1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

K/5122..

Kérdés: Az Orosházi Új Élet Mezõgazdasági

Termelõszövetkezet keverõüzemével kapcsolatos

pénzügyi manõverek.

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az Alkotmány 27. §-a, valamint a Házszabály 91. § (1) bekezdése alapján "Az

Orosházi Új Élet Mezõgazdasági Termelõszövetkezet keverõüzemével kapcsolatos

pénzügyi manõverek" címmel dr. Medgyessy Péter pénzügyminiszter úrhoz a

következõ

k é r d é s t

kívánom intézni:

Tisztelt Miniszter Úr!

A közelmúltban az Orosházi Új Élet Mezõgazdasági Szövetkezet gyakran

szerepelt a helyi és az országos sajtóban. Az adótartozása elérte a 43 millió

forintot és rendkívül gyorsan változnak annak a keverõüzemének a tulajdonosai,

amelyet a szövetkezet elsõ alkalommal a TOP-ARATUL Kft (1074 Budapest, Munkás

u. 9. IV/c.) részére adott el 1996. október 28-án 168 millió forintért. A

vételár ÁFA-tartalma 42 millió forint.

Ez az adásvételi szerzõdés önmagában szokásosnak tekinthetõ, de az már

nem, hogy a vevõ még ugyanezen a napon, ugyanezt az ingatlan (keverõüzemet)

eladta az INFOREX Kft részére (2365 Inárcs, Rákóczi u. 36.). Ez a szerzõdés

azonban már 250 millió forint vételárat tartalmazott (ÁFA: 62,5 millió

forint). Figyelemre méltó az is, hogy a vevõ cég, az INFOREX Kft, éppen az

adásvételi szerzõdés megkötésének napján, tehát 1996. október 28-án kezdte meg

mûködését.

Az ugyanerre az ingatlanra vonatkozó következõ adásvételi szerzõdés 1996.

október 31-én kelt, amelyben - a még be nem jegyzett tulajdonos - a 3 W

Pénzügyi Rt (Kiskunlacháza, Sellõ u. 335.) vevõnek, de most már 1 milliárd 490

millió forint vételárért (ÁFA: 350 millió forint) értékesítette az ingatlant.

Fentiek alapján arra lehetne következtetni, hogy a jelenlegi tulajdonos

az utolsó vevõ, a 3 W Pénzügyi Rt. Ezzel szemben az illetékes földhivatalnál

csak széljegyzetek jelzik a különbözõ szerzõdések létrejöttét, mert valamennyi

szerzõdés meghiúsult, így a tulajdonos változatlanul az Orosházi Új Élet

Mezõgazdasági Szövetkezet.

Szakértõk szerint a szerzõdések sorozatában tettenérhetõ az a szándék is, hogy

a szerzõdéskötési dátumoktól függetlenül az ügyletek során elfogadott

részlet-, illetve elõlegfizetési megállapodások további átvezetéseket képeznek

a könyvelésekben, ezzel erõsítve a számviteli éves elszámolási metódusában

rejlõ lehetõségeinek kihasználását. Másrészt a számviteli szempontoknál külön

említést érdemel a szerzõdések tartalmi részében megjelölt vételár összeg,

mely minden hivatalos indoklás nélkül szerzõdésrõl szerzõdésre növekszik.

Ezzel az eljárással viszont a felek az ingatlan értékét papíron

megsokszorozták anélkül, hogy annak valós piaci értéke ténylegesen nõtt volna.

Ez a megoldás tipikusnak mondható árfelverõi magatartás, amely létrejött

szerzõdések esetén jutaléknövelést céloz, meg nem valósult ügyletek esetén

azonban szinte kizárólag számszaki "könyvelés-technikai" célt szolgál.

Amennyiben ugyanis az érintett felek a szerzõdést, a meghiúsulás tényének

rögzítése nélkül könyvelik el, számottevõ kiadást regisztrálhatnak, melyet más

bevételek legalizálására, eltüntetésére hasznosíthatnak. ez esetben ugyan

látszólag eléggé nyilvánvaló az adócsalás ténye, de nem hagyható figyelmen

kívül, hogy az APEH csak tételes revízió során nyerhet teljes tájékozottságot

a kérdésben.

Tisztelt Miniszter Úr!

Fentiek alapján kérdezem:

1.) Folytat-e vizsgálatot az APEH az Orosházi Új Élet Mezõgazdasági

Szövetkezetnél?

2.) Megalapozottnak tekinti-e ebben az ügyben büntetõeljárás kezdeményezését?

Budapest, 1997. november 4.

Pancza István

országgyûlési képviselõ

FKGP

Eleje Honlap