Tartalom Előző Következő

DR. HORVÁTH BALÁZS belügyminiszter: Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Elnök Úr! Szeretnék én is ugyanilyen röviden válaszolni, azonban nem tudom ennyire tömöríteni, mert több törvényről és jogalkotási folyamatról lesz szó. Az államigazgatási eljárás általános szabályaival kapcsolatban egy komoly deregulációra kerül sor, ez folyamatban van, kigyűjtöttük, bármelyik pillanatban be tudjuk a Parlament elé terjeszteni. Azt, ami ezzel összefügg természetesen. Felülvizsgáljuk - ez megtörtént már - a jogorvoslat rendjét szabályozó rendelkezéseket ezzel összefüggésben, kidolgoztuk már. Minden jogszabály előterjesztésének, amely a Parlament elé tartozik, tehát a belügyminiszteri rendelet, akadálya volt ez ideig az önkormányzati törvény, illetve a választójoggal kapcsolatos törvény, egy bizonyos aspektusból akadálya a polgármester jogállásáról szóló törvény. A munkát azonban ez természetesen nem befolyásolta, mert ezzel párhuzamosan a munkák magától értetődően folynak. Az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló törvény módosítását az Igazságügyi Minisztériummal együtt elkészítettük, a tervezet tárcaegyeztetése folyamatban van, az én megítélésem szerint a jövő hét csütörtökig, de ha nagyon sietek, és erre lehetőség van, sietnek a tárcák - nem a Belügyminisztériumon múlik egyébként -, akkor már most, e héten csütörtökön a Kormány elé kerülhet. Természetesen nem ez az egyetlen törvény, amely az önkormányzatok működését meghatározhatja. A ma mintegy 32 ezer dolgozót számláló szakigazgatási köztisztviselői gárda alapvető jogállását befolyásolja a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényjavaslat, ezt a Kormány két ülésben megtárgyalta, a Parlament elé beterjesztette, a Parlamenten múlik, hogy mikor fogja megtárgyalni a törvénytervezetet. A köztársasági megbízott feladatairól és hatásköréről szóló jogszabály- tervezet szakmai vitáját most fejeztük be. Ezen a héten a miniszteri kollégium megtárgyalta. A szövegtervezet nagy valószínűséggel még ezen a héten - normaszövegre gondolok - végleg formát ölt. Ez a jogszabály az önkormányzati választások második fordulójára működőképes lesz, és kormányrendeletről van szó, kihirdethető természetesen azt megelőzően. A vagyonátadó bizottságokról szóló törvénytervezet és kormányrendelet-tervezet - mind a kettő értelemszerűen - tárcaközi egyeztetése megtörtént. A Kormány még ebben a hónapban megtárgyalja a javaslatokat, és október elején az Országgyűlés elé terjeszti a törvényjavaslatot. A kormányrendeletet nem, azzal meg kell várnunk a törvényjavaslat elfogadását. Az önkormányzat szerveinek létrehozatala után, úgy vélem, október végén, november elején már ezek a törvények készen vannak, úgyhogy működőképessé tehetik az önkormányzatokat. A 15-i második forduló, választás+, azt követően körülbelül hasonló 10-20 nap kell az önkormányzati testületek felállásához, úgyhogy október végére ezek a törvények már működőképes és működtethető állapotban lesznek. A fővárosi törvény előterjesztésére megállapított november 30-i határidő - ezt a Parlament állapította meg, nem a Belügyminisztérium -, úgy vélem, hogy betartható, már csak azért is, mert pont az ellenzék javaslatára, ha jól emlékszem, de lehet, hogy tévedek, köteleztetett a Kormány, illetve a Belügyminisztérium arra, hogy az önkormányzatokkal - tehát a fővárosi önkormányzatra, kerületi önkormányzatokra gondolok - készíttesse el, az ő véleményüket mindenféleképpen maximálisan figyelembe véve, a törvénytervezetet. A munka szakmai előkészítése folyik, megtörtént a problematikus vitapontok, ezek csomópontjainak az összegyűjtése, jelenleg szakmai munkacsoport dolgozik a javaslat kimunkálásán. Természetesen ezen tervezetet a véglegezés előtt véleményeztetni kell, és át kell gyúratni, dolgoztatni a fővárosi önkormányzattal, az újonnan megválasztott testületekkel, és ezt követően kerülhet csak a Kormány elé, hiszen ez a parlamenti utasítás. Rendkívül nagy munka a hatáskörök megállapításáról szóló jogszabálytervezet kidolgozása. Az azt előíró kormányhatározat kiadása óta szinte folyamatos a tárcaegyeztetés