Tartalom Előző Következő

DR. BALLA GÁBOR TAMÁS (MDF): Köszönöm a szót, Elnök Úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Választóim, Budapest XVII. kerületének lakói több mint 10 000 aláírással támogatott javaslattal fordultak a főváros vezetőihez a kelet-nyugati metró vonalának Rákoskeresztúrig történő meghoszszabbítása vagy egy helyiérdekű gyorsvasút létesítése érdekében. A témával mintegy félszáz újságcikk foglalkozott. Az ügy felkarolására helyi lokálpatriótákból egyesület is alakult. Nem vitatható, hogy ez a polgári kezdeményezés elsősorban azoknak az áldatlan közlekedési viszonyoknak a javítására irányul, amelyek szemléltetésére talán elég annyit megemlítenem, hogy lakásomtól a Parlamentig tőlem is másfél órát vesz igénybe az utazás. S - kedves képviselőtársak - ez napi három órát jelent. A kezdeményezők azonban nem csak a kerület 80.000 lakójának az érdekeit tartják szem előtt. Egy villamos vontatású gyorsvasút nyilvánvalóan sokkal olcsóbb üzemmódot biztosítana a BKV számára, mint a jelenlegi nagy távolságú autóbuszjáratok energiapazarló üzemeltetése. Tehermentesítené a belsőbb kerületek közúti forgalmát, s ezáltal a levegő szennyezettségét is. Az autósok feltehetőleg Rákoskeresztúron parkolnának, ahol erre bőségesen van szabad terület, ha gyorsvasúttal folytathatnák az útjukat. A Rákos vasútállomásnál létesítendő gyorsvasút lehetővé tenné, hogy a nagykátai és a hatvani vonalon ingázó dolgozók, diákok hamarabb eljussanak a céljukhoz, mint a Keleti pályaudvar előtt lelassuló vonattal. A gyorsvasút megépítése minden bizonnyal elősegítené a frekventáltabb városrészek túlzsúfoltságának a csökkentését is. Kerületünk ugyanis Budapest legnagyobb kiterjedésű és legkisebb népsűrűségű kerülete, ahol még számtalan, építkezésre alkalmas terület van, akár a Gellért-hegy magasságában is. A kitelepülést viszont elsősorban a rossz közlekedési viszonyok gátolják. A rákoskeresztúri gyorsvasút felépítéséhez beépítetlen sík területet tudnánk biztosítani, ahol jelentősebb földmunkára, ingatlankisajátításokra, épületek bontására nem lenne szükség. A beruházás feltehetőleg hamar megtérülne a felszámolandó autóbuszjáratok költségeinek megtakarításával. Így külföldi hitelezők számára is valószínűleg megbízható befektetést jelentene. A beruházáshoz részvények vásárlásával kerületünk lakossága is készségesen hozzájárulna. A főváros illetékes szervei az itt ismertetett javaslatokkal számunkra megnyugtató módon még nem foglalkoztak. Ezért a Parlament nyilvánosságát kihasználva önhöz fordulok, tisztelt államtitkár úr a következő kérdéssel: Számíthatunk-e arra mi, XVII. kerületiek, hogy metrónk vagy helyiérdekű vasútunk lesz, és ha igen, mikor? Köszönöm. (Gyér taps.)