1
MAGYAR KÖZTÁRSASÁG
KORMÁNYA
J/5451.. számú
T Á J É K O Z T A T Ó
a fogyatékos és az egészségkárosodott emberek esélyegyenlõségérõl
(feltételeinek kialakításáról) szóló törvény koncepciójáról
Budapest, 1998. február
I.
Magyarországon több százezer, a társadalmi együttélésben jelentõs mértékben
akadályozott fogyatékos és egészségkárosodott (a továbbiakban együtt:
fogyatékos) ember él. Közöttük több tízezres nagyságrendben vannak olyanok,
akiknek veleszületett vagy szerzett fogyatékossága súlyos. A mindennapi
életben kevesekkel lehet találkozni közülük, mert otthonukban, vagy
intézetekben élnek, az utcára -lehetõségek hiányában és egyedül - ki sem
jutnak. Vakok és nem tudnak tájékozódni; értelmi fogyatékosok és a társadalom,
melybe születtek nem fogadja be õket, mozgáskorlátozottak és kerekesszéket
használnak, de azzal nem tudnak az utcákon, a boltokban közlekedni, siketek,
vagy súlyos beszédfogyatékosok: nem tudnak kommunikálni, olyan
egészségkárosodottak, akiknek állapota ma jelentõs mértékben korlátozza
részvételüket a társadalomban. Az a tény, hogy a valóságban nem tudnak élni
számos jogukkal a fogyatékos emberek, nem csak õket érinti, hanem egy
szélesebb személyi kör - hozzátartozóik, családjuk - életlehetõségeit is
messzemenõen korlátozza. Életminõségük javítása pedig messze túlmutat
közvetlen környezetükön, mert pl. az akadálymentes környezet az érintetteken
túl kedvezõbb feltételeket teremt a gyermekes családoknak, idõs embereknek
egyaránt.
Ezeknek az amúgy is rendkívüli nehézségekkel birkózó embereknek további
gondokat okoz, hogy a foglalkoztatás, a tömegkommunikáció, a közlekedés, a
tanulás, az egészségügyi szolgáltatások, a sport, a pihenés területén gyakran
csak korlátozottan képesek jogaikat érvényesíteni. Ez azt is jelenti, hogy úgy
érzik a társadalom hátrányos megkülönböztetésben részesíti õket.
1./ A törvény célja
A Magyar Köztársaság Alkotmánya szerint minden állampolgárnak joga van emberi
méltósága tiszteletben tartásához, a többi állampolgárhoz hasonlóan az önmeg-
határozásra, a lakhatásra, az oktatásra, a közintézmények használatára, a
nyílt munkaerõpiacon való munkavállalásra, szórakozásra, kultúrára, kommu-
nikációra, egészségügyi ellátásra, a jövedelmi biztonságra, a szociális
védelemre, az egészségügyi szolgáltatások igénybevételére, a
vallásgyakorlásra, a számára szükséges javakhoz és szolgáltatásokhoz való
hozzáférésre és a részvételre az õt érintõ mindenfajta döntések
elõkészítésében. A fogyatékos állampolgárokat ugyanazok a civil és politikai
jogok, gazdasági, szociális és kulturális jogok illetik meg, mint bármely más
állampolgárt. E jogok érvényesítése azonban a valóságban esetükben nem
gyakorolhatók. jelentõs akadályokba ütközik.
Az emberi jogok és az állampolgári jogegyenlõség (a jogok természetszerû
korlátozottságok ellenére történõ érvényesülési lehetõségének speciális,
normatív feltételbiztosítása) megvalósulásának alapvetõ feltétele a
jogérvényesülés feltételeinek megléte az egyes egyének esetében és az egyes
társadalmi csoportokéban.
Az emberi és állampolgári jogok absztrakciós szintjén ez kizárólag a
jogérvényesülés feltételeinek természetszerûen objektív különbözõségére -
életkor, nemek, fogyatékosság, betegség - vonatkozik. E természetszerû
különbözõségeket a jogképesség (a jogokhoz és kötelezettségekhez való
személyes jog általában) és cselekvõképesség (a jogok gyakorlásának és
kötelezettségek teljesítésének személyes jogi képessége) jogi kategóriái nem-
vagy csak részben fedik le. Nem csak, és nem elsõsorban arról van ugyanis szó,
hogy a jogok érvényesítéséhez szükséges cselekvõképesség állandó vagy
ideiglenes, illetve teljes vagy részleges hiánya esetén milyen képviseleti és
gondnoki technikákkal biztosítható a jogok gyakorlása, hanem arról is és
elsõsorban arról van szó, hogy a jogegyenlõség alapján mindenkit megilletõ
jogok érvényesülése - speciális módszerek, eljárások (jogok és
kötelezettségek) alkalmazása nélkül - természetszerûen lehetetlen bizonyos
korlátozott jogérvényesítési adottságokkal rendelkezõ társadalmi csoportoknál
A fogyatékos ember szabad mûvelõdéshez, oktatáshoz, közlekedéshez, stb. való
joga csak akkor tud megvalósulni a deklarált jogegyenlõség és õt megilletõ
jogképesség valamint cselekvõképesség tényétõl függetlenül, ha a társadalom a
számára mint jogai érvényesítésében objektíve korlátozott állampolgár számára
az õ speciális joggyakorlásához szükséges feltételeket biztosítja.
A joghátrányok jelentõs mértékben a korlátozott jogérvényesítési képességbõl
erednek: a jogok érvényesítésének személyes körülmények és adottságok által
meghatározott lehetõsége és valósága, amelyet a társadalom a hátrányos
megkülönböztetés tilalmával és a pozitív diszkrimináció eszközeivel enyhíthet
vagy kompenzálhat. Ezek nélkül a deklarált állampolgári jogok a fogyetékos
ember esetében sérelmet szenvednek, mert õ - élethelyzete miatt -
természetszerûen korlátozott bizonyos alapvetõ, Alkotmányban rögzített
jogainak gyakorlásában.
A jogaik érvényesítésében természetszerûleg korlátozott társadalmi csoportok
(fogyatékos emberek, gyerekek, etnikai kisebbségi csoportok és bizonyos
értelemben a nõk) esetében nem csak a gazdasági-szocális jogok szférájáról van
szó, hanem az emberi-állampolgári jogok teljes palettájáról. A jogok
érvényesülésének speciális feltételek szerinti biztosítását jogi eszközökkel
kell elsõsorban megalapozni.
A fentiekbõl adódóan e törvény elkészítését az országban élõ, különféle
típusú, illetve halmozott fogyatékossággal élõ magyar állampolgárok
rendezetlen helyzete teszi szükségessé. Ez összhangban van nemzetközi
szerzõdésekben vállalt kötelezettségeinkkel és az Európához közeledés igé-
nyével.
A fogyatékossággal élõ emberek ellátása és a számukra elérhetõ szolgáltatások
nyújtása az állam feladata. Ennek megvalósítását a megyei és a helyi
önkormányzatokhoz és civil szervezetekhez kell telepíteni, lehetõség szerint
megfelelõ, de csak erre a célra fordítható fokozatosan biztosított financiális
háttér mellett.