és a szakmai konzultáció. Nem akarok szakmai indokokba belemenni, a képviselő úr ezt nagyon jól tudja, hogy a kormányzati struktúra bizonyos fokig történő meváltoztatása a más fokokat is áttolta egyik minisztériumból a másikba, ez a munkát irgalmatlanul megnehezíti, azért is folyamatosan történik az előkészítés. A teljes rendszer kiépítése, ideértve a dekoncentrált szakhatóságokat is, a terveknek megfelelően ez év végére várható. A feladat- és hatáskörök szakmailag megalapozott kimunkálásáig várhatóan átmeneti rendelkezések kidolgozására is sor fog kerülni. E szabályokon is természetesen dolgozunk, amelyeket októberben a Parlament és a Kormány elé fogunk terjeszteni. Itt rögtön felhívnám a figyelmet arra, hogy a folyamatban lévő ügyek természetesen a régi jogszabályok alapján bíráltatnak el, hiszen ez magától értetődő, és szeretném közölni a képviselő úrral azt, hogy a szervezetek, a szakigazgatási szervek - a megyékre gondolok -, amelyek most másodfokként dolgoztak addig, amíg nem áll fel a jogszabály alapján a dekoncentrált állami szerv, személyükben megmaradnak, tehát a szakmai fedezet a másodfokú döntések meghozatalára megvan. Készül az önkormányzati törvény előírása szerint a közigazgatási képesítési előírásokra vonatkozó kormányrendelet-tervezet. A munkaközi vitaanyag szinte napokon belül megy ki szakmai vitára, mármint azokra, akiket ez illet. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! A törvény- és jogszabály-előkészítő munkával egyidejűleg a Belügyminisztériumban az önkormányzatok gyakorlati működésének elősegítésére több módszertani segédlet kimunkálása, kiadásának előkészítése folyik. Ezekről talán két mondatnyit. Az önkormányzatok szervezeti és működési szabályzatainak kidolgozásával kapcsolatos módszertani segédletanyag napokon belül elkészül, ezeket az imént felsorolt törvényi koncepciókat, illetve normaszövegeket várjuk. Ezeket az alakuló önkormányzatoknak a Belügyminisztérium természetesen azonnal a rendelkezésére bocsátja. Dolgozunk az önkormányzatok társulásairól és együttműködési formáiról szóló módszertani kiadvány előkészítésén, a két kiadvány között talán ez van már a kész állapot határán, várhatóan november elején teljesen elkészül, a nyomdából kijön, és november elején már odakerül az önkormányzatokhoz. Megkezdődött a Polgármesteri kézikönyv - erre a jogszabályra vártunk -, ahogy a Belügyminisztériumban nevezzük, "kiskáté"-nak a kidolgozása. Ebben a képviselő-testületi ülésvezetés módszerétől elkezdve a bizottsági feladatokon keresztül egészen a polgármesteri és képviselői tevékenység lényeges teendőire kiterjedően a szakmai érvek összegyűjtésére gondoltunk, és ezt segédanyagként, kiskáté-ként szintén kiadjuk. Elkészült és kiadásra készen áll a helyi önkormányzatok jogalkotásával kapcsolatos módszertani anyag is. Elsőbbséget adtunk ennek a módszertani anyagnak, hogy a normáikat, a jogszabályokat, statútumokat azonnal meg tudják csinálni. Ez gyakorlatilag kész van, s ez valóban rendkívül hosszú ideig tartó kutató-elemző munka alapján készült, de mindezek esszenciája benne van. Úgy vélem képviselő úr, hogy ez a jogszabály-alkotási folyamat, amelynek az időrendjét is vázoltam, az önkormányzatok zökkenőmentes - helyesbítek - nagyobb zökkenők nélküli bevezetését és működését lehetővé teszi. Felhívnám mindenki figyelmét arra is, e vonatkozásban nem én és a Belügyminisztérium, de az önkormányzatok nevében kérek mindenkitől - a képviselőktől is - megértést, mert egy ilyen kardinális váltás, változtatás során zökkenő biztos, hogy lesz. Azt hiszem, hogy a Belügyminisztérium az imént említett strukturális, jogi és segédanyag-segédletekkel lehetőséget teremt arra, hogy kis zökkenőkkel, de az önkormányzatok megfelelő módon beindulhassanak, működhessenek. Nagyon bízom abban, hogy a Parlament, az Önök segítségével az önkormányzatok működésének anyagi feltételei is megfelelőek lesznek. E vonatkozásban - azt hiszem - a kormánypárti és ellenzéki képviselőknek együtt kell működniük, mindenki önkormányzatpárti lesz, és a működésüket az önkormányzatbarát szellem, légkör fogja meghatározni. Köszönöm. (Kormánypárti taps.)