Tartalom Előző Következő

RÁDAY MIHÁLY, a környezetvédelmi bizottság előadója: Elnök Úr! Tisztelt Ház! A környezetvédelmi bizottság dolgozott, holnap is dolgozni fog - az eddig beérkező javaslatokkal foglalkozott, tehát azokkal kész van. Ez után még maga a bizottság is beadott és a képviselők közül néhányan együtt csatlakozó módosító javaslatokat - ezek nyilván nincsenek készen, ezekről ez után lesz csak szó. Én mindenesetre vázolnám, mi foglalkoztatta a bizottságot - pontokban -, örülnék, hogyha ezekből minél több megvalósulna a szavazás során. Az egyik kérdéscsoport, ami a bizottságot foglalkoztatta, hogy a környezetvédelemre szánt kiadások egy része legyen a tárca fennhatósága alatt. Ebben a kétféle javaslat is elhangzott, módosító javaslatként be is érkezett a tisztelt Házhoz. Az egyik fajta, amely arról szól például, hogy a vízminőség- védelemre szánt beruházási összeg - amely már tavaly télen ugyanilyenkor problémát okozott, hogy hol legyen a szétválasztás után - ezúttal legyen végre a vízminőségért felelős környezetvédelmi tárcánál. Ezt a bizottság teljes mértékben támogatja, és örülnék, ha ez így is történne. Itt egy 460 milliós összeg emelés nélküli átcsoportosításáról van szó. Szó esett arról - és a bizottságban ezzel is foglalkoztunk -, hogy helyes- e, ha az a pénz, amely vízi közművek létesítésére szolgál, a kivitelezőnél, ellenőrzőnél, tervezőnél - tehát magánál a vízi munkákat végző minisztériumnál - van, vagy pedig jobb, ha ott van, ahol az önkormányzatok megpályázhatják ezt a pénzt, az önkormányzatok számára kiosztható ez a pénz. A bizottságban úgy gondolkodunk, hogy ez a pénz lehetne akár a Belügyminisztériumnál is, ahonnan az önkormányzatok a vízi közművek fejlesztésére, építésére szolgáló pénzeket megpályázhatnák, és tetszésük szerint rendelik meg a másik minisztériumnál lévő vízügyi apparátusnál avagy másnál, aki számukra gazdaságosan, jól tudja kivitelezni. Az elmaradott térségek fejlesztése, az Országos Műemléki Felügyelőség pénzei, a Környezetgazdálkodási Intézet, a természetvédelmi szervek, környezetvédelmi területi szervek - ezekkel foglalkoztunk, ezekhez több módosító javaslat került benyújtásra. Mi javarészt azt szeretnénk, és a bizottság általában azokat a javaslatokat támogatja, amelyek lehetőséget biztosítanának arra, hogy a különböző környezetvédelmi és természetvédelmi szervezetek, amelyek a szétválasztás után araszolgatnak, anyagi létük nem lévén, megerősödhessenek, és a környezetvédelem megfelelő bázisává épülhessenek ki. Magyarul, hogy olyan pénzeket kapjanak a környezetvédelmi és természetvédelmi felügyelőségek, amelyekből végre dolgozni tudnak, és el tudják látni ezt az elég fontos feladatot. Az alapvető kérdés, amiben feltétlenül szeretném, ha az ezután való tárgyalásban - nem én, hanem a bizottság szeretné - sikert érhetnénk el, és ez ügyben két, egy szóban különböző csatlakozó módosító indítványt nyújtottunk be, amelyet nyilván a költségvetési bizottság tárgyalni fog rövidesen. Ezt próbálom azért elmagyarázni, mert ehhez a Ház támogatása nélkülözhetetlen, és természetesen a miniszter úré, aki ebben a pillanatban jó igent vagy nemet kellene, hogy mondjon, másképp a pénz elvész. Arról van szó, kérem szépen, hogy beterjesztettünk a külföldi teherautók vámadójára egy másfél forintos kilométer/tonna emelést. Ez az összeg, ha ellentételezésről is van szó, minimálisan 2,5 milliárd