MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/5055..

Törvényjavaslat

az értékpapírok forgalomba hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és

az értékpapír-tõzsdérõl szóló 1996. évi CXI. törvény módosításáról

Elõadó:

dr. Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Budapest, 1997. október

1997. évi .......törvény

az értékpapírok forgalomba hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és

az értékpapír-tõzsdérõl szóló 1996. évi CXI. törvény módosításáról

A Magyar Köztársaság által nemzetközi szerzõdésekben vállalt

kötelezettségek teljesítése érdekében, a külföldi székhelyû vállalkozások

magyarországi fióktelepeirõl és kereskedelmi képviseleteirõl szóló 1997. évi

......... törvénnyel összhangban az Országgyûlés a következõ törvényt alkotja:

1. §

Az értékpapírok forgalomba hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és

az értékpapír-tõzsdérõl szóló 1996. évi CXI. törvény (a továbbiakban: Épt.) 1.

§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Ez a törvény szabályozza az értékpapír forgalomba hozatalát, a

befektetési szolgáltatási tevékenység feltételeit, a tõzsde alapítását,

szervezetét, mûködését, megszûnését, az elszámolóház alapítását, mûködését,

továbbá a befektetési szolgáltatási és kiegészítõ befektetési szolgáltatási

tevékenységet végzõ gazdálkodó szervezet és külföldi vállalkozás fióktelepe, a

kibocsátó, a befektetõ jogait, kötelezettségeit és felelõsségét, a Felügyelet

- e törvény hatálya alá tartozó szervezet, tevékenység felügyeletével

kapcsolatos - feladatát, eszközrendszerét és eljárását."

2. §

Az Épt. 2. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

" (4) A fióktelep tekintetében a 10. §-ban, a 18.-20. §-ban, a 107. § (1)

és (5) bekezdésében foglalt rendelkezéseket nem kell alkalmazni."

3. §

(1) Az Épt. 3. § (2) bekezdésének 4. pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[(2) E törvény alkalmazásában]

"4. befektetési szolgáltató: befektetési szolgáltatási tevékenységet,

illetõleg kiegészítõ befektetési szolgáltatási tevékenységet folytató

gazdálkodó szervezet és fióktelep,"

(2) Az Épt. 3. § (2) bekezdésének 29. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[(2) E törvény alkalmazásában]

"29. jegyzett tõke: az Szmt. 26. §-ának (3) bekezdése szerint meghatározott

tõke, valamint a dotációs tõke,"

(3) Az Épt. 3. § (2) bekezdésének 32. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[(2) E törvény alkalmazásában]

"32. klíringtag: az a jogi személy és az a fióktelep, amely részére az

elszámolóház szerzõdés alapján, közvetlenül nyújt elszámolási szolgáltatást,"

(4) Az Épt. 3. § (2) bekezdésének 50-51. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[(2) E törvény alkalmazásában]

"50. vállalkozás: az üzletszerû gazdasági tevékenységet folytató jogi

személy, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, a fióktelep és az

egyéni vállalkozás,

51. vezetõ állású személy:

a) a vállalkozás vezetõ tisztségviselõje, felügyelõ bizottsági tagja,

b) a fióktelep esetén a fióktelep vezetésére a külföldi vállalkozás által

kinevezett személy és annak közvetlen helyettese, és

c) minden olyan személy, akit a vállalkozás alapszabálya, alapító okirata,

társasági szerzõdése, szervezeti és mûködési szabályzata ilyenként határoz

meg,"

(5) Az Épt. 3. §-ának (2) bekezdése a következõ 53.-57. pontokkal egészül

ki:

[(2) E törvény alkalmazásában]

"53. dotációs tõke: a fióktelep létesítéséhez és mûködéséhez az alapító

által tartósan, korlátlanul, tehermentesen a fióktelep szabad rendelkezésére

bocsátott tõke,

54. felügyeleti hatóság: a külföldi befektetési vállalkozás tevékenységi

felügyeletét ellátó külföldi szervezet,

55. fõiroda: az a hely, ahol a külföldi befektetési vállalkozás a

fõtevékenységét végzi és ahol a központi döntéshozatal történik,

56. külföldi befektetési vállalkozás: az, aki a székhely állam szerinti

jogszabályi rendelkezéseknek megfelelõen engedéllyel rendelkezik olyan

tevékenységek végzésére, amelyek megfeleltethetõk a 4. §-ban foglaltaknak,

57. nyitva szállítás: olyan átruházható értékpapírral kapcsolatos ügylet,

amelynek során az értékpapír leszállítása és a készpénz átadása (átutalása)

nem azonos idõpontban történik."

(6) Az Épt. 3. §-ának (3) bekezdése a következõ 9-10. ponttal egészül ki:

"9. fióktelep: az Fkt.-ban ilyenként meghatározott szervezet,

10. külföldi vállalkozás: az Fkt.-ban meghatározott szervezet."

4. §

Az Épt. a következõ 4/A. §-sal egészül ki:

"4/A. §

Külföldi vállalkozás befektetési szolgáltatási tevékenységet vagy

kiegészítõ befektetési szolgáltatási tevékenységet Magyarországon kizárólag

fióktelepe útján végezhet."

5. §

Az Épt. 6. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A Felügyelet az engedélyt az egyes tevékenységekre együtt vagy külön

adja meg. A tevékenység folytatása több telephely esetén az engedélyben

meghatározott telephelyekre korlátozható."

6. §

(1) Az Épt. 7. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A részvénytársasági formában mûködõ befektetési vállalkozás az e

törvényben meghatározott korlátozásokkal befektetési szolgáltatási, illetve

kiegészítõ befektetési szolgáltatási tevékenységen kívül kizárólag

a) önkéntes kölcsönös biztosító pénztár és magánnyugdíj-pénztár részére

történõ vagyonkezelést [a Hpt. 3. § (1) bekezdésének l) pontja],

b) váltóval bizományosi, illetve kereskedelmi tevékenységet,

c) árutõzsdén tõzsdeügynöki tevékenységet, valamint

d) részvénykönyv vezetést

folytathat. "

(2) Az Épt. 7. § (4) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Értékpapír-bizományos a 4. § (1) bekezdésének a) és b) pontjában

meghatározott befektetési szolgáltatási tevékenységet, valamint a 4. § (2)

bekezdésének b), e), g) és h) pontjában meghatározott kiegészítõ befektetési

szolgáltatási tevékenységet folytathat, továbbá értékpapír forgalomba

hozatalánál jegyzési helyként közremûködhet."

(3) Az Épt. 7. §-a a következõ (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) A fióktelep formájában mûködõ befektetési vállalkozás a 4. §-ban

meghatározott befektetési szolgáltatási, illetve kiegészítõ befektetési

szolgáltatási tevékenységen kívül kizárólag a (2) bekezdés b)-d) pontjában

meghatározott tevékenységet folytathatja. A 4. §-ban és a (2) bekezdés b)-d)

pontjában meghatározott tevékenységet a fióktelep formájában mûködõ

befektetési vállalkozás akkor folytathatja, ha azok végzésére létesítõje a

székhelye szerinti felügyeleti hatóságtól engedéllyel rendelkezik."

7. §

Az Épt. 8. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A bank a befektetési szolgáltatási és a kiegészítõ befektetési

szolgáltatási tevékenységek teljes körét folytathatja."

8. §

(1) Az Épt. 9. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A befektetési vállalkozásra a gazdasági társaságokra vonatkozó

törvényi rendelkezéseket, a külföldi befektetési vállalkozás fióktelepére az

Fkt. rendelkezéseit az e törvényben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni."

(2) Az Épt. 9. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A befektetési vállalkozás kizárólag névre szóló részvényekkel

rendelkezõ részvénytársaságként vagy fióktelepként mûködhet."

(3) Az Épt. 9. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) A jegyzett tõkét kizárólag olyan hitelintézetnél lehet befizetni,

illetve hitelintézetnél vezetett számlán lehet tartani, amely nem vesz részt

az alapításban, illetve amelyben az alapítónak nincs tulajdona, illetve amely

az alapítóban nem rendelkezik tulajdonnal."

(4) Az Épt. 9. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Fióktelep formájában mûködõ befektetési vállalkozás esetében a

jegyzett tõke alatt a dotációs tõkét kell érteni."

9. §

(1) Az Épt. 11. §-ának (2)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Ha a kérelmezõ befektetési vállalkozásként kíván mûködni, akkor az (1)

bekezdésben meghatározottakon túl a kérelemhez mellékelni kell:

a) alapszabályát (alapító okiratát), illetve ennek módosításait;

b) a 9. § (3) bekezdésében meghatározott mértékû jegyzett tõke

befizetésének igazolását;

c) részvénykönyvének másolatát;

d) több telephely esetén azon telephely tárgyi-technikai feltételeinek

leírását, ahol a tevékenységet folytatni kívánja;

e) az olyan gazdasági társaság megnevezését, amelyben a kérelmezõnek

részesedése van;

f) a Befektetõ-védelmi Alaphoz (XXIV. Fejezet) történõ csatlakozási kérelem

másolatát;

g) számviteli politikájának és számviteli rendjének leírását;

h) üzleti nyilvántartására vonatkozó szabályzattervezetét;

i) ellenõrzési rendjére vonatkozó szabályzattervezetét;

j) a külföldi kérelmezõ által folytatott 4. § szerinti tevékenységek

megjelölését, valamint azokat a helyeket, ahol ezeket a tevékenységeket végzi;

k) a fióktelep formájában mûködõ befektetési vállalkozás vezetõ állású

személyének döntési jogkörét, valamint a kérelmezõ azon testületeit, amelyek

hozzájárulása nélkül bizonyos döntések nem érvényesek;

l) a külföldi kérelmezõ esetében a székhely szerinti felügyeleti hatóság

nyilatkozatát arról, hogy a nem magyar állampolgárságú vezetõ állású

személlyel szemben nem állnak fenn kizáró okok e munkakör betöltésével,

illetõleg ellátásával kapcsolatban.

(3) A kérelmezõnek a 4. § (2) bekezdésének f) pontjában meghatározott

tevékenység folytatására irányuló engedély iránti kérelemhez mellékelni kell a

központi hitelinformációs rendszerhez történõ csatlakozási nyilatkozatot [Hpt.

