Tartalom Előző Következő

DR. ANDRÁSFALVY BERTALAN, művelődési és közoktatási miniszter: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Iván Géza képviselőtársam felszólalása rámutat történelemtanításunk és történelmi tudatunk némely hiányosságaira. Hasonló levelek, melyek a magyar történetírás egyoldalúságáról vagy hiányairól szólnak, meglehetős nagy számban érkeznek a minisztériumba. Hadd tegyem hozzá, hogy az új oktatási törvényben nem kívánjuk részletesen szabályozni azt, hogy a történelemtanárok mit, mennyi időben és hogyan tanítsanak, a szemlélet megváltoztatása az egyetemeken, főiskolákon folyó oktatásban keresendő. Hadd hívjam fel a figyelmet, hogy ezen hiányosságok nagy része, amit Iván Géza képviselőtársam is szóvá tett, abból származik, hogy történelemtanításunkban túlnyomóan nyugat-európai történelmi eredményekre támaszkodtunk, csak az elmúlt 40 év alatt lépett ilyen súllyal a Szovjetunió története a magyar történettanításnak a porondjára. Egyébként sokkal kevesebbet tudunk szomszédainkról és Kelet-Közép-Európa múltjáról, mint akár Franciaország, Spanyolország vagy Amerika történelméről. Ezek súlyos hiányosságok, és ezeken csak úgy tudunk segíteni, ha a történelemszemléletet változtatjuk meg a felsőoktatásban. Addig is szakkönyvekkel és különböző irodalmaknak az ajánlásával tudunk ezen segíteni. Azt is hozzá kell tennem, hogy az avar birodalomról szóló ismereteink az elmúlt, mintegy 25-30 év kutatásainak az összegezéséből származnak, akkor fejeződtek be azok a régészeti és történelmi kutatások, amelyek felrajzolták ennek a korábban félremagyarázott vagy nem kellően értékelt népnek a történetét. De ugyanilyen fontosságú lenne például a kazár birodalom oktatása, hiszen a kazár birodalom Európa védelmében az akkori oszmán birodalmat megelőző mohamedán nyomás ellen Európának védőbástyája volt. Sokkal nagyobb nyomással jött a mohamedán hatalom ez ellen, mint később francia, illetve spanyol földön. Mindezek mutatják, hogy ennek a területnek, Európa keleti részének a történelmében nagyon sok pótolnivalónk van, hogy a helyes történelmi tudatot az ifjúságban és egyáltalán a közvéleményben kialakíthassuk. A jövőben tehát az oktatásban, a szakkönyvek ajánlásában és mindenekelőtt a történelemtanárok érdeklődésének megfelelő szabadságában látom a megoldást. Köszönöm. (Taps.)