1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/5383.. számú

törvényjavaslat

a büntetõ jogszabályok módosításáról

elõadó:

Dr. Vastagh Pál

igazságügy-miniszter

Budapest, 1998. január

1998. évi ... törvény

a büntetõ jogszabályok módosításáról

1. §

A Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény (Btk.) a következõ

91/A. §-sal egészül ki:

"91/A. § A büntetés végrehajtásának kegyelembõl történt felfüggesztése

esetén a végrehajtás elrendelésére a felfüggesztett büntetés végrehajtására

vonatkozó rendelkezést (91. § (1) bek. b) és c) pontja és (3) bek.)

megfelelõen alkalmazni kell."

2. §

A Btk. XII. Fejezete a következõ II. Címmel egészül ki, és az eredeti II.

Cím számozása III. Címre változik:

"II. Cím

AZ EGÉSZSÉGÜGYI BEAVATKOZÁS, AZ ORVOSTUDOMÁNYI KUTATÁS RENDJE ÉS AZ

EGÉSZSÉGÜGYI ÖNRENDELKEZÉS ELLENI BÛNCSELEKMÉNYEK

Beavatkozás az emberi génállományba

173/A. §

(1) Aki az emberi génállományon, magzati génállományon, illetõleg emberi

embrió génállományán a génállomány megváltoztatására irányuló beavatkozást

végez, bûntettet követ el, és öt évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.

(2) A büntetés két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztés, ha az (1)

bekezdés szerinti beavatkozás az emberi génállomány, a magzati génállomány,

illetõleg az embrió génállományának megváltozását idézi elõ.

(3) Nem büntethetõ az (1)-(2) bekezdésben meghatározott cselekmény miatt,

aki a beavatkozást az egészségügyrõl szóló törvényben meghatározott célból

hajtja végre.

Emberi ivarsejt tiltott felhasználása

173/B. §

(1) Aki halottból vagy halott magzatból származó ivarsejtet az

egészségügyrõl szóló törvényben meghatározott emberi reprodukcióra irányuló

különleges eljárásra használ fel, bûntettet követ el, és öt évig terjedõ

szabadságvesztéssel büntetendõ.

(2) Aki emberi ivarsejt tiltott felhasználására irányuló elõkészületet

követ el, vétség miatt két évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.

Születendõ gyermek nemének megválasztása

173/C. §

(1) Aki a születendõ gyermek nemének megválasztására irányuló

beavatkozást végez, bûntettet követ el, és öt évig terjedõ szabadságvesztéssel

büntetendõ.

(2) Nem büntethetõ az (1) bekezdésben meghatározott cselekmény miatt, aki

a beavatkozást az egészségügyrõl szóló törvényben meghatározott célból hajtja

végre.

Emberen végezhetõ kutatás szabályainak megszegése

173/D. §

Aki emberen orvostudományi kutatást az egészségügyrõl szóló törvényben

meghatározott engedély nélkül, vagy az engedélytõl eltérõen végez, bûntettet

követ el, és öt évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.

Embrióval vagy ivarsejttel végezhetõ kutatás

szabályainak megszegése

173/E. §

(1) Aki emberi embrión vagy ivarsejten az egészségügyrõl szóló törvényben

meghatározott engedély nélkül vagy az engedélytõl eltérõen orvostudományi

kutatást végez, vagy emberi embriót kutatási célból hoz létre, bûntettet követ

el, és öt évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.

(2) Aki

a) emberi embriót állat szervezetébe átültet,

b) emberi és állati ivarsejtet egymással megtermékenyít,

c) olyan emberi embriót, amellyel kutatást végeztek, emberi szervezetbe

beültet,

d) kutatáshoz felhasznált emberi ivarsejtet emberi reprodukcióra

felhasznál,

e) emberi megtermékenyítéshez, illetõleg embrióbeültetéshez nem emberi

ivarsejtet, illetõleg embriót használ fel,

f) emberi embriót több emberi embrió, vagy állati embrió létrehozatalára

használ fel,

bûntettet követ el, és két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztéssel

büntetendõ.

(3) Aki a (2) bekezdésben meghatározott bûncselekményre irányuló

elõkészületet követ el, vétség miatt két évig terjedõ szabadságvesztéssel

büntetendõ.

173/F. §

(1) Aki emberi embrión az embrió génállományának megváltoztatására

irányuló kutatást végez, bûntettet követ el, és öt évig terjedõ

szabadságvesztéssel büntetendõ.

(2) Aki

a) emberi embriót a fogamzással kialakult tulajdonságoktól eltérõ,

illetõleg további sajátosságokkal rendelkezõ egyed létrehozatalára használ

fel,

b) emberi embrió sejtjeit szétválasztja,

bûntettet követ el, és két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztéssel

büntetendõ.

(3) Aki a (2) bekezdésben meghatározott bûncselekményre irányuló

elõkészületet követ el, vétség miatt két évig terjedõ szabadságvesztéssel

büntetendõ.

(4) Nem büntethetõ az (1)-(3) bekezdésben meghatározott cselekmény miatt,

aki azt az egészségügyrõl szóló törvényben meghatározott célból hajtja végre.

