1

J/5059..

AZ EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI ÖNKORMÁNYZAT

ALAPSZABÁLYA

TARTALOMJEGYZÉK

I. Általános rendelkezések

II. A Közgyûlés

III. A biztosítási képviselô

IV. Tisztségviselôk

V. Tagozatok, bizottságok

VI. A Koordináló Testület

VII. Helyi-területi testületek

VIII. Az Egészségbiztosítási Önkormányzat igazgatási szervei

IX. Az Önkormányzatok együttmûködése, szövetsége

X. Záró rendelkezések

1.sz. melléklet: A biztosítási képviselôk jövedelem- és költségtérítésének,

valamint tiszteletdíjának megállapítása

2.sz. melléklet: Az OEP szakigazgatási szervei

Az Egészségbiztosítási Önkormányzat

Alapszabálya

Az Egészségbiztosítási Önkormányzat a társadalombiztosítás egészségbiztosítási

ágazatának társadalmi irányítását, mûködtetését és fejlesztését szolgálja. Az

önkormányzatiság elve egyidejûleg biztosítja az érdekeltek beleszólási jogát

és érdekérvényesítési lehetõségeit, valamint az állami felelõsség

érvényesülését. E célok megvalósítása érdekében a társadalombiztosítás

önkormányzati igazgatásáról szóló többször módosított 1991. évi LXXXIV.

törvény (a továbbiakban Öit.) alapján az Egészségbiztosítási Önkormányzat az

alábbi Alapszabályt alkotja meg.

I. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A szervezet neve: Egészségbiztosítási Önkormányzat

2. Székhelye: 1139 Budapest, Váci út 73/a

3. Az Egészségbiztosítási Önkormányzat a biztosítási ellátásokra jogosultak és

a járulékfizetõ munkáltatók képviselõibõl (a továbbiakban: biztosítási

képviselõ) alakult testület.

4. Az Egészségbiztosítási Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) jogi

személy.

5. Az Önkormányzatot az elnök, akadályoztatása esetén az alelnök képviseli.

6. Az Önkormányzat megbízatása 2000. január 1-jéig tart.

7. Az Önkormányzat feladat- és hatásköre:

a. közremûködik a társadalombiztosítási viszonyok szabályozásában,

b. önállóan gazdálkodik az Egészségbiztosítási Alaphoz tartozó

vagyonnal,

c. rendelkezik az önkormányzati tulajdonnal,

d. kialakítja szervezetét és mûködési rendjét, irányítja igazgatási

szerveit,

e. szövetségre léphet más biztosítási önkormányzattal, együttmûködhet

külföldi társadalombiztosítási önkormányzatokkal és nemzetközi

szervezetekkel.

8. Az Önkormányzat feladatai az Egészségbiztosítási Alapból fedezett

társadalombiztosítási ellátásokra és térítésekre terjednek ki.

9. Az Önkormányzat számára feladat- és hatáskört törvény, illetõleg törvény

felhatalmazása alapján az Önkormányzat Alapszabálya állapíthat meg.

II. A KÖZGYÛLÉS

10. A Közgyûlés az Önkormányzat legfôbb szerve. Az Önkormányzat feladat- és

hatásköre a Közgyûlést illeti meg. A Közgyûlés egyes hatásköreit -

törvényben meghatározott esetekben - szerveire átruházhatja. A

feljogosított szerv a hatáskört nem ruházhatja tovább.

11. A Közgyûlés 48 biztosítási képviselôbôl áll, közülük 24 fô a biztosítási

ellátásra jogosultak képviselôje. A munkáltatók biztosítási képviselôinek

száma 24 fô azzal, hogy ebbôl a helyi önkormányzatok, mint munkaadók

képviseletét közvetlenül 4 fô látja el.

12. Új képviselô delegálása esetén a képviselô mandátumának érvényességét a

Közgyûlés állapítja meg. A mandátum elôzetes megvizsgálását a Közgyûlés

állandó bizottsága, az Etikai Bizottság végzi.

A KÖZGYÛLÉS FELADAT- ÉS HATÁSKÖRE

13. A Közgyûlés hatáskörébe tartoznak az Öit. 9. §-ban, továbbá az

Államháztartási Törvényben, a költségvetési törvényekben és a hatályos

egyéb törvényekben az Önkormányzat részére meghatározott feladatok.

A törvényekben meghatározott feladatokon túl a Közgyûlés:

a. megalkotja az Ügyrendjét, Vagyongazdálkodási Szabályzatát,

Etikai és Összeférhetetlenségi Szabályzatát, valamint a Területi Egé

szségbiztosítási Bizottságok Mûködési Szabályzatát, szükség esetén egyéb

szabályzatokat is alkothat,

b. dönt a képviselôket megilletô költségtérítésrôl, jövedelemtérítésrôl,

valamint az elnök, alelnök, a bizottságok, tagozatok elnökeinek és tag

jainak tiszteletdíjáról,

c. az igazgatási feladatok ellátásáról félévente írásban beszámoltatja a

fôigazgatót, valamint a fôigazgatónak - adott témákban - a Közgyûlés

határozata alapján egyedi beszámolási kötelezettséget is elôírhat.

d. megválasztja a négy fô állandó jegyzôkönyv hitelesítôt.

A KÖZGYÛLÉS MÛKÖDÉSE

14. A Közgyûlés szükség szerint, de legalább kéthavonta tartja üléseit. Az

összehívott Közgyûlés lemondásáról csak az a személy vagy testület

dönthet

- az ok megjelölése mellett - aki az összehívásról döntött.

15. A Közgyûlés féléves munkaprogram alapján tevékenykedik. Ennek ter-vezetét

- a Koordináló Testület véleményének figyelembevételével - az elnök

terjeszti a Közgyûlés elé.

16. A Közgyûlés ülését az elnök, akadályoztatás esetén az alelnök hívja össze.

Az ülést összehívó értesítésnek tartalmaznia kell az ülés idôpontját,

helyszínét, a javasolt napirendet. Az értesítést és az elôterjesztéseket az

ülést megelôzôen 8 nappal meg kell küldeni a biztosítási képviselôk, a

Kormány kijelölt tagja, az Állami Számvevôszék és a Felügyelô Bizottság

tagjai számára.

17. A Közgyûlés ülését az elnök (akadályoztatása esetén az alelnök) vezeti.

18. A Közgyûlésen az Öit-ben elôírtakon túl tanácskozási joggal részt vesznek:

- az Állami Számvevôszék képviselôje,

- az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (továbbiakban: OEP)

fôigazgató-helyettesei,

- a Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat elnöke (alelnöke),

- az Országos Nyugdíjbiztosítási Fôigazgatóság fôigazgatója

(helyettese),

- a Területi Egészségbiztosítási Bizottságok elnökei (alelnökei)

- az egyes napirendi pontok szakértôi.

A Megyei Egészségbiztosítási Pénztárak igazgatói állandó meghívottak.

19. A Közgyûlés akkor határozatképes, ha azon a biztosítási képviselôk

legalább kétharmada jelen van. A határozatképességet az ülés megkez-désekor,

valamint minden határozathozatalnál meg kell állapítani. Jelenlévônek kell

tekinteni azt a képviselôt, aki az ülésteremben tartózkodik és képviselôi

kötelezettségének eleget tesz.

Ha a Közgyûlés határozatképtelen, 8 napon belül újra össze kell hívni.

20. A Közgyûlés határozatait szótöbbséggel hozza, szavazategyenlôség esetén az

elnök szavazata dönt.

21. A jelenlévô biztosítási képviselôk kétharmadának egyetértô szavazata

szükséges:

- az Alapszabály és egyéb szabályzatok elfogadásához, illetôleg

módosításához,

- a társadalombiztosítás vagy az egészségbiztosítás átfogó

fejlesztésére, törvényalkotásra, a költségvetési irányelvek,

költségvetés, zárszámadás, pótköltségvetés elfogadására

vonatkozó javaslathoz,

- az Önkormányzat elnöke és alelnöke, bizottsági elnök és alelnök,

valamint tagozat elnöke és alelnöke megválasztásához, illetôleg

visszahívásához,

- az OEP fôigazgatója és helyettesei kinevezéséhez, illetôleg

felmentéséhez,

- Felügyelô Bizottsági tag visszahívásának kezdeményezéséhez,

- a biztosítási képviselôkre vonatkozó összeférhetetlenség

megállapításához,

- vagyongazdálkodással kapcsolatos elôterjesztések elfogadásához, a

Vagyongazdálkodási Szabályzatban foglaltaknak megfelelôen.

22. A döntéshozatalban nem vehet részt az a biztosítási képviselô, akinek

saját ügyét, saját vagy közeli hozzátartozója (Ptk. 685. §. b)pont)

tulajdoni, illetve vagyoni érdekeltségét a döntés érinti.

A kizárási okot az érintett képviselô a napirend tárgyalása elôtt köteles

bejelenteni, amelyet a Közgyûlés vita és szavazás nélkül tudomásul vesz.

Kizárási ok megállapítását bármelyik képviselô kezdeményezheti. A kizárási

okról - az Etikai Bizottság elôzetes vizsgálatát követôen - a Közgyûlés

dönt.

A határozatképesség szempontjából az e pont szerint a döntéshozatalból

kizárt képviselôt is jelenlévônek kell tekinteni.

23. A Közgyûlés határozatait nyílt szavazással hozza.

24. Bármelyik képviselô indítványozhatja a névszerinti, illetve titkos

szavazás elrendelését.

25. A Közgyûlés ülései nyilvánosak. Zárt ülés elrendelését az elnök, bármelyik

képviselô, valamint az OEP fôigazgatója indítványozhatja, zárt ülést a

Közgyûlés határozata alapján lehet elrendelni. Zárt ülés elrendelése esetén

az ülésen a biztosítási képviselôkön kívül csak az Öit. szerint tanácskozási

joggal rendelkezôk, valamint az Állami Számvevôszék képviselôje, illetve az

OEP fôigazgatóhelyettesei vehetnek részt.

26. A Közgyûlés ülésérôl hang- és képfelvételt, illetôleg ennek alapján

szószerinti jegyzôkönyvet kell készíteni. A Közgyûlésrôl készült jegy-

zôkönyvbe a képviselôk, valamint a Felügyelô Bizottság tagjai

betekinthetnek, illetôleg arról másolatot kérhetnek.

27. A képviselôknek, a Felügyelô Bizottságnak, az Állami Számvevôszéknek, az

OEP fôigazgatójának a Közgyûlés határozatait az ülést követô 8 napon belül

meg kell küldeni.

