külföldi székhelyû hitelintézet bankképviseletének, továbbá a külföldi

székhelyû biztosítóintézet magyarországi képviseletének létesítésére,

mûködésére és megszüntetésére az e törvényben foglaltakat akkor kell

alkalmazni, ha a külön törvény másképp nem rendelkezik.

IV. fejezet

Módosuló jogszabályok

32. §

(1) A gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény ( a továbbiakban:

kamarai törvény) 2. §-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép,

egyidejûleg a § a következõ f) ponttal egészül ki:

(E törvény alkalmazásában:)

"b) gazdálkodó szervezet: az állami vállalat, az egyéb állami gazdálkodó

szerv, a szövetkezet - a lakásszövetkezet kivételével - a gazdasági társaság,

a közhasznú társaság, az egyesülés, az egyes jogi személyek vállalata, a

leányvállalat, a külföldi székhelyû vállalkozás magyarországi fióktelepe, az

egyéni vállalkozó és a mezõgazdasági vállalkozó, továbbá az adófizetésre

kötelezett mezõgazdasági kistermelõ,"

"f) székhelyen a külföldi székhelyû vállalkozás magyarországi fióktelepének

cégbírósági bejegyzés szerinti székhelyét is érteni kell."

(2) A kamarai törvény 19. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

(Megszûnik a területi gazdasági kamarai tagság, ha)

"a) a jogi személyiséggel rendelkezõ gazdálkodó szervezet vagy a jogi

személyiség nélküli gazdasági társaság jogutód nélkül megszûnik - ide értve a

külföldi székhelyû vállalkozás magyarországi fióktelepének megszûnését is -

,"

33. §

A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló

1996. évi LVII. törvény 1. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"1. § E törvény hatálya kiterjed a természetes és a jogi személynek, valamint

a jogi személyiség nélküli gazdasági társaságnak - ideértve a külföldi

székhelyû vállalkozás magyarországi fióktelepét is a VI. fejezetben

szabályozott magatartások kivételével - (a továbbiakban az elõzõek együtt:

vállalkozás) a Magyar Köztársaság területén tanúsított piaci magatartására,

kivéve ha törvény eltérõen rendelkezik. E törvény hatálya alá tartozik továbbá

- a II-III. fejezetekben szabályozott magatartások kivételével - a vállalkozás

külföldön tanúsított piaci magatartása is, ha annak hatása a Magyar

Köztársaság területén érvényesülhet."

34. §

A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint

e szolgáltatások fedezetérõl szóló 1997. évi LXXX. törvény 11. §-ának c)

pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(A biztosítás nem terjed ki:)

"c) a külföldi részvétellel mûködõ gazdasági társaságnak, a külföldi székhelyû

vállalkozás magyarországi fióktelepének, valamint a külföldi székhelyû

vállalkozás kereskedelmi, bank- és biztosító intézeti képviseletének a Magyar

Köztársaság területén foglalkoztatott - a 13. § hatálya alá nem tartozó - arra

a természetes személy munkavállalójára (tagjára, foglalkoztatottjára), aki

külföldinek minõsül."

35. §

A bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 16. §-ának c) és d)

pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(Végrehajtási lapot állít ki)

"c) külföldi bírósági határozat alapján az adós lakóhelye, székhelye - ezek

hiányában az adós végrehajtás alá vonható vagyontárgyának helye, külföldi

székhelyû vállalkozás magyarországi fióktelepe, illetve közvetlen kereskedelmi

képviselete esetén pedig a fióktelep, illetõleg a képviselet helye - szerinti

helyi bíróság,

d) belföldi és külföldi választottbírósági határozat és egyezség alapján az

adós lakóhelye, székhelye - ezek hiányában az adós végrehajtás alá vonható

vagyontárgyának helye, külföldi vállalkozások magyarországi fióktelepe,

illetve közvetlen kereskedelmi képviselete esetén pedig a fióktelep,

illetõleg a képviselet helye - szerinti megyei bíróság, illetõleg Fõvárosi

Bíróság (a továbbiakban: megyei bíróság)."

36. §

A Cstv. 2. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) E törvénynek a felszámolási eljárásra vonatkozó rendelkezéseit a külföldi

székhelyû vállalkozások magyarországi fióktelepeire a külföldi székhelyû

vállalkozások magyarországi fióktelepeirõl és kereskedelmi képviseleteirõl

szóló törvényben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni."

37. §

(1) A külföldiek magyarországi befektetéseirõl szóló 1988. évi XXIV. törvény

(a továbbiakban: Btv.) 1. §-nak (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) A külföldiek Magyarországi befektetései és gazdasági célú letelepedései

teljes védelmet és biztonságot élveznek."

(2) A Btv. 3. §-a jelenlegi szövegének megjelölése (1) bekezdésre változik és

a § a következõ (2) bekezdéssel egészül ki:

"(2) Az (1) bekezdésben említett gazdasági célú letelepedési formán kívül

külföldiek által csak külföldi székhelyû vállalkozás fióktelepeként lehet

Magyarországon vállalkozási tevékenységet folytatni. Külföldi székhelyû

vállalkozás alatt a Magyar Köztársaság államterületén kívül székhellyel

rendelkezõ, fõtevékenységként üzletszerû gazdasági tevékenységet (vállalkozási

tevékenységet) folytató jogi személyt, jogi személyiséggel nem rendelkezõ

szervezetet kell érteni."

V. fejezet

Záró és átmeneti rendelkezések

38. §

(1) Ez a törvény 1998. január 1-jén lép hatályba, a külföldi vállalkozások a

cégnyilvántartási törvény hatályba lépésétõl kérhetik fióktelepük bejegyzését

a cégjegyzékbe.

(2) A törvény hatályba lépésével

a) a külföldiek kereskedelmi képviseleteirõl, valamint információs és

szerviz irodáiról szóló 3/1989. (II.26.) KeM rendelet,

b) a nemzetközi magánjogról szóló 1979. évi 13. törvényerejû rendelet

18. §-ának (5) bekezdése

hatályát veszti.

(3) Az e törvény hatályba lépésekor mûködõ információs- és szerviz irodák

1999. december 31-ig kérhetik kereskedelmi képviseletként történõ

nyilvántartásba vételüket a cégbíróságtól, ha az e törvény szerinti

feltételeknek megfelelnek. Ennek elmulasztása esetén a cégbíróság intézkedik a

nyilvántartásából való törlés iránt.

(4) Az e törvény hatályba lépésekor a cégbíróság elõtt folyamatban levõ -

információs, illetve szerviz iroda bejegyzésére irányuló - eljárásban a

kérelmezõ 1998. szeptember 1-ig választhat, hogy információs, illetve szerviz

iroda bejegyzését kéri (figyelemmel a (3) bekezdésben foglaltakra), vagy

kérelmét kereskedelmi képviselet bejegyzésére irányuló kérelemként módosítja.

(5) Azok a devizakülföldiek, amelyek e törvény hatályba lépésekor már

megkötött külkereskedelmi szerzõdések alapján folytatnak Magyarországon

telephelyen (telepen) vállalkozási tevékenységet, belföldön bejegyzett

gazdálkodó szervezet, illetve fióktelep létesítése nélkül mûködhetnek az adott

külkereskedelmi szerzõdés teljesítése érdekében, de legkésõbb 1999. december

31-ig.