A törvénynek elsõsorban az alábbi célt kell szolgálnia:
A törvény célja tehát a minden magyar állampolgár számára az Alkotmányban
biztosított jogok tényleges gyakorlása feltételeinek mind teljesebb
megteremtése a fogyatékos emberek számára.
Ennek módszerei a törvény eszközeivel a következõk:
- a jogok tényleges tartalmának meghatározása,
- ezek érvényesülése érdekében kötelezettségek elõírása,
- a fogyatékos emberekkel szembeni diszkrimináció tilalmának megfogal
mazása,
- e tilalom megszegésének szankcionálhatóvá tétele,
- szolgáltatások meghatározása, , személyi támogatások esetén hozzáfér
hetõségi eljárások, módszerek meghatározása, segédeszközök biztosítása, elh
elyezési megoldások köre,
- az esélyegyenlõsítést szolgáló pénzbeli támogatások meghatározása.
A törvény célja
E célok megvalósításához egyfelõl e törvény megalkotása és az abban foglalt
alábbi eszközök alkalmazása nyújt segítséget:
- a törvény az Alkotmányhoz kapcsolódva részletesebben meghatározza az állam
feladatait és céljait,
- támogató szolgálatot hoz létre az érintettek rehabilitációjának
eredményesebb megvalósítása érdekében,
- az intézményesített érdekegyeztetés a létrejövõ országos rehabilitációs
tanács keretében valósul meg,
- az állam és a szociális partnerek együttmûködése, a rehabilitációs célok
hosszútávon koordinált megvalósítása érdekében országos rehabilitációs program
készül,
- megkezdõdik a széttagolt, funkciójában ellentmondásos és sok esetben nem
kellõen hatékony szociális védõháló átalakítása és új, a súlyos
fogyatékossággal élõ állampolgárok élethelyzetét segítõ támogatás kerül
bevezetésre.
A kitûzött célok az Alkotmányban foglalt kötelezettségek valóra váltását
szolgálják: "A Magyar Köztársaság a jogegyenlõség megvalósulását az
esélyegyenlõtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is segíti".
A másik, szintén jelentõs feladat A törvény célja a fogyatékos
személyekhezkel kapcsolatos való viszonyban új szemlélet kialakítása,
(illetve a ma már e téren jelentkezõ változások rögzítése, felerõsítése),
amely várhatóan más területekre is kihat majd. Ennek lényege, hogy a
fogyatékos személy ne passzív alanya legyen az állam által számára nyújtott
ellátásoknak, hanem aktív, önellátásra, társadalmi beilleszkedésre ösztönözzön
az ellátás. képes, minél teljesebb életet élõ tagja a társadalomnak.
A törvény messze túlmutat a mai társadalmi attitûdön, az évtizedek,
évszázadok során kialakult és megcsontosodott sztereotípiákon. A fogyatékos
személyek problémái kezelésének megszokott módjai helyett személyre szabott
programokat, új megoldásokat biztosít. E törvény nemcsak az elfogadott és
megszokott jogok kikristályosítására szolgál, hanem arra is hivatott, hogy a
jövõben kívánatos magatartásforma kialakulását elõsegítse. Ebben az értelemben
ez a törvény valóban már a jövõ évezred gondolatait hordozza.
A törvény megfelel a világ és benne Európa fejlett országaiban elfogadott és a
fogyatékos személyekkel kapcsolatban megszületett törvények szemléletének,
amelyek híven tükrözik az évtizedek folyamán világszerte lezajlott
rehabilitációs modellváltást is.
2.) A rehabilitáció kapcsolata az esélyegyenlõséggel és a rokkantsággal
A rehabilitáció új irányzata a passzív segélyezésre szoruló, kiszolgáltatott,
sérült fogyatékos személy helyébe a saját életérõl dönteni képes, a
társadalomba hasznos munkája révén integrálódó fogyatékos személyt helyezi.
Hangsúlyozni szükséges, hogy az érintettekkel foglalkozó, rehabilitációjukat
elõsegítõ és kiegészítõ szolgáltatásokat elsõsorban a ma mûködõ
intézményrendszer megfelelõ átalakításával és alkalmassá tételével javasoljuk
megoldani, teljes összhangban a rokkantság-rehabilitáció folyamatban lévõ
átalakításával és a társadalmi integráció követelményeivel. A fejlett
társadalmak sem csupán humanitárius indíttatásból érkeztek el a fejlõdésnek
erre az állomására, hanem azért is, mert ez a megoldás felel meg a legjobban a
közgazdasági logikának is. A sérülés következtében képességeiben korlátozott
személy akkor válik csak fogyatékossá, ha a társadalom azzá teszi, és ezt
követõen a fogyatékosság társadalmi kezelése valóban mérhetetlen anyagi
eszközöket igényel már. Ezt a folyamatot írja le a WHO kategória rendszere a
sérülés, károsodás - fogyatékosság, társadalmi hátrány - rokkantság
fogalmainak meghatározásával.
Az esélyegyenlõségrõl szóló törvény, illetve a rokkantak, a megváltozott
munkaképességûek ellátásairól szóló törvények elõkészítésével összefüggõen
természetes követelmény, hogy ezek egymásra épülõ, egymást kiegészítõ,
egymással összehangolt intézményrendszerre, támogatási formákra épüljenek. E
követelményeknek az eddigi elõkészítõ munkák alapján kidolgozott koncepciók
teljes mértékben megfelelnek. Ugyanakkor látni kell azt is, hogy
- az esélyegyenlõségrõl szóló törvény az állampolgári jogok gyakorlási
feltételeinek megteremtését illetõen valamennyi érintett személyre kiterjed,
a rokkantsággal foglalkozó új szabályok feltételeznek minimális mértékû
társadalombiztosítási elõéletet,
- mindkét terület alapvetõen épít a rehabilitációra, az esélyegyenlõségi
törvény keretében azonban alapvetõ fontossággal bír az orvosi egészségügyi
rehabilitáció, a gyermek-, illetve fiatalkorúak képességfejlesztõ
habilitációja-rehabilitációja, minõségi értelemben nõ a foglalkozási
rehabilitáció jelentõsége.
Az elsõ két esetben többé-kevésbé kiépült intézményrendszerrõl van szó, de
jelentõs fejlesztésekkel kell számolni a tudományos fejlõdés, a gyakorlati
tapasztalatok érvényrejuttatása érdekében, továbbá azért is, mert ezen
rehabilitációs formák, illetve szakaszok nagymértékben meghatározzák a
foglalkozási rehabilitáció eredményességét; a harmadik eset a megváltozott
munkaképességû rétegek számára is alapvetõ, de a két terület számára egyazon
intézményrendszer fejlesztése a feladat.