28. A Közgyûlés ülésérôl készült jegyzôkönyvet és az elfogadott határozatokat

az üléstôl számított 8 napon belül meg kell küldeni az Öit.-ben megjelölt

kormánytagok részére.

29. A jegyzôkönyvet a levezetô elnök és a biztosítási képviselôk közül a

Közgyûlés által választott négy állandó hitelesítô közül kettô írja alá.

30. A biztosítási képviselôk munkáját, valamint a testületek mûködését az OEP

fôosztályaként mûködô Önkormányzati Titkárság (a továbbiakban: Titkárság)

segíti. A Titkárság munkavállalóit közgyûlési határozattal meghatározott

létszámkeretek között - az elnök megkeresésére - az OEP fôigazgatója nevezi

ki és hívja vissza, illetve a kinevezéssel egyidejûleg kirendeli

munkavégzésre. A Titkárságon dolgozó munkavállalók (köztisztviselôk) felett

a munkáltatói jogokat a Ktv. 71.§ (2) a./pont, valamint a Munka

Törvénykönyve 106.§-ának elôírásai alapján az elnök gyakorolja.

A Titkárság munkáját az elnök és az alelnök munkamegosztásban irányítja,

részletes mûködési szabályait pedig az OEP Szervezeti és Mûködési

Szabályzata tartalmazza.

31. A Titkárság feladatai:

- a Közgyûlés és a bizottságok szervezési, technikai és egyéb feltételeinek

biztosítása adminisztratív titkárok segítségével,

- a közgyûlési és bizottsági iratok nyilvántartása és kezelése,

- az Önkormányzat pénzügyi és egyéb adminisztrációjának ellátása,

- a Határozatok (állásfoglalások) Gyûjteményének folyamatosan vezetése.

32. A Közgyûlés mûködésének részletes szabályait az Ügyrend határozza meg.

III. A BIZTOSÍTÁSI KÉPVISELÔ

33. Biztosítási képviselô választójoggal rendelkezô magyar állampolgár lehet.

A biztosítási képviselô megbízását személyesen teljesíti.

34. A biztosítási képviselô köteles haladéktalanul bejelenteni a Közgyûlés

elnökének, ha vele szemben az Öit. alapján összeférhetetlenségi ok merül

fel.

Az összeférhetetlenség megállapítását bármelyik képviselô, illetve a

Felügyelô Bizottság is kezdeményezheti. A bejelentést a Közgyûlés elnökéhez

kell megtenni. Amennyiben az összeférhetetlenségi ok az elnök, alelnök

személyét érinti, a bejelentést közvetlenül az Etikai Bizottsághoz kell

eljuttatni.

Az összeférhetetlenség megállapításáról - az Etikai Bizottság elôzetes

vizsgálatát követôen - a Közgyûlés dönt.

35. A biztosítási képviselô az egészségbiztosítás általános érdekeit figye-

lembevéve, a törvények és belsô szabályzatok rendelkezéseit betartva köteles

legjobb tudása és lelkiismerete szerint képviselni a biztosítottak és

járulékfizetôk biztosítási érdekeit.

36. A biztosítási képviselô rendszeresen részt vesz a Közgyûlés, illetve azon

testületeinek munkájában, amelyekbe megválasztották.

Ennek során

- véleményével elôsegíti az önkormányzati célok elérését,

feladatainak megoldását,

- részt vesz a döntéshozatalban,

- javaslatot tehet a Közgyûlés napirendjére,

- részt vehet a különbözô testületek munkájában,

- önálló elôterjesztést tehet.

37. A biztosítási képviselô megválasztható az Önkormányzat elnökének,

alelnökének (továbbiakban: tisztségviselôk), illetve tagozat, állandó vagy

ideiglenes bizottság tagjának. A tisztségviselôk bizottsági tagnak nem

választhatók. A biztosítási képviselô egyidejûleg két állandó bizottság

tagja lehet, de az állandó bizottságok elnökei és alelnökei más bizottságba

tagként sem választhatók.

38. A biztosítási képviselô a Közgyûlésen napirenden kívül kérdést intézhet a

társadalombiztosítással összefüggô közérdekû témában az Önkormányzat

elnökéhez, illetve az OEP fôigazgatójához. A kérdést legalább 2 munkanappal

a Közgyûlést megelôzôen írásban el kell juttatni az Önkormányzat elnökéhez

és illetékesség esetén a fôigazgatóhoz is.

A válasz elfogadásáról a kérdezô képviselô a Közgyûlésen nyilatkozik, a

Közgyûlés pedig szótöbbséggel határoz. A választ a Közgyûlés napjától

számított 15 napon belül írásban is el kell juttatni a kérdezôhöz.

Amennyiben a Közgyûlés a választ nem fogadja el, a kérdést a következô

Közgyûlésen napirendre kell tûzni, az illetékes bizottság véleményének

meghallgatásával.

39. A biztosítási képviselô napirend elôtt kérdést intézhet a 18. pontban

hivatkozott és felsorolt személyekhez.

40. A biztosítási képviselô az OEP szervezeti egységeitôl - ide nem értve az

Önkormányzat Titkárságát -, területi igazgatási szerveitôl a fôigazgató

egyidejû értesítése mellett írásban tájékoztatást kérhet. A tájékoztatást a

képviselônek soron kívül írásban meg kell adni.

41. A biztosítási képviselôt - jogállását tanúsító - igazolvánnyal kell

ellátni, melyet megbízatásának megszûnésekor vissza kell vonni.

42. A biztosítási képviselô a tudomására jutott szolgálati titkot köteles meg-

ôrizni.

43. A biztosítási képviselônek a testületi üléseken való részvétel miatt

kiesett jövedelmét, továbbá a képviselôi megbizatás ellátásával kapcsolatos

egyéb költségeit az Önkormányzat megtéríti.

44. A Közgyûlés tisztségviselôit, az állandó bizottságok, valamint a tago-

zat(ok) tagjait megbízatásuk idôtartama alatt tiszteletdíj illeti meg.

45. A jövedelem- és költségtérítés, valamint a tiszteletdíj megállapításának

szabályait az 1. sz. melléklet tartalmazza.

IV. TISZTSÉGVISELÔK

46. Az Önkormányzat választott tisztségviselôi: az elnök és az alelnök.

47. Az elnök az Egészségbiztosítási Alap védelme érdekében és az egész-

ségbiztosítás szakmai érdekeinek érvényesítéséért jogosult és köteles az

Öit-ben és az Alapszabályban meghatározott jogaival élni és kötelezettségét

teljesíteni. Az elnök e tevékenységéért a Közgyûlésnek felelôs.

48. Az elnök gondoskodik a testületi határozatok megvalósításáról. Ennek

során:

· aláírásával hitelesíti a közgyûlési határozatokat, állásfoglalásokat és

biztosítja, hogy a közgyûlési dokumentumok a törvényben, az

Alapszabályban és a közgyûlési határozatban megjelölt szervekhez

rendszeresen és az elôírt idôben eljussanak,

· írásban meghatározza azokat a közgyûlési határozatokon alapuló, illetve

közgyûlési határozathozatalt célzó feladatokat, amelyeket a Közgyûlés

következô üléséig vagy meghatározott más idôpontig el kell végezni,

· a Közgyûlés munkaterve és határozatai alapján az Önkormányzat központi

választott szervei döntéseinek elôkészítésével, valamint a testületi

ülések elôkészítésével és lebonyolításával kapcsolatos szervezési

feladatok tekintetében utasítást adhat az OEP fôigazgatójának.

49. Az elnök figyelemmel kíséri a Közgyûlés hatáskörébe tartozó feladatokra és

kötelezettségekre elôírt határidôket, folyamatosan segíti és ellenôrzi az

ehhez kapcsolódó elôkészítô munkát.

50. Az elnök a Közgyûlést és a Koordináló Testületet rendszeresen tájékoztatja

a testületi ülések közötti idôszakban végzett munkájáról.

51. Az elnök a Közgyûlés elôzetes tájékoztatása mellett írásban értesíti annak

a képviselônek a delegáló szervezetét, aki a Közgyûlés üléseirôl

rendszeresen igazolás nélkül távol marad.

52. Az elnök gondoskodik a törvényességi felügyeletet gyakorló szervek

felhívásai és megkeresései alapján a szükséges intézkedések megtételérôl.

53. Az elnök javaslatára a Közgyûlés külön jóváhagyásával Ügyrendben

meghatározott kérdésekben feladatait - a fôigazgatót érintô elnöki utasítási

jog kivételével - megoszthatja az alelnökkel. Az alelnök ezen feladatok

ellátásáért - az elnök folyamatos tájékoztatása mellett - a Közgyûlésnek

felelôs.

V. TAGOZATOK, BIZOTTSÁGOK

54. A Közgyûlés a biztosítási képviselôkbôl biztosítási alágazatok vagy

szakmai képviseletek szerint tagozatokat alakíthat.

55. Tagozat(ok) létrehozásáról, létszámáról, összetételérôl, mûködési

rendjérôl a Közgyûlés dönt.

56. A Közgyûlés a biztosítási képviselôkbôl és más felkért személyekbôl

állandó bizottságokat hozhat létre. Az állandó bizottságok javaslatára a

Közgyûlés az érintett bizottság tagjaiból albizottság(ok)at alakíthat.

A Közgyûlés ideiglenes bizottságokat is létrehozhat.

57. A bizottságba felkért személyekre a biztosítási képviselôkre vonatkozó

összeférhetetlenségi szabályok érvényesek.

58. Az állandó bizottságok taglétszámának alsó határa 5 fô, felsô határa 16

fô, ezen belül a biztosítási képviselôk létszáma 5-11 fô. A felkért

bizottsági tagok száma nem haladhatja meg a bizottság taglétszámának

egyharmadát. A bizottságok eseti külsô szakértôt is alkalmazhatnak, melynek

feltételeirôl az Ügyrend rendelkezik.

59. A bizottságok összetételérôl, mûködési rendjérôl a Közgyûlés dönt.

Bizottsági elnök, alelnök csak biztosítási képviselô lehet.

60. A bizottságok ülései a képviselôk számára nyilvánosak.

61. A bizottságok részt vesznek a Közgyûlés döntéseinek elôkészítésében, a

jogszabály- tervezeteknek az Önkormányzat hatáskörébe tartozó

véleményezésében, illetôleg a jogalkotásra vonatkozó javaslatok

kialakításában. A bizottságok közvetlen munkakapcsolatot tartanak a szakmai

titkárok útján az OEP fôosztályaival.

62. A Közgyûlés elé csak olyan elôterjesztés kerülhet, amelyet elôzetesen az

adott témában illetékes bizottság már véleményezett.

