Tartalom Előző Következő

DR. SÓVÁGÓ LÁSZLÓ, az önkormányzati bizottság előadója: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az ülésszakunk rendkívüli jellegére, továbbá az idő előrehaladott állapotára tekintettel már csak nagyon röviden kívánom ismertetni az önkormányzati bizottság többségének álláspontját. Nem kívánok a vita részleteibe bocsátkozni, csak azokat a csomóponti kérdéseket kívánom röviden megemlíteni, amelyek a bizottsági vita során előtérbe kerültek. A többség álláspontja szerint az önkormányzati törvény csak a kereteit szabja meg az állam tulajdonából az önkormányzatok tulajdonába kerülő ingatlanok körének, a konkrét rendezés alapvetően erre a törvényre vár. Abban a többség véleménye is egyezik a kisebbségével, hogy bizonyos vagyontárgyak az önkormányzati törvény erejénél fogva önkormányzati tulajdonba kerültek, nevezetesen az önkormányzati törvény 107. szakasz (2) bekezdésében említettek, tehát a tanács és szervei, valamint intézményei kezelésében levő állami ingatlanok, erdők, vizek - kivéve védett természetvédelmi területeket és a műemlékileg védett épületeket, építményeket, területeket, pénzt és értékpapírokat. Ezek - mint említettem - az önkormányzati törvény erejénél fogva az önkormányzatok tulajdonába kerültek. Az egyéb állami vagyon önkormányzati tulajdonba adásáról a most tárgyalandó törvényjavaslat rendelkezik. Ennek megfelelően a többség elvetette elsősorban az ellenzéki képviselőknek abból kiinduló módosító koncepcionális javaslatait, hogy a vagyon döntő többségének átadása már az önkormányzati törvény hatályba lépésével megtörtént. Tisztelt Képviselőtársak! Divatos dolog ma azon vitatkozni, hogy a tervezet mennyiben biztosít az önkormányzatok vállalkozásához elegendő vagyont. Másképpen feltéve a kérdést, miért nem kapják meg az önkormányzatok az elsődlegesen profit célú vagyonokat. Hajlamosak vagyunk elfeledkezni arról, hogy közösen - ellenzékiek és kormánypártiak egyaránt - a már közösen elfogadott önkormányzati törvényben magunk kinyilatkoztattuk: az önkormányzati tulajdon fő rendeltetése, hogy a közszolgáltatások egy részét biztosítsa. A bizottság többségének álláspontja szerint ennek az elvárásnak a tervezet maradéktalanul eleget tesz. A juttatott vagyon elsősorban a közszolgáltatások ellátására szolgál. A leghevesebb bizottsági vitát a jelenlegi tervezet, illetve az önkormányzati törvény 107. szakasz 5. bekezdéseinek összefüggései érintették. Az említett rendelkezést a bizottság tagjainak többsége a Kormány álláspontját osztva úgy értelmezi, hogy az önkormányzatok tulajdonába csak az önkormányzat belterületéhez tartozó beépítetlen állami tulajdonú földek kerülhetnek, a felülépítményekkel ellátott, ún. beépített földek nem. A bizottsági vitákban egyéb, a többség számára elfogadható érvek is elhangzottak. A beépített földek a településfejlesztés oldaláról nem jelentenek valóságos értéket, egyben megmutatkoznának mindazok a hátrányok, amelyek a közös tulajdonnal járnak. Többen indítványozták, minél nagyobb tulajdoni körben levő belterületi földek kerüljenek önkormányzati tulajdonba. Nem vitás, hogy fontos érv szól valamennyi belterületi föld önkormányzati tulajdonba adása mellett is, ugyanakkor az ellene felhozható érvek lényegesen nagyobb súllyal esnek latba. Kiszélesedne a privatizációról tárgyaló partnerek köre, megnehezedne a gazdasági szféra tulajdoni viszonyainak rendezése és a külföldi tőke bejövetele. Megbomlana a föld és épület egysége, az ingatlan- nyilvántartás átrendezése több milliárdos költségkihatással járna. Hogy az infláció hatásairól szóló tényekről már ne is beszéljek. A többség így a javaslat földre vonatkozó koncepcióját elfogadhatónak tartotta. Végül, hogy vállalt kötelezettségemnek eleget tegyek, és röviden szóljak, már csak a külterületi földek problematikájával kapcsolatos többségi álláspontról szólok. Egyes képviselői indítványok javasolták a volt legeltetési bizottságok, erdőbirtokossági társulatok által használt, jelenleg szövetkezeti tulajdonban álló ingatlanok önkormányzati tulajdonba adását. A többségi álláspont sem vitatja ennek megalapozottságát, de erre csak a későbbi szabályozásokkal összhangban kerülhet sor. E szabályozások alatt elsősorban a leendő földtörvény és szövetkezeti törvény rendelkezéseit értjük. Ennek megfelelően - ha a többség is támogatja a Józsa Fábián képviselőtársunk által benyújtott módosítást - a mezőgazdasági szövetkezet használatában levő állami tulajdoni termőföld önkormányzati tulajdonba adását a mezőgazdasági szövetkezetek földtulajdoni és használati viszonyainak rendezése keretében külön törvény szabályozza. A bizottság többsége a Kormány által előterjesztett javaslatot az elfogadott módosításokkal támogatja, és azt elfogadásra ajánlja a Parlamentnek. (Taps jobbról.)