18. § (2) bekezdés l) pont].

(4) Hitelintézet kérelme esetén az (1) bekezdésben foglaltakon túl

mellékelni kell a (2) bekezdés d) pontjában meghatározott leírást, a (2)

bekezdés f) pontjában meghatározott nyilatkozatot és a (2) bekezdés j)-k)

pontjában meghatározott szabályzatokat, valamint a Hpt.-ben meghatározott

alapítási és - már mûködõ hitelintézet esetén - mûködési engedélyét."

(2) Az Épt. 11. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki, egyúttal a

jelenlegi (3)-(4) bekezdés számozása (4)-(5) bekezdésre változik:

"(3) Ha a kérelmezõ befektetési vállalkozásként kíván mûködni, akkor az

(1)-(2) bekezdésben meghatározottakon túl a kérelmezõnek a kérelemhez

mellékelni kell:

a) a kockázatok megállapításának, kezelésének módjára vonatkozó

szabályzatait;

b) a kereskedési könyv vezetésére vonatkozó szabályzatát."

10. §

(1) Az Épt. 12. § jelenlegi szövegének jelölése (1) bekezdésre változik és

az a) pont helyébe a következõ rendelkezés lép:

[(1) A tevékenységre vonatkozó engedély iránti kérelmet a Felügyelet

elutasítja, ha]

"a) a jegyzett tõkére, a cégformára, a szervezeti formára e törvényben

meghatározott feltételek nem állnak fenn;"

(2) Az Épt. 12. §-a a következõ (2)-(3) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A tevékenységre vonatkozó engedély iránti kérelmet fióktelep esetében

a Felügyelet akkor is elutasítja, ha

a) nincs érvényes és hatályos, a felügyeleti hatóságok kölcsönös elismerésén

alapuló, továbbá a fióktelepek felügyeletére is kiterjedõ nemzetközi

együttmûködési megállapodás a Felügyelet és a kérelmezõ befektetési

vállalkozás székhelye szerinti felügyeleti hatóság között,

b) a kérelmezõ befektetési vállalkozás fõirodája, illetõleg székhelye

szerinti állam nem rendelkezik a magyar jogszabályok által támasztott

követelményeket kielégítõ pénzmosás elleni jogszabályi elõírásokkal,

c) a kérelmezõ befektetési vállalkozás nem rendelkezik a magyar jogszabályok

által támasztott követelményeket kielégítõ adatkezelési szabályzattal,

d) a kérelmezõ befektetési vállalkozás nem nyilatkozik arról, hogy

korlátlanul helytáll a fióktelep cégneve alatt keletkezett kötelezettségekért,

e) a kérelmezõ befektetési vállalkozás nem nyújtja be a székhelye szerinti

felügyeleti hatóság fióktelep létesítésre vonatkozó engedélyét, illetõleg

hozzájáruló nyilatkozatát vagy tudomásulvételét.

f) a kérelmezõ befektetési vállalkozás fõirodája, illetõleg székhelye

szerinti állam jogszabályai nem biztosítják a befektetési vállalkozások

prudens, biztonságos mûködését.

(3) Ha a kérelmezõ befektetési vállalkozás fõirodája és székhelye nem egy

államban van, akkor a (2) bekezdésben felsorolt követelményeknek a fõiroda és

a székhely államra nézve együttesen is teljesülni kell."

11. §

Az Épt. 13. §-ának (1) bekezdése a következõ h) ponttal egészül ki:

[13. § (1) A Felügyelet a tevékenység végzésére jogosító engedélyt

visszavonja, ha]

"h) a fióktelep alapítójának az adott tevékenység végzésére vonatkozó

engedélyét a székhely szerinti felügyeleti hatóság visszavonta,"

12. §

Az Épt. 14. § (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[14. § (1) A befektetési szolgáltató]

"a) a befektetési szolgáltatási, kiegészítõ befektetési szolgáltatási

részterületek irányítására olyan büntetlen elõéletû, külön jogszabályban

elõírt vizsgával rendelkezõ személyt köteles kinevezni, aki szakirányú

felsõfokú végzettséggel és legalább két év szakirányú szakmai gyakorlattal

rendelkezik, és akivel szemben nem állnak fenn a 20. § (1) bekezdésében

meghatározott kizáró okok; továbbá"

13. §

Az Épt. 18. §-a a következõ (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) A befektetési vállalkozás tulajdonosa a (2) bekezdésben meghatározott

feltételeknek köteles folyamatosan megfelelni."

14. §

Az Épt. 15. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép, és a

§ a következõ (3)-(5) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A befektetési vállalkozás a befektetési szolgáltatási tevékenység

irányítására legalább két büntetlen elõéletû, külön jogszabályban elõírt

vizsgával és öt év szakirányú szakmai gyakorlattal rendelkezõ személyt köteles

alkalmazni, akik közül legalább az egyik devizabelföldi.

(3) A befektetési vállalkozás legalább egy belsõ ellenõrt köteles

alkalmazni.

(4) A belsõ ellenõr feladata a befektetési vállalkozás

a) belsõ szabályzatoknak megfelelõ mûködésének, valamint

b) befektetési szolgáltatási és kiegészítõ befektetési szolgáltatási

tevékenységének a törvényesség, a biztonság, az áttekinthetõség szempontjából

történõ

vizsgálata.

(5) A belsõ ellenõr

a) a jelentését megküldi

1. a felügyelõ bizottságnak és az igazgatóságnak,

2. fióktelep esetén az alapító felügyelõ bizottságának és

igazgatóságának vagy ezeknek megfelelõ szervének,

b) továbbá gondoskodik arról, hogy szükség esetén a jelentés a

Felügyelet rendelkezésére álljon."

15. §

Az Épt. 24. § (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[(1) Az állampapír kivételével értékpapír nyilvánosan akkor hozható

forgalomba, ha a kibocsátó]

"b) a forgalomba hozatallal forgalmazót bíz meg, kivéve, ha

1. hitelintézet, illetve befektetési vállalkozás saját kibocsátású

értékpapírját hozza forgalomba, vagy

2. a külföldi hitelintézet és a külföldi befektetési vállalkozás saját

kibocsátású értékpapírját fióktelepe útján hozza forgalomba."

16. §

Az Épt. 47. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A befektetési vállalkozás vagy a kibocsátó a jegyzés (eladás)

tényleges lezárását, illetõleg az aukció lebonyolítását követõ hét napon belül

a Felügyeletnek bejelenti annak eredményét, valamint azt egy országos

napilapban és a tõzsde lapjában közzéteszi."

17. §

Az Épt. 55. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Hitelviszonyt megtestesítõ értékpapír zárt körû forgalomba hozatala

esetén forgalmazó igénybevétele kötelezõ, kivéve, ha

a) hitelintézet, illetve befektetési vállalkozás saját kibocsátású

értékpapírt hoz forgalomba vagy

b) a külföldi hitelintézet, illetve a külföldi befektetési vállalkozás

saját kibocsátású értékpapírját fióktelepe útján hozza forgalomba."

18. §

Az Épt. 61. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[(2) Az (1) bekezdésben meghatározott engedélyt a Felügyelet akkor adja

meg, ha]

"b) a devizajogszabályok szerint szükséges engedélyt a devizahatóság

megadta, illetõleg az elõzetes bejelentés tudomásulvételét visszaigazolta;"

19. §

Az Épt. 98. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A halasztott pénzügyi teljesítés idõtartama alatt a megvásárolt

értékpapír teljes mennyisége a befektetési vállalkozás javára óvadékul

szolgál. Egyéb befektetési eszköz megvásárlásához nyújtott halasztott pénzügyi

teljesítés esetén a befektetési vállalkozás köteles biztosítékot kikötni."

20. §

Az Épt. XVI. fejezetének címe a következõképpen módosul:

"A befektetési szolgáltatási és kiegészítõ befektetési szolgáltatási

tevékenység kockázatainak kezelése és a kereskedési könyv"

21. §

(1) Az Épt 104. §-a feletti cím helyébe a következõ cím, és az Épt. 104. §-

a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A kereskedési könyv

104. §

(1) A befektetési vállalkozás és a hitelintézet tõkeszükségletének

meghatározásához pozícióiról és kockázatvállalásairól kereskedési könyvet

vezet.

(2) A Felügyelet engedélye alapján nem köteles a hitelintézet kereskedési

könyvet vezetni, ha

a) a befektetési szolgáltatási tevékenységbõl származó bevétele nem haladja

meg a kapott kamatok és kamatjellegû bevételek, az egyéb pénzügyi

szolgáltatások bevételei, az egyéb bevételek, a befektetési szolgáltatási

tevékenységbõl származó bevételek, valamint a nem pénzügyi és befektetési

szolgáltatási tevékenységbõl származó negyedévi nettó árbevétel összegének öt

százalékát, vagy

b) a kereskedési könyvi pozíciók - elõjeltõl független - együttes

összértéke nem haladja meg a hárommilliárd forintot.

(3) A befektetési szolgáltató a (2) bekezdésben meghatározott arányokat,

illetõleg a kereskedési könyv pozícióinak összértékét negyedévente jelenti a

Felügyeletnek.

(4) A hitelintézet a Felügyelet engedélye alapján akkor is mentesül az (1)

bekezdésben meghatározott kötelezettség alól, ha

a) egy naptári éven belül legfeljebb egy negyedévben lépi túl a (2)

bekezdésben meghatározott mértékeket úgy, hogy az ott említett arány nem

haladja meg a hat százalékot, vagy

b) a kereskedési könyvi pozíciók - elõjeltõl független - együttes

összértéke nem haladja meg a négymilliárd forintot.

(5) Ha a hitelintézet kereskedési könyvet vezet, a Felügyelet nem

engedélyezheti ezen kötelezettség alól felmentését.

