ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/5192..

Képviselõi önálló indítvány!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök úr!

Az Országgyûlés Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.) OGY. határozat 84. §

(1) bek. a) pontja, valamint 85. § (2) bek. d) pontja alapján, a következõ

önálló törvényjavaslatot nyújtom be, és kérem annak a napirendi pontként

történõ felvételét és megtárgyalását

TÖRVÉNYJAVASLAT

a gazdasági kamarákról szóló

1994. évi XVI. törvény módosításáról

1./ A 49. § (2) bekezdésének elsõ mondata, a következõképpen módosul:

(2) A kamarai osztályokat szakmai, ágazati szempontok szerint vagy a tagok

- (8) bekezdés szerinti - gazdasági súlyát alapul véve kell megalakítani.

2./ A 49. § (6) bekezdése a következõképpen módosul:

(6) Az országos gazdasági kamara küldöttgyûlésére a küldötteket - gazdasági

súlyuknak megfelelõ számban - a területi gazdasági kamara küldöttgyûlése

választja.

3./ A 49. § (7) bekezdése a következõképpen módosul:

(7) A küldöttválasztás részletes szabályait a gazdasági kamara alapszabálya

határozza meg.

Az alapszabályban - e törvény keretei közt - rendelkezni kell a kamarai

osztályok számáról és fajtáiról, összehívásuk, üléseik és határozathozataluk

rendjérõl, valamint gazdasági súlyuk megállapításának [módjáról] részletes

szabályairól. [A gazdasági kamara alapszabálya rendelkezhet úgy, hogy a

gazdasági súly megállapításakor a kamarai osztály létszámát is figyelembe kell

venni, illetve, hogy a gazdasági súly megállapításakor a kamarai osztály

létszámát kell alapul venni.]

4./ A 49. § kiegészül egy új, (8) sorszámú bekezdéssel, és az utána következõ

bekezdések sorszáma eggyel-eggyel növekszik:

(8) A vállalkozás gazdasági súlyának megállapításakor a következõ -

adóbevalláson alapuló - adatokat kell figyelembe kell venni:

a) a foglalkoztatottak átlagos statisztikai állomány szerinti létszáma;

b) a nettó árbevétel, vagy mérlegfõösszeg;

c) a számviteli törvény szerinti eredmény;

valamint

d) a kamarai osztály létszáma.

5./ A 49. § (8) - a módosító indítvány szerinti (9) - bekezdésének utolsó,

(ti. ötödik) mondata a következõképpen módosul:

(9) / ... /

A kamarai osztályban a tagokat - a (8) bekezdés, illetve az alapszabály

szerint számított - gazdasági súlyuknak megfelelõ számú szavazat illeti meg[;

az alapszabály rendelkezhet úgy is, hogy az osztály tagjait egy-egy szavazat

illeti meg].

6./ A 49. § (10) - az indítvány szerinti (11) - bekezdése a következõképpen

módosul:

(11) Az országos gazdasági kamara alapszabályában meg kell határozni, hogy az

egyes területi kamarák hány küldöttet választanak. A küldöttek számát a - (8)

bekezdés szerinti - gazdasági súly megfelelõ figyelembe vételével kell

meghatározni.

7. Ez a törvény a kihirdetését követõ 14. napon lép életbe.

Indoklás

A törvény 49. szakasza részletezi a kamarai választás szabályait.

Az elmúlt néhány év gyakorlata bebizonyította, hogy a kamarai választások a

vállalkozói rétegeket torzított arányokban képezték le. Az egyensúlytalan

reprezentáció viszont ellenkezik a törvény szellemiségébõl kiolvasható,

alapvetõ rendeltetésével. A kialakult anomália esetleges rögzülésének

veszélyét kívánjuk indítványunkkal megelõzni. Tapasztalataink szerint, - a

jelenlegi normarend alapján - a rangsorolható momentumok között már szinte

elsikkadni látszik a - köztartozások befizetési hányadait a valósan tükrözõ -

arányos képviselet. Ennek oka pedig a gazdasági teljesítményt és

potenciált garantáló, alighanem leglényegesebb választási szempont háttérbe

szorulása.

Hovatovább a gyakorlatban másodlagossá válik a kamarai tagok közötti

választások során a törvény szellemiségébõl fakadó - kiemelt - szelekciós

ismérv.

Az aránytalan képviselet viszont a kamarai tevékenység minõségét is

hátrányosan befolyásolja.

A kamarák szerepének kijegecesedési idõszakában pedig a szóban forgó jelenség

nem csekély hiba. Így viszont mind a mikro, mind a közép, mind a makro típusú

vállalkozások csak egymás rovására nyerhetnek képviseletet a kamarai

testületekben. S ez a végeredmény általában és hosszú távon senkinek sem

kedvez.

Javaslatunk lényeges eleme a "gazdasági súly" meghatározása. A javasolt

definíció alapjául az illetékes EU-bizottság '96. febr. 9-i ajánlása szolgált.

Az indítvány a gazdasági élet szereplõinek köztestületi fórumain a definíció

szempont-rendszerét mellõzhetetlenné avatja.

A célzott joghatás hozadéka, hogy - a kamarai testületekbe való bekerülés

esélyei tekintetében - az üzleti élet nagyságrendjeinek megfelelõ egyensúly

alakulhat ki. Az esélyegyenlõség megõrzése pedig aligha áll szemben az

eredeti jogalkotói szándékokkal.

Budapest, 1997. nov. 17.

Dr. Sümeghy Csaba

FIDESZ - Magyar Polgári Párt

Eleje Honlap