63. Amennyiben elôzetes bizottsági véleményezésre nincs mód, errôl a bizottság

elnöke köteles haladéktalanul értesíteni a Közgyûlés elnökét. Az elnök

tájékoztatása alapján a Közgyûlés dönt arról, hogy bizottsági vélemény

hiányában tárgyalja-e az elôterjesztést.

64. Az Önkormányzat az Alapszabály elfogadásakor az alábbi állandó

bizottságokat hozza létre:

· Biztosításpolitikai és Stratégiai Bizottság

· Etikai Bizottság

· Finanszírozási Bizottság

· Gyógyszerügyi és Gyógyászati Segédeszköz Bizottság

· Informatikai Bizottság

· Jogi és Ügyrendi Bizottság

· Költségvetési Bizottság

· TEB Koordinációs Bizottság

· Vagyongazdálkodási Bizottság

A Közgyûlés további állandó bizottságokat hozhat létre, meglévôket

összevonhat, szétválaszthat, illetve szüntethet meg.

65. Az Etikai Bizottság tagja csak biztosítási képviselô lehet.

66. A szakmai tagozatok és állandó bizottságok mellé munkájuk segítése

céljából a fôigazgató az Önkormányzat elnökének egyetértésével szakmai

titkárokat biztosít.

VI. A KOORDINÁLÓ TESTÜLET

67. A Közgyûlés ülései közötti idôszakban a Közgyûlés elôkészítése, a

közgyûlési döntések végrehajtásának figyelemmel kísérése, a bizottsági munka

összehangolása és a választott tisztségviselôk munkájának segítése érdekében

az Önkormányzat elnökébôl, alelnökébôl és az állandó bizottságok elnökeibôl

álló Koordináló Testület mûködik.

68. A Koordináló Testület szükség szerint, de legalább kéthetenként ülésezik.

Az üléseket az elnök, akadályoztatása esetén az alelnök hívja össze és

vezeti.

69. A Testület az Öit-ben elôírt hatáskörében többségi szavazattal alakítja ki

álláspontját, döntéseit. Tagjai kétharmadának indítványára a Közgyûlést

össze kell hívni.

70. A Koordináló Testület a Közgyûlést megelôzôen áttekinti a lejárt

határidejû határozatok végrehajtását és a következô Közgyûlés elôkészítését,

ezekkel összefüggésben a testület tagjai az elnöktôl és a fôigazgatótól

tájékoztatást kérhetnek.

71. A Koordináló Testület mûködésének részletes szabályait az Ügyrend

tartalmazza.

VII. HELYI-TERÜLETI TESTÜLETEK

72. Az Önkormányzat helyi-területi testületei a Területi Egészségbiztosítási

Bizottságok (továbbiakban: TEB-ek). A TEB-ek az igazgatási szervek területi

(ágazati) rendszerének megfelelôen a Közgyûlés határozatával jönnek létre.

73. A TEB-ek létszáma 24 fô - kivétel a Vasutas Egészségbiztosítási Bizottság,

melynek létszáma 12 fô -, tagjait az Önkormányzat Közgyûlésébe delegálási

joggal rendelkezô szervezetek - a közgyûlési arányok figyelembevételével -

delegálják. A TEB-ek tagjaik közül elnököt és alelnököt választanak.

A bizottsági hely mindaddig üres marad, amíg a delegálási joggal rendelkezô

országos képviselet nem él a delegálás jogával.

74. A TEB-ek fôbb feladatai:

· az Önkormányzat hatáskörébe tartozó rendelkezések, jogszabály-

tervezetek véleményezése,

· közremûködik a Közgyûlés határozatainak helyi megismertetésében és

képviseletében,

· javaslataival, véleményével és észrevételeivel segíti a területi

igazgatási szervek munkáját,

· figyelemmel kíséri és vizsgálja a területi sajátosságokat a

biztosítottak, járulékfizetôk érdekében,

· a fôigazgató felkérése alapján elôzetesen véleményt nyilvánít a helyi

igazgatási szerv vezetôjének (helyettesének) kinevezésérôl.

75. A TEB-ek elnökei, távollétükben alelnökei állandó meghívottként ta-

nácskozási joggal részt vesznek a Közgyûlés ülésein.

76. A TEB-ek mûködésének feltételeit a területileg illetékes igazgatási szerv

biztosítja.

77. A Közgyûlés évente áttekinti a TEB-ek mûködésének tapasztalatait és

értékeli tevékenységüket.

78. A TEB-ek mûködésének részletes szabályait a Közgyûlés állapítja meg.

VIII. A BIZTOSÍTÁSI ÖNKORMÁNYZAT

IGAZGATÁSI SZERVEI

79. Az Önkormányzat igazgatási feladatait és az egészségbiztosításhoz tartozó,

jogszabályban meghatározott hatósági ügyintézést a Közgyûlés irányítása

alatt álló hivatali szervezet végzi.

80. Az Önkormányzat központi hivatali szerve az Országos Egészségbiztosítási

Pénztár.

81. Az OEP jogi személy, élén a Közgyûlés által határozatlan idôre kinevezett

fôigazgató áll.

82. Az Önkormányzat igazgatási szerveinek alkalmazottai közszolgálati

jogviszonyban állnak, összeférhetetlenségi szabályaik ennek megfelelôen

alakulnak, tulajdonosi képviselettel nem bízhatók meg.

83. A fôigazgató feladata és hatásköre:

a. elkészíti az OEP szervezeti és mûködési szabályzatát és jóváhagyásra

benyújtja a Közgyûlésnek,

b. félévente beszámol a Közgyûlésnek az igazgatási feladatok

ellátásáról, valamint közgyûlési határozat alapján egyéb kérdésekrôl,

c. tanácskozási joggal részt vesz az Önkormányzat testületi ülésein,

d. írásban indítványozhatja a Közgyûlés összehívását,

e. további feladat- és hatáskörét az OEP szervezeti és mûködési

szabályzata tartalmazza.

84. Az OEP igazgatási szerveit az Alapszabály 2. sz. melléklete tartalmazza.

IX. AZ ÖNKORMÁNYZATOK EGYÜTTMÛKÖDÉSE, SZÖVETSÉGE

85. Az Egészségbiztosítási és Nyugdíjbiztosítási Önkormányzat a közös

érdekek képviseletére és védelmére:

- együttes közgyûlési döntés alapján szövetséget hozhatnak létre,

- megállapodhatnak a biztosítási képviselôk kétharmadának egyetértô

szavazatával, hogy meghatározott körben melyik Önkormányzat

képviseli a közös érdeket,

- egyes kérdésekben megállapodást köthetnek, Közgyûléseik közös

döntést hozhatnak,

- az Önkormányzatok bizottságai, koordináló testületei stratégiai és

konkrét ügyekben együttes ülést tarthatnak.

X. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

86. Az Önkormányzat Közgyûlése az Alapszabályt, annak 1. és 2. sz.

mellékletét az Egészségbiztosítási Önkormányzat 1997. október 14-i ülésén

az EÖK 75.sz. (1997.10.14.1/1.sz.H.) határozatával elfogadta, és a

társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásával összefüggô egyes törvények

módosításáról szóló 1997. évi XLVIII. tv. 17. § (5) bekezdésében

foglaltaknak megfelelôen benyújtja az Országgyûlésnek jóváhagyásra.

Budapest, 1997. december 16.

Dr. Kovács Pál

elnök

1. sz. melléklet

A biztosítási képviselôk jövedelem- és költségtérítésének, valamint

tiszteletdíjának megállapítása

1. A biztosítási képviselônek a testületi üléseken való részvétel miatt

kiesô jövedelmét az Önkormányzat megtéríti. A jövedelemkiesést igazolni kell.

Az igazolás és megtérítés részletes szabályait az Ügyrend tartalmazza.

2. A biztosítási képviselônek megbízatásának ellátásával járó, igazolt

költségeit az Önkormányzat megtéríti. Az igazolás és megtérítés részletes

szabályait az Ügyrend tartalmazza.

3. A tisztségviselôket, az állandó bizottságok, tagozatok tagjait

megbízatásuk idôtartamára havonta az alábbi tiszteletdíj illeti meg:

- elnök, alelnök: a mindenkori köztisztviselôi illetményalap hatszorosa,

- bizottsági, tagozati elnökök: a mindenkori köztisztviselôi

illetményalap három és félszerese,

- bizottsági, tagozati alelnökök: a mindenkori köztisztviselôi

illetményalap másfélszerese,

- bizottsági, tagozati tagok: a mindenkori köztisztviselôi illetményalap

egyszerese, többszörös tagság esetén másfélszerese.

A tiszteletdíjra vonatkozó egyéb szabályokat - beleértve a tiszteletdíj

csökkentését vagy megvonását - az Ügyrend állapítja meg.

4. A Közgyûlés elnökét és alelnökét gépkocsi használat illeti meg.

5. A tiszteletdíjban részesülô biztosítási képviselôk részére

jövedelemtérítés nem fizethetô.

2. sz. melléklet

AZ ORSZÁGOS EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI PÉNZTÁR

IGAZGATÁSI SZERVEI

MEGYEI EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI PÉNZTÁRAK

Baranya Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

7645 Pécs, Nagy Lajos kir. útja 3.

Bács-Kiskun Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

6000 Kecskemét, Kurucz krt. 16.

Békés Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

5600 Békécsaba, Luther u. 3.

Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

3530 Miskolc, Mindszent tér 3.

Fõvárosi és Pest Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

1081 Budapest, Fiumei út 19/a.

Csongrád Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

6726 Szeged, Bal fasor 17-21.

Fejér Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

8000 Székesfehérvár, József Attila u. 42.

Gyõr-Moson-Sopron Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

9023 Gyõr, Szabolcska M. u. 1/a.

Hajdú-Bihar Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

4026 Debrecen, Darabos u. 9-11.

Heves Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

3300 Eger, Eszterházy tér 4.

Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

5000 Szolnok, Mikszáth K. u. 3-5.

Komárom-Esztergom Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

2800 Tatabánya I. ker. Népház u. 12.

Nógrád Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

3100 Salgótarján, Mérleg u. 2.

Somogy Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

7400 Kaposvár, Bajcsy Zs. u. 28.

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

4400 Nyíregyháza, Vörösmarty tér 7.

Tolna Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

7100 Szekszárd, Mártírok tere 19-21.

Vas Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

9700 Szombathely, Szily J. u. 30.

Veszprém Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

8200 Veszprém, Óvári Ferenc u. 5-7.

Zala Megyei Egészségbiztosítási Pénztár

8900 Zalaegerszeg, Kossuth u. 9-11.

ORSZÁGOS HATÁSKÖRÛ IGAZGATÁSI SZERVEK

Vasutas Társadalombiztosítási Igazgatóság

1142 Budapest, Teleki Blanka u. 15-17.

Országos Orvosszakértõi Intézet

1081 Budapest, Fiumei út 19/a.

Újságíró Tagozat

1062 Budapest, Andrássy út 101.

J/5059..