(6) A kereskedési könyvben az a)-c) pont szerinti - befektetési eszközökhöz

kapcsolódó - pozíciókat és kockázatvállalásokat kell meghatározni:

a) a kereskedési céllal tartott befektetési eszközökben, illetõleg azokban

a befektetési eszközökben lévõ pozíció, amelyeket a forgalmazó a vételi és az

eladási ár különbsége, illetõleg a kamatlábváltozások révén bekövetkezõ

nyereség realizálása érdekében szerzett meg,

b) a nem teljesített fizetésekkel, nyitva szállításokkal, visszavásárlási

megállapodásokkal és értékpapír kölcsönzéssel kapcsolatos kockázatvállalás,

c) minden olyan pozíció, amely a kereskedési könyvben szereplõ valamely

tétel fedezeti ügyleteként jelenik meg, továbbá a kereskedési könyvben

nyilvántartott tételekhez közvetlenül kapcsolódó díjak, jutalékok, kamatok,

osztalékok és az elszámolóháznál elhelyezett letétek formájában megjelenõ

kockázatvállalás.

(7) A kereskedési könyvi nyilvántartás szempontjait a befektetési

vállalkozás és az a hitelintézet, amely köteles kereskedési könyvet vezetni,

belsõ szabályzatban határozza meg. A szabályzatban meg kell határozni azt,

hogy milyen szabályok alapján kerülnek besorolásra a kereskedési könyvi

pozíciók és kockázatvállalások és mely esetben lehet a besoroláson

változtatni. A szabályzatot és annak módosítását a Felügyeletnek meg kell

küldeni.

(8) A besorolás változtatásáról a Felügyeletet haladéktalanul értesíteni

kell.

(9) Ha jogszabály másként nem rendelkezik, a kereskedési könyvben

nyilvántartott pozíciók és kockázatvállalások piaci értékét, valamint

kockázatát naponta kell megállapítani.

(10) A befektetési vállalkozásnak és annak a hitelintézetnek, amely köteles

kereskedési könyvet vezetni, olyan információs, nyilvántartási és értékelési

rendszerrel kell rendelkeznie, amely lehetõvé teszi a (6) bekezdésben

meghatározott pozíciók és kockázatvállalások kockázatainak és

tõkeszükségletének naprakész megállapítását.

(11) A befektetési vállalkozásnak rendelkeznie kell megfelelõ kockázat

kezelési rendszerrel. A kockázat kezelési rendszerre vonatkozó részletes

szabályokat külön jogszabály állapítja meg."

22. §

Az Épt 105. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"105. §

A befektetési társaság rendszeresen köteles az általa nyújtott befektetési

hiteleket a Felügyelet által jóváhagyott szabályzat alapján értékelni,

minõsíteni és valamennyi feltárható, minõsíthetõ kockázat fedezetére kockázati

céltartalékot képezni. A befektetési társaság a megképzett kockázati

céltartalékot ráfordításként számolja el."

23. §

(1) Az Épt 107. §-a (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A befektetési társaságnak az adózott eredményébõl az osztalék

kifizetése elõtt általános tartalékot kell képeznie."

(2) Az Épt. 107. §-a a következõ (2)-(3) bekezdéssel egészül ki, egyúttal a

jelenlegi (2)-(4) bekezdés számozása (4)-(6) bekezdésre változik:

"(2) A befektetési társaság a tárgyévi adózott eredmény tíz százalékát

köteles általános tartalékba helyezni.

(3) A befektetési társaságot kérelmére a Felügyelet az általános

tartalékképzési kötelezettség alól mentesítheti, ha szavatoló tõkéje eléri a

111. §-ban meghatározott tõkekövetelmény százötven százalékát és nincs negatív

eredménytartaléka."

24. §

(1) Az Épt 110. §-ának helyébe következõ rendelkezés lép:

"110. §

(1) A befektetési vállalkozásnak - a mûködõképesség fenntartása és a

kötelezettségek teljesíthetõsége érdekében - az általa végzett befektetési

szolgáltatási tevékenység kockázatának mindenkor megfelelõ nagyságú szavatoló

tõkével kell rendelkeznie, amely nem csökkenhet

a) a 9. § (3) bekezdésében meghatározott összeg,

b) a kereskedési könyv alapján kiszámított tõkeszükséglet, valamint az

árfolyamkockázat, a nagykockázat és hitelezési kockázat fedezetére szükséges

tõkeszükséglet együttes összege, vagy

c) az elõzõ üzleti évben felmerült mûködési költségek összegének huszonöt

százaléka

alá.

(2) A befektetési vállalkozás szavatoló tõkéjének mindig el kell érnie az

(1) bekezdés a)-c) pontja alapján meghatározott legmagasabb összeget.

(3) A befektetési vállalkozás szavatoló tõkéje számításának módját a 8.

számú melléklet tartalmazza."

25. §

Az Épt 111. §-át megelõzõ cím a következõkre módosul, egyidejûleg a 111. §-

a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A kereskedési könyvben nyilvántartott pozíciók tõkeszükséglete

111. §

A befektetési vállalkozás, valamint az a hitelintézet, amely kereskedési

könyvet vezet, a kereskedési könyvben nyilvántartott pozícióinak és

kockázatvállalásainak fedezetéhez szükséges tõke összegét - jogszabályban

meghatározott módon - naponta köteles kiszámítani."

26. §

(1) Az Épt 112. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az egy ügyféllel szemben vállalt kockázatok összértékét a kereskedési

könyvben nyilvántartott összes, az ügyfélhez - illetõleg ügyfélcsoporthoz -

kapcsolódó pozíciók kockázatának összesítésével kell meghatározni. Ha a

hitelintézet köteles kereskedési könyvet vezetni, a nagykockázat

meghatározásánál a kereskedési könyvben nyilvántartott pozíciók alapján

számított kockázatokat, illetõleg a Hpt. alapján számított

kockázatvállalásokat együttesen kell figyelembe venni."

(2) Az Épt 112. § (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) A befektetési vállalkozás által intézményi befektetõ ügyfelével

szemben vállalt kockázatok összértéke nem haladhatja meg a befektetési

vállalkozás szavatoló tõkéjét. Nem tartozik e pont hatálya alá a befektetési

vállalkozás más befektetési szolgáltatóval kötött ügylete."

(3) Az Épt 112. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A (3) és (5) bekezdésben foglalt korlátokat a befektetési vállalkozás

túllépheti, ha

a) a túllépést a kereskedési könyvben nyilvántartott pozíciók kockázatai

eredményezik és

b) a többletkockázat fedezetére a befektetési vállalkozás jogszabályban

meghatározott mértékû szavatoló tõkével rendelkezik."

27. §

Az Épt 120. §-a a következõ d)-e) pontokkal egészül ki:

[120. § Nem jelenti az értékpapír-titok sérelmét]

"d) a forgalmazó által a külföldi befektetési vállalkozás számára történõ

adattovábbítás, abban az esetben, ha a forgalmazó ügyfele (adatalany) ahhoz

írásban hozzájárult és a befektetési vállalkozásnál (adatkezelõnél) a magyar

jogszabályok által támasztott követelményeket kielégítõ adatkezelés feltételei

minden egyes adatra nézve teljesülnek, valamint a külföldi befektetési

vállalkozás székhelye szerinti állam rendelkezik a magyar jogszabályok által

támasztott követelményeket kielégítõ adatvédelmi jogszabállyal,

e) a külföldi befektetési vállalkozás székhelye szerinti felügyeleti

hatóság számára a felügyeleti tevékenységéhez szükséges, és a külföldi

felügyeleti hatóság és a Felügyelet között együttmûködési megállapodásban

rögzített módon történõ az adattovábbítás."

28. §

Az Épt 126. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) A Felügyelet befektetési szolgáltatási tevékenység engedélyezésére és

a tájékoztató jóváhagyására irányuló eljárásában idegen nyelvû iratok esetén

mellékelni kell azok hiteles magyar nyelvû fordítását is."

29. §

(1) Az Épt. 127. § (1) bekezdésének k) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[127. § (1) A befektetési szolgáltató a Felügyeletnek köteles bejelenteni]

" k) ha vele szemben törvényességi felügyeleti eljárás indult és"

(2) Az Épt. 127. § (2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép és

egyidejûleg (2)-(4) bekezdés számozása (3)-(5) bekezdésre módosul:

"(2) A fióktelep az (1) bekezdésben foglaltakon kívül köteles a

Felügyeletnek bejelenteni:

a) az alapító tulajdonosi szerkezetét és annak öt százalékos mértékét

meghaladó változásait,

b) ha az alapító vagy annak bármely államban mûködõ fióktelepe

fizetésképtelenné vált, vagy ellene csõd- illetve felszámolási eljárás indult,

c) ha az alapító székhelye szerinti felügyeleti hatóság az adott

intézménnyel, vagy bármely államban mûködõ fióktelepével szemben intézkedést,

illetve szankciót alkalmazott."

30. §

Az Épt. 128. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A Felügyelet rendszeresen ellenõrzi, hogy a befektetési vállalkozásban

történõ tulajdonszerzés engedélyezésére elõírt feltételek folyamatosan

fennállnak-e. A befektetési vállalkozás tulajdonosa az ellenõrzéshez szükséges

adatot köteles a Felügyeletnek átadni."

31. §

Az Épt. 138. § (2) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[(2) Az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott helyzet különösen akkor áll

fenn, ha]

"a) a tulajdonosok vagy a fióktelep alapítója a befektetési vállalkozás

saját tõkéjét az elõírt szintre nem emelik fel;"

32. §

Az Épt. 140. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A felügyeleti biztos kirendelésérõl rendelkezõ határozat

kézhezvételéig a befektetési vállalkozás és az elszámolóház igazgatósági

tagjainak a gazdasági társaságokra vonatkozó törvényi rendelkezések szerinti

felelõssége fennmarad."

33. §

Az Épt. 162. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (2)-(4) bekezdés számozása (3)-(5) bekezdésre változik:

"(2) Az Alap által biztosított követelésekre kizárólag az Alap által

biztosított mértékig fizethetõ kártalanítás, továbbá az ilyen követelésekre

kizárólag az Alap által nyújtott biztosítás terjed ki."

34. §

Az Épt. 165. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A csatlakozás idõpontja az Alap által megjelölt nap, amely nem lehet

késõbbi, mint a csatlakozási nyilatkozat hiánytalan beérkezését követõ ötödik

nap. A csatlakozás idõpontját az Alap a tõzsde lapjában teszi közzé."

