Tartalom Előző Következő

SZELÉNYI ZSUZSANNA (FIDESZ): Tisztelt Miniszter Úr! Elnök Úr! Tisztelt Ház! Mint az elmúlt hetekben közismertté vált, a Művelődési és Közoktatási Minisztérium kezdeményezte, hogy külföldi állampolgárságú, magyar anyanyelvű diákok hazai felsőoktatási intézményekben tanulhassanak. Tudomásom szerint a minisztérium közel ezer diák számára ajánlott fel helyeket, ennek nagy többségét erdélyi, kisebb részét felvidéki, kárpátaljai és délvidéki magyar fiatalok számára. A minisztérium kezdeményezését igen örvendetesnek tartom. Hosszú idő után most nyílik először alkalom a határokon túl élő magyar fiatalok számára, hogy Magyarországon tanulhassanak. Ez annál is fontosabb, mivel a szomszédos országokban mindmáig nem működnek magyar egyetemek. Az igen dicséretes kezdeményezés ügyeinek intézése azonban a szomszédos országokban és itthon is vihart kavart. Szlovákiai magyar szervezetek közül csak a magyar Kormányhoz közel álló szervezetnek volt módja beleszólni a diákok kiválasztásába, magyarán ők osztották el a szűkös helyeket. Erdélyből viszont ezrével jelentkeztek az érettségizettek, hogy beiratkozzanak az egyetemre, mivel sokan nem tudták, hogy felvételi vizsgát kell tenniük. Egyszóval egyik helyen sem állt rendelkezésre elegendő információ. A program itthon is számos kérdést vet fel. Az egyetemi autonómiát hirdető minisztérium egyszerűen utasította az egyetemeket, hogy fogadják a diákokat, csupán a felvételi vizsgáztatás feladatát bízta rájuk. A felvételi keret bővülése után az egyetemek, illetve főiskolák semmiféle többletköltségvetést nem kaptak, a taníttatás, a szállás és az étkeztetés terheit is a komoly anyagi gondokkal küzdő intézményeknek kell vállalniuk. Nem tisztázott, hogy milyen keretekből lehet támogatni a frissen felvett fiatalokat. Kérdés: vajon a Kemény Zsigmond Alapítvány, amely e célra alakult, képes lesz-e mindannyiuknak olyan ösztöndíjat adni, amely lehetővé teszi számukra, hogy Magyarországon elfogadható életkörülmények között éljenek. Mindezek után kérdezem a miniszter urat: milyen meggondolás szerint osztották el a férőhelyeket a környező országok között, hogyan, milyen nyilvános fórumokon hirdették meg a felvételi lehetőséget a fiatalok számára, hogyan határozták meg azt, hogy kik és milyen elvek szerint bonyolítsák az előzetes kiválasztást? Miért nem konzultált a minisztérium minden intézménnyel, amelyet be kívánt vonni a programba? Milyen forrásból gondoskodik a Kormányzat a diákok taníttatásáról, hogyan kívánja támogatni az amúgy is igen súlyos anyagi helyzetben lévő felsőoktatási intézményeket? Köszönöm. (Taps.)