173/G. §

(1) Aki orvostudományi kutatás vagy beavatkozás során egymással

genetikailag megegyezõ emberi egyedeket hoz létre, bûntettet követ el, és öt

évtõl tíz évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.

(2) Aki az (1) bekezdésben meghatározott bûncselekményre irányuló

elõkészületet követ el, bûntett miatt három évig terjedõ szabadságvesztéssel

büntetendõ.

Egészségügyi önrendelkezési jog megsértése

173/H. §

(1) Aki beleegyezéshez, hozzájáruláshoz, illetõleg tájékoztatáshoz

kötött,

a) az emberi génállomány megváltoztatásával, illetõleg az embrió

génállományának megváltoztatásával, az emberi reprodukcióval vagy a születendõ

gyermek nemének megválasztásával kapcsolatos egészségügyi beavatkozást,

b) emberen, embrióval vagy ivarsejttel végezhetõ orvostudományi kutatást,

c) az átültetés céljából végzett szerv- vagy szövetkivételt, illetõleg

szerv- vagy szövetátültetést

a jogosult beleegyezése, illetõleg hozzájárulása nélkül végez, vagy a

jogszabályban elõírt tájékoztatást elmulasztja, bûntettet követ el, és három

évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.

(2) Az (1) bekezdés szerint büntetendõ, aki tiltakozó nyilatkozat

ellenére halottból szervet, illetõleg szövetet távolít el.

(3) Aki a beleegyezéshez, illetõleg hozzájáruláshoz kötött, az (1)

bekezdés szerinti egészségügyi beavatkozást, orvostudományi kutatást, szerv-

vagy szövetkivételt, illetõleg szerv- vagy szövetátültetést gondatlanságból a

jogosult beleegyezése, illetõleg hozzájárulása nélkül végez, vétség miatt egy

évig terjedõ szabadságvesztéssel, közérdekû munkával vagy pénzbüntetéssel

büntetendõ.

(4) Az (1)-(3) bekezdésben meghatározott bûncselekmény elkövetõje

magánindítványra büntethetõ, kivéve ha azzal összefüggõen nem magánindítványra

büntetendõ bûncselekményt is elkövet. A (2) bekezdés esetén a magánindítványt

az egészségügyrõl szóló törvényben meghatározott, nyilatkozatra jogosult

személy terjesztheti elõ.

Emberi test tiltott felhasználása

173/I. §

(1) Aki emberi gént, sejtet, ivarsejtet, embriót, szervet, szövetet,

halott testét vagy annak részét jogellenesen megszerez, vagyoni haszonszerzés

végett forgalomba hoz, vagy azzal kereskedik, bûntettet követ el, és három

évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.

(2) A büntetés öt évig terjedõ szabadságvesztés, ha az (1) bekezdésben

meghatározott bûncselekményt gyógyintézet alkalmazottja a foglalkozása körében

követi el.

(3) A büntetés az (1) bekezdés esetén öt évig, a (2) bekezdés esetén két

évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztés, ha a bûncselekményt

a) üzletszerûen,

b) bûnszövetségben

követik el.

(4) Aki az emberi test tiltott felhasználására irányuló elõkészületet

követ el, vétség miatt az (1) bekezdés esetén egy évig terjedõ

szabadságvesztéssel, közérdekû munkával vagy pénzbüntetéssel, a (2) bekezdés

esetén két évig terjedõ szabadságvesztéssel, közérdekû munkával vagy

pénzbüntetéssel büntetendõ."

3. §

A Btk. a következõ alcímmel és 277/A. §-sal egészül ki:

"Egyedi azonosító jel meghamisítása

277/A. § (1) Aki

a) egyedi azonosító jelet eltávolít, vagy egyéb módon meghamisít,

b) olyan dolgot szerez meg, vagy használ fel, amelynek egyedi azonosító

jele hamis, hamisított, illetõleg amelynek egyedi azonosító jelét

eltávolították,

büntettet követ el, és három évig terjedõ szabadságvesztéssel büntetendõ.

(2) A büntetés öt évig terjedõ szabadságvesztés, ha az (1) bekezdésben

meghatározott bûncselekményt

a) üzletszerûen,

b) bûnszövetségben

követik el.

(3) A büntetés két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztés, ha az (1)

bekezdés szerinti bûncselekményt bûnszervezet tagjaként követik el."

4. §

A Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény hatálybalépésérõl

és végrehajtásáról szóló 1979. évi 5. törvényerejû rendelet (Btké.) a

következõ alcímmel és 25/A. §-sal egészül ki:

"Az egyedi azonosító jel fogalma

25/A. § A Btk. 277/A. §-ának alkalmazása szempontjából egyedi azonosító

jel: az olyan dolognak, amelynek a birtoklását vagy rendeltetésszerû

használatát jogszabály hatósági engedélyhez köti, a gyártónak vagy a

hatóságnak a dolgon, illetõleg annak alkotórészén alkalmazott, egyedi

azonosításra szolgáló jelölése."

