ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

H/5353..

Képviselõi önálló indítvány!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök úr!

Az alábbi országgyûlési határozati javaslatot nyújtom be az Országgyûlés

Házszabályának módosítására:

1998. évi sz. országgyûlési határozat

a Magyar Köztársaság Országgyûlésének Házszabályáról szóló

46/1994. (IX. 30.) országgyûlési határozat módosításáról

Az Országgyûlés az Alkotmány 68. §-ával, továbbá a nemzeti és etnikai

kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény 20. §-ában foglalt

rendelkezésekkel összhangban, biztosítandó a magyarországi nemzeti és etnikai

kisebbségek legitim képviselõinek részvételét a Magyar Országgyûlés

munkájában, az Országgyûlés Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30)

országgyûlési határozatot (a továbbiakban: Házszabály) a következõ

határozattal módosítja:

1. §

(1) A Házszabály 45. §-ának (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"45. § (1) A köztársasági elnök, a Kormány tagja, az Alkotmánybíróság elnöke,

a Legfelsõbb Bíróság elnöke, a legfõbb ügyész, az országgyûlési biztos, az

Állami Számvevõszék elnöke, az országos kisebbségi önkormányzat elnöke,

továbbá az általa benyújtott beszámoló országgyûlési vitája során az

Országgyûlés elõtt beszámolásra kötelezett részt vehet és felszólalhat az

Országgyûlés ülésén."

(2) A Házszabály 45. §-ának (5) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(5) Az Országgyûlés az (1) bekezdésben felsorolt személyeket - a köztársasági

elnök, az Alkotmánybíróság elnöke, a Legfelsõbb Bíróság elnöke és az országos

kisebbségi önkormányzat elnöke kivételével - kötelezheti az Országgyûlés

ülésén való megjelenésre.

2. §

(1) A Házszabály 50. § (3) bekezdése az alábbi mondattal egészül ki:

"A vitában elsõként jelentkezett független képviselõnek és elsõ országos

kisebbségi önkormányzati elnöknek valamennyi képviselõcsoport szólásra

jelentkezõ elsõ felszólalóját követõen, a második független képviselõnek

illetve országos kisebbségi önkormányzati elnöknek a képviselõcsoportok

második felszólalóját követõen kell szót adni."

(2) A Házszabály 50. § (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(4) A vita közben, korábbi felszólalással kapcsolatos észrevétel céljából

bármelyik képviselõ vagy az országos kisebbségi önkormányzat elnöke kétperces

hozzászólásra kérhet szót. A felszólalást az elnök engedélyezi."

3. §

A Házszabály 51. § (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(4) Rendkívüli ügyben az ülésnap napirendi pontjainak tárgyalása után - az

(1) bekezdésben meghatározott módon - bármely képviselõ vagy országos

kisebbségi önkormányzat elnöke felszólalásra jelentkezhet."

4. §

A Házszabály 52. § (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(1) A napirendet vagy a tárgyalt napirendi pontot érintõen bármelyik

képviselõ vagy bármely országos kisebbségi önkormányzat elnöke bármikor, három

percre szót kérhet és ügyrendi javaslatot tehet. Az ügyrendi javaslat

elhangzása után képviselõcsoportonként legfeljebb egy képviselõ, továbbá az

elsõként szólásra jelentkezõ független képviselõ és az elsõként szólásra

jelentkezõ országos kisebbségi önkormányzati elnök hozzászólása

engedélyezhetõ, egyébként az Országgyûlés vita nélkül határoz."

5. §

A Házszabály 53. § (3) bekezdése (d) pontja helyébe az alábbi szöveg lép:

"d) a kormánypárti, illetve az ellenzéki képviselõk között az idõkeret felét a

képviselõcsoportok között egyenlõen, a másik felét - az ellenzéki képviselõk

közé számítva a független képviselõket és az országos kisebbségi

önkormányzatok elnökeit is - a képviselõk számával arányosan kell felosztani,

csoportonként legkevesebb harminc percet biztosítva;"

6. §

A Házszabály 68. § (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(2) A bizottsági ülésen az elõterjesztõ és a tárgyalt napirendi ponthoz

módosító javaslatot (kapcsolódó módosító javaslatot) benyújtó képviselõ

illetve országos kisebbségi önkormányzati elnök tanácskozási joggal vehet

részt. Más képviselõ vagy országos kisebbségi önkormányzati elnök számára a

bizottság

szótöbbséggel hozzászólási jogot adhat. Tanácskozási joggal vehet részt az

országos kisebbségi önkormányzat elnöke az Országgyûlés alkotmányügyi,

költségvetési, valamint emberjogi és kisebbségi kérdésekkel foglalkozó

bizottságának ülésein, ha azok a kisebbségek ügyeivel foglalkozó napirendi

pontot tárgyalnak."