Az ellátásukat illetõen az esélyegyenlõségrõl szóló törvény egységes
kompenzációs jellegû támogatási formát kíván mûködtetni; azon
költségtöbbletekhez való hozzájárulás érdekében, ami az egyén
fogyatékosságának következménye. Ennek mértéke azonban nem elégséges az önálló
életvitelhez, a rokkantsági ellátások erre a kompenzációra épülnek rá, az
egyén számára ezek a kiegészítések - társadalombiztosítási jogviszony
hiányában - nem állnak rendelkezésre, a megélhetést a szociális kiegészítések
biztosítják.
A megváltozott munkaképességûek ellátását szolgáló új intézményrendszer
elsõsorban a még eredményesen rehabilitálható, a munkaerõpiacon potenciálisan
elhelyezkedni képes, tehát fogyatékossági szempontból az enyhébb kategóriákkal
foglalkozik. A megváltozott munkaképességûek által igényelhetõ rehabilitációs
szolgáltatásokat a fogyatékos személyek is jogosultak igénybe venni, azonban a
közlekedés, épített környezet stb. átalakítására vonatkozó szükségleteik miatt
a rokkantsági rendszer átalakításán túlmutató feladatok jelentkeznek, amely e
törvényben kerül megfogalmazásra.
Szükség van továbbá a súlyos fogyatékos személyek esetében a jelenleg még
hiányzó intézményes segítségnyújtást megjelenítõ szervezet kialakítására és a
súlyos fogyatékossághoz kötõdõ munkavégzéstõl, helyzettõl független új
pénzbeli támogatás bevezetésére.
II.
A törvény koncepciójának részletes bemutatása
1.) A törvény hatálya
A törvény hatálya kiterjed a súlyos egészségkárosodott és fogyatékos emberekre
egyaránt, ami igazodik a WHO kategóriarendszeréhez.
A törvényben megfogalmazott különbözõ segítségnyújtás leírásánál azonban
értelemszerûen szükségessé válik a törvény hatályának szûkítettebb
értelmezése, melyre a kodifikáció során, nem utolsósorroban a
hatásrszámításokra és a gazdasági lehetõségekre figyelemmel, kell részletes
javaslatot megfogalmazni.
A törvény tartalma
A törvény
- magas szinten deklarálja a fogyatékos személyek jogait,
- a deklarált jogok érvényesülése érdekében kötelezettségeket ír elõ,
- a fogyatékos személy jogainak gyakorlását a jogvédelem eszközével is
biztosítja,
- ahol a hátrányok másképpen nem kiküszöbölhetõk, azokon a területeken
hátránykompenzációs céllal pozitív diszkriminációt alkalmaz.
A törvény megfogalmazza a fogyatékos személyek jogait
A fogyatékos személyek jogainak érvényesítéséhez szükséges feladatok törvényi
szintû megfogalmazására azért van szükség, hogy esetükben az Alkotmány
biztosította jogok éppúgy érvényesülhessenek, mint a nem fogyatékos
állampolgárok esetében. A fogyatékos személyekkel kapcsolatos feladatok
jogainak megfogalmazása különösképpen a környezet, a kommunikáció, a
közlekedés és a támogató szolgálatok, illetõleg a segédeszközök terén
történik meg. indokolt.
2.) A fogyatékos és az egészségkárosodott emberek érdekérvényesítését,
jogegyenlõségét, társadalmi integrációját biztosító eszközök
A törvény deklarálja a hatálya alá tartozó személyek
jogegyenlõségétazonosjogúságát a társadalmi élet minden területén és
megerõsíti megtiltja a magyar jogrendben érvényesülõ, velük szembeni
hátrányos megkülönböztetést, tiltását, illetve, ahol feltétlenül szükséges,
alkalmazza a hátrányok kiküszöböléséhez szükséges pozitív diszkriminációt.
Ennek érdekében a törvényben megjelenik:
- a fogyatékos emberek esélyegyenlõsége feltételeinek megteremtése, az,
hogy a fogyatékos emberek a társadalom egyenrangú, önálló tagjaiként
élhessenek és cselekedhessenek, létfeltételeik javuljanak, fogyatékosságukból
eredõ társadalmi hátrányaik csökkenjenek.
- a fogyatékos emberek teljes és aktív részvételének elõsegítése minden
szintû, õket érintõ döntés elõkészítése során és meghozatalakor is, és rész-
vételük lehetõvé tétele a közösség életében.
A fogyatékosság ténye önmagában senkit nem zárhat el attól, hogy szociális,
egészségügyi, mûvelõdési, kulturális szükségletei és igényei szerint a
társadalom többi tagjával azonos módon vehessen részt a társadalom életében.
A fogyatékosságból eredõ hátrányokat korszerû és az állapotuknak megfelelõ
segédeszközök biztosításával, továbbá a közlekedésben, az épített környezet
vonatkozásában az akadályok megszüntetésével, a foglalkoztatás, valamint a
kommunikáció elõsegítése terén teendõ intézkedésekkel kell kiküszöbölni.
A feladatokat és megoldásokat a törvény három megközelítésben tárgyalja:
- a társadalmi élet különbözõ színterei szerint,
- a fogyatékos személyek érdekérvényesítését és mind teljesebb társadalmi
integrációját szolgáló intézményrendszer szerint,
- a pénzbeni ellátások területén indokolt változtatások
szempontjából.
A megalkotásra kerülõ törvény tehát keretbe foglalja a már megvalósult
törvényeket, intézkedéseket és meghatározza a következõ évek legfontosabb
feladatait.
a.) A társadalmi élet különbözõ színterei
Épített környezet, középületek, közterületek
Az akadálymentes épített környezet kialakítására vonatkozó követelményeket már
"Az épített környezet alakításáról és védelmérõl szóló 1997. évi LXXVIII. tv.,
továbbá az Országos Településrendezési és Építési Követelményekrõl szóló
253/1997. (XII.20.) Kormányrendelet megfogalmazza.
Környezet
A törvény elõsegíti, hogy mMinden fogyatékos embernek lehetõsége legyen joga
van az akadálymentes, számára is hozzáférhetõ, megközelíthetõ, elérhetõ,
kezelhetõ, felismerhetõ és biztonságos környezetre. Az esélyegyenlõségrõl
szóló törvényben e célok megvalósítását szolgáló feladatokat az országos
program fogja részletesen meghatározni.
A törvény végrehajtása során kidolgozott országos program biztosítja, hogy aAz
akadálymentes környezet, az információk, a kommunikációs lehetõségek, az
eszközök és a személyi feltételek hiánya hosszútávon egyetlen fogyatékos
embert sem gátoljonhat meg abban, hogy mindennapi életét önállóan élje,
ügyeit önállóan intézze, hogy a neki megfelelõ oktatásban részesüljön,
eljusson a neki megfelelõ munkahelyre.
Épített környezet, középületek, közterületek
A fogyatékos személyek társadalomban történõ esélyegyenlõsítése, integrálása
szempontjából az egyik életfontosságú jog az akadálymentes, felismerhetõ és
biztonságos, épített környezethez fûzõdik.
Ez lehet egy-egy épület, de vonatkoztathatjuk egy városrészre, vagy akár egy
egész városra, tágabban arra, hogy az országban egyik helyrõl a másikra,
hogyan lehet eljutni. A cél az adaptált, mindenki számára önállóan használható
épített környezet.