5. §

A büntetõ eljárásról szóló 1973. évi I. törvény (Be.) 25. §-ának g)

pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(A megyei bíróság hatáskörébe tartoznak:)

"g) az egészségügyi beavatkozás, az orvostudományi kutatás rendje és az

egészségügyi önrendelkezés elleni bûncselekmények (Btk. XII. Fejezet II.

Cím),"

6. §

A Be. a következõ alcímmel és 373/A. §-sal egészül ki:

"Pártfogó felügyelet utólagos elrendelése

373/A. § (1) A bíróság a pártfogó felügyelet elrendelésérõl utólag

határoz, ha errõl a jogerõs ítélet nem rendelkezett; vagy a szabadságvesztés

végrehajtását kegyelembõl próbaidõre felfüggesztették, és az elítélt visszaesõ

(Btk. 82. § (1) bek.).

(2) A bíróság a pártfogó felügyelet elrendelése elõtt beszerzi az ügyész

indítványát. A bíróság tárgyalást tart, ha külön magatartási szabályok (Btk.

82. § (6) bek.) elõírása látszik szükségesnek, illetõleg a külön magatartási

szabályok elõírását az ügyész indítványozza."

7. §

(1) E törvény a (2) bekezdésben írt kivételekkel a kihirdetést követõ

hónap tizenötödik napján lép hatályba.

(2) E törvény 2. és 5. §-a 1998. július 1-jén lép hatályba.

INDOKOLÁS

Általános Indokolás

1. Az Alkotmánybíróság 31/1997. (V. 16.) AB határozatában megállapította,

hogy nincs törvényben szabályozva: az egyéni kegyelem milyen feltételek esetén

veszti hatályát, milyen feltételek esetén és milyen eljárásban kell a

büntetés, vagy annak hátralevõ része végrehajtásáról rendelkezni, ha a

köztársasági elnök a büntetés végrehajtását kegyelembõl próbaidõre

felfüggeszti és nem rendelkezik a büntetés elengedésének vagy mérséklésének

feltételeirõl.

A Javaslat, pótolva a törvényi szabályozás hiányát, egyértelmûvé teszi,

hogy a büntetés kegyelembõl történt felfüggesztése esetén a büntetés

végrehajtásának utólagos elrendelésére ugyanazokat az általános szabályokat

kell alkalmazni, melyeket a Btk. a felfüggesztett büntetés végrehajtásának

elrendelésére ír elõ.

Függetlenül attól, hogy az Országgyûlés tárgyalja a büntetõeljárásról

szóló T/5013.. számú törvényjavaslatot, a büntetés kegyelembõl történõ

felfüggesztése esetén a végrehajtás elrendelésére vonatkozó szabályokkal

összefüggésben szükséges a hatályban lévõ 1973. évi I. törvény módosítása is.

2.a) Az egészségügyrõl szóló 1997. évi CLIV. törvény (a továbbiakban:

Eütv.) VIII. Fejezete tartalmazza az emberen végzett orvostudományi kutatások

szabályait, a IX. Fejezet szabályozza az emberi reprodukcióra irányuló

különleges eljárásokat, az embriókkal és az ivarsejtekkel végzett kutatásokat,

a XI. Fejezet pedig a szerv- és szövetátültetés szabályait.

A modern orvostudomány fejlõdése olyan távlatokat nyit meg az

orvosbiológiai kutatások, illetõleg a genetika elõtt, amelyek a hagyományos

orvoslásban ismeretlenek voltak. Ugyanakkor nem csak a gyógyítás és a kutatás

lehetõségei tágultak ki, de ezzel együtt annak veszélye is fennáll, hogy

ezeket a modern orvosbiológiai eszközöket visszaélésszerûen alkalmazzák,

illetõleg a nem kívánt célok érdekében használják fel.

Az ezekkel az eszközökkel történõ visszaélés beláthatatlan

következményekkel járhat, a természet rendjébe történõ mesterséges beavatkozás

hatalmas károkat is okozhat.

Az Eütv. részletesen meghatározza az ilyen eljárások, kutatási módszerek

elvégzésének szakmai szabályait, és szigorú feltételekhez köti ezek

gyakorlását.

2.b) Több szempontból is indokolt tehát, hogy az Eütv. VIII-IX. és XI.

Fejezetében foglalt szakmai szabályok megszegése büntetõjogi fenyegetettséget

kapjon. Indokolttá teszi ezt a szakmai szabályok által határolt eljárásoknak a

fokozott veszélyessége és a szabályok megszegése esetén beállható

következmények súlyossága is. Figyelemmel kell lenni arra is, hogy az

önrendelkezési jog ezeknél az eljárásoknál, gyógyítási módoknál fokozottabban

kell, hogy érvényesüljön, és ha ilyen eljárásra az önrendelkezési jog

megsértésével kerül sor, olyan alkotmányos alapjog sérült, amelyre a

büntetõjog eszközeivel kell válaszolni.