forintot hoz az államkasszának. A beterjesztő - mármint én - úgy gondolta, hogy ebből a pénzből illene a környezetvédelemnek kapnia, miután ez a pénz az autókból, a külföldi, az országon keresztülmenő kamionforgalom megvámolásából származik. Én úgy vélem, hogy ez tisztességes kívánalom, és tisztességes az a mód, amit a bizottság kitalált, miszerint ebből a költségvetésbe befolyó összegből nem kérünk többet a környezetvédelem támogatására, mint a befolyó összeg egyharmadát. Megfogalmaztuk az egyszerűség kedvéért - mert itt szeretik a kerek összegeket hallani - 800 millióban ezt az összeget. Ezzel szemben probléma támadt, mert hiszen ebből hogyan lehet megcélozni a pénzt, nem tudjuk pontosan, bevalljuk őszintén - bizottságilag valljuk be. Miközben a költségvetési bizottságban, ahol a miniszter úr is jelen volt, a beföldi gépjárművek adójának összegét, amely úgy szól, hogy egy része az útalapra megy, a többi a központi költségvetésbe - mármint amit az 50%-on felül az önkormányzatok kapnak -, a bizottsági szavazás, mint ahogy a jelentésükből kiderül, a teljes 50%-ot az útalapnak ítélte. Vagyis az eredetileg a költségvetés által beadott 500 millióval szemben 3 milliárd forint körüli összeget! Tehát itt elköltötték azt a 2,5 milliárdot tulajdonképpen a költségvetésből, amit az általunk javasolt és a Ház által megszavazott 3 forintos emelés hozott. Szeretnénk kérni, teljesen mindegy számunkra, hogy a környezetvédelmi bizottság melyik beadott csatlakozó módosító indítványát támogatja a miniszter úr, illetve a költségvetési bizottság+ Megvárom, amíg a miniszter úr tud erre figyelni, mert számunkra ez fontos+ Köszönöm szépen. Szóval az az érzésünk, hogy ez a pénz, az a bizonyos egyharmad, a 800 millió forint nélkülözhetetlenül fontos a magyar környezetvédelem szempontjából, hogy egy picit továbblépjen. Ezt a 800 millió forintot szeretnénk valamilyen módon megkapni. Én gondolom, a bizottság nevében mondhatom, hogyha a két beadott csatlakozó módosító indítvány közül egyiket sem találja a miniszter úr vagy a költségvetési bizottság pontosan megfogalmazottnak, de ajánl jobb tippet, jó megfogalmazást, amelynek eredményeként a körülbelül 2,5 milliárd egyharmada a környezetvédelmi alapba juthat, a környezetvédelem céljaira, mi azt el fogjuk fogadni és támogatjuk, és kérjük, hogy a Ház is ezt tegye. Úgy gondoltuk mi annak idején, hogy ez a 2,5 milliárd arra lesz jó, amit a teherautókon beszedünk, hogy egyharmada a környezetvédelemé legyen, és a további kétharmadot egyéb - oktatásügyi, kulturális és más - fontos célok támogatására fordíthassa a Kormány, a költségvetés. Tehát azok a módosító javaslatok, amelyek itt kérnek 100 milliót, ott kérnek 20 milliót, amott kérnek 60 milliót, ebből az összegből fedezhetők legyenek. De miután egy olyan szavazásban, ami a plenáris üléssel, gondolom, egyidejűleg zajlott, nem tudtunk róla, 2,5 milliárddal többet kapott az útalap, ami szintén szimpatikus dolog, csak miközben fokozzuk az autóközlekedést az országban, akár úgy, hogy egyre több út lesz, muszáj valamilyen módon a környezetvédelmet is pártolni. Nincs kifogásunk az útalap megemelése ellen; mi azt kérjük, hogy ebből a pénzből, amit a javaslat elfogadásával a tisztelt Ház megszavazott a költségvetés számára, egyharmadot, azaz 800 milliót a miniszter úr a szavazáskor "igen+-nel díjazzon, és ezt tegye a Parlament is. Köszönjük. (Taps.)