Akadálymentes, vagy adaptált környezet az, ahol a különbözõ fogyatékossággal
élõ emberek könnyen, biztonságosan, önállóan, szabadon mozoghatnak.
Amennyiben önállóan, szabadon tud mozogni a fogyatékos személy, természetesen
önállósága növekszik, ezzel együtt kevesebb segítséget, szolgáltatást kell
igénybe vennie. Az akadálymentesség alapvetõ szempontjai:
1. hely a vízszintes közlekedéshez
2. bejáratok (szélesség, magasság, elegendõ tér a nyitáshoz, záráshoz)
3. függõleges közlekedést segítõ eszközök (lift, lejtõ)
4. tér a rendeltetésszerû használathoz
5. könnyû kezelhetõség
Az "akadály" fogalma alatt értendõ:
a) mozgássérült, fogyatékos személy esetében kerekes szék, mankó, bot
használatakor: szintkülönbség, helyszûke, keskeny átjáró, bejárat kerekes
székbõl el nem érhetõ kezelõ szerkezet, (kilincs, lift gomb, vízcsap, stb.);
b) vak, gyengénlátó fogyatékos személy esetében szintkülönbség jelzés
nélkül, átjáró jelzés nélkül, falból kiemelkedõ tárgyak jelzés nélkül, nem
állandó kültéri, beltéri eszközök (pl. hirdetés), tájékozódási lehetõségek
hiánya;
c) siket személyek esetében a megfelelõen elhelyezett és látható
információk hiánya a közterületeken, épületekben, közlekedést kiszolgáló
helyiségekben.
A már meglévõ középületek átalakításával, az akadálymentesítés további
feladataival a törvény hatálybalépését követõen kidolgozásra kerülõ országos
program hivatott megvalósítható javaslatokat megfogalmazni. E törvény hatályba
lépésétõl kezdve csak akadálymentes középületek (közcélú épületek) épülhetnek.
Kommunikáció
Siket, vagy bármely más okból beszédében súlyosan akadályozott, súlyos
kommunikációs nehézséggel élõ személyek számára nemcsak bíróságokon, hanem az
önkormányzatok ügyfélszolgálati irodáján és az ügyészségeken is - szükség
esetén -megfelelõ kommunikációs eszköz használatának lehetõvé tételét, vagy
ingyenes jeltolmács-szolgáltatást kell biztosítani az említett intézmények
költségvetése terhére.
A törvényben a kommunikáció terén megfogalmazott feladatok elsõsorban a
kommunikációban gátolt fogyatékos személyek szempontjából kiemelt jelentõségû
területekre koncentrálva fogalmazódnak meg. Az érintett fogyatékos személy
nehezebben jut információkhoz, vagy a mások számára hozzáférhetõ információ
számára nem értelmezhetõ. Ezért kell kiemelni a közérdekû és a mindennapi
életet szolgáló információkhoz való hozzájutás biztosítását, mert ennek
hiányában jogaiban korlátozott lesz. Mindennapi információhoz való hozzájutást
segíti pl. a babasírás jelzõ, a telefax, a fénycsengõ, a tapintható vagy
hangosan beszélõ óra, a liftben fényjelzés, hangjelzés, valamint a közérdekû
információkat eljuttató információ hordozók, így különösen a képújság,
feliratozott filmek, jeltolmács által fordított hírek. Ennek a megvalósítását
szintén az országos program keretei között, a szükséges intézkedések és
források meghatározásával lehet elõsegíteni.
Közlekedés
A közlekedés helyzete - fõleg nemzetközi összehasonlításban - jelentõs
fejlesztésekre szorul, figyelemmel arra, hogy a megfelelõ infrastruktúra
alapvetõ feltétele, a gazdasági kibontakozásnak és a fejlõdésnek. A lemaradás
tükrözõdik a mozgásukban állapotuk miatt korlátozott személyek
esélyegyenlõségének biztosítása területén is.
A mozgáskorlátozottak biztonságos közlekedését könnyítõ feltételek
megteremtése a közlekedéspolitika részét képezi, amelynek megvalósítása
fokozatosan, a nemzetgazdaság teherbíró képességének függvényében lehetséges.
A szabályozás, építés és jármûbeszerzés során fontos szempontként azt a
távlati célt kell figyelembe venni, amely a mozgáskorlátozottak közlekedésében
az egészséges emberek által használt tömegközlekedési módokhoz való
hozzáférést jelenti.
Az Európai Unió gyakorlatához hasonló módon szükséges a közlekedéspolitikában
definiált "távlati célt" továbbgondolni, kiterjesztve rá az akadálymentesség
európai eszméjét, amely hosszabb távon a közlekedési rendszer teljes körû
átalakítását jelentheti. (A konkrét intézkedéseket a koncepció vitája
tapasztalatainak felhasználásával a törvényjavaslathoz készülõ hatásvizsgálat
alapján, a megvalósításuk anyagi feltételeit is tartalmazó programjavaslatban
kell meghatározni.)
A törvény általános követelményeket fogalmaz meg. A közlekedési rendszerek
átalakítását, fejlesztését 2005-ig kell olyan mértékben fejleszteni, hogy az e
törvényben meghatározott jogot biztosítsa az Európai normák mértékének
megfelelõen (pl. vasút vonalak 33%-a). Nemzetközi gyakorlatban elfogadott,
hogy az új létesítményeket az akadálymentesség követelményrendszerének
megfelelõen tervezik, a már mûködõ egységeket pedig fokozatosan teszik
alkalmassá.
Támogató szolgálatok, segédeszközök
A támogató szolgálat és a segédeszköz a fogyatékos személy önállóságát teszi
lehetõvé.
Amennyiben a fogyatékos személy nem jut hozzá a számára szükséges eszközökhöz,
támogató szolgálathoz, úgy jogait nem tudja gyakorolni, jogfosztottá válik,
sarkítottan fogalmazva a napi élete válik lehetetlenné, elviselhetetlenné,
emberi méltósága sérül.
Bizonyos szolgáltatások, amelyek kevesebb szakértelmet kívánnak szervezhetõk
önkénteseket foglalkoztató szervezetek által (pl. bevásárlás, kulturális
programok, sportolás).
A fogyatékos személyek jogait érvényesíteni, biztosítani kell az egészségügy,
az oktatás, a foglalkoztatás, a lakóhely, illetõleg a kultúra és a sport
területén. Az említett területek rendelkezései megfelelnek mind az ENSZ
"Általános szabályok a fogyatékos emberek esélyegyenlõsítése érdekében", mind
pedig az Európa Tanács "Átfogó politika a fogyatékos személyek
rehabilitációjára" címû dokumentumaiban megfogalmazottaknak.
Egészségügy
Az általános szabályozáson túl e területen is szükség van a pozitív
diszkriminációra, a többletfeltételek biztosítására annak érdekében, hogy az
állampolgári jogokban megfogalmazott egészségügyi ellátás a fogyatékos
személyek számára hozzáférhetõbb legyen.
