Tartalom Előző Következő

DR. KUPA MIHÁLY pénzügyminiszter: Köszönöm, Elnök Úr. Óriási élvezettel hallgatom ezt a sziporkázó vitát+ (Közbeszólás a bal oldalról: Soha ne élvezz nagyobbat! Derültség.) Természetesen mindig, ha költségvetésről van szó, a pénzügyminiszter a felelős. Ez nem egy kérdés. Ha Orbán Viktor úr ezért tette fel a kérdést, akkor +(Dr. Orbán Viktor közbeszól.) + Dehogyisnem! De most magánvitát+ Ez a vitastílus nagyon érdekes egyébként, ugyanúgy, ahogy a bizottságban is így megy. Tehát a pénzügyminiszter felelős a költségvetésért. Ha késett, akkor nem időben készítette elő - az egy más kérdés, hogy a Kormány nevében nyújtja be. Ez egy. A második: néhány apróságra szeretném felhívni a figyelmüket, ami nem ügyrend - de hát, itt politizáltak. Egy: elfogadták az adótörvényeket, és ezzel meg vannak határozva a költségvetés bevételei. Kettő: azt az irányelvet, amit lehetett volna tanulmányozni bőségesen, mert minden benne volt+ (Közbeszólások.) + Jó! A gazdaság működőképességével kapcsolatban a feltételrendszerrel és a költségvetés általános lehetőségeivel - nem azzal, hogy a köztársasági elnök reprezentációja sok-e vagy kevés, mert ez egy nagy alkotmányos kérdés+ (Zaj.) Ezt tehát lehetett volna mind tanulmányozni és ebből megítélni, hogy a gazdaság működőképes vagy nem. Az irányelvek határozatában az szerepel, hogy 60-80 milliárd forint lehet a költségvetés hiánya. Ha megvan a bevétel, akkor számítógép nélkül és ilyen automatikus indítványok nélkül össze lehet adni - annyi a kiadás. Ha a kiadást tovább tetszik méltóztatni megnézni, akkor annak megvannak a determinációi: mennyi az államadósságra, mennyi a családi pótlékra stb., stb. Én tehát nem azt mondtam, hogy nincs mozgástér a költségvetésben. Nem sok van. Ezt kell mérlegelni, és ezen valószínűleg nem segít az, hogy olyan indítványok sorozatáról kell tárgyalni, amelyeknek se indoklásuk nincs, se közgazdasági alapjuk nincs, semmijük nincs - csak szórakozásból születtek. (Nagy taps a jobb oldalon és középen. - Közbekiáltások: Így van!) Végül a gazdaság működőképessége nem azon múlik, hogy a költségvetés kiadási struktrúrája és szerkezete hogyan alakul, mert - hála a jó Istennek - már nincs olyan óriási szerepe a gazdaságban a költségvetésnek, hanem azon múlik, hogy az általános gazdasági és nemzetközi feltételek és működési lehetőségek hogyan alakulnak. Ezt pedig nagymértékben befolyásolja az - ezt a mesét nekem senki ne mondja el! -, hogy Magyarországot az első helyen úgy ítélik meg, hogy van-e költségvetése vagy nincs. Ezzel nem kérem, hogy legyen, mert nem akarok kompromisszumot kötni - mert így nem lehet. (Taps a jobb oldalon.) Aki tehát a költségvetés lehetséges mozgásterét túldimenzionálja módosító indítványaival, és sportot űz abból, hogy a módosító módosítóját is már előkészítették számítógépen, az veszélyezteti az ország működőképességét+ (taps a jobb oldalról)+ még akkor is, ha ötödször ismerem el, hogy két hét késéssel adtuk be a költségvetést. De most már volt 30 nap arra, hogy+ Tudom, hogy 3 ezer oldal - de a fő számok, a fő fejezetek nem tesznek ki 3 ezer oldalt, azt meg lehet érteni és meg lehet tanulni, ha az ember veszi a fáradságot. (Közbeszólások a bal oldalról.) Tehát azt szerettem volna mondani, hogy lehet ezt az ügyrendi vitát folytatni, természetesen a Háznak vannak szabályai, és azokat be kell tartani - de teljesen értelmetlen magáról az ügyrendről beszélni, hogyha a tartalmi kérdésekben ilyen magatartás nyilvánul meg. Köszönöm. (Nagy taps a jobb oldalon és középen.)