35. §

Az Épt. 166. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

(4) Az Alap igazgatósága rendkívüli befizetést rendelhet el, ha az Alap

eszközei a 162. § (1) bekezdésében meghatározott kötelezettség teljesítését

nem fedezik. A rendkívüli befizetési kötelezettséget az igazgatóság által

meghatározott módon és idõben kell teljesíteni. A rendkívüli befizetési

kötelezettség mértékének megállapítására a (2) bekezdés rendelkezéseit kell

alkalmazni azzal, hogy egy naptári évben ilyen jogcímen fizetett összeg nem

haladhatja meg az utolsó megállapított éves díj mértékének háromszorosát. "

36. §

(1) Az Épt. 173. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az Alap a tagot kizárja, ha a tag nem tesz eleget az igazgatóság

felszólítását követõ felügyeleti intézkedésnek."

(2) Az Épt. 173. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki, egyúttal a

jelenlegi (4) és (5) bekezdés számozása (5) és (6) bekezdésre változik:

"(4) Ha a 156. §-ban meghatározott tevékenység folytatására jogosító

engedélyt a Felügyelet visszavonja, a határozat jogerõre emelkedésének

napjával egyidejûleg az Alap tagjának tagsági viszonya megszûnik."

37. §

Az Épt. 178. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A tõzsde tagja az a részvénytársasági formában mûködõ befektetési

vállalkozás és befektetési szolgáltatási tevékenységet folytató bank, illetve

fióktelepe útján az a külföldi befektetési vállalkozás és hitelintézet lehet,

amely

a) tõzsdei üzletkötésre a tõzsde által elõírt vizsgával rendelkezõ személyt

alkalmaz;

b) legalább egy tõzsdei szekció kereskedési feltételeinek megfelel;

c) megfelel a tõzsde alapszabályában foglalt feltételeknek, és vállalja a

tõzsde szabályzataiban elõírt feltételek teljesítését, betartását; és

d) befizette a tõzsde által megállapított belépési díjat."

38. §

(1) Az Épt. 209. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Elszámolóházi tevékenység folytatására jogosító engedélyt az a

kizárólag névre szóló részvényekkel rendelkezõ részvénytársaság, illetve az a

fióktelep kaphat, amely megfelel a (3)-(4) bekezdésben foglalt feltételeknek."

(2) Az Épt. 209. §-a a következõ (3)-(5) bekezdéssel egészül ki, egyúttal a

jelenlegi (3)-(7) bekezdés számozása (6)-(10) bekezdésre változik:

"(3) Elszámolóházi tevékenység folytatására jogosító engedélyt a

részvénytársasági formában mûködõ kérelmezõ akkor kaphat, ha igazolja, hogy

a) legalább egymilliárd forint pénzben befizetett jegyzett tõkével

rendelkezik;

b) káreseményenként legalább százmillió forintos vagyon- és

felelõsségbiztosítással rendelkezik;

c) legalább egy tõzsdével és legalább tizenöt forgalmazóval elõszerzõdést

kötött a részükre nyújtandó szolgáltatásokról;

d) rendelkezik a tevékenység folytatásához külön jogszabályban

meghatározott személyi, tárgyi és biztonsági feltételekkel és

e) a kérelmezõ rendelkezik a jogszabályok által támasztott követelményeket

kielégítõ adatkezelési szabályzattal.

(4) Elszámolóházi tevékenység folytatására jogosító engedélyt a fióktelep

akkor kaphat, ha a fióktelepet létesítõ külföldi kérelmezõ igazolja a (3)

bekezdésben foglaltak teljesítését, továbbá

a) érvényes és hatályos, a felügyeleti hatóságok kölcsönös elismerésén

alapuló, továbbá a fióktelepek felügyeletére is kiterjedõ nemzetközi

együttmûködési megállapodás van a Felügyelet és a külföldi kérelmezõ székhelye

szerinti felügyeleti hatóság között,

b) a külföldi kérelmezõ fõirodája, illetõleg székhelye szerinti állam

rendelkezik a magyar jogszabályok által támasztott követelményeket kielégítõ

pénzmosás elleni jogszabályi elõírásokkal,

c) a külföldi kérelmezõ rendelkezik a magyar jogszabályok által támasztott

követelményeket kielégítõ adatkezelési szabályzattal,

d) a külföldi kérelmezõ nyilatkozik arról, hogy korlátlanul helytáll a

fióktelep cégneve alatt keletkezett kötelezettségekért,

e) a külföldi kérelmezõ benyújtja a székhelye szerinti felügyeleti hatóság

fióktelep létesítésre vonatkozó engedélyét, illetõleg hozzájárulását vagy

tudomásulvételét tartalmazó nyilatkozatát,

f) a külföldi kérelmezõ fõirodája, illetõleg székhelye szerinti állam

jogszabályai biztosítják a kérelmezõ prudens, biztonságos mûködését.

(5) Ha a külföldi kérelmezõ fõirodája és székhelye nem egy államban van,

akkor a (2) bekezdésben felsorolt követelményeknek a fõiroda és a székhely

államra nézve együttesen is teljesülni kell."

(3) Az Épt. 209. §-ának (8) bekezdése a következõ f) ponttal egészül ki:

[(8) Az elszámolóházi tevékenységre kiadott engedélyt a Felügyelet

visszavonja, ha]

"f) a fióktelep formájában mûködõ elszámolóház létesítõjének tevékenységi

engedélyét a székhely szerinti felügyeleti hatóság visszavonta."

39. §

Az Épt. 216. § (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[A befektetési vállalkozás vezetõ állású személye és üzletkötõje nem lehet]

"c) más befektetési vállalkozás vezetõ állású személye vagy üzletkötõje;"

40. §

Az Épt. 226. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A külön jogszabályban elõírt értékpapír-forgalmazói vizsga meglétét az

(1) bekezdéstõl eltérõen 1998. december 31-ig kell igazolni az erre

kötelezetteknek."

41. §

Az Épt. 244. §-a a következõ (5)-(7) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Ahol e törvény a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvényt

vagy a Gt.-t említi, azon a gazdasági társaságokról szóló törvényi

rendelkezéseket kell érteni.

(6) Ahol e törvény alapítást, alapítót és alapító okiratot említ, azon a

létesítést, a létesítõt és a létesítõ okiratot is érteni kell."

42. §

Az Épt. VI-IX. fejezetében a "befektetési vállalkozás" szövegrész helyébe

"forgalmazó" szövegrész lép.

43. §

(1) Az Épt. 247. §-ának (1) bekezdése a következõ i)-l) pontokkal egészül

ki:

[Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy rendeletben állapítsa meg]

i) a kereskedési könyv vezetésének részletes szabályait;

j) a kereskedési könyvben nyilvántartott pozíciók, kockázatvállalások, az

árfolyamkockázat és nagykockázatok fedezetére szükséges tõkekövetelmény

megállapításának szabályait;

k) a kamatlábkockázat kezelésére alkalmazott rendszerre vonatkozó

szabályokat;

l) az egyedi portfolió kezelési tevékenység végzésének részletes

szabályait."

(2) Az Épt. 247. §-a (2) bekezdésének f) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[(2) Felhatalmazást kap a pénzügyminiszter arra, hogy rendeletben állapítsa

meg:]

"f) az értékpapír-forgalmazói vizsga vizsgakövetelményeit, a vizsga

lebonyolítási rendjét."

44. §

Az Épt. 1. számú melléklete a következõ 21. ponttal egészül ki:

"21. Fkt: az 1997. évi .. törvény a külföldi székhelyû vállalkozások

magyarországi fióktelepeirõl és kereskedelmi képviseleteirõl."

45. §

(1) Az Épt. 8. számú melléklet I. fejezet 1. pontja a következõ h)

alponttal egészül ki:

[1. A befektetési vállalkozás szavatoló tõkéje a következõ - alapvetõ és

járulékos - tõkeelemekbõl áll:]

"h) kiegészítõ alárendelt kölcsöntõke."

(2) Az Épt. 8. számú melléklet I. fejezet 1. pontjának zárószövege helyébe

a következõ rendelkezés lép:

"Az a)-e) pontokban foglaltak a továbbiakban együtt: alapvetõ tõkeelemek,

az f)-h) alpontokban foglaltak a továbbiakban: járulékos tõkeelemek."

(3) Az Épt. 8. számú mellékletének I. fejezet a következõ 3-4. ponttal

egészül ki, egyidejûleg a 4-6. pontok számozása 5-7. pontra változik:

"3. Kiegészítõ alárendelt kölcsöntõkének minõsül minden olyan kölcsön,

amely megfelel a 2. pont a)-b) és e) alpontjaiban foglaltaknak, és eredeti

futamideje legalább két év.

4. Évközi szavatoló tõke számítása esetén az évközi pozitív eredmény

összege szavatoló tõke elemként nem vehetõ figyelembe, az évközi negatív

eredmény összege az alapvetõ tõkeelemek összegét csökkenti."

(4) Az Épt. 8. számú melléklet II. fejezetének 1. pontja a következõ f)

alponttal egészül ki:

[A szavatoló tõke számítása során az alapvetõ tõkébõl le kell vonni:]

"f) az évközi negatív eredmény összegét."

(5) Az Épt. 8. számú mellékletének II. fejezete a következõ 3. ponttal

egészül ki:

"3. Az alárendelt kölcsöntõke szavatoló tõkébe beszámított összege nem

lehet magasabb, mint az alapvetõ tõkeelemek ötven százaléka."

(6) Az Épt. 8. számú mellékletének II. fejezete a következõ 4. ponttal

egészül ki:

"4. a) A kiegészítõ alárendelt kölcsöntõke csak a kereskedési könyvben

nyilvántartott pozíciók és kockázatvállalások fedezetére vehetõ számításba.

b) A kereskedési könyvben nyilvántartott pozíciók és kockázatvállalások

fedezetére szolgáló szavatoló tõkében a járulékos tõkeelemek csak olyan

mértékben vehetõk figyelembe, hogy azok összege ne haladja meg az ugyanezen

kockázatok fedezetére figyelembe vett alapvetõ tõkeelemek százötven

százalékát."

Átmeneti és záró rendelkezések

46. §

(1) Ez a törvény - a (2)-(3) bekezdésekben foglalt kivétellel - 1998.

január 1-én lép hatályba.

(2) E törvény 7. §-a, 9. §-ának (2) bekezdése, 20-22. §-a, 24-26. §-a, 45.

§-ának (1)-(3) bekezdése, valamint (6) bekezdése 1999. január 1-én lép

hatályba.