A tényállások megszerkesztésénél az Eütv. VIII-IX. és XI. Fejezetét

lehetett alapul venni, de figyelemmel kellett lenni az Európa Tanács

Miniszteri Bizottsága által 1996. november 19-én elfogadott Egyezményre az

emberi jogokról és a biomedicináról (továbbiakban: Egyezmény), amely 2.

cikkében leszögezi: "az emberi lény érdeke és jóléte elsõbbséget kell élvezzen

a társadalom vagy a tudomány puszta érdekével szemben".

3. A gépkocsilopások elleni hatékonyabb fellépés lehetõségének

megteremtése érdekében a Javaslat új bûncselekményt iktat be a Btk.-ba, az

egyedi azonosító jel meghamisítása tényállását. Ezzel összefüggésben

szükségessé válik a Btk. hatálybalépésérõl és végrehajtásáról szóló 1979. évi

5. törvényerejû rendelet módosítása is.

Részletes Indokolás

Az 1. §-hoz

1. A büntetés végrehajtását kizárja a kegyelem (Btk. 66. § c) pont). A

köztársasági elnök kegyelmi elhatározása vonatkozhat a kiszabott végrehajtandó

büntetés mérséklésére és elengedésére, illetõleg a büntetés végrehajtásának

felfüggesztésére. A kegyelmi jogkör a hatályos jog keretei között

gyakorolható, ami azt is jelenti, hogy a kegyelem által mellõzött szankció

helyett csak a hatályos kódex által ismert szankció állapítható meg.

Ha a kegyelmi elhatározás az eredetileg végrehajtandó büntetés

végrehajtásának felfüggesztésére vonatkozik, akkor ez a döntés nem terjed ki a

büntetés elengedésének szándékára, mert különben a kegyelmi döntés ez utóbbit

tartalmazná. A kegyelmi döntésnek nem kell szükségképpen tartalmaznia

rendelkezést a kegyelembõl felfüggesztett büntetés végrehajtására. A kegyelmi

jogkör gyakorlója természetesen nincs elzárva attól, hogy - a hatályos jog

keretei között - a kegyelembõl felfüggesztett büntetés végrehajtásáról is

rendelkezzen.

2. A Btk. 82. § (1) bekezdése rendelkezik arról, hogy a szabadságvesztés

végrehajtásának felfüggesztése esetén a visszaesõ pártfogó felügyelet alatt

áll. A Btk. 91. §-a meghatározza, hogy mikor kell a felfüggesztett büntetést

végrehajtani. E rendelkezések érvényesülését értelemszerûen a kegyelmi döntés

nem érinti, hiszen e rendelkezések a felfüggesztett büntetés végrehajtásának a

Btk. által kötelezõen meghatározott elõírásai.

A kegyelmi döntés nyilvánvalóan nem érinti a büntetéshez fûzõdõ más

hátrányos jogkövetkezményeket sem, így nem hoz létre változást a visszaesõre

vonatkozó Btk. szabályok érvényesülését illetõen.

Ugyanakkor a Btk. 91. § rendelkezései közül értelemszerûen a 91. § (1)

bekezdésének a) pontja nem alkalmazható, hiszen - a kegyelmi döntés

természetébõl adódóan - szóba sem jöhet, hogy a büntetés felfüggesztése kizáró

ok ellenére történt.

A 2. §-hoz

1. Az Eütv-vel összefüggõ, az egészségügyi beavatkozás, orvostudományi

kutatás rendje és az egészségügyi önrendelkezés elleni bûncselekmények

tényállásait a Btk. rendszerébe a személy elleni bûncselekményekrõl szóló XII.

Fejezetbe lehet beilleszteni, figyelemmel arra, hogy az új bûncselekmények

jogi tárgya egyfelõl az egészségügyi beavatkozások és az orvostudományi

kutatások rendje, másfelõl azonban nagyon szoros kapcsolatot lehet kimutatni a

hagyományos személy elleni bûncselekményekkel is e tényállások kapcsán. A Btk.

XII. Fejezetének I. Címe az élet, testi épség és egészség elleni

bûncselekményeket tartalmazza, jelenlegi II. Címe pedig a szabadság és emberi

méltóság elleni cselekményeket. Figyelemmel arra, hogy az orvostudományi

kutatások, illetõleg az emberi reprodukcióra vonatkozó különleges eljárások

nemcsak a büntetõjogi értelemben vett személyt, hanem a büntetõjogilag

embernek nem minõsülõ magzatot és embriót is érintik, a XII. Fejezet egy új

II. Címmel egészül ki, és a jelenlegi II. Cím számozása III. Címre változik.

Ezzel a technikával jelezni lehet, hogy az e tényállások által oltalmazott

jogvédte érdek, jogi tárgy szélesebb a büntetõjogi értelemben vett emberi

életnél, testi épségnél, egészségnél, illetõleg szabadságnál és emberi

méltóságnál.

