Tartalom Előző Következő

KÓSÁNÉ DR. KOVÁCS MAGDA (MSZP): Köszönöm, Elnök Úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Egy működő ellátási rendszer megváltoztatása óriási felelősséget ró a törvényhozókra. Hogy mekkorát, azt éppen a munkanélküli ellátásban általunk lerakott taposóaknák felrobbanása bizonyítja, hiszen a közelmúltban megváltoztatott foglalkoztatási törvény, illetve az új szövetkezeti törvény a jogalkalmazás során bizonyította azt, hogy a kellően át nem gondolt törvényhozás nagy társadalmi csoportokat hozhat hátrányos helyzetbe. Eredetileg benyújtott és csatlakozó módosító indítványaim ezeknek a hátrányoknak a kikerülését célozzák. Nagyon röviden: először is, az általános vitában kérdést tettem fel a népjóléti tárca képviselőjének a sorkatonai szolgálatot töltő fiatalok, illetve az egyetemi, főiskolai évek szolgálati időbe való beszámítása érdekében. A nyilvánosság előtt is szeretném megköszönni és nyugtázni miniszter úr válaszát, aki elmondta, hogy a végrehajtási jogszabályokban a továbbiakban is biztosítani kívánják, hogy mind a sorkatonai szolgálat ideje, mind az egyetemi, főiskolai évek a nyugdíj szempontjából jogszerző időnek számítsanak. Én ezt a választ köszönettel tudomásul veszem, és egyben csak remélni tudom, hogy az ezzel járó járulékfizetési kötelezettségre a költségvetési források elegendők lesznek. A második csoport, amellyel kapcsolatban módosító, illetve csatlakozó módosító indítványt nyújtottam be, az a csoport, amelyik késleltetve jut munkanélküli járadékához, azért, mert végkielégítést vett fel, vagy azért, mert munkaviszonyát maga szüntette meg. Úgy tűnik, mind az előterjesztő tárca, mind a módosító indítványokat benyújtó képviselők egyetértenek abban, hogy a végkielégítésben részesülő munkavállalók társadalombiztosítási ellátását ebben a törvényben kell megoldani, és nem célszerű a foglalkoztatási törvény újbóli megnyitása. Én azt hiszem, hogy az a módosító indítvány, amelyet én fogalmaztam meg, tisztességes magyarsággal van fogalmazva, de készséggel elismerem, hogy a normaszöveg írásához Balás István képviselőtársam jobban ért. Ezért az ő csatlakozó módosító indítványát én elfogadom, ugyanakkor rendkívül fontosnak tartom, hogy ez a módosító indítvány azokra a munkanélküliekre is kiterjedjen, akik maguk szüntették meg a munkaviszonyukat, és ezért munkanélküli járadékukat 90 napos késleltetéssel kapják meg. Csatlakozó módosító indítványom az ő érdekükben született. Egy harmadik fenyegetett, veszélyeztetett csoport érdekében a mai napon nyújtottam be csatlakozó módosító indítványt. Képviselőtársaim nyilván tudják, hogy vannak olyan területei a társadalmi munkamegosztásnak, ahol nagyon sok a határozott időre szerződéssel alkalmazott fiatal nő. Ilyen az oktatás, az egészségügy, de valószínűleg ezeknek a területeknek a száma szaporodni fog. Ha ezek a fiatal nők gyermeket szülnek, gyermekgondozási segélyre és díjra jogosultak akkor is, ha időközben határozott idejű munkaviszonyuk megszünik, ha munkaszerződésük lejár. A törvény jelenlegi szövege szerint a gyermekgondozási segélyen, illetve gyermekgondozási díjon töltött idejük nyugdíj szempontjából jogszerző időnek nem számít. Csatlakozó módosító indítványomat azért fogalmaztam meg, hogy ezek a fiatal anyák is a gyermekük világra hozásával jogot szerezzenek arra, hogy a gyes, illetve gyed ideje a nyugdíj szempontjából az ő számunkra jogszerző idő legyen. Úgy érzem, hogy ez, és csak ez a megoldás van összhangban azzal a döntéssel, amelyet ez a Parlament hozott tavaly ilyenkor, hogy tudniillik az 1968 előtt született gyermekek esetében is 1-1 évvel megemelte az édesanyák szolgálati idejét. Végül egy reménytelen helyzetben lévő javaslatom mellett szeretnék néhány indokoló mondatot mondani. Benyújtottam egy módosító indítványt, amelynek az a célja, hogy a nyugdíj alapjául szolgáló kereset kiszámítása egy új táblázat alapján történjék. Képviselőtársaim tudják, hogy 12 ezer forint az a jövedelmi határ, amely után a nyugdíj számítása degresszív sávok alapján történik. Én úgy gondolom, hogy egy 30%-os évi infláció figyelembevételével, akkor, amikor az egy főre számított létminimum nincs sokkal alatta ennek a 12 ezer forintos határnak, akkor, amikor a tavalyi év folyamán 10 800 forintnál ismertük el a szociális támogatásra jogosultság határát a nyugdíjasok esetében, társadalmilag igazságtalan és irracionális a korábbi táblázat érvényben tartása. Igazságtalan, mert a nyugdíjak mezőnyét a társadalmi minimum környékén tömöríti, és nyilván önök is ismernek olyan példákat, amelyek azt bizonyítják, hogy magas járulékfizetéssel is a társadalmi minimum közelében lehet csak induló nyugdíjhoz jutni. És irracionális azért, mert az alacsonyan megállapított nyugdíjak következtében a friss nyugdíjasok is egy- két év múlva a szociális támogatásra szorulók táborába kerülnek, és ezzel a szociális támogatással is a közösség pénzét, a társadalombiztosítás, a költségvetés pénzeszközeit fogják "fogyasztani". Én még egyszer kérem képviselőtársaimat, hogy ennek a táblázatnak a sorsát a szavazás előtt gondolják át. Köszönöm a figyelmüket. (Taps.)