MAGYAR KÖZTÁRSASÁG
KORMÁNYA
T/5257.. számú
törvényjavaslat
az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról szóló
1991. évi XI. törvény módosításáról
Elõadó: Dr. Kökény Mihály
népjóléti miniszter
Budapest, 1997. december
1998. évi ... törvény
az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról szóló
1991. évi XI. törvény módosításáról
1. §
Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról szóló - az 1994.
évi XXXIV. törvénnyel és az 1994. évi LIV. törvénnyel módosított - 1991. évi
XI. törvény (a továbbiakban: Ántv.) 1. §-a (1) bekezdésének helyébe a
következõ rendelkezés lép:
"(1) A közegészségügyi - így különösen a környezet-, település-,
élelmezés-, táplálkozás-, munka-, sugáregészségügyi -, a járványügyi, az
egészségfejlesztési (a továbbiakban együtt: népegészségügyi), az egészségügyi
igazgatási és koordinációs tevékenységek irányítása és felügyelete, valamint
az egészségügyi ellátás felügyelete állami feladat."
2. §
Az Ántv. 2. §-a (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) A fegyveres és a rendvédelmi szervek közegészségügyi feladataikat
saját egészségügyi ellátórendszerük keretében - az országos tisztifõorvos
szakmai irányításával és koordinálásával - látják el."
3. §
Az Ántv. 3. §-ának a) pontja a következõ ötödik francia bekezdéssel
egészül ki:
[A Szolgálat népegészségügyi tevékenysége körében
a) folyamatosan figyelemmel kíséri, értékeli és nyilvánosságra hozza a
lakosság egészségi állapotának alakulását, az egészségi állapotot
veszélyeztetõ környezeti, életmódbeli, valamint egyéb tényezõket és javaslatot
tesz ezek megszüntetésére. Ennek érdekében]
"- valamennyi természetes személytõl, jogi személytõl, jogi
személyiséggel nem rendelkezõ szervezettõl jogosult az egészségi állapottal
összefüggõ adatokat térítésmentesen megkérni, ha arra a 6. § k) pontja
szerinti esetben van szüksége."
4. §
(1) Az Ántv. 4. §-a (1) bekezdésének a), g)-h) és j) pontjai helyébe a
következõ rendelkezések lépnek:
[A 3. §-ban foglaltak végrehajtása érdekében a Szolgálat feladata
különösen]
"a) a légszennyezettség (immisszió), a zárt terek levegõminõsége
normáinak kimunkálása, a települések légszennyezettségének rendszeres
ellenõrzése, a zárt terek levegõminõségének közegészségügyi vizsgálata;
g) a sugárzó anyagokkal, a sugárzást kibocsátó berendezésekkel, az
elektromos és mágneses erõterekkel, valamint az élelmiszerek
sugárszennyezettségével kapcsolatos közegészségügyi feladatok ellátása, a
munkahelyi és a környezeti sugárvédelmi normák érvényesülésének ellenõrzése;
h) a kémiai biztonságot szolgáló, a veszélyes anyagokkal, készítményekkel
kapcsolatos külön jogszabály által elõírt eljárás szerinti feladatok végzése
és a veszélyes anyagok, veszélyes készítmények egészségügyi toxikológiai
nyilvántartása és tájékoztató szolgálat mûködtetése;
j) az élelmiszerek, italok, élvezeti cikkek, kozmetikai készítmények,
gyermekjátékok és ezek elõállítása során használt anyagok összetevõinek, a
bennük elõforduló vagy kezelésük során bekerülõ vegyi, fizikai, illetve
biológiai egészségkárosító anyagok kimutatása, az ezekre vonatkozó
közegészségügyi határértékek kimunkálása valamint a közegészségügyi
követelmények érvényre juttatása a termelés, a feldolgozás, a forgalmazás
során;"
(2) Az Ántv. 4. §-a (2) bekezdésének a)-b) pontja helyébe a következõ
rendelkezések lépnek és a bekezdés a következõ h) ponttal egészül ki:
[A Szolgálat a járványügyi tevékenység körében]
"a) folyamatosan figyelemmel kíséri a járványügyi helyzetet, megállapítja
járványveszély vagy járvány fennállását és annak megelõzése, illetõleg
megszüntetése érdekében elrendeli a szükséges intézkedéseket;
b) irányítja és ellenõrzi - a népjóléti miniszter által meghatározott
esetekben végzi - a fertõzõ betegekkel, a fertõzésre gyanús személyekkel, a
kórokozó hordozókkal kapcsolatos tevékenységet, a fertõtlenítést és az
egészségre káros rovarok és egyéb ízeltlábúak, valamint a rágcsálók által
okozott egészségi ártalmak megelõzését;"
"h) szakmai felügyeletet gyakorol a kórházhigiénés tevékenység felett."