2. Az emberi génállományba történõ beavatkozás bûncselekményének jogi

tárgya az emberi génállomány, illetõleg a magzat, vagy az emberi embrió

génállománya. Az Eütv. 162. §-a - hasonlóan az Egyezmény 13. cikkéhez - úgy

rendelkezik, hogy emberi génállomány megváltoztatására irányuló vagy azt

eredményezõ kutatás, beavatkozás kizárólag megelõzési, kórismézési vagy

gyógykezelési indokból, és - az Eütv. 182. § (1)-(2) bekezdéseiben foglalt

kivételekkel - csak akkor végezhetõ, ha a kutatásnak vagy beavatkozásnak nem a

leszármazottak genetikai állományának megváltoztatása, illetõleg új egyed

létrehozása a célja.

Az Eütv. 182. §-a rendelkezik - hasonlóan az Egyezmény 14. cikkéhez -

arról, hogy az embrió genetikai jellemzõi csak a születendõ gyermek várható

betegségének megelõzése, illetõleg kezelése céljából változtathatók meg.

E - jogilag engedélyezett - beavatkozási lehetõségeken kívül minden olyan

beavatkozás tilos, amely az ember, a magzat, az emberi embrió génállományának

megváltoztatására irányul. Ezt a tiltást indokolt a büntetõjog eszközeivel is

alátámasztani, ezért a Btk. új 173/A. §-a a génállomány megváltoztatására

irányuló beavatkozást bûncselekménnyé nyilvánítja.

A bûncselekmény alapesetének megvalósulásához a beavatkozásnak olyannak

kell lennie, amely ténylegesen alkalmas arra, hogy a génállomány megváltozzék.

Ha a génállományban a beavatkozás miatt változás állt be, úgy a bûncselekmény

minõsített esete valósul meg.

A (3) bekezdés az (1) és (2) bekezdésben meghatározott cselekmény esetén

büntethetõséget kizáró okot állapít meg. Az Eütv. idézett rendelkezései nem

minden esetben tiltják a génállomány megváltoztatását, a megelõzési,

kórismézési, illetõleg gyógykezelési indokból végrehajtott beavatkozást

lehetõvé teszik. Az Eütv. által engedélyezett céllal történõ beavatkozásra

ezért egy speciális büntethetõséget kizáró ok beiktatása szükséges, a

jogalkalmazási nehézségek elkerülése érdekében.

3. Az Eütv. IX. Fejezete rendelkezik az emberi reprodukcióra irányuló

különleges eljárásokról. Az Eütv. 166. §-a részletesen felsorolja a

reprodukcióra irányuló különleges eljárásokat, és leszögezi, hogy reprodukciós

eljárás során történõ megtermékenyítéshez, illetõleg embrió-beültetéshez

kizárólag emberi ivarsejt, illetõleg embrió használható fel, valamint

megtiltja, hogy holttestbõl, vagy halott magzatból származó ivarsejtet

reprodukciós eljáráshoz felhasználjanak.

A 173/B. § jogi tárgya az Eütv. 166. §-ának (1) bekezdésében felsorolt

reprodukciós eljárások törvényben biztosított rendje. Ennek érdekében

bûncselekménnyé nyilvánítja a 166. § (3) bekezdésében meghatározott alapvetõ

szabály megszegését, vagyis azt, ha valaki halottból vagy halott magzatból

származó ivarsejtet használ fel emberi reprodukcióra irányuló eljáráshoz. Az

Eütv. 166. §-ának (2) bekezdésében írt tilalom megszegését a 173/E. §

szankcionálja.

A cselekmény súlya indokolttá teszi az elõkészület szankcionálását is.

4. Az Eütv. 182. §-a rendelkezik - hasonlóan az Egyezmény 14. cikkéhez -

arról, hogy az utód nemének születése elõtti megválasztására irányuló

eljárások csak a nemhez kötötten öröklõdõ megbetegedések felismerésére vagy a

megbetegedések kialakulásának megelõzésére végezhetõek.

A 173/C. § e törvényi rendelkezés megsértését rendeli büntetni. Minden,

az Eütv. 182. § (1) bekezdésében írt cél hiányában végzett olyan beavatkozás,

amely az utód nemének megválasztására irányul, bûncselekményt képez. Hasonlóan

a 173/A. §-hoz, a Javaslat az Eütv.-ben megengedett cél érdekében végrehajtott

ilyen cselekmény büntetlenségét speciális büntethetõséget kizáró okkal

biztosítja.

5. Az Eütv. VIII. fejezete rendelkezik az emberen végzett orvostudományi

kutatások legfontosabb anyagi jogi és eljárási szabályairól. A kutatások

szakmai feltételeit és részletes szabályait a népjóléti miniszter - az

Egészségügyi Tudományos Tanács véleményének figyelembevételével - rendeletben

állapítja meg.

A 173/D. § jogi tárgya az orvostudományi kutatás biztonságának a rendje.

A kutatás végzésének általános feltételeit az Eütv. 159. §-a határozza meg.

A 173/D. § tilalmazza az orvostudományi kutatásoknak a szükséges engedély

nélküli, vagy az engedélytõl eltérõ végzését.

