1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/5400.. számú

T Ö R V É N Y J A V A S L A T

az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény módosításáról

Elõadó: dr. Vastagh Pál

igazságügy-miniszter

1998. január

1998. évi ... törvény

az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény módosításáról

Az Alkotmánybíróságról szóló, módosított 1989. évi XXXII. törvény

(a továbbiakban: Abtv.) a következõk szerint módosul:

1.§

(1) Az Abtv. 4.§-a (2) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"Az Alkotmánybíróság a tagjai közül három évre megválasztja az elnökét és

helyettes elnökét, akiket e tisztségre egy alkalommal lehet újraválasztani."

(2) Az Abtv. a következõ 4/A.§-sal egészül ki:

"4/A.§ (1) Az Alkotmánybíróság elnökét a teljes ülés választja meg titkos

szavazással. Az elnök megválasztására összehívott teljes ülés akkor

határozatképes, ha azon valamennyi alkotmánybíró jelen van.

(2) Az az alkotmánybíró lesz az Alkotmánybíróság elnöke, aki a szavazatok

több mint felét kapta.

(3) Ha a szavazás elsõ fordulója eredménytelen, a három legtöbb

szavazatot kapott alkotmánybíró részvételével második választási fordulót kell

tartani.

(4) Ha szavazategyenlõség miatt a három legtöbb szavazatot kapott

alkotmánybíró személye nem állapítható meg, a második választási fordulóban

jelöltként az azonos számú szavazatot kapott alkotmánybírák közül az a három

alkotmánybíró vesz részt, akiknek az alkotmánybírósági tagsága a leghosszabb

ideje áll fenn, egyenlõ idejû tagság esetén pedig azok, akik életkorban a

legidõsebbek.

(5) A három jelölt közül az lesz az Alkotmánybíróság elnöke, aki a

szavazatok több mint felét kapta.

(6) A második választási forduló eredménytelensége esetén a (4) bekezdés

rendelkezéseit kell alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy a harmadik

választási fordulóban jelöltként már csak két alkotmánybíró vesz rész.

(7) A két jelölt közül az lesz az Alkotmánybíróság elnöke, aki a legtöbb

szavazatot kapta; szavazategyenlõség esetén az lesz az elnök, akinek az

alkotmánybírósági tagsága hosszabb ideje áll fenn, egyenlõ idejû tagság esetén

pedig az a jelölt lesz az elnök, aki életkorban idõsebb.

(8) Az (1)-(7) bekezdés rendelkezéseit a helyettes elnök megválasztásánál

is alkalmazni kell, azzal, hogy a helyettes elnök megválasztása külön

választási eljárásban történik."

2.§

Az Abtv. 8.§-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az Alkotmánybíróság tagja tizenkét évre kerül megválasztásra. Az

Alkotmánybíróság tagja megbízatása megszûnését követõen nem választható újra.

3.§

Az Abtv. 13.§-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a §

eredeti szövege (1) bekezdésre változik:

"(2) Öregségi nyugdíjra jogosult az a volt alkotmánybíró, aki e

tisztségét legalább három évig betöltötte, és akinek alkotmánybírósági

tagsága a megbízatási idõtartam letelte miatt vagy felmentéssel szûnt meg,

feltéve, hogy az alkotmánybírósági tagság megszûnését követõ harmadik naptári

év végéig az öregségi nyugdíjra egyébként jogosító korhatárt betölti. Az

öregségi nyugdíjra való jogosultság megnyíltáig a volt alkotmánybíró

nyugdíjának megfelelõ összeget a központi költségvetés - az Alkotmánybíróság

útján - a Nyugdíjbiztosítási Alap számára megtéríti. A megtérítés módjáról,

illetõleg az átutalási idõközrõl az Alkotmánybíróság és az Országos

Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság megállapodást köt."

4.§

Az Abtv. a következõ 22/A.§-sal egészül ki:

"22/A.§ Az Országgyûlés, annak állandó bizottsága vagy a Kormány

kérelmére az Alkotmánybíróság elnöke soron kívüli eljárást rendel el, ha

valamely indítvány elbírálása a Magyar Köztársaság nemzetközi kapcsolatai,

vagy más fontos érdeke szempontjából kiemelkedõ jelentõséggel bír. A soron

kívüli eljárás esetében az Alkotmánybíróság hatvan napon belül dönt az

indítvány tárgyában."