(3) Az Ántv. 4. §-a (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) Az emberi környezet szennyezettségével, a járványügyi helyzettel,
valamint a lakosság egészségi állapotával kapcsolatos adatok közérdekûek. Az
életet vagy egészséget veszélyeztetõ mértékû környezetszennyezéssel, illetve
járvánnyal kapcsolatban megállapított adatokat a Szolgálat köteles
nyilvánosságra hozni."
(4) Az Ántv. 4. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A Szolgálat a feladatai ellátása érdekében laboratóriumokat tart
fenn."
5. §
(1) Az Ántv. 5. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) A Szolgálat az egészségfejlesztési (egészségvédelmi, egészség-
nevelési) tevékenysége keretében összehangolja, szervezi és felügyeli a
népbetegségek megelõzését szolgáló feladatok végrehajtását, az egészségügyi
ismeretek terjesztését."
(2) Az Ántv. 5. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A Szolgálat mûködteti - külön jogszabályban foglaltaknak megfelelõen
- a családvédelmi szolgálatot."
6. §
Az Ántv. 6. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"6. § A Szolgálat egészségügyi igazgatási és koordinációs feladatai
körében
a) javaslatot tesz az egészségügyi ellátás javítását szolgáló szervezeti,
szervezési intézkedésekre;
b) szakmai javaslatot tesz egészségügyi intézmények létesítése,
fejlesztése, megszüntetése kérdésében a tulajdonos, illetõleg a finanszírozó
számára;
c) véleményezi az egészségügyi intézmények szervezetével és feladatával
kapcsolatos módosító elképzeléseket;
d) engedélyezi - a jogszabályban foglalt feltételek fennállása esetén -
az egészségügyi szolgáltató tevékenységének megkezdését;
e) szakmai felügyeletet gyakorol az egészségügyi szolgáltatók
tevékenysége felett;
f) nyilvántartja - szükség esetén összehangolja, megállapítja az érintett
egészségügyi szolgáltatók és fenntartóik bevonásával - a megye (fõváros)
ügyeleti, készenléti ellátásának és betegbeutalásának területi rendjét;
g) engedélyezi - a jogszabályban foglalt feltételek fennállása esetén - a
gyógyszertárak mûködtetését, valamint a gyógyszerészi magántevékenység
megkezdését;
h) szakmai felügyeletet gyakorol a gyógyszerellátási tevékenység felett -
ideértve a gyógyszernek minõsülõ kábítószerek és pszichotróp anyagok feletti
felügyeletet is -; ellenõrzi, hogy a forgalomból kivont gyógyszerek ne
kerüljenek további felhasználásra;
i) kijelöli azokat a gyógyszertárakat és egészségügyi intézményeket,
amelyek a népjóléti miniszter által meghatározott gyógyszereket és
immunbiológiai készítményeket kötelesek készletükben tartani;
j) közvetlenül intézkedik, ha azt rendkívüli körülmény (járvány,
természeti csapás vagy egyéb katasztrófa, hirtelen fellépõ orvoshiány stb.)
szükségessé teszi;
k) közvetlenül intézkedik súlyos, tömeges, illetõleg ismétlõdõ
egészségkárosodás elõfordulása vagy annak gyanúja esetén a kiváltó okok
megszüntetése, illetõleg az esemény megelõzése érdekében;
l) felügyeletet gyakorol a halottvizsgálat szakszerûsége felett,
engedélyezi a nem kórházban elhunyt személy holttestének elhamvasztását;
m) ellátja a gyógyhelyek, gyógyfürdõ-intézmények és a természetes
gyógytényezõk vonatkozásában a külön jogszabályban meghatározott feladatokat;
n) az önkormányzatokat évente rendszeresen - szükség esetén
alkalomszerûen - tájékoztatja a lakosság egészségi állapotáról, az egészség
romlását kiváltó vélelmezett okokról és a szükséges tennivalókról;
o) tanácskozási joggal
- részt vehet a helyi önkormányzati testületi üléseken;
- részt vesz az egészségügyi vonatkozású kérdéseket tárgyaló helyi
önkormányzati testületi üléseken és az egészségügyi intézményeket felügyelõ
testületek ülésein."