A törvény kitér majd arra, hogy át kell tekinteni a szakmai szabályokat annak
érdekében, hogy mely esetekben indokolt a fogyatékosság miatt az érintett
személyt más kezelésben, ellátásban részesíteni. (pl. epilepsziás értelmi
fogyatékos gyerek fogászati ellátása).
Összhangban az egészségbiztosítási rendszer fejlesztésével a törvény
megerõsíti, hogy a fogyatékos személyt esetleg élete végéig elkísérõ betegség
se jelentse azt, hogy õt betegként az indokoltnál hosszabb ideig kórházban
kezeljék. Kerülni kell a hospitalizációt, a betegségtudattal rögzülõ
önállótlanság kialakulását.
Az egészségügyi dolgozók képzése során biztosítani kell a fogyatékos személy
egészségügyi ellátásával kapcsolatos speciális ismereteket, ezért a törvény
szakmai követelményt fogalmaz majd meg az egészségügyi dolgozók képzésével,
képesítésével kapcsolatban is.
Ezek a javaslatok összhangban vannak az elfogadott egészségbiztosítási és az
egészségügyi törvénnyel.
Oktatás
Az oktatás, képzés célja a fogyatékos személy jogainak kiteljesítése. Az
oktatás, képzés a rehabilitációs folyamat fontos meghatározó eleme.
Elsõdleges cél az integrált oktatás lehetõségének, a pedagógiai fejlesztés
feltételeinek biztosítása. Ennek a szemléletmódnak a hatályos törvények
megfelelnek.
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény tartalmazza mindazokat a jogi
szabályokat, amelyek a testi, érzékszervi, értelmi, beszéd és más fogyatékos
gyermekek közoktatási ellátásával függnek össze.
A közoktatásról szóló törvény lényegében a gyermek születésétõl kezdõdõen a
tanköteles kor végéig és ezen túl is mindaddig, ameddig iskolába járnak,
biztosítja a megfelelõ ellátást. A közoktatásról szóló törvény 1996. évi
átfogó módosítása egyértelmûvé és világossá teszi, hogy az érintett gyermeki
kör részére meg kell találni azt a lehetõ legjobb megoldást, amelyik ahhoz
szükséges, hogy képességét kifejlessze. A közoktatásról szóló törvényben az
érintett gyermeki, tanulói kör részére biztosított szolgáltatások attól
függõen kerültek szabályozásra, hogy a gyermek képes-e, tud-e részt venni az
óvodai nevelésben, iskolai nevelésben és oktatásban.
1993. óta megszûnt a korábbi jogi szabályozásban található diszkrimináció,
nevezetesen annak lehetõvé tétele, hogy egy gyermekrõl kimondják, hogy
képezhetetlen. Az a gyermek ugyanis, aki állapotánál fogva nem képes óvodába,
illetõleg iskolába járni, korai fejlesztésben és gondozásban, ezt követõen
fejlesztõ felkészítésben vesz részt.
E feladatok ellátásában közremûködnek az egészségügyi ágazatba tartozó
intézmények is. A feladat ellátásához a szükséges költségvetési támogatás évek
óta biztosított. Akár a közoktatás rendszere, akár az egészségügy bentlakásos
intézményi rendszere látja el e feladatokat, az éves költségvetésrõl szóló
törvény az e célra rendelt normatív költségvetési hozzájárulást biztosítja. A
korai fejlesztésben és gondozásban résztvevõ gyermek után ez az összeg 94.000
Ft, míg az óvodai nevelésben, iskolai nevelésben és oktatásban, fejlesztõ
felkészítésben részt vevõ gyermek után 130.000 Ft.
A fogyatékos gyermekekkel, tanulókkal összefüggõ feladatok ellátásának
segítése céljából hozta létre a Kormány a 164/1997. (IX. 30.) Korm.
rendeletével a Fogyatékos Gyermekek, Tanulók Felzárkóztatásáért Országos
Közalapítványt. A Közalapítvány induló vagyona 200 millió forint, melyet ebben
az évben is biztosított az éves költségvetésrõl szóló törvény.
A fogyatékos gyermeket, illetve szüleit megilleti az a jog, hogy a
közoktatásról szóló törvényben meghatározottak szerint megválasszák az oktatás
formáját (integrált oktatás, magántanulás, speciális iskolai oktatás).
A védõnõi rendszert gyógypedagógus szakemberrel is ki kell egészíteni, hogy
képes legyen a fogyatékos gyermeket gondozók számára már a tanköteles kort
megelõzõ idõszakban folyamatos tanácsadást biztosítani.
A tanköteles korú fogyatékos gyermekek érdekében mindenekelõtt arra kell
törekedni, hogy a fogyatékos gyermekek oktatásban vegyenek részt. Integrált
nevelés esetén is biztosítani kell a gyógypedagógiai szaksegítséget és a
speciális nevelés összes feltételét.
Az integrált képzésben részt venni nem tudó fogyatékos gyermek számára
biztosítani kell a fogyatékosságának megfelelõ gyógypedagógiai intézmény-
hálózat keretei között történõ képzését.
A gyógypedagógiai intézményhálózatot fenntartó állami és önkormányzati szerv a
szakképzésben az intézményeket köteles ellátni azokkal az eszközökkel, amelyek
lehetõvé teszik a fogyatékos tanuló munkára való felkészítését és a tanuló
számára a képességek általános fejlesztését, valamint szakma megszerzését.
Fogyatékos gyermekek részére biztosítani kell:
- az egyéni vagy kiscsoportos fejlesztést,
- a gyermek állapotához igazodó gyógypedagógiai szaksegítéssel
társuló fejlesztõ foglalkozást.
A fogyatékos fiataloknak a felsõoktatásba való bekerülését korlátozó,
hátrányos megkülönböztetéssel járó "szakmai alkalmassági vizsgálat" negatív
hatásait a minimálisra kell csökkenteni, annak érdekében, hogy ne szoruljanak
ki azon szakmák megszerzésének lehetõségébõl, melyek elvégzését képességeik
lehetõvé teszik.
A felsõoktatási intézményben tovább tanuló szociálisan rászoruló fogyatékos
fiatal képzését ingyenes segédeszközökkel, tandíjmentességgel és ingyenes kol-
légiumi elhelyezéssel, továbbá szükséges speciális támogató szolgáltatásokkal
(pl. napi 4 órás fel-olvasószolgálat vak hallgatók, jeltolmács siket hallgatók
számára) kell támogatni. E kötelezettség a felsõoktatási intézményt mûködtetõ
szervezetet terheli.
A sikeres rehabilitáció érdekében - különös tekintettel a korai, születéstõl
kezdõdõ fejlesztésre - szükséges a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX.
törvényben megjelölt szervezetek és a késõbb ismertetendõ területi segítõ
szolgálatok együttmûködése. A pedagógiai szolgálatok által szervezett
fejlesztések mellett szükséges a rehabilitációt segítõ szolgáltatások
megszervezése, különös tekintettel a családban maradás feltételeit,
körülményeit biztosító szolgáltatásokra.
