MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/5217..

1997. évi .....

törvény

a Magyar Tudományos Akadémiáról szóló

1994. évi XL. törvény módosításáról

Elõadó:

dr. Magyar Bálint

mûvelõdési és közoktatási miniszter

Budapest, 1997. november

1997. évi .....

törvény

a Magyar Tudományos Akadémiáról szóló

1994. évi XL. törvény módosításáról

1.§ A Magyar Tudományos Akadémiáról szóló 1994. évi XL. törvény (a

továbbiakban: MTAtv.) 3.§-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"3.§ (3) Az Akadémia elnöke háromévenként beszámol az Országgyûlésnek az

Akadémia munkájáról, valamint a magyar tudomány általános helyzetérõl."

2.§ Az MTAtv. 5.§-ának (2) és (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) A Kormány által rendeletben meghatározott, az (1) bekezdés alá nem

tartozó, állami tulajdonban maradó ingatlanok, tárgyi eszközök és egyéb

vagyontárgyak felett a magyar állam nevében a pénzügyminisztert megilletõ

tulajdonosi jogokat az Akadémia gyakorolja. Ezen vagyonnal kapcsolatos polgári

jogi jogviszonyban az államot az Akadémia képviseli. E vagyon értékérõl a

Kincstári Vagyoni Igazgatóságot tájékoztatja.

(3) Az Akadémia törzsvagyonába tartozó ingatlanokra vonatkozó

tulajdonjogát, valamint az Akadémiára bízott ingatlanokra vonatkozó

tulajdonosi jog gyakorlását az ingatlannyilvántartásba be kell jegyezni."

3.§ Az MTAtv. 6.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"6.§ Az államháztartásról szóló, többször módosított 1992. évi XXXVIII.

törvénynek (a továbbiakban: Áht.) az Akadémiával kapcsolatos végrehajtási

szabályait - figyelembe véve az Akadémia köztestületi jellegét és az államtól

való függetlenségét - a Kormány rendeletben szabályozza."

4.§ Az MTAtv. 8.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"8.§ (1) Az Akadémia a feladatainak ellátása érdekében vagyonával önállóan

gazdálkodik. Az Akadémiára - az 5.§ (2) bekezdésében meghatározott vagyon

kivételével - az Áht. IX. fejezetében foglalt, a kincstári vagyon kezelésére

vonatkozó szabályok nem irányadók.

(2) Az Akadémia a költségvetési támogatás és a 7. §-ban megjelölt források

keretei között maga határozza meg költségvetését, illetve alakítja ki a

kutatástámogatás módjait.

(3) Az Akadémia saját hatáskörben állapítja meg az általa alapított

szervezetek jogi és gazdálkodási formáját.

(4) Az akadémiai intézetek köztestületi költségvetési szervek, önálló jogi

személyek, létrehozataluk, megszüntetésük az Akadémia, mint köztestület

döntésétõl függ, mûködésük irányítása a közfeladatok ellátásának

követelményeihez és az akadémiai tudománypolitikai szempontokhoz igazodik. Az

intézetek kincstári körbe tartoznak, részükre a Magyar Államkincstár a

kormányrendeletben a központi költségvetési szervek részére elõírt számlákat

vezeti.

(5) Az intézet kiadási és bevételi elõirányzatát, ezen belül a kiemelt

elõirányzatokat a szerzõdés megkötése, a megbízás elvállalása idõpontjában -

a bevétel elmaradása esetén a visszarendezés kötelezettségével - akkor is

megemelheti, ha a kapcsolódó bevétel késõbbi idõpontban folyik be.

(6) A fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetõje gyakorolja az Áht. 39.

§ (2) bekezdésében foglalt átcsoportosítási jogot, valamint jogosult a

mûködési elõirányzaton belül, illetve a mûködési és felhalmozási elõirányzatok

között 30 %-os mértékû elõirányzat átcsoportosításra..

(7) A nem költségvetési támogatásból származó pénzeszközök fel nem

használt része, maradványa, a még fel nem használt eredmény pénzintézetnél

betétként elhelyezhetõ.

(8) Az Akadémia gazdálkodását az Állami Számvevõszék ellenõrzi."

5.§ Az MTAtv. 13.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az Akadémia alapszabályának elfogadásához és módosításához a

közgyûlésen jelenlévõ szavazásra jogosultak kétharmadának szavazata

szükséges."

6.§ Az MTAtv. 14.§-a (1) bekezdésének g) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[(1) Az Akadémia közgyûlése]

"g) az illetékes tudományos osztály és az AKT véleményének

figyelembevételével határoz intézetek alapításáról, átszervezésérõl és

megszüntetésérõl,"

7.§ Az MTAtv. a következõ 14/A.§-sal egészül ki:

"14/A.§ Az Akadémia tudományos feladatait - az Alapszabályban meghatározott

módon - tudományos osztályai és bizottságai útján látja el. A tudományos

osztályok és a kutatóintézetek tevékenységét az elnök irányítása alatt az

Elnökség hangolja össze."