(3) E törvény 45. §-ának (5) bekezdése 2000. január 1-én lép hatályba.

(4) A korlátolt felelõsségû társaság formájában mûködõ befektetési

alapkezelõ a törvény hatálybalépését követõen két évig folytathat befektetési

alapkezelõi tevékenységet.

(5) A befektetési alapkezelõ a törvény hatálybalépését követõ két éven

belül köteles alaptõkéjét a befektetési alapokról szóló 1991. évi LXIII.

törvény (a továbbiakban: Ba. tv.) e törvény 47. §-ának (2) bekezdésével

módosított 40. § (2) bekezdésének a) pontjában meghatározott legkisebb

összegre kiegészíteni.

Módosuló jogszabályok

47. §

(1) A Ba. tv. 3. §-ának f) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"f) alapkezelõ: az a magyarországi székhelyû, kizárólag névre szóló

részvényekkel rendelkezõ részvénytársaság, amely az e törvényben meghatározott

engedély birtokában a h) pont szerinti tevékenységet végzi;"

(2) A Ba. tv. 40. §-ának (2) és (3) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) Befektetési alapkezelõ tevékenységre jogosító engedélyt az a

magyarországi székhelyû, kizárólag névre szóló részvénnyel rendelkezõ

részvénytársaság kaphat, amely

a) legalább húszmillió forint befizetett alaptõkével rendelkezik;

b) kizárólag befektetési alapkezelõi tevékenységet, illetve az önkéntes

kölcsönös biztosító pénztárak és a magánnyugdíj-pénztárak részére történõ

vagyonkezelést végez;

c) rendelkezik a tevékenység folytatásához szükséges személyi, tárgyi,

technikai feltételekkel, illetve vállalja azoknak a tevékenység megkezdésének

idejére történõ teljesítését;

d) a Felügyelet által jóváhagyott üzletszabályzattal rendelkezik;

e) megfelel a 31. §-ban elõírt követelményeknek;

f) az értékpapír-alapkezelõ tevékenység esetén az üzletkötésre olyan

szakembert alkalmaz, aki büntetlen elõéletû, legalább ötéves értékpapír-

forgalmazási szakmai gyakorlattal rendelkezik, és megfelelt a külön

jogszabályban elõírt vizsgán;

g) ingatlanalap-kezelõ tevékenység esetén a tevékenység irányítására és az

üzletkötésre olyan szakembert alkalmaz, aki büntetlen elõéletû és legalább

ötéves ingatlanforgalmazási szakmai gyakorlattal rendelkezik.

(3) A befektetési alapkezelõ tevékenységet folytató részvénytársaságra a

gazdasági társaságokra vonatkozó törvényi rendelkezéseket az e törvényben

foglalt eltérésekkel kell alkalmazni."

48. §

(1) Az árutõzsdérõl és az árutõzsdei ügyletekrõl szóló 1994. évi XXXIX.

törvény (a továbbiakban: Átt.) 1. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(2) E törvény alkalmazásában áru:

a) minden vagyoni értékkel bíró forgalomképes birtokba vehetõ dolog;

b) dolog módjára hasznosítható természeti erõ;

c) devizaérték;

d) a közraktári jegy, illetve annak árujegy része;

e) index (kivéve, ha az értékpapíron alapul),

f) az elõzõekbõl képzett árfolyamok és származékos termékek.

g) forgalomképes vagyoni értékû jog."

(2) Az Átt. 2. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Tõzsdét jogi személyiséggel rendelkezõ gazdasági társaság,

szövetkezet, állami vállalat és fióktelepe útján külföldi székhelyû

vállalkozás (a továbbiakban: fióktelep) alapíthat."

(3) Az Átt. 4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A tõzsde tagja az a jogi személyiséggel rendelkezõ gazdasági társaság,

állami vállalat, szövetkezet és fióktelep lehet, amely a tõzsdei tevékenység

végzéséhez az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet (a továbbiakban:

Felügyelet) által jóváhagyott üzletszabályzattal rendelkezik és amelyet a

Tõzsdetanács tagként felvesz."

49. §

(1) A kötvényrõl szóló 1982. évi 28. törvényerejû rendelet 3. §-a (1)

bekezdésének d) és e) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

[Kötvény kibocsátására jogosult:]

"d) a hitelintézet,

e) a jogi személyiséggel rendelkezõ gazdálkodó szervezet, illetve a jogi

személyiséggel rendelkezõ külföldi gazdálkodó szervezet fióktelepe."

50. §

A letéti jegyrõl szóló 1988. évi 18. törvényerejû rendelet 1. §-ának (1)

bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A hitelintézet, valamint a külföldi hitelintézet fióktelepe a

megtakarítási lehetõségek bõvítése érdekében letéti jegyet bocsáthat ki."

Hatályukat vesztõ jogszabályok

51. §

(1) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti az Épt. 23. §-

ának (8) bekezdése.

(2) 1999. január 1-én hatályát veszti az Épt. 8. §-ának (9) bekezdése, 106.

§-a, 108-109. §-a és a 8. számú melléklet II. fejezetének 3. pontja.

Általános indokolás

A Gazdasági Együttmûködési és Fejlesztési Szervezettel (OECD) kötött

csatlakozási szerzõdés tartalmazza azt a kötelezettséget, hogy legkésõbb 1997.

december 31-ig a Magyar Köztársaság lehetõvé teszi külföldi vállalkozások

számára a fiók formában történõ letelepedést. E nemzetközi kötelezettség

teljesítése érdekében készült el a külföldi székhelyû vállalkozások

magyarországi fióktelepeirõl és kereskedelmi képviseleteirõl szóló

törvényjavaslat, amely a fióktelep formában történõ letelepedés általános

szabályait tartalmazza. Tekintettel arra, hogy a kötelezettség vonatkozik a

pénzügyi szektorra is, így szükséges az értékpapírok forgalomba hozataláról, a

befektetési szolgáltatásokról és az értékpapír-tõzsdérõl szóló 1996. évi CXI.

törvény (a továbbiakban: Épt.) módosítása annak érdekében, hogy külföldi

befektetési vállalkozások Magyarországon fióktelep útján 1998. január 1-tõl

befektetési szolgáltatási, illetõleg kiegészítõ befektetési szolgáltatási

tevékenységet végezhessenek.

A törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) összhangban a

fiókszabályozásra vonatkozó törvényjavaslattal, valamint a cégnyilvántartásról

szóló törvényjavaslattal, önálló cégformaként határozza meg a fióktelepet, és

a nemzeti elbánás elvét hangsúlyozottan figyelembe véve minden tekintetben

egyenlõ elbánást biztosít a Magyar Köztársaság területén székhellyel

rendelkezõ befektetési vállalkozásokkal. A Javaslat csupán annyiban tér el a

Magyarországon székhellyel rendelkezõ befektetési vállalkozásokra vonatkozó

szabályoktól, amennyiben egy-egy adott jogintézmény típus a fióktelep esetén

nem értelmezhetõ. Így pl. a Javaslat fióktelepek esetén bevezeti a dotációs

tõke fogalmát, tekintettel arra, hogy fióktelep esetén nem alkalmazható a

jegyzett tõke kategória. Egyebekben azonban a Javaslat teljességgel önálló

cégformaként tartalmaz szabályokat a fióktelepre. A Javaslat fióktelepre

vonatkozó szabályozásának további célja, hogy a fióktelepekre vonatkozó

sajátos szabályok illeszkedjenek a magyar jogrendbe, a létesítési és

engedélyezési feltételek pontos - és a nemzeti elbánás elvén alapuló -

meghatározása mellett érvényesüljön az állami felügyelet gyakorlásának

lehetõsége, valamint a befektetõk és egyéb ügyfelek érdekeinek védelme.

A Javaslat további célja, hogy megteremtse az ún. univerzális

bankrendszerre való áttérés törvényi lehetõségét. Már az Épt. megalkotása

során is a Kormány és a szakmai érdekképviseleti szervezetek kiemelten

kezelendõnek tartották azt a kérdést, hogy a hitelintézetek közvetlenül is

megjelenhessenek a tõkepiacon. Elsõ lépésként ezt a lehetõséget az

állampapírok vonatkozásában biztosította az Épt., ugyanakkor a 2237/1996.

Korm. határozat elõírta, hogy egy éven belül lehetõséget kell biztosítani a

hitelintézeteknek a nyilvánosan forgalomba hozott vállalati értékpapírokkal

történõ közvetlen kereskedésre. A jelen Javaslat e döntésnek megfelelõen

1999. január 1-tõl lehetõvé teszi hitelintézetek számára, hogy minden

értékpapírral végezhessenek kereskedési tevékenységet. A különbözõ kockázatok

kezelése érdekében a Javaslat bevezeti a kereskedési könyv jogintézményét, a

lehetõ legteljesebb mértékben figyelembe véve az Európai Közösségek 1993.

március 15-én kelt 93/6/EGK irányelvét, amely a befektetési vállalatok és

hitelintézetek tõkemegfelelésérõl szól. A Javaslat a kereskedési könyv

intézményére alapozva a befektetési vállalkozások tõkeszükségletével

kapcsolatban újfajta követelményeket állapít meg. Ezek a prudenciális

szabályok a minimális tõkére vonatkozó eddigi elõírások megtartása mellett

figyelembe veszik a befektetési vállalkozások ún. piaci kockázatait is és

elõírják, hogy az ilyen kockázatok, illetve az ahhoz kapcsolódó pozíciók és

kockázatok fedezetére megfelelõ tõkével kell rendelkezni. A Javaslat azzal,

hogy 1999. január 1-tõl lépteti hatályba a befektetési vállalkozásokra

vonatkozó új prudenciális szabályokat, elegendõ idõt biztosít a pénz- és

tõkepiac szereplõi számára a felkészüléshez, megvalósítva ezzel a

jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 12.§-ának (3) bekezdésében rögzített

azon elvárást, mely szerint a jogalkotó úgy határozza meg a jogszabály

hatálybalépésének idõpontját, hogy kellõ idõ maradjon a jogszabály

alkalmazására való felkészülésre.