(6) Az e törvény hatályba lépésekor bizományi raktárat fenntartó, illetve

vevõszolgálati és szerviz tevékenységet ellátó kereskedelmi képviseletek e

tevékenységüket 1998. december 31-ig folytathatják.

I N D O K O L Á S

a külföldi székhelyû vállalkozások magyarországi fióktelepeirõl

és kereskedelmi képviseleteirõl szóló törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A külföldi vállalkozások gazdasági célú magyarországi letelepedését lehetõvé

tevõ hatályos szabályozás áttekintése

A külföldiek magyarországi befektetéseirõl már 1988-ban törvény

született Magyarországon. Az 1988. évi XXIV. törvény (az ún. befektetési

törvény) pozitív szerepet tölt be a nemzetközi gazdasági együttmûködés

fejlesztése területén, a külföldi mûködõ tõke gazdaságunkban való közvetlen

megjelenése, de különösképpen a hátrányos megkülönböztetéstõl mentes

magyarországi vállalkozásalapítás szabályrendszere megteremtésével. Mintának

tekintette több szomszédos ország jogalkotása.

Garanciális szabályként mondja ki a külföldiek befektetéseinek védelmét,

így kisajátítás, vagy az ahhoz hasonló hatással járó állami intézkedés esetén

a haladéktalan, tényleges értéken, a befektetés pénznemében történõ

kártalanítást. Kerettörvény jelleggel szabályozza a külföldiek által

alapított és a "vegyestulajdonú" társaságok alapítására, mûködésére, állami

ellenõrzésére, az állammal való közjogi kapcsolatra vonatkozó szabályokat.

A magyar jogrendszernek a piacgazdaság kiépítésével összefüggõ

fejlõdésével megszûnt a külföldi befektetõkre vonatkozó tulajdonszerzési és

devizahatósági engedélyeztetési kötelezettség, a befektetési törvény

kiegészült továbbá a versenytörvényre, az árszabályozásról szóló törvényre

való utalással, de a jogszabályba beépültek az adózásra vonatkozó alapelvek és

bizonyos - a külföldi befektetéseket ösztönzõ - kedvezmények is. A

termõföldrõl szóló 1994. évi LV. törvény lehetõvé tette a külföldi, illetve a

részben külföldi tulajdonban levõ vállalkozások számára is a tevékenységükhöz

szükséges ingatlan tulajdonjogának megszerzését is, ide nem értve a

termõföldet és a védett természeti területet.

A külföldiek gazdasági célú, magyarországi letelepedésével összefüggõ

- a nemzetközi gazdasági együttmûködésben elfoglalt szerepünkbõl adódó -

kötelezettségek

A befektetési törvény hatályba lépése óta eltelt kilenc év alatt tért

hódítottak és korszerûsödtek a piacgazdaság magántulajdonon alapuló

vállalkozási formái, a modern piacgazdasági követelményekhez és a fejlett

országok - különösen az Európai Unió - jogfejlõdéséhez igazodtak a

szabályozási keretek, számos országgal kötöttünk beruházásvédelmi kétoldalú

szerzõdéseket. A WTO egyezmények közül az Általános Szolgáltatáskereskedelmi

Egyezmény (GATS) érinti az egyes szolgáltatások végzésével kapcsolatban a

letelepedési jogot.

Az Európai Közösségekkel és azok tagállamaival 1991-ben a társulás

létesítésérõl megállapodást írtunk alá. Teljes jogú tagként csatlakoztunk a

Gazdasági Együttmûködési és Fejlesztési Szervezethez (OECD), melynek

munkájában korábban megfigyelõi státuszban vettünk részt. Ez a két egyezmény

azért is lényeges, mert kötelezettséget vállaltunk arra, hogy a részes

államokban székhellyel rendelkezõ vállalkozások számára nemzeti elbánást,

diszkriminációtól mentes szabályokat teremtve tesszük lehetõvé Magyarországon

a gazdasági célú letelepedést, azaz leányvállalatok, fiókok, kereskedelmi

képviseletek alapítását, mûködtetését.

1.) Az Európai Közösségekkel és azok tagállamaival társulás létesítésérõl

szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt, és az 1994. évi I. törvénnyel

kihirdetett Európai Megállapodás IV. Címének 2. fejezete rendelkezik a

személyek nemzeti akadályoktól mentes, szabad mozgásának megteremtésérõl, ezen

belül a letelepedéshez való jogról. A letelepedéshez való jog ebben a

vonatkozásban azt jelenti, hogy a szerzõdésben részes másik állam területén

önálló vállalkozóként, továbbá leányvállalat, fiók, illetve képviselet

létrehozásával gazdasági tevékenységet lehet folytatni, s ezekre a befektetési

formákra diszkriminatív szabály nem hozható. Természetesen érvényesíthetõk a

közrend, közbiztonság, közegészségügy által indokolt korlátozások. Az Európai

Megállapodásban Magyarország 1999. február 1-ig vállalt kötelezettséget arra,

hogy az említett letelepedési formákra a nemzeti elbánás szerint engedi meg a

területén történõ létesítést, illetve mûködtetést. A pénzügyi szektorban ez a

határidõ 2004. február 1.

a) A leányvállalatok tekintetében (amelyek alatt a jelen szabályozás

szempontjából a külföldi anyacég által alapított, illetve tulajdoni

részesedése által ellenõrzött, önálló jogalanyisággal - legtöbbször jogi

személyiséggel is - rendelkezõ, belföldi székhelyû vállalkozást értjük)

nemzetközi kötelezettségvállalásunkat teljesítettük, hiszen ezt a gazdasági

célú letelepedési formát már a fent említett befektetési törvény szabályozta,

továbbá a szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény is lehetõvé tette a

külföldi természetes és jogi személyek szövetkezetben való tagsági viszonyát

és érdekeltség-szerzését.

b) A külföldi vállalkozások számára a közvetlen kereskedelmi képviselet

alapításának joga szintén biztosított, az ezzel kapcsolatos szabályokat a

3/1989. (II.16.) KeM rendelet tartalmazza. A KeM rendelet szabályai az Európai

Megállapodással összefüggésben azonban felülvizsgálandóak annyiban, hogy

indokolt-e fenntartani az Ipari, Kereskedelmi és az Idegenforgalmi

Minisztérium általi külön nyilvántartásba vételi kötelezettséget.

c) Nincs azonban a hatályos magyar joganyagban a külföldi székhelyû

vállalkozások magyarországi fiókalapítását, továbbá a devizakülföldi egyéni

vállalkozók magyarországi üzletszerû gazdasági tevékenységének folytatását

lehetõvé tevõ szabály.

A törvényjavaslat ezért célul tûzi ki a fiókalapítás lehetõvé tételét is,

a devizakülföldi egyéni vállalkozók számára azonban csak az Európai

Megállapodás szerinti 1999. évi határidõtõl kívánjuk lehetõvé tenni a belföldi

gazdasági célú letelepedést.

2.) A Gazdasági Együttmûködési és Fejlesztési Szervezettel (OECD) kötött

csatlakozási szerzõdésünk a Tõkemozgások Liberalizációs Kódexének céljait

elfogadva arra tartalmaz kötelezettséget, hogy legkésõbb 1997. december 31-ig

Magyarország lehetõvé teszi a fiókok alapítását is a részes államokban

székhellyel rendelkezõ vállalkozások számára, ideértve a pénzügyi szektort

(bankok, biztosítási intézetek, befektetési vállalkozások) is. Hasonló

kötelezettséget kíván Magyarország vállalni az OECD most elõkészítés alatt

levõ Multilaterális Befektetési Megállapodásának (MAI) keretében is.

