Tartalom Előző Következő

DR. SALAMON LÁSZLÓ, az alkotmányügyi, törvény-előkészítő és igazságügyi bizottság elnöke: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Kulin Ferenc elnök úrral való megállapodás alapján mindkét bizottságra kiterjedően én ismertetem a bizottságok állásfoglalását. A csatlakozó módosító javaslat tárgyalása kapcsán több irányú érdemi kifogás merült föl a bizottság tagjaiban a csatlakozó módosító javaslattal szemben. Nevezetesen a 3. bekezdésben megjelenik az a rendelkezés, hogyha egy pártirat közhatalmi jellegű tevékenységről keletkezik, akkor annak egy példányát az Országos Levéltárba el kell küldeni. Ezzel kapcsolatban a hozzászólók egységesen azon véleményüknek adtak kifejezést, hogy párt, az alkotmány értelmében, közhatalmi jellegű tevékenységet nem folytathat, következtetésképpen ez a rendelkezés nem valósulhat meg, hiszen olyan irat sem igen keletkezhet jogszerűen és szabályszerűen, amely közhatalmi jellegűnek lenne tekinthető. Emellett a csatlakozó módosító javaslat 2. bekezdésével kapcsolatban olyan észrevételek merültek fel, csak emlékeztetőül, ugyanis ez a 2. bekezdés egy, a hat parlamenti párt részvételével való ad hoc bizottság létrehozását írná elő az iratok szabályszerű átadási-átvételi folyamatainak ellenőrzésére és az iratokban való kutatás feltételeinek kialakítására. Tehát ezzel a javaslattal kapcsolatosan az a vélemény fogalmazódott meg, hogy bizottságot ilyen jellegű jogkörrel felruházni nem lehetséges, mert a bizottság - a parlamenti bizottság - legyen az akármilyen jellegű, voltaképpen egy javaslattevő, véleményező szerv. Tehát ennek a gondolatnak a végigvitele egy további országgyűlési határozatot, további törvényt feltételez. Így ebben a formában a bizottság ezt sem tudta támogatni. Emellett még néhány apróbb szakmai természetű észrevétel merült fel, illetve még további lényeges elemként ki kell emelnem az (1) bekezdés kapcsán azt, hogy a csatlakozó módosító javaslat mint most bekövetkező tényt kezelné vagy fogná föl az állami tulajdon szituációját. Tehát magyarul: ez a csatlakozó módosító javaslat úgy van megfogalmazva, mintha most kerülne a törvény erejénél fogva állami tulajdonba az adott iratok köre, holott az az álláspont volt a domináns már korábban is, hogy ez tulajdonképpen állami tulajdonban van, és tulajdonképpen magát ezt a tényt sem éreztük kétségbe vonni a másik oldal, az ellenzéki oldal - bármelyik ellenzéki oldal - felől sem. Mindezekre tekintettel - gondolom, mert utána szavazásra került sor; nem volt indoklás, szavazásnál sosincs indoklás -, mindezen vita után került sor a két bizottság állásfoglalására, és mindkét bizottság olyan döntést hozott, hogy nem tudja támogatni a csatlakozó módosítót javaslatot.