Tartalom Előző Következő

DR. VONA FERENC (MDF): Köszönöm szépen, Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Már az általános vitában jeleztem, hogy van benn módosító javaslatom - és ehhez kérném most az önök támogatását -, mégpedig a 4050-es szám alatt, amely a 15. fejezet "Földművelésügyi Minisztérium+ részt illeti, ezen belül is a 2. alcímnél a földművelésügyi, szakigazgatási, szolgáltatási és informatikai intézményeket illetően. Előzményként itt el kell mondanom, hogy sajnos, a Parlament az 1991-es évre vonatkozóan már 1 milliárd forinttal csökkentette a fejezet támogatását - ebből mintegy 500 millió forint érintette a szakigazgatási intézményeket. Itt, ugye, tudnunk kell azt, hogy 1991-ben a mezőgazdaság 1,7 milliárd dollár aktívummal zár, amely nem kevesebb, mint az ország kamatmérlege, kamattartozása - tehát tulajdonképen ezt felülmúlta, és úgy gondolom, ez nem kis teljesítmény. Igaz az, hogy ezt eddig talán nem volt túl nehéz megtennie, mert olyan színvonalon termelt, mint amilyen a piac volt - jelesül: a nagy szovjet piac -, de tudjuk, hogy ennek most már vége van, tehát sokkal igényesebb piaccal állunk szemben 1992-től. És ha ennek meg akarunk felelni, el kell mondanunk, hogy az állat- és növényegészségügyi intézményi hálózat már a csökkentett támogatás mellett is csak korlátozott mértékben tudta ellátni állami feladatait! Elsősorban a nemzetközi követelményeknek megfelelő diagnosztikai munkát, a sertéspestis, a száj- és körömfájás-mentesség rendszeres vizsgálatát, az élelmiszerek hormon- és egyéb kórosanyag-vizsgálata monotorikus rendszerének kiépítését. A járványvédelmi célkeret vészesen lecsökkent így, és anyagi akadályokba ütközik az exporttevékenység által indokolt új határállomások megnyitása is - ez pedig nem lehet cél. Az állategészségügy és növényvédelem szakmai feladatainak fejlesztési igénye szerény számításaim szerint 200 millió forintot tesz indokolttá. Az erdőfelügyelőségeknél és erdőrendezési szolgálatnál is hasonló jellegű problémák vannak, mert szakhatósági feladatai az elvonás következtében szinte ellehetetlenültek, mivel az ágazat bevételekkel nem rendelkezik. A legfontosabb állami feladatok ellátásához a legszerényebb számítások szerint 100 millió forintra lenne szüksége. Úgy gondolom, a jelenlegi támogatási szint mellett nem lehet ellátni sem a növény-, sem az állategészségügyi, sem az erdészeti szakhatósági feladatokat. Ezek hiánya pedig, úgy gondolom, jelentős export- és ökológiai károkkal, negatív költségvetési kihatásokkal járhat a jövőre nézve. Módosító indítványt nyújtottam még be az agrár-felsőoktatáshoz, 400 millió forintot illetően. El kell mondanom, hogy támogatásprioritást kellene élveznie az oktatásnak - gondolom, az agrároktatásnak is -, mivel a költségvetés általános indoklása szerint a központi költségvetési szervek körében az átlagost meghaladóan nőtt az oktatás költségvetési támogatása. Nem indokolt tehát véleményem szerint az agrár-felsőoktatás 400 millió forintos 1991. évi bázis-támogatáscsökkenése, mivel a hallgatói létszám nem csökkent. Már az elmúlt év fedezetlen áremelkedései is komoly finanszírozási gondokat okoztak az agrár-felsőoktatásban, amit az ez évi minimális, 5%-os dologi automatizmus csak tovább növelt. Úgy gondolom, hogy a támogatáscsökkentés diszkriminatív jellegű, így törlése szükséges lesz. Hogy Kupa úrnak is megfeleljek: mélyen egyetértek vele, ne csak vagdalkozzunk, hogy jó lenne a pénz, de miből, én tettem a módosító indítványomban javaslatot arra vonatkozóan, hogy miből lehetne ezt a 700 millió forintot nagyon könnyedén - hogy így mondjam - beszedni az 1992-es évben. Természetesen nem másról van szó, mint az illetékekről szóló XCIII. törvény fejezetének módosításáról, amely az állategészségügyi igazgatásban kezdeményezett eljárások illetékmentességét fölsorolja. Teljesen indokolatlan, hogy az igazgatásban az ügyfelek nagy számú engedélyezési eljárása továbbra is illetékmentességet élvezzen, az állatgyógyászati készítmények törzskönyvezése szintén ugyanebbe a kategóriába esik. A piacgazdaság viszonyai között ugyanis indokolatlan a törévnyben megfogalmazott kedvezmények megtartása. Elegendő a fertőző, parazitás, esetenként járványos betegségek leküzdése ügyében kezdeményezett eljárások tárgyi illetékmentessgének fenntartása, amely az esetek döntő többségében a fellebbezési eljárásra vonatkozik, minthogy itt az első fokú eljárás általában hivatalból indul. El kell még mondanom azt, hogy a marhalevél eltörlése - amit Korom Mihály intézett még annak idején, amikor igazságügy-miniszter volt - körülbelül 400 millió forint kiesést okoz a költségvetésnek, tehát ezzel, hogy a marhalevelet még nem vezettük be, 400 millió forinttól esik el a költségvetés. Úgy gondolom, hogy a fenti indokok alapján kérhetem a tisztelt Ház támogatását, hogy módosító indítványomat találja megalapozottnak, és segítse elő azt, hogy ezek az ágazatok ne lehetetlenüljenek el az 1992-es évben, ha komolyan vesszük azt, hogy 1992-ben a Közös Piachoz társult tagként akarunk csatlakozni, és oda mezőgazdasági termékeket akarunk szállítani. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps.)