MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/ 5381. számú

t ö r v é n y j a v a s l a t

a helyi önkormányzatok 1998. évi új címzett támogatásáról

Elõadó:

Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1998. január

1998. évi .............törvény

a helyi önkormányzatok 1998. évi új címzett támogatásáról

Az Országgyûlés a helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl

szóló, többször módosított 1992. évi LXXXIX. törvény 3. §-ában foglaltak

alapján a helyi önkormányzatok 1998. évi új címzett támogatásáról a következõ

törvényt alkotja:

1. §

A helyi önkormányzatok részére a támogatás szempontjából új beruházásaikhoz az

1998-ban és az azt követõ években járó címzett támogatást önkormányzatonként

és beruházásonként az 1. számú melléklet tartalmazza.

2. §

Nem részesülnek címzett támogatásban a 2. számú mellékletben felsorolt

önkormányzati beruházások.

3. §

Ez a törvény a kihirdetését követõ nyolcadik napon lép hatályba.

INDOKOLÁS

a helyi önkormányzatok 1998. évi új címzett támogatásáról szóló

törvényjavaslathoz

A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló - többször

módosított - 1992. évi LXXXIX. törvény alapján az 1998. évi új induló címzett

támogatások körében az önkormányzatok támogatási igényüket 1997. november 14-

ig nyújthatták be. Ezen idõpontig 250 db igény érkezett be, amelyek összesen

102,8 milliárd forint címzett támogatási igényt tartalmaznak: ebbõl az 1998.

évi támogatási ütem 14,1 milliárd forint.

1998-ban a költségvetési törvény 42,8 milliárd forint címzett és céltámogatási

elõirányzatot tartalmaz. A rendelkezésre álló összeg közel 68 %-át (29

milliárd forintot) leköt a már folyamatban lévõ beruházások támogatási igénye.

Az 1998. évi elõirányzatból az új induló címzett és céltámogatásokra tehát

13,8 milliárd forint fordítható. Ezen pénzügyi lehetõségek keretei között az

1998. évben induló beruházások címzett támogatásának 1998. évi támogatási

ütemére 3 milliárd forint fordítható.

A helyi önkormányzatok által benyújtott 1998. évi új címzett támogatási

igények feldolgozásakor és a támogatási javaslat kidolgozása során általános

szempontok voltak a következõk:

· kötelezõ önkormányzati feladat elvégzését szolgálja a beruházás,

· a beruházás a központi források hatékony felhasználásával valósuljon meg,

a költségtakarékosság követelményeinek megfelelõen,

· a közösen ellátott feladatok, a területi szolgáltatásokat végzõ

intézmények elõnyben részesüljenek,

· az igénybenyújtó önkormányzat anyagi erõihez mérten saját forrást is

felhasználjon a beruházás megvalósításához.

A benyújtott igények, valamint a feldolgozás eredményeképpen a törvényi

feltételeknek megfelelõ, támogatásra javasolt 1998. évi új címzett támogatási

igények fõbb adatai a következõk:

Benyújtott Támogatásra javasolt

Megnevezés címzett támogatási igények

darab- 1998.évi darab- 1998. évi

száma támogatás száma támogatás

összege összege

(millió Ft) (millió Ft)

Vízgazdálkodás 52 743 33 500

Egészségügyi és szociális ellátás 48 8561 19 1400

Oktatás és kulturális szolgáltatás 150 4795 65 1100

Ö s s z e s e n : 250 14099 117 3000

RÉSZLETES INDOKOLÁS

1. §-hoz

A törvényjavaslat 1. számú melléklete tartalmazza a helyi önkormányzatok

részére a támogatás szempontjából új induló és támogatásra javasolt

beruházásaikhoz az 1998-ban és az azt követõ években járó támogatás összegét,

a beruházás összköltségét és a beruházás finanszírozásába bevont saját forrást

önkormányzatonkénti és beruházásonkénti részletezésben. E mellékletbe azok az

igények kerülhettek, amelyek az igénybevétel jogszabályi feltételeinek minden

szempontból megfeleltek és a beruházások szervesen beleilleszkednek a szakmai

fejlesztési programokba.

A támogatásra javasolt 117 igény révén együttesen mintegy 44 milliárd forint

értékû beruházás valósulhat meg, amibõl 35 milliárd forint a címzett támogatás

összege.

A 117 db beruházásból 33 db a vízgazdálkodási ágazatban, 19 db az egészségügyi

és szociális ellátás, 65 db pedig az oktatás és kulturális szolgáltatás

területén eredményezheti a lakosság ellátottságának javulását.

Az egyes ágazatokban a javasolt támogatással megvalósítandó beruházások fõbb

jellemzõi a következõk:

1. Vízgazdálkodásban a javasolt beruházások ellátatlan települések,

külterületi lakott helyek egészséges ivóvíz ellátását, valamint a legsürgetõbb

ivóvízminõség javítási feladatok megoldását teszik lehetõvé. Az egyre

gyakoribb viharkárok megelõzése érdekében a támogatásra javasolt körbe

kerültek a belterületi vízrendezésre benyújtott legfontosabb és a jogszabályi

feltételeknek megfelelõ igények.

2. Az egészségügyi ellátásnál javasolt kórházrekonstrukciók célja a korszerûbb

ellátás megvalósítása. A beruházások nem járnak ágyszám növeléssel. A

támogatásra javasolt rekonstrukciók - a kivitelezési és mûködési

költségmegtakarítás elvének fokozott érvényesítése következtében - nem

eredményeznek mûködési többletkiadást.

3. A szociális ellátás területén javasolt beruházások az idõskorúak és a

pszichiátriai betegek szakmai irányelveknek megfelelõ ápoló-gondozó otthonban

történõ elhelyezésének mennyiségi és minõségi fejlesztését szolgálják.

4. Az oktatási és kulturális szolgáltatásnál javasolt beruházások

kiválasztásánál elsõbbséget kaptak a halaszthatatlan rekonstrukciós

munkálatok, az egyedi, speciális képzési profilú, nagy vonzáskörzettel

rendelkezõ középfokú oktatási intézmények és a kistelepüléseken elsõsorban a

többfunkciós létesítmények fejlesztései.

2. §-hoz

A törvényjavaslat 2. számú melléklete tartalmazza az elutasításra javasolt 133

db címzett támogatási igény önkormányzatonkénti részletezését.

A támogatásra nem javasolt igények egy része - szakmai indokoltságuk ellenére

- nem elégíthetõ ki a támogatási lehetõségek szûkös volta miatt. Az igények

másik része azért nem javasolható támogatásra, mert az igénybejelentés nem

felelt meg a jogszabályi feltételeknek. Az elutasításnak ezen indokait a

törvényjavaslat beruházásonként tartalmazza.

Eleje Honlap