Fentiekre tekintettel a fiókokra vonatkozó szabályozásnak úgy kell

megszületnie, hogy az 1998. január 1-jén hatályba léphessen.

A törvényi szabályozás koncepcióját az 1019/1997. (II. 20.) Korm.

határozat hagyta jóvá, amely a Magyar Közlöny 1997. évi 16. számában került

közzétételre.

Ennek alapján készült el a törvényjavaslat, melyet a Kormány elsõ

olvasatban már júliusban jóváhagyott, de úgy döntött, hogy az Országgyûléshez

a kapcsolódó törvénymódosításokkal együtt kell benyújtani. A jelen törvényi

szabályozás célja ugyanis olyan kerettörvény megalkotása, amely a külföldi

vállalkozások magyarországi fióktelepei, illetve kereskedelmi képviseletei

alapítására, mûködésére, megszüntetésére vonatkozó alapvetõ szabályokat,

valamint az ezek révén Magyarországon megvalósított befektetések biztonságára,

a diszkriminatív elbánás tilalmára vonatkozó garanciális rendelkezéseket

tartalmazza.

A Kormány döntésének megfelelõen idõközben már benyújtásra

került Országgyûléshez a cégnyilvántartásról, a cégnyilvánosságról

és a bírósági cégeljárásról szóló törvényjavaslat (a továbbiakban:

cégnyilvántartási törvényjavaslat), amely tartalmazza a külföldi

székhelyû vállalkozások magyarországi fióktelepeinek, továbbá

kereskedelmi képviseleteinek cégnyilvántartására, továbbá a

bejegyzésükkel, cégadataik változásával, megszûnésükkel kapcsolatos

cégeljárásra és a cégnyilvánosságra vonatkozó szabályokat is .

A külföldi vállalkozások magyarországi fióktelepeire vonatkozó

egyes pénzügyi anyagi és eljárásjogi szabályok (pl. adózás,

számvitel, devizastátusszal összefüggõ rendelkezések), valamint a

pénzügyi szektor szolgáltatásaira létesítendõ fióktelepekre

vonatkozó sajátos rendelkezések kialakításáról sem a jelen

törvényjavaslat szól, hanem külön törvénymódosítások.

Ennek oka az, hogy az adótörvények, a számviteli törvény, a

devizatörvény, a hitelintézeti törvény, az értékpapírtörvény, a

befektetési alapokról szóló törvény ...stb. ebben az évben amúgy

is módosulnak, így a fióktelepekkel összefüggésben szükségessé váló

kiegészítés azzal egyidejûleg beépíthetõ lesz, feleslegessé téve a

fent említett jogszabályok többszöri módosítását.

A Parlamenthez szeptember hónapban benyújtásra került az adózás

rendjérõl szóló 1990. évi CXI. törvény, a számvitelrõl szóló 1991.

évi XVIII. törvény, a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény, az

illetékekrõl szóló 1990. évi CXIII. törvény, az általános forgalmi

adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény, valamint a társasági adóról

és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény módosítása,

melyek a fióktelep létesítésével, mûködésével kapcsolatos

közteherfizetés anyagi és eljárásjogi szabályait szabályozzák.

A közeljövõben kerül a Kormány elé a devizáról szóló 1995. évi XCV.

törvény módosítása, amely a fióktelep devizastátusát rendezi,

továbbá a pénzügyi szektor szolgáltatásait szabályozó, és az ahhoz

kapcsolódó egyes törvények módosítása, amelyek a külföldi

vállalkozásoknak az említett tevékenységekre alapítandó

fióktelepeire vonatkozó részletes szabályait tartalmazzák. Ezek a

törvények a következõk:

- a hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996.

évi CXII. törvény,

- az értékpapírok forgalomba hozataláról, a befektetési

szolgáltatásokról és az értékpapír-tõzsdérõl szóló 1996. évi CXI.

törvény,

- a biztosító intézetekrõl és a biztosítási tevékenységrõl szóló

1995. évi XCVI. törvény,

- a jelzálog-hitelintézetrõl és a jelzáloglevélrõl szóló 1997. évi

XXX. törvény,

- a lakástakarékpénztárakról szóló 1996. évi CXIII. törvény,

- a befektetési alapokról szóló 1991. évi LXIII. törvény,

- a közraktározásról szóló 1996. évi XLVIII. törvény.

A törvényi szabályozás célja az említett jogszabályoknál a

fióktelepekre vonatkozó olyan sajátos szabályok beillesztése,

amelyek a létesítési és engedélyezési feltételeken kívül

kiterjednek az állami felügyelet gyakorlására, érvényesítik a

befektetõk, betétesek, biztosítottak, továbbá a pénzügyi szektorban

szolgáltatást végzõk biztonságos mûködéséhez, az ügyfelek

érdekeinek védelméhez, a titokvédelemhez, végül a hazai pénz- és

tõkepiac védelméhez fûzõdõ érdekeket.

A kerettörvény szabályozási köre:

1.) A törvényjavaslat tartalmazza a fióktelep útján Magyarországon

végzendõ vállalkozási tevékenység kereteit, a fióktelep létrehozatalának

feltételeit, a fióktelep jogi státuszát. A fióktelep mûködésével kapcsolatban

csak néhány vonatkozást említ meg. Többre nincs szükség, hiszen a fióktelep

belsõ szervezeti mûködését, a cégközponttal való kapcsolatát a külföldi

vállalkozás személyes joga szabályozza, másfelõl fõszabályként a belföldi

gazdálkodó szervezetekre irányadó jogszabályokat kell alkalmaznia a

külföldinek a magyarországi fióktelepe mûködtetése, az így folytatott

vállalkozási tevékenység során. A javaslat ezért csak arra utal, hogy mely

jogszabályok irányadók a foglalkoztatottakkal fennálló jogviszonyra, a

belföldi mûködésre, a magyar közjogi szervezetekkel fennálló jogviszonyokra, a

közteherviselési kötelezettségre. A külföldi vállalkozás a fióktelep útján

realizált nyeresége után belföldön mint telephely adózik, az ezzel kapcsolatos

szabályokat a magyar adójogszabályok és számos állam vonatkozásában kétoldalú

adóztatási egyezmények tartalmazzák.

2.) A kereskedelmi képviseletre vonatkozó szabályozás törvényi szintre

emelésekor a javaslat a fióktelep szabályozásához hasonló kodifikációs

megoldást választ, mely szerint rögzíti a kereskedelmi képviselet létesítésére

jogosultak körét, a létesítés feltételeit, a külföldi cégnek a kereskedelmi

képviselet útján belföldön ellátható tevékenységét, utal a képviselet

mûködésével összefüggõ külön jogszabályok rendelkezéseire - ideértve az ott

foglalkoztatottak munkavállalására vonatkozó szabályokat is -, szól a

képviselet megszüntetésének feltételeirõl, eljárási szabályairól, végül a

pénzügyi szektorban külön törvények által szabályozott képviseletekrõl.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

(1-2. §-hoz)

Az I. fejezetben az általános rendelkezések megfogalmazzák a törvény

hatályát, szabályozási körét. A javaslat utal a nemzetközi szerzõdésekre is,

amelyek egyes országok relációjában a gazdasági célú letelepedésekre

vonatkozóan olyan rendelkezéseket (esetleg további kedvezményeket)

tartalmazhatnak, amelyek a kerettörvény általános szabályai közé nem emelhetõk

át.