Foglalkoztatás
A társadalmi munkamegosztásban való részvétel az érintett réteg
esélyegyenlõsége szempontjából meghatározó tényezõ. Mindenek elõtt le kell
szögezni, hogy a fogyatékos emberek munka-erõpiaci esélyegyenlõsége érdekében
olyan pozitív diszkriminációt szolgáló eszközrendszerre van szükség, amely
megteremti a munkaadók érdekeltségét a foglalkoztatásban. Ilyen eszköz
rendszer: a munkahelyteremtést segítõ támogatás (Munkaerõpiaci Alap
rehabilitációs alaprésze) és a rehabilitációs foglalkoztatást segítõ állami
támogatás.
E két támogatási rendszert úgy kell átalakítani, hogy az a nyílt
munkaerõpiacon történõ integrált foglalkoztatást erõsítse (pl. adaptációs
támogatás). Ezzel párhuzamosan bõvíteni kell a védett foglalkoztatás
lehetõségeit is. Természetesen hasonló pozitív hatást vált ki a foglalkozási
rehabilitáció szervezetrendszerének mind teljesebb kiépítése és a
munkaerõpiaci képzések, átképzések szervezésénél a fogyatékosok
megkülönböztetett kezelése.
A foglalkoztatás helyzetének javítása alapvetõen igényli, hogy az elõbb
felsorolt tárgyi környezet, egészségügy, oktatás akadálymentes és a
foglalkoztatást elõsegítõ mûködése megvalósuljon.
Az integrált foglalkoztatás feltételeinek szélesebb körben történõ kialakítása
érdekében
- a munkáltatói érdekeltség rendszerét felül kell vizsgálni és ennek
keretében az általános feltételek közötti foglalkoztatás esetén is
érvényesíteni kell a munkavállaló munkaképesség változásával arányosan
növekvõ támogatást (dotáció, illetve dotációra nem jogosult vállalkozói
körben adó-alapcsökkentés),
- a foglalkoztatási kötelezettséggel összhangban valamennyi érintett
munkáltatóra kiterjedõen biztosítani kell a megváltozott munkaképességûek
foglalkoztatásának támogatását,
- el kell érni, hogy a Munkaerõpiaci Alap Rehabilitációs Alap részébõl
legalább 50%-ot a normál foglalkoztatás keretében történõ rehabilitációs
foglalkoztatás bõvítésére, megõrzésére használjanak fel,
- ki kell dolgozni a munkahelyet (munkakörülményeket) a fogyatékos
munkavállaló számára egyedileg átalakító munkáltató adaptációs költségeire
vonatkozó támogatás rendszerét, mely egyik fontos feladata lehet a késõbb
ismertetett közalapítványnak.
Annak érdekében, hogy a fogyatékos és súlyos egészségkárosodott emberek is
igénybevehessék a munkaerõpiaci szolgáltatásokat, a megyei munkaügyi központok
és kirendeltségek mindegyikében biztosítani kell az akadálymentesített
megközelítés feltételeit.
Ehhez a jelenlegi számítások szerint összesen mintegy 0,45 milliárd Ft lenne
szükséges. 1998-ban a Munkaerõpiaci Alap saját forrásai mintegy 50-60
kirendeltségen teszik lehetõvé a feladat megoldását. Az összes építmény száma
196, ezek között bérelt, vagy rossz állapotú, kiváltandó létesítmények is
vannak, tehát a jelenlegi ütemben mintegy 3-4 év szükséges az elemi bejutás
feltételeinek biztosításához.
A rehabilitáció teljes körû szolgáltatássá fejlesztése a személyi feltételek
vonatkozásában is további fejlesztést igényel.
A munkavállalási esélyek növelése érdekében meg kell teremteni a
védõmunkahelyek és a nonprofit foglalkoztatási formák széleskörû
létrehozásának feltételeit és ösztönzésének lehetõségeit is.
A rehabilitációs foglalkoztatás feltételeinek folyamatos bõvítése érdekében a
Munkaerõpiaci Alap rehabilitációs célú alaprészének forrásait az átlagos
munkaerõköltségek növekedését követõ mértékben növelni kell.
A hátrányos megkülönböztetés tilalma itt különösen azt jelenti, hogy a
munkáltató nem diszkriminálhat azonos képzettségû fogyatékos személyt
fogyatékossága miatt munkára jelentkezésekor, az alkalmazás, a munkahelyi
elõmenetel, díjazás, elbocsátás, munkavállalás tekintetében.
E tilalom érvényesülését jogi eszközökkel és különbözõ elõnyben részesítési
kötelezettség elõírásával kívánja a jogalkotó elõsegíteni. Alapelvként az
integrációt szolgáló rendszer kiépülését kívánja e szabályokkal elõsegíteni.
Az Alkotmány rögzíti a munkához való jogot, azonban a fogyatékos személyek
esetében ezt a jogot az integrált, nem elkülönített munkahelyen való
munkavállalásra vonatkozó joggal kell kiegészíteni. Továbbá szükséges
rögzíteni, a munkáltató adaptációs kötelezettségét is a fogyatékos személy
szükségleteinek megfelelõen. Ezzel biztosítható hogy a fogyatékos személy
foglalkoztatása, munkaerõ-piaci rehabilitációja valóban megtörténjen. Ez a
tevékenységi kör illeszkedik a megvalósítás alatt álló rokkantsági-
rehabilitáció megkezdett átalakításához, az állapotfelmérés, minõsítés és
foglalkozás-egészségügyi ellátás új, rehabilitációs szemléletû
továbbfejlesztéséhez.
A rehabilitáció
A fogyatékos személyek - állapotából adódó - egyik legfontosabb joga a
rehabilitációhoz fûzõdik.
A társadalom érdeke, hogy a fogyatékos emberek integrálódni tudjanak a
társadalomba.
Ennek érdekében a törvény által megfogalmazott állami kötelezettség, hogy az
állam rehabilitációs szolgáltatásokat biztosítson számukra.
.
A hazai rehabilitáció komplex rendszerré alakítása valójában sohasem történt
meg. A korábbi, ezirányú rendelkezéseknek lehetetlen érvényt szerezni a
rendszerváltozást követõen alapjaiban átrendezõdött viszonyok között.
Az ellátások gyakran átfedõek, igazságtalanul kialakítottak, vagy idõközben, a
mûködés során váltak, a rehabilitáció, integráció céljából alkalmatlanná. A
támogatások jelenleg túlzottan sokrétûek, indokolatlanul szerteágazóak és nem
egymásra épülõek. Ennek oka, hogy a különféle támogatások az elmúlt évtizedek
során eltérõ idõpontokban és különbözõ szemléletben, különféle társadalmi-
gazdasági környezetben keletkezett jogszabályok alapján jöttek létre.
A jelenlegi ellátórendszer elemei nincsenek összhangban egymással, egyes
csoportok támogatásai sokrétûek, másokéi pedig homogének, illetve igen csekély
mértékûek.
A jelenlegi ellátást végzõ - nagy létszámú, tárgyi és személyi adottságaiban
kedvezõtlen - szociális intézményhálózat már jelenleg is alkalmatlan feladata
elvégzésére.
