Tartalom Előző Következő

RUDICS RÓBERT (MDF): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Csak egy rövid időre kérem a türelmüket, és én személy szerint örülök, hogy ez az ügyrendi vita úgy dőlt el, ahogy eldőlt, ugyanis így lehetőségem nyílik arra, hogy még a döntéshozatal előtt megpróbáljam meggyőzni az illetékes bizottságok képviselőit, és talán a miniszter urat is, hogy támogassák azt a módosító javaslatot, amelyet 4250-es szám alatt Tarnóczky Attila, Hatvani Zoltán, Németh Béla, Trombitás Zoltán, Juhász Péter és Barcza Imre képviselőtársaimmal közösen nyújtottunk be. A javaslat lényege az, hogy a helyi önkormányzatok által felhasználható központosított előirányzatokról szóló 6. számú mellékletet kiegészítjük egy 16-os sorszámmal, és egy új céllal: a 100 főt meg nem haladó tanulólétszámú községi általános iskolák támogatásával. A javaslat szerint az ilyen - zömmel kistelepülési, csak alsó tagozatos osztályokat foglalkoztató - általános iskolák pályázat útján juthatnának a normatíván felül kiegészítő támogatáshoz. Miért is van szükség erre a kiegészítő támogatásra? S itt engedjék, hogy négy rövid mondatot idézzek az MDF oktatási programjából. "Napjainkban is tapasztalható már az oktatásügy kettészakadása. Egyre fenyegetőbb az ország kettészakadása is. Az állam kötelessége tehát, hogy a veszélyeztetett régiókban az országos átlagnál többet fordítson az oktatásügyre, az infrastruktúra egészére. A települések népességmegtartó erejét növelendő, már néhány gyerek esetén is lehessen iskolát alapítani. Az itt munkát vállaló pedagógusokat az átlagnál sokkal jobban meg kell fizetni, mert nemcsak eredményesen kell tanítaniuk az osztatlan iskolákban, de értelmiségiként is pótolhatatlan szerepük lesz a község életében.+ A probléma az, hogy zömmel ezek a - 800-1000 főt számláló - települések azok, amelyek egyébként is rendkívül leromlott állapotban vannak, az előző rendszerben úgynevezett funkció nélküli társközségek voltak, és valami véletlen folytán még megmaradt az alsó tagozatos iskola. Most egyébként is óriási gondokkal küszködnek, és nincsen forrásuk ahhoz, hogy a normatívát jelentős mértékben ki tudják egészíteni. Csak azt a módszert tudják választani, hogy nem emelik a pedagógusok bérét, további osztályösszevonásokat hajtanak végre, ez azonban logikusan az iskola elsorvadásával jár, illetve az lesz a következménye, mert ezekben az iskolákban az átlagos osztálylétszám - mint ahogy az a mellékelt táblázatból is látható - 14 körül jár, és 14 tanuló esetén ugyanúgy kell fizetni a pedagógust, fűteni az osztályt, tehát lényegesen magasabb a ráfordított relatív költség. Éppen ezért szeretném kérni úgy tisztelt kormánypárti, mint hasonlóképp tisztelt ellenzéki képviselőtársaimat, hogy támogassák ezt a módosító indítványt, és segítsék ezeket az iskolákat, hogy egyáltalán fennmaradhassanak. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps.)