A Javaslat harmadik szabályozási célja, hogy az Épt. közel egy éves

hatálybalépése óta eltelt idõ gyakorlati tapasztalataiból, valamint más

jogszabályok hatálybalépésébõl eredõ pontosítást igénylõ szabályokat

megvalósítsa. Az 1997. év során lépett hatályba a magánnyugdíjról és a

magánnyugdíj-pénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény, amely változásokat

idéz elõ a pénz- és tõkepiac rendszerében és amely változásokat az Épt.-nek is

követnie kell.

Részletes indokolás

(Az 1. §-hoz)

A Javaslat kiterjeszti az Épt. hatályát a befektetési és kiegészítõ

befektetési szolgáltatási tevékenységet végzõ külföldi vállalkozás

fióktelepére is, mert az Épt. szabályait a Magyarországon tevékenykedõ

valamennyi szervezetre alkalmazni kell.

(A 2. §-hoz)

A § meghatározza az Épt. azon §-ait, amelyek a külföldi befektetési

vállalkozás fióktelepére nem alkalmazhatók. Ezeket a törvényhelyeket azért nem

kell alkalmazni fióktelep esetén, mert a fióktelep mint cégforma alkalmatlan

arra, hogy az e törvényhelyekben meghatározott szabályok betarthatók legyenek.

(A 3. §-hoz)

A Javaslat az értelmezõ rendelkezések egy részét érinti, a fióktelepre

vonatkozóan sajátos szabályok ugyanis a fogalomrendszer kiegészítését is

igénylik.

(A 4. §-hoz)

A Javaslat rögzíti, hogy külföldi vállalkozás befektetési

szolgáltatási, illetve kiegészítõ befektetési szolgáltatási tevékenységet

Magyarországon kizárólag fióktelepe útján végezhet, kizárva ezzel a határon

átnyúló szolgáltatás lehetõségét. A külföldi vállalkozás magyarországi

letelepedési formája tehát egy új lehetõséggel gazdagodott, az eddigi

gazdasági társaság alapítás mellett, fióktelep formájában is végezhetõk-e

tevékenységek.

(Az 5. §-hoz)

A § a külföldi székhelyû vállalkozások magyarországi fióktelepeirõl és

kereskedelmi képviseleteirõl szóló törvényjavaslat fogalomhasználatát veszi

át.

(A 6. §-hoz)

Az Épt. a befektetési vállalkozások között aszerint tett különbséget, hogy

milyen tevékenységet végezhet az egyik, illetve a másik befektetési

vállalkozás típus. A Javaslat a § egyfelõl az (1) bekezdésében megteremti a

fióktelepektõl történõ elhatárolódás lehetõségét, másfelõl a (2) bekezdés

módosít a korábbi szabályokon.

A (3) bekezdés meghatározza a fióktelep formájában mûködõ befektetési

vállalkozás által végezhetõ tevékenységek körét, azt az elvet követve, hogy

külföldi befektetési vállalkozás fióktelepe csak azokat a tevékenységeket

végezheti Magyarországon, amelynek végzésére a külföldi befektetési

vállalkozásnak a székhelye szerinti felügyeleti hatóságtól engedélyt kapott,

és amelyeket befektetési vállalkozás számára az Épt. lehetõvé tesz.

A Javaslat önálló cégformaként emeli be az Épt.-be a fióktelepet, így a

befektetési vállalkozások részvénytársaságként, illetve fióktelep formájában

hozhatók létre. A fióktelep formájában mûködõ befektetési vállalkozásra

egyébként mögöttes jogszabályként a külföldi székhelyû vállalkozások

magyarországi fióktelepeirõl és kereskedelmi képviseleteirõl szóló 1997. évi

...... törvényt kell alkalmazni.

(A 7. §-hoz)

A Javaslat lehetõvé teszi a bankok számára, hogy befektetési szolgáltatási

és kiegészítõ befektetési szolgáltatási tevékenységek teljes körét végezzék.

Ez a szakasz azonban csak 1999. január 1-én lép hatályba, addig az Épt.

jelenleg hatályban levõ rendelkezése az irányadó.

(A 8. §-hoz)

A Javaslat új fogalmat vezet be a fióktelep formájában mûködõ befektetési

vállalkozás esetében tekintettel arra, hogy ilyen esetben a jegyzett tõke

fogalma nem alkalmazható, ezért a dotációs tõke jogintézménye került

meghatározásra. Dotációs tõke alatt a fióktelep létesítéséhez és mûködéséhez,

a létesítõ által tartósan, korlátlanul és tehermentesen a fióktelep szabad

rendelkezésére bocsátott tõkét kell érteni azzal, hogy ha a Hpt. jegyzett

tõkét említ, azon a dotációs tõkét is érteni kell.

A Javaslat kimondja, hogy a befektetési vállalkozás alapításakor, illetve

a részvénytársasági formában mûködõ befektetési vállalkozások új

részvényjegyzésével történõ alaptõke emelése esetén a jegyzett tõke, illetve a

dotációs tõke összegét pénzben kell befizetni.

(A 9. §-hoz)

A Javaslat a hatályos Épt.-hez képest több pontosítást tartalmaz.

Egyrészt a tevékenység végzésre vonatkozó engedély iránti kérelmet benyújtót

nem nevezi befektetési vállalkozásnak, mivel az csak az engedély megkapása

után tekinthetõ annak, másrészt külföldi székhelyû vállalkozások magyarországi

fióktelepeirõl és kereskedelmi képviseleteirõl szóló törvényjavaslattal

összhangban elhagyja a fiókhálózat kategóriáját. Az idevonatkozó korábbi

szabályozás a fiókhálózaton belföldi fiókhálózatost értett, amely azonban a

fióktelep megjelenésével értelemzavaró lehet, ezért került sor az elhagyására,

illetve telephelyre történõ kicserélésére. E § tartalmazza továbbá azokat a

többletfeltételeket, amelyeket a fióktelep formájában mûködõ kérelmezõnek kell

teljesítenie. Végezetül e szakasz tartalmaz szabályokat arra, hogy a

befektetési vállalkozásnak a prudenciális elõírások betartása érdekében milyen

szabályzatokat kell elkészítenie.

(A 10-11. §-hoz)

A Javaslat a fióktelepek miatt módosítja az Épt. korábbi rendelkezéseit,

mégpedig úgy, hogy meghatározza azt, hogy az Állami Pénz- és Tõkepiaci

Felügyelet (a továbbiakban: Felügyelet) mely esetekben utasítja el a fióktelep

formájában vagy részvénytársasági formában mûködõ kérelmezõ engedélyét. A

fióktelep alapítására irányuló kérelem elutasításának lehetõségét akkor

biztosítja a Javaslat, ha a törvényi elõírásokat nem teljesítheti a kérelmezõ.

Ez a szabályozás egyébként összhangban van a magyarországi székhelyû

befektetési vállalkozások alapítási kérelmére vonatkozó szabályokkal. Eltérés

csak azokban az esetekben található, amelyek az állami felügyelet hatékonysága

érdekében, illetve különbözõ nemzetközi követelmények maradéktalan érvényre

juttatása érdekében szükségesek, pl. a pénzmosás elleni jogszabályi elõírások,

adatkezelési szabályok megkövetelése. Hasonlóképpen az engedély visszavonás

lehetõsége fióktelepek esetében azzal az esettel bõvül, amely a fióktelep

jellegébõl következik - azaz abból, hogy a fióktelep a Felügyelet és más

ország felügyeleti hatósága által kiadott együttesen meglevõ engedélye alapján

végzi tevékenységét.

(A 12-13. §-hoz)

A Javaslat pontosító jellegû. Tartalmazza azt, hogy az Épt.-ben

meghatározott személyeknek milyen végzettséggel, illetve vizsgával kell

rendelkezniük, továbbá rögzíti azt a szabályt, hogy a befektetési vállalkozás

tulajdonosa az engedélyezési feltételeknek nem csak az engedély megadásakor,

hanem azt követõen mindig köteles megfelelni.

(A 14. §-hoz)

A Javaslat e szakasza részben a Javaslat 12. §-ához kapcsolódik,

ugyancsak a befektetési vállalkozás részére elõírt személyi feltételekre

vonatkozó pontosítást tartalmaz.

A Javaslat érinti a befektetési vállalkozások belsõ ellenõrzésre

vonatkozó szabályozását is. A törvény a belsõ ellenõrzés feladatává teszi a

befektetési, illetve a kiegészítõ befektetési szolgáltatási tevékenység

vizsgálatát is több szempontból.

A Javaslat kötelezõvé teszi a fióktelep számára is belsõ ellenõr

alkalmazását. A fióktelep belsõ ellenõre a befektetési vállalkozásokra

vonatkozó általános szabályok szerint mûködik, azzal az eltéréssel, hogy az

saját felügyelõ bizottság hiányában az alapító felügyelõ bizottságának és

igazgatóságának küldi meg a jelentéseit. Mivel szükséges az, hogy a belsõ

ellenõr megállapításairól szükség esetén a Felügyelet is értesülhessen, a

belsõ ellenõr jelentéseit szükség esetén, a Felügyelet felhívására a

fióktelepnek a Felügyelet rendelkezésére kell bocsátania.

(A 15. §-hoz)

A Javaslat e §-a a fióktelepek miatti módosítást tartalmaz, mivel a

fióktelep alapítóját azonos helyzetbe hozza a magyarországi székhelyû

hitelintézetekkel és befektetési vállalkozásokkal.

(A 16. §-hoz)

A Javaslat a hatályos Épt. szabályozás kiegészítését tartalmazza, mivel a

tõkepiac transzparenciájának növelése érdekében nem csak a jegyzés lezárása,

hanem az aukció lebonyolítása után is nyilvánosságra kell hozni az eredményt.

(A 17. §-hoz)

A Javaslat e §-a a fióktelepek miatti módosítást tartalmaz, mivel a

fióktelep alapítóját azonos helyzetbe hozza a magyarországi székhelyû

hitelintézetekkel és befektetési vállalkozásokkal.

(A 18. §-hoz)

A Javaslat pontosítást tartalmaz atekintetben, hogy differenciál az egyes

kibocsátók között. Mivel a tõkemûveletekre vonatkozó devizaszabályok további

liberalizációjával összefüggésben egyes esetekben bejelentési kötelezettség

mellett lehet külföldi kibocsátó forintban denominált kötvényét belföldön

forgalomba hozni.