7. §

(1) A Házszabály 85. § (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(2) Törvényjavaslatot

a) a köztársasági elnök,

b) a Kormány,

c) az országgyûlési bizottság,

d) a képviselõ,

e) az országos kisebbségi önkormányzat elnöke

nyújthat be."

(2) A Házszabály 88. § (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(2) Nyilatkozat-tervezetet a 85. § (2) bekezdésének (b)-(e) pontjában

felsoroltak terjeszthetnek elõ."

8. §

A Házszabály 91. § (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(1) Az országgyûlési képviselõ és az országos kisebbségi önkormányzat elnöke

az Alkotmányban meghatározottakhoz - a feladatkörükbe tartozó minden ügyben -

felvilágosítás kérése céljából kérdést nyújthat be."

9. §

A Házszabály 94. § (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(1) A törvényjavaslathoz, a határozati javaslathoz és a politikai

nyilatkozat-tervezethez az Országgyûlés bizottsága, az országgyûlési képviselõ

és az országos kisebbségi önkormányzat elnöke - a Házszabályban meghatározott

kivételekkel - módosító javaslatot nyújthat be."

10. §

(1) A Házszabály 98. § (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(3) A képviselõ illetve az országos kisebbségi önkormányzat elnöke által

benyújtott törvényjavaslat csak abban az esetben kerül az Országgyûlés

tárgysorozatára, ha azt a kijelölt bizottság támogatja."

(2) A Házszabály 98. § (4) bekezdésének elsõ mondata helyébe az alábbi szöveg

lép:

"(4) A képviselõ vagy országos kisebbségi önkormányzat elnöke által benyújtott

törvényjavaslatot az Országgyûlés elnöke kiadja a kijelölt bizottságnak, amely

harminc napon belül - ha a képviselõ illetve országos kisebbségi önkormányzat

elnöke sürgõs tárgyalást kért, nyolc napon belül - határoz az indítvány

tárgysorozatba vételérõl."

11. §

A Házszabály 101. § (3) bekezdése harmadik mondata helyébe az alábbi szöveg

lép:

"Ezek után a ki nem jelölt, de a törvényjavaslat által hatáskörében érintett

bizottság elnöke (elõadója), majd a képviselõcsoportok tagjai, s ezt követõen

a független képviselõk és az országos kisebbségi önkormányzatok elnökei

szólalhatnak fel."

12. §

A Házszabály 118. § (1) bekezdésének c) pontja helyébe az alábbi rendelkezés

lép:

"c) kérdés esetében a képviselõnek illetve az országos kisebbségi önkormányzat

elnökének viszontválaszra nincs joga, és az Országgyûlés a válasz

elfogadásáról nem határoz;"

13. §

Ez az országgyûlési határozat a kihirdetését követõ országgyûlési

képviselõválasztás nyomán megalakuló Országgyûlés megalakulásakor lép

hatályba.