5.§

Az Abtv. a következõ 23/A.§-sal egészül ki:

"23/A.§ Az ügy elõadóját - az alkotmánybírák szakterületére figyelemmel -

az Alkotmánybíróság elnöke jelöli ki. Kivételesen indokolt esetben (pl.

munkatorlódás) a szakterület szerinti kijelölés elvétõl el lehet térni."

6.§

(1) Ez a törvény 1998. július 1-én lép hatályba, egyidejûleg az Abtv.

5.§-a (3) bekezdésének ", valamint az sem, aki vezetõ államigazgatási

tisztséget töltött be" szövegrésze, 6.§-a, valamint 8.§-ának (2) bekezdése a

hatályát veszti.

(2) Az e törvény hatálybalépésekor hivatalban lévõ alkotmánybírák

megbízatási ideje - törvényben meghatározott más megbízatást megszüntetõ ok

hiányában - tizenkét évre meghosszabbodik.

I N D O K O L Á S

az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény módosításáról szóló

törvényjavaslathoz

Á L T A L Á N O S I N D O K O L Á S

Az Alkotmánybíróság eddigi mûködési tapasztalatai alapján indokolt az

Alkotmány alkotmánybírósági fejezetének, valamint az Alkotmánybíróságról szóló

törvénynek az átfogó módosítása. Az erre irányuló munkálatok az

Alkotmánybíróság bevonásával már megkezdõdtek. Miután azonban az

Alkotmánybíróságra vonatkozó szabályozás átfogó módosításának ebben a

parlamenti ciklusban már nincs realitása, indokolt ennek megtörténtéig az

Alkotmánybíróságról szóló törvény néhány olyan kisebb korrekciója, amely

aggálytalanul beépíthetõ a jelenlegi törvényi szabályozásba, és egyúttal

elõsegíti az Alkotmánybíróság mûködésének folyamatosságát, illetõleg további

eljárási garanciát jelent.

R É S Z L E T E S I N D O K O L Á S

Az 1.§-hoz

Az Alkotmánybíróság elnöke (elnökhelyettese) megválasztására vonatkozó

elõírások jelenleg jogszabályi szinten nincsenek rendezve. A gyakorlatban ez

az eljárás az Alkotmánybíróság belsõ szabályai szerint bonyolódott. Miután az

állami szervezetrendszer egyik kiemelt jelentõségû testületérõl van szó, amely

alapvetõ szerepet játszik a jogállamiság biztosításában, garanciális

szempontból indokolt, hogy a testület vezetõi megválasztásának szabályai

beépüljenek az Alkotmánybíróságról szóló törvénybe. A szabályozás tartalmát

tekintve a jelenlegi gyakorlatnak felel meg. Ennek lényege, hogy az elnök

megválasztása a teljes ülés hatáskörébe tartozik, amelynek

határozatképességéhez valamennyi alkotmánybíró jelenléte szükséges. Az

elnökválasztás háromfordulós szavazásban történik.

A hatályos szabályozás szerint az Alkotmánybíróság elnöke (helyettes

elnöke) korlátozás nélkül, többször is újraválasztható. Más törvényekhez

hasonlóan indokolt annak elõírása, hogy e tisztségek esetében csak egy ízben

lehetséges az újraválasztás.

A 2.§-hoz

Jelenleg az alkotmánybírák megbízatása 9 évre szól, de a hatályos

szabályok értelmében e tisztségre egyszer újraválaszthatók. A megbízatási

idõtartam 9-rõl 12 évre való felemelése csak az alkotmánybírák

újraválaszthatóságával összefüggésben vizsgálható.

A két kérdéskört az új Alkotmány szabályozási koncepciója is egymásra

tekintettel rendezi. A koncepció kifejezetten tartalmazza az

újraválaszthatóság kizárásának követelményét, és egyúttal az alkotmánybírák

megbízatási idõtartama mérsékelt emelésének indokoltságát.

A Javaslatban foglaltak teljes mértékben összhangban vannak az

alkotmánykoncepció ismertetett elõírásaival. A jövõre vonatkozóan tehát

megszûnne az újraválaszthatóság lehetõsége. E változtatás bevezetése további

lényeges garanciáját jelentené az alkotmánybírák függetlenségének. A javasolt

szabályozás lényegében harmonizál a nemzetközi gyakorlattal is. Így pl.

Németországban, Franciaországban és Olaszországban sem újítható meg a

megbízatás.