AZ EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI ÖNKORMÁNYZAT

FELÜGYELÕ BIZOTTSÁGÁNAK

ÜGYRENDJE

Készült

a Társadalombiztosítás önkormányzati igazgatásáról szóló

1997. évi XLVIII. törvénnyel módosított

1991.évi LXXXIV. törvény alapján

Elfogadva: EFB-2/025/1997. (1997. október 10.) sz. határozattal

Módosítva: EFB-3/005/1998. (1998. február 03.) sz. határozattal

dr. Menich Péter

soros elnök

TARTALOMJEGYZÉK

1. A Felügyelõ Bizottság jogállása, feladata és hatásköre

2. A Felügyelõ Bizottság szervezete

3. A Felügyelõ Bizottság tagjainak jogállása, felelôssége

4. A Felügyelõ Bizottság Elnökének jogállása, felelôssége

5. A Felügyelô Bizottság üléseinek szabályai

6. A Felügyelô Bizottság ellenõrzési feladatainak rendje

7. A Felügyelô Bizottság mûködésének személyi és tárgyi feltételei

8. A A Felügyelô Bizottság mûködési költségvetése

9. Titoktartási kötelezettség

10. A Felügyelô Bizottság iratkezelése, iratmegõrzése

11. A Felügyelô Bizottság ügyrendjének módosítása

12. A Felügyelô Bizottság ügyrendjének mellékletei

1.

A Felügyelõ Bizottság jogállása, feladata és hatásköre

1.1. A Felügyelõ Bizottság (a továbbiakban: FB) az Egészségbiztosítási

Önkormányzat (a továbbiakban: EBÖ) és szervei mûködésének független

ellenõrzési szervezete, amely az 1997. évi XLVIII. törvénnyel

módosított 1991. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: Öit) 11. §.

elõírásai szerint jött létre.

1.2. Az FB feladata az Öit. 12.§. (2),(3),(4),(5) bekezdése szerint az EBÖ

és szervei gazdálkodásának, illetõleg pénzügyi tevékenységének

folyamatos ellenõrzése. E feladatkörében az FB ellenôrzési jogköre

kiterjed: az EBÖ Közgyûlésre, a bizottságokra, a tagozatokra, a

Területi Egészsébiztosítási Bizottságokra (a továbbiakban: TEB-ek), a

Koordináló Testületre, továbbá az Országos Egészségbiztosítási

Pénztárra (a továbbiakban OEP), (a továbbiakban együtt: az EBÖ és

szervei), valamint

a.) az Egészségbiztosítási Alap (a továbbiakban: E Alap) költségvetése

tervezésével, elfogadásával, végrehajtásával, a zárszámadással

összefüggô határozatokra, illetôleg egyéb döntésekre;

b.) E Alap költségvetésén belül a mûködési költségvetés teljesítésére;

c.) az önkormányzat és szervei, mint társadalombiztosítási

költségvetési szervek költségvetési gazdálkodására;

d.) az E Alapba tartozó vagyonnal való gazdálkodásra;

Az FB az ellenôrzés során azt vizsgálja, hogy az EBÖ és szervei

gazdálkodása és pénzügyi tevékenysége megfelel-e a jogszabályoknak, az

EBÖ alapszabályának, a gazdálkodásra, a pénzügyi rendre vonatkozó

szabályzatoknak, valamint a Közgyûlés határozatainak.

1.3. Az FB ellenôrzési tevékenysége során együttmûködik az Állami

Számvevôszékkel, a Kormánynak az önkormányzat és szervei törvényességi

ellenôrzésre kijelölt tagjaival, az önkormányzat és szervei törvényes

mûködésének ellnôrzésére jogosult egyéb szervekkel, továbbá az E Alap

mérlegét auditáló könyvvizsgálóval.

1.4. Az FB jogosult arra, hogy az EBÖ Közgyûlése elé kerülô feladatkörét

érintô, valamennyi elõterjesztést megtárgyalja és vizsgálatának

eredményét a Közgyûlés elé terjessze.

1.5 Az FB a feladatkörét érintôen, elõzetesen véleményezi az

EBÖ belsõ szabályzatait, vizsgálja azok összhangját az EBÖ-re

vonatkozó törvénnyel, és ellenõrzi azok végrehajtását.

1.6. Az FB tagjai tanácskozási joggal részt vesznek az EBÖ Közgyûlésén,

annak napirendjére indítványt tehetnek.

1.7. Az FB jogosult feladatai ellátásához szakértõket, illetve szakértõi

szervezeteket igénybe venni.

1.8. Az FB a hatáskörébe tartozó ügyekben végzett ellenõrzése során az EBÖ

és szervei irataiba, bizonylataiba korlátozás nélkül betekinthet,

azokról másolatokat készíthet, illetve az EBÖés szervei alkalmazásában

állóktól információt, felvilágosítást, jelentést kérhet. A vizsgálatba

bevont szervezet, személy köteles az FB-vel együttmûködni.

1.9. Az FB vizsgálatai során megállapított jogsértést az érintett

szervezet vezetõjének tudomására hozza és felszólítja a jogellenesen

mûködô szervet a jogszerû mûködés helyreállítására, illetôleg a

jogsértô döntés visszavonására. Ha a jogsértést nem a Közgyûlés követte

el és a felszólított szerv a jogszerû mûködést nem állítja helyre, az

FB kezdeményezi a Közgyûlés összehívását.

A Közgyûlés jogsértô döntése vagy mûködése esetén az FB köteles a

jogsértést a törvényességi ellenôrzést gyakorló szervnél jelezni.

1.10. Az FB jogait a hatáskörébe tartozó ügyekben testületileg vagy tagja

útján gyakorolja.

1.11. Az FB ellenôrzési tevékenységérõl félévente beszámolót készít, melyet

tájékoztatásul megküld az Országgyûlés illetékes bizottságainak, az

Állami Számvevôszéknek, a Közgyûlésnek, a törvényességi ellenôrzést

gyakorló minisztereknek (jelenleg: népjóléti miniszter,

pénzügyminiszter) továbbá az EBÖ-be delegálási joggal rendelkezô

szervezeteknek.

1.12. Az FB tagjainak tiszteledíját, valamint az FB mûködésének egyéb

költségeit az EBÖ mûködési költségvetésén belül, a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak éves költségvetésérôl szóló

törvényben meghatározott elôirányzat fedezi. Az elôirányzat

felhasználásról az FB éves költségvetési tervet készít. Az FB mûködési

elôirányzatának felhasználását az E Alap éves zárszámadására vonatkozó

törvény - az EBÖ mûködési költségeire vonatkozó zárszámadáson belül -

elkülönítetten tartalmazza.

2.

A Felügyelõ Bizottság szervezete

2.1. Az FB testületének létszámára, tagjainak delegálására és

visszahívására, megbizatásának idejére, elnökének megválasztására,

illetõleg az összeférhetetlenségi szabályokra vonatkozó elõírásokat az

Öit 11. §-a rögzíti.

2.2. Az FB 9 fôbôl álló testület, melynek 3 tagját a munkavállalói

szervezetek (1 fôt az Autonóm Szakszervezetek Szövetsége, 1 fôt a LIGA,

1 fôt az MSZOSZ), 3 tagját a munkáltató szervezetek (1 fôt az IPOSZ, 2

fôt a STRATOSZ), 3 tagját pedig a Kormány jelölte ki.

2.3. Az FB munkáját az FB közvetlen irányítása alá tartozó Felügyelô

Bizottság Titkársága (a továbbiakban:FBT) segíti elô.

2.4. Az FBT az OEP-en belül - 1998. január 1-jétôl - mûködô szervezeti

egység, amelynek feladata az FB mûködési feltételeinek közvetlen

biztosítása, az FB mûködésével összefüggô ügyviteli, iratkezelési

feladatok ellátása, az FB elnökének utasításai szerint az FB ülések

elôkészítése.

2.5. A Titkárság önálló bérgazdálkodó és ügykezelô egység, amely az OEP

szervezeti egységeként mûködik.

E szervezeti egység munkavállalóit FB határozat alapján - az

FB elnök megkeresésére - OEP fõigazgatója nevezi ki és hívja

vissza, illetve a kinevezéssel egyidejûleg kirendeli munkavégzésre az

FB Elnökének közvetlen irányítása alá. Az FBT szervezeti egységében

dolgozó köztisztviselõk felett a munkáltatói jogokat a Köztisztviselôk

jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. tv.71. §. (2) a) pont, valamint a

Munka Törvénykönyve 106. §-ának elõírásai alapján az FB Elnöke

gyakorolja.

2.6. Az FBT mûködési költségeinek forrását az OEP mûködési költségvetése

biztosítja, amelynek mértékére az FB a saját mûködési költségvetési

elõirányzatával egyidejûleg hoz határozatot.

2.7. Az FBT mûködésének fõ szabályait jelen ügyrend 1-es számú mellékletét

képezõ "Felügyelõ Bizottság Titkársága Szervezeti és Mûködési

Szabályzata" rögzíti.

3.

A Felügyelõ Bizottság tagjainak jogállása, felelôssége

3.1. Az FB tagját - jogállását tanúsító - igazolvánnyal kell ellátni, melyet

megbízásának megszûnésekor vissza kell vonni. Az FB tagja a törvényben

és az ügyrendben meghatározott jogosítványának gyakorlása során

igazolványát köteles felmutatni.

3.2. Az FB tag jogai:

-részt vehet és szavazhat az FB ülésein

-írásos és szóbeli elõterjesztéseket tehet az FB ülés

napirendjére, valamint a meghívottakra vonakozóan

-írásos és szóbeli indítványt, határozati javaslatokat tehet az FB-

nek

-napirend elõtti felszólalás jogával élhet

-betekinthet az EBÖ és szervei, valamint az FB bármely

dokumentumába

-írásos indoklással kezdeményezheti az FB összehívását

az 5.2. pont szerinti feltétel mellett

-az FB hatáskörébe tartozó vizsgálatokat, ellenõrzéseket

kezdeményezhet, azokban tevôlegesen részt vehet.

