Tartalom Előző Következő

CSÉPE BÉLA (KDNP): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Örömmel üdvözöljük, hogy az államháztartási törvény ismét bekerült a törvényhozás menetébe, és a részletes vitával folytathatjuk az utat, remélhetőleg a rövidesen bekövetkező elfogadásáig. Ennek a törvényjavaslatnak a jelentőségét, azt hiszem, hogy minden párt az általános vitában nagyon erősen aláhúzta. Aláhúzta akkor is, hogyha mindenki tudja, hogy ennek a törvénynek a hatályba lépése még nem jelenti az államháztartásnak azt az igazi reformját, amelyet már - ugye, mint pénzügyminiszter úr is mondotta - majd akkor üdvözölhetünk, hogyha bekövetkezik a nagy elosztási rendszernek a reformja. Ennek ellenére ennek a törvényjavaslatnak az összessége olyan jelentőséggel bír, amelynek a hatása a gazdaságra, az egész költségvetési gazdálkodásra rendkívül nagy jelentőségű. Ezt a törvényt minél hamarabb meg kell alkotni. Na most, időközben történt azért egy-két dolog, amelyik talán javára is van ennek a törvényjavaslatnak, mert időközben, ugye, a költségvetési procedúra lezajlott, és az államháztartási törvényjavaslat sok pontjával kapcsolatban gondolkodhattunk. Én a magam részéről a napokban nyújtottam be több csatlakozó módosító indítványt. Ezeknek a fő része arra vonatkozik, hogy ez az államháztartási törvény megfelelően biztosítsa most már a költségvetési eljárásnak az időrendjét. Olyan időrendjét, amely biztosítja az Országgyűlés számára a megfelelő időt a költségvetési törvényjavaslat mindenkori felülvizsgálatára, illetőleg hát magának az államháztartásnak azt, hogy ennek az országnak megfelelően előkészített és jó költségvetése legyen mindenkor. Ezért én kezdeményeztem azt ezekben a módosító indítványokban, hogy a pénzügyminiszter a Kormány részére az irányelveket, a főbb kereteket mindenkor már május 30-ig nyújtsa be. A Kormány pedig ezeket az Országgyűlés részére tájékoztató jelleggel június 30-ig nyújtsa be; ugyanakkor a pénzügyminiszter a Kormány részére az egyes tárcáknak a költségvetési javaslatait augusztus 31-ig legyen köteles benyújtani; és végül pedig a Kormány az Országgyűlés számára mindenkor szeptember 30-ig nyújtsa be a költségvetési javaslatot, mert úgy véljük, hogy ez az az időpont, amely még elegendő időt ad a későbbi tárgyalásra. Ugyanakkor éppen az idő eltelte miatt kezdeményezni kellett azt is, hogy ez az államháztartási törvény ne vonatkozzon az 1992-ben már életbe lépett költségvetési törvény bizonyos pontjaira, hisz már félidőben vagyunk, és bizonyos rendelkezések majd csak 1993-tól léphetnek életbe. Ilyen értelmű módosító indítványt is benyújtottam. Még a múlt évben nyújtottam be több módosító indítványt, amelyek mellett szeretnék nagyon röviden érvelni. Ezek főleg az Állami Számvevőszék szerepével, kötelezettségeivel fogalalkoznak. Véleményem szerint az Állami Számvevőszék a mindenkori költségvetési javaslathoz legfeljebb olyan véleményt kell, hogy adjon a törvényi előírás szerint, amely bizonyos jogi, számszaki összefüggésekkel foglalkozik, de minthogy a költségvetési törvényjavaslat mindenkor tömény gazdaságpolitika, úgy vélem, hogy ebben az Állami Számvevőszéknek nem kell különösebb kiemelt szerepet biztosítani. Annál nagyobb szerepet kell biztosítani természetesen a mindenkori zárszámadásban. A fejezeteken belüli átcsoportosítással kapcsolatban viszont fordított előjelű a módosító indítványom. Itt véleményem szerint nem szükséges a Számvevőszék elnökének az ellenjegyzése, hanem elegendő az, hogyha a Kormány - a hatáskörébe tartozó átcsoportosításról lévén szó - erről a Számvevőszéket nyolc napon belül tájékoztatja. Ugyanakkor a pénzügyminiszter - javaslatom szerint - csak az Állami Számvevőszék elnökével egyetértésben terjessze majd elő a Kormány részére a költségvetési szervek gazdálkodásával kapcsolatos számviteli jogszabályokat, és ezek ezután kerülhessenek csak kihirdetésre. Foglalkoztam még módosító indítványaimban azzal, hogy az Állami Számvevőszéknek kell ellenőriznie a költségvetés ellenőrzéséért felelős, valamint a költségvetés pénzellátását végző állami szervet. Nem kell megnevesíteni véleményem szerint: ez a mindenkori ilyen állami szervre vonatkozik. Egy módosító indítványom foglalkozik azzal - a pénzügyi fegyelem megszilárdítása érdekében -, hogy a költségvetési szerv vezetője határozza meg a kiadások, bevételek teljesítésének, előzetes ellenőrzésének a rendjét, az utalványozásra, ellenőrzésre felhatalmazott személyeknek a körét. Ezek a javaslataim mind azt célozzák, hogy minél hamarabb legyen minél teljesebb pénzügyi fegyelem és rend ebben az országban. Összefoglalva tehát kérem a tisztelt Ház támogatását ahhoz, hogy a költségvetés benyújtásának, elfogadásának az időbelisége most már végre meghatározásra kerüljön; és én úgy vélem, hogy ez a már előbb említett szeptember 30-i benyújtáshoz kapcsolódó végdátum elegendő időt fog adni arra, hogy már ebben az évben is itt megfelelő idő álljon rendelkezésünkre. Kérem a tisztelt Házat, hogy ezeket a módosító indítványaimat majd a végszavazásnál támogatni szíveskedjenek. Köszönöm szépen. (Taps.)