Tartalom Előző Következő

SÁPI JÓZSEF, a költségvetési, adó- és pénzügyi bizottság előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A költségvetési, adó- és pénzügyi bizottság kivételes és sürgős eljárással megtárgyalta a 2248-as számon benyújtott, az önhibájukon kívül hátrányos helyzetbe került önkormányzatok kiegészítő állami támogatásáról szóló törvényjavaslatot. Mint az államtitkár úr ismertetőjéből már tudhatjuk, valamint a törvényjavaslatban is olvashattuk, a 91. évi költségvetési törvény ötmilliárd forintot különített el erre a célra, elérve azt, hogy a rendelkezésre álló összeg 75%-át az első félévben ki kell osztani, a pályázati feltételeknek megfelelő önkormányzatok részére. A Pénzügyminsztérium igyekezett körültekintően eljárni, kiküszöbölni a költségvetési törvény és az önkormányzati törvény hiányosságait. Ugyanis egyik sem tartalmaz megfelelő szempontot a felosztásra. További nehézséget jelentett a támogatások odaítélésénél az, hogy az önkormányzatok jelentős részének nem volt elfogadott költségvetése a pályázat beadásának határidejéig. Így meglehetősen adat- és információhiányos pályázatok felett kellett véleményt alkotni. További nehézséget jelentett az, hogy nincs tisztázva, mit takar az önhibáján kívül hátrányos helyzet fogalom. Mindezekre figyelemmel teljes egészében nem volt osztható a betervezett összeg. Erre nagyobb biztonsággal az első félévi költségvetési teljesítés után kerülhet sor. A jövőre nézve, mivel nincs egzakt módszer a támogatások elosztásához, az ilyenfajta támogatási rendszert vagy meg kell szüntetni, vagy pontos feltételrendszert kell előírni már a költségvetési törvényben. Az előkészítő munka részeként az önkormányzatokról szóló törvény 102. § (2) bekezdésének megfelelően a Pénzügyminisztérium előzetes véleményezésre megküldte a kormányelőterjesztést az önkormányzatok országos szövetségeinek. A 15 érdekképviseleti szerv közül 5 közölte írásban álláspontját. Általános vélemény volt, hogy a rendelkezésre álló rövid idő alatt az önkormányzatok személyi feltétei, szakértelme nagy szerepet játszott a kérelmek összeállításában és benyújtásában. A szövetségesek többsége hátrányosnak ítéli a kis települések helyzetét, és a tartalék felosztásánál számukra elsőbbséget kértek. Mindezek figyelembevételével a benyújtott módosító javaslatokkal kapcsolatban bizottságunk a következő véleményt alakította ki: egyetértésben a Pénzügyminisztériummal, két módosító javaslatot támogat: Hodosán Róza és Vargáné Piros Ildikó képviselőnők módosító javaslatairól van szó. Megjegyzem, mindkettő formai korrekcióra irányul. A törvényjavaslattól és a PM álláspontjától eltérően egy módosító javaslatot 9 "igen", 5 "nem" és 3 tartózkodó szavazattal támogat a bizottság. Ez a 2364-es számon Sápi József és Komor Sándor képviselők által benyújtott módosító javaslat. Ennek lényege, hogy a törvényjavaslatban előirányzott, most felosztandó 2,6 milliárd forintot kettőmilliárd forintra csökkentse úgy, hogy a fővárosnak javasolt egymilliárd forint négyszázmillióra változzon. A módosító javaslat értelmében a fővárosnak most meg nem adott hatszázmillió forint a még fel nem osztott alapot növelné, amelyre ez év szeptemberében újabb pályázat lesz kiírva az önkormányzatok részére a törvényjavaslat indoklási részének megfelelően. A módosító javaslat közelítené a fővárosi és a vidéki önkormányzatok esélyegyenlőségét, miközben a fővárosi önkormányzat is részesülne a létszámarányosan rá jutó hányadból. Tudniillik a kettőmilliárd egyötöd részét, a négyszázmillió forintot megkapja. A bizottság többségi véleménye szerint ez az összeg az önkormányzatok számára kötelezően előírt feladatok finanszírozására használható, tehát nem lehet különbséget tenni egyetlen önkormányzat javára, illetve rovására sem. Mindezek figyelembevételével bizottságunk tisztelettel ajánlja elfogadásra a törvényjavaslatot. Köszönöm. (Gyér taps jobbról.)