-tanácskozási joggal részt vehet az EBÖ Közgyûlésén,

annak napirendjére indítványt tehet

-részt vehet az EBÖ Koordináló Testülete, valamint

bizottságai,

tagozatai ülésein

3.3. Az FB tag kötelezettségei:

-köteles az FB ülésein - a meghívóban rögzített idôpontban

megjelenni és munkájában konstruktívan résztvenni

-köteles az FB üléseirõl történô távolmaradást bejelenteni és az

FB Elnökének indokolni

-köteles a személyével kapcsolatos összeférhetetlenséget az ok

bekövetkezése napját követô három napon belül az FB elnökének

bejelenteni

-köteles a személyével kapcsolatosan felmerült etikai

összeférhetetlenség esetén mandátumáról lemondani

-köteles az önkormányzat és szervei müködésével kapcsolatban

tudomására jutott jogsértésekrõl az FB-t tájékoztatni.

3.4. Az FB tagjának megbízatása megszûnik:

- az FB megbízatása lejártával,

- a tag halálával,

- lemondással,

- visszahívással,

- összeférhetetlenség megállapításával,

- az FB feloszlatásával.

4.

A Felügyelõ Bizottság Elnökének jogállása, felelôssége

4.1. Az FB elnöke a tagok közül jelölhetõ. A delegáló szervezetek közötti

jelölés joga egy-egy költségvetési év idõtartamára a Öit vonatkozó

elõírásai szerint az alakuló ülésen sorolással dôlt el. A sorsolás

eredményeként az FB törvényesen delegált tagjaiból az elnök jelölésére

1997. évre a Munkavállalói oldal, 1998. évre a Munkaadói oldal, 1999.

évre pedig a Kormány oldal jogosult.

4.2. Az adott költségvetési évben az elnök személyére a soros oldal

által tett javaslat alapján a tagok nyílt szavazással, egyszerû

többséggel választják meg az elnököt.

4.3 Az FB elnökének fõ feladatai

-koordinálja, szervezi és irányítja az FB munkáját

-képviseli az FB-t az EBÖ Közgyûlésén, az EBÖ Koordináló Testülete

ülésén, hatóság, bíróság és harmadik személy elõtt

-kapcsolatot tart az EBÖ törvényességi felügyeletét ellátó

szervekkel, az EBÖ elnökével, az OEP fõigazgatójával és a

könyvvizsgálóval,

-összehívja és vezeti az FB üléseit, gondoskodik az ülések

jegyzõkönyveinek szabályszerû vezetésérõl és hitelesítésérõl

- figyelemmel kiséri és gondoskodik az FB határozatainak

végrehajtásáról

-gondoskodik az FB féléves beszámolóinak összeállításáról

-összeférhetetlenség esetén kezdeményezi az érintett FB tag

visszahívását

-ismerteti az EBÖ Közgyûlésén az fB-nek az elôterjesztéssel

kapcsolatos döntéseit

-megvizsgálja és döntésre az FB elé terjeszti az ujonnan delegált

FB tag mandátumát

-indokolt esetben felhívja az FB tagot kötelezettségei

teljesítésére

-gondoskodik arról, hogy az FB tagok jogaikat gyakorolhassák

-az elnök akadályoztatása esetén - az adott költségvetési évben

soros delegáló oldalon belüli FB tagot - írásban megbízza a

helyettesítéssel, melyrõl az FB tagokat értesíti

-gyakorolja az FBT szervezeti egységében dolgozók felett a

munkáltatói jogokat

-képviseli az FB-t a mûködési költségvetését érintõ tárgyalásokon

-gyakorolja az FB kötelezettségvállalási és utalványozási jogait az

FB által megbízott tag (a 2.sz. melléklet szerinti) ellenjegyzési

jogosultsága mellett .

5.

Az Felügyelô Bizottság üléseinek szabályai

5.1. Az FB üléseit munkaterve alapján, illetve szükség szerint, de

legalább kéthetente tartja.

5.2. Az FB ülését soron kívül össze kell hívni, ha azt legalább két

tagja az ok és a cél megjelölésével kéri.

5.3. Az FB ülését annak elnöke, vagy megbízottja hívja össze.

5.4. Az FB üléséin az FB határozata alapján meghívottak is

résztvehetnek.

5.5. Az FB üléseire az adott napirendi ponthoz tartozó témával

kapcsolatban az ülésre meghívottak tájékoztatást adhatnak,

kérdésekre válaszolhatnak, de az FB érdemi vitájában és a

határozat hozatalban nem vehetnek részt.

5.6. Az FB ülései nem nyilvánosak.

5.7. Az FB tagoknak az értesítést a hely, az idõpont és a napirend

megjelölésével - a soronkívüli ülés kivételével - az ülés

idõpontját megelõzõen legalább 8 munkanappal, míg a napirenddel

kapcsolatos dokumentációt legalább 5 munkanappal korábban meg

kell kapniuk.

Soronkívüli ülés esetén a meghívót és a szükséges dokumentációt

az ülést megelõzõen legalább 2 nappal korábban meg kell

küldeni.

5.8. Soronkívüli ülés összehívása esetén a meghívóban fel kell

tüntetni a rendkívüli FB ülés kezdeményezõjét(it), valamint az

ülés összehívásának okát és célját.

5.9. Az FB ülését az elnök, akadályozatása esetén az általa - saját

oldalán belül - írásban megbízott FB tag (továbbiakban: elnök)

vezeti.

Az elnök gondoskodik jegyzõkönyv, hangfelvétel készítésérõl, az

FB határozatainak írásba foglalásáról és az érdekeltekhez - 8

napon belül - történõ eljuttatásáról.

5.10. Az FB határozatképes, ha ülésén a tagok kétharmada jelen van.

5.11. Az FB ülésének napirendjeit egyszerû szótöbbséggel állapítja

meg, ill. hagyja jóvá.

5.12. A jegyzõkönyvvezetô és hitelesítô személyérôl az elnök

javaslata alapján az FB dönt.

5.13. Az egyes napirendi pontok tárgyalásakor az elnök valamennyi

tagnak - szókérés sorrendjében köteles szót adni.

Az FB a hozzászólások idõtartamát egyszerû szótöbbséggel 2

illetve 3 perces hozzászólásokban maximálhatja.

5.14. Az FB üléseirõl jegyzõkönyvet és hangfelvételt kell készíteni.

5. 15. A jegyzõkönyvnek tartalmaznia kell:

- az FB jelenlévô tagjainak nevét,

-az FB ülés helyét, és idejét, határozatképességét,

- a megtárgyalt napirendi pontok felsorolását,

- az FB elnökének, a jegyzõkönyv vezetõjének és a

hitelesítõjének nevét,

- a meghívottak nevét, és meghívotti minôségét

- az FB ülésen elhangzott indítványokat,

-a vita lényegét, az egyes felszólalók- kérés szerint

szószerinti - állásfoglalását, külön véleményeket,

- a határozatokat szószerinti megfogalmazásban,

- a szavazás arányát az egyes határozati javaslatokkal

kapcsolatban, az ellenszavazatok és a szavazástól tartózkodók

számát,

- a határozatok elleni esetleges tiltakozásokat, név szerinti

megjelöléssel.

-a jegyzôkönyvet az elnök, a hitelesítô és a jegyzôkönyvvezetô

írják alá.

A határozati javaslat ellen való szavazás és a szavazástól

való tartózkodás önmagában nem jelent tiltakozást, a

tiltakozásra kifejezetten utalni szükséges, és kérni kell

annak jegyzõkönyvben történõ rögzítését.

5.16. Szószerinti jegyzôkönyvet kell az FB ülésérôl készíteni, ha

arról bármely tag javaslata alapján az FB egyszerû

szótöbbséggel dönt.

5.17. A jegyzõkönyvben név szerint rögzíteni kell azon FB-tag(ok)

véleményét, nyilatkozatát, aki, illetve akik a szavazáskor

kisebbségben maradtak.

A kisebbségben maradt FB tag, vagy tagok a jegyzõkönyvhöz

mellékeltethetik saját írásbeli nyilatkozatukat, ebben az

esetben a jegyzõkönyvben csak ezt a tényt kell rögzíteni.

5.18. Az FB határozatait egyszerû szótöbbséggel, nyílt szavazással

hozza, kivéve a 11.2. pontban rögzített, az ügyrend

módosításával kapcsolatos határozatot.

Szavazategyenlõség esetén az elnök szavazata dönt.

Az FB elnöke a tagok több, mint felének a kérésére

titkos szavazást is elrendelhet.

5.19. Az egyes napirendi pontokkal kapcsolatos határozati

javaslatokat az elnök külön - külön szavaztatja meg, és minden

szavazás után megállapítja az elfogadás, illetve elutasítás

arányát.

5.20. A határozatnak szó szerint, a szavazás eredményének az 5.15.-

5.17. pontban rögzített formájában kell a jegyzõkönyvbe

kerülni.

5.21. A határozatokat évente újrakezdett, emelkedõ számsorrendben

kell nyilvántartani az év és EFB megjelöléssel (pl.: EFB-

2/025/1997.).

5.22. A határozatokat az FB valamennyi tagjának és - az FB

döntésétôl függõen - a döntésben érintett

személyeknek/intézményeknek legkésõbb az ülést követõ 8 napon

belül meg kell küldeni.

5.23. A hangfelvételek és jegyzôkönyvek archíválásának szabályait

a 3. sz. melléklet tartalmazza.

6.

A Felügyelô Bizottság ellenõrzési feladatainak rendje

6.1. Az FB ellenõrzéseit éves munkaterv alapján végzi. A munka- és

ellenõrzési terv összeállításánál kiemelt figyelmet fordít az

Állami Számvevõszék és a költségvetési beszámolót auditáló

könyvvizsgáló megállapításaira.

6.2. Az FB munka- és ellenõrzési tervének pontjaira, illetõleg

évközi módosítására minden FB tag tehet javaslatot.