A törvény elején kerültek elhelyezésre a fogalommeghatározások is:

- Külföldi vállalkozás alatt a törvény a fõtevékenységként vállalkozási

tevékenységet folytató, a Magyar Köztársaság államterületén kívül székhellyel

rendelkezõ szervezetet érti. E törvény tehát nem jogosítja fel pl. a

költségvetési intézményként, közjogi szervezetként vagy nonprofit

szervezetként (civilszervezetként) mûködõ külföldi szervezeteket a fióktelep

nyitásra még akkor sem, ha kiegészítõ tevékenységként, másodlagosan

vállalkozási tevékenységet folytatnak, erre nézve ugyanis nincs nemzetközi

kötelezettségvállalásunk.

- Vállalkozási tevékenységnek a jövedelem- és vagyonszerzésre irányuló

vagy azt eredményezõ gazdasági tevékenységet kell tekinteni. A törvényjavaslat

tehát az üzletszerû gazdasági tevékenység végzése céljából történõ

letelepedés, (azaz a gazdasági célú letelepedés) fióktelep formájában történõ

megvalósítását szabályozza, míg a kereskedelmi képviselet saját nevében ilyen

tevékenységet Magyarországon nem folytathat, hanem az "anyacég" ilyen irányú

tevékenységét segítheti belföldön elõ az anyacég tevékenységének

ismertetésével, a szerzõdések közvetítésével, az ügyfelekkel való

kapcsolattartással.

- A külföldi vállalkozás magyarországi fióktelepe (a továbbiakban:

fióktelep) a külföldi vállalkozás jogi személyiséggel nem rendelkezõ olyan

magyarországi szervezeti egysége, telephelye, amely a cégnyilvántartásba való

bejegyzéssel jön létre, s amely útján a külföldi cég Magyarországon

vállalkozási tevékenységet folytathat.

- A külföldi vállalkozás magyarországi kereskedelmi képviseletét (a

továbbiakban: kereskedelmi képviselet) a külföldi cég közvetlen képviseletként

maga létesíti abból a célból, hogy nevében és javára kereskedelmi ügyleteket

közvetítsen, tájékoztatási és reklámtevékenységet végezzen.

(a 3. §-hoz)

A javaslat egyértelmûvé teszi, hogy a fióktelep jár el, illetve jogosult

eljárni a külföldi vállalkozásnak a fióktelepén keresztül keletkezett

jogviszonyaiban mind a hatóságokkal, mind harmadik személyekkel szemben, de a

vállalkozás más, önálló cégformaként regisztrált szervezeti egységeivel (azaz

fióktelepeivel) való kapcsolattartás során is. Erre a rendelkezésre többek

között azért is szükség van, mert az eljárások során a fióktelep félként

járhat el, ami egyszerûsíti az üzleti kapcsolatok kiépítését a vállalkozás és

üzletfelei (különösen belföldi üzletfelei) között, ugyanakkor megkönnyíti az

igényérvényesítést a külföldi vállalkozással szemben azokban az esetekben,

amikor a követelések a fióktelepe mûködésével összefüggésben keletkeznek.

A javaslat lehetõséget ad arra, hogy a külföldi vállalkozás

Magyarországon több fióktelepet is létesíthessen, s abban sincs korlátozás,

hogy egy fióktelep az ország több településén is fenntarthasson telephelyet.

(a 4-6. §-hoz)

A törvényjavaslat 4-6. §-a a fióktelep létrehozatalának szabályait

tartalmazza. A fióktelep a magyarországi cégnyilvántartásba vétellel jön

létre, s ettõl kezdve kezdheti meg a mûködését. Azon országokbeli

vállalkozások alapíthatnak fióktelepet, amelyekkel e vonatkozásban nemzetközi

kötelezettségvállalásunk van, illetve amelyek vonatkozásában nemzetközi

szervezettel kötött megállapodásunk (L. a fent említett OECD Csatlakozási

Megállapodást) ilyen lehetõséget tartalmaz.

A létrehozatali és cégnyilvántartási kérdésekkel kapcsolatban a tervezet

utal a cégnyilvántartási törvényre, amely egyébként figyelembe veszi az

Európai Közösségek Tanácsának 89/666. EGK irányelvét is, (11. sz. társasági

jogi irányelv). Az irányelv az EU tagállamokban létesített fióktelepekkel

kapcsolatos közzétételi követelményekrõl szól, de kitér a nem EU

tagállamokban székhellyel rendelkezõ cégek EU tagállamban létrehozandó

fiókjával kapcsolatos szabályokra is.

A törvényjavaslat szól arról is, hogy a cégnyilvántartási törvényben

részletezett bejelentési kötelezettség a fióktelep vezetõjét terheli.

Cégjegyzésre jogosultat csak a fióktelepnél foglalkoztatottak közül lehet

kijelölni.

(a 7-8. §-hoz)

A javaslat egyértelmûvé teszi, hogy ha a fióktelep által folytatni kívánt

tevékenység Magyarországon engedélyhez kötött, azt a fióktelepnek is be kell

szereznie, illetve meg kell felelnie azoknak a feltételeknek, amelyeket a

jogszabályok az adott tevékenység folytatásához elõírnak.

Ha valamely jogszabály az alapítási, illetve mûködési engedélyhez,

illetve valamely tevékenység folytatásához személyi illetve tárgyi

feltételeket, illetve tõkekövetelményt követel meg, azokat természetesen a

külföldi vállalkozásnak is teljesítenie kell a fióktelep vonatkozásában.

Nemzetközi kötelezettségvállalásunkba nem ütközõ esetekben törvény,

illetve annak alapján kiadott Korm. rendelet meghatározhat olyan

tevékenységeket, melyeket csak magyarországi székhellyel rendelkezõ

vállalkozók végezhetnek. Ezen eseteket kivéve nincs korlát a fióktelepek által

végezhetõ tevékenységek vonatkozásában. Ez a rendelkezés azt jelenti, hogy az

elõbb említett tevékenységek folytatására külföldi vállalkozás által

Magyarországon fióktelep ugyan nem létesíthetõ, de a külön jogszabályokban

foglalt feltételek megtartásával belföldön gazdálkodó szervezet hozható létre

vagy egy belföldi gazdálkodó szervezetben részesedés is szerezhetõ.

Ilyenek pl. azok a tevékenységek, amelyek a koncessziós törvény, illetve

az ún. ágazati koncessziós törvények hatálya alá esnek, illetve azok a

tevékenységek, amelyekre vonatkozóan a Magyar Köztársaság nemzetközi

egyezményben fenntartással (rezervációval) élt. Az OECD-vel kapcsolatban pl. a

csatlakozásunkkor rezervációt tettünk a tõkemozgások liberalizációs kódexével

kapcsolatban a belföldi légiforgalmazási tevékenységre, a nemzetközi vizeken

való hajózási tevékenységre, a folyó láthatatlan mûveletek liberalizációs

kódexével kapcsolatban személy-, illetve árufuvarozásra.