(A 19. §-hoz)

A Javaslat e §-a pontosító jellegû, a hatályos Épt. egyik értelemzavaró

(nyomdahibából eredõ) megfogalmazását pontosítja.

(A 20. §-hoz)

A Javaslat e §-a az Épt. XVI. fejezetének módosítását tartalmazza, ami

azért vált szükségessé, mert bevezetésre kerülnek a befektetési vállalkozások

és a hitelintézetek piaci kockázatának prudenciális szabályai, illetve a

tõkekövetelmények meghatározásának alapját jelentõ kereskedési könyv.

(A 21. §-hoz)

A piaci kockázatok meghatározása a kereskedési könyvhöz kapcsolódik. A

kereskedési könyv egy - az intézmény számviteli nyilvántartásától különbözõ -

nyilvántartás, amely a befektetési vállalkozás és a hitelintézet kereskedési

céllal tartott befektetési eszközökben fennálló piaci pozícióinak és

kockázatvállalásának nyilvántartására szolgál.

Kereskedési könyv vezetésére - a Felügyelet engedélye alapján - nem

köteles a hitelintézet, ha a befektetési szolgáltatási tevékenységet

viszonylag kis mértékben végzi, ami abban nyilvánul meg, hogy a befektetési

szolgáltatási tevékenységbõl származó bevétele nem haladja meg a kapott

kamatok és kamatjellegû bevételek, az egyéb pénzügyi szolgáltatások bevételei,

az egyéb bevételek, a befektetési szolgáltatási tevékenységbõl származó

bevételek, valamint a nem pénzügyi és befektetési szolgáltatási tevékenységbõl

származó nettó árbevétel összegének öt százalékát, vagy a kereskedési könyvi

pozíciók és kockázatvállalások elõjeltõl független együttes összértéke nem

haladja meg a hárommilliárd forintot. Amennyiben a hitelintézet ezeket a

határértékeket egy naptári éven belül egy alkalommal túllépi, de az

árbevételben a befektetési szolgáltatási tevékenységbõl származó árbevétel

aránya ekkor sem haladja meg a hat százalékot, vagy a kereskedési könyvi

pozíciók és kockázatvállalások elõjeltõl független együttes összértéke ekkor

sem haladja meg a négymilliárd forintot.

Nem adhat felmentést a kereskedési könyv vezetésének kötelezettsége alól

a Felügyelet olyan hitelintézetnek, amely korábban már kereskedési könyvet

vezetett.

A kereskedési könyvben azokat a pozíciókat, illetõleg

kockázatvállalásokat kell nyilvántartani, amelyek nem befektetési célokat

szolgálnak, hanem kereskedési célból kerültek az intézmény portfóliójába,

illetõleg azzal a céllal vásárolt meg az adott intézmény, hogy a vételi és

eladási ár különbsége, illetõleg a kamatlábváltozások révén, lehetõleg rövid

távon nyereséget realizáljon.

Ugyancsak a kereskedési könyvben kell nyilvántartani a nem teljesített

fizetésekkel, nyitva szállításokkal, visszavásárlási megállapodásokkal és

értékpapír kölcsönzéssel kapcsolatos kockázatvállalásokat, továbbá minden

olyan pozíciót, amely a kereskedési könyvben szereplõ valamely tétel fedezeti

ügyleteként jelenik meg, valamint a kereskedési könyvben nyilvántartott

tételekhez közvetlenül kapcsolódó díjak, jutalékok, kamatok, osztalékok és az

elszámolóháznál elhelyezett letétek formájában megjelenõ kockázatvállalásokat.

A kereskedési könyvben kell szerepeltetniük a kereskedési könyv

vezetésére kötelezett hitelintézeteknek a treasury tevékenységük keretében

megszerzett pozíciókat, kockázatvállalásokat.

Valamely pozíció, illetõleg kockázatvállalás - attól függõen, hogy azt az

intézmény milyen céllal szerezte meg - kerülhet a kereskedési könyvbe,

illetõleg hitelintézet esetében maradhat a hagyományos banki nyilvántartások

része is.

Azt, hogy a pozíciókat, illetõleg kockázatvállalásokat a befektetési

vállalkozás, illetõleg a kereskedési könyv vezetésére kötelezett hitelintézet

milyen szempontok szerint sorolja a kereskedési könyvbe, illetõleg hagyja

figyelmen kívül a kereskedési könyv vezetésénél, az intézmény belsõ

szabályzata határozza meg. A szabályzatban meg kell határozni azt is, hogy a

pozíciók és kockázatvállalások besorolásán mely esetekben, milyen feltételek

mellett lehet változtatni. A szabályzatot és annak módosításait a

Felügyeletnek meg kell küldeni. Amennyiben valamely pozíció, illetõleg

kockázatvállalás besorolását az intézmény megváltoztatja, errõl haladéktalanul

köteles értesíteni a Felügyeletet.

A Javaslat elõírja, hogy amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik, a

kereskedési könyvben nyilvántartott pozíciók és kockázatvállalások piaci

értékét, valamint kockázatát naponta kell megállapítani. Mivel nem minden

pozíció, illetõleg kockázatvállalás piaci értéke állapítható meg naponta, a

kereskedési könyv vezetésére vonatkozó Kormány rendelet meghatározza azokat az

eseteket, amikor e követelménytõl el lehet tekinteni.

A befektetési vállalkozásnak és a kereskedési könyv vezetésére kötelezett

hitelintézetnek - ahhoz, hogy a kereskedési könyv vezetésére, illetõleg a

kereskedési könyv alapján a tõkeszükséglet megállapítására vonatkozó

elõírásoknak meg tudjon felelni - megfelelõ információs, nyilvántartási és

értékelési rendszerrel kell rendelkezni.

Elõírja a Javaslat, hogy a befektetési vállalkozásnak megfelelõ

kockázatkezelési rendszerrel kell rendelkeznie, amire vonatkozóan külön

jogszabály határoz meg részletes szabályokat.

(A 22. §-hoz)

A befektetési társaság befektetési hiteleket is nyújthat. Ezek a

befektetési hitelek nem a kereskedési könyvben kerülnek nyilvántartásra, ezért

a befektetési hitelekhez kapcsolódó kockázatok értékelését, minõsítését a

befektetési társaság - a Felügyelet által jóváhagyott szabályzatában

meghatározott módon - köteles elvégezni. Köteles a befektetési társaság minden

feltárható, minõsíthetõ kockázat fedezetére - ráfordításként elszámolt -

kockázati céltartalékot képezni.

(A 23. §-hoz)

A Javaslat pontosítja az általános tartalék képzésre vonatkozó

szabályozást.

(A 24. §-hoz)

A Javaslat meghatározza, hogy a befektetési vállalkozásnak az általa

végzett befektetési szolgáltatási tevékenység kockázatának mindenkor megfelelõ

nagyságú szavatoló tõkével kell rendelkeznie. A szükséges szavatoló tõke

összeg legalacsonyabb szintjét három tényezõ határozza meg: a jegyzett tõke

legkisebb összegeként elõírt tõkeösszeg, a kereskedési könyvben nyilvántartott

pozíciók, illetõleg kockázatvállalások fedezetére, az árfolyamkockázat, a

nagykockázat és a hitelezési kockázat fedezetére szükséges tõkeszükséglet

együttes összege, valamint az elõzõ üzleti évben felmerült mûködési költségek

összegének huszonöt százaléka. A befektetési vállalkozás szavatoló tõkéjének

mindenkor el kell érnie az ezen tényezõk által meghatározott tõkeszükségletek

közül a legmagasabb összeget.

(A 25. §-hoz)

A Javaslat elõírja, hogy a befektetési vállalkozás, illetõleg a

kereskedési könyv vezetésére kötelezett hitelintézet - jogszabályban

meghatározott módon - naponta köteles kiszámítani a kereskedési könyvben

nyilvántartott pozíciók és kockázatvállalások fedezetéhez szükséges tõke

összegét.

(A 26. §-hoz)

A Javaslat elõírja, hogy az egy ügyféllel szemben vállalt kockázatok

összértékének meghatározásánál az adott ügyfélhez, illetõleg ügyfélcsoporthoz

kapcsolódó, kereskedési könyvben szereplõ pozíciókat és kockázatvállalásokat

együttesen kell számításba venni. A kereskedési könyv vezetésére kötelezett

hitelintézet esetében a kereskedési könyv alapján számított kockázatokat, és a

hagyományos banki tevékenységbõl származó, ugyanazon ügyfélhez, illetõleg

ügyfélcsoporthoz tartozó kockázatokat együttesen kell figyelembe venni.

A nagykockázatra vonatkozó korlátozásokat a befektetési vállalkozás

túllépheti, ha a túllépést a kereskedési könyvben szereplõ pozíciók és

kockázatvállalások kockázatai eredményezik, és e többletkockázat fedezetére a

befektetési vállalkozás megfelelõ szavatoló tõkével rendelkezik. A

nagykockázatra vonatkozó határértékek túllépése esetén szükséges tõkeösszeg

mértékét külön jogszabály állapítja meg.

(A 27. §-hoz)

A Javaslat a fióktelepeknek a hazai cégükkel való információs kapcsolat

biztosítása érdekében szükségük van arra, hogy bizonyos értékpapír-titoknak

minõsülõ adatokat külföldre juttassanak. Ez azonban csak meghatározott módon,

a magyar adatvédelmi szabályok legteljesebb betartásával történhet. A Javaslat

nem minõsíti az értékpapír-titok sérelemnek, ha a felügyeleti tevékenységhez

szükséges mértékben és módon a külföldi felügyeleti hatóság és az Állami Pénz-

és Tõkepiaci Felügyelet cserél adatot a nemzetközi együttmûködési

megállapodás alapján.

(A 28. §-hoz)

A Javaslat pontosítja az Épt. korábbi szabályait, így minden idegen

nyelvû irat benyújtásához mellékelni kell annak hiteles magyar nyelvû

fordítását.

(A 29. §-hoz)

A Javaslat a várható jogszabályi változások folytán elhagyja a

jogszabályok nevesített megjelölését és általánosságban ír elõ bejelentési

kötelezettséget arra az esetre, ha a befektetési szolgáltató ellen a

társasági, illetõleg a cégjog szabályai szerint az arra jogosított hatóság

felügyeleti eljárást kezdeményez.