6.3. Az FB éves munka és ellenõrzési tervének fejezetei:

a.) Az FB üléseinek tervezett idõrendje

b.) Az FB folyamatos vizsgálati tevékenysége

c.) Az FB célvizsgálatai

A b.) pont szerinti ellenõrzési tevékenységében kiemelt szerepe

van:

-Az EBÖ vagyonnal való gazdálkodás feladatkörének

A c.) pont szerinti ellenõrzési tevékenység irányai különösen:

- Az E Alap bevételeivel és kiadásaival összefüggõ

tevékenységek vizsgálata

- Az E Alapot érintô jogszabályok maradéktalan végrehajtásának

folyamatos figyelemmel kisérése, ellenõrzése

- A járuléktartozások rendezésére irányuló eljárások, a

részletfizetés, a fizetési halasztás, a késedelmi pótlék, a

járulékbírság, a mulasztási bírság, az eljárási költség

mérséklése, elengedése, a csõdeljárásban a tartozásokról való

lemondás, illetve az engedményezés gyakorlatának az

ellenõrzése

- Járuléktartozás fejében az adós által felajánlott vagyon

elfogadásának ellenõrzése

- Járulék behajtási-beszedési tevékenység ellenõrzése a

beszedési hatékonyság javítása érdekében

- A méltányossági jogkör gyakorlásának ellenõrzése

- Az egészségügyi finanszírozási rendszer mûködésének

ellenõrzése

- A gyógyszertámogatási rendszer ellenõrzése

- A készpénzellátások és természetbeni ellátások ellenõrzési

rendszere mûködésének vizsgálata

6.4. Az FB a 6.2. b) pont szerinti folyamatos ellenõrzési

tevékenység végrehajtását az FBT elemzõ, rendszerezõ és

elõkészítõ munkája alapján szervezi

6.5. Az FB a 6.2. c) pont szerinti célvizsgálatok eredményes

végrehajtásának segítésére külsõ szakértõk, illetõleg szakértõ

szervezetek közremûködését veheti igénybe az FB mûködési

költségvetésének terhére. A szakértõi megbízások kérdésében az

FB testületi ülésen, határozattal dönt.

7.

A Felügyelô Bizottság mûködésének személyi és tárgyi feltételei

7.1 Az FB mûködésének feltételeit az Öit. 11. §. (10) bek. alapján az

önkormányzat hivatali szervezetének (OEP) fõigazgatója biztosítja.

7.2 Az FB mûködésének személyi feltételeit jelen ügyrend 1- es számú

melléklete rögzíti.

8.

A Felügyelô Bizottság mûködési költségvetése

8.1 Az FB mûködési költségvetési elõirányzatának fedezetet kell biztosítani

az FB tagok tiszteletdíjaira (és azok járulékaira), a

költségtérítésekre, a szakértõk és szakértõ szervezetek megbízási

díjaira és egyéb költségekre

8.2 Az FB mûködési költségvetési elõirányzatait testületi határozatban

hagyja jóvá, az 1.12. pontban rögzített elôírásoknak megfelelôen.

8.3 Az FB mûködési költségvetési elõirányzatainak felhasználási és

bizonylatolási rendjét a 2-es számú melléklet tartalmazza.

9.

Titoktartási kötelezettség

9.1. Az FB tagjai kötelesek betartani az 1995. évi LXV. törvényt, a Btk-t és

egyéb, titoktartási kötelezettségre vonatkozó jogszabályi elôírásokat.

Az ellenõrzési munka során tudomásukra jutott adatokat, információkat

kötelesek megõrizni, azt illetéktelennek nem szolgáltathatják ki

(szolgálati titok). A szolgálati titokkal való visszaélésre a Ptk-nak a

személyhez fûzõdõ jogok megsértése esetére vonatkozó rendelkezéseit

kell alkalmazni.

Az FB tag titoktartási kötelezettsége a megbízatás megszûnését követõen

is fennál az idevonatkozó jogszabályi rendelkezések szerint.

9.2. Az ellenõrzési feladatellátás során úgy kell eljárni, hogy a

személyiségi jogok védelme biztosított legyen.

10.

A Felügyelô Bizottság iratkezelése, iratmegõrzése

10.1. Az FB iratkezelésével és megõrzésével kapcsolatos feladatait az FBT

látja el jelen ügyrend 3-as számú mellékletét képezõ iratkezelési és

iratmegõrzési szabályzat alapján.

10.2 Az FB hivatalos irataiba és egyéb dokumentumaiba (Pl.: hanganyagok,

videófelvételek stb.) az FB tagokon, illetve az FBT szervezetében

dolgozó munkatársakon (Munkaköri leírás alapján) kívül más nem

tekinthet bele. Az FB határozatban rögzítheti azon dokumentumok körét,

amelyekbe való betekintést - az általános szabályokon túlmenôen - az

FB elnöke is engedélyezheti.

11.

A Felügyelô Bizottság ügyrendjének módosítása

11.1. Az FB ügyrendje módosításának kezdeményezéséhez minimálisan hét FB tag

közös elõterjesztése szükséges.

11.2. Az FB ügyrendjének módosítását elrendelõ határozathoz minimálisan hét

FB tag igenlõ szavazata szükséges

11.3. Az FB módosított ügyrendjét az Országgyûlésnek jóváhagyásra megküldi.

12.

A Felügyelô Bizottság ügyrendjének mellékletei

12.1. A Felügyelõ Bizottság Titkárságának Szervezeti Mûködési

Szabályzata (1.sz. melléklet)

12.2. A Felügyelõ Bizottság mûködési elõirányzatának felhasználási és

bizonylatolási rendje (2.sz. melléklet)

12.3. A Felügyelô Bizottság iratkezelési és iratmegõrzési szabályzata

(3.sz.melléklet)

12.4. A Felügyelô Bizottsághoz érkezett bejelentések kivizsgálásának eljárási

rendje (4.sz. melléklet)

12.5. A mellékletek a jelen ügyrend szerves részét képezik.

1.sz. melléklet

A Felügyelõ Bizottság Titkárságának Szervezeti Mûködési Szabályzata

1. Az FBT szervezeti keretei és fõ feladatai

1.1 Az FBT létrehozásáról, mûködésének lényegi jogi

kereteirõl, valamint a mûködésének kezdeti idõpontjáról az

FB Ügyrendjének 2.3-2.7. pontja rendelkezik.

1.2 Az FBT-nek az OEP-en belüli létrehozását, valamint az OEP

szervezeti mûködési rendjéhez kapcsolódó elõírásokat az FB és

az OEP közötti megállapodás rögzíti.

1.3 Az FBT fõ feladatai

- biztosítja az FB mûködésének személyi-és tárgyi

feltételeit,

- elôkészíti a bizottsági üléseket, gondoskodik a meghívók

kiküldésérôl, elôterjesztések összegyûjtésérôl, sokszorosí-

tásáról, az FB tagokhoz és a meghívottakhoz történô el-

juttatásáról,

- közremûködési az FB munkatervének, szabályzatainak

kialakításában,

- igény szerint szakértôi anyagokat, véleményt, értékelés,

elemzést készít a bizottsági munkához,

- gondoskodik az ülések hangfelvételérôl, a hitelesített

hangfelvételi példány biztonságos ôrzésérôl,

- nyilvántartja a bizottsági ülések anyagait, jegyzôkönyveit,

határozatait,

- figyelemmel kíséri a határozatokban rögzített feladatok

teljesítését, határidejét,

- intézi az FB levelezését, gondoskodik az ügyiratkezelésrôl

ôrzésrôl, ellátja a bejelentésekkel összefüggô feladatokat,

- nyilvántartást vezet az FB tagjairól, a változásokat

naprakészen regisztrálja,

- nyilvántartja és kifizeti a tiszteletdíjakat,

költségtérítéseket,

ôrzi az ezekkel kapcsolatos dokumentációt,

- létrehozza és folyamatosan kezeli az FB Határozatok Tárát

- folyamatosan kapcsolatot tart különbözô kormányzati szer-

vekkel, érdekképviseleti szervek képviselôivel,

- kapcsolatot tart az EBÖ Koordináló Testületével,

bizottságaival, TEB-ekkel

- munkája során együttmûködik az EBÖ és az OEP

Titkárságaival és a Sajtóirodával,

- munkakapcsolatot alakít ki és együttmûködik a Nyugdíjbiz-

tosítási Önkormányzattal és Felügyelô Bizottságával,

- ellátja mindazon feladatokat, amelyeket az FB elnöke

feladatkörébe utal,

- az FBT vezetôje szükség szerint, de legalább évente egy

alkalommal beszámol munkájáról az FB-nek.

2. Az FBT személyi állománya

2.1 Az FBT szervezete hat fõböl állhat:

· titkárságvezetõ

· titkárnõ

· ügyviteli alkalmazott

· közgazdasági referens

· jogi referens

· informatikai referens

2.2 Az FBT munkavállalóinak alkalmazásáról az FB elnökének

elõterjesztése alapján az FB határozatban dönt.

2.3 Az FBT munkavállalói felett a kinevezés és a visszahívás

kivételével - figyelembe véve a kirendelésre vonatkozó

Köztisztviselôk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. tv.

71.§.(2) és a Munka Törvénykönyv 106.§ rendelkezéseit -

minden egyéb munkáltatói jogot az FB elnöke gyakorolja.

2.4 Az FBT munkavállalóinak munkaköri leírásait az FB

elnökének elõterjesztése alapján az FB hagyja jóvá.

2.5 Az FBT munkavállalói közötti munkamegosztás

2.5.1 Titkárságvezetõ fõbb feladatai

(Felsõfokú végzettség)

· elkészíti az FBT ügyrendjét

· felel az FBT szabályszerû mûködéséért

· elkészíti az FBT munkavállalóinak munkaköri

leírásait

· a hatáskörébe utalt munkáltatói jogokat gyakorol az

FBT munkavállalói felett

· irányítja, szervezi a titkárság munkáját

· beszámoltatja és ellenõrzi az FBT munkavállalóit

· elõkészíti az FB és az FBT mûködési költségvetését

· felel az FB és az FBT mûködési költségvetési

elõirányzatainak szabályszerû felhasználásáért

· képviseli az FBT-t harmadik személlyel szemben

· gondoskodik az FBT-nek az EBÕ-vel, illetõleg az

OEP-pel való szabályszerû kapcsolattartásáról

· leltári felelõsséggel tartozik az FBT kizárólagos

használatában lévõ leltári tárgyakért

2.5.2 Titkárnõ

(Szakirányú végzettség)

· általános titkárnõi feladatok

· postabontás

· levelezés

· postázás

· jegyzõkönyvvezetés

· az FB pénzügyi adminisztrációjának intézése

· szerzõdésnyilvántartás

· bizonylatok nyilvántartása

· irattározás

2.5.3. Ügyviteli alkalmazott

2.5.4 Közgazdasági referens

(Közgazdász)

· az E Alap kezelésének közgazdasági elemzése

· az E Alap vagyongazdál-kodásának elemzése

· általános szervezési feladatok

· elõterjesztések véleményezése

· vizsgálatok elõkészítése

· vizsgálatok ügyintézése

· az FB pénzügyi adminisztrációjának felügyelete

· az FB közgazdasági nyilvántartásainak

adatkarbantartása

2.5.5 Jogi referens

(Jogász)

· az E Alap kezelésével kapcsolatos szabályozási és

jogi gyakorlat elemzése

· általános szervezési feladatok

· elõterjesztések véleményezése

· vizsgálatok elõkészítése

· vizsgálatok ügyintézése

· az FB szerzõdéseinek elõkészítése és jogi

ellenjegyzése

· az FB jogi és szabályozási nyilvántartásainak

adatkarbantartása

2.5.6 Informatikai referens

(Rendszerszervezõ)

· az E Alap kezelésével kapcsolatos informatikai és

szervezési gyakorlat elemzése

· általános szervezési feladatok

· elõterjesztések véleményezése

· vizsgálatok elõkészítése

· vizsgálatok ügyintézése

· az FB informatikai nyilvántartásainak

adatkarbantartása

3. Az FBT mûködésének tárgyi feltételei

3.1 Az FBT szervezeti mûködésének tárgyi feltételeire vonatkozó

javaslatról az FB elnökének elõterjesztése alapján az FB

határozatban dönt.