Mindezek miatt szükséges a rugalmatlan ellátó intézményrendszer, az egész
rehabilitáció, illetve az ellátások újragondolására.
A legfontosabb feladatok a fogyatékosság tényének és mértékének orvosi
megállapítása után a fogyatékos személy meglévõ, illetõleg fejleszthetõ
képességeinek megfelelõ, személyre szóló rehabilitációs program megtervezése
és ehhez kapcsolódó szolgáltatások megszervezése. Ezt a tevékenységet egy új,
önálló jogi személyiséggel felruházott - a Kormány által létrehozandó
közalapítvány szerveként mûködõ - területi segítõ szolgálatok koordinálják.
A területi segítõ szolgálat legfontosabb feladata, hogy a meglevõ
szolgáltatásokat a fogyatékos személy rehabilitációja érdekében koordinálja,
szervezze.
A rehabilitáció megújítása így elsõsorban nem új intézmények létesítését
kívánja, hanem egy olyan szervezõ koordináló, a rehabilitáció szakmai
követelményének megfelelõ interdiszciplináris együtt mûködést biztosító,
szakmai irányító csoport létrehívását teszi szükségessé. Ezzel elkerülhetõek a
felesleges párhuzamosságok a szolgáltatások területén.
Ebben a tevékenységi körben együtt mûködik a tény megállapítást, minõsítést
végzõ Országos Orvosszakértõi Intézettel (továbbiakban OOSZI). Ahhoz, hogy e
szervezet megfelelhessen az e törvényben megfogalmazott elvárásoknak,
összhangban a 75/1977. Országgyûlési Határozatban megjelölt feladatokkal az
OOSZI szervezetét, eljárási módját és döntéshozatalban résztvevõ szakemberek
összetételét módosítani szükséges. Az így alkalmassá tett szervezet állapítja
meg a fogyatékosság mértékét, és adja ki a fogyatékosság igazolására szolgáló
igazolványt, továbbá állapítja meg a fogyatékossági támogatásra szóló
jogosultságot.
A rendszernek képesnek kell lennie a szükséges szolgáltatásoknak és fejlesztõ
programoknak - korai fejlesztés, a tankötelezett fogyatékos gyermek szükség
szerinti gyógypedagógiai, a szocializációt elõsegítõ támogatása, a
fogyatékossággal összefüggõ családgondozás, önálló életvitelt segítõ tréningek
szervezése, az önálló életvitelre már alkalmas személyeknek szükséges személyi
szolgáltatások megtervezése, megszervezése, a már önállóan élõ személyek
sorsának nyomon követése, illetve a régión belüli lokális, lakóközösségre
alapozott rehabilitációs modellnek mint szolgáltatásnak - a fogyatékos
személyekhez történõ eljuttatására.
b. Az esélyegyenlõséget segítõ új intézményrendszer
Az Országos Rehabilitációs Tanács
A Tanács a Kormány fogyatékos és egészségkárosodott személyekkel kapcsolatos
feladatainak ellátását segíti. Kialakításával a jelenlegi rehabilitációs
rendszer egyik régóta hiányzó, az érintett érdekképviseletek által már
kezdeményezett és az ENSZ által különféle ajánlásokban évtizedek óta minden
tagállam számára javasolt eleme teremtõdik meg.
A Tanács nemcsak a leginkább érintett szaktárcák képviselõit foglalja magába,
hanem a fogyatékos személyek országos érdekképviseleti szervezetei és a
fogyatékos és egészségkárosodott személyekkel foglalkozó non-profit
szervezetek képviselõit, az önkormányzatok országos érdekképviseleteit,
valamint a védett foglalkoztatást megvalósító munkahelyeket is. Így alkalmas
egy kiegyensúlyozott, szakmailag megfelelõ módon megalapozott, országos szintû
tevékenység koordinálására.
A Tanács a kormányzati szintû, a fogyatékosságügyet érintõ döntések
végrehajtásának folyamatában ellenõrzõ, elemzõ és értékelõ tevékenységet
végez. Véleményezi a fogyatékos személyeket érintõ jogszabályok tervezeteit,
koordinálja a minisztériumok fogyatékos és egészségkárosodott személyek ügyeit
érintõ tevékenységét, rendszeresen tájékoztatja a Kormányt a fogyatékos
személyek élethelyzetének alakulásáról, és közremûködik az Országos
Rehabilitációs Program kialakításában és végrehajtásában.
Az Országos Rehabilitációs Program
A Program elsõdleges funkciója a fogyatékos személyek esélyegyenlõségének
megteremtéséhez elengedhetetlen kormányzati intézkedések tervezett formában
történõ megalapozása. Így a törvényjavaslat szellemének megfelelõen a jövõbeli
középtávú intézkedések szakmai hátterét szolgálja. Ezen belül különös
fontossággal bír a fogyatékossággal élõ népesség társadalmi helyzetének alapos
feltárása, a rehabilitáció fejlesztéséhez kapcsolódó középtávú célok
meghatározása, a fogyatékos személyek és családjuk életminõségének javításához
szükséges feltételrendszer kialakulásának elõkészítése.
Az önálló életvitel
A helyes szemléletnek a törvény számos rendelkezésében megjelenõ intézkedései
mellett e program azt is eredményezné, hogy
- a fogyatékos személyek lehetséges önálló életvitelhez segítésével egyre
kisebb terhet jelentenének a társadalomnak;
- valóságos arányok alakulnának ki a támogatandók között: aki olyan súlyos
fogyatékossággal bír, bõvebb ellátásban részesülhetne, akitõl viszont joggal
elvárható az öngondoskodás, annak személyes gondjai ne terhelõdjenek a
szükséges mértéken túl a közösségre;
- mind a fogyatékos személyek környezete (családja, szomszédsága, stb.),
mind a civil területen meglévõ lehetõségek (anyagiak, szakmaiak, a non-profit
szervezetek és az önkéntesek) mozgósíthatókká válnának nem esetleges, hanem
tervezett és kiegyensúlyozott módon;
- a szükséges szemléletváltozás egyik fõ megvalósítójává válna.
Az érintettek egyes csoportjainak a minõségileg jobb életkörülmények
megvalósulásához speciális lakásra, lakókörnyezetre és foglalkoztatásra is
szüksége van.
A kiscsoportos lakóotthonok létesítése, a jelenlegi intézményrendszer
megtartása mellett rásegít az országban már megindult lassú szerves
fejlõdésre, amelynek eredményeként hosszú távon felnyílnak és normalizálódnak
a nagy létszámú intézmények is. Az ellátórendszer ezzel egy magasabb
életminõséget lehetõvé tevõ és hosszú távon költséghatékonyabb irányba
mozdulhat el.
Az ellátó intézményekkel kapcsolatos alapelv a fogyatékos gyermek lehetõleg
családban tartásának, vagy, ha erre nincsen lehetõség, befogadó családba
kerülésének elõnyben részesítése. Szükséges a jelenlegi bentlakásos
intézményrendszer mellett a kis létszámú, családias lakóotthon-hálózat már
megindult kiépülésének az integráció és a normalizáció elvei alapján történõ
támogatása.