6. Az embriókkal és ivarsejtekkel végezhetõ kutatásokról az Eütv. 180. §-

a rendelkezik. E rendelkezés az ilyen kutatást a Humán Reprodukciós Bizottság

engedélyéhez valamint a kutatási terv jóváhagyásához köti, és rendelkezik az

embriókkal és ivarsejtekkel végezhetõ kutatások céljáról (kizárólag

diagnosztikus, terápiás, megelõzési és rehabilitációs eljárások

tökéletesítése, új eljárások kidolgozása, valamint a betegségek kóroktanának

és patogenezisének jobb megértése céljából végezhetõ kutatás - 159. § (1)

bek.).

A Javaslat nem hoz létre az Eütv.-ben nem ismert tilalmat, messzemenõleg

figyelembe veszi az orvostudományi kutatások szabadságához fûzõdõ alkotmányos

és tudományos érdekeket, és - összhangban a büntetõjog másodlagos védelmi

szerepével - csak olyan cselekményeket nyilvánít bûncselekménnyé, amelyeket a

szaktörvény is tilt.

Az Eütv. 180. §-ának (3) bekezdése elõírja azt, hogy kutatáshoz csak

reprodukciós eljárás során létrejött embriót szabad felhasználni, és tiltja az

embrió kutatási célból való létrehozását. A (4) bekezdés tiltja embrió állat

szervezetébe történõ beültetését, illetõleg emberi és állati ivarsejtek

egymással történõ megtermékenyítését. A 181. § (1) bekezdése további

rendelkezést tartalmaz a kutatásokra nézve, amikor elõírja, hogy olyan embrió,

amellyel kutatást végeztek, emberi szervezetbe nem ültethetõ be, illetõleg

kutatáshoz felhasznált ivarsejt reprodukciós eljárás végzéséhez nem

alkalmazható.

A 173/E. § e szabályok megszegéséhez kapcsol büntetõjogi

fenyegetettséget. Az (1) bekezdés rendeli büntetni az engedély nélküli vagy az

engedélytõl eltérõ kutatást, és az Eütv. 180. § (3) bekezdésében írt azon

tilalom megszegését, hogy embrió kutatási célból nem hozható létre.

A (2) bekezdés az Eütv. 180. § (4) bekezdésében, a 181. § (1)

bekezdésében és a 180. § (5) bekezdésében írt szabályok megszegését

szankcionálja. A (3) bekezdés a (2) bekezdésben írt cselekmények elõkészületét

rendeli büntetni.

A 173/F. § (1) bekezdése az Eütv. 182. § (2) bekezdésében megfogalmazott

rendelkezéssel függ össze: bûncselekménnyé nyilvánítja az embrió

génállományának megváltoztatására irányuló kutatást.

A (2) bekezdés a) pontja az Eütv. 180. § (5) bekezdése azon szabályának

megszegését rendeli büntetni, hogy embriót a fogamzással kialakult

tulajdonságoktól eltérõ, vagy további sajátosságokkal rendelkezõ egyed

létrehozatalára felhasználni nem lehet.

A (2) bekezdés b) pontja az Eütv. 182. § (3) bekezdésében meghatározott

tilalom megszegését rendeli büntetni. Az Eütv. hivatkozott rendelkezése

szerint az embrió sejtjeit szétválasztani kizárólag a születendõ gyermek

valószínûsíthetõ megbetegedésének, az embrió károsodásának megállapítása

érdekében lehet.

A (2) bekezdésben meghatározott cselekmények elõkészületét a (3) bekezdés

büntetni rendeli.

Figyelemmel arra, hogy a 173/F. §-ban írt cselekmények végzését az Eütv.

182. § (1), (2) és (3) bekezdése az ott írt célok érdekében megengedi, az e

célok érdekében végzett cselekmények büntetlenségét a (4) bekezdésben

megfogalmazott büntethetõséget kizáró ok biztosítja.

A 173/G. § rendeli büntetni az embriókkal végezhetõ kutatások, illetõleg

beavatkozások szabályainak legsúlyosabb megítélésû megszegését, amikor a

kutatás, vagy beavatkozás során egymással genetikailag megegyezõ emberi

egyedeket hoznak létre. A klónozást, mint a genetikai manipuláció

legveszélyesebb, szinte beláthatatlan következményekkel járó esetét mind a

hazai, mind a nemzetközi orvostudományi gondolkodás egyértelmûen elveti. A

Javaslat - összhangban az Eütv.-vel - e tevékenység bármely célból történõ

végzését tilalmazza. Nincs olyan jogilag megengedhetõ érdek, amely egymással

genetikailag azonos emberi egyedek létrehozását lehetõvé tenné.

A cselekmény tárgyi súlyára tekintettel az elõkészület büntetni

rendeltsége is indokolt.

7. A 173/H. § szankcionálja az egészségügyi önrendelkezési jog

megsértését. Az Eütv. mind az általános rendelkezések között (II. fejezet 2.

Cím; a betegek jogai és kötelezettségei), mind pedig a tényállásban nevesített

egészségügyi beavatkozásoknál elõírja a tájékoztatás adásának kötelezettségét,

illetõleg a beleegyezés vagy a hozzájárulás megszerzését. Arra nézve, hogy a

tájékoztatásnak mire kell kiterjednie, illetõleg a beleegyezést, vagy

hozzájárulást ki és milyen alakszerûségek mellett jogosult megadni, az Eütv.

több helyen tartalmaz rendelkezéseket.