3.2 Az FBT szervezeti mûködésének tárgyi feltételeit az OEP

fõigazgatója biztosítja.

4. Az FBT ügyrendjét az FBT titkárságvezetõje készíti el, amelyet az FB

határozatban hagy jóvá az FB elnökének elõterjesztése alapján.

5. Az FBT Határozatok Tárában tartja nyilván az FB határozatait.

2.sz.melléklet

A Felügyelõ Bizottság mûködési elõirányzatának felhasználási és bizonylatolási

rendje

1. Az FB mûködési költségvetésének elõirányzataira vonatkozó javaslatokat a

tárgyévet megelõzõ év július 31-ig megtárgyalja és határozatot hoz. Az FB

elnöke eljár annak érdekében, hogy az FB határozatában rögzített költségvetési

elõirányzatnak megfelelõ összeget külön tételként az EBÖ mûködési

költségvetésének tervezési és jóváhagyási fázisaiban figyelembe vegyék és az E

Alap költségvetésébe beépítsék.

2. Az FB mûködési költségvetésének felhasználásával kapcsolatos pénzügyi,

számviteli adminisztrációt az OEP illetékes szakapparátusa végzi. Az ezzel

összefüggõ eljárási és ügyrendi szabályokat, amelyeket az FB-nek, az FBT-nek

és az OEP illetékes szervezetének be kell tartani az FB és az OEP külön

megállapodásban rögzíti. E megállapodás létrejöttéig jelen ügyrend

határozatban történõ jóváhagyásának idõpontjában hatályos ide vonatkozó

eljárási szabályok az irányadók.

3. Szakértõi megbízásokkal kapcsolatos szabályok:

3.1 Szakértõi megbízással kapcsolatos jogviszony (Szakértõvel, vagy

szakértõi szervezettel) létesítését megfelelõ indoklással bármely FB

tag javasolhat.

3.2. Szakértõi megbízással kapcsolatos jogviszony kizárólagosan írásos

szerzõdés és FB határozat alapján létesíthetõ.

3.3. Az FB minden egyes szakértõi megbízással kapcsolatos döntésénél

köteles meggyõzõdni arról, hogy ellegendõ fedezet áll-e rendelkezésre

a költségvetési elõirányzatokból a kötelezettségvállalás teljesítésére

.

3.4. Szakértõi megbízással kapcsolatos szerzõdéseket az FB

képviseletében az FB elnöke írja alá az FB határozatban kijelölt

tagjának ellenjegyzése mellett.

3.5. Az FB elnöke a szakértõi megbízással kapcsolatos szerzõdésben a

szakértõi munka irányítására és a teljesítés igazolására FB tagot

(mint a témavezetõt) jelöl ki.

3.6. A Szakértõi megbízással kapcsolatos szerzôdésekhez jogi

ellenjegyzés szükséges.

3.7. A témavezetõ FB tag kötelessége és joga a szakértõ által végzett

munkát mennyiségi és minõségi szempontból ellenõrizni és megfelelõ

teljesítés esetén a szerzõdõ fél részérõl benyújtott teljesítés

igazolást aláírni.

3.8. Szakértõi megbízással kapcsolatos szerzõdések és bizonylatok

nyilvántartása az FBT feladata.

3.9. A szakértõi szerzõdésekkel kapcsolatos kifizetések teljesítésérõl

az FBT gondoskodik a 2. pontban említett megállapodás eljárási

szabályai alapján.

4. Az FB tagjait megilletõ tiszteletdíjak, költségtérítések

4.1 Az FB tagjait az Öit vonatkozó elõírása szerint a köztisztviselõi

illetményalap háromszorosának megfelelõ tiszteletdíj illeti meg

havonta.

4.2 Az FB elnökének vezetõi pótléka - havonta - a köztisztviselõi

illetményalap kétszeresének megfelelõ tiszteletdíj.

4.3 Az FB tagot mindazon költségek térítése megilleti, amelyek

megbízatásával kapcsolatos kötelezettségek teljesítése során az FB

tagnál szükségesen és indokoltan merültek fel. Az FB tagot az FB

érdekében felmerült egyéb költségtérítés is megilleti, ha az FB elnöke

elôzetesen hozzájárult. Az FB tagoknak a felügyelô bizottsági munka

ellátásával kapcsolatban felmerült - igazolás alapján - megtérítendô

költségei különösen:

4.3.1 Az FB feladatok ellátásával kapcsolatos utazási és szállás

költségek bizonylat alapján teljes egészében elszámolhatók.

4.3.2. A saját telefon, és fax használata esetén a felmerült

költség számlával bizonylatolt díjának 75 %-a, de maximum 12.000 Ft/hó

elszámolható.

4.3.3. Az FB tag feladatainak ellátásához esetenként igényelheti a

saját tulajdonú vagy üzemeltetésû gépkocsija üzemanyag

felhasználásának költségtérítését. A költségtérítés elszámolásának

feltétele az FB elnökének elõzetes engedélye, valamint az útvonal- és

km nyilvántartás bizonylatolása. A költségtérítés mértékét a vonatkozó

elõírások alapján kell kiszámítani.

4.4 Az FB tagoknak járó tiszteletdíjakat és egyéb kifizetéseket - az

Ügyrend 4.3. pontja szerint - az FB elnöke engedélyezi. Az

ügyintézést az FBT végzi a 2 pontban említett megállapodásban

rögzített eljárási rend szerint.

5.Az FB elnöke jogosult havi tizezer forint értékû reprezentáció

felhasználására

és az ilyen célú beszerzések, kifizetések igazolására.

3.sz.melléklet

A Felügyelô Bizottság Iratkezelési Szabályzata

1. Általános rendelkezések

1.1. Az iratkezelési szabályzat az FB iratkezelési tevékenységének - az iratok

átvétele, felbontása, érkeztetése, iktatása, kiosztása, sokszorosítása,

továbbítása, irattározása, biztonságos ôrzése, selejtezése, megsemmisitése,

levéltárnak történô átadása - szabályait határozza meg.

1.2. Az iratkezelési szabályzat jogszabályi alapját az 1995. évi LXVI. törvény

képezi.

1.3. Az iratkezelési szabályzat hatálya kiterjed az FB által készített és

kezelt ügyiratra és az FBT dolgozóira.

1.4. Iratnak minôsül e szabályzat tekintetében a megjelenés formájától, a

hordozóanyagtól, a keletkezés módjától, az elnevezéstôl függetlenül: minden

irott szöveg, számadat, feljegyzés, elôterjesztés, jelentés, átirat,

tájékoztató, tervezet, stb., rajz, vázlat, film, dokumentáció, számítógépes

adathordozó, hangszalag, amely az FB mûködésével kapcsolatban bármely anyagon,

alakban, bármely eszköz felhasználásával keletkezett, kivéve a nyilvános

megjelentetés szándékával készült kéziratot. .

2. Az iratkezelés rendszere, szervezete

2.1. Az iratok kezelésével kapcsolatos feladatokat az FBT iratkezelésével

megbizott alkalmazottja látja el.

2.2. Feladata: a postán érkezô, valamint személyesen benyújtott levelek,

beadványok, csomagok stb. (továbbiakban küldemények) átvétele, érkeztetése,

iktatása, (elôzményezése) határidô-nyilvántartás vezetése, címzettekhez

továbbítása, irattárba helyezése, selejtezése, továbbá a kimenô küldemények

postára adása és e feladattal kapcsolatos teendôk ellátása.

2.3. Az iratkezelés felügyeletét az FBT titkárságvezetôje látja el.

3. A küldemények átvétele, bontása, továbbítása

3.1. Az FB-hez a küldemény érkezhet posta, vagy hivatali kézbesítés,

futárszolgálat, telefax és számítógépes adathordozó útján.

3.2. Az FB-hez érkezett küldemény átvételére jogosult:

- FBT kijelölt alkalmazottja,

- a címzett vagy az általa felhatalmazott személy,

3.3. A küldeményt átvevô köteles ellenôrizni:

- a címzés alapján a küldemény átvételére való jogosultságát,

- a kézbesítôokmányon és a küldeményen az iktatószám azonosságát,

- az iratot tartalmazó boríték, illetve egyéb csomagolás sértetlenségét,

- ha a küldemény nem borítékban érkezett, az iraton feltüntetett

mellékletek, illetve lapok számát,

3.4. Az átvevô a kézbesítôokmányon (könyvben) olvasható aláírásával és az

átvétel idejének pontos feltüntetésével, a kézbesítô kérésére hivatali

bélyegzô lenyomatával az átvételt elismeri.

3.5. A "sürgôs" és az "azonnal továbbítandó" jelzésû küldemények átvételét

óra, perc pontossággal kell megjelölni, azokat a címzettnek soron kívül

bemutatni, illetve átadni.

3.6. Ha a küldemény sérült, annak tényét az átvételi okmányon rögzíteni kell

és ellenôrizni kell a küldemény tartalmának meglétét. Irathiány esetén

jegyzôkönyvet kell felvenni.

3.7. A küldemények felbontására az FB elnöke, FBT vezetôje, vagy az ezzel

megbízott alkalmazottja jogosult.

3.8. Felbontás nélkül kell a címzetthez továbbítani:

- azon küldeményeket, melyek bontásának jogát a vezetô fenntartotta,

- névreszóló küldeményeket.

3.9. A vezetô és a névreszóló küldemény címzettje az általa felbontott

hivatalos küldeményt köteles iktatásra átadni.

3.10. Az FB-hez beérkezett küldeményeket iktató bélyegzôlenyomattal és a

felbontást végzô dolgozó kézjegyével el kell látni.