(a 9. §-hoz)

A javaslat legjelentõsebb garanciális szabálya annak kimondása, hogy

fõszabályként a külföldi vállalkozás a fióktelep létesítése és mûködtetése

során a belföldiekkel azonos elbánásban részesül, diszkriminatív szabályok nem

állapíthatók meg. Tartalmaz azonban a törvény olyan okokat, melyek bizonyos

tekintetben a fióktelepekre eltérõ - adott esetben akár szigorúbb -

szabályozást is indokolhatnak. Ezek az okok (pl. közrendi klauzula) nemzetközi

szerzõdéseink által elismertek. Az eltérõ szabályozás lehetõsége korlátozott,

mert csak a belföldi és a külföldi székhelyû gazdálkodó szervezetek eltérõ

jogi státuszán, s a fióktelepekkel összefüggõ jogviszonyok több ország

joghatósága alá tartozásán alapulhat, továbbá a belföldi és a külföldi

illetõségûek közötti különbségek által indokolt esetekre nézve áll fenn.

(a 10. §-hoz)

A törvényjavaslat szerint szét kell választani azokat az ügyleteket és

jognyilatkozatokat, amelyeket a külföldi vállalkozás a fióktelepén keresztül

tesz, azoktól az ügyletektõl és jognyilatkozatoktól, amelyekben közvetlenül

eljárva szerez jogokat és kötelezettségeket. Ez azért szükséges, mert csak így

ellenõrizhetõ azon elõírások betartatása, amelyek a külföldi céget

kifejezetten a fiókteleppel kapcsolatban, a devizabelföldi fióktelep cégneve

alatt folytatott mûködésével kapcsolatban kötelezik, másrészt így elõzhetõ

meg, hogy az anyacég (vagy más külföldi vállalkozás) a fióktelep

devizabelföldi státuszával visszaélve olyan jogosultságokat szerezzen, amelyek

a hatályos szabályozás szerint csak a belföldön letelepedett és

devizabelföldinek minõsülõket illetnek meg. Ezzel összefüggésben nem engedhetõ

meg az sem, hogy a fióktelep a belföldön regisztrált cégneve alatt az

anyacégtõl különbözõ más devizakülföldi nevében járjon el, mert nem lenne

megkülönböztethetõ az adott ügylet, jogviszony kapcsán az, hogy akkor éppen

milyen minõségben jár el, s ennek megfelelõen pl. a devizabelföldiekre vagy a

devizakülföldiekre vonatkozó szabályok betartása követelhetõ-e meg tõle.

Ezért ki kell mondani olyan összeférhetetlenségi szabályt is, mely

szerint a fióktelepnél foglalkoztatottak ezen jogviszonyuk fennállása alatt

nem jegyezhetik az anyacég, annak kereskedelmi képviselete, más vállalkozása,

illetve külföldön létesített más fióktelepe cégnevét, illetve azok

meghatalmazottjaként nem járhatnak el.

(a 11. §-hoz)

A javaslat egyértelmûvé teszi, hogy a külföldi vállalkozásnak

kötelezettsége a fióktelep mûködéséhez, a tartozások kiegyenlítéséhez

szükséges vagyon folyamatos biztosítása. A visszaélések elkerülése végett -

akárcsak a belföldi székhelyû cégeknél - a behozatalnál alkalmazni kell a a

külkereskedelmi engedélyezésre vonatkozó szabályokat is, amennyiben a behozott

vagyontárgyak az engedélyköteles körbe tartoznak.

Különösen a belföldi hitelezõket védi az a szabály, mely szerint a

külföldi vállalkozás valamennyi belföldön fellelhetõ vagyonára végrehajtás

vezethetõ a fióktelepe útján keletkezett tartozásokkal összefüggésben. Ez a

lehetõség ugyan levezethetõ abból is, hogy a fióktelep az anyacég szervezeti

egysége, következésképp minden tartozás egyben az anyacég tartozása is, de az

egyértelmû szabályozás megteremtése érdekében a kerettörvény javaslata ezt a

végrehajtási szabályt külön nevesíti.

(a 12. §-hoz)

A fióktelep könyvvezetésére, beszámoló készítésére, a beszámoló

nyilvánosságra hozatalára a számviteli jogszabályok tartalmazzák a részletes

szabályokat, erre utal a törvényjavaslat. (A számviteli törvény kiegészítését

külön törvényjavaslat tartalmazza.) Ezenkívül elrendeli a 12. § az anyacég

éves beszámolójának letétbe helyezését is a magyar cégbíróságon, továbbá annak

közzétételét is olymódon, hogy azt az Igazságügyi Minisztérium

Cégnyilvántartási és Céginformációs Szolgálata részére meg kell küldeni. Ez a

rendelkezés szintén a hitelezõk, üzletfelek érdekét szolgálja, hiszen nemcsak

a fióktelep, hanem az anyacég pénzügyi helyzetérõl is információt kaphatnak.

(a 13. §-hoz)

A devizatörvény szabályozási körébe tartozik, hogy a külföldi vállalkozás

folyó fizetési és tõkemûveleteire vonatkozó sajátos szabályokat a fióktelep

létesítésével, mûködésével és megszüntetésével kapcsolatban is rendezze. Ezért

a javaslat csak azt az általános szabályt mondja ki, hogy - a belföldön

folytatott mûködésre, az itt kötött ügyletekre tekintettel - a fióktelep

devizabelföldinek minõsül, a devizatörvény azonban az egyes ügylettípusokra,

relációkra, folyó fizetési és tõkemûveletekre - amennyiben indokolt - külön

szabályokat mondhat ki, figyelembe véve a devizakülföldi vállalkozás és

belföldön létesített szervezeti egysége kapcsolatát, a közöttük levõ

finanszírozási mûveleteket. A részletszabályokat a törvény által adott

felhatalmazás keretei között kormányrendelet is szabályozhatja.

A devizabelföldi státusz a külkereskedelmi tevékenység folytatásának

feltételei szempontjából is jelentõséggel bír, a külföldi székhelyû

vállalkozás, ha belföldön fióktelepe útján letelepedett, a belföldiekkel

azonos jogi és adminisztratív feltételekkel folytathatja a nemzetközi

gazdasági tevékenységet.

(a 14. §-hoz)

A törvényjavaslat a közteherviselési kötelezettség, illetve az ezzel

kapcsolatos eljárási szabályok tekintetében külön jogszabályokra utal, melyek

azonban nem írhatnak elõ diszkriminatív szabályokat, a közterheket a belföldi

székhelyû cégekhez hasonlóan kell teljesíteni, emellett az adóztatásról kötött

nemzetközi szerzõdéseket is figyelembe kell venni.

Nemzetközi szerzõdéseinkkel összhangban olyan elõírás is érvényesíthetõ

külön törvényi rendelkezésben, mely szerint a fióktelep és a cégközpont,

továbbá a fióktelep és a külföldi vállalkozás másik fióktelepe közötti

elszámolások során az említettek gazdaságilag egymástól független

vállalkozásoknak tekinthetõk. Erre a szabályra azért van szükség, hogy az

említett mûveleteknél az adóztatható nyereséget ne lehessen "eltüntetni".

A javaslat úgy rendelkezik, hogy az államháztartás társadalombiztosítási

alrendszerét megilletõ fizetési kötelezettséget (pl. járulék, hozzájárulás) a

fióktelepnek csak azon foglalkoztatottak után kell fizetnie, akikre a

társadalombiztosítási jogszabályok szerint a biztosítás kiterjed, tehát akik

egyszersmind biztosítottként a társadalombiztosítási ellátásokból részesülnek.

Ez a szabály megegyezik a külföldi részvétellel mûködõ vállalkozásokra

vonatkozó rendelkezésekkel.