Az újraválaszthatóság kizárásával egyidejûleg az alkotmánybírák

megbízatási idõtartamának 9 évrõl 12 évre való felemelése mellett szól az a

tapasztalat, hogy hosszabb idõre van szükség ahhoz, hogy az új alkotmánybíró

beilleszkedjék a testületbe, megismerje és megszokja annak munkarendjét,

elsajátítsa az évek során kialakított és tökéletesített "precedensjogot". A

nemzetközi gyakorlatban is fellelhetõ az utóbbi idõszakban egy olyan törekvés,

amely a megbízatási idõtartam meghosszabbítására irányul. Így pl. az USA-ban,

Belgiumban és Oroszországban a megbízatási idõtartam élethossziglan szól,

azzal, hogy természetesen mindenütt megszabja a törvény a kötelezõ nyugdíjba

vonulás idõpontját, Németországban ugyanakkor a megbízatási idõtartam 12 év.

A 3.§-hoz

Az alkotmánybírák tisztes visszavonulási lehetõségének elõsegítése

érdekében az országgyûlési képviselõkre, illetõleg a Kormány tagjaira,

valamint a politikai államtitkárokra vonatkozó elõírásokhoz hasonlóan indokolt

az általánosnál némileg kedvezõbb nyugdíjszabályokat megállapítani részükre.

Errõl célszerû - az említett körre vonatkozó utaló szabályozás helyett -

kifejezetten rendelkezni a törvényben. Az alkotmánybírák abban az esetben

lennének jogosultak öregségi nyugdíjra, ha megbízatásuk megszûnését követõ

harmadik naptári év végéig az öregségi nyugdíjra egyébként jogosító korhatárt

betöltik.

A 4.§-hoz

Az Alkotmánybíróság eljárására a hatályos szabályozás határidõt nem

állapít meg. Egyedül a köztársasági elnök indítványa élvez soronkívüliséget.

Alapjaiban az ismertetett szabályozás fenntartása továbbra is indokolt,

ugyanakkor bizonyos, az ország életét alapvetõen befolyásoló (pl. az európai

integrációval összefüggõ) ügyek tekintetében szükséges lehetõvé tenni, hogy az

erre jogosultak kezdeményezésére az Alkotmánybíróság soron kívüli eljárást

folytasson le. Ily módon biztosítható, hogy e kiemelt jelentõségû esetekben az

esetlegesen felmerült alkotmányossági aggályok tekintetében a végleges döntés

belátható idõn belül megszülessen.

Az 5.§-hoz

Jelenleg jogszabály nem rendezi az ügyek szignálásának rendjét, az

kizárólag az elnök mérlegelésétõl függ. Indokolt lenne a szignálás alapvetõ

szabályainak az Alkotmánybíróságról szóló törvényben való rögzítése. Tekintve,

hogy az Alkotmánybíróság a különbözõ jogterületek specialistáiból áll, ezért

fõszabályként célszerû a bírák szakterülete szerinti szignálás, amely

általános szabály alól az elnök indokolt esetben (pl. munkatorlódás) kivételt

tehetne.

A 6.§-hoz

A Javaslat értelmében a törvénymódosítás, összhangban a kapcsolódó

alkotmánymódosítással, 1998. július 1-jén lép hatályba. A hatályos szabályozás

szerint az Alkotmánybíróságnak nem lehet tagja az, aki a választást megelõzõ 4

évben a Kormány tagja, vagy valamely párt alkalmazottja volt, valamint az sem,

aki vezetõ államigazgatási tisztséget töltött be. Ez utóbbi esetre vonatkozó

korlátozás a rendszerváltozás idején megalkotott törvények jellemzõje volt,

azonban mára mindez szükségtelenné vált. Erre figyelemmel az ismertetett

rendelkezést hatályon kívül kell helyezni.

Amennyiben a hivatalban lévõ alkotmánybírák megbízatási ideje is

meghosszabbodna 12 évre, ez a jelenlegi helyzetben hozzájárulhatna az

Alkotmánybíróság mûködõképessége biztosításának elõsegítéséhez is, mivel ily

módon nem másfél év alatt kellene 8 új alkotmánybírót megválasztani, hanem

2002-ig. A javaslat ezért a hivatalban lévõ alkotmánybírák megbízatási

idõpontjának meghosszabbítását is magában foglalja.

Eleje Honlap