Az önrendelkezési jog biztosítását szolgáló tájékoztatási kötelezettség,

illetõleg a beleegyezés vagy a hozzájárulás megszerzésének elmulasztását

rendeli büntetni az (1) bekezdés. A (2) bekezdés az Eütv. 211. §-ában írt

szabályok megszegését rendeli büntetni.

A (3) bekezdés a beleegyezéshez, illetõleg hozzájáruláshoz kötött, az (1)

bekezdésben meghatározott beavatkozás, kutatás, továbbá szerv-, vagy

szövetkivétel, illetõleg átültetés esetében a beleegyezés, vagy a hozzájárulás

beszerzésének gondatlanságból történõ elmulasztását rendeli büntetni. Az Eütv.

egyik alapelve, hogy a betegek önrendelkezési jogát a korábbi szabályozáshoz

képest lényegesen fontosabbnak tartja. Az önrendelkezési jog érvényesülését

indokolt segíteni a fokozottabb büntetõjogi fenyegetettséggel is.

Ugyanakkor a tájékoztatási kötelezettség gondatlanságból történõ

elmulasztásához a Javaslat nem fûz büntetõjogi fenyegetettséget. Ez ugyanis

azt jelentené, hogy a jogszabályban meghatározott tájékoztatás akár egy

elemének elmaradása is büntetõjogi fenyegetettséget vonhatna maga után, ez

pedig nem indokolt.

A (4) bekezdés szerint az egészségügyi önrendelkezési jog megsértése

magánindítványra büntethetõ. Ennek indoka, hogy az ilyen cselekménnyel okozott

sérelem elsõsorban magánjellegû. A Javaslat az üldözés magánindítványhoz

történõ kötésével a sértett, illetve a magánindítvány elõterjesztésére

jogosult megítélésére kívánja bízni, hogy az önrendelkezési jog megsértése

miatt történt-e tényleges érdeksérelem. Ezt a szabályozást indokolja a beteg

és orvosa között általában meglévõ bizalmi viszony is.

Ha viszont e bûncselekménnyel - szoros tárgyi összefüggésben - olyan

cselekményt is elkövettek, amely hivatalból üldözendõ, a fenti szempont

háttérbe szorul, és az egészségügyi önrendelkezési jog megsértésének

bûncselekménye is hivatalból üldözendõ. Ennek oka az, hogy a hivatalból

üldözendõ másik cselekmény tényállásának felderítése általában nem végezhetõ

el anélkül, hogy e magánindítványra üldözendõ cselekmény tényállását ne

derítsék fel.

Abban az esetben, ha az egészségügyi önrendelkezési jog megsértése a (2)

bekezdés szerint valósult meg, a magánindítványt az Eütv.-ben meghatározott,

nyilatkozatra jogosult személy terjesztheti elõ. E személyi kört az Eütv. 211.

§-a és a 16. § (1)-(2) bekezdése határozza meg.

8. A 173/I. § az emberi gén, sejt, ivarsejt, embrió, szerv, szövet,

halott teste, vagy annak része jogellenes megszerzését, illetõleg jogellenes

vagyoni haszonszerzés végett történõ forgalombahozatalát és az azzal történõ

jogellenes kereskedést szankcionálja.

Minõsített esetként rendeli büntetni a (2) bekezdés, ha a cselekményt

gyógyintézet alkalmazottja foglalkozása körében követi el, illetõleg

súlyosabban minõsülõ esetet hoz létre a Javaslat az üzletszerû elkövetésre,

valamint a bûnszövetségben történõ elkövetésre. A (4) bekezdés az

elõkészületet is bûncselekménnyé nyilvánítja.

A 3-4. §-hoz

1. A gépkocsilopások elleni hatékonyabb fellépés lehetõségeinek

megteremtése iránt fokozott igény van mind az állampolgárok, mind a bûnüldözõ

szervek részérõl. A meglévõ rendelkezések (a Btk. közelmúltban történt

módosításai révén) lefedik azokat az elkövetõi magatartásokat, amelyek a

gépjármû elvételével illetve a gépjármû hatósági engedélyével való

visszaéléssel kapcsolatosak. Ugyanakkor a gépkocsilopások körében - a

felderítés meghiúsítása érdekében - rendszerint megtörténik a gépkocsik

beazonosítását célzó gyártói, illetve hatósági jelölések eltávolítása,

meghamisítása. Jelenleg ez önmagában nem minõsül bûncselekménynek.