(a 15. §-hoz)

A fióktelep mûködésére, belföldi piaci magatartására a belföldi székhelyû

gazdálkodó szervezetekre irányadó szabályokat kell alkalmazni. A fióktelepnek

be kell tehát tartania mindazokat a rendelkezéseket, amelyeket az adott

termelõ, kereskedelmi, illetve szolgáltatási tevékenységre vonatkozóan a

jogszabályok elõírnak, vagy amelyek pl. munkavédelmi, egészségvédelmi,

szakképesítési követelményeket határoznak meg.

A fióktelep az államháztartás alrendszereibõl támogatás igénybevételére

akkor jogosult, ha azt a külön jogszabályok lehetõvé teszik.

(a 16. §-hoz)

A külföldi vállalkozás a belföldön nyilvántartásba vett fióktelepe révén

tagja lesz tevékenysége szerinti magyarországi gazdasági kamarának. A tagsági

viszonnyal összefüggõ kérdéseket a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI.

törvény tartalmazza.

(a 17.§-hoz)

A külföldi vállalkozás a fióktelepe mûködéséhez szükséges ingatlan

tulajdonjogát csak akkor szerezheti meg, ha az nem termõföld, illetve védett

természeti terület.

Nemzetközi szerzõdésben (pl. Európai Megállapodás) vállalt

kötelezettségünk alapján - az abban részes államokban székhellyel rendelkezõ

vállalkozások tekintetében - nem szükséges külön engedély a fióktelep

rendelkezésére bocsátandó ingatlanra vonatkozó tulajdonszerzéshez. Amely

állammal ilyen szerzõdésünk vagy viszonossági gyakorlatunk nincs, a

termõföldrõl szóló 1994. évi LV. törvény 88. §-ában foglaltakat kell

alkalmazni, mely szerint az ingatlanszerzés a közigazgatási hivatalok

engedélyéhez kötött. A közigazgatási hivatalok eljárását a 7/1996. (I. 18. )

Korm. rendelet szabályozza, az engedélyezés feltételei nem szigorúak.

Mivel az ingatlantulajdonlással kapcsolatos nemzetközi

kötelezettségvállalás csak a letelepedési formák (leányvállalat, fióktelep,

kereskedelmi képviselet) mûködéséhez szükséges ingatlanok tekintetében áll

fenn, a fióktelep, illetve a kereskedelmi képviselet megszûnésekor megszûnik

az a jogcím, amelyre tekintettel a törvény a tulajdonszerzés lehetõségét

biztosította. A javaslat szerint a külföldi vállalkozásnak egy év áll

rendelkezésére arra, hogy az ingatlant elidegenítse. Ehelyett az elidegenítés

alóli felmentést is kérelmezheti a megyei (fõvárosi) közigazgatási hivataltól,

amely ugyanazon szempontok, jogszabályi feltételek és eljárás alapján bírálja

el a kérelmet, mint bármely más külföldi jogi személy esetében, azzal a

kivétellel, hogy köteles az elidegenítés alóli felmentést megadni, ha az

ingatlan a kérelmezõ külföldi vállalkozás által vagy részvételével alapított

vagy alapítandó belföldi gazdálkodó szervezet, fióktelep, illetve kereskedelmi

képviselet tevékenységéhez szükséges.

(a 18. §-hoz)

A javaslat a fióktelepnél történõ munkavállalás kérdéskörével

kapcsolatban utal azokra a jogszabályokra, amelyek valamennyi munkáltató

vonatkozásában szabályozzák a külföldiek magyarországi munkavállalását, így

különösen az engedélyezés rendjét, az engedélyezés alóli mentességeket,

figyelemmel nemzetközi szerzõdésekben vállalt kötelezettségeinkre.

Jelenleg ezek a szabályok a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a

munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvényben (Flt.), valamint a

végrehajtásáról szóló 7/1991. (X. 17.) MüM rendeletben találhatók. Az Flt.-nek

- az Országgyûléshez a jelen törvényjavaslattal egy idõben benyújtott -

módosítása utal nemzetközi szerzõdésben vállalt kötelezettségeinkre, a MüM

rendeletet pedig ki kell egészíteni a jelen törvény hatályba lépésével

egyidejûleg olyan rendelkezéssel, amely a külföldi fiókvezetõ munkavállalása

tekintetében kedvezményt tartalmaz.

A tervezett szabályozás azt tartja szem elõtt, hogy a fióktelepnél

foglalkoztatott külföldiekre nézve - a belsõ munkaerõpiac védelme érdekében -

nem indokolt kedvezõbb szabályokat hozni a fióktelep vonatkozásában, mint amit

a külföldiek által vagy részesedésükkel alapított gazdasági társaságoknál a

jelenleg hatályos szabályozás tartalmaz. Ettõl kedvezõbb szabály csak

nemzetközi megállapodások által indokolt körben érvényesülhet. 1999-re várható

a külföldiek munkavállalásának kérdéseit átfogóan szabályozó külön törvény

meghozatala, amely már figyelembe fogja venni az ún. külföldi kulcsszemélyzet

alkalmazásának megkönnyítésére vonatkozó nemzetközi

kötelezettségvállalásainkat is. Ilyen kötelezettségünk lesz ugyanis 1999-tõl

pl. az Európai Megállapodás alapján, illetve hasonlót kívánnak vállalni a

szerzõdõ felek a készülõ Multilaterális Befektetési Megállapodásban (MAI) is,

mely egyezménynek a Magyar Köztársaság is részese lesz.

Ami a foglalkoztatással kapcsolatos jogviszonyokat illeti, a

törvényjavaslat kimondja, hogy a foglalkoztatottak magával a külföldi

vállalkozással állnak jogviszonyban. Mivel ebben a jogviszonyban az egyik vagy

mindkét fél külföldi, a nemzetközi magánjog szabályai irányadók arra nézve,

hogy melyik állam szabályait kell alkalmazni. Ezért hivatkozik a javaslat a

nemzetközi magánjogról szóló 1979. évi 13. törvényerejû rendeletre, amely a

munkajogi jogviszonyokra nézve is rendelkezik az alkalmazandó jogról,

fenntartva a nemzetközi szerzõdések eltérõ szabályozásának lehetõségét (VIII.

fejezet). A Munka Törvénykönyve a törvény hatályát meghatározva fõszabályként

kimondja, hogy rendelkezéseit alkalmazni kell minden olyan munkaviszonyra,

amely alapján a munkát a Magyar Köztársaság területén végzik. Erre tekintettel

a javaslat a Munka Törvénykönyvére is utal.

A fióktelepnél foglalkoztatottak esetében a külföldi vállalkozás a

munkáltatói jogokat a fióktelepén keresztül gyakorolja. Fõszabály szerint a

Munka Törvénykönyve irányadó, kivétel azonban pl. az az eset, ha a

munkavállalót a külföldi vállalkozás már a fióktelep létrehozatalától

függetlenül alkalmazza, és csak kirendeli a magyarországi fióktelepnél történõ

munkavégzésre. A munkavállalók védelme, jogviszonyuk rendezése, juttatásaik

biztosítása érdekében a javaslat úgy rendelkezik, hogy a fióktelep megszûnése

esetén a munkaviszonynak a munkáltató jogutód nélküli megszûnésére vonatkozó

szabályait kell alkalmazni, így pl. megnyílik a jog a végkielégítésre is. Ez

az általános szabály nem érvényesíthetõ az elõbb említett külföldrõl történõ

kirendelés esetén, hiszen a nemzetközi magánjogi szabályok szerint erre a

jogviszonyra nem a munkavégzés tényleges helye szerinti jog irányadó.

