Tartalom Előző Következő

DR. HATVANI ZOLTÁN (SZDSZ): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Ez a költségvetési törvény, akárcsak elődje, az 1991. évi, a maga súlyos hibáival és alkotásának körülményeivel bizonyára nem lesz kitűzve a két év múlva esedékes választásokon az MDF zászlajára. Tisztelt Országgyűlés! Azt hiszem, az általános vitában felszólaló képviselőtársaim ennek a törvénytervezetnek minden súlyos hibáját feltárták, elénk tárták. És hogy ezek a felszólalások nem valótlan állítások voltak csupán, azt mindennél jobban bizonyítja az a több ezer darab módosító javaslat, amelyet tárgyalunk egész éjszaka. Nagyon lényeges hibákat tárt fel az Állami Számvevőszék is a tavalyi vizsgálata során, az idén is, sőt nemcsak feltárt, hanem javaslatokat is tartalmazott a jelentése, de tudomásom szerint ezekre a jelentésekre a Kormány sem tavaly nem reagált és valószínű, az idén sem fog reagálni. Részletes vitáról lévén szó, én most néhány, általam tipikusnak vélt módosító javaslatot kiemelve szeretném képviselőtársaim figyelmét ráirányítani a költségvetési törvénytervezet szerintem alapvető hibáira, illetve némely hiba elhárításának lehetőségére. Tulajdonképpen három hibacsoporttal kapcsolatos módosító javaslatokat szeretnék megemlíteni. Az egyik hibacsoportba azokat soroltam, amelyek a költségvetések örök törvényszerűségei, tudniillik az, hogy a készítői eleve rátesznek, tartalékolnak, számítva arra, hogy a képviselők megfaragják azokat. A képviselők ugyanebből az elgondolásból kiindulva igyekszenek csökkenteni ezeket a tételeket. A második kategóriába közgazdasági tartalmú hibákkal kapcsolatos javaslatokat soroltam, míg a harmadikba politikai jellegűeket. Elsőként rögtön dr. Becker Pál 4156-os számú módosító javaslatát említem, amelynek az a lényege, hogy a Kormány június 30-áig vizsgálja felül a költségvetést, és tegyen javaslatot legalább 1,2 milliárd dolláros kiadási oldalának csökkentésére. (Közbeszólások.) Forintos, bocsánat. Nagyon figyelemreméltó, szellemes javaslat ez, képviselőtársaim. Képviselőtársunk tudja, ugyanúgy, mint mindnyájan, hogy bőven van lefaragnivaló. De ő nem barkochbázik; keressék, akik könnyebben megtalálják az eldugott tartalékokat - mondja ő. A gazdasági bizottságban nagy többséggel megszavaztuk ezt a javaslatot. Az adott körülmények között hasznosnak, fontosnak tartanám, ha a Parlament is elfogadná ezt a 4156-os számú módosító javaslatot. De igazat kell adnom annak a kormánypárti képviselőtársunknak is, aki azt mondta erről a javaslatról, hogy számára a kommunizmus hőskorának felajánlásait idézi, ezért nem szavazta meg a bizottsági ülésen. Számomra pedig ez a törvénytervezet idézi a bázisszemléletet és idézi az év végi hajrát. Az én szerény, 4169-es számú módosító javaslatom nem olyan ötletes, mint az előbb említett javaslat, de hasonló elvre, tudniillik arra, hogy bizonyára van tartalék, és gyakorlati tapasztalatokra alapoztam. Feltűnt a tervezet tanulmányozása során, hogy a Belügyminisztérium az egyedüli kormányzati szervezet, amelyik nem teljes munkaidős bértömeget tervez. Ennek magyarázatát a fejezet indoklásában nem nyújtja. Azt javaslom képviselőtársaim, hogy a Belügyminisztérium központi irányítása és két intézménye számára tervezett, nem teljes munkaidőben foglalkoztatottak bérköltségét csökkentsük 264 millió forinttal, az elmaradott térségek fejlesztése javára. Az én javaslatomhoz hasonló, azaz a különféle jogcímeken való átcsoportosításra irányuló javaslat nagyon sok van. Azt hiszem, képviselőtársaim, ezek a javaslatok nem kellően megalapozottak, azon a feltételezésen nyugszanak, hogy minden költségvetésből van mit lefaragni. Az a tény, hogy javaslataink nem eléggé megalapozottak, szorosan összefügg a tervezet késedelmes benyújtásával is. Mindezek ellenére fokozott figyelmébe ajánlom képviselőtársaimnak és a Kormány tisztelt képviselőinek a hivatali megtakarításokra és a társadalmi, gazdasági, szociáis célú átcsoportosításokra irányuló javaslatok mindegyikét. Különösen fontosnak tartom a példamutató hivatali takarékosságot most, amikor az ország egyes területein a szegénység és a munkanélküliség 1992-ben várhatóan