7. §
Az Ántv. 7. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(1) A Szolgálat kormányrendeletben meghatározott szervezeti és mûködési
szabályok szerint végzi tevékenységét.
(2) A Szolgálat élén az országos tisztifõorvos áll, aki feladatait a
népjóléti miniszter közvetlen irányításával látja el."
8. §
Az Ántv. 10. §-a (1)-(2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés
lép:
"(1) A Szolgálat - ha jogszabály másként nem rendelkezik, a fegyveres és
rendvédelmi szervek kivételével - valamennyi természetes és jogi személyre,
valamint jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezetre kiterjedõ hatósági
jogkört gyakorol.
(2) A Szolgálat ellenõrzése során minden munkahelyre, bármely emberi
tartózkodásra szolgáló helyre - a 2. § (3) bekezdésében megjelölt szervek
esetében azok kezdeményezésére - beléphet. Az ellenõrzött köteles az
ellenõrzést tûrni és az ellenõrzéshez szükséges anyagokat, eszközöket,
adatokat - beleértve a közegészségügyi elõírásoknak történõ megfelelõséget
bizonyító adatokat, vizsgálati eredményeket is - ellenszolgáltatás nélkül az
ellenõrzõ rendelkezésére bocsátani."
9. §
Az Ántv. 11. §-ának (2) bekezdése a következõ d) ponttal egészül ki:
[Határozattal kell elrendelni]
"d) az egészségügyi szolgáltató tevékenysége feletti szakmai felügyelet
során észlelt hiányosságok esetén - a külön jogszabályban meghatározottak
szerint - a szolgáltató tevékenységének korlátozását vagy felfüggesztését,
engedélyének visszavonását, illetõleg a szolgáltatást nyújtó egészségügyi
dolgozó továbbképzését."
10. §
Az Ántv. 12. §-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
[A Szolgálat]
"b) dönt - a külön jogszabályokban foglaltak szerint - az új anyagok, a
lakosság körében közvetlen felhasználásra kerülõ cikkek elõállításával,
szállításával, raktározásával, felhasználásával, új technológiák
bevezetésével, továbbá az egészségvédelmi feladatok ellátása során használt
gépek, eszközök,
berendezések, anyagok forgalomba hozatalával kapcsolatos engedélyek, illetõleg
tanúsítások megadásáról;"
11. §
(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ hónap 1. napján lép hatályba.
(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti az Ántv. 2.
§-a (1) bekezdése a) pontjából "- a fegyveres erõk és a Rendõrség kivételével
-" szövegrész; 2. §-a (1) bekezdésének c) pontja; 4. §-a (1) bekezdésének n)
pontja; 8-9. §-a; 12. §-a a) pontjából ", a típustervek" szövegrész; 14. §-
a.
(3) Felhatalmazást kap
a) a népjóléti miniszter, hogy a városi intézetek illetékességi
területét,
b) a 2. § (3) bekezdése szerint érintett miniszter, hogy a
közegészségügyi feladatok ellátásának rendjét a népjóléti miniszterrel
egyetértésben
rendeletben szabályozza.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Magyar Köztársaság Országgyûlése 1991 tavaszán alkotta meg a
közegészségügy, a járványügy, az egészségvédelem és az egészségügyi igazgatás
állami feladatainak ellátása céljából az Állami Népegészségügyi és
Tisztiorvosi Szolgálatról (ÁNTSZ) szóló törvényt. E törvény a korábban tanácsi
szakigazgatási intézményekként, kettõs alárendeltségben mûködõ
közegészségügyi-járványügyi felügyeleteket, a Közegészségügyi-Járványügyi
Fõfelügyelõséget, továbbá a népegészségügyi tevékenységet ellátó országos
intézeteket egyetlen, új szervezetrendszer keretében integrálta.
Az új szervezet több, mint fél évtizedes mûködésének tapasztalatai az
alapvetõ célkitûzések helyességét igazolták. Felszínre hozták azonban a
Szolgálat központi szervezetében meglévõ kettõzõdés - Országos Népegészségügyi
Központ és Országos Tisztifõorvosi Hivatal - okozta diszfunkciókat is. A
Javaslat elsõdleges célja ezért, hogy - az ÁNTSZ központi szerveinek valódi
integrációja útján - a szakmai irányítási jogosítványok koherens és integrált
telepítésével megteremtse egy, a XXI. század népegészségügyi követelményeinek
megfelelõ szervezeti mûködés alapjait.