(a 19-22. §-hoz)

A javaslat a fizetésképtelenség esetén követendõ eljárás cím alatt két

esetkört tartalmaz:

1.) a külföldi székhelyû vállalkozás ellen külföldön kezdeményezett

fizetésképtelenségi eljárások (csõd-, felszámolási, illetve azokkal egy

tekintet alá esõ egyéb eljárások) megindulása esetén belföldön lefolytatandó

eljárásokat, másrészt

2.) azt az eljárást, amelyet arra tekintettel lehet - kérelemre -

lefolytatni, hogy a külföldi székhelyû vállalkozás a fióktelep útján

Magyarországon folytatott tevékenységével összefüggésben fizetésképtelenné

válik.

Ad 1.) A külföldi vállalkozás ellen külföldön megindított eljárásokat a

fióktelepnek a cégbíróságon be kell jelentenie, s a Cégközlönyben

hirdetményben kell tájékoztatást adnia arról, hogy a hitelezõk a külföldi

eljárásban milyen módon érvényesíthetik követeléseiket. A javaslat értelmében

a külföldi eljárás hatálya - a belföldi hitelezõk érdekeit szem elõtt tartva -

a Magyarországon létesített fióktelepre vonatkozóan csak akkor terjed ki, ha

erre vonatkozóan nemzetközi szerzõdés vagy viszonosság áll fenn. Ennek az a

magyarázata, hogy megállapodás vagy a kölcsönösség elismerése rendezheti

egyértelmûen, s kedvezményes elbánást biztosítva az eljárási kérdéseket, a

követelések kielégítésének módját, az eljáró szervek jogosítványait, valamint

azokat a vonatkozásokat, amelyeket a részes államok egyébként kizárólagos

joghatóságuk tárgyának tekintenek. Ilyen megállapodást a Magyar Köztársaság

még nem kötött, viszonossági gyakorlat sem áll fenn egyik ország tekintetében

sem, de a jövõben elképzelhetõ, hogy csatlakozunk egy említett kérdéseket

szabályozó nemzetközi szerzõdéshez vagy (bár ez a kevéssé valószínûbb)

kétoldalú megállapodásokat kötünk.

Nemzetközi szerzõdés vagy viszonosság hiányában belföldön - a

fióktelepnél nyilvántartott vagyonra - a magyar jogszabály ( a csõdeljárásról,

a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló 1991. évi IL. törvény (a

továbbiakban: Cstv.) ) szerinti felszámolási eljárást kell lefolytatni. Az

eljárás befejezõdése után fennmaradó vagyonnal a külföldi székhelyû

vállalkozás, illetve annak felszámolója rendelkezik.

Ad 2. ) Ezen eljárás lefolytatására szintén akkor van lehetõség, ha a

fizetésképtelenségi eljárásokra nézve a külföldi vállalkozás székhelye

szerinti állammal nincs nemzetközi szerzõdés, illetve viszonossági gyakorlat.

Az eljárás megindítására - a hitelezõk kérelmére - akkor van lehetõség, ha a

külföldi vállalkozás a magyarországi fióktelep útján folytatott

tevékenységével összefüggésben fizetésképtelenné válik. A felszámolási

eljárást a fióktelep cégbejegyzésének helye szerinti megyei bíróság a Cstv.

szabályainak alkalmazásával folytatja le, figyelembe véve a törvényjavaslat

szerinti sajátosságokat. A pénzügyi szektor egyes szolgáltatásait végzõk

felszámolására a külön törvények további szabályokat tartalmaznak (pl. a

hitelintézeti törvény, a biztosítási törvény, illetve ezeknek tervezett

módosításai). Az eljárást a bíróság megszünteti, ha a követelések

kiegyenlítésre kerülnek, illetve ha azok kielégítésére a külföldi vállalkozás

a hitelezõknek biztosítékot nyújt. Ha az eljárás megszüntetésére nincs

lehetõség, annak befejezõdése után az esetlegesen megmaradó vagyonnal a

külföldi székhelyû vállalkozás az általános szabályok szerint rendelkezhet.

(a 23. §-hoz)

A fióktelep megszüntetése történhet a külföldi vállalkozás kérelmére,

továbbá hivatalból. A javaslat szabályozza azokat a feltételeket és eljárást,

amelyek alapján és amelyek szerint a fióktelepet törölni lehet a

cégnyilvántartásból. A törlésre egyszerûsített eljárás keretében kerülhet sor

abban az esetben, ha van olyan nemzetközi szerzõdés, amely biztosítja az

anyacég államában a Magyarországon - polgári és kereskedelmi ügyekben - hozott

ítéletek végrehajtását, továbbá a köztartozások behajtását. Így ugyanis a

fióktelep megszüntetésétõl függetlenül a végrehajtható okiratok alapján

megteremtõdnek az eljárásjogi feltételei annak, hogy a megítélt köztartozások

és magánjogi tartozások hitelezõinek követelései az anyacég külföldön

található vagyonából kiegyenlítésre kerüljenek. (Megemlítendõ, hogy

Magyarország csatlakozása folyamatban van a polgári és kereskedelmi ügyekben

irányadó bírósági joghatóságról és a bírósági határozatok végrehajtásáról

szóló, Lugánóban, 1988. szeptember 16-án aláírt sokoldalú egyezményhez. A

köztartozások beszedésére vonatkozóan nemzetközi szerzõdésünk még nincs, de

ezek megkötése is kívánatos lenne, nemcsak a fióktelepek vonatkozásában.)

A hivatalból történõ törlés eseteinél a törvényjavaslat utal a

cégnyilvántartási törvényben szabályozott eljárásokra. A törvényességi

felügyeleti jogkörben történõ megszüntetés esetén a cégbíróság a Cégközlönyben

hirdetményt tesz közzé azzal, hogy a hitelezõk követeléseiket a fióktelepnél

jelentsék be. Csak azt követõen nyilvánítható a fióktelep megszûntnek, ha

ilyen tartalmú bejelentés nem érkezett, vagy a követelés kielégítésre került.

(a 24. §-hoz)

A külföldi vállalkozások által a pénzügyi szektor szolgáltatásaira

létesített fióktelepek engedélyezésére, mûködésére, állami felügyeletére és

megszüntetésére számos tekintetben sajátos szabályok meghozatala indokolt.

Nemzetközi szerzõdéseink is külön kategóriaként kezelik a pénzügyi szektor

területén mûködõ vállalkozásokat, s lehetõvé teszik olyan szabályok

meghozatalát, amelyet az egyes országok monetáris politikája, a pénzügyi

rendszer stabilitása, a befektetõk, betétesek, hitelezõk érdekei, végül az

ilyen szolgáltatásokat végzõk ún. prudenciális mûködésének biztosítása

indokol. A fióktelepek vonatkozásában ki kell egészíteni pl. a

hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról, az értékpapírok forgalomba

hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és az értékpapírtõzsdérõl, a

biztosító intézetekrõl és a biztosítási tevékenységrõl, a befektetési

alapokról szóló törvényt ..stb. A törvénymódosítások tervezete elkészült,

azok októberben szintén benyújtásra kerülnek az Országgyûléshez, mert az OECD

Csatlakozási Megállapodás a pénzügyi szektorbeli fiókok szabályozására és

magyarországi alapításának lehetõvé tételére is ugyanolyan határidõt szab,

mint a gazdasági élet egyéb szektoraiban létesítendõ fiókokra.

