Tartalom Előző Következő

KÁLLAY KRISTÓF (független): Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A hét végén is jártam választókörzetemben, ahol többen is felvetették, hogy milyen sok vita van itt a Parlamentben, milyen lassan tudunk megegyezni. Most azt hiszem, akik még hallgatják a rádión keresztül, örülhetnek, mert most igen kevés vita van, mert kormánypárti oldalon, ellenzék oldalán egyaránt nagy az egyetértés abban, hogy ez a törvény nem kimondottan jó. Egyedül már csak egyetlenegy ellenzője van ennek az egyetértésnek, az előterjesztő, a Kormány. Itt meg is kell kérdeznem, a mai napon elhangzott két törvényjavaslat kapcsán is a FIDESZ részéről, hogy a választási programjukban nem szerepelt sem földadó, sem gépjárműadó. Meg kell kérdezni: a pénzügyminiszter úr választási programjában szerepelt-e ez a típusú gépjárműadó? (Derültség, szórványos taps.) Én úgy látom, nagy az egyetértés abban, hogy ez a törvényjavaslat, amely a preambulumában arról szól, hogy ez a gépjárműadó azért szükséges jórészt, hogy az útalapot, a gépjárművek által használt utat lehessen ebből fejleszteni, hát bizony - ezt már mások is elmondták, csak ismételni tudom az előttem szólókat - ha a 100%-ból mindössze az 1/16-oda, azaz alig valamivel több, mint a 6%-a szolgál erre az útalapra, akkor aligha mondhatjuk, hogy ez a törvény ténylegesen ezt a célt szolgálja. Magam is osztom azt a nézetet, amelyet szintén többen fölvetettek, hogy a korábbi gépjárműadó típusban a fogyasztási adóban meglévő különbségek miatt a dízel gépjárművek számára egy plusz adóteher szerepelt, most ezt ki akarja szedni innen az előterjesztő. Hozzáteszem, fogyasztási adóban sem kívánja ezt az ellentmondást kompenzálni. Én az elmúlt héten a fogyasztásiadó-törvény kapcsán jeleztem, hogy szeretném, ha az itt meglévő különbségeket valahogy helyreállítanánk. Erre több megoldást is láttam, hiszen a fogyasztási adóban is lehetőség van erre, vagy pedig itt kellene egy lényeges különbséget tenni, ahogy például már az előttem szólók is elmondták, hogy a dízel gépjárművek számára egy lényegesen magasabb gépjárműadót szükséges bevezetni. Ezek után én úgy gondolom, miután ilyen széles az egyetértés az előttem felszólalók és közöttem is, ez a törvény, úgy látom, nem alkalmas vitára, hiszen a gazdasági bizottság és a költségvetési bizottság is ezt jelezte. Jobb lenne, ha a Kormány visszavonná ezt az előterjesztést, és átdolgozva, a vitákban elhangzottaknak megfelelően újra elénk terjesztené. Köszönöm szépen. (Taps.)