Ugyanakkor a Javaslat az Épt. 127. §-át kiegészíti olyan bejelentési

kötelezettségek elõírásval, amelyeket kizárólag a fióktelepek kötelesek

teljesíteni, annak érdekében, hogy külföldön mûködõ alapítójuk helyzete

folyamatosan figyelemmel követhetõ legyen.

(A 30. §-hoz)

Figyelemmel arra, hogy a Javaslat kötelezõen elõírja a befektetési

vállalkozás tulajdonosai számára a tulajdonszerzés törvényi feltételeinek való

folyamatos megfelelést, meg kell teremteni annak a lehetõségét, hogy a

Felügyelet ezt a vállalkozás mûködése során bármikor ellenõrizhesse. A

Javaslat kötelezi a tulajdonost az ellenõrzéshez szükséges adatok átadására.

(A 31. § -hoz)

A Javaslat e §-a a fióktelepek miatti módosítást tartalmaz, a felügyeleti

biztos kirendelését lehetõvé teszi akkor is, ha a tulajdonosok mellett a

fióktelep alapítója nem tesz eleget a saját tõke elõírt szintre történõ

felemelési kötelezettségének.

(A 32. § -hoz)

A Javaslat a társasági törvény várható módosítása miatt a jelenleg

hatályos törvényre történõ konkrét hivatkozást elhagyja és azt a társasági

törvény általános megjelölésével helyettesíti.

(A 33-36. §-hoz)

A Javaslat több lényeges változtatást is eredményez a magyar befektetõ

védelmi rendszerrel kapcsolatosan.

A fióktelep formájában mûködõ befektetési vállalkozás a többi befektetési

vállalkozáshoz hasonlóan köteles csatlakozni a Befektetõ-védelmi Alaphoz (a

továbbiakban: Alap). Ennek elõírására azért van szükség, mert a különbözõ

országokban eltérõ biztosítási rendszerek mûködnek. Ezek az eltérések két

szempontból okozhatnak problémát. Egyrészt a magyarnál rosszabb biztosítással

rendelkezõ országok vállalkozásainál elõfordulhat, hogy a magyar befektetõk a

magyar biztosításhoz képest alacsonyabb összegû biztosításban részesülnének,

vagy egyáltalán nem részesülnének biztosításban. Amennyiben a fióktelepet

létesítõ befektetési vállalkozás a székhely szerinti országában kedvezõbb

biztosítási rendszer mûködik, akkor pedig ezek a befektetési vállalkozások

Magyarországon indokolatlan versenyelõnyhöz jutnának a magasabb biztosítási

összeg által nyújtott magasabb biztonság miatt. Mindezek következtében a

nemzetközi gyakorlatnak is megfelelõen a Javaslat kötelezõen írja elõ a

fióktelepek csatlakozását a magyar befektetõ védelmi rendszerhez. Ez annak

érdekében is történik, hogy így elkerülhetõek legyenek azok a nemzetközi

jogviták, amelyek az egyes országokban mûködõ biztosítások különbözõ

szabályozásaiból származhatnak. Az egyes országokban ugyanis lényeges

különbségek lehetnek a tekintetben, hogy az adott biztosítás kiterjed-e a

külföldön létesített fióktelepek által nyújtott szolgáltatásokból származó

követelésekre is.

A Javaslat pontosítja az Alap tagja által az Alaphoz történõ csatlakozás

idõpontját és elrendeli annak nyilvános közzétételét is.

A Javaslat az Alap rendelkezésére álló pénzeszközök jelentõs mértékû

bõvítését teszi lehetõvé szükséghelyzet esetére azzal, hogy a rendkívüli

befizetési kötelezettség mértékét az eddigi maximum kétmillió forintos

összegrõl a tag által fizetendõ éves díj mértékének háromszorosára engedi

felemelni és ezáltal arányosabbá is teszi.

A tag kizárásával kapcsolatos módosító rendelkezések a hatályos törvényi

szöveg pontosítását szolgálják többek között azzal, hogy egyértelmûen

meghatározzák az Alap tagjának tagsági viszonya mely napon szûnik meg

tevékenységi engedélyének a Felügyelet által történõ visszavonása esetén.

(A 37. §-hoz)

Az univerzális bankrendszerre történõ áttérés jegyében a Javaslat lehetõvé

teszi, hogy a befektetési szolgáltatási tevékenységet folytató bank, illetve

fióktelepe útján a külföldi hitelintézet a tõzsde teljes jogú tagja lehessen.

(A 38. §-hoz)

A Javaslat lehetõvé teszi, hogy elszámolóházi tevékenységet erre jogosított

külföldi vállalkozás Magyarországon fióktelep formájában folytathasson. Ennek

érdekében részletesen meghatározza az elszámolóházi fióktelep engedélyezésének

feltétel rendszerét. Ez lényegét tekintve megegyezik azokkal a

követelményekkel, amelyeket a javaslat a befektetési vállalkozások

fióktelepének engedélyezési feltételeként ír elõ. Ezen túlmenõen - az

elszámolóházi fióktelep szabályozásának beillesztése érdekében - a Javaslat az

Épt.-nek az elszámolóház engedélyezési feltételeit tartalmazó 209. §-át

szerkezetileg is átrendezi.

(A 39. §-hoz)

A Javaslat kifejezetten pontosító jellegû az összeférhetetlenségi

szabályok tekintetében, amikor egyértelmûvé teszi, hogy a befektetési

vállalkozásnak sem a vezetõ állású személye, sem az üzletkötõje más

befektetési vállalkozásnál ilyen tevékenységet nem végezhet.

(A 40. §-hoz)

Mivel jelenleg az értékpapír forgalmazói vizsga követelményei a piaci

viszonyok és a szabályozás gyors és nagymértékû változásai miatt nem

meghatározottak, indokolt, hogy a vizsga letételére elõírt határidõt a törvény

további egy évvel meghosszabbítsa.

(A 41-42. §-hoz)

A Javaslat az idõ közbeni jogszabályi változásokra, illetve a már

beterjesztett törvényjavaslatokra figyelemmel a törvényben alkalmazott

jogszabály megjelöléseket, illetõleg fogalmakat oly módon cseréli ki, hogy

azok késõbbi jogszabály módosítástól függetlenül alkalmazhatók legyenek.

(A 43. §-hoz)

A Javaslat a Kormánynak adott felhatalmazások körét bõvíti a befektetési

vállalkozások piaci kockázatokhoz kapcsolódó prudenciális szabályozásához,

illetve az univerzális bankrendszer megteremtéséhez szükséges részletszabályok

kidolgozásának lehetõségével.

(A 44. §-hoz)

A Javaslat kibõvíti az Épt.-nek a jogszabályok rövidítéseit tartalmazó

mellékletét a fióktelepek szabályozásáról szóló általános törvény

megnevezésével.

(A 45. §-hoz)

A Javaslat a befektetési vállalkozások szavatoló tõke elemeit kiegészíti

a kiegészítõ alárendelt kölcsöntõkével, amely a járulékos tõkeelemek között

vehetõ figyelembe. Ugyancsak a járulékos tõkeelemek között kell figyelembe

venni az értékelési tartalékot.

A kiegészítõ alárendelt kölcsöntõke az alárendelt kölcsöntõkétõl abban

különbözik, hogy eredeti futamideje legalább két év, szemben az alárendelt

kölcsöntõke ötéves futamidejével, továbbá hogy a szavatoló tõkébe beszámítható

összegét a lejáratot megelõzõen nem kell csökkenteni. A kiegészítõ alárendelt

kölcsöntõke csak a kereskedési könyvben nyilvántartott pozíciók és

kockázatvállalások kockázatainak fedezetére vehetõ számításba.

Az évközi negatív eredmény összegével az alapvetõ tõkeelemeket csökkenteni

kell.

Elõírja a Javaslat, hogy az alárendelt kölcsöntõke szavatoló tõkébe

beszámított összege nem haladhatja meg az alapvetõ tõkeelemek ötven

százalékát, továbbá, hogy a kereskedési könyvben nyilvántartott pozíciók és

kockázatvállalások kockázatainak fedezetére szolgáló szavatoló tõkében a

járulékos tõkeelemek csak olyan mértékben vehetõk figyelembe, hogy azok

összege ne haladja meg az ugyanezen kockázatok fedezetére figyelembe vett

alapvetõ tõkeelemek százötven százalékát.

(A 46. §-hoz)

A Javaslat jelentõs változásokat ír elõ mind a tevékenységek végzésének

feltételeiben, mind a tevékenység végzésére jogosult intézményrendszer

összetételében. A végrehajthatóság és a felkészülési idõ biztosítása érdekében

a hatálybalépést fokozatosan írja elõ.

(A 47. §-hoz)

A Javaslat módosítja a befektetési alapokról szóló törvényt alapvetõen

annak érdekében, hogy a befektetési alapkezelési tevékenységet folytató cégek

biztonságossága növekedjen. Ennek leglényegesebb rendelkezése, hogy a

befektetési alapkezelési tevékenységet kizárólag részvénytársasági formában

mûködõ cégnek teszi lehetõvé, és az alaptõke követelményt húsz millió forintra

emeli fel, az eddigi öt millió forint törzstõke, illetve tíz millió forint

alaptõke szinthez képest.

(A 48. §-hoz)

A Javaslat két irányban módosítja az árutõzsdérõl szóló törvényt.

Egyrészt pontosítja azon áruk körét, amelyek az árutõzsdén forgalmazásra

kerülhetnek, másrészt lehetõvé teszi azt, hogy külföldi székhelyû vállalkozás

- ha az egyéb törvényi feltételeknek megfelel - fióktelepe útján az árutõzsde

tagja lehessen és ott tõzsdeügynöki tevékenységet folytathasson.

(A 49 -50. §-hoz)

A Javaslat a kötvényrõl, illetve a letéti jegyrõl rendelkezõ

jogszabályokat módosítja, lehetõvé téve a fióktelepek számára a kötvény,

illetõleg letéti jegy kibocsátása útján történõ forrásszerzést.

(Az 51. §-hoz)

A Javaslat e szakasza az Épt. egyes rendelkezéseit hatályon kívül

helyezi, mivel ezek a szabályok az univerzális bankrendszerre való áttérés

következtében túlhaladottá válnak.

Eleje Honlap