Tartalom Előző Következő

DR. KIS GYULA JÓZSEF (MDF): Elnök Úr! Tisztelt Ház! A szociális, családvédelmi és egészségügyi bizottság foglalkozott ezzel a törvényjavaslattal, azonban nem egészében, csak azokat a pontokat, illetve módosító indítványokat tárgyalta, amelyekről a bizottság úgy érezte, hogy elsősorban az ő felelősségi körébe tartoznak. Éppen ezért az együttes jelentés összeállítói között nem szerepeltünk, de most, hogy a részletes vita végére értünk, úgy érzem, hogy noha nem állítottunk külön előadót, néhány szóban reagálnom kell, és igyekszem nagyon rövid lenni. Ténykedésünkből tulajdonképpen csak a támogatott, az általunk támogatott néhány módosító indítványról kialakított véleményünkről szeretnék beszámolni, illetve egy esetben indokolnám mindössze az elutasítást, mert furcsának tűnhet a tisztelt Ház és a hallgatók előtt, hogy egy egészségügyi bizottság nem támogatja azt az indítványt, amely lehetővé tenné a helyi önkormányzatoknak, hogy szigorítsák az általános levegőtisztasági, zajvédelmi normákat. Hát ez teljesen illogikusnak tűnik. Az oka az, hogy az önkormányzatok ez irányú tevékenysége olyan hatással járhat, amely több önkormányzatot, más önkormányzatokat is érint. A bizottságban az a példa hozódott fel, hogy az M0- s autópálya mentén lévő települések tiltakoznak az ellen, hogy a forgalom ott menjen át, ezért továbbra is a fővároson mint sűrűbben lakott részen menne át a nemzetközi kamionforgalom. Ha például ilyen jogosítványt kapnának, ezt a tiltakozást nagyon könnyen érvényesítenék más önkormányzatok kárára azzal, hogy helyileg olyan levegőtisztasági, illetve zajnormákat írnak elő, amelyek kizárnák a kamionforgalmat. Tehát ilyen és más önkormányzatokra kiterjedő hatása miatt gondoltuk azt, hogy levegő ügyben elsősorban - ami nem marad az önkormányzat területén, hanem ide-oda vándorol - ezt ne támogassuk. A továbbiakban csak a támogató indítványokról, nagyon röviden. Ezek két csoportba oszthatók. Egyrészt szakmailag pontosítani igyekeztünk az egyes meghatározásokat. Erre példa az előbb előttem szóló Szilasy képviselőtársam, aki a dyslexia, illetve a tanulási és beilleszkedési zavarok közötti összefüggésekről, illetve ezek elkülönítéséről nagyon részletesen beszélt. Az összes ilyen támogató módosító indítványunk gyakorlatilag hasonló értelmű, oda konkludál, hogy meghatározzuk az egyes fogalmak pontosabb értelmezését. Így támogatjuk az előbbi Szilasy-Bretter-féle indítványokon kívül a 358-as, Havas Gábor, Rózsa Edit, Solt Ottilia-féle indítványt, amely a családvédelem körét a családok mentálhigiénés ellátásával és a családi rendszer működési zavarainak megelőzésével kívánja pontosítani. Támogatjuk dr. Szabó Erika két indítványát is, amely az idősebb betegek, fogyatékosok intézményben való ellátásának a biztosítására irányul, tehát nem egyszerűen az ellátásának, hanem az intézményben való ellátásának biztosítására, illetve a 367-es pontosítását, amely nemcsak szakosított, hanem általános szociális otthonokra is kiterjesztené ezt. A családsegítő központok idősek gondozási központjai feladatainak meghatározását 374-es szám alatt megint csak Havas, Rózsa, Solt, Arató Géza előterjesztésében támogatja bizottságunk. Külön kell szólni Havas Gábor 388-as számú indítványáról, amely a helyi önkormányzat feladatává tenné a megváltozott munkaképességűek rehabilitációjának elősegítését. Tehát nem feladata, hogy megoldja ezt a kérdést, de mindenképpen utalni akartunk arra, hogy ennek elősegítése a helyi önkormányzatok dolga is, hiszen annak idején, ha visszagondolunk a működő községi, falusi önkormányzatokra, mindannyian tudjuk, hogy a bíró gondoskodott arról, hogy csőszi állást kapjon a fél lábú rokkant, hogy a falu bolondját mindennap más-más család megebédeltesse. Tehát ezeknek a kisközösségeknek ezt a természetes tevékenységét ma úgy hívjuk, hogy megváltozott munkaképességűek rehabilitációja, sokkal csúnyább szakkifejezés, elhiszem, de tulajdonképpen ezt értjük alatta. Néhány kérdésben megint csak az volt gondunk, hogy más a szakmai zsargon az egészségügy, közegészségügy terén, mint általában a jogi nyelvben. Így például itt némi üdülést hozó derültséget keltett az, hogy a rágcsálók irtása helyett a rágcsálómentesítés fogalma szerepel a törvényben. Kérem, ez egy bevett, egyetemi tankönyvekben szereplő közegészségügyi terminus technicus. Ez rágcsálók irtását jelenti, és nem azt, hogy megszüntessék a faluban az összes egeret, patkányt, városban a patkányt. Ezekkel nem érdemes vitatkozni, mert lehet, hogy a jogi nyelvben nem így szerepel, de a gyakorlati életben, aki csinálja, az legalább tudja, hogy miről van szó. Ugyanígy támogatja bizottságunk Csehák Judit, Kovács Pál, Jánosi György és a szociális bizottság együttes indítványát, amely a kórházigazgatók, gazdasági igazgatók, illetve ápolási igazgatók kinevezésével kapcsolatos. Az eredeti fogalmazást úgy lehetett értelmezni, hogy ez az önkormányzatok hatáskörébe tartozik, viszont tudva azt, hogy sokszínű kórházak jöhetnek létre, nemcsak önkormányzati tulajdonú kórházak, ezt úgy módosítjuk, a bizottság is, úgy javasoljuk módosítani, hogy a külön jogszabályban meghatározottak szerint végzi ezek kinevezését. Pokorny Endre képviselőtársunk gyógyszerészeket érintő két indítványát támogatjuk még. Az a lényege, hogy a gyógyszertári központ, illetve a gyógyszerellátás biztosítása ne legyen önkormányzati feladat. Ez nem a patikákat, a gyógyszertárakat jelenti, tévedés ne essék, hanem a gyógyszertári központokat, azt a bürokratikus ellátó apparátust, ami a monopolhelyzete miatt elég sok gondot okoz, és ami helyett egy nagykereskedelmi, kereskedelmi hálózat jönne létre. Tehát ez nem lenne önkormányzati feladat a jövőben. Végezetül még egyetlenegyet: Mádi László 390-es indítványát támogatjuk, amely azt célozza, hogy ne ötévente vizsgálják felül az önkormányzatok a szociális segélyben részesültek szociális körülményeit, hanem sűrűbben, kétévente. Ugyanis a körülmények vátozása mostanában ennél feltehetően gyakoribb váltásokat, változásokat hoz létre a családok életében. Tehát itt indítványaink összefoglalva egyrészt pontosítók, tehát szakmai szövegezésűbbé kívánják tenni a törvényt, másrészt pedig bizonyos várható változásokat, amelyeket az ágazati törvények tükröznek majd, így a kórházak vezetésével kapcsolatban, előlegez meg, igyekezvén elkerülni egy későbbi törvénymódosítást. Köszönöm szépen. (Gyér taps.)