K/5200..

Írásbeli kérdés!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Magyar Bálint mûvelõdési és közoktatási miniszter úrhoz a

felsõoktatás helyzetérõl az alábbi írásbeli választ igénylõ kérdést

intézem:

Tisztelt Miniszter Úr!

Az emberek tudatában úgy él, hogy a Mûvelõdés és Közoktatási

Minisztérium élén bekövetkezett személycsere orvosolta azokat a

gondokat, amelyek korábban a felsõoktatási intézmények diákjait, majd

oktatóit az utcára szólította. Megszûnt az egyetemeken a

sztrájkhelyzet, a bérproblémák megoldódtak, s az élet normális

mederben folyik. A Bokros csomag ugyan érzékeny veszteséget okozott a

felsõoktatásban is, de legalább nem kell újabb elvonásoktól tartani.

Idõközben kiderült, hogy a Bokros csomag okozta sebek nem

gyógyultak be: költségvetési elvonásra hivatkozva jogszerûen nem

lehetett elbocsátani a közalkalmazottakat. Többen attól félnek, hogy

újabb sebek is keletkeznek: komoly vérveszteség fenyeget számos

egyetemet, talán elsõ helyen a legpatinásabb magyar egyetem, az Eötvös

Loránd Tudományegyetem Természettudományi Karát. A hallgatók most nem

szerveznek ugyan tüntetést, de 30000 aláírással adnak nyomatékot

kéréseiknek. A több oldalról kitapintható feszültség késztet arra,

hogy Önhöz forduljak, azzal a reménnyel, hogy megnyugtató választ

kapok kérdéseimre, amelyek nem az enyéim: az érintett oktatók

aggodalmait tükrözik.

A Minisztérium honlapja szívmelegítõ adatokat mutat arról,

hogy milyen mértékû lesz a szakmai (kutatási, oktatási) tevékenység

alapján történõ díjazás, milyen szakmai központú lesz a

differenciálás. Ennek minden sikeres kutató és oktató örül.

Öröm az is, hogy a Széchenyi ösztöndíjjal számos, tehetséges,

életpályájának zenitjen vagy az elõtt lévõ kutatót támogatnak.

Sikerült azonban ezt is úgy csinálni, hogy tömegesen háborodtak fel az

ösztöndíjtól mesterségesen, - mára kiderült, hogy alkotmányellenesen -

elzárt kutatók.

A rózsaszín kép azután gyász feketévé alakul, ha kiderül, hogy

miközben törvény kényszeríti az egyetemeket a bérek jelentõs emelésére

és differenciálásra, a kormányzati fedezet mindennek csak a 70%-át

teszi ki, a többit egyetemeknek ki kell gazdálkodniuk. Ez magyarra

fordítva drasztikus elbocsátásokat jelent. A bajt fokozza, hogy a

fejkvóta alapján történõ támogatás mértékét szakszerûtlenül,

ötletszerûen állapították meg.

Konkrét kérdéseim:

1. Igaz-e, hogy a közismerten legdrágább orvosképzéssel

azonos szintre került az agrárképzés és az állatorvos képzés? Ha

igen, a természettudományi karok miért nem követték ezt a szintre

hozást? Nem lenne-e indokolt a természettudományi karok vegyész

képzésének normatíváját a gyógyszerész képzés normatívájának

szintjére emelni?

2. Ha megindul egy részleges szintre hozási folyamat,

nem jár-e végül ez az orvosegyetemek támogatásának fokozatos

leépítésével, s így az orvosképzés ellehetetlenülésével?

3. Indokolt-e, hogy az oktató/hallgató arány alapján

fõiskolai karok elõnyösebb helyzetbe kerüljenek, mint az egyetemek?

4. Meg van-e elégedve a jelenlegi normatíva képzéssel

vagy kész-e annak az újratárgyalására?

5. Fontosnak tartja-e, hogy az egyetemeken gyakorlati

oktatás is legyen, s a természettudományi karokon kész-e biztosítani

ennek többletköltségeit?

6. Nem fél-e a minisztérium attól, hogy ha a béralapnak

csupán egy részét juttatja el az egyetemekre, csak újratermelteti a

költségvetési deficitet?

7. Megtartható-e a nyugodt alkotó légkör, ha az

intézmény csak akkor maradhat meg, ha tömeges elbocsátással

"korszerûsíti" önmagát?

8. Meddig engedhetõ meg, hogy azt egyetemek bérre

költsék a különféle pályázatokon nyert pénzeiket? Tud-e ön arról,

hogy az ELTE 10 milliós bér deficitjét a szakirányú képzés céljaira

elnyert pályázat pénzeinek elvonásával oldották meg? Helyesli-e ezt?

9. Helyénvaló-e, hogy a minisztérium hivatalnokai a

dolgi keret felhasználására ösztönzik a lehetetlen bérhelyzet

megoldhatatlansága miatt panaszkodó egyetemi vezetõket, miközben a

dolgi keretek már nem garantálják a feladatok ellátását?

10. Nem fél-e attól, hogy ez a helyzet függõségbe

taszítja az egyetemeket, üres szólammá alakul az elmúlt évek

legnagyobb eredménye, az egyetemi autonómia?

11. Bevált-e az egyetemi fõigazgatói poszt? Nem sérül-e

a gyakorlatban épen ennek az állásnak a túlhatalmánál fogva az

egyetemi autonómia? Tudja-e kellõen ellenõrizni az egyetem

gazdálkodását a választott vezetés?

12. Értékelte-e a doktoranduszok végleges álláshoz

jutásának lehetõségeit és meg van-e elégedve azokkal?

13. Elõfordulhat-e, hogy egy egyetemen a minimálbér

emelések, a kötelezõ három évenkénti béremelések, egyéb

determinációk levonása után már érdemi béremelésre, infláció

közelítésre nem marad mit felhasználni?

14. Tudatos alkotmánysértést követtek-e el a Széchényi

ösztöndíjak meghirdetésénél, s ha nem, felelõsségre vonta-e azokat,

akik jogi képzetlensége sodorta ezt a jó ötletet ilyen kormányzat

megszégyenítõ helyzetbe?

15. Igaz-e, hogy a november 21-én tartott oktatási fórum

résztvevõi nem fejthették ki véleményüket az Ön és a miniszterelnök

értékelésérõl? Nem a kormány érdeke lett volna megismerni, miként

vélekednek az érintettek?

Tisztelt Miniszter Úr! E kérdéssor: megannyi fájó seb, amelyet

szakmájukért, a magyar felsõoktatásért aggódó emberek tettek fel

nekem. Számomra ezek azt az ellentmondást tárják fel, amely a

választások közeledtével erõsödõ kormányzati önelégültség és az

érintettek napi tapasztalatai között van. Kérem, hogy ne engedjen

teret holmi pökhendi, lerázó apparátusi válasznak - bár ellenzéki

politikus számára egy-egy ilyen válasz nem kis haszonnal jár.

Kényszerítsen ki munkatársaiból érdemi feleleteket. Õszinte és

szakszerû válaszát várja:

Budapest, 1997. november 22.

Dr. Surján László

Fidesz-MPP

Eleje Honlap