Az állam bizonyos dolgok forgalombahozatala feltételéül írja elõ a

gyártónak, hogy az adott dolgot egyedi azonosításra alkalmas jelöléssel lássa

el. Az állam ezenkívül a dolgok egy részének birtoklását, rendeltetésszerû

használatát hatósági regisztráció meglétéhez is köti. A hatósági regisztráció

értelme az, hogy ezen dolgok használata, forgalma nyomon követhetõ legyen. A

regisztráció alapja pedig nem más, mint a gyártó, illetve a hatóság által a

dolgon alkalmazott jelölés. A regisztrációról kiállított közokirat számára a

dolgon alkalmazott jelölés alapvetõ fontossággal bír, hiszen azzal együtt

lehet a dolgot beazonosítani. Ebbõl következõen az államnak érdeke fûzõdik az

ilyen jelölések érintetlenségéhez.

2. A Javaslat szerinti módosítás az államnak ezt az érdekét kívánja a

büntetõjog eszközeivel védeni, de a védelmet nem szûkíti le a gépkocsikra.

Elõfordulhat más dolgok (például a fegyverek) esetében is, hogy a

beazonosíthatóság lehetõségének megszüntetése sérti az állam érdekét.

A Javaslat minden olyan magatartást büntetendõvé nyilvánít, amely az

egyedi azonosító jel eredetiségén, elhelyezésén, meglétén változtat. Ezenkívül

büntetendõ az olyan dolog megszerzése, felhasználása is, amely dolognak az

egyedi azonosító jele hamis, hamisított, vagy eltávolítás folytán hiányzik.

A Javaslat súlyosabban minõsülõ esetként határozza meg az üzletszerûen, a

bûnszövetségben, továbbá a bûnszervezet tagjaként történõ elkövetést.

3. Több jogszabály használja az azonosító jel fogalmát, azonban ezeket

tartalmilag nem lehet egymással megfeleltetni. Ezért volt szükséges egy olyan

értelmezõ rendelkezés beiktatása, amely a Btk. alkalmazására vonatkozik. A

Javaslat a Btké. rendelkezéseit kiegészítve pontosan meghatározza, hogy mit

kell érteni az egyedi azonosító jel fogalmán.

Az 5-6. §-hoz

1. Figyelemmel arra, hogy a Javaslat 2. §-ával a Btk.-ba iktatandó új Cím

tényállásai - alkalmazásuk esetén - bonyolult ténybeli és jogi megítélésû

büntetõügyeket fognak jelenteni, ahol a bizonyítási eljárásban a szakértõ

szerepe meghatározó lesz, e bûncselekmények elbírálását indokolt a megyei

bíróságok elsõ fokú hatáskörébe utalni.

2. A Btk. 82. §-ának (1) bekezdése szerint a próbára bocsátás és a

szabadságvesztés végrehajtásának felfüggesztése esetén a visszaesõ pártfogó

felügyelet alatt áll. A Btk. 119. §-a pedig a fiatalkorúakkal szemben írja elõ

a pártfogó felügyelet kötelezõ elrendelését.

Ha a bíróság a törvény kötelezõ rendelkezése ellenére mulasztotta el a

pártfogó felügyelet elrendelését, indokolt, hogy a Be. különleges eljárás

keretei között teremtsen lehetõséget arra, hogy a bíróság pótolja mulasztását.

A Btk. 82. § (1) bekezdésének kötelezõ rendelkezése arra az esetre is

vonatkozik, amikor a szabadságvesztés végrehajtását kegyelembõl függesztették

fel. Ekkor azonban - mivel eredetileg a jogerõs ítélet végrehajtandó

szabadságvesztést állapított meg, amely mellett a pártfogó felügyelet

elrendelése kizárt - jelenleg nincs eljárásjogi lehetõség a pártfogó

felügyelet utólagos elrendelésére. Ezt a hiányosságot pótolja a 6. §.

A pártfogó felügyelet elrendelése elõtt az ügyész indítványát a

bíróságnak be kell szereznie. Ha a bíróság megítélése szerint külön

magatartási szabályok elõírása látszik szükségesnek, vagy az ügyész

indítványozza ilyen szabályok elõírását, a bíróság a pártfogó felügyelet

elrendelésérõl tárgyaláson határoz. Egyéb esetekben - az általános szabályok

szerint - a bíróság az iratok alapján dönt, illetve szükség esetén

meghallgatja az ügyészt, a terheltet és a védõt (Be. 356. § (2) bek. e) pont).

A 7. §-hoz

A Javaslat a 7. § szerint két lépcsõben lép hatályba. Az Eütv-vel

összefüggõ új tényállások, valamint a Be-nek a bírósági hatáskörre vonatkozó,

a tényállásokkal szorosan összefüggõ módosítása az Eütv. hatálybalépésének

napján, 1998. július 1-én lép hatályba.

A Javaslat 1. §-a, az 1. §-sal öszefüggõ 6. §-a, valamint 3. és 4. §-a a

kihirdetést követõ hónap tizenötödik napján lép hatályba.

A törvényjavaslatnak elõre meghatározható költségkihatása nincs. A Btk.,

a Btké. és a Be. a Javaslat rendelkezéseivel történõ kiegészítése a büntetõ

ügyekben eljáró hatóságokra nagy valószínûség szerint létszámigényben

megmutatkozó terhelést nem fog jelenteni, így a rendelkezések bevezetése

számottevõ költséggel nem jár.

Eleje Honlap