MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/5257.. számú

törvényjavaslat

az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról szóló

1991. évi XI. törvény módosításáról

Elõadó: Dr. Kökény Mihály

népjóléti miniszter

Budapest, 1997. december

1998. évi ... törvény

az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról szóló

1991. évi XI. törvény módosításáról

1. §

Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról szóló - az 1994.

évi XXXIV. törvénnyel és az 1994. évi LIV. törvénnyel módosított - 1991. évi

XI. törvény (a továbbiakban: Ántv.) 1. §-a (1) bekezdésének helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(1) A közegészségügyi - így különösen a környezet-, település-,

élelmezés-, táplálkozás-, munka-, sugáregészségügyi -, a járványügyi, az

egészségfejlesztési (a továbbiakban együtt: népegészségügyi), az egészségügyi

igazgatási és koordinációs tevékenységek irányítása és felügyelete, valamint

az egészségügyi ellátás felügyelete állami feladat."

2. §

Az Ántv. 2. §-a (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A fegyveres és a rendvédelmi szervek közegészségügyi feladataikat

saját egészségügyi ellátórendszerük keretében - az országos tisztifõorvos

szakmai irányításával és koordinálásával - látják el."

3. §

Az Ántv. 3. §-ának a) pontja a következõ ötödik francia bekezdéssel

egészül ki:

[A Szolgálat népegészségügyi tevékenysége körében

a) folyamatosan figyelemmel kíséri, értékeli és nyilvánosságra hozza a

lakosság egészségi állapotának alakulását, az egészségi állapotot

veszélyeztetõ környezeti, életmódbeli, valamint egyéb tényezõket és javaslatot

tesz ezek megszüntetésére. Ennek érdekében]

"- valamennyi természetes személytõl, jogi személytõl, jogi

személyiséggel nem rendelkezõ szervezettõl jogosult az egészségi állapottal

összefüggõ adatokat térítésmentesen megkérni, ha arra a 6. § k) pontja

szerinti esetben van szüksége."

4. §

(1) Az Ántv. 4. §-a (1) bekezdésének a), g)-h) és j) pontjai helyébe a

következõ rendelkezések lépnek:

[A 3. §-ban foglaltak végrehajtása érdekében a Szolgálat feladata

különösen]

"a) a légszennyezettség (immisszió), a zárt terek levegõminõsége

normáinak kimunkálása, a települések légszennyezettségének rendszeres

ellenõrzése, a zárt terek levegõminõségének közegészségügyi vizsgálata;

g) a sugárzó anyagokkal, a sugárzást kibocsátó berendezésekkel, az

elektromos és mágneses erõterekkel, valamint az élelmiszerek

sugárszennyezettségével kapcsolatos közegészségügyi feladatok ellátása, a

munkahelyi és a környezeti sugárvédelmi normák érvényesülésének ellenõrzése;

h) a kémiai biztonságot szolgáló, a veszélyes anyagokkal, készítményekkel

kapcsolatos külön jogszabály által elõírt eljárás szerinti feladatok végzése

és a veszélyes anyagok, veszélyes készítmények egészségügyi toxikológiai

nyilvántartása és tájékoztató szolgálat mûködtetése;

j) az élelmiszerek, italok, élvezeti cikkek, kozmetikai készítmények,

gyermekjátékok és ezek elõállítása során használt anyagok összetevõinek, a

bennük elõforduló vagy kezelésük során bekerülõ vegyi, fizikai, illetve

biológiai egészségkárosító anyagok kimutatása, az ezekre vonatkozó

közegészségügyi határértékek kimunkálása valamint a közegészségügyi

követelmények érvényre juttatása a termelés, a feldolgozás, a forgalmazás

során;"

(2) Az Ántv. 4. §-a (2) bekezdésének a)-b) pontja helyébe a következõ

rendelkezések lépnek és a bekezdés a következõ h) ponttal egészül ki:

[A Szolgálat a járványügyi tevékenység körében]

"a) folyamatosan figyelemmel kíséri a járványügyi helyzetet, megállapítja

járványveszély vagy járvány fennállását és annak megelõzése, illetõleg

megszüntetése érdekében elrendeli a szükséges intézkedéseket;

b) irányítja és ellenõrzi - a népjóléti miniszter által meghatározott

esetekben végzi - a fertõzõ betegekkel, a fertõzésre gyanús személyekkel, a

kórokozó hordozókkal kapcsolatos tevékenységet, a fertõtlenítést és az

egészségre káros rovarok és egyéb ízeltlábúak, valamint a rágcsálók által

okozott egészségi ártalmak megelõzését;"

"h) szakmai felügyeletet gyakorol a kórházhigiénés tevékenység felett."