Az Országos Rehabilitációs Program így magába foglalná a lakóotthonok
fejlesztésére, a hiányzó szolgáltatások kialakítására vonatkozó alprogramokat
is.
A program végrehajtása során a támogató szolgálatok kialakítása, fejlesztése
során a jövõben egyes, súlyos fogyatékossággal élõ személyek esetében a
legégetõbb problémák megoldására kell összpontosítani (pl. a speciális
jeltolmács igénybevétele nélkül teljesen kommunikáció-képtelen siketvakok
esete). Emellett szükséges az önálló életvitelre képessé tehetõ személyek
számára a legszükségesebb ilyen irányú szolgáltatások nyújtása, amely országos
szinten, hosszabb távon költségcsökkentõ és a rendszert modernizáló tényezõ
(személyi segítõ szolgálat súlyos mozgássérültek számára).
A habilitáció, rehabilitáció speciális intézményei
A fogyatékos személyek - állapotukból adódó - egyik legfontosabb igénye a
rehabilitációhoz fûzõdik. A társadalom érdeke, hogy a fogyatékos emberek
integrálódni tudjanak a társadalomba. Ennek érdekében a törvény által
megfogalmazott állami kötelezettség, hogy az állam rehabilitációs
szolgáltatásokat biztosítson számukra.
A legfontosabb feladatok a fogyatékosság tényének és mértékének orvosi
megállapítása után a fogyatékos személy meglévõ, illetõleg fejleszthetõ
képességeinek megfelelõ, személyre szóló rehabilitációs program megtervezése
és ehhez kapcsolódó szolgáltatások megszervezése. Ennek érdekében létrehozott
új, területi segítõ szolgálat legfontosabb feladata, hogy a meglevõ
szolgáltatásokat a fogyatékos személy rehabilitációja érdekében koordinálja,
szervezze, vagyis a rokkantsági rendszer átalakítása során kialakuló (szûkebb)
rehabilitációs programot kiegészítse a tárgyi környezet átalakításához, az
egyén által igényelt speciális (nem gyógyászati) segédeszközök hozzáféréséhez
szükséges intézkedésekkel, egyedi munkahelyi adaptációval, testreszabott
segítségnyújtással.
Ezt a tevékenységet akkor tudja ez a hálózat jól megszervezni, ha a szükséges
források is biztosítottak. Ezért lehetséges az intézményrendszert - bár állami
feladatot lát el - nonprofit intézményként is mûködtetni. Ebben az esetben egy
új, önálló jogi személyiséggel felruházott területi segítõ szolgálat jönne
létre. Annak eldöntéséhez, hogy ez a szervezet mekkora legyen, teljes
mélységében a szükséges információk nem állnak rendelkezésre. Ezért
indulásként minimális szinten történõ létrehozása javasolható. A területi
segítõközpontok mûködésének, a hiányzó szolgáltatások - forrástól függõ
mértéken történõ - megszervezésének szervezeti keretét tovább kell vizsgálni.
Ennek keretében lehet bemutatni az egyes lehetséges formák várható elõnyeit.
A rehabilitáció megújítása így elsõsorban nem új intézmények létesítését
kívánja, hanem egy szervezõ, koordináló, interdiszciplináris együttmûködést
biztosító, szakmai irányító csoport létrehívását. Ezzel elkerülhetõek a
felesleges párhuzamosságok a szolgáltatások területén.
A rendszernek képesnek kell lennie a szükséges szolgáltatásoknak és fejlesztõ
programoknak - korai fejlesztés, a tankötelezett fogyatékos gyermek szükség
szerinti gyógypedagógiai, a szocializációt elõsegítõ támogatása, a
fogyatékossággal összefüggõ családgondozás, önálló életvitelt segítõ tréningek
szervezése, az önálló életvitelre már alkalmas személyeknek szükséges személyi
szolgáltatások megtervezése, megszervezése, a már önállóan élõ személyek
sorsának nyomon követése, illetve a régión belüli lokális, lakóközösségre
alapozott rehabilitációs modellnek mint szolgáltatásnak - a fogyatékos
személyekhez történõ eljuttatására. Amennyiben a fogyatékos személy nem jut
hozzá a számára szükséges eszközökhöz, támogató szolgálathoz, úgy jogait nem
tudja gyakorolni, jogfosztottá válik, sarkítottan fogalmazva a napi élete
válik lehetetlenné, elviselhetetlenné, emberi méltósága sérül.
Bizonyos szolgáltatások, amelyek kevesebb szakértelmet, vagy csak átmeneti
jellegû szakértõi támogatást kívánnak, szervezhetõk önkénteseket foglalkoztató
szervezetek által (pl. bevásárlás, kulturális programok, sportolás). Itt is,
mint az egész koncepció megvalósításában tág tere van a különbözõ civil
szervezeteknek, melyek természetes szövetségesei a támogató szolgálatnak és az
Országos Rehabilitációs Tanácsnak.
A fogyatékos személyek jogait érvényesíteni, biztosítani kell az egészségügy,
az oktatás, a foglalkoztatás, a lakóhely, illetõleg a kultúra és a sport
területén. Az említett területek rendelkezései megfelelnek mind az ENSZ
"Általános szabályok a fogyatékos emberek esélyegyenlõsítése érdekében", mind
pedig az Európa Tanács "Átfogó politika a fogyatékos személyek
rehabilitációjára" címû dokumentumaiban megfogalmazottaknak.
c.) Fogyatékossági támogatás
Egy új ellátás bevezetésével egyidejûleg megkezdõdik az ellátások
újraszabályozása és egységesítése. Az új ellátási forma bevezetése során
figyelemmel kell lenni arra, hogy a jelenleg ellátásban részesülõ fogyatékos
személyek a támogatási rendszer megváltoztatásának következtében ne kerüljenek
hátrányosabb helyzetbe.
Bár a fogyatékos személyeket érintõ ellátórendszer teljes átalakításra szorul,
ez a rendszer összetettsége és költségigényessége folytán csak fokozatosan,
több évre ütemezett tervezés keretein belül vihetõ végbe.
Ennek egyik lépése a súlyos fogyatékossággal élõ állampolgárok új, célzott
ellátási formájának bevezetése. A fogyatékossági támogatás annak az egyszerû
elvnek a legitimálása, amely szerint a fogyatékos személynek kizárólag
fogyatékossága okán keletkezõ többletköltségei állami intézkedések által
kompenzálandók. Megvizsgálandó, hogy az új ellátás alanyi jogú, fix összegû,
vagy rászorultsági elvû, jövedelemkiegészítõ ellátásként funkcionáljon.
Forrását részben a már meglévõ ellátási formák fokozatos megszüntetésével
javasoljuk megteremteni (emelt összegû családi pótlék, vakok személyi járadéka
és a mozgáskorlátozottak közlekedési támogatása). Ez összhangban van a túl
elaprózódott, elemeiben gyakran diszfunkcionális ellátások felülvizsgálatával
és egységesítésével.
Eleje Honlap