Tartalom Előző Következő

DR. GAÁL ANTAL (MDF): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Miniszter Úr! Lenyűgözve hallgattam az indulatokkal teli hozzászólásokat, és az volt az első érzésem, milyen jó lenne, ha abban az ügyben, amiben én most felszólalok - a Balaton ügye -, ugyanilyen érzelemmel telien és ilyen indulatokkal reagálna a tisztelt Ház. Mert azt hiszem, ennek az országnak és ennek a Képviselőháznak a Balaton ügye legalább olyan fontos kell hogy legyen, mint az itt elhangzottak. Nincs két hete, hogy interpelláció keretében a környezetvédelmi miniszter úr azt a választ adta, hogy valóban a balatoni regionális tanács megalakítása szükséges. Szükséges azért, mert számtalan olyan ügy és kérdés van, amely a Balatonnal kapcsolatos és annak kellő súllyal és kellő szakértelemmel való elbírálása egy tárca keretében feltehetően nem megoldható. Jelen tárgyban - amivel a miniszter úrhoz fordulok, a 7-es útnak a forgalma - látszólag egyszerű kérdés, kizárólag a közlekedési tárca kompetenciája. Miről van szó? Arról van szó, hogy az egyébként is zsúfolt és a közlekedés szempontjából aggályosnak nevezhető 7-es út forgalmában rossz irányú változások következtek be az elmúlt időszakban. Az első és legfontosabb a kamionoknak a megjelenése nagyon nagy számban. Bár ismert tényt közlök, de kénytelen vagyok itt is elmondani, hogy a Balaton déli partja, Siófoktól Keszthelyig 70 km hosszúságban, gyakorlatilag beépített lakóterület. Az, hogy ezen keresztül húzódik egy országos főútvonal, amelynek nemzetközi átmenő forgalma van, az itt levő lakosságnak és az ezen falvaknak, városoknak az életét mindenképpen olyan károsan befolyásolja, amilyen mértékű a nemzetközi gyakorlatban - nyugodtam mondhatom, túlzás nélkül - nincs. De ennél tovább megyek. Tovább megyek, mert többről van szó. Ezek a települések, városok, falvak úgy vannak felépítve szerkezetileg, évszázadok folyamán úgy épült ki az életritmusuk, hogy bármilyen szomorú, de a 7-es műút ezeknek a településeknek gyakorlatilag a főutcája, mondhatnám úgy is, hogy sétálóutcája. És ezen az úton 70 km-en keresztül zajlik Magyarországon a legnagyobb átmenő nemzetközi kamionforgalom. Most még március elejét írjuk, de másfél hónap múlva beindul az idegenforgalmi szezon. Itt is beszélhetnék drámai hangon, nem kevésbé drámaibb hangon, mint az előző interpellációban, arról, hogy mit jelent ennek az országnak a mai gazdasági helyzetében az idegenforgalom. És beszélhetnék arról, hogy ha ez így marad, akkor ez nem veszélyezteti az idegenforgalmat, hanem nyugodtan mondhatom, hogy tönkreteszi. Tönkreteszi, mert ez a kamionforgalom az idegenforgalom szempontjából főutcaként és a települések szíveként működő, a 7-es útszakasznak a városokon, falvakon átmenő szakaszát olyan mértékben sérti. Itt utalhatnék a Környezetvédelmi Minisztériumra is, a zaj és környezetszennyező ártalmakra is. De azt is elmondhatom, hogy két hónappal az idegenforgalmi szezon előtt, amikor még az idegen gépjárműforgalom, legfőként az idegenforgalmi gépjárműforgalom minimális a Balaton-parton, akkor két nappal ezelőtt 24 kamiont figyeltem meg a balatonlellei bevásárlóközpont előtt. Tessék elképzelni ezt a képet két hónap múlva. Én azt is tudom, hogy pénzügyileg nagyon korlátozottak a lehetőségek, amelyek a tárca és a miniszter úr rendelkezésére állnak. De ha a mérleg serpenyőjébe teszem azt, hogy milyen kárt okozhat, ha ez az állapot fennmarad, és a másik serpenyőbe helyezem azokat a lehetőségeket, amelyeket a megoldások kínálnak, akkor azt kell mondanom, hogy bármilyen nehéz kérdéssel fordulok a miniszter úrhoz, csak úgy tudom elfogadni a válaszát, ha olyan konkrét javaslatokat és elképzeléseket tud nekem válaszként megadni, amelyek ezt a helyzetet ha nem is megoldják, de javítani fogják. Érdeklődve várom miniszter úr válaszát. (Taps.)