8.§ Az MTAtv. 16.§-a a következõ utolsó mondattal egészül ki:

"Az elnök látja el az Akadémia költségvetési fejezete felügyeletét ellátó

szerv vezetõjének feladatait."

9.§ Az MTAtv. a következõ 17/A.§-sal egészül ki:

"17/A.§ (1) Az Akadémia köztestületének ügyintézõ szerve a vezetõség. A

vezetõség elnöke az Akadémia elnöke, tagjai: a fõtitkár, az alelnökök, a

fõtitkárhelyettes, valamint a közgyûlés által legfeljebb öt évre választott

három tanácskozási jogú tag. A vezetõség tagjai a közgyûlésnek felelõsek.

(2) A vezetõség határozza meg a közgyûlés elé terjesztendõ költségvetési

javaslat és költségvetési beszámoló tervezetét, valamint a 14.§ (1)

bekezdésének g) pontja és (2) bekezdése szerint a közgyûlés elé terjesztendõ

javaslatok tervezetét.

(3) A vezetõség meghatározza az Akadémia köztestületi szerveit segítõ, a

tevékenységük igazgatási, szervezési és egyéb feltételeit biztosító titkárság

szervezetét, mûködését, és összehangolja az Akadémia által alapított

szervezetek mûködését."

10.§ Az MTAtv. 19.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"19.§ (1) A fõtitkár gondoskodik a közgyûlés és a vezetõség határozatainak

végrehajtásáról.

(2) Vagyoni ügyekben a fõtitkár is jogosult - e törvény keretei között - az

Akadémia képviseletére és az Akadémia nevében önálló írásbeli nyilatkozat

tételére.

(3) A fõtitkár gyakorolja az Akadémia titkárságán közszolgálati

jogviszonyban lévõ köztisztviselõk tekintetében a munkáltatói jogokat."

11.§ Az MTAtv. 20.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az Akadémiai Kutatóhelyek Tanácsa (a továbbiakban: AKT) a közgyûlés

által választott bizottság, amely részt vesz az akadémiai kutatóintézetekre

vonatkozó határozatok elõkészítésében."

12.§ Az MTAtv. 23.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az igazgatót pályázati eljárás alapján a tudományos osztály, valamint

az AKT véleményének figyelembevételével, legfeljebb öt évre az Akadémia elnöke

bízza meg."

13.§ Az MTAtv. 29.§-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) Külföldön szerzett tudományos fokozat honosításáról - érdemi vizsgálat

lefolytatása alapján - a Doktori Tanács dönt, ha érvényes nemzetközi egyezmény

vagy szerzõdés kimondja a külföldi tudományos fokozatnak a "tudomány

kandidátusa" vagy a "tudomány doktora" magyar tudományos fokozattal való

egyenértékûségét."

14.§

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ hónap elsõ napján lép hatályba.

(2) Egyidejûleg hatályát veszti az MTAtv. 18.§ (1) bekezdésének második

mondata, 20.§ (2) bekezdésének második mondata és (4) bekezdése, 21.§- ának

(4) és (5) bekezdése.

I N D O K O L Á S

A Magyar Tudományos Akadémiáról szóló

1994. évi XL. törvény módosításához

I.

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A Magyar Tudományos Akadémiáról szóló 1994. évi XL. törvényt (a továbbiakban:

MTAtv.) az Országgyûlés az 1994. március 28-i ülésnapján fogadta el, 1994.

április 26-án került kihirdetésre és 1994. június 30-án lépett hatályba.

A hatálybalépése óta eltelt idõszakban a törvény gyakorlati alkalmazása során,

illetve a gazdálkodási körülmények megváltozása kapcsán feloldhatatlan

ellentétek jöttek létre.

A jogszabályi háttér módosulása következtében a megváltozott gazdálkodási

körülmények közepette a törvény már nem biztosította az Akadémia nemzeti

köztestületi jellegének maradéktalan érvényesülését, az Akadémia és

intézményei egyértelmû jogállását és mûködõképességét. A törvény

hatálybalépése óta több ízben módosításra került az államháztartásról szóló

törvény, a Polgári Törvénykönyv és a felsõoktatásról szóló törvény. Ezen

törvénymódosítások egy része nyomán olyan ellentétek keletkeztek, amelyek

akadályozták az Akadémia köztestületi szerveinek és intézményhálózatának belsõ

és külsõ mûködtetését. Az említett indokok szükségessé és idõszerûvé tették az

Akadémiáról szóló törvény módosítását.

