Tartalom Előző Következő

SIKLÓS CSABA közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A Fodor András tisztelt képviselőtársam által felvázolt közlekedési helyzet előttünk is - sajnos - már régóta ismert. A kialakult feszültségek feloldásának lehetőségeit a főváros illetékes szerveivel közösen vizsgáltuk. Meg kell mondanom, hogy egy település komplex közlekedésfejlesztési programjának következetes végrehajtása eredményezheti csak azt a minden szempontból optimális helyzetet, amit a szakemberek a tervezés stádiumában célul tűztek ki. Amennyiben e komplex fejlesztési tervnek csak egy-egy eleme valósul meg - mint ahogy az esetünkben is történt -, és ezek hosszabb távon önmagukban képtelenek az el nem készült úthálózati részek funkcióit is átvállalni, az M5-ös autópálya környezetében tapasztalt feszültségek alakulnak ki. A Hunyadi utcai hálózaton az átmenő forgalom csökkentése érdekében már 1989-ben jelentős forgalomszervezési beavatkozás történt a Mártírok útja és az Ady Endre utca közötti szakaszon, amelyen hattonnás súlykorlátozás lépett életbe. Az intézkedés célja a nehéz tehergépkocsik, kamionok, járműszerelvények forgalmának megtiltása, és ezzel a lakosságot érő, a közlekedésből eredő környezeti ártalmak csökkentése volt. Drasztikusabb korlátozó intézkedések megtételére - például a tehergépkocsik teljes körű kitiltása, a felüljáró egyirányúsítása, az 51-es autóbuszok más útvonalra terelése - a jelenlegi út- és közlekedéshálózati adottságok miatt sajnos nincsen lehetőség, mivel ezt a forgalomtöbbletet a környező úthálózat már nem tudná felvenni. A jelenlegi forgalomszabályozási szigorításokat természetesen csak kényszerű, ideiglenes intézkedésnek tekintjük. Végleges megoldást a Hunyadi utcai közlekedés szerepének megváltoztatásában, forgalmának erőteljes csökkentésében és a közlekedésfejlesztési tervekben szereplő úthálózat bővítésének megépülésében látjuk. Döntő jelentőségű a gyűrűirányú hálózati elemek fejlesztése, az M0-ás autópálya kiépítése az M3-as autópályáig, a Szentlőrinci út hatékony bevonása a forgalomba a Soroksár, Hősök tere közúti felüljáró megépítésével, a Határ út bővítése, az M5-ös autópálya bevezető szakaszának továbbépítése a Könyves Kálmán körútig, új felüljáró építése a bevezető szakaszon a Vörös Október utca vonalában. Az előzőekben jelzett beruházások megvalósítása tízmilliárdokat igényel. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tárcánk mindent megtesz annak érdekében, hogy a céljaink megvalósításához szükséges források bővüljenek, s javaslatainkkal Önök is rövidesen találkozni fognak. Számítunk egyetértő támogatásukra. Tájékoztatom továbbá Önöket arról, hogy a főváros közlekedési szerveivel együttműködve készül jelenleg Kispest és Pesterzsébet térség közúthálózat- fejlesztésének felülvizsgálata, amelynek javaslati része ez év végére kialakul. Ezt követően 1991. első negyedévében fogjuk az önkormányzatokkal a mielőbb megvalósítandó leghatékonyabb beavatkozásokat és ezek végrehajtásánál a munkamegosztást meghatározni. Kérem tisztelt képviselő urat válaszom elfogadására. (Taps.)