3.11. Az iktató bélyegzô lenyomatának tartalmaznia kell:

Egészségbiztosítási Önkormányzat

Felügyelô Bizottsága

Érkezett: ..................

Iktatószám: ............../ alszám:...........

Melléklet: ..............db

3.12. A borítékot az irathoz kell csatolni. A borítékrôl a bélyeget

eltávolítani nem lehet.

3.13. Ha a küldemény panaszt, vagy közérdekû bejelentést tartalmaz, annak

nyilvántartása a " panaszügyek és bejelentések"-re vonatkozó eljárási rend

szerint történik.

4. Iratok nyilvántartásba vétele

4.1. A küldeményeket és a hivatalból tett intézkedéseket tartalmazó iratokat -

az iktatási tilalom alá esô iratfajták kivételével - az érkezés napján, de

legkésôbb a következô munkanapon, a bejegyzés napjának keltével kell

beiktatni.

4.2. A küldeményeket felbontás után, témakörönként csoportosítva ún.

vezérszámra kell iktatni. (pl. EFB- 2/1997. határozatok)

4.3. Az iratok - csoportosítás után - a beérkezés sorrendjében alszámot

kapnak. (pl. EFB-2/1997/001.)

4.4. Soron kívül kell iktatni a "sürgôs" iratokat, táviratokat, expressz

küldeményeket.

4.5. A telefaxon érkezô, illetve kimenô iratokat úgyanúgy kell kezelni és

iktatni, mint a postán érkezett küldeményeket.

4.6. Nem kell iktatni:

- hivatalos lapokat, szaklapokat, folyóiratokat, reklám célját szolgáló

kiadványokat,

- meghívókat (kivéve, ha az iktatásra a vezetô utasítást ad)

4.7. Az irat iktatása elôtt meg kell állapítani, hogy az ügynek van-e

elôzménye, ha van a folyó évben beérkezett elôzmény, az újonnan érkezett

iratot ugyanannak az iktatószámnak egymást követô alszáma alatt kell iktatni.

4.8. Ha az ügyben több éven át keletkeznek iratok, az új évben mindig új

sorszámon kell kezdeni az iratok iktatását.

4.9. Ha az ügyben korábban már iktattak iratot, azt csatolni kell az utóbb

érkezett irathoz.

4.10. Az iratok iktatására bekötött, oldalszámott és hitelesített

iktatókönyvet kell használni.

4.11. Az iktatókönyvben felhasznált lapokat összeragasztani, az iktatókönyv

bejegyzéseit olvashatatlanná tenni nem szabad. Esetleges helyesbítésnél a

téves szöveget, számot egy vonnal át kell húzni úgy hogy az eredeti bejegyzés

olvasható maradjon. A javítást kézjeggyel és keltezéssel igazolni kell.

4.12. Téves iktatás esetén a jegyzést tintával történô áthúzással meg kell

semmisiteni. Ugyanakkor a "kezelési feljegyzések" rovatban meg kell jelölni,

hogy a tévesen iktatott ügy iratanyagát mely számra iktatták át. A

megsemmisített sorszámra újabb ügyet nem szabad iktatni.

4.13. Az FB iktatókönyvének szabályszerû vezetéséért az FBT vezetôje a

felelôs.

4.14. Az év utolsó munkanapján az iktatókönyvet az iktatásra felhasznált

utolsó sorszámot követô aláhúzással az utolsó iktatási szám feltüntetésével,

keltezéssel, aláírással és a hivatalos bélyegzô lenyomatával le kell zárni.

5. Iratok intézése

5.1. Az elintézés történhet az eredeti irat továbbításával illetékességbôl

történô ügyintézésre való felhívással. Ebben az esetben az intézkedést kérôt

értesíteni kell arról, hogy ügyiratának továbbítása, - illetékességbôl -

mikor, mely szervezethez történt. Az ügyintézésre illetékes szervezetet az FB

felhívja, hogy az ügyben megtett intézkedésrôl - határidô megjelöléssel -

adjon tájékoztatást az FB részére.

5.2. Az elintézés történhet tudomásul vétel után, - intézkedés nélkül - az

irat irattárba helyezésével is.

6. Az FB üléseirôl készült hangfelvételek kezelése

6.1. Az FB ülésekrôl hangfelvétel készül két példányban, az ülés dátumával

ellátva.

6.2. A hangfelvétel elsô példánya archíválásra kerül. Az archíválás során a

kazettát le kell ragasztani és az FB körbélyegzôjével kell ellátni. A kazetta

felbontására - szükség esetén bizottsági határozathozatal után - az FB elnöke

adhat utasítást.

6.3. A hangfelvétel második példánya ún. munkapéldány. A munkapéldányról

készül az FB ülés szószerinti jegyzôkönyve. A munkapéldány meghallgatása,

azokról másolat készítése az FB tagok részére biztosított. A munkapéldányról

történô egyéb másolat készítéséhez FB határozat szükséges.

7. Iratok továbbítása

7.1. Az aláírt leveket az iratokkal együtt az ügyintézô átadó könyvvel adja

át az iratkezelônek, aki intézkedik az expediálásról.

7.2. Az iratkezelônek ellenôriznie kell, hogy a kimenô iraton az iktatószám és

a címzés megfelelô-e, megvannak-e a szükséges mellékletek.

7.3. A szervezeti egységek egymás közötti iratforgalomában az átvétel

igazolására átadókönyv használata kötelezô.

8. Iratok irattározása, irattári kezelés

8.1. Azokat az iratokat, amelyeknek az irattározását az iraton elrendelték és

az ôrzési idôt feltüntették irattárban kell elhelyezni.

8.2. Az FBT kezeli és ôrzi a két évnél nem régebbi iratokat, a kézi irattár

kezelése az ügyviteli alkalmazott feladata.

8.3. Az irattárba helyezést az iktatókönyv megfelelô rovatában a hónap és a

nap bejegyzésével fel kell tüntetni.

8.4. Az iratot a postázás napján, de legkésôbb a postázást követô napon

irattárba kell helyezni.

8.5. Az államtitok és a szolgálati titok védelmérôl szóló rendelkezésnek

megfelelôen, ha az irat már nem tartalmaz államtitkor, szolgálatit titkot, az

iratot e jogszabályi rendelkezésnek megfelelôen visszaminôsítve kell az

irattárban elhelyezni és az általános szabályok szerint kezelni.

8.6. A két évnél régebbi iratokat az FB irattárában kell elhelyezni, átadási

jegyzék alapján. A jegyzéknek tartalmaznia kell az iratok keletkezésének évét,

számát, iratok selejtezési határidejét.

9. FB iratok selejtezése

9.1. Az FB irattári anyagának azt a részét, amely nem levéltári anyag és

amelyre az ügyvitel érdekében nincs szükség selejtezni kell.

9.2. A selejtezés során egyes iratok tartalmának és ôrzési idejének

elbírálásánál felmerülô kétely esetén ügyviteli szempontból az FB elnöke, FBT

vezetôje, tudományos, történelmi szempontból a Magyar Országos Levéltár

szakértôjének véleménye a döntô.

9.3. A selejtezés alkalmával selejtezési jegyzôkönyvet kell felvenni, amelynek

tartalmaznia kell:

- a szervezet nevét, székhelyét,

- az érintett évet,

- az iratanyag tételes felsorolását (illetve azokból mely iratokat tartották

vissza)

- a selejtezést végzô és ellenôrzô nevét

9.4. A selejtezés megkezdésérôl - 30 nappal korábban - a Magyar Országos

Levéltárat értesíteni kell. A Levéltárnak a selejtezési jegyzôkönyv két

példányát meg kell küldeni. A selejtezés végrehajtására (iratok

megsemmisitése) csak a jegyzôkönyvre vezetett levéltári hozzájárulás után

kerülhet sor.

9.5 A nem selejtezhetô iratokat legalább 15 évi ôrzés után - 5 évenként egy

alkalommal - jegyzék alapján a Levéltárnak át kell adni.

9.6. A levéltárnak csak teljes,lezárt évfolyamú anyagot lehet átadni, az

iratok közül azonban az ügyvitelhez szükségesek visszatarthatók. A

visszatartott iratokról tételes jegyzéket kell készíteni, amelynek egy aláírt

példányát a levéltárnak kell átadni.

9.7. Az FB iratanyagaiból nem selejtezhetô:

- az FB alakulásával, mûködésével összefügô teljes iratanyag

(adatlapok, személyi változások dokumentumai)

- Ügyrend és mellékletei,

- Vizsgálati, ellenôrzési jelentések és mellékletei,

- a bizottság üléseivel kapcsolatos iratanyagok, ideértve az ülésrôl

készült jelenléti ivet is

- jegyzôkönyvek, hanganyagok, határozatok, állásfoglalások,

10. A bélyegzôk használatának és nyilvántartásának szabályai

10.1. Az FB-nél használatos bélyegzôk:

- körbélyegzô,

- téglalap alakú bélyegzô

10.2. A körbélyegzôk felirata: Egészségbiztosítási Önkormányzat Felügyelô

Bizottsága, - középen - Elnök és/vagy szám

A téglalap alakú bélyegzô felirata: Egészségbiztosítási Önkormányzat Felügyelô

Bizottsága, postacím, telefon és fax szám

10.3. A bélyegzô használatára jogosultak:

- FB elnöke

- FBT vezetôje

- FBT kijelölt alkalmazottja

10.4. A bélyegzôk nyilvántartásba vételéért és rendeltetésszerû használatáért

az FBT vezetôje felelôs.

10.5. A használatra alkalmatlanná vált bélyegzôk selejtezését az FBT végzi, a

selejtezésrôl jegyzôkönyvet kell felvenni.

4.sz. melléklet

a Felügyelô Bizottsághoz érkezett

bejelentések és panaszok

kivizsgálásának eljárási rendje

1. Az FB elnökéhez, vagy az FB bármely tagjához érkezett

írásbeli bejelentést az FB következô ülésére határozat-

hozatal céljából az FB elé kell terjeszteni.

A bejelentést minden esetben csatolni kell az elôterjesztéshez.

2. Az FB a bejelentéssel kapcsolatban a vizsgálat elrende-

lésérôl vagy megtagadásáról határozatot hoz. Amennyi-

ben a vizsgálat elrendelése mellett dönt, az FB határozat-

ban megnevezi a vizsgálatot koordináló FB tagot, és a

vizsgálati jelentés elkészítésének határidejét.

3. Az FB a vizsgálati jelentésrôl határozatot hoz.

Az FB elnöke a bejelentést tevôt és a vizsgálattal érintett

személyeket tájékoztatja az ügyben tett eljárásáról.

Eleje Honlap