Tartalom Előző Következő

DR. RAFFAY ERNŐ honvédelmi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő! Elnök Úr! Annak ellenére, hogy a tisztelt Fáklya Csaba képviselő úr kétszer vagy háromszor annyi szöveget mondott és olvasott most fel, mint amennyit interpellációként beadott, tisztelettel hallgassák meg az interpellációra adandó válaszomat. A honvédség lakásgazdálkodási rendje minden időben az adott időszak kormányzati, katonapolitikai döntését követi. A haza fegyveres szolgálatának követelményéből eredően a hivatásos szolgálatot teljesítő állomány és családja nem maga választja meg a lakóhelyét. A katonacsaládok szükségszerűen azokon a településeken kényszerülnek élni, ahol az a katonai szervezet állomásozik, amelyben a hivatásos katona a szolgálatot teljesíti. Az új katonai doktrína kidolgozása most van folyamatban. A több szempontú feltételrendszernek megfelelő védelmi jellegű Magyar Honvédség területi rendezéselve ma még nem határozható meg teljes pontossággal. A honvédség létszámát elsősorban nem a hivatásos állománnyal kívánjuk csökkenteni. A korszerű Magyar Honvédség magjának továbbra is a hivatásos tiszti, tiszthelyettesi állományt kell tekinteni. A hivatásos állományról való gondoskodásban pedig kulcsszerepe van a szolgálati lakás biztosításának. Ez az egyik oka annak, hogy a honvédség kezelésében üres lakásoknak csak bizonyos hányadára mondhatjuk ki azt, hogy feleslegessé vált számukra. Amelyekről tudjuk, hogy nem lesz rá szükség, örömmel adnánk át az önkormányzati szerveknek, hisz ezt több esetben kezdeményeztük ki. A gondot az jelenti, hogy az önkormányzatok többségükben a minden térítés nélküli kezelőijog-átadást fogadják el egyedüli megoldásként. A Honvédelmi Minisztérium számára ugyanakkor gazdasági kényszerhelyzet, kényszerként - ismétlem: gazdasági kényszerként - jelentkezik a magyar joggyakorlatban elfogadott térítés ellenében történő kezelőijog-átadás. Ugyanis a Magyar Köztársaság ez évi állami költségvetéséről alkotott 1989. évi L. törvény a Honvédelmi Minisztérium költségvetését 2 milliárd forint csökkentéssel állapította meg, a fedezet hiányát a honvédségnek feleslegessé vált ingatlanok értékesítéséből kell pótolnia. A törvény szerint: amennyiben az ingatlanok hasznosításából származó bevétel nem éri el a bevételként előirányzott kétmilliárd forintot, akkor a különbözetnek megfelelő összeggel a támogatást év közben a költségvetés tartaléka terhére kell növelni. Az előző Parlament tehát olyan költségvetési törvényt hagyott a mostani kormányzatra és a Honvédelmi Minisztérium vezetőire, amely ilyen vonatkozásban nyilvánvalóan irreális elemeket tartalmaz. Ebben a szellemben a tavaly megüresedett, korábban a szovjet csapatok által használt ingatlanok értékesítési kötelezettségével további egymilliárd forintot vontak el a Honvédelmi Minisztérium, tehát a Magyar Honvédség költségvetéséből. (Orbán Viktor közbeszólása: Helyes!) Az üres lakásokat tehát hivatalos értékbecslés alapján forgalmi értéken kívánjuk értékesíteni az önkormányzatok számára. Tisztelettel szeretném felhívni a figyelmüket arra, hogy fordított esetben a honvédség is csak teljes térítés mellett kap lehetőséget lakások vásárlására, amelyeket viszont a haditechnikai fejlesztés kiadásaiból kell elvonnunk. Ismerve az önkormányzatok anyagi lehetőségét - bár ez a Honvédelmi Minisztérium gazdasági helyzetét tovább rontja -, Sárbogárdon is többéves, részletekben történő törlesztést ajánlottunk fel. Ezt a formát fenn kívánjuk tartani. Felajánlásainkat az önkormányzatok többsége nem fogadta el. Tárgyalási alapnak - ismétlem - csak a térítés nélküli átadást tekintik. Interpelláló képviselőtársam ennek az álláspontnak adott hangot. Engedjék meg, hogy néhány konkrétumot mondjak a sárbogárdi helyzetről. A honvédség korábbi fejlesztési elképzelésének megfelelően több településen épültek szolgálati lakások, felkészülve a családok elhelyezésére. Sárbogárdon egy nagyon fontos légvédelmi rakétaosztály elhelyezése volt tervezve, amelynek a rendszerbe állítására azonban - a fejlesztés pénzügyi fedezetének hiánya miatt - nem kerülhetett sor. A községben egyébként, tehát Sárbogárdon, jelenleg 298 darab HM-kezelésű lakásból 89 üres, ebből 35 komfortos. A haderőreform Sárbogárdot érintő elgondolása alapján 35 komfortos lakás a honvédség számára nélkülözhetővé válik, így annak felajánlása a városnak értékesítés útján még ebben az évben megoldható. A térítés nélküli átadás szorgalmazása tehát a honvédelmi tárca - ezen keresztül az egész állami költségvetés - hiányának növelése irányába mutat. Ha a megüresedett lakások, amelyeket a Honvédelmi Minisztérium nem kíván tovább hasznosítani, magán jellegű értékesítésre kerülnek, csak térítéssel értékesíthetők. Abból a célból azonban, hogy a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség hozzájáruljon a lakáshelyzet javításához, a falvak és a városok jobb ellátásához, valamint általában a Magyar Honvédség és a lakosság valamiféle új, jobb viszonyának kialakításához, a honvédelmi miniszter hozzájárult néhány közszolgálatban álló személy lakásügyének a megoldásához. Ez azt jelenti konkrétan, hogy a különböző helységekben orvosoknak, pedagógusoknak és egyéb, fontos közszolgálatban álló személyeknek és családoknak térítés nélkül átutalunk néhány, a Honvédelmi Minisztérium tulajdonában lévő lakást. Engedjék meg, hogy itt egy közbevetőleges adatot mondjak anélkül, hogy túlbecsülném ezt a segítséget. Itt fekszik előttem a vezérkar jelentése, melyből kiderül, hogy az országban több mint kétszáz településen - városban és falun - vannak ilyen üres lakások. Azt hiszem tehát, ha mindenhol csak néhányat adunk át - ismétlem: térítés nélkül - orvosoknak, tanároknak és egyéb személyeknek, az talán komoly segítségnek tekinthető. Kérem tehát végül képviselőtársaimat a válasz elfogadására - és képviselő urat is -, egyben arra, hogy a tárca eredendően forráshiányos költségvetésére irányítsák szíves figyelmüket. Köszönöm szépen. (Taps a jobb oldalon.)