Ezen túlmenõen a Javaslat az 1991. évi XI. törvény feladat-meghatározó
normái vonatkozásában is tartalmaz néhány, az eddigi mûködés során észlelt
hiányosságok kiküszöbölésére, illetve az idõközben megjelent törvényekkel
harmonizáló terminológia használatára irányuló módosító rendelkezéseket.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
Az 1-2. §-okhoz
A terminológiai pontosítás (a közegészségügy szakterületeinek felsorolása,
ezáltal fogalmának jobb definiálása) mellett a módosítás alapvetõ
szemléletváltást
irányoz elõ a közegészségügyi feladatok ellátása, valamint egyes fegyveres
szervek viszonylatában. A hatályos törvény ugyanis mind a fegyveres erõk, mind
a rendõri szervek közegészségügyi-járványügyi helyzetét tekintve teljes
területenkívüliséget állapít meg; részint azzal, hogy e szervek saját
egészségügyi szolgálatához telepíti a közegészségügy-járványügy állami
feladatait, részint pedig azzal, hogy az ÁNTSZ illetékességi körébõl teljesen
kiveszi ezen fegyveres szervek mûködési területét, veszélyeztetve ezáltal a
közegészségügyi-járványügyi feladatok egységes és eredményes ellátását.
A Javaslat - az ország közegészségügyi-járványügyi biztonságáért való
felelõsséggel összhangban - deklarálja az országos tisztifõorvos szakmai
irányítási jogosítványát a fegyveres és rendvédelmi szervek közegészségügyi
tevékenysége vonatkozásában. Ez a jogosítvány nem akadályozza azt, hogy az
említett szervek ezirányú feladataikat továbbra is a saját egészségügyi
szolgálatuk útján lássák el.
A 3. §-hoz
A lakosságot fenyegetõ, súlyos vagy ismétlõdõ egészségkárosodás
megszüntetése, illetve megelõzése - lényegében az egészségkárosodás okának
megállapítása - érdekében a Javaslat feljogosítja az ÁNTSZ-t, hogy az
egészségi állapottal összefüggõ adatokat térítésmentesen vehesse igénybe.
A 4-6. §-okhoz
A Javaslat 4-6 §-a az 1991. évi XI. törvény feladat-meghatározó normái
vonatkozásában fogalmazza meg az idõközben szükségessé váló változtatásokat,
pontosításokat (pl. szakmai irányítás helyett szakmai felügyelet; a
kórházhigiénés tevékenységgel kapcsolatos jogosítványnak a járványügyi
feladatok körébe történõ áthelyezése). Az élelmiszer- és az atomtörvénnyel
összhangban nevesíti az ÁNTSZ-nek az élelmiszerek sugárszennyezettségével
kapcsolatos feladatait, továbbá az elmúlt években megszületett új törvényekkel
(pl. a magzati élet védelmérõl vagy a területi ellátási kötelezettségrõl szóló
törvény) való harmonizáció megteremtéséhez szükséges módosításokat.
A szakmai megfogalmazások módosításai és kiegészítései az eurokonform
törvényalkotás, az idõközben nemzetközileg elfogadott terminológiai
pontosítás részeként szükségesek.
A 7. §-hoz
A Javaslat e szakasza a Kormánynak az ÁNTSZ szervezete és mûködése
rendjének meghatározására vonatkozó feladatát és a népjóléti miniszternek a
szolgálat vezetõjével kapcsolatos közvetlen irányítási jogosítványát
tartalmazza.
A 8-10. §-okhoz
A Javaslat e §-ai kizárólag a mûködési gyakorlatban tapasztalt értelmezési
problémákat kiküszöbölõ pontosításokat tartalmaznak.
A 11. §-hoz
A Javaslat záróparagrafusa a hatályba lépés idõpontját, illetõleg a
módosítások következtében szükségessé váló hatályon kívül helyezõ
rendelkezéseket, valamint a népjóléti miniszter, illetve a fegyveres és
rendvédelmi szervek közegészségügyi feladatai ellátásának szabályozására
történõ felhatalmazást tartalmazza. A Szolgálatra vonatkozó alapvetõ
szervezeti és mûködési szabályok hatályon kívül helyezésével lehetõvé válik,
hogy a Szolgálat a jövõben gyorsabban alkalmazkodjon a változó körülményekhez,
feladatokhoz.
Eleje Honlap