Tartalom Előző Következő

DR. SURJÁN LÁSZLÓ népjóléti miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt interpelláló Képviselő Úr! Az elhangzott és tulajdonképpen szakszerűnek tartott kérdésnek éles ellentéte érzésem szerint a cím. Nem kellene most ezzel a címmel foglalkoznom, de valójában - azt hiszem - kár lenne ebben az irányban elmennünk. A szegénységi bizonyítvány hiányát egyébként nagyon sokan a szociális miniszter fejéhez vágták az elmúlt időszakban, de nem gondolom, hogy itt most valójában erről lenne szó. A hivatkozott rendeletről örömmel nyugtázom, hogy a képviselő úr is elfogadja, hogy hatástani szempontból körültekintően lett összeállítva. Talán még felhívom arra a figyelmet, hogy benne van a rendeletben a korrigálás lehetősége, sőt kötelezettsége is, hiszen évente ezt a pozitív listát, tehát azt a listát, hogy mit lehet közgyógyellátás címén felírni, azt - hogy mondjam - aktualizálni kell. Hogy miért került sor a bevezetésre? Először is meg kell mondanom, hogy minden kedvezménnyel lehet élni és lehet visszaélni. A közgyógyellátás ellenőrzésével kapcsolatban olyan visszaélésekre is fény derült, amelyben egy-egy kisebb településen egyetlen közgyógyellátásra jogosult a továbbiakban elég sok gyógyszert fogyasztott, és a környezetben teljesen megszűnt a gyógyszerfogyasztás. Azt hiszem, hogy különösebb kommentárt ez nem igényel. Igaz, hogyha a hatástani lista jó, akkor persze ilyenfajta kivédésre önmagában ez a rendelkezés nem ad lehetőséget, de mégis figyelmet hív fel arra, hogy a kedvezmények a kedvezményezettek javára és nem az azzal való visszaélésre szolgálnak. Másrészt az kétségtelen tény, hogy szeretnénk Magyarországon a forgalomban lévő gyógyszerek körét jelentősen növelni. Ezek sok esetben olyan jellegű választékbővítések, amelyek inkább divatokat elégítenek ki, mint szükséges orvosi támogatást, ezért is vezettük be az 500s támogatási kulcsot, tehát sokkal nagyobb önrészesedést. Ha ezek a közgyógyellátás számára megjelenhetnének, akkor tetemes anyagi veszteséggel járnának. Ugyanakkor valóban jelenthet számításaink szerint egyfajta spórolást, amely a hatástani lista helyessége esetében nem járhat egészségkárosodással. Ennek a spórolásnak a mértékét az előzetes számítások éves szinten 500 millió forintra becsülték. Ez az 500 millió forint azonban nem okvetlenül és nem teljesen a spórolás jegyében jelentkezik, hiszen ennek a rendeletnek, helyesebben a népjóléti miniszter mindössze ezt a hatástani listát állítja össze, de a mögötte lévő kormányrendelet kinyitotta a közgyógyellátás lehetőségét a hajléktalanok előtt. Korábban erre nem volt lehetőség. Továbbá megkönnyítette az önkormányzatok számára, akiknek eddig a rendszeres szociális segély összegének 50át kellett a társadalombiztosítás számára a közgyógyellátási bizonyítvány átalányaként átutalni, ezt 25ra mérsékeltük. Ezek a körülmények tehát az ellátás javítását is eredményezik, erre is szükség volt. Végezetül, hogy az időhatárt lehetőleg megtartsam, úgy gondolom, hogy az elmondottak arra is rávilágítanak, hogy ezek a szempontok nem állnak ellentétben a kormányzat szándékaival az egészségügy megújítását és a lakosság érdekeinek a szolgálatát tekintve. Ezek alapján tisztelettel kérem a tisztelt Házat válaszom elfogadására, a képviselő urat is természetesen. (Taps.)