Tartalom Előző Következő

DR. HATVANI ZOLTÁN (SZDSZ): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Szabó Erika és Áder János után tulajdonképpen visszavontam volna felszólalásomat, ha körzetem egyik polgármestere nem kért volna meg nagyon hangsúlyozottan arra, hogy közvetítsem üzenetét. Azt mondta: "Higgyék el, ezt a törvényt mi - önkormányzatok - úgy várjuk, mint a mentőkötelet a fuldoklók, de ez a mentőkötél olyan gubancos, hogy belefúlunk, mire ebből valamit kibogozunk." És ha már felálltam, akkor engedjék meg, hogy tényleg pár percben elmondjam saját véleményemet is erről. Nem tudom elfogadni, hogy időhiány miatt kellett ezt a törvényt így, ilyen gyorsan elénk terjeszteni. Nem tudom ezt az újabb zsarolást elfogadni, mert felelőtlenségnek tartom, hogy egy ilyen törvénytervezet az Országgyűlésen átmegy. Sokkal több időt fog igénybe venni az, amíg a várhatóan számtalan módosító javaslatot végig fogják a bizottságok és az Országgyűlés tárgyalni. Tartalmilag is - ha rosszindulatú volnék, esetleg arra gondolnék, hogy talán más oka van ennek, hogy egy törvénybe összefoglalunk tücsköt-bogarat. Vaskos törvényről van szó; azért ilyen vaskos talán, mert tartalmazza a volt tanácsok valamennyi hatáskörét. Ezek közül az önkormányzatoknak kevés maradt meg; most hogy ez nyirbálás eredménye-e, vagy szerkesztési problémák, nem tudom, engedjék meg, hogy egy rövid példával illusztráljam. A tanácsi rendszerben a fogyasztói érdekvédelem céljából a tanácsoknak voltak olyan funkciói, amikor is a helyi kereskedelmet ellenőrizték. Ez egy nagyon érdekes öszvér- és nagyon visszás megoldás volt. Ugyanis a piac- és kereskedelmi felügyelőséghez tartoztak szakmailag azok a tanácsi dolgozók, akik munkájukat végezték. Nagyon visszás intézkedések származtak ebből, mert elmosódott a felelősség. Most a törvény utal a 74. §-ban a fogyasztói érdekvédelemre, amikor az új, most szerveződő fogyasztóvédelmi felügyelőség hatásköréről beszél. Nem tudom, miért van itt ez a rész, ugyanis az önkormányzatoknak semmiféle, fogyasztói érdekvédelemmel kapcsolatos funkciójuk nem maradt meg. Nem sorolom tovább ezeket a problémákat, hiszen akik jobban értenek a törvényszerkesztéshez, ezt már előttem nagyon meggyőzően felsorolták. Mindenesetre én is azok mellé csatlakozom, akik azt javasolják, hogy szerkesszük át, tegyük rendbe ezt a törvényt. Ennek a sok fontos szerkezeti oka mellett van egy nagyon gyakorlatias oka, illetve érve, amely emellett szól. Az önkormányzatok élén kezdő szakemberek, polgármesterek állnak, és nagyon sok helyen tulajdonképpen a jegyzők is most kezdik ezt a szakmát. Nagyon nehezen fognak eligazodni ebben a kusza összevisszaságban. Köszönöm a figyelmet. (Taps.)