Tartalom Előző Következő

DR. TARJÁN LÁSZLÓNÉ környezetvédelmi és területfejlesztési minisztériumi államtitkár: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Hogy az erdők mennyire az érdeklődés középpontjába kerültek, arra utal az is, hogy az ez évi párizsi erdészeti világkonferencia "Az erdő a jövő örökségé+-t választotta alapgondolatául és mottóul. De európaiságunk egyik fokmérője ugyancsak a természeti kincsekkel való gazdálkodásunk színvonala. És különösen vonatkozik ez az erdőkre, mint a megújítható természeti erőforrásokra. Ugyanakkor, mint tudják, a környezeti hatások következtében bekövetkezett erdőpusztulások, valamint az elmúlt évtizedekben az erdőkben folytatott rövid távú, nyereségcentrikus gazdálkodás a magyar erdőállományt kritikus helyzetbe hozta. Tisztában vagyunk azzal, hogy a hazai környezeti állapot jövőbeni alakulása és a magyar erdők sorsa a legszorosabban összefügg egymással. Mindezek alapján nem kétséges, hogy az ország politikai, társadalmi és gazdasági átalakulása megkívánja az erdészeti politika alapvető újragondolását, és ennek megfelelően a törvényi szintű szabályozás kidolgozását, valamint az ehhez kapcsolódó új szervezeti rend kialakítását is. Az elmúlt évben, mint képviselőtársam említette, a kormányzati munkamegosztás kialakításakor a feladat- és hatáskörök meghatározásánál a Kormány kifejezésre juttatta azt az igényét és szándékát, hogy az erdészeti igazgatást úgy célszerű újraszabályozni, hogy a gazdálkodási érdekektől elkülönült szakirányítási, ellenőrzési, erdőfelügyeleti feladatok a környezetvédelmi tárcához kerüljenek. Ez az általános erdővagyon-védelem megfogalmazásával épült be a jogi szabályozásba. Tényként kell azonban megállapítani, hogy önmagában ez az új alapokra helyezett jogszabályi megközelítés az anyagi jogszabályok és különösen az erdőtörvény újraalkotása, valamint az új munkamegosztásnak megfelelő szervezeti változások végrehajtása nélkül nem lehet eredményes. Mindezek a tények a Környezetvédelmi Minisztériumot az elmúlt hónapban arra késztették, hogy összhangban a képviselő úr által is említettekkel, az erdészeti igazgatás kérdéseit több fórumon újra felvesse és megvizsgálja. Így elsősorban a Fölművelésügyi Minisztériummal mint társtárcával, valamint az Országos Erdészeti Egyesülettel és más társadalmi szervezetekkel folytattunk konzultációt, neves erdészeti szakértőket is bevontunk a tárgyalásba. Hadd említsem meg és köszönjem meg a környezetvédelmi bizottságnak is, hogy állást foglalt ebben az ügyben. Mindezek alapján képviselő úr kérdésére azt tudom válaszolni, hogy a Környezetvédelmi Minisztérium korábban is és ma is, következetesen azt az álláspontot képviseli, hogy az erdészeti igazgatásnak és gazdálkodásnak a korábbi évtizedekben kialakított hagyományos rendjéhez képest egy új, az erdők környezetvédelmi, természetvédelmi és közjóléti funkcióját kiemelten kezelő igazgatási és gazdálkodási struktúrák kialakítása szükséges. Ennek az álláspontnak a lényege az, hogy az erdőgazdálkodás feladatait el kell különíteni az erdőfelügyelettől és az erdőtervezéstől, mivel ez a szétválás, tehát az erdőfelügyelet és a tervezés egysége jelenthet garanciát a tartalmas erdőgazdálkodásra. Ez az álláspont módot ad a környezetvédelmi érdekek megfelelő érvényesítésére is. Konstrukciójában pedig azt jelenti, hogy a kincstári erdők esetében a tulajdonosi jogokat az Állami Erdők Vagyonfelügyeleti Kollégiuma gyakorolja, az erdőfelügyeleti és az erdőtervezési feladatok ellátását pedig a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium. Ebben az álláspontunkban ugyancsak megerősített bennünket a környezetvédelmi bizottság is. A kormányzati munkamegosztás felülvizsgálata várhatóan a közeljövőben befejeződik, és bízunk abban, hogy az erdővel kapcsolatos döntés javaslatunknak megfelelően kerül elfogadásra. Köszönöm figyelmüket, és kérem válaszom tudomásulvételét. (Taps.)