(a 25-26. §-hoz)

A III. fejezet a külföldi székhelyû vállalkozások Magyarországon

létesítendõ képviseleteivel kapcsolatos kérdéseket szabályozza. A kereskedelmi

képviseletek létesítése, mûködtetése, megszüntetése, valamint a

képviseleteknél történõ munkavállalás kérdésein kívül utal azokra a külön

törvényekre, amelyek a külföldi bankok, illetve biztosítók magyarországi

képviseletére vonatkozó részletes szabályokat tartalmazzák.

A törvényjavaslat egyszerûsíti a 3/1989. (II.16. ) KeM rendelet szerinti,

jelenleg hatályos szabályozást annyiban, hogy csak azokat a kereskedelmi

képviseleteket vonja a külföldi székhelyû vállalkozások letelepedési

formájaként a javaslat szabályozási körébe, amelyeket a külföldi vállalkozás

közvetlenül maga alapít Magyarországon.

Megszûnik a külön minisztériumi nyilvántartásba vétel, ezentúl a

cégnyilvántartásba bejegyzett képviseletek külön engedély, illetve

közigazgatási nyilvántartásba vétel nélkül végezhetik az anyacég nevében és

javára külkereskedelmi szerzõdések elõkészítését, tájékoztatási és

reklámtevékenységet.

A javaslat szerint azok a külföldi vállalkozások létesíthetnek

Magyarországon kereskedelmi képviseletet, amelyek székhelye szerinti állammal

a Magyar Köztársaságnak olyan nemzetközi szerzõdése vagy viszonossági

gyakorlata van, amely a képviseletek alapítását a magyar cégek számára is

lehetõvé teszi. A szabályozás nem jelent szigorítást a hatályos szabályozáshoz

képest, mert a képviselet nyilvántartásba vételét a minisztérium jelenleg is

megtagadja, ha a külföldi cég székhelye szerinti állam a magyarországi

cégekkel szemben az ilyenfajta letelepedés tekintetében korlátozást alkalmaz.

A kereskedelmi képviselet a cégnyilvántartásba való bejegyzéssel jön

létre. A cégbejegyzésre, a cégnyilvántartásra és az ezzel kapcsolatos

közzétételi követelményekre a cégnyilvántartási törvényben foglaltakat kell

alkalmazni.

(a 27-30. §-hoz)

A kereskedelmi képviselet mûködését a cégbejegyzést követõen kezdheti

meg. Külkereskedelmi szerzõdéseket közvetíthet, tájékoztatási és

reklámtevékenységet végezhet a külföldi vállalkozás számára. Vállalkozási

tevékenység végzésére a külföldi vállalkozás a kereskedelmi képviselet útján

nem jogosult, ilyet a kereskedelmi képviselet - lévén ugyanúgy szervezeti

egység, mint a fióktelep - természetesen a saját nevében sem végezhet. Egy

külföldi cég több képviseletet is létesíthet Magyarországon.

A törvényjavaslatnak a kereskedelmi képviseletnél végzett

munkavállalásra, a külföldi vállalkozásnak a képviselet mûködéséhez szükséges

ingatlanszerzésére, valamint a képviseletnél foglalkoztatottak után fizetendõ

társadalombiztosítási fizetési kötelezettségére vonatkozó rendelkezései

megegyeznek a fióktelepre vonatkozó szabályokkal, ezekben a vonatkozásokban a

fióktelepre és a kereskedelmi képviseletre eltérõ szabályokat hozni nem

indokolt. A kereskedelmi képviselet megszüntetésére vonatkozó feltételek is

hasonlóak a fióktelepéhez.

(a 31. §-hoz)

A törvényjavaslat nem építi be a bankképviseletre, illetve a biztosító

intézeti képviseletekre vonatkozó hatályos szabályozást, mert azokat 1995-ben,

illetve 1996-ban kihirdetett jogszabályok már törvényi szinten tartalmazzák

(hitelintézeti törvény, biztosítási törvény). Ezek a törvények kitérnek azokra

az eltérésekre is, amelyek a bankképviseletek, illetve a biztosító intézeti

képviseletek létesítése, megszüntetése, állami felügyelete, személyi és tárgyi

feltételei tekintetében indokoltak.

(a 32-37. §-hoz)

A javaslat IV. fejezete rendelkezik:

- a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény kiegészítésérõl a

fióktelep vonatkozásában létrejövõ kamarai tagságra tekintettel,

- a külföldiek magyarországi befektetéseirõl szóló 1988. évi XXIV.

törvény (befektetési törvény) kiegészítésérõl a külföldiek gazdasági célú

letelepedési formáira vonatkozó garanciális szabályokkal kapcsolatban,

valamint a külföldiek által Magyarországon végezhetõ vállalkozási tevékenység

szervezeti formáival összefüggésben,

- a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról

szóló 1996. évi LVII. törvény módosításáról avégett, hogy a külföldi

vállalkozásnak a magyarországi fióktelepe révén Magyarországon tanúsított

piaci magatartására is kiterjedjen a törvény hatálya,

- a csõdeljárásról, a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló

1991. évi IL. törvény kiegészítésérõl egy olyan utaló tartalmú rendelkezéssel,

mely szerint a felszámolási eljárásra vonatkozó rendelkezéseket a külföldi

vállalkozások magyarországi fióktelepeire a külön törvény szerinti szabályok

szerinti eltérések figyelembe vételével alkalmazni kell,

- a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény módosításáról

arra tekintettel, hogy a fióktelep, illetve a képviselet tevékenységébõl

eredõen a külföldi székhelyû vállalkozást kötelezõ bírósági határozatok esetén

- ha a végrehajtás feltételei fennállnak - mely hazai bíróságnál lehet kérni a

végrehajtási eljárás megindítását.

A jogszabályok összhangjának biztosítása céljából arról is kell

rendelkezni, hogy a fióktelepnél, illetve a kereskedelmi képviseletnél

foglalkoztatottak közül ki minõsül a társadalombiztosítási ellátások

szempontjából biztosítottnak, ezért erre vonatkozóan is rendelkezik a

javaslat, kiegészítve a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra

jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetérõl szóló 1997. évi LXXX.

törvényt.

(a 38. §-hoz)

Az V. fejezet a záró rendelkezésekben hatályon kívül helyezi a külföldiek

kereskedelmi képviseleteirõl, valamint információs, illetve szerviz irodáiról

szóló 3/1989. (II.26.) KeM rendeletet. Meghaladottá vált a nemzetközi

magánjogról szóló 1979. évi 13. törvényerejû rendelet 18. §-ának (5) bekezdése

is.

A törvényjavaslat átmeneti rendelkezéseket is tartalmaz, figyelemmel

arra, hogy információs- illetve szerviz irodák létesítésére a jövõben nem lesz

lehetõség, továbbá a törvényben engedélyezett gazdasági célú letelepedési

formákon kívül (azaz cégbírósági regisztráció nélkül) külföldiek

Magyarországon vállalkozási tevékenységet nem folytathatnak. Az átmeneti

rendelkezések összhangban vannak a befektetési törvény módosításával, 1999-tõl

azonban mindkét rendelkezés felülvizsgálatra szorul annyiban, hogy az Európai

Megállapodásban mind a tagállamok, mind a Magyar Köztársaság - a részes

államokban illetõséggel rendelkezõ egyéni vállalkozók számára - biztosítani

fogja a gazdasági célú letelepedést.

Eleje Honlap