1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

Magyar Szocialista Párt

T/5541..

Képviselõi önálló indítvány!

dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Az Országgyûlés Házszabályáról szóló 46/1994.(IX.30.) OGY. határozat 84. §

(1) bek. a) pontja, valamint 85.§ (2) bek. d) pontja alapján a következõ

önálló törvényjavaslatot nyújtom be, és kérem annak napirendi pontként

történõ felvételét és megtárgyalását.

Törvényjavaslat

1998. évi ........ törvény

a Magyar Köztársaság 1998. évi költségvetésérõl szóló 1997. évi CXLVI.

törvény módosításáról

Az Országgyûlés a Magyar Köztársaság 1998. évi költségvetésérõl szóló

1997. évi CXLVI. törvény (a továbbiakban: KTv.) módosításáról a következõ

törvényt alkotja:

1.§ A KTv. 17. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) A (4) bekezdésben foglaltak kivételével a helyi önkormányzat

normatív állami hozzájárulásaiból, az (1) bekezdés e) pontja

szerinti támogatásokból lemondással felszabaduló elõirányzatnak a

89. § (5) bekezdés szerinti elõirányzat-változással korrigált

összege az (1) bekezdés gb) pontjában, valamint a 18. §-ban

meghatározott elõirányzatot növeli. Ezen elõirányzatokat növeli

továbbá az intézményátadásból felszabaduló olyan összeg, amely a 30.

§ szerint nem illeti meg az átvevõ intézményt."

2.§ A KTv. 89. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Felhatalmazást kap a belügyminiszter és a pénzügyminiszter, hogy

mérje fel a törvény 8. számú melléklet I/2.. sz. pontja alapján a

helyi önkormányzati fenntartói körben ellátottak számát és a 16. §

(2) bekezdés alapján történt adatszolgáltatás, valamint e felmérés

szerinti eltéréshez igazodóan egészítse ki, illetve csökkentse a

helyi önkormányzatok egyes közoktatási feladataihoz kapcsolódó

kiegészítõ támogatási elõirányzatait és azt a 16. § (2) bekezdése

szerinti rendelet módosításaként hirdesse ki."

3.§ A KTv. 3. számú mellékletének 7. pontja e törvény 1. számú melléklete

szerint módosul.

4. § E törvény a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit azonban

1998. január 1-jétõl kell alkalmazni.

1. számú melléklet az 1998. évi ... törvényhez

"3. számú melléklet az 1997. évi CXLVI. törvényhez

/A helyi önkormányzatok normatív állami hozzájárulásának jogcímei és

összegei/

7. Pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekjóléti ellátások

Összege: 2500-12 500 Ft/fõ állandó népesség

A hozzájárulás, valamint az e törvény 20. § (8) bekezdése szerinti

átengedett személyi jövedelemadó együttes összege a települési

önkormányzatok által külön jogszabály alapján nyújtandó pénzbeli és

természetbeni szociális és gyermekjóléti ellátásokhoz, az egyes

ellátásokhoz tartozó és az önkormányzatot terhelõ különféle járulék- és

hozzájárulás-fizetési kötelezettségekhez kapcsolódik.

E feladatok különösen: a rendszeres szociális segély, a rendkívüli

gyermekvédelmi támogatás, a rendszeres gyermekvédelmi támogatásnak és az

idõskorúak járadékának a 30%-a, a tartósan munkanélküliek jövedelempótló

támogatásának, és az ezen ellátottak után fizetendõ egészségügyi

hozzájárulásnak a 25%-a, a lakásfenntartási támogatás, az ápolási díj,

az átmeneti (krízis) segélyezés, a temetési segély, a köztemetés, a

közgyógyellátás, a gyermekek napközbeni ellátása keretében nyújtott

étkeztetés térítési díjának szociális alapon történõ mérséklése vagy

elengedése, valamint az önkormányzat által nyújtott lakáscélú

támogatások.

A települési önkormányzatok a hozzájárulást a település 1997. január 1-

jei állandó népességszáma alapján vehetik igénybe. A hozzájárulás,

valamint az e törvény 20. § (8) bekezdése szerint átengedett személyi

jövedelemadó együttes összegének meghatározása a település szociális

jellemzõibõl képzett mutató figyelembevételével történik.

519 Ft/fõ egységesen illet meg minden települési önkormányzatot. További

4 692 Ft/fõ a településre jellemzõ együttes mutatószám (szorzó)

függvényében jár. A két tényezõ együttes összegének el kell érnie a 2

500 Ft/fõ mértéket, és nem haladja meg a 12 500 Ft/fõ összeget.

A települési önkormányzatokat megilletõ differenciált normatív

hozzájárulás meghatározásánál használt mutatószám (szorzó) az alábbi

tényezõket veszi figyelembe:

Szociális mutatók:

- a 0-17 éves korcsoportba tartozó állandó népességnek 1997. január 1-

jei állapot szerinti,

- a 60 éves és idõsebb korcsoportba tartozó állandó népességnek 1997.

január 1-jei állapot szerinti,

- a munkanélküliek jövedelempótló támogatásában részesülõk és a

jövedelempótló támogatást közhasznú munkavégzés miatt szüneteltetõk

együttes - az 1996. november, 1997. február, május és augusztus havi

létszámadatokból számított - átlagának,

- a regisztrált munkanélkülieknek az elõzõ bekezdésben felsoroltakkal

csökkentett - az 1996. november, 1997. február, május és augusztus

havi létszámadatokból számított - átlagának, továbbá

- az aktív korú személyi jövedelemadót nem fizetõk számának az 1996.

évi adóbevallások összesítése szerinti

részaránya az összes népességen belül."

I ndokolás

1. és 2. §-hoz

A javasolt módosítást az 1998. évi költségvetési törvény 8. számú

mellékletében a "Kiegészítõ támogatás egyes közoktatási feladatok

ellátásához", ezen belül is a melléklet I/2.. pontjához (Kiegészítõ

támogatás a nemzeti, etnikai kisebbségi óvodai neveléshez, iskolai

neveléshez, oktatáshoz) kapcsolódó igényjogosultsági szabályok és az

igénylési feltételek közötti eltérés indokolja. Az igénylésre a

költségvetési törvényjavaslat alapján volt módjuk az önkormányzatoknak. A

javaslat parlamenti tárgyalása alatt a módosító indítványokhoz országos

felmérések nem kapcsolódhattak. Így a törvénnyel ténylegesen nincs

összhangban a támogatás.

A 17.§ (5) bekezdés és a 89.§ (5) bekezdés módosításai biztosítják a helyi

önkormányzatok számára törvény 8. számú melléklete I/2.. pontban

megállapított támogatási feltételek és az ennek megfelelõ támogatási

elõirányzatok közötti összhangot. A támogatási igény növekménye a

költségvetésben meghatározott önkormányzati forrásokon belül, a helyi

önkormányzatok normatív állami hozzájárulás lemondásaiból egészíthetõ ki.

3. §-hoz

A törvény 3. számú melléklet 7. pontjának módosítása koherencia zavart

rendez. Ez teremti meg a törvényi alapját a rendelkezésre álló

költségvetési elõirányzat települési önkormányzatok közötti pontos

allokációjához.

Jauernik István

országgyûlési képviselõ

MSZP

Eleje Honlap