I.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

1. §-hoz

Az MTAtv. 3.§-ának (3) bekezdése az Akadémia elnökének kötelességévé tette,

hogy kétévente számoljon be az Országgyûlésnek az Akadémia munkájáról,

valamint a magyar tudomány általános helyzetérõl. A beszámolás volumenének, a

tudományos munka idõigényességének és az azt tükrözõ eredmények ismertetésének

bemutatásához a kétéves idõtartam nem elegendõ, ezért indokolt a

háromévenkénti beszámolási kötelezettség elõírása. Ez a hároméves ciklus

megteremti az összhangot az akadémiai vezetõváltás hároméves ciklusaival is.

A 2.§-hoz

Az MTAtv. 5.§-a az Akadémia vagyonáról, vagyoni eszközeirõl rendelkezik, és az

Akadémia köztestületi jellegét kívánja megerõsíteni. Az államháztartásról

szóló 1992. évi XXXVIII. törvénynek (a továbbiakban: Áht.) az 1995. évi CV.

törvénnyel történt módosítása bevezette a vagyonkezelõi jogot (109/G.§), és

rendelkezett ezen jognak az ingatlan-nyilvántartásba való bejegyzésérõl. Ezen

törvényi rendelkezéssel való összhangot teremti meg az MTAtv. 5.§ (2) és (3)

bekezdésének módosítása.

A 3-4. §-hoz

Az Áht-nek az 1995. évi CV. törvénnyel történt módosítása iktatta be a

kincstári vagyonra vonatkozó 109/A-K. §-okat. Az MTAtv. 14.§ (2) bekezdésében

meghatározott közgyûlési hatáskörrel való összhang megteremtése és a

köztestület autonómiájának biztosítása érdekében garanciális rendelkezések

beiktatása vált szükségessé. Az akadémiai intézetek mint köztestületi

költségvetési szervek alapítása és megszüntetése

az Akadémia mint köztestület döntésétõl függ, mûködésük hatékony irányítása a

közfeladatok ellátásának követelményeihez és az akadémiai tudománypolitikai

szempontokhoz igazodik. Ugyancsak rendezni kell az Akadémia és Kincstár

viszonyát, a nem költségvetési forrásból származó pénzeszközök kezelését, a

sajátosságok szabályozására pedig a Kormányt célszerû felhatalmazni.

Az 5-7. §-okhoz

Az Akadémia, mint köztestület célirányos és hatékony mûködése, a közgyûlés

határozatképessége, belsõ mûködésének biztosítása érdekében szükséges

módosításokat tartalmazzák ezek a rendelkezések. A közgyûlés központi

szerepének és mûködõképességének biztosítása és változatlan megõrzése mellett

az elnökség, a tudományos osztályok és a bizottságok hatáskörét és feladatait

pontosabban kell kijelölni. A munkamegosztás érvényesítése érdekében az

Akadémia feladatkörébe tartozó minden tudományos kérdéssel elsõsorban a

tudományos osztályok foglalkozzanak (ideértve a kutatóintézetekkel kapcsolatos

tudományos kérdéseket is). A tudományos osztályok tevékenységét pedig az

elnökség az elnök irányításával hangolja össze, és ellátja az osztályok és a

kutatóintézetek irányítását.

A 8-10. §-hoz

Az Akadémia belsõ munkamegosztása, vezetése egységének biztosítása érdekében

szükséges a tisztségviselõk - elnök és fõtitkár - valamint az operatív

irányítást végzõ vezetõség feladatainak, hatáskörének elhatárolása,

meghatározása. Az MTAtv. 16.§-a az elnök feladataként fogalmazza meg az

Akadémia tevékenységének irányítását és képviseletét, ezért neki kell a

költségvetési fejezet felügyeletét is ellátnia. A köztestület ügyintézõ

szervérõl az MTAtv. nem rendelkezett. Az operatív feladatok ellátása és

összehangolása érdekében kerül felállításra a vezetõség. A címben jelzett

szakaszokban az elnök, a fõtitkár és a vezetõség feladatai és hatáskörei

kerülnek meghatározásra, illetve elhatárolásra.

A 11.§-hoz

Az MTAtv. az Akadémiai Kutatóhelyek Tanácsát kiszakította a közgyûlési

bizottságok körébõl. Az Akadémia szervezeti rendszerébe célszerû az AKT-t

visszailleszteni, és a továbbiakban mint a közgyûlés által választott

bizottság látná el feladatait.

A 12.§-hoz

A tudományos osztályok véleményét a kutatóintézetek igazgatóinak megbízásánál

- az 5-7. §-oknál részletezett munkamegosztás alapján - figyelembe kell venni.

A 13.§-hoz

A 13.§-ban foglalt módosítást a honosításra vonatkozó különbözõ jogszabályok

összhangjának megteremtése indokolta.

A 14.§-hoz

Ezen szakasz rendelkezik a törvény hatálybaléptetésérõl és az okafogyottá vált

törvényi rendelkezések hatályon kívül helyezésérõl.

Eleje Honlap