I n d o k o l á s

Általános indokolás

Az 1994 júliusában elfogadott kormányprogram kimondja: "A kormány az

érintettekkel egyeztetve meg kívánja teremteni azt az intézményes formát,

amely az alkotmánnyal összhangban lehetõvé teszi a kisebbségek legitim

képviselõinek bekapcsolódását az Országgyûlés munkájába." A kormány által

T/5233.. számon benyújtott törvényjavaslat ezt kisebbségi országgyûlési

képviselõk választásával próbálja megoldani. Az e törvényjavaslatban foglalt

megoldás azonban aligha felel meg a magyar választási rendszer - és általában

a modern demokráciák választási rendszereinek - alkotmányos alapelveinek és a

parlamentarizmus mûködési elveinek. Indokolt ezért más, az Országgyûlés

szerkezetét nem érintõ megoldást találni. A javaslat ilyen megoldással

szolgál: az Országgyûlés Házszabályába iktat olyan, egymással összefüggõ

rendelkezéseket, amelyek lehetõvé teszik, hogy a kisebbségek legitim

képviselõi, az országos kisebbségi önkormányzatok elnökei intézményesen részt

vehessenek az Országgyûlés munkájában: jelen lehessenek az Országgyûlés és az

országgyûlési bizottságok ülésein, az országgyûlési képviselõkhöz hasonló

módon ott felszólalhassanak, önálló indítványokat és módosító javaslatokat

nyújthassanak be, kérdéseket intézhessenek mindazokhoz, akikhez a képviselõk

kérdéseket intézhetnek. Megvalósul tehát az a követelmény, hogy a kisebbségi

szempontok, problémák az Országgyûlés nyilvánossága elõtt hangot kapjanak.

Ugyanakkor az országos kisebbségi önkormányzatok elnökei nem országgyûlési

képviselõk, nem szavaznak az Országgyûlésben, nem tagjai a bizottságoknak, nem

interpellálhatják a kormány tagjait és az Alkotmányban rmeghatározott további

tisztségviselõket. Megjelenésük az Országgyûlésben így nem érinti az

Országgyûlés létszámát, a pártok és frakciók Országgyûlésen belüli arányait,

az országgyûlési döntéshozatalt. Így sem a kormány, sem a pártok nem

érdekeltek abban, hogy megnyerjék maguknak a kisebbségeket képviselõ személyek

jóindulatát, támogatását.

Az 1. §-hoz

A javaslat az országos kisebbségi önkormányzatok elnökeit is felveszi azok

közé, akik részt vehetnek és felszólalhatnak az Országgyûlés ülésein.

A 2. §-hoz

A javaslat szabályozza, hogy az Országgyûlés vitáiban az országos kisebbségi

önkormányzatok elnökei a frakciók szónokai és a független képviselõk után,

körökben kaphatnak szót.

A 3. §-hoz

A javaslat az országos kisebbségi önkormányzatok elnökei számára a

képviselõkhöz hasonlóan biztosítja a napirend utáni felszólalás jogát.

Napirend elõtt nem szólalhatnak fel, hiszen napirend elõtt a képviselõk sem,

hanem csak a képviselõcsoportok vezetõi szólalhatnak fel.

A 4. §-hoz

A javaslat az országos kisebbségi önkormányzatok elnökei számára biztosítja az

ügyrendi javaslattétel jogát, valamint a részvétel lehetõségét az ügyrendi

vitában.

Az 5. §-hoz

A javaslat kimondja, hogy idõkeretes tárgyalás esetén az országos kisebbségi

önkormányzatok elnökeinek beszédidejét a független képviselõk beszédidejéhez

hasonlóan kell számításba venni.

A 6. §-hoz

A javaslat lehetõvé teszi, hogy az országos kisebbségi önkormányzatok elnökei

a nem bizottsági tag képviselõkhöz hasonlóan vehessenek részt a bizottságok

ülésein, továbbá tanácskozási joggal vehessenek részt az alkotmányügyi,

költségvetési és emberjogi és kisebbségi bizottság ülésein, ha azok kisebbségi

ügyeket tárgyalnak.

A 7. §-hoz

A javaslat lehetõvé teszi, hogy az országos kisebbségi önkormányzatok elnökei

törvényjavaslatot, országgyûlési határozati javaslatot és politikai

nyilatkozat-tervezetet terjeszthessenek az Országgyûlés elé.

A 8. §-hoz

A javaslat lehetõvé teszi, hogy az országos kisebbségi önkormányzatok elnökei

a képviselõkhöz hasonlóan az Alkotmányban meghatározottaknak kérdést

tehessenek fel.

A 9. §-hoz

A javaslat lehetõvé teszi, hogy az országos kisebbségi önkormányzatok elnökei

az indítványokhoz módosító javaslatokat nyújtsanak be.

A 10-12. §-hoz

A javaslat a korábbi módosításokat vezeti végig a Házszabály egyes

rendelkezésein.

A 13. §-hoz

A javaslat a házszabály-módosítás hatályba lépésérõl oly módon intézkedik,

hogy azt a következõ Országgyûlés megalakulásához köti.

Budapest, 1998. január 15.

Bauer Tamás

SZDSZ

Eleje Honlap