(3) Az Ántv. 4. §-a (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az emberi környezet szennyezettségével, a járványügyi helyzettel,

valamint a lakosság egészségi állapotával kapcsolatos adatok közérdekûek. Az

életet vagy egészséget veszélyeztetõ mértékû környezetszennyezéssel, illetve

járvánnyal kapcsolatban megállapított adatokat a Szolgálat köteles

nyilvánosságra hozni."

(4) Az Ántv. 4. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A Szolgálat a feladatai ellátása érdekében laboratóriumokat tart

fenn."

5. §

(1) Az Ántv. 5. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A Szolgálat az egészségfejlesztési (egészségvédelmi, egészség-

nevelési) tevékenysége keretében összehangolja, szervezi és felügyeli a

népbetegségek megelõzését szolgáló feladatok végrehajtását, az egészségügyi

ismeretek terjesztését."

(2) Az Ántv. 5. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A Szolgálat mûködteti - külön jogszabályban foglaltaknak megfelelõen

- a családvédelmi szolgálatot."

6. §

Az Ántv. 6. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"6. § A Szolgálat egészségügyi igazgatási és koordinációs feladatai

körében

a) javaslatot tesz az egészségügyi ellátás javítását szolgáló szervezeti,

szervezési intézkedésekre;

b) szakmai javaslatot tesz egészségügyi intézmények létesítése,

fejlesztése, megszüntetése kérdésében a tulajdonos, illetõleg a finanszírozó

számára;

c) véleményezi az egészségügyi intézmények szervezetével és feladatával

kapcsolatos módosító elképzeléseket;

d) engedélyezi - a jogszabályban foglalt feltételek fennállása esetén -

az egészségügyi szolgáltató tevékenységének megkezdését;

e) szakmai felügyeletet gyakorol az egészségügyi szolgáltatók

tevékenysége felett;

f) nyilvántartja - szükség esetén összehangolja, megállapítja az érintett

egészségügyi szolgáltatók és fenntartóik bevonásával - a megye (fõváros)

ügyeleti, készenléti ellátásának és betegbeutalásának területi rendjét;

g) engedélyezi - a jogszabályban foglalt feltételek fennállása esetén - a

gyógyszertárak mûködtetését, valamint a gyógyszerészi magántevékenység

megkezdését;

h) szakmai felügyeletet gyakorol a gyógyszerellátási tevékenység felett -

ideértve a gyógyszernek minõsülõ kábítószerek és pszichotróp anyagok feletti

felügyeletet is -; ellenõrzi, hogy a forgalomból kivont gyógyszerek ne

kerüljenek további felhasználásra;

i) kijelöli azokat a gyógyszertárakat és egészségügyi intézményeket,

amelyek a népjóléti miniszter által meghatározott gyógyszereket és

immunbiológiai készítményeket kötelesek készletükben tartani;

j) közvetlenül intézkedik, ha azt rendkívüli körülmény (járvány,

természeti csapás vagy egyéb katasztrófa, hirtelen fellépõ orvoshiány stb.)

szükségessé teszi;

k) közvetlenül intézkedik súlyos, tömeges, illetõleg ismétlõdõ

egészségkárosodás elõfordulása vagy annak gyanúja esetén a kiváltó okok

megszüntetése, illetõleg az esemény megelõzése érdekében;

l) felügyeletet gyakorol a halottvizsgálat szakszerûsége felett,

engedélyezi a nem kórházban elhunyt személy holttestének elhamvasztását;

m) ellátja a gyógyhelyek, gyógyfürdõ-intézmények és a természetes

gyógytényezõk vonatkozásában a külön jogszabályban meghatározott feladatokat;

n) az önkormányzatokat évente rendszeresen - szükség esetén

alkalomszerûen - tájékoztatja a lakosság egészségi állapotáról, az egészség

romlását kiváltó vélelmezett okokról és a szükséges tennivalókról;

o) tanácskozási joggal

- részt vehet a helyi önkormányzati testületi üléseken;

- részt vesz az egészségügyi vonatkozású kérdéseket tárgyaló helyi

önkormányzati testületi üléseken és az egészségügyi intézményeket felügyelõ

testületek ülésein."

7. §

Az Ántv. 7. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A Szolgálat kormányrendeletben meghatározott szervezeti és mûködési

szabályok szerint végzi tevékenységét.

(2) A Szolgálat élén az országos tisztifõorvos áll, aki feladatait a

népjóléti miniszter közvetlen irányításával látja el."

8. §

Az Ántv. 10. §-a (1)-(2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) A Szolgálat - ha jogszabály másként nem rendelkezik, a fegyveres és

rendvédelmi szervek kivételével - valamennyi természetes és jogi személyre,

valamint jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezetre kiterjedõ hatósági

jogkört gyakorol.

(2) A Szolgálat ellenõrzése során minden munkahelyre, bármely emberi

tartózkodásra szolgáló helyre - a 2. § (3) bekezdésében megjelölt szervek

esetében azok kezdeményezésére - beléphet. Az ellenõrzött köteles az

ellenõrzést tûrni és az ellenõrzéshez szükséges anyagokat, eszközöket,

adatokat - beleértve a közegészségügyi elõírásoknak történõ megfelelõséget

bizonyító adatokat, vizsgálati eredményeket is - ellenszolgáltatás nélkül az

ellenõrzõ rendelkezésére bocsátani."

9. §

Az Ántv. 11. §-ának (2) bekezdése a következõ d) ponttal egészül ki:

[Határozattal kell elrendelni]

"d) az egészségügyi szolgáltató tevékenysége feletti szakmai felügyelet

során észlelt hiányosságok esetén - a külön jogszabályban meghatározottak

szerint - a szolgáltató tevékenységének korlátozását vagy felfüggesztését,

engedélyének visszavonását, illetõleg a szolgáltatást nyújtó egészségügyi

dolgozó továbbképzését."

10. §

Az Ántv. 12. §-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

[A Szolgálat]

"b) dönt - a külön jogszabályokban foglaltak szerint - az új anyagok, a

lakosság körében közvetlen felhasználásra kerülõ cikkek elõállításával,

szállításával, raktározásával, felhasználásával, új technológiák

bevezetésével, továbbá az egészségvédelmi feladatok ellátása során használt

gépek, eszközök,

berendezések, anyagok forgalomba hozatalával kapcsolatos engedélyek, illetõleg

tanúsítások megadásáról;"

11. §

(1) Ez a törvény a kihirdetését követõ hónap 1. napján lép hatályba.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti az Ántv. 2.

§-a (1) bekezdése a) pontjából "- a fegyveres erõk és a Rendõrség kivételével

-" szövegrész; 2. §-a (1) bekezdésének c) pontja; 4. §-a (1) bekezdésének n)

pontja; 8-9. §-a; 12. §-a a) pontjából ", a típustervek" szövegrész; 14. §-

a.

(3) Felhatalmazást kap

a) a népjóléti miniszter, hogy a városi intézetek illetékességi

területét,

b) a 2. § (3) bekezdése szerint érintett miniszter, hogy a

közegészségügyi feladatok ellátásának rendjét a népjóléti miniszterrel

egyetértésben

rendeletben szabályozza.

INDOKOLÁS

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A Magyar Köztársaság Országgyûlése 1991 tavaszán alkotta meg a

közegészségügy, a járványügy, az egészségvédelem és az egészségügyi igazgatás

állami feladatainak ellátása céljából az Állami Népegészségügyi és

Tisztiorvosi Szolgálatról (ÁNTSZ) szóló törvényt. E törvény a korábban tanácsi

szakigazgatási intézményekként, kettõs alárendeltségben mûködõ

közegészségügyi-járványügyi felügyeleteket, a Közegészségügyi-Járványügyi

Fõfelügyelõséget, továbbá a népegészségügyi tevékenységet ellátó országos

intézeteket egyetlen, új szervezetrendszer keretében integrálta.

Az új szervezet több, mint fél évtizedes mûködésének tapasztalatai az

alapvetõ célkitûzések helyességét igazolták. Felszínre hozták azonban a

Szolgálat központi szervezetében meglévõ kettõzõdés - Országos Népegészségügyi

Központ és Országos Tisztifõorvosi Hivatal - okozta diszfunkciókat is. A

Javaslat elsõdleges célja ezért, hogy - az ÁNTSZ központi szerveinek valódi

integrációja útján - a szakmai irányítási jogosítványok koherens és integrált

telepítésével megteremtse egy, a XXI. század népegészségügyi követelményeinek

megfelelõ szervezeti mûködés alapjait.

Ezen túlmenõen a Javaslat az 1991. évi XI. törvény feladat-meghatározó

normái vonatkozásában is tartalmaz néhány, az eddigi mûködés során észlelt

hiányosságok kiküszöbölésére, illetve az idõközben megjelent törvényekkel

harmonizáló terminológia használatára irányuló módosító rendelkezéseket.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1-2. §-okhoz

A terminológiai pontosítás (a közegészségügy szakterületeinek felsorolása,

ezáltal fogalmának jobb definiálása) mellett a módosítás alapvetõ

szemléletváltást

irányoz elõ a közegészségügyi feladatok ellátása, valamint egyes fegyveres

szervek viszonylatában. A hatályos törvény ugyanis mind a fegyveres erõk, mind

a rendõri szervek közegészségügyi-járványügyi helyzetét tekintve teljes

területenkívüliséget állapít meg; részint azzal, hogy e szervek saját

egészségügyi szolgálatához telepíti a közegészségügy-járványügy állami

feladatait, részint pedig azzal, hogy az ÁNTSZ illetékességi körébõl teljesen

kiveszi ezen fegyveres szervek mûködési területét, veszélyeztetve ezáltal a

közegészségügyi-járványügyi feladatok egységes és eredményes ellátását.

A Javaslat - az ország közegészségügyi-járványügyi biztonságáért való

felelõsséggel összhangban - deklarálja az országos tisztifõorvos szakmai

irányítási jogosítványát a fegyveres és rendvédelmi szervek közegészségügyi

tevékenysége vonatkozásában. Ez a jogosítvány nem akadályozza azt, hogy az

említett szervek ezirányú feladataikat továbbra is a saját egészségügyi

szolgálatuk útján lássák el.

A 3. §-hoz

A lakosságot fenyegetõ, súlyos vagy ismétlõdõ egészségkárosodás

megszüntetése, illetve megelõzése - lényegében az egészségkárosodás okának

megállapítása - érdekében a Javaslat feljogosítja az ÁNTSZ-t, hogy az

egészségi állapottal összefüggõ adatokat térítésmentesen vehesse igénybe.

A 4-6. §-okhoz

A Javaslat 4-6 §-a az 1991. évi XI. törvény feladat-meghatározó normái

vonatkozásában fogalmazza meg az idõközben szükségessé váló változtatásokat,

pontosításokat (pl. szakmai irányítás helyett szakmai felügyelet; a

kórházhigiénés tevékenységgel kapcsolatos jogosítványnak a járványügyi

feladatok körébe történõ áthelyezése). Az élelmiszer- és az atomtörvénnyel

összhangban nevesíti az ÁNTSZ-nek az élelmiszerek sugárszennyezettségével

kapcsolatos feladatait, továbbá az elmúlt években megszületett új törvényekkel

(pl. a magzati élet védelmérõl vagy a területi ellátási kötelezettségrõl szóló

törvény) való harmonizáció megteremtéséhez szükséges módosításokat.

A szakmai megfogalmazások módosításai és kiegészítései az eurokonform

törvényalkotás, az idõközben nemzetközileg elfogadott terminológiai

pontosítás részeként szükségesek.

A 7. §-hoz

A Javaslat e szakasza a Kormánynak az ÁNTSZ szervezete és mûködése

rendjének meghatározására vonatkozó feladatát és a népjóléti miniszternek a

szolgálat vezetõjével kapcsolatos közvetlen irányítási jogosítványát

tartalmazza.

A 8-10. §-okhoz

A Javaslat e §-ai kizárólag a mûködési gyakorlatban tapasztalt értelmezési

problémákat kiküszöbölõ pontosításokat tartalmaznak.

A 11. §-hoz

A Javaslat záróparagrafusa a hatályba lépés idõpontját, illetõleg a

módosítások következtében szükségessé váló hatályon kívül helyezõ

rendelkezéseket, valamint a népjóléti miniszter, illetve a fegyveres és

rendvédelmi szervek közegészségügyi feladatai ellátásának szabályozására

történõ felhatalmazást tartalmazza. A Szolgálatra vonatkozó alapvetõ

szervezeti és mûködési szabályok hatályon kívül helyezésével lehetõvé válik,

hogy a Szolgálat a jövõben gyorsabban alkalmazkodjon a változó körülményekhez,

feladatokhoz.

Eleje Honlap