H/5267..

Az Országgyûlés

......../1998. ( ) OGY

h a t á r o z a t a

Az országos népszavazás kezdeményezésének elutasításáról

I.

Az Országgyûlés megállapítja, hogy a termõföld

tulajdonszerzéssel kapcsolatos állampolgári népszavazás-kezdeményezés

során az Országgyûlés elnökének 1997. szeptember 16-án átadott

"Egyetért-e Ön azzal, hogy Magyarországon külföldi sem egyénileg, sem

szervezeteken keresztül - annak tagjaként vagy tulajdonosaként,

közvetve és maga a szervezet ne szerezhessen termõföld tulajdont?"

kérdésben az Alkotmány 28/C. § (2) bekezdésében, illetve a

népszavazásról és a népi kezdeményezésrõl szóló 1989. évi XVII.

törvény 4. §-ának (2) bekezdésében foglal döntéshozatal céljából

népszavazás az Alkotmány 28/C § (5) bekezdés b) pontja alapján nem

rendelhetõ el.

II.

A Magyar Köztársaság Alkotmányának 1997. évi LIX. törvény 3.

§-ával történõ módosítása következtében az Alkotmány 28/C. § (2)

bekezdése kimondja, hogy "Országos népszavazást kell tartani legalább

200 000 választópolgár kezdeményezésére. Az Alkotmány 28/C. § (3)

bekezdése szerint "Ha az országos népszavazást el kell rendelni, az

eredményes népszavazás alapján hozott döntés az Országgyûlésre

kötelezõ. A 28/C. § (5) bekezdése felsorolja azokat a tárgyköröket,

amelyekben nem lehet országos népszavazást tartani. A népszavazásról

és népi kezdeményezésrõl szóló 1989. évi XVII. törvény hatályos

szövege még nem teljesíti az Alkotmánybíróság 52/1997. (X.14.) számú

AB határozatában megfogalmazott azon követelményt, hogy "Már az

aláírás gyûjtés megkezdése elõtt fel kell tárni és el kell dönteni

azokat a jogvitákat amelyek a szóban forgó tárgykör népszavazásra

bocsáthatósága, illetõleg a kérdés megfogalmazása kapcsán

felmerülhetne." Az Alkotmánybíróság említett döntésében leszögezi,

hogy nem szabad a választópolgárokat kitenni annak "Hogy csak utólag

az aláírás gyûjtés befejezése után derüljön ki: azt a kérdést,

amelynek népszavazásra bocsátását támogatták nem a törvény által

megkövetelt módon fogalmazták meg, illetõleg a tárgykör valamely okból

nem képezheti népszavazás tárgyát." Mivel a hatályos törvény szerint

az aláírás gyûjtõ íveken szereplõ kérdés elõzetes vizsgálatára nem

került sor, az Országgyûlés feladata annak megvizsgálása, hogy a

kérdés a törvényben meghatározott módon van-e megfogalmazva, illetõleg

nem ütközik-e az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésében meghatározott

tilalmazott tárgykörökbe.

A népszavazásról és népi kezdeményezésrõl szóló 1989. évi

XVII. törvény 25. §-ának (1) bekezdése értelmében a népszavazásra

feltett kérdést úgy kell megfogalmazni, hogy annak alapján valamennyi

állampolgár egyértelmûen tudjon válaszolni.

Az aláírásgyûjtés elõtti kontroll bevezetése elõtt nincs

garancia arra sem, hogy a kérdés megfelel a Nsztv. 25.§ (1) bekezdése

szerinti követelményeknek, amely szerint a népszavazásra feltett

kérdést (kérdéseket) úgy kell megfogalmazni, hogy annak alapján

valamennyi állampolgár egyértelmûen tudjon válaszolni. Ez azonban

alkotmányos kérdés is. Az Alkotmánybíróság több döntésében már

foglalkozott ennek az elvnek kiemelkedõ jelentõségével: az Alkotmány

2.§ (1) bekezdésében foglaltak szerint a jogállamiság megköveteli,

hogy a törvény szövege egyértelmû, világos, közérthetõ legyen.

A népszavazás körében is az Alkotmánybíróság fontosnak

tartotta ezt az alkotmányos követelményt: "A népszavazásra feltett

kérdést úgy kell megfogalmazni, hogy annak alapján valamennyi

állampolgár egyértelmûen tudjon válaszolni." [1/1990. (II.12.) AB

hat.] ABH 1990,15.

Ez az alkotmányos követelmény azonban nemcsak a választók

döntésének megalapozottságához szükséges. Mivel sikeres népszavazás

esetén a Nsztv. 5.§ (2) bekezdése szerint a népszavazási kérdés

kötelezi az Országgyûlést mind pozitív, mind negatív értelemben -

tehát a kérdésnek megfelelõen új törvényi rendelkezéseket kell

alkotnia, illetve a hatályos törvényeket szükség esetén meg kell

változtatnia vagy hatályon kívül kell helyeznie -, az Országgyûlés

ennek a kötelezettségének csak akkor tehet eleget, ha a népszavazási

kérdésbõl ennek a kötelezettségének a tartalma világosan és

egyértelmûen megállapítható.

Az Országgyûlésnek meg kell vizsgálnia, hogy a kérdés nem

ütközik-e az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésében meghatározott tilalmi

tárgykörök valamelyikébe. Ennek vizsgálata során tekintettel kell arra

lennie, hogy az Alkotmány 28/C. § (3) bekezdése alapján a népszavazás

döntése az Országgyûlésre kötelezõ. Az Országgyûlésnek a népszavazás

kiírása elõtt meg kell vizsgálnia, hogy az esetleges népszavazás

eredményeként milyen jogalkotási kötelezettség hárul az

Országgyûlésre. Ennek keretében megállapítható, hogy az eredményes

népszavazás alapján hozott döntést követõen az Országgyûlésnek a

hatályos szabályozáshoz képest a termõföld szerzés jogi feltételeit

illetõen további korlátozásokat kellene bevezetnie."

III.

1. A termõföldrõl szóló 1994. évi LV. törvény lehetõvé teszi

külföldiek számára korlátozott körben a termõföld tulajdonjogának

megszerzését. A törvény 4. § kimondja, hogy "Tulajdonszerzésnek kell

tekinteni a termõföld tulajdonjogának - ideértve a részarányként

meghatározott tulajdont is - bármilyen jogcímen (szerzésmódon) történõ

megszerzését, kivéve a törvényes örökléssel, az elbirtoklással,

ráépítéssel, kisajátítással és a kárpótlási célú árverés során történõ

tulajdonszerzést." Ezen rendelkezésbõl következõen a kivétel körben

meghatározott szerzés módokon külföldi a hatályos szabályok szerint

mind "egyénileg", mind "szervezeteken keresztül - annak tagjaként vagy

tulajdonosaként közvetve és maga a szervezet" termõföld tulajdont

szerezhet.

2. A termõföldrõl szóló törvény 6. § (1) bekezdése

általánosságban tiltja belföldi jogi személy és jogi személyiség

nélküli más szervezet termõföld tulajdonjog szerzését, de lehetõvé

teszi a magyar államon és az önkormányzatokon kívül az

erdõbirtokossági és legelõbirtokossági társulat, valamint a

közalapítvány termõföld tulajdon szerzését. Ily módon a hatályos

törvény szerint lehetõség nyílik arra, hogy külföldi "egyénileg",

illetve ezen "szervezeteken keresztül - annak tagjaként vagy

tulajdonosaként közvetve és maga a szervezet" tulajdont szerezhessen.

3. A termõföldrõl szóló 1994. évi LV. törvény 6. § (3)

bekezdését módosító 1997. évi XXX. törvény értelmében jelzálog-

hitelintézet az 1997. XXX. törvényben foglalt korlátozással és

idõtartamra termõföld tulajdont szerezhet. A jelzálog-hitelintézetrõl

és jelzálog-levélrõl szóló 1997. évi XXX. törvény 10. §-ának (2) és

(3) bekezdései határozzák meg ezeket a korlátokat. Ennek értelmében a

jelzálog-hitelintézet tulajdonosaként külföldi "közvetve" termõföld

tulajdont szerezhet.

4. A termõföldrõl szóló 1994. évi LV. törvény 6. § (2)

bekezdése lehetõvé teszi, hogy egyházi jogi személy végintézkedés,

illetõleg ajándékozási, tartási vagy gondozási szerzõdés alapján

termõföldre tulajdonjogot szerezzen. Ily módon a hatályos törvény

lehetõvé teszi, hogy akár "külföldi szervezet" is termõföld tulajdont

szerezhessen.

5. A termõföldrõl szóló 1994. évi LV. törvény 6. § (1)

bekezdésében kivételként megemlített szervezeteken túlmenõen további

belföldi jogi személyek, köztük szövetkezetek is rendelkeznek

termõföld tulajdonnal mivel az ilyen irányú tulajdonszerzést a

termõföld törvény hatálybalépés elõtt jogszabály nem korlátozta. Ezen

jogi személyeken keresztül külföldi közvetve termõföld tulajdont

szerezhet, hiszen jelenleg semmilyen jogszabály nem tiltja, hogy

külföldi olyan belföldi társaság üzletrészét vagy részvényét

megvásárolja, amely társaság termõföld tulajdonnal rendelkezik.

Mindezek alapján megállapítható, hogy a népszavazás

eredményessége esetén olyan törvényt vagy törvényeket kell alkotni,

amely vagy amelyek a fenti körben is megtiltják külföldiek közvetlen

vagy "közvetett" tulajdonszerzését.

IV.

Az Országgyûlésnek meg kell vizsgálnia, hogy az így

megalkotandó törvények nem érintenek-e olyan tárgykört, amelyben az

Alkotmány értelmében nem lehet országos népszavazást kiírni. A

vizsgálat eredményeként arra a következtetésre juthatunk, hogy az

eredményes népszavazásból származó jogalkotási kötelezettség olyan

eredménnyel jár, amely Magyarország több ma hatályos nemzetközi

kötelezettségével ellentétes. Ezek a kötelezettségek három csomópont

köré csoportosíthatók. Az elsõ ilyen szabályozási rendszer az OECD

kötelezettség vállalások rendszere. A második az Európai Unióval

kötött megállapodás, a harmadik a beruházás-védelmi egyezmények

rendszere.

Magyarország az OECD-hez 1996-ban csatlakozott. A

csatlakozási okmány kinyilvánítja, hogy Magyarország magára nézve

kötelezõnek ismeri el az OECD-nek azokat az aktusait, amelyek a

tagországokra kötelezõek. A csatlakozást az Országgyûlés

megerõsítette. A csatlakozáskor vállalt kötelezettségek közül az e

téma szempontjából releváns dokumentum az OECD határozata a

tõkemozgások liberalizációjáról. A kötelezettségek az ún. Tõkemozgások

liberalizációs kódexében szerepelnek. Magyarország csatlakozásakor azt

vállalta, hogy a kódexben felsorolt tranzakciók és a kapcsolódó

transzferek szabadon, korlátozásoktól mentesen lesznek végezhetõk. A

kötelezettség független attól, hogy a saját állampolgárok milyen

jogokat élveznek. Azon tételek esetében ahol az akkor hatályos magyar

jogszabályok nem voltak ezekkel a kötelezettségekkel összhangban

fenntartásokat lehetett tenni. A liberalizációs tételek két listán

kerültek felsorolásra. Az ún. "A" listához utólagosan nem lehet

fenntartást tenni, a "B" listához azonban bármikor. A külföldiek

ingatlanszerzése a "B" listán található. Ehhez a csatlakozáskor

Magyarország fenntartást tett, így ezen a téren alkalmazhatók

korlátozások. A kérdés szempontjából releváns tételek azonban az "A"

listában is szerepelnek. Ilyenek például a közvetlen vállalkozással, a

tõkemûveletekkel és a személyes tõkemozgások körébõl az ajándékozással

és az örökléssel foglalkozó tétel. A csatlakozáskor hatályos

szabályozásunk alapján ezek egyikéhez sem fûztünk fenntartásokat.

Ugyanakkor a népszavazásra bocsátandó kérdésbõl az következik, hogy

meg kellene akadályozni azt, hogy külföldi belföldi bejegyzésû

szervezet útján szerezzen termõföldet, ami azt jelenti, hogy olyan

jogszabályt kell alkotni, amely megtiltja hogy külföldi olyan

gazdasági társaságokban vagy szervezetekben amelyeknek termõföld van a

tulajdonában bármilyen formában tulajdont szerezhessen. Ez a

szabályozás azonban ellentétes lenne a fenti tõkemozgási tételek

tekintetében vállalt kötelezettségekkel.

Ez a probléma érinti a Jelzálog-hitelintézetet is, mivel a

törvény értelmében létrejött Jelzálog-hitelintézet Rt. tulajdonosainak

nagy része olyan belföldi pénzintézet, amely részben vagy egészben

külföldiek tulajdonában van. Olyan törvény megalkotása, amely

megtiltaná a külföldiek közvetlen vagy belföldi társaságon keresztül

közvetett tulajdonszerzését a Jelzálog-hitelintézet

Részvénytársaságban ellentétes lenne az OECD megállapodással.

A személyes tõkemozgások egyik fontos eleme az öröklés,

amelyhez Magyarország semminemû fenntartást nem fûzött.

Következésképpen Magyarország nem alkalmazhat olyan jogi szabályozást,

ami megtiltaná, hogy külföldiek belföldön lévõ termõföldet öröklés

utján megszerezzenek.

Összefoglalva megállapítható, hogy az eredményes

népszavazásból folyó jogalkotási kötelezettség eredményeként olyan

jogszabályokat kellene alkotni, amely az OECD Tõkemozgások

Liberalizációs Kódexe I.A. 1-2. pontja, illetve IV.C.1. pontja,

továbbá XIV/B. és D. pontja tekintetében sérti Magyarország nemzetközi

szerzõdésbõl származó kötelezettségét.

A Magyar Köztársaság és az Európai Unió között kötött

megállapodás 44. cikk 1.) pontjának (i) bekezdése egyértelmûen

rendelkezik arról, hogy a letelepedés szabadságát biztosítani kell,

kivéve a XII.A-B. mellékletében felsorolt köröket. Az eredményes

népszavazásból eredõ jogalkotási kötelezettségként meg kellene tiltani

Európai Uniós személyeknek és szervezeteknek, hogy részesedést

szerezzenek olyan magyar vállalatokban és szervezetekben, amelyeknek

termõföld van a tulajdonában. Ez ellentétes lenne az uniós

megállapodással.

V.

Magyarország az 1980-as év elején kezdett kétoldalú

tárgyalásokat a beruházás-védelmi megállapodások létrehozásáról. 1997.

júniusáig összesen 44 országgal írtunk alá ilyen megállapodást, ebbõl

38 már hatályba is lépett, 6 megállapodás tekintetében a megerõsítés,

illetve a megerõsítésrõl szóló jegyzékváltás folyamatban van.

Az egyezmények azt írják elõ, hogy mindegyik Szerzõdõ Fél

beruházóinak beruházásait jogszabályaival összhangban engedélyezi

(lehetõvé teszi). A beruházások fogalmát is meghatározzák ezek az

egyezmények, amely minden esetben magában foglalja az ingó és ingatlan

tulajdon, valamint a társaságokban fennálló érdekeltség különbözõ

formáit (részvény, üzletrész stb.).

Mindegyik Szerzõdõ Fél a másik Szerzõdõ Fél beruházásainak a

területén lévõ beruházásait nem kevésbé kedvezõ elbánásban részesíti

mint a saját beruházóinak a beruházásait vagy a harmadik államok

beruházóinak beruházásait.

A nemzeti elbánás a megállapodás alapján akkor is nyújtanunk

kell, ha a megállapodás azt nem írja elõ, a legnagyobb kedvezmény

alkalmazásáról azonban rendelkezik.

A beruházás-védelmi megállapodásokban szereplõ nemzeti

elbánás elvébõl tehát az következik, hogy belföldi jogi személyek

között nem lehet különbséget tenni azon az alapon, hogy a tulajdonosok

között van-e külföldi. Az ilyen különbség tétel a megállapodásokban

vállalt kötelezettségünk megszegését jelentené.

Következésképpen, amennyiben jogszabályaink a belföldi

társaságok földtulajdon szerzését lehetõvé teszik, akkor attól nem

zárható el az olyan társaság, amelyek tulajdonosai között külföldi is

van.

Jogszabályaink jelenleg lehetõvé teszik azt is, hogy

belföldi társaság egy másik belföldi társaságban érdekeltséget

szerezzen. Erre való tekintettel a nemzeti elbánás elvébõl az

következik, hogy részben vagy egészében külföldi tulajdonban álló

belföldi társaság számára sem tiltható meg, hogy más belföldi

társaságban részesedést szerezzen.

Következésképpen, a nemzeti elbánás elvének megsértése

nélkül a külföldi tulajdonban álló belföldi társaság nem zárható el

olyan belföldi társaságban való érdekeltségszerzéstõl, amelynek

termõföld van a tulajdonában.

A kétoldalú beruházásvédelmi megállapítások rendszerét

áttekintve az Országgyûlés megállapítja, hogy a népszavazásra

bocsátandó kérdés az alábbi nemzetközi szerzõdésekbõl származó

kötelezettségekkel ellentétes:

1993. évi XXXVII. törvény a Magyar Köztársaság és Ausztrália

között a beruházások kölcsönös elõsegítésérõl és védelmérõl

Budapesten, az 1991. évi augusztus hó 15. napján aláírt Megállapodás

kihirdetésérõl (1. Cikk, 3. Cikk, 4. Cikk)

7/1989. (I. 15.) MT rendelet a Magyar Népköztársaság Kormánya

és a Belga-Luxemburgi Gazdasági Unió között a beruházások kölcsönös

elõsegítésérõl és védelmérõl szóló Megállapodás kihirdetésérõl (1.

Cikk, 3. Cikk)

1996. évi CIV. törvény a Magyar Köztársaság és a Bolgár

Köztársaság között a beruházások kölcsönös ösztönzésérõl és védelmérõl

Budapesten, 1994. június 8-án aláírt Megállapodás kihirdetésérõl (1.

Cikk, 3. Cikk)

33/1990. (VIII.30.) Korm.rendelet a Magyar Köztársaság

Kormánya és a Ciprusi Köztársaság Kormánya között a beruházások

kölcsönös ösztönzésérõl és védelmérõl szóló megállapodás

kihirdetésérõl (1. Cikk, 3. Cikk)

1996. évi CV. törvény a Magyar Köztársaság és a Cseh

Köztársaság között a beruházások ösztönzésérõl és kölcsönös védelmérõl

Prágában, 1993. január 14-én aláírt Megállapodás kihirdetésérõl (1.

Cikk, 2. Cikk, 3. Cikk)

6/1989. (I.15.) MT rendelet a Magyar Népköztársaság Kormánya

és a Dán Királyság Kormánya között a beruházások elõsegítésérõl és

kölcsönös védelmérõl szóló Megállapodás kihirdetésérõl (1. Cikk, 3.

Cikk)

91/1989.(VIII.17.) MT rendelet a Magyar Népköztársaság

Kormánya és a Finn Köztársaság Kormánya között a beruházások

védelmérõl szóló Megállapodás kihirdetésérõl (1. Cikk, 4. Cikk)

59/1987.(XI.29.) MT rendelet a Magyar Népköztársaság Kormánya

és a Francia Köztársaság Kormánya között a beruházások kölcsönös

elõsegítésérõl és védelmérõl szóló megállapodás kihirdetésérõl )1.

Cikk, 3. Cikk, 4. Cikk)

1993. évi XXXVIII. törvény a Magyar Népköztársaság Kormánya és

a Görög Köztársaság között a beruházások elõsegítésérõl és kölcsönös

védelmérõl Athénben, az 1989. évi május hó 26. napján aláírt

Megállapodás kihirdetésérõl (1. Cikk, 3. Cikk)

63/1988.(VIII.1.) MT rendelet a Magyar Népköztársaság és a

Holland Királyság között a beruházások elõsegítésérõl és kölcsönös

védelmérõl szóló Megállapodás kihirdetésérõl (1. Cikk, 3. Cikk)

1993. évi LXIV. törvény a Magyar Köztársaság Kormánya és

Izrael Állam Kormánya között a beruházások elõsegítésérõl és kölcsönös

védelmérõl Jeruzsálemben, az 1991. évi május hó 14. napján aláírt

Megállapodás kihirdetésérõl (1. Cikk, 2. Cikk, 3. Cikk)

1995. évi XXIII. törvény a Magyar Köztársaság Kormánya és

Kanada Kormánya között a beruházások ösztönzésérõl és kölcsönös

védelmérõl Ottawában, 1991. október 3-án aláírt Megállapodás

kihirdetésérõl (I. Cikk, III. Cikk)

1994. évi XCIV. törvény a Magyar Köztársaság és a Kinai

Népköztársaság között a beruházások elõsegítésérõl és kölcsönös

védelmérõl Budapesten, 1991. május 29. napján aláírt Megállapodás

kihirdetésérõl (1. Cikk, 3. Cikk)

46/1989.(V.31.) MT rendelet a Magyar Népköztársaság Kormánya

és a Koreai Köztársaság Kormánya között a beruházások elõsegítésérõl

és kölcsönös védelmérõl szóló Megállapodás kihirdetésérõl (1. Cikk, 3.

Cikk)

1994. évi XCV. törvény a Magyar Köztársaság és Kuvait Állam

között a beruházások elõsegítésérõl és kölcsönös védelmérõl Kuvaitban,

1989. november 8. napján aláírt Megállapodás kihirdetésérõl (1. Cikk,

2. Cikk, 3. Cikk)

1996. évi XCVI. törvény a Magyar Köztársaság és a Lengyel

Köztársaság között a beruházások kölcsönös elõsegítésérõl és

védelmérõl Budapesten, 1992. szeptember 23-án aláírt Megállapodás

kihirdetésérõl (1. Cikk, 4. Cikk)

1996. évi XCVII. törvény a Magyar Köztársaság és Malaysia

között a beruházások elõsegítésérõl és védelmérõl Kuala Lumpurban,

1993. február 19-én aláírt Megállapodás kihirdetésérõl (1. Cikk, 2.

Cikk, 3. Cikk)

5/1988.(II.12.) MT rendelet a Magyar Népköztársaság Kormánya

és Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királyság Kormánya között

a beruházások ösztönzésérõl és kölcsönös védelmérõl szóló megállapodás

kihirdetésérõl (1. Cikk, 2. Cikk, 3. Cikk)

1993. évi LXI. törvény a Magyar Köztársaság Kormánya és a

Norvég Királyság Kormánya között a beruházások ösztönzésérõl és

kölcsönös védelmérõl Oslóban, az 1991. évi április hó 80 napján aláírt

Megállapodás kihirdetésérõl (1. Cikk, 3. Cikk, 4. Cikk)

1988. évi 5. törvényerejû rendelet a Magyar Népköztársaság és

a Német Szövetségi Köztársaság között a beruházások elõsegítésérõl és

kölcsönös védelmérõl szóló szerzõdés kihirdetésérõl (1. Cikk, 3. Cikk)

30/1990.(VIII.21.) Korm.rendelet a Magyar Népköztársaság

Kormánya és az Olasz Köztársaság Kormánya között a beruházások

elõsegítésérõl és védelmérõl szóló Megállapodás és a hozzá csatlakozó

Jegyzõkönyv kihirdetésérõl (1. Cikk, 2. Cikk, 3. Cikk)

1996. évi XCVIII. törvény a Magyar Köztársaság és a Paraguayi

Köztársaság között a beruházások elõsegítésérõl és kölcsönös

védelmérõl Asunciónban, 1993. augusztus 11-én aláírt Megállapodás

kihirdetésérõl (1. Cikk, 3. Cikk)

1993. évi LXV. törvény a Magyar Köztársaság és a Spanyol

Királyság között a beruházások elõsegítésérõl és kölcsönös védelmérõl

Budapesten, az 1989. évi november hó 9. napján aláírt Megállapodás

kihirdetésérõl (1. Cikk, 3. Cikk)

89/1989.(VIII.5.) MT rendelet a Magyar Népköztársaság és a

Svájci Államszövetség között a beruházások kölcsönös elõsegítésérõl és

védelmérõl szóló megállapodás kihirdetésérõl (1. Cikk, 4. Cikk)

25/1987.(VII.28.) MT rendelet a Magyar Népköztársaság Kormánya

és a Svéd Királyság Kormánya között a beruházások elõsegítésérõl és

kölcsönös védelmérõl szóló megállapodás kihirdetésérõl (1. Cikk, 3.

Cikk, 4. Cikk)

12/1990.(VII.24.) Korm.rendelet a Magyar Népköztársaság és az

Osztrák Köztársaság között Budapesten, 1988. évi május hó 26. napján

aláírt, a beruházások elõsegítésérõl és védelmérõl szóló Megállapodás

kihirdetésérõl (1. Cikk, 3. Cikk)

135/1992. (X.1.) Korm. rendelet a Magyar Köztársaság Kormánya

és a Thaiföldi Királyság Kormánya között a beruházások ösztönzésérõl

és védelmérõl szóló Megállapodás kihirdetésérõl (1.Cikk, 4. Cikk)

1993. évi XXXIX. törvény a Magyar Népköztársaság Kormánya és

az Uruguayi Keleti Köztársaság Kormánya között a beruházások

elõsegítésérõl és kölcsönös védelmérõl Budapesten, az 1989. évi

augusztus hó 25. napján aláírt Megállapodás kihirdetésérõl (1. Cikk,

3. Cikk)

1996. évi CIII. törvény a Magyar Köztársaság és a Vietnami

Szocialista Köztársaság között a beruházások elõmozdításáról és

kölcsönös védelmérõl Budapesten, 1994. augusztus 26-án aláírt

Megállapodás kihirdetésérõl (1. Cikk, 2. Cikk, 3. Cikk)

A Megállapodást az Országgyûlés 98/1996. (XI.26.) számú

határozatával megerõsítette.

Megállapodás a Magyar Köztársaság és az Egyiptomi Arab

Köztársaság között a beruházások ösztönzésérõl és kölcsönös védelmérõl

(1. Cikk, 2. Cikk, 3. Cikk)

A Megállapodást az Országgyûlés 104/1995. (X.13.) számú

határozatával megerõsítette.

Megállapodás a Magyar Köztársaság Kormánya és az Indonéz

Köztársaság Kormánya között a beruházások ösztönzésérõl és védelmérõl

(I. Cikk, IV. Cikk)

A Megállapodást az Országgyûlés 2/1996. (II.09.) számú

határozatával megerõsítette.

Megállapodás a Magyar Köztársaság és a Kazah Köztársaság

között a beruházások ösztönzésérõl és kölcsönös védelmérõl (1. Cikk,

3. Cikk)

A Megállapodást az Országgyûlés 7/1996. (II.09.) számú

határozatával megerõsítette.

Megállapodás a Magyar Köztársaság és a Moldvai Köztársaság

között a beruházások ösztönzésérõl és kölcsönös védelmérõl (1. Cikk,

3. Cikk)

A Megállapodást az Országgyûlés 10/1996. (II.09.) számú

határozatával megerõsítette.

Megállapodás a Magyar Köztársaság és az Orosz Föderáció között

a beruházások ösztönzésérõl és kölcsönös védelmérõl (1. Cikk, 3. Cikk)

A Megállapodást az Országgyûlés 4/1996. (II.09.) számú

határozatával megerõsítette.

Megállapodás a Magyar Köztársaság és Románia között a

beruházások ösztönzésérõl és kölcsönös védelmérõl (1. Cikk, 3. Cikk)

A Megállapodást az Országgyûlés 39/1995. (IV.07.) számú

határozatával megerõsítette.

Megállapodás a Magyar Köztársaság és a Szlovák Köztársaság

között a beruházások ösztönzésérõl és kölcsönös védelmérõl (1. Cikk,

3. Cikk)

A Megállapodást az Országgyûlés 63/1992. (X.16.) számú

határozatával megerõsítette.

Megállapodás a Török Köztársaság és a Magyar Köztársaság

között a beruházások kölcsönös ösztönzésérõl és védelmérõl (1. Cikk,

3. Cikk)

A Megállapodást az Országgyûlés 104/1996. (XI.26.) számú

határozatával megerõsítette.

Megállapodás a Magyar Köztársaság és Ukrajna között a

beruházások elõsegítésérõl és kölcsönös védelmérõl (1. Cikk, 2. Cikk,

3. Cikk)

VI.

Az Alkotmány 7.§ (1) bekezdése kimondja, hogy " a Magyar

Köztársaság jogrendszere elfogadja a nemzetközi jog általánosan

elismert szabályait, biztosítja továbbá a nemzetközi jogi

kötelezettségek és a belsõ jog összhangját." Ezzel összefüggésben az

Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés b) pontja kimondja, hogy "hatályos

nemzetközi szerzõdésbõl eredõ kötelezettségekrõl, illetve az e

kötelezettségeket tartalmazó törvények tartalmáról" nem lehet országos

népszavazást tartani. Az Alkotmány ezen rendelkezése kizárja, hogy az

Országgyûlés döntési szuverenitását kívülrõl korlátozó tényezõk

összeütközésbe kerüljenek. Kizárja az Alkotmány, hogy az Országgyûlés

olyan helyzetbe kerüljön, amelyben az Országgyûlésre is kötelezõ

nemzetközi kötelezettség, illetve az ügydöntõ népszavazás

Országgyûlésre is kötelezõ, de egymásnak ellentmondó kötelezettsége

közül kelljen választani.

Mindezekre tekintettel a népszavazás kiírására irányuló

kezdeményezést az Országgyûlés

e l u t a s í t j a

Eleje Honlap