minden kormányzati előrejelzést meghalad. Ne tagadjuk, vannak hivatalok, ahol gond az év végi pénzmaradvány gyors elköltése, és tudjuk, vannak falvak, ahol az iskolák fűtését sem tudják maholnap biztosítani az önkormányzatok. A költségvetési törvénytervezet egyik jellegzetes hibájának javítására irányul az a 4250-es - korábban -, végül is 4449-es számú módosító javaslat, amelyet Rudics Róbert MDF-es képviselőtársunk kezdeményezésére nyújtottunk be hatan, kormánypárti és ellenzéki képviselők közösen. E javaslat elfogadása a kis falvak iskoláinak fenntartását segítené elő, megemelve a száz fő alatti létszámú kis iskolák tanulóira jutó költségvetési normatívát. Nagyon fontos javaslatról van szó, képviselőtársaim. Annak a kormányprogramban is megfogalmazott célnak a megvalósítására irányul ez a javaslat, hogy minden faluban legyen legalább alsótagozatos iskola. Ez a javaslat az olyan jellegű hibák egyikének a javítását célozza, amelyek az alapvetően hibás elven szerkesztett, úgynevezett fejkvótákból származnak. Ezek a hibák arra vezethetők vissza, képviselőtársaim, hogy a tervezet készítői nem veszik figyelembe - nem tudni miért nem, és tavaly se vették figyelembe - a különböző költségfajtáknak azt a nagyon jól ismert tulajdonságát, hogy azok a teljesítményváltozásra és a férőhely-kihasználásra más-más mértékben reagálnak. Nem veszik figyelembe például azt, hogy egy iskola fenntartási kiadásai - bizonyos határok között - csak kis mértékben függenek az ott tanulók létszámától. Az Állami Számvevőszék az ilyen jellegű hibákra is rámutatott, az előző évi jelentésében azok elhárítására nagyon figyelemre méltó javaslatot is kínált. A törvénytervezet előzőekben vázolt hibái - véleményem szerint - technikai jellegűek. Jó államháztartási törvénnyel, megfelelő időben és megfelelő szakértelemmel elkészített költségvetési törvénnyel e hibák száma nagymértékben csökkenthető lenne, lett volna, a költségvetési törvény színvonala pedig jelentősen emelkedett volna. Vannak azonban olyan tartalmi hibái is a költségvetésnek, amelyek az MDF politikáját tükrözik, így azok kijavítására a Parlament jelenlegi összetételében nem sok reményünk van. A felülről vezérelt államigazgatásra gondolok, melynek alapvető eszköze a költségvetés. Ennek a politikának az előző kormánytól átvett jegyeit és intézményeit ez a Kormány nem csökkenti, hanem erősíti. Ez az a fő hibája a költségvetésnek, amely miatt mi, szabaddemokraták nem tudjuk azt elfogadni. Ilyen jellegű hibák javítását célozzák a 4230-as, 4231-es és 4267-es számú szabaddemokrata javaslatok. Ez utóbbi, a 4267-es számú javaslat például a 9. § (8) bekezdésének elhagyását javasolja. Ez a bekezdés ugyanis az állami hozzájárulások megítélésénél olyan jogokkal ruházná fel a TÁKISZ-okat, amelyek véleményünk szerint mgengedhetetlen mértékben sértenék az önkormányzatok függetlenségét. Erről mondta egyik képviselőtársunk, hogy a tanácsrendszer visszaállítását szolgálják. Tisztelt Képviselőtársaim! A nagy számú, több mint ezer darab módosító javaslat jelzi, hogy bőven volt javítanivaló az 1992. évi költségvetési törvény tervezetén. Jelzi azonban a segíteni szándékozó, felelősségteljes képviselői magatartást is mindkét oldalon. De az a körülmény, az a mód, ahogy teljesítenünk kell egyik legfelelősségteljesebb képviselői feladatunkat, megalázó, méltatlan és elfogadhatatlan mind ránk nézve, mind az általunk képviselt választókra nézve. Nem volna szabad ugyanis néhány nap és éjszaka alatt rendelkezni az ország költségvetésének milliárdjairól, görgetve és dobálva azokat, sokszor megalapozatlanul, rovatról rovatra. Ezt a munkát most a lehetőségekhez, erőnkhöz mérten, és remélhetően még ebben az évben elvégezzük. A jónak ítélt módosító javaslatokat - származzanak azok a Ház bármely oldaláról - támogatjuk. A törvény egészét mi, szabaddemokrata képviselők elutasítjuk. Végezetül pedig, tisztelt Országgyűlés, kedves Képviselőtársaim! Képviselői felelősségemre hivatkozva a magam részéről kijelentem, hogy ez volt az utolsó alkalom, amikor december 15-e után költségvetési törvénytervezetet a kezembe vettem. Köszönöm szíves türelmüket és